Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)

Sylabus przedmiotu Zielona chemia w przemyśle farmaceutycznym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zielona chemia w przemyśle farmaceutycznym
Specjalność Chemia bioorganiczna
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>, Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl>, Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość chemii organicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z pojęciem zielonej chemii i jej zasadami
C-2Zapoznanie studentów z nowoczesnymi metodami syntez zgodnymi z zasadami zielonej chemii
C-3Ukształtowanie świadomości studenta na temat konieczności stosowania technologii przyjaznych środowisku

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Istota zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju1
T-W-2Cele i zasady zielonej chemii2
T-W-3Wykorzystanie surowców odnawialnych w syntezie organicznej2
T-W-4Nowoczesne metody syntez z wykorzystaniem bezpiecznych reagentów i nowych katalizatorów (przykłady zastosowania w przemyśle farmaceutycznym)2
T-W-5Eliminacja z przemysłu organicznego niebezpiecznych reagentów2
T-W-6Syntezy organiczne z udziałem alternatywnych rodzajów energii (elektrochemia, fotochemia, reakcje wspomagane promieniowaniem mikrofalowym, sonochemia)2
T-W-7Reakcje przebiegające bez udziału rozpuszczalników1
T-W-8Zastosowanie nowych mediów reakcyjnych2
T-W-9Kolokwium1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3praca własna w oparciu o literaturę dotyczącą zielonej chemii10
A-W-4przygotowanie referatu na wskazany temat10
A-W-5przygotowanie do kolokwium13
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4samodzielna praca studenta

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności w dyskusji na wykładzie
S-2Ocena podsumowująca: ocena przygotowanego referatu na wskazany temat

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D02-15_W01
Student zna cele i zasady zielonej chemii, a także zakres i metody ich realizacji w przykładowych procesach technologicznych produkcji farmaceutycznej
KCh_1A_W11, KCh_1A_W13, KCh_1A_W10C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D02-15_U02
Student potrafi zaproponować proekologiczne rozwiązanie aspektów technologicznych związanych z otrzymywaniem leków lub półproduktów farmaceutycznych
KCh_1A_U05, KCh_1A_U11, KCh_1A_U13C-2, C-3T-W-4, T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D02-15_K01
student ma świadomość wpływu przemysłu organicznego na środowisko
KCh_1A_K04C-3T-W-4, T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D02-15_W01
Student zna cele i zasady zielonej chemii, a także zakres i metody ich realizacji w przykładowych procesach technologicznych produkcji farmaceutycznej
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0potrafi wymienić i krótko omówić większość podstawowych zasady zielonej chemii (w zakresie 55- 65%)
3,5potrafi wymienić i krótko omówić większość podstawowych zasady zielonej chemii (w zakresie 65- 75%)
4,0potrafi wymienić i krótko omówić i przeprowadzić podstawową dyskusję większości podstawowych zasady zielonej chemii (w zakresie 60- 70%)
4,5potrafi wymienić i krótko omówić i przeprowadzić podstawową dyskusję większości podstawowych zasady zielonej chemii (w zakresie 75- 85%)
5,0potrafi wymienić i krótko omówić i przeprowadzić dyskusję wszystkich podstawowych zasad zielonej chemii (w zakresie 85-100%)

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D02-15_U02
Student potrafi zaproponować proekologiczne rozwiązanie aspektów technologicznych związanych z otrzymywaniem leków lub półproduktów farmaceutycznych
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0potrafi wskazać przynajmniej jeden czynnik procesu technologicznego wpływający negatywnie na środowisko i zaproponować przynajmniej jedno alternatywne rozwiązanie proekologiczne
3,5potrafi wskazać przynajmniej jeden czynnik procesu technologicznego wpływający negatywnie na środowisko i zaproponować alternatywne rozwiązanie proekologiczne wraz z podstawowym wyjaśnieniem
4,0potrafi wskazać przynajmniej dwa czynniki procesu technologicznego wpływające negatywnie na środowisko i zaproponować przyjnamniej dwa alternatywne rozwiązania proekologiczne wraz z podstawowym wyjaśnieniem
4,5potrafi wskazać przynajmniej trzy czynniki procesu technologicznego wpływające negatywnie na środowisko i zaproponować przyjnamniej trzy alternatywne rozwiązania proekologiczne wraz z wyjaśnieniem
5,0potrafi wskazać praktycznie wszystkie podstawowe czynniki procesu technologicznego wpływające negatywnie na środowisko i zaproponować alternatywne rozwiązania proekologiczne wraz z wyjaśnieniem

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D02-15_K01
student ma świadomość wpływu przemysłu organicznego na środowisko
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0ma świadomość wpływu procesów technologicznych na środowisko i rozumie konieczność wprowadzania proekologicznych rozwiązań w stopniu podstawowym w zakresie 55-60%
3,5ma świadomość wpływu procesów technologicznych na środowisko i rozumie konieczność wprowadzania proekologicznych rozwiązań w stopniu podstawowym w zakresie 60-70%
4,0ma świadomość wpływu procesów technologicznych na środowisko i rozumie konieczność wprowadzania proekologicznych rozwiązań w stopniu podstawowym w zakresie 70-80%
4,5ma świadomość wpływu procesów technologicznych na środowisko i rozumie konieczność wprowadzania proekologicznych rozwiązań w stopniu podstawowym w zakresie 80-90%
5,0ma świadomość wpływu procesów technologicznych na środowisko i rozumie konieczność wprowadzania proekologicznych rozwiązań w stopniu podstawowym w zakresie 90-100%

Literatura podstawowa

  1. Bogdan Burczyk, Zielona chemia. Zarys, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006
  2. red. Peter J. Dunn, Andrew S. Wells, Michael T. Williams, Green Chemistry in the Pharmaceutical Industry, Wiley-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinheim, 2010
  3. red.T. Paryjczak, Lewicki A., Zaborski M., Zielona chemia, Polska Akademia Nauk, Łódź, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Bieżące publikacje naukowe oraz opracowania i artykuły przeglądowe
  2. Gawroński J., Gawrońska K., Kacprzak K., Kwit M., Współczesna synteza organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju1
T-W-2Cele i zasady zielonej chemii2
T-W-3Wykorzystanie surowców odnawialnych w syntezie organicznej2
T-W-4Nowoczesne metody syntez z wykorzystaniem bezpiecznych reagentów i nowych katalizatorów (przykłady zastosowania w przemyśle farmaceutycznym)2
T-W-5Eliminacja z przemysłu organicznego niebezpiecznych reagentów2
T-W-6Syntezy organiczne z udziałem alternatywnych rodzajów energii (elektrochemia, fotochemia, reakcje wspomagane promieniowaniem mikrofalowym, sonochemia)2
T-W-7Reakcje przebiegające bez udziału rozpuszczalników1
T-W-8Zastosowanie nowych mediów reakcyjnych2
T-W-9Kolokwium1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3praca własna w oparciu o literaturę dotyczącą zielonej chemii10
A-W-4przygotowanie referatu na wskazany temat10
A-W-5przygotowanie do kolokwium13
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-15_W01Student zna cele i zasady zielonej chemii, a także zakres i metody ich realizacji w przykładowych procesach technologicznych produkcji farmaceutycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W11zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu chemii
KCh_1A_W13zna typowe technologie inżynierskie stosowane w laboratorium chemicznym i przemyśle chemicznym
KCh_1A_W10ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych stosowanych w laboratorium chemicznym i przemyśle chemicznym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem zielonej chemii i jej zasadami
C-2Zapoznanie studentów z nowoczesnymi metodami syntez zgodnymi z zasadami zielonej chemii
Treści programoweT-W-1Istota zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju
T-W-2Cele i zasady zielonej chemii
T-W-3Wykorzystanie surowców odnawialnych w syntezie organicznej
T-W-6Syntezy organiczne z udziałem alternatywnych rodzajów energii (elektrochemia, fotochemia, reakcje wspomagane promieniowaniem mikrofalowym, sonochemia)
T-W-7Reakcje przebiegające bez udziału rozpuszczalników
T-W-4Nowoczesne metody syntez z wykorzystaniem bezpiecznych reagentów i nowych katalizatorów (przykłady zastosowania w przemyśle farmaceutycznym)
T-W-8Zastosowanie nowych mediów reakcyjnych
T-W-5Eliminacja z przemysłu organicznego niebezpiecznych reagentów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4samodzielna praca studenta
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena przygotowanego referatu na wskazany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0potrafi wymienić i krótko omówić większość podstawowych zasady zielonej chemii (w zakresie 55- 65%)
3,5potrafi wymienić i krótko omówić większość podstawowych zasady zielonej chemii (w zakresie 65- 75%)
4,0potrafi wymienić i krótko omówić i przeprowadzić podstawową dyskusję większości podstawowych zasady zielonej chemii (w zakresie 60- 70%)
4,5potrafi wymienić i krótko omówić i przeprowadzić podstawową dyskusję większości podstawowych zasady zielonej chemii (w zakresie 75- 85%)
5,0potrafi wymienić i krótko omówić i przeprowadzić dyskusję wszystkich podstawowych zasad zielonej chemii (w zakresie 85-100%)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-15_U02Student potrafi zaproponować proekologiczne rozwiązanie aspektów technologicznych związanych z otrzymywaniem leków lub półproduktów farmaceutycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U05potrafi ocenić istniejące rozwiązania techniczne w zakresie chemii oraz przygotować opracowanie określonego problemu o charakterze inżynierskim związanego z ich funkcjonowaniem i zaproponować sposoby jego rozwiązania
KCh_1A_U11podczas formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich w zakresie chemii potrafi dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
KCh_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w laboratorium i przemyśle chemicznym
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z nowoczesnymi metodami syntez zgodnymi z zasadami zielonej chemii
C-3Ukształtowanie świadomości studenta na temat konieczności stosowania technologii przyjaznych środowisku
Treści programoweT-W-4Nowoczesne metody syntez z wykorzystaniem bezpiecznych reagentów i nowych katalizatorów (przykłady zastosowania w przemyśle farmaceutycznym)
T-W-9Kolokwium
T-W-6Syntezy organiczne z udziałem alternatywnych rodzajów energii (elektrochemia, fotochemia, reakcje wspomagane promieniowaniem mikrofalowym, sonochemia)
T-W-7Reakcje przebiegające bez udziału rozpuszczalników
T-W-8Zastosowanie nowych mediów reakcyjnych
T-W-5Eliminacja z przemysłu organicznego niebezpiecznych reagentów
T-W-3Wykorzystanie surowców odnawialnych w syntezie organicznej
T-W-2Cele i zasady zielonej chemii
T-W-1Istota zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4samodzielna praca studenta
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności w dyskusji na wykładzie
S-2Ocena podsumowująca: ocena przygotowanego referatu na wskazany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0potrafi wskazać przynajmniej jeden czynnik procesu technologicznego wpływający negatywnie na środowisko i zaproponować przynajmniej jedno alternatywne rozwiązanie proekologiczne
3,5potrafi wskazać przynajmniej jeden czynnik procesu technologicznego wpływający negatywnie na środowisko i zaproponować alternatywne rozwiązanie proekologiczne wraz z podstawowym wyjaśnieniem
4,0potrafi wskazać przynajmniej dwa czynniki procesu technologicznego wpływające negatywnie na środowisko i zaproponować przyjnamniej dwa alternatywne rozwiązania proekologiczne wraz z podstawowym wyjaśnieniem
4,5potrafi wskazać przynajmniej trzy czynniki procesu technologicznego wpływające negatywnie na środowisko i zaproponować przyjnamniej trzy alternatywne rozwiązania proekologiczne wraz z wyjaśnieniem
5,0potrafi wskazać praktycznie wszystkie podstawowe czynniki procesu technologicznego wpływające negatywnie na środowisko i zaproponować alternatywne rozwiązania proekologiczne wraz z wyjaśnieniem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-15_K01student ma świadomość wpływu przemysłu organicznego na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K04mając świadomość wpływu swoich działań na środowisko prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie świadomości studenta na temat konieczności stosowania technologii przyjaznych środowisku
Treści programoweT-W-4Nowoczesne metody syntez z wykorzystaniem bezpiecznych reagentów i nowych katalizatorów (przykłady zastosowania w przemyśle farmaceutycznym)
T-W-9Kolokwium
T-W-6Syntezy organiczne z udziałem alternatywnych rodzajów energii (elektrochemia, fotochemia, reakcje wspomagane promieniowaniem mikrofalowym, sonochemia)
T-W-7Reakcje przebiegające bez udziału rozpuszczalników
T-W-8Zastosowanie nowych mediów reakcyjnych
T-W-5Eliminacja z przemysłu organicznego niebezpiecznych reagentów
T-W-1Istota zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju
T-W-2Cele i zasady zielonej chemii
T-W-3Wykorzystanie surowców odnawialnych w syntezie organicznej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4samodzielna praca studenta
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena przygotowanego referatu na wskazany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0ma świadomość wpływu procesów technologicznych na środowisko i rozumie konieczność wprowadzania proekologicznych rozwiązań w stopniu podstawowym w zakresie 55-60%
3,5ma świadomość wpływu procesów technologicznych na środowisko i rozumie konieczność wprowadzania proekologicznych rozwiązań w stopniu podstawowym w zakresie 60-70%
4,0ma świadomość wpływu procesów technologicznych na środowisko i rozumie konieczność wprowadzania proekologicznych rozwiązań w stopniu podstawowym w zakresie 70-80%
4,5ma świadomość wpływu procesów technologicznych na środowisko i rozumie konieczność wprowadzania proekologicznych rozwiązań w stopniu podstawowym w zakresie 80-90%
5,0ma świadomość wpływu procesów technologicznych na środowisko i rozumie konieczność wprowadzania proekologicznych rozwiązań w stopniu podstawowym w zakresie 90-100%