Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Inżynieria bioprocesowa
Sylabus przedmiotu Geostrategia ekoenergetyczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geostrategia ekoenergetyczna | ||
Specjalność | Inżynieria procesów ekoenergetyki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Systemy zarządzania środowiskowego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z głównymi celami strategii ekoenergetycznej |
C-2 | Zapoznanie studentów z polityką energetyczną Unii Europejskiej |
C-3 | Zapoznanie studentów z polityką energetyczną Polski |
C-4 | Nabycie umiejętności niezbędnych do opracowania założeń polityki energrtyczne na szczeblu gminy, powiatu i województwa |
C-5 | Zapoznanie studentów z trendami rozwojowymi z zakresu różnych procesów przemysłowych związanych z polityką energetyczną w różnej skali. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza strategii ekoenergetycznej wybranych państw i regionów | 4 |
T-A-2 | Opracowanie planu energetycznego dla wybranego regionu | 4 |
T-A-3 | Zaliczenie pisemne | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Globalny system energetyczny. | 2 |
T-W-2 | Światowe zasoby energetyczne; ropa naftowa, gaz ziemny, węgiel, paliwa atomowe. | 2 |
T-W-3 | Energie odnawialne; energia wiatru, energia wodna, energia słoneczna, energia z biomasy. | 1 |
T-W-4 | Zapotrzebowania na energię cieplną, elektryczną i paliwa w różnych sektorach gospodarki; stan obecny, prognozy do 2025 r. | 2 |
T-W-5 | Rozwój transportu. Określenie przewidywanych cen energii i tempa ich wzrostu. | 2 |
T-W-6 | Ochrona zasobów energetycznych. | 2 |
T-W-7 | Polityka ekoenergetyczna; polityka międzynarodowa, polityka ekoenergetyczna Europy, polityka narodowa w wybranych krajach. | 4 |
T-W-8 | Podstawowe dokumenty określajace kierunki rozwoju ekoenergetyki; dokumenty międzynarodowe, dokumenty krajowe. | 3 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | Samodzielne opracowanie planu energetycznego dla wybranego regionu | 5 |
A-A-3 | Samodzielne studiowanie literatury | 11 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Studiowanie zalecanej literatury | 16 |
A-W-3 | Przygotowanie się do kolokwium | 14 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny |
M-2 | Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające poszczególne partie materiału |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C04-11b_W07 Student ma wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu różnych procesów przemysłowych związanych z polityką energetyczną w różnej skali. | ICHP_2A_W07 | — | — | C-5 | T-W-4, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
ICHP_2A_C04-11b_W10 Student ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej, ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej w zakresie strategii energetycznych. | ICHP_2A_W10 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-6, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C04-11b_U10 Student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich związanych z polityką energetyczną integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej oraz ochrony środowiska. | ICHP_2A_U10 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C04-11b_K02 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje w zakresie polityki energetycznej. | ICHP_2A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C04-11b_W07 Student ma wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu różnych procesów przemysłowych związanych z polityką energetyczną w różnej skali. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował w stopniu podstawowym wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu różnych procesów przemysłowych związanych z polityką energetyczną w różnej skali. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C04-11b_W10 Student ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej, ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej w zakresie strategii energetycznych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował w stopniu podstawowym wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej, ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej w zakresie strategii energetycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C04-11b_U10 Student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich związanych z polityką energetyczną integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej oraz ochrony środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich związanych z polityką energetyczną integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej oraz ochrony środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C04-11b_K02 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje w zakresie polityki energetycznej. | 2,0 | |
3,0 | Student ma wyrobioną w stopniu podstawowym świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje w zakresie polityki energetycznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kreith F., Goswami D.Y., Handbook of Energy Efficiency and Renewable Energy, CRC Press, Boca Raton, 2007
- Hanjalic K., Sustainable Energy Technologies. Options and Prospects, Springer, Dordrecht, 2008
- de Swaan Arons J., van der Kooi H., Sankaranarayanan K., Efficiency and Sustainability in the Energy and Chemical Industries, Marcel Dekker, New York, 2004
- Atkinson G., Dietz S., Neumayer E., Handbook of Sustainable Development, Edward Elgar Publishing, Northampton, 2007
Literatura dodatkowa
- Polityka ekoenergetyczna wybranego powiatu, 2011
- Program energetyczny wybranego województwa, 2011
- Komunikat Komisji Europejskiej do Rady Europejskiej i Parlamentu Europejskiego z dnia 10 stycznia 2007 r, 2011
- Dyrektywa 2001/77/WE, 2011