Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Eksploatacja instalacji przemysłu petrochemicznego
Sylabus przedmiotu Inżynieria bioprocesowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria bioprocesowa | ||
Specjalność | Inżynieria bioprocesowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Bioprocesy i aparaty |
W-2 | Inżynieria reaktorów chemicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wiedzą z dziedziny inżynierii bioprocesowej |
C-2 | Ukształtowanie u studentów umiejętności obliczeń w zakresie zagadnień inżynierii bioprocesowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Termodynamika biosystemów. Bilanse masy i energii. Bilansowanie wzrostu mikroorganizmów | 1 |
T-A-2 | Bilans masowy. Bilans energetyczny. Bilans elektronów i bilans ATP. Bilans wzrostu beztlenowego. Kinetyka wzrostu. Kinetyka wytwarzania bioproduktów. Bilanse masy substratu, biomasy i produktu w procesie ciągłym i okresowym | 3 |
T-A-3 | Sterylizacja. Wymiana masy w bioprocesie. Wymiana ciepła w bioprocesie | 2 |
T-A-4 | Modelowanie bioprocesów | 2 |
T-A-5 | Kolokwium | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Informacje wstępne. Aktualny stan i kierunki rozwoju biogospodarki. Biotechnologia medyczna. Przemysł farmaceutyków. Biotechnologia rolnicza. Zastosowanie GMO. Biotechnologia środowiskowa. Biotechnologia przemysłowa. Biorafinerie. Biotechnologia przemysłowa jako ważne ogniwo ekoprzemysłu | 2 |
T-W-2 | Biochemiczne podstawy bioprocesów. Substraty i źródła energii w procesach biotechnologicznych. Podstawy bilansowania wzrostu mikroorganizmów. Kinetyka wzrostu mikroorganizmów. Niestrukturalne i strukturalne modele wzrostu | 3 |
T-W-3 | Podstawy biokatalizy. Immobilizacja enzymów. Hodowla okresowa i ciagła | 3 |
T-W-4 | Sterylizacja okresowa i ciągła. Kinetyka sterylizacji. Metody sterylizacji | 1 |
T-W-5 | Napowietrzanie i mieszanie w bioreaktorach. Wymiana masy i ciepła w bioreaktorach. Wydzielanie biomasy mikroorganizmów | 2 |
T-W-6 | Przegląd podstawowych technologii biochemicznych. produkcja biomasy. Zasady technologiczne i koszt wytwarzania bioproduktu | 2 |
T-W-7 | Optymalizacja warunków prowadzenia bioprocesów. Kontrola, regulacja i automatyzacja bioprocesów. Powiększanie skali procesów biotechnologicznych | 3 |
T-W-8 | Biotransformacje. techniki transformacji. Zastosowanie biotransformacji | 1 |
T-W-9 | Hydrobiometalurgia. mechanizm i warunki prowadzenia procesu. Ługowanie Hałd. Ługowanie stert. Ługowanie rud miedzi. Ługowanie rud uranowych | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | samodzielne rozwiązywanie przez studenta zalecanych przykładów obliczeniowych | 30 |
A-A-3 | przygotowanie się studenta do kolokwium | 11 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | praca własna studenta (analiza materiału i przygotowanie się do egzaminu) | 25 |
A-W-3 | Konsultacje | 4 |
A-W-4 | Egzamin | 3 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: kolokwium pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C02-05_W05 student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną z zakresu inżynierii bioprocesowej | ICHP_2A_W05 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-9 | M-1 | S-1 |
ICHP_2A_C02-05_W06 student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie specjalności inżynieria bioprocesowa | ICHP_2A_W06 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C02-05_U17 student potrafi przeanalizować zadania inżynierskie, specyficzne dla specjalności inżynieria bioprocesowa, w tym uwzględniając ich aspekty pozatechniczne | ICHP_2A_U17 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C02-05_K01 student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia | ICHP_2A_K01 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C02-05_W05 student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną z zakresu inżynierii bioprocesowej | 2,0 | student nie ma uporządkowanej i podbudowanej teoretycznie wiedzy ogólnej z zakresu inżynierii bioprocesowej |
3,0 | student jest w stanie scharakteryzować podstawowe procesy i aparaturę stosowane w inżynierii bioprocesowej | |
3,5 | student jest w stanie scharakteryzować wiele podstawowych procesów i aparatów stosowanych w inżynierii bioprocesowej | |
4,0 | student jest w stanie scharakteryzować różne procesy i aparaturę stosowane w inżynierii bioprocesowej | |
4,5 | student jest w stanie scharakteryzować wiele różnych procesów i aparatów stosowanych w inżynierii bioprocesowej | |
5,0 | student jest w stanie wyczerpująco scharakteryzować wiele różnych procesów i aparatów stosowanych w inżynierii bioprocesowej | |
ICHP_2A_C02-05_W06 student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie specjalności inżynieria bioprocesowa | 2,0 | student nie ma szczegółowej wiedzy związanej z zagadnieniami inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie specjalności inżynieria bioprocesowa |
3,0 | student jest w stanie wskazać podstawowe metody obliczeń dotyczących zagadnień inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie specjalności inżynieria bioprocesowa | |
3,5 | student jest w stanie wskazać wiele podstawowych metod obliczeń dotyczących zagadnień inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie specjalności inżynieria bioprocesowa | |
4,0 | student jest w stanie wskazać różne metody obliczeń dotyczących zagadnień inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie specjalności inżynieria bioprocesowa | |
4,5 | student jest w stanie wskazać i objaśnić różne metody obliczeń dotyczących zagadnień inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie specjalności inżynieria bioprocesowa | |
5,0 | student jest w stanie wskazać i wyczerpująco objaśnić różne metody obliczeń dotyczących zagadnień inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie specjalności inżynieria bioprocesowa |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C02-05_U17 student potrafi przeanalizować zadania inżynierskie, specyficzne dla specjalności inżynieria bioprocesowa, w tym uwzględniając ich aspekty pozatechniczne | 2,0 | student nie potrafi przeanalizować zadania inżynierskiego specyficznego dla specjalności inżynieria bioprocesowa |
3,0 | student potrafi przeprowadzić podstawową analizę zadania inżynierskiego specyficznego dla specjalności inżynieria bioprocesowa | |
3,5 | student potrafi przeprowadzić podstawową analizę zadania inżynierskiego specyficznego dla specjalności inżynieria bioprocesowa oraz potrafi dobrać odpowiednią metodę rozwiązania zadania | |
4,0 | student potrafi przeprowadzić podstawową analizę zadania inżynierskiego specyficznego dla specjalności inżynieria bioprocesowa, potrafi dobrać odpowiednią metodę rozwiązania zadania oraz potrafi poprawnie zinterpretować wyniki | |
4,5 | student potrafi przeprowadzić podstawową analizę zadania inżynierskiego specyficznego dla specjalności inżynieria bioprocesowa, potrafi dobrać odpowiednią metodę rozwiązania zadania, potrafi uzasadnić jej wybór oraz potrafi poprawnie zinterpretować wyniki | |
5,0 | student potrafi przeprowadzić podstawową analizę zadania inżynierskiego specyficznego dla specjalności inżynieria bioprocesowa, potrafi dobrać odpowiednią metodę rozwiązania zadania, potrafi wyczerpująco uzasadnić jej wybór oraz potrafi poprawnie zinterpretować wyniki |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C02-05_K01 student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia | 2,0 | student nie rozumie potrzeby ciągłego kształcenia się w zakresie inżynierii bioprocesowej |
3,0 | student w stopniu podstawowym rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się w zakresie inżynierii bioprocesowej | |
3,5 | student w stopniu więcej niż podstawowym rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się w zakresie inżynierii bioprocesowej | |
4,0 | student w szerokim stopniu rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się w zakresie inżynierii bioprocesowej | |
4,5 | student w szerokim stopniu rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się w zakresie inżynierii bioprocesowej i wykazuje aktywną postawę w kierunku poznania jej trendów rozwojowych | |
5,0 | student w szerokim stopniu rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się w zakresie inżynierii bioprocesowej i wykazuje bardzo aktywną postawę w kierunku poznania jej trendów rozwojowych |
Literatura podstawowa
- Ledakowicz S., Inżynieria biochemiczna, WNT, Warszawa, 2019
- Szewczyk K.W., Technologia biochemiczna, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2003
- Szewczyk K.W., Bilansowanie i kinetyka procesów biochemicznych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
- Praca zbiorowa pod red. W. Bednarskiego i J. Fiedurka, Podstawy biotechnologii przemysłowej, WNT, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa pod red. Bednarski W., Reps A., Biotechnologia żywności, WNT, Warszawa, 2015
- Chmiel A., Grudziński S., Biotechnologia i chemia antybiotyków, PWN, Warszawa, 1998
- Praca zbiorowa pod red. Małolepszy S., Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2012