Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
Sylabus przedmiotu Zielona chemia w przemyśle farmaceutycznym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zielona chemia w przemyśle farmaceutycznym | ||
Specjalność | Chemia bioorganiczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>, Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl>, Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość chemii organicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z pojęciem zielonej chemii i jej zasadami |
C-2 | Zapoznanie studentów z nowoczesnymi metodami syntez zgodnymi z zasadami zielonej chemii |
C-3 | Ukształtowanie świadomości studenta na temat konieczności stosowania technologii przyjaznych środowisku |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Istota zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju | 1 |
T-W-2 | Cele i zasady zielonej chemii | 2 |
T-W-3 | Wykorzystanie surowców odnawialnych w syntezie organicznej | 2 |
T-W-4 | Nowoczesne metody syntez z wykorzystaniem bezpiecznych reagentów i nowych katalizatorów (przykłady zastosowania w przemyśle farmaceutycznym) | 2 |
T-W-5 | Eliminacja z przemysłu organicznego niebezpiecznych reagentów | 2 |
T-W-6 | Syntezy organiczne z udziałem alternatywnych rodzajów energii (elektrochemia, fotochemia, reakcje wspomagane promieniowaniem mikrofalowym, sonochemia) | 2 |
T-W-7 | Reakcje przebiegające bez udziału rozpuszczalników | 1 |
T-W-8 | Zastosowanie nowych mediów reakcyjnych | 2 |
T-W-9 | Kolokwium | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | praca własna w oparciu o literaturę dotyczącą zielonej chemii | 10 |
A-W-4 | przygotowanie referatu na wskazany temat | 10 |
A-W-5 | przygotowanie do kolokwium | 13 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | samodzielna praca studenta |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności w dyskusji na wykładzie |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena przygotowanego referatu na wskazany temat |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D02-15_W01 Student zna cele i zasady zielonej chemii, a także zakres i metody ich realizacji w przykładowych procesach technologicznych produkcji farmaceutycznej | KCh_1A_W11, KCh_1A_W13, KCh_1A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D02-15_U02 Student potrafi zaproponować proekologiczne rozwiązanie aspektów technologicznych związanych z otrzymywaniem leków lub półproduktów farmaceutycznych | KCh_1A_U05, KCh_1A_U11, KCh_1A_U13 | — | — | C-2, C-3 | T-W-4, T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D02-15_K01 student ma świadomość wpływu przemysłu organicznego na środowisko | KCh_1A_K04 | — | — | C-3 | T-W-4, T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D02-15_W01 Student zna cele i zasady zielonej chemii, a także zakres i metody ich realizacji w przykładowych procesach technologicznych produkcji farmaceutycznej | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi wymienić i krótko omówić większość podstawowych zasady zielonej chemii (w zakresie 55- 65%) | |
3,5 | potrafi wymienić i krótko omówić większość podstawowych zasady zielonej chemii (w zakresie 65- 75%) | |
4,0 | potrafi wymienić i krótko omówić i przeprowadzić podstawową dyskusję większości podstawowych zasady zielonej chemii (w zakresie 60- 70%) | |
4,5 | potrafi wymienić i krótko omówić i przeprowadzić podstawową dyskusję większości podstawowych zasady zielonej chemii (w zakresie 75- 85%) | |
5,0 | potrafi wymienić i krótko omówić i przeprowadzić dyskusję wszystkich podstawowych zasad zielonej chemii (w zakresie 85-100%) |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D02-15_U02 Student potrafi zaproponować proekologiczne rozwiązanie aspektów technologicznych związanych z otrzymywaniem leków lub półproduktów farmaceutycznych | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi wskazać przynajmniej jeden czynnik procesu technologicznego wpływający negatywnie na środowisko i zaproponować przynajmniej jedno alternatywne rozwiązanie proekologiczne | |
3,5 | potrafi wskazać przynajmniej jeden czynnik procesu technologicznego wpływający negatywnie na środowisko i zaproponować alternatywne rozwiązanie proekologiczne wraz z podstawowym wyjaśnieniem | |
4,0 | potrafi wskazać przynajmniej dwa czynniki procesu technologicznego wpływające negatywnie na środowisko i zaproponować przyjnamniej dwa alternatywne rozwiązania proekologiczne wraz z podstawowym wyjaśnieniem | |
4,5 | potrafi wskazać przynajmniej trzy czynniki procesu technologicznego wpływające negatywnie na środowisko i zaproponować przyjnamniej trzy alternatywne rozwiązania proekologiczne wraz z wyjaśnieniem | |
5,0 | potrafi wskazać praktycznie wszystkie podstawowe czynniki procesu technologicznego wpływające negatywnie na środowisko i zaproponować alternatywne rozwiązania proekologiczne wraz z wyjaśnieniem |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D02-15_K01 student ma świadomość wpływu przemysłu organicznego na środowisko | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | ma świadomość wpływu procesów technologicznych na środowisko i rozumie konieczność wprowadzania proekologicznych rozwiązań w stopniu podstawowym w zakresie 55-60% | |
3,5 | ma świadomość wpływu procesów technologicznych na środowisko i rozumie konieczność wprowadzania proekologicznych rozwiązań w stopniu podstawowym w zakresie 60-70% | |
4,0 | ma świadomość wpływu procesów technologicznych na środowisko i rozumie konieczność wprowadzania proekologicznych rozwiązań w stopniu podstawowym w zakresie 70-80% | |
4,5 | ma świadomość wpływu procesów technologicznych na środowisko i rozumie konieczność wprowadzania proekologicznych rozwiązań w stopniu podstawowym w zakresie 80-90% | |
5,0 | ma świadomość wpływu procesów technologicznych na środowisko i rozumie konieczność wprowadzania proekologicznych rozwiązań w stopniu podstawowym w zakresie 90-100% |
Literatura podstawowa
- Bogdan Burczyk, Zielona chemia. Zarys, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006
- red. Peter J. Dunn, Andrew S. Wells, Michael T. Williams, Green Chemistry in the Pharmaceutical Industry, Wiley-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinheim, 2010
- red.T. Paryjczak, Lewicki A., Zaborski M., Zielona chemia, Polska Akademia Nauk, Łódź, 2005
Literatura dodatkowa
- Bieżące publikacje naukowe oraz opracowania i artykuły przeglądowe
- Gawroński J., Gawrońska K., Kacprzak K., Kwit M., Współczesna synteza organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004