Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Inżynieria bioprocesowa

Sylabus przedmiotu Gospodarka energią:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka energią
Specjalność Inżynieria procesów w technologiach przetwórczych
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Karcz <Joanna.Karcz@zut.edu.pl>, Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 9 1,00,21zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 9 1,00,24zaliczenie
laboratoriaL1 9 1,00,21zaliczenie
wykładyW1 27 3,00,34zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Elementy fizyki.
W-2Mechanika płynów.
W-3Elementy matematyki wyższej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student posiądzie wiedzę o rodzajach energii, wytwarzniu, wykorzystywaniu oraz uzrądzeniach i schematach związanych jak również pozna relacje matematyczne przrydatne do obliczeń podstawowych lub projektowych,
C-2Student w ramach ćwiczeń audytoryjnych nabędzie umiejętność formułowania opisu matematycznego dla zagadnień gospodarki energią oraz rozwiązywania problemów inżynierskich tematycznie związanych z przedmiotem zajęć.
C-3Student w ramach ćwiczeń laboratoryjnych nabędzie umiejętność zaplanowania i przeprowadzenia eksperymentu przydatnego w analizie zagadnień związanych z gospodarką energią.
C-4Student będzie miał umiejętność projektowania prostych systemów energetycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rodzaje ruchu ciepła. Przewodzenie ustalone przez ściankę płaską (bez źródła i ze źródłem). Przenikanie ciepła. Napędowa różnica temperatur. Powierzchnia wymiany ciepła. Przewodzenie ustalone (układ płaski, wielowarstwowy, cylindryczny). Nieustalone przewodzenie ciepła (bez źródła i ze źródłem). Konwekcja swobodna i wymuszona. Promieniowanie. Kondensacja. Wrzenie. Metody analityczne badania wnikania ciepła. Ruch ciepła przez równoczesne wnikanie ciepła i dyfuzję masy. Urządzenia i aparaty do wymiany ciepła. Wskaźniki projektowe.9
9
laboratoria
T-L-1Wnikanie ciepła w ruchu ustalonym.3
T-L-2Wymiana ciepła w mieszalniku cieczy.3
T-L-3Ogrzewanie cieczy w mieszalniku z zastosowaniem zewnętrznego wymiennika ciepła.3
9
projekty
T-P-1Projekt skojarzonego system wytwarzania energii9
9
wykłady
T-W-1Rozdaje energii. Energia. Egzergia. Anergia. Symbole. Jednostki.1
T-W-2Źródła energii. Zasoby paliw naturalnych. Czas nieodwracalnego wyczerpania surowca. Potencjalne mozliwości technicznego zagospodarowania. Przetwarzanie energii.2
T-W-3Odnawialne źródła energii. Zasoby. Energia słońca, wody i wiatru. Sposoby pozyskiwania. Schematy instalacji. Geometryczne konfiguracje urządzeń technicznych. Podstawowe obliczenie. Magazynowanie energii. Elektrownie. Schematy.4
T-W-4Energia przemian jądrowych. Instalacje. Reaktory. Energia geotermalna. Sposoby pozyskiwania. Sposoby wykorzystania. Konfiguracje geometryczne urządzeń technicznych. Instalację. Schematy. Podstawowe obliczenie.2
T-W-5Energia przemian jądrowych. Instalacje. Reaktory. Energia geotermalna. Sposoby pozyskiwania. Sposoby wykorzystania. Konfiguracje geometryczne urządzeń technicznych. Instalację. Schematy. Podstawowe obliczenie.3
T-W-6Energia elektryczna. Sposoby wytwarzania. Surowce. Elektrownie i elektrociepłownie. Schematy. Podstawowe obliczenie. Przetwarzanie energii elektrycznej. Odbiorniki energii. Magazynowanie.3
T-W-7Pozyskiwanie energii z biomasy. Klasyfikacja odpadów ze względu na utylizację termiczną. Produkty spalania. Wymagania. Bilans cieplny procesu spalania. Spalanie zyżytych palnych wyrobów. Biogaz. Wykorzystanie.3
T-W-8Chłodnictwo. Kryogenika. Energia niskich temperatur. Wytwarzanie. Wykorzystywanie techniczne i medyczne. Konfiguracje geometryczne urządzeń technicznych. Schematy instalacji. Podstawowe obliczenie. Instalacje skraplania gazów technicznych.1
T-W-9Ciepłownictwo. Sposoby wytwarzania energii. Wykorzystywanie energii do celów ogrzewania. Izolacja cieplna. Audyt termomodernizacyjny. Kurtyny cieplne. Pompy cieplne. Magazynowanie ciepła. Konfiguracje geometryczne urządzeń technicznych. Schematy instalacji. Podstawe obliczenie.4
T-W-10Energia cieplna z przemian fazowych. Sposoby wytwarzania. Wykorzystywania procesowe. Konfiguracje geometryczne urządzeń technicznych. Schematy. Podstawowe obliczenie2
T-W-11Wykorzystanie energii w urządzeniach technicznych pracujących osobno lub w systemach technologicznych. Konfiguracje geometryczne urządzeń technicznych, Schematy. Podstawowe obliczenie.2
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-A-2Konsultacje z prowadzącym.2
A-A-3Przygotowanie się do zajęć.5
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia9
25
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-L-2Przygotowanie się do zajęć.9
A-L-3Przygotowywanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych.7
25
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2konsultacje2
A-P-3samodzielne wykonanie projektu13
A-P-4zaliczenie projektu1
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.27
A-W-2Pzrtygotowanie do sprawdzianu.48
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad informacyjny.
M-2ćwiczenia audytoryjne (metody podające: objaśnienie lub wyjaśnienie; metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna; metody programowe: z użyciem podręcznika programowanego; metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, metoda projektów, metoda przewodniego tekstu)
M-3ćwiczenia laboratoryjne (metody podające: objaśnienie lub wyjaśnienie; metody problemowe: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna; metody programowe: z użyciem komputera; metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, metoda projektów, metoda przewodniego tekstu)
M-4Metoda praktyczna- metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na zakończenie semestru w formie pisemnego sprawdzianu o tresci teoretycznej.
S-2Ocena podsumowująca: ocena z ćwiczeń audytoryjnych zostanie wystawiona na podstawie zaliczenia pisemnego (test)
S-3Ocena podsumowująca: ćwiczenia laboratoryjne – ocena końcowa zostanie wystawiona na podstawie ocen cząstkowych wystawionych na podstawie samodzielnie lub grupowo wykonanych sprawozdań (możliwe zadawanie pytań przy „obronie” sparwozdań)
S-4Ocena podsumowująca: końcowe zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C06-02_W01
Student posiądzie wiedzę o rodzajach energii, wytwarzniu, wykorzystywaniu oraz uzrądzeniach i schematach związanych jak również pozna relacje matematyczne przrydatne do obliczeń podstawowych lub projektowych,
ICHP_2A_W01, ICHP_2A_W05, ICHP_2A_W09, ICHP_2A_W02C-1T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-10, T-W-11, T-W-4, T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C06-02_U01
Student podczas zajęć praktycznych nabędzie umiejętności: analizowania, przeszukiwania oraz zaprezentowania odpowiedniej wiedzy z literatury oraz innych źródeł; definiowania opisu matematycznego dla zagadnień związanych z procesami cieplnymi; rozwiązywania podstawowych problemów wymiany ciepła; formułowania opisu matematycznego podstawowych aparatów stosowanych w procesach cieplnych; zastosowania zdobytej wiedzy do metody rozwiązania problemu obliczeniowego.
ICHP_2A_U01, ICHP_2A_U15, ICHP_2A_U14, ICHP_2A_U17C-3, C-2T-A-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-2, S-3
ICHP_2A_C06-02_U02
student będzie potrafił zaprojektować system wykorzystania różnych rodzajów energii
ICHP_2A_U01, ICHP_2A_U03, ICHP_2A_U09, ICHP_2A_U19C-4T-P-1M-4S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C06-02_K01
Sudent posiadając zdobytą wiedzę i umiejętności jest w stanie zrozumieć i popierać wykorzystanie źródeł energii odnawialnej ze swiadomością wyczerpania źródeł energii nieodnawialnej. Student będzie zdawał sprawę lub będzie świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności w zakresie racjonalnej gospodarki energii pozwoli na aktywne właczenie się w program ochrony srodowiska naturalnego ze wzgledu na wykorzystywanie żródeł energii.
ICHP_2A_K02, ICHP_2A_K01, ICHP_2A_K07C-3, C-1, C-2, C-4T-P-1, T-A-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-10, T-W-11, T-W-4, T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-9M-4, M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C06-02_W01
Student posiądzie wiedzę o rodzajach energii, wytwarzniu, wykorzystywaniu oraz uzrądzeniach i schematach związanych jak również pozna relacje matematyczne przrydatne do obliczeń podstawowych lub projektowych,
2,0Student jedynie orientuje się w gospodarce cieplnej w stopniu ogólnikowym bez omówienie technik i uzradzeń wytwarzania.
3,0Student orientuje się w problemach gospodarki energia, jednak jego wiedza jest ograniczona i nie pozwala opisywać i rozwijac zagadnienie ze względu na stronę techniczną, a zamieszczone relacje matematyczne są małoprzydatne do ewentualnych obliczeń cyfrowych.
3,5Student orientuje się w problemach gospodarki energią i jest w stanie ogólnikowo opisywać stronę techniczna, a zamieszczone relacje matematyczne dotycza głównych problemów i mogą byc przydatne do ewentualnych obliczeń cyfrowych.
4,0Student orientuje się w problemach gospodarki energią i jest w stanie względnie wyczerpująco opisywać stronę techniczną wskazanych instalacji i urządzeń, dla których zamieszczone relacje matematyczne mogą byc przydatne do ewentualnych obliczeń cyfrowych.
4,5Student orientuje się w problemach gospodarki energią i jest w stanie wyczerpująco opisywać stronę techniczną wskazanych instalacji i urządzeń, a podane relacje matematyczne mogą byc przatne do elementarnych obliczeń cyfrowych kilku wariantów rozwiązań konstrukcyjnych urządzeń.
5,0Student orientuje się w problemach gospodarki energią i jest w stanie wyczerpująco nie tylko opisywać stronę techniczną wskazanych instalacji i urządzeń jak również komentować rozwiązanie techniczne z propozycją ulepszeń.,

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C06-02_U01
Student podczas zajęć praktycznych nabędzie umiejętności: analizowania, przeszukiwania oraz zaprezentowania odpowiedniej wiedzy z literatury oraz innych źródeł; definiowania opisu matematycznego dla zagadnień związanych z procesami cieplnymi; rozwiązywania podstawowych problemów wymiany ciepła; formułowania opisu matematycznego podstawowych aparatów stosowanych w procesach cieplnych; zastosowania zdobytej wiedzy do metody rozwiązania problemu obliczeniowego.
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności w obliczaniu problemów z zakresu gospodarki energią.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w obliczaniu problemów z zakresu gospodarki energią.
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w obliczaniu problemów z zakresu gospodarki energią; potrafi w ograniczonym zakresie samodzielnie rozwiązywać problemy obliczeniowe.
4,0Student posiada podstawowe umiejętności w obliczaniu problemów z zakresu gospodarki energią; potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy obliczeniowe.
4,5Student posiada podstawowe umiejętności w obliczaniu problemów z zakresu gospodarki energią; potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy obliczeniowe oraz wykorzystywać zdobyte informacje i umiejętności do interpretacji uzyskanych wyników.
5,0Student posiada podstawowe umiejętności w obliczaniu problemów z zakresu gospodarki energią; potrafi samodzielnie rozwiązywać skomplikowane problemy obliczeniowe oraz wykorzystywać zdobyte informacje i umiejętności do interpretacji uzyskanych wyników; jest w stanie weryfikować uzyskane rezultaty i prezentować je w szerszym gronie.
ICHP_2A_C06-02_U02
student będzie potrafił zaprojektować system wykorzystania różnych rodzajów energii
2,0student nie potrafi zaprojektować prostego system wykorzystania różnych rodzajów energii
3,0student potrafi zaprojektować system wykorzystania różnych rodzajów energii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C06-02_K01
Sudent posiadając zdobytą wiedzę i umiejętności jest w stanie zrozumieć i popierać wykorzystanie źródeł energii odnawialnej ze swiadomością wyczerpania źródeł energii nieodnawialnej. Student będzie zdawał sprawę lub będzie świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności w zakresie racjonalnej gospodarki energii pozwoli na aktywne właczenie się w program ochrony srodowiska naturalnego ze wzgledu na wykorzystywanie żródeł energii.
2,0Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; jest chętny do samodzielnego formułowania problemów badawczych, projektowych i obliczeniowych.
4,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe.
4,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu.
5,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu; postępuje zgodnie z zasadami etyki oraz wykazuje zdolność do kierowania zespołem zdeterminowanym do osiągnięcia założonego celu.

Literatura podstawowa

  1. Sobański R,. Kabat M., Nowak W., Jak pozyskać ciepło z ziemi, COIB, Warszawa, 2000
  2. Lewandowski W.M., Proekologiczne źródła energii, WNT, Warszawa, 2001
  3. Hobler T., Ruch ciepła i wymienniki, PWT, Warszawa, 1986
  4. Gutkowski K., Chłodnictwo i klimatyzacja, WNT, Warszawa, 2009
  5. Lewandowski W.M., Proekologiczne źródła energii, WNT, Warszawa, 2001
  6. Gutkowski K., Chłodnictwo i klimatyzacja, WNT, Warszawa, 2009
  7. Nowak W., Stachel A.A., Stan i perspektywy wykorzystania niektórych odnawia;lnych źródeł energii w Polsce, Wyd. PS, Szczecin, 2004
  8. Wiśniewski T., Wiśniewski T.S., Wymiana ciepła, WNT, Warszawa, 2000
  9. Lewandowski W.M., Proekologiczne źródła energii, WNT, Warszawa, 2001
  10. Zarzycki R., Wymiana ciepła i ruch masy w inżynierii środowiska, WNT, Warszawa, 2010
  11. Gutkowski K., Chłodnictwo i klimatyzacja, WNT, Warszawa, 2009
  12. Orłowski P., Dobrzański W., Szwarc E., Kotły parowe - konstrukcja i obliczenia, WNT, Warszawa, 1979
  13. Wiśniewski T., Wiśniewski T.S., Wymiana ciepła, WNT, Warszawa, 2000
  14. Madejski J., Teoria wymiany ciepła, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2011
  15. Kmieć A., Procesy cieplne i aparaty, WPWr, Wrocław, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Nowak W., Kabat M., Kujawa T., Systemy pozyskiwania i wykorzystania energii geotermicznej, Wyd. PS, Szczecin, 2000
  2. Pawłow K.F., Romankow P.G., Noskow A.A., Przykłady i zadania z zakresu aparatury i inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1969
  3. Nowak W., Kabat M., Kujawa T., Systemy pozyskiwania i wykorzystania energii geotermicznej, Wyd. PS, Szczecin, 2000
  4. Leontiev A.I. (red.), Teoria tieplomassoobmena, Wyzha Skol, Moskva, 1979, (ręzyk rosyjski)
  5. Wong H.Y., Heat transfer for engineers, Longman, London, New York, 1977
  6. Weigand B., Analytical Methods for Heat Transfer and Fluid Flow Problems, Springer-Verlag, Berlin Heidelberg, 2004
  7. Bergman T., Lavine A., Incropera F., DeWitt D., Fundamentals of Heat and Mass Transfer, Wiley, 2007
  8. Kreith F., Manglik R., Bohn M., Principles of Heat Transfer, Cengage Learning, 2011
  9. Kembłowski Z., Michałowski S., Strumiłło Cz., Zarzycki R., Podstawy teoretyczne inżynierii chemicznej i procesowej, WNT, Warszawa, 1985
  10. Stręk F., Karcz J., Zastosowanie metody elektrochemicznej do badania transportu masy w obszarze przyściennym mieszalnika cieczy, Inżynieria Chemiczna i Procesowa, 1999, 20, 3-22

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rodzaje ruchu ciepła. Przewodzenie ustalone przez ściankę płaską (bez źródła i ze źródłem). Przenikanie ciepła. Napędowa różnica temperatur. Powierzchnia wymiany ciepła. Przewodzenie ustalone (układ płaski, wielowarstwowy, cylindryczny). Nieustalone przewodzenie ciepła (bez źródła i ze źródłem). Konwekcja swobodna i wymuszona. Promieniowanie. Kondensacja. Wrzenie. Metody analityczne badania wnikania ciepła. Ruch ciepła przez równoczesne wnikanie ciepła i dyfuzję masy. Urządzenia i aparaty do wymiany ciepła. Wskaźniki projektowe.9
9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wnikanie ciepła w ruchu ustalonym.3
T-L-2Wymiana ciepła w mieszalniku cieczy.3
T-L-3Ogrzewanie cieczy w mieszalniku z zastosowaniem zewnętrznego wymiennika ciepła.3
9

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt skojarzonego system wytwarzania energii9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozdaje energii. Energia. Egzergia. Anergia. Symbole. Jednostki.1
T-W-2Źródła energii. Zasoby paliw naturalnych. Czas nieodwracalnego wyczerpania surowca. Potencjalne mozliwości technicznego zagospodarowania. Przetwarzanie energii.2
T-W-3Odnawialne źródła energii. Zasoby. Energia słońca, wody i wiatru. Sposoby pozyskiwania. Schematy instalacji. Geometryczne konfiguracje urządzeń technicznych. Podstawowe obliczenie. Magazynowanie energii. Elektrownie. Schematy.4
T-W-4Energia przemian jądrowych. Instalacje. Reaktory. Energia geotermalna. Sposoby pozyskiwania. Sposoby wykorzystania. Konfiguracje geometryczne urządzeń technicznych. Instalację. Schematy. Podstawowe obliczenie.2
T-W-5Energia przemian jądrowych. Instalacje. Reaktory. Energia geotermalna. Sposoby pozyskiwania. Sposoby wykorzystania. Konfiguracje geometryczne urządzeń technicznych. Instalację. Schematy. Podstawowe obliczenie.3
T-W-6Energia elektryczna. Sposoby wytwarzania. Surowce. Elektrownie i elektrociepłownie. Schematy. Podstawowe obliczenie. Przetwarzanie energii elektrycznej. Odbiorniki energii. Magazynowanie.3
T-W-7Pozyskiwanie energii z biomasy. Klasyfikacja odpadów ze względu na utylizację termiczną. Produkty spalania. Wymagania. Bilans cieplny procesu spalania. Spalanie zyżytych palnych wyrobów. Biogaz. Wykorzystanie.3
T-W-8Chłodnictwo. Kryogenika. Energia niskich temperatur. Wytwarzanie. Wykorzystywanie techniczne i medyczne. Konfiguracje geometryczne urządzeń technicznych. Schematy instalacji. Podstawowe obliczenie. Instalacje skraplania gazów technicznych.1
T-W-9Ciepłownictwo. Sposoby wytwarzania energii. Wykorzystywanie energii do celów ogrzewania. Izolacja cieplna. Audyt termomodernizacyjny. Kurtyny cieplne. Pompy cieplne. Magazynowanie ciepła. Konfiguracje geometryczne urządzeń technicznych. Schematy instalacji. Podstawe obliczenie.4
T-W-10Energia cieplna z przemian fazowych. Sposoby wytwarzania. Wykorzystywania procesowe. Konfiguracje geometryczne urządzeń technicznych. Schematy. Podstawowe obliczenie2
T-W-11Wykorzystanie energii w urządzeniach technicznych pracujących osobno lub w systemach technologicznych. Konfiguracje geometryczne urządzeń technicznych, Schematy. Podstawowe obliczenie.2
27

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-A-2Konsultacje z prowadzącym.2
A-A-3Przygotowanie się do zajęć.5
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia9
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-L-2Przygotowanie się do zajęć.9
A-L-3Przygotowywanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych.7
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2konsultacje2
A-P-3samodzielne wykonanie projektu13
A-P-4zaliczenie projektu1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.27
A-W-2Pzrtygotowanie do sprawdzianu.48
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C06-02_W01Student posiądzie wiedzę o rodzajach energii, wytwarzniu, wykorzystywaniu oraz uzrądzeniach i schematach związanych jak również pozna relacje matematyczne przrydatne do obliczeń podstawowych lub projektowych,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu procesów inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_2A_W05ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe operacje i procesy z zakresu wybranej specjalności kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa
ICHP_2A_W09ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanej specjalności
ICHP_2A_W02ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu fizyki pozwalającą na formułowanie modeli operacji, procesów i systemów związanych z inżynierią chemiczną i procesową
Cel przedmiotuC-1Student posiądzie wiedzę o rodzajach energii, wytwarzniu, wykorzystywaniu oraz uzrądzeniach i schematach związanych jak również pozna relacje matematyczne przrydatne do obliczeń podstawowych lub projektowych,
Treści programoweT-W-2Źródła energii. Zasoby paliw naturalnych. Czas nieodwracalnego wyczerpania surowca. Potencjalne mozliwości technicznego zagospodarowania. Przetwarzanie energii.
T-W-7Pozyskiwanie energii z biomasy. Klasyfikacja odpadów ze względu na utylizację termiczną. Produkty spalania. Wymagania. Bilans cieplny procesu spalania. Spalanie zyżytych palnych wyrobów. Biogaz. Wykorzystanie.
T-W-5Energia przemian jądrowych. Instalacje. Reaktory. Energia geotermalna. Sposoby pozyskiwania. Sposoby wykorzystania. Konfiguracje geometryczne urządzeń technicznych. Instalację. Schematy. Podstawowe obliczenie.
T-W-10Energia cieplna z przemian fazowych. Sposoby wytwarzania. Wykorzystywania procesowe. Konfiguracje geometryczne urządzeń technicznych. Schematy. Podstawowe obliczenie
T-W-11Wykorzystanie energii w urządzeniach technicznych pracujących osobno lub w systemach technologicznych. Konfiguracje geometryczne urządzeń technicznych, Schematy. Podstawowe obliczenie.
T-W-4Energia przemian jądrowych. Instalacje. Reaktory. Energia geotermalna. Sposoby pozyskiwania. Sposoby wykorzystania. Konfiguracje geometryczne urządzeń technicznych. Instalację. Schematy. Podstawowe obliczenie.
T-W-8Chłodnictwo. Kryogenika. Energia niskich temperatur. Wytwarzanie. Wykorzystywanie techniczne i medyczne. Konfiguracje geometryczne urządzeń technicznych. Schematy instalacji. Podstawowe obliczenie. Instalacje skraplania gazów technicznych.
T-W-1Rozdaje energii. Energia. Egzergia. Anergia. Symbole. Jednostki.
T-W-3Odnawialne źródła energii. Zasoby. Energia słońca, wody i wiatru. Sposoby pozyskiwania. Schematy instalacji. Geometryczne konfiguracje urządzeń technicznych. Podstawowe obliczenie. Magazynowanie energii. Elektrownie. Schematy.
T-W-6Energia elektryczna. Sposoby wytwarzania. Surowce. Elektrownie i elektrociepłownie. Schematy. Podstawowe obliczenie. Przetwarzanie energii elektrycznej. Odbiorniki energii. Magazynowanie.
T-W-9Ciepłownictwo. Sposoby wytwarzania energii. Wykorzystywanie energii do celów ogrzewania. Izolacja cieplna. Audyt termomodernizacyjny. Kurtyny cieplne. Pompy cieplne. Magazynowanie ciepła. Konfiguracje geometryczne urządzeń technicznych. Schematy instalacji. Podstawe obliczenie.
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na zakończenie semestru w formie pisemnego sprawdzianu o tresci teoretycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student jedynie orientuje się w gospodarce cieplnej w stopniu ogólnikowym bez omówienie technik i uzradzeń wytwarzania.
3,0Student orientuje się w problemach gospodarki energia, jednak jego wiedza jest ograniczona i nie pozwala opisywać i rozwijac zagadnienie ze względu na stronę techniczną, a zamieszczone relacje matematyczne są małoprzydatne do ewentualnych obliczeń cyfrowych.
3,5Student orientuje się w problemach gospodarki energią i jest w stanie ogólnikowo opisywać stronę techniczna, a zamieszczone relacje matematyczne dotycza głównych problemów i mogą byc przydatne do ewentualnych obliczeń cyfrowych.
4,0Student orientuje się w problemach gospodarki energią i jest w stanie względnie wyczerpująco opisywać stronę techniczną wskazanych instalacji i urządzeń, dla których zamieszczone relacje matematyczne mogą byc przydatne do ewentualnych obliczeń cyfrowych.
4,5Student orientuje się w problemach gospodarki energią i jest w stanie wyczerpująco opisywać stronę techniczną wskazanych instalacji i urządzeń, a podane relacje matematyczne mogą byc przatne do elementarnych obliczeń cyfrowych kilku wariantów rozwiązań konstrukcyjnych urządzeń.
5,0Student orientuje się w problemach gospodarki energią i jest w stanie wyczerpująco nie tylko opisywać stronę techniczną wskazanych instalacji i urządzeń jak również komentować rozwiązanie techniczne z propozycją ulepszeń.,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C06-02_U01Student podczas zajęć praktycznych nabędzie umiejętności: analizowania, przeszukiwania oraz zaprezentowania odpowiedniej wiedzy z literatury oraz innych źródeł; definiowania opisu matematycznego dla zagadnień związanych z procesami cieplnymi; rozwiązywania podstawowych problemów wymiany ciepła; formułowania opisu matematycznego podstawowych aparatów stosowanych w procesach cieplnych; zastosowania zdobytej wiedzy do metody rozwiązania problemu obliczeniowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U01posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów
ICHP_2A_U15potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w realizowanych procesach w zakresie ukończonej specjalności
ICHP_2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
ICHP_2A_U17potrafi przeanalizować proste i złożone zadania inżynierskie, specyficzne dla studiowanej specjalności, w tym zagadnienia nietypowe, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-3Student w ramach ćwiczeń laboratoryjnych nabędzie umiejętność zaplanowania i przeprowadzenia eksperymentu przydatnego w analizie zagadnień związanych z gospodarką energią.
C-2Student w ramach ćwiczeń audytoryjnych nabędzie umiejętność formułowania opisu matematycznego dla zagadnień gospodarki energią oraz rozwiązywania problemów inżynierskich tematycznie związanych z przedmiotem zajęć.
Treści programoweT-A-1Rodzaje ruchu ciepła. Przewodzenie ustalone przez ściankę płaską (bez źródła i ze źródłem). Przenikanie ciepła. Napędowa różnica temperatur. Powierzchnia wymiany ciepła. Przewodzenie ustalone (układ płaski, wielowarstwowy, cylindryczny). Nieustalone przewodzenie ciepła (bez źródła i ze źródłem). Konwekcja swobodna i wymuszona. Promieniowanie. Kondensacja. Wrzenie. Metody analityczne badania wnikania ciepła. Ruch ciepła przez równoczesne wnikanie ciepła i dyfuzję masy. Urządzenia i aparaty do wymiany ciepła. Wskaźniki projektowe.
T-L-1Wnikanie ciepła w ruchu ustalonym.
T-L-2Wymiana ciepła w mieszalniku cieczy.
T-L-3Ogrzewanie cieczy w mieszalniku z zastosowaniem zewnętrznego wymiennika ciepła.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia audytoryjne (metody podające: objaśnienie lub wyjaśnienie; metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna; metody programowe: z użyciem podręcznika programowanego; metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, metoda projektów, metoda przewodniego tekstu)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena z ćwiczeń audytoryjnych zostanie wystawiona na podstawie zaliczenia pisemnego (test)
S-3Ocena podsumowująca: ćwiczenia laboratoryjne – ocena końcowa zostanie wystawiona na podstawie ocen cząstkowych wystawionych na podstawie samodzielnie lub grupowo wykonanych sprawozdań (możliwe zadawanie pytań przy „obronie” sparwozdań)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności w obliczaniu problemów z zakresu gospodarki energią.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w obliczaniu problemów z zakresu gospodarki energią.
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w obliczaniu problemów z zakresu gospodarki energią; potrafi w ograniczonym zakresie samodzielnie rozwiązywać problemy obliczeniowe.
4,0Student posiada podstawowe umiejętności w obliczaniu problemów z zakresu gospodarki energią; potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy obliczeniowe.
4,5Student posiada podstawowe umiejętności w obliczaniu problemów z zakresu gospodarki energią; potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy obliczeniowe oraz wykorzystywać zdobyte informacje i umiejętności do interpretacji uzyskanych wyników.
5,0Student posiada podstawowe umiejętności w obliczaniu problemów z zakresu gospodarki energią; potrafi samodzielnie rozwiązywać skomplikowane problemy obliczeniowe oraz wykorzystywać zdobyte informacje i umiejętności do interpretacji uzyskanych wyników; jest w stanie weryfikować uzyskane rezultaty i prezentować je w szerszym gronie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C06-02_U02student będzie potrafił zaprojektować system wykorzystania różnych rodzajów energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U01posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów
ICHP_2A_U03potrafi przygotować w języku polskim opracowanie naukowe oraz krótkie doniesienie naukowe w języku obcym przedstawiające wyniki badań naukowych z zakresu studiowanej specjalności
ICHP_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
ICHP_2A_U19potrafi — zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne ,zaprojektować proste oraz złożone urządzenie, z uwzględnieniem ich funkcjonowania procesowego, w zakresie zagadnień studiowanej specjalności, używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując własne nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-4Student będzie miał umiejętność projektowania prostych systemów energetycznych
Treści programoweT-P-1Projekt skojarzonego system wytwarzania energii
Metody nauczaniaM-4Metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: końcowe zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi zaprojektować prostego system wykorzystania różnych rodzajów energii
3,0student potrafi zaprojektować system wykorzystania różnych rodzajów energii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C06-02_K01Sudent posiadając zdobytą wiedzę i umiejętności jest w stanie zrozumieć i popierać wykorzystanie źródeł energii odnawialnej ze swiadomością wyczerpania źródeł energii nieodnawialnej. Student będzie zdawał sprawę lub będzie świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności w zakresie racjonalnej gospodarki energii pozwoli na aktywne właczenie się w program ochrony srodowiska naturalnego ze wzgledu na wykorzystywanie żródeł energii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ICHP_2A_K01posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ICHP_2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-3Student w ramach ćwiczeń laboratoryjnych nabędzie umiejętność zaplanowania i przeprowadzenia eksperymentu przydatnego w analizie zagadnień związanych z gospodarką energią.
C-1Student posiądzie wiedzę o rodzajach energii, wytwarzniu, wykorzystywaniu oraz uzrądzeniach i schematach związanych jak również pozna relacje matematyczne przrydatne do obliczeń podstawowych lub projektowych,
C-2Student w ramach ćwiczeń audytoryjnych nabędzie umiejętność formułowania opisu matematycznego dla zagadnień gospodarki energią oraz rozwiązywania problemów inżynierskich tematycznie związanych z przedmiotem zajęć.
C-4Student będzie miał umiejętność projektowania prostych systemów energetycznych
Treści programoweT-P-1Projekt skojarzonego system wytwarzania energii
T-A-1Rodzaje ruchu ciepła. Przewodzenie ustalone przez ściankę płaską (bez źródła i ze źródłem). Przenikanie ciepła. Napędowa różnica temperatur. Powierzchnia wymiany ciepła. Przewodzenie ustalone (układ płaski, wielowarstwowy, cylindryczny). Nieustalone przewodzenie ciepła (bez źródła i ze źródłem). Konwekcja swobodna i wymuszona. Promieniowanie. Kondensacja. Wrzenie. Metody analityczne badania wnikania ciepła. Ruch ciepła przez równoczesne wnikanie ciepła i dyfuzję masy. Urządzenia i aparaty do wymiany ciepła. Wskaźniki projektowe.
T-L-1Wnikanie ciepła w ruchu ustalonym.
T-L-2Wymiana ciepła w mieszalniku cieczy.
T-L-3Ogrzewanie cieczy w mieszalniku z zastosowaniem zewnętrznego wymiennika ciepła.
T-W-2Źródła energii. Zasoby paliw naturalnych. Czas nieodwracalnego wyczerpania surowca. Potencjalne mozliwości technicznego zagospodarowania. Przetwarzanie energii.
T-W-7Pozyskiwanie energii z biomasy. Klasyfikacja odpadów ze względu na utylizację termiczną. Produkty spalania. Wymagania. Bilans cieplny procesu spalania. Spalanie zyżytych palnych wyrobów. Biogaz. Wykorzystanie.
T-W-5Energia przemian jądrowych. Instalacje. Reaktory. Energia geotermalna. Sposoby pozyskiwania. Sposoby wykorzystania. Konfiguracje geometryczne urządzeń technicznych. Instalację. Schematy. Podstawowe obliczenie.
T-W-10Energia cieplna z przemian fazowych. Sposoby wytwarzania. Wykorzystywania procesowe. Konfiguracje geometryczne urządzeń technicznych. Schematy. Podstawowe obliczenie
T-W-11Wykorzystanie energii w urządzeniach technicznych pracujących osobno lub w systemach technologicznych. Konfiguracje geometryczne urządzeń technicznych, Schematy. Podstawowe obliczenie.
T-W-4Energia przemian jądrowych. Instalacje. Reaktory. Energia geotermalna. Sposoby pozyskiwania. Sposoby wykorzystania. Konfiguracje geometryczne urządzeń technicznych. Instalację. Schematy. Podstawowe obliczenie.
T-W-8Chłodnictwo. Kryogenika. Energia niskich temperatur. Wytwarzanie. Wykorzystywanie techniczne i medyczne. Konfiguracje geometryczne urządzeń technicznych. Schematy instalacji. Podstawowe obliczenie. Instalacje skraplania gazów technicznych.
T-W-1Rozdaje energii. Energia. Egzergia. Anergia. Symbole. Jednostki.
T-W-3Odnawialne źródła energii. Zasoby. Energia słońca, wody i wiatru. Sposoby pozyskiwania. Schematy instalacji. Geometryczne konfiguracje urządzeń technicznych. Podstawowe obliczenie. Magazynowanie energii. Elektrownie. Schematy.
T-W-6Energia elektryczna. Sposoby wytwarzania. Surowce. Elektrownie i elektrociepłownie. Schematy. Podstawowe obliczenie. Przetwarzanie energii elektrycznej. Odbiorniki energii. Magazynowanie.
T-W-9Ciepłownictwo. Sposoby wytwarzania energii. Wykorzystywanie energii do celów ogrzewania. Izolacja cieplna. Audyt termomodernizacyjny. Kurtyny cieplne. Pompy cieplne. Magazynowanie ciepła. Konfiguracje geometryczne urządzeń technicznych. Schematy instalacji. Podstawe obliczenie.
Metody nauczaniaM-4Metoda praktyczna- metoda projektów
M-1Wyklad informacyjny.
M-2ćwiczenia audytoryjne (metody podające: objaśnienie lub wyjaśnienie; metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna; metody programowe: z użyciem podręcznika programowanego; metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, metoda projektów, metoda przewodniego tekstu)
M-3ćwiczenia laboratoryjne (metody podające: objaśnienie lub wyjaśnienie; metody problemowe: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna; metody programowe: z użyciem komputera; metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, metoda projektów, metoda przewodniego tekstu)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na zakończenie semestru w formie pisemnego sprawdzianu o tresci teoretycznej.
S-2Ocena podsumowująca: ocena z ćwiczeń audytoryjnych zostanie wystawiona na podstawie zaliczenia pisemnego (test)
S-3Ocena podsumowująca: ćwiczenia laboratoryjne – ocena końcowa zostanie wystawiona na podstawie ocen cząstkowych wystawionych na podstawie samodzielnie lub grupowo wykonanych sprawozdań (możliwe zadawanie pytań przy „obronie” sparwozdań)
S-4Ocena podsumowująca: końcowe zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; jest chętny do samodzielnego formułowania problemów badawczych, projektowych i obliczeniowych.
4,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe.
4,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu.
5,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu; postępuje zgodnie z zasadami etyki oraz wykazuje zdolność do kierowania zespołem zdeterminowanym do osiągnięcia założonego celu.