Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia organiczna (zajęcia uzupełniające):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia organiczna (zajęcia uzupełniające) | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Nowicka-Scheibe <Joanna.Nowicka-Scheibe@zut.edu.pl>, Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl>, Łukasz Struk <Lukasz.Struk@zut.edu.pl>, Aneta Wesołowska <Aneta.Wesolowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 0,0 | ECTS (formy) | 0,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii organicznej na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzupełnienie braków z zakresu zasad nomenklatury systematycznej wybranych klas związków organicznych. |
C-2 | Ugruntowanie pojęć z zakresu izomerii i stereochemii związków organicznych. |
C-3 | Utrwalenie umiejętności rozpoznawania grup funkcyjnych w różnych klasach związków organicznych. |
C-4 | Ugruntowanie umiejętności przedstawiania struktur związków organicznych za pomocą wzorów półstrukturalnych i szkieletowych oraz przypisania związków organicznych do poszczególnych klas na podstawie znajomości grup funkcyjnych. |
C-5 | Uświadomienie studentom niebezpieczeństw wynikających z pracy z różnymi substancjami chemicznymi w laboratorium chemii organicznej. |
C-6 | Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wydzielania, rozdzielania i oczyszczania związków organicznych. |
C-7 | Przygotowanie studentów do przedstawiania opisu przeprowadzonego doświadczenia w pracowni chemii organicznej w formie sprawozdania pisemnego, zawierającego rysunek wykorzystanej aparatury chemicznej, wlasne obserwacje oraz niezbędne obliczenia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawowe zasady pracy w laboratorium chemii organicznej: nebezpieczne substancje chemiczne, zbieranie i utylizacja odpadów chemicznych, oparzenia chemiczne, zatrucia oraz inne wypadki przy pracy w laboratorium. | 3 |
T-L-2 | Szkło, aparatura i podstawowy sprzęt laboratoryjny. | 2 |
T-L-3 | Metody rozdzielania, wydzielania i oczyszczania związków organicznych: krystalizacja, destylacja prosta, ekstrakcja, sączenie i suszenie. | 20 |
T-L-4 | Sublimacja, jako metoda oczyszczania stałych związków organicznych. | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia w zakresie przypisywania różnych związków organicznych do poszczególnych klas, rysowania wzorów półstrukturalnych i szkieletowych związków organicznych a także rozpoznawania rodzajów izomerii. |
M-2 | Ćwiczenia praktyczne w zakresie rozdzielania, wydzielania lub oczyszczania stałych i ciekłych związków organicznych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności oraz aktywności na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności oraz sprawozdania pisemnego z przeprowadzonego eksperymentu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_U02_W01 Student potrafi stosować zasady nomenklatury systematycznej do nazywania różnych klas związków organicznych. Rozróżnia poszczególne grupy funkcyjne oraz typy izomerii w związkach organicznych. | — | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | — | M-1 | S-1 |
KCh_1A_U02_W02 Student ma świadomość zagrożeń wynikających z pracy w laboratorium chemii organicznej. | — | — | — | C-5, C-7 | T-L-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_U02_U01 Student potrafi przypisać związek organiczny do konkretnej klasy na podstawie znajomości grup funkcyjnych oraz podać jego nazwę zgodnie z zasadami nomenklatury systematycznej. | — | — | — | C-1, C-3, C-4 | — | M-1 | S-1 |
KCh_1A_U02_U02 Student potrafi zastosować proste metody wydzielania, rozdzielania i oczyszczania stałych i ciekłych związków organicznych. | — | — | — | C-7, C-6 | T-L-3 | M-2 | S-2 |
Literatura podstawowa
- Stanisław Banaszkiewicz, Zadania i ćwiczenia z chemii organicznej, Politechnika Radomska, 2002
- Daniel Buza, Aleksandra Ćwil, Zadania z chemii organicznej z rozwiązaniami, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
- Daniel Buza, Wojciech Sas, Przemysław Szczeciński, Chemia organiczna. Kurs podstawowy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
- Piotr Kowalski, Laboratorium chemii organicznej. Techniki pracy i przepisy BHP, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004