Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)

Sylabus przedmiotu Biostereochemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biostereochemia
Specjalność Chemia bioorganiczna
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>, Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl>, Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie ogólnej wiedzy z zakresu chemii organicznej i podstaw stereochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z problemami stereochemicznymi biocząsteczek małocząsteczkowych i polimerycznych
C-2Zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi reakcji enzymatycznych zachodzących w organizmach żywych i sposobami otrzymywania stereoizomerów w syntezie organicznej z udziaem biokatalizatorów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Stereochemia biopolimerów. Bioligandy: substraty reakcji enzymatycznych, aktywatory i inhibitory przemian, koenzymy. Stereochemia wybranych klas bioligandów. Problemy stereochemiczne aminokwasów i białek. Cyklostereoizomeria oligopeptydów3
T-W-2Konfiguracje i konformacje cukrowców. Wybrane zagadnienia stereochemiczne oligo- i polisacharydów. Laktoza, sacharoza, celobioza i maltoza3
T-W-3Konfiguracje lipidów i prostaglandyn. Wybrane problemy stereochemii poliprenoidów i steroidów. (konfiguracje fitolu, witaminy K, tokoferolu). Nazewnictwo, stereochemia związków steroidowych3
T-W-4Biokataliza w syntezie asymetrycznej. Kataliza asymetryczna aminokwasów i ich pochodnych6
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D02-09_W01
zna podstawowe zagadnienia z zakresu stereochemii produktów naturalnych, konfiguracji niskocząsteczkowych biocząsteczek: aminokwasów, cukrów i bioefektorów oraz podstawowych biopolimerów
KCh_1A_W01, KCh_1A_W03C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1S-1
KCh_1A_D02-09_W02
zna podstawowe metody otrzymywania izomerów optycznie czynnych
KCh_1A_W01C-2T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D02-09_U01
potrafi analizować problemy o charakterze utylitarnym z zakresu biostereochemii - potrafi określić konfigurację przestrzenną biocząsteczki
KCh_1A_U01C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D02-09_K01
rozumie potrzebę pozyskiwania związków optycznie czynnych w przypadku substancji biologicznie aktywnych
KCh_1A_K01, KCh_1A_K05C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D02-09_W01
zna podstawowe zagadnienia z zakresu stereochemii produktów naturalnych, konfiguracji niskocząsteczkowych biocząsteczek: aminokwasów, cukrów i bioefektorów oraz podstawowych biopolimerów
2,0Student wykazuje brak podstawowej wiedzy z zakresu biostereochemii produktów naturalnych. Nie rozumie kluczowych zagadnień związanych z konfiguracją niskocząsteczkowych biocząsteczek.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu stereochemii biocząsteczek, ale może mieć trudności w identyfikacji konfiguracji aminokwasów, cukrów, bioefektorów oraz podstawowych biopolimerów. Potrafi rozpoznać podstawowe zagadnienia, ale z pewnymi ograniczeniami. Szacuje się, że opanował materiał z tego zakresu w 55-64 procentach.
3,5Student wykazuje solidne zrozumienie podstawowych zagadnień z zakresu stereochemii biocząsteczek. Potrafi skutecznie rozpoznawać konfiguracje niskocząsteczkowych biocząsteczek, ale może mieć pewne trudności w bardziej skomplikowanych przypadkach. Szacuje się, że opanował materiał z tego zakresu w 65-74 procentach.
4,0Student posiada wiedzę z zakresu stereochemii biocząsteczek. Potrafi analizować konfiguracje aminokwasów, cukrów, lipidów oraz podstawowych biopolimerów, nawet w przypadkach o większym stopniu złożoności. Popełnia sporadyczne błędy przy skomplikowanych strukturach. Szacuje się, że opanował materiał z tego zakresu w 75-85 procentach.
4,5Student posiada wiedzę z zakresu stereochemii biocząsteczek. Potrafi analizować konfiguracje aminokwasów, cukrów, bioefektorów oraz podstawowych biopolimerów, nawet w przypadkach o większym stopniu złożoności. Popełnia drobne, sporadyczne błędy przy skomplikowanych strukturach. Szacuje się, że opanował materiał z tego zakresu wiedzy w 86-95 procentach.
5,0Student posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu stereochemii biocząsteczek. Potrafi precyzyjnie analizować konfiguracje aminokwasów, cukrów, bioefektorów oraz podstawowych biopolimerów, nawet w przypadkach o większym stopniu złożoności. Szacuje się, że opanował materiał w ponad 96 procentach.
KCh_1A_D02-09_W02
zna podstawowe metody otrzymywania izomerów optycznie czynnych
2,0Student wykazuje brak podstawowej wiedzy na temat metod otrzymywania izomerów optycznie czynnych w kontekście biostereochemii. Nie rozumie kluczowych zagadnień związanych z syntezą optycznie czystych związków.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu otrzymywania izomerów optycznie czynnych, ale może mieć trudności w uzasadnianiu wyboru konkretnych metod. Potrafi zidentyfikować podstawowe metody, ale z pewnymi ograniczeniami. Szacuje się, że opanował materiał z tego zakresu w 55-64 procentach.
3,5Student wykazuje solidne zrozumienie podstawowych metod otrzymywania izomerów optycznie czynnych. Potrafi skutecznie identyfikować i uzasadniać wybór odpowiednich metod w różnych kontekstach, ale może mieć trudności w bardziej zaawansowanych przypadkach.Szacuje się, że opanował materiał z tego zakresu w 65-74 procentach.
4,0Student wykazuje dobre zrozumienie podstawowych metod otrzymywania izomerów optycznie czynnych. Potrafi skutecznie identyfikować i uzasadniać wybór odpowiednich metod w różnych kontekstach, ale może mieć pewne trudności w zaawansowanych przypadkach. Szacuje się, że opanował materiał z tego zakresu w 75-85 procentach.
4,5Student posiada wiedzę dotyczącą metod otrzymywania izomerów optycznie czynnych. Potrafi precyzyjnie analizować i wybierać odpowiednie metody w zależności od kontekstu syntezy, także w przypadkach o większym stopniu złożoności. Szacuje się, że opanował materiał z tego zakresu w 86-95 procentach.
5,0Student posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą metod otrzymywania izomerów optycznie czynnych.Potrafi kreatywnie podejść do analizy różnorodnych syntezy, prezentując głęboką wiedzę i umiejętność efektywnego stosowania jej w praktyce. Szacuje się, że opanował materiał z tego zakresu w ponad 96 procentach.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D02-09_U01
potrafi analizować problemy o charakterze utylitarnym z zakresu biostereochemii - potrafi określić konfigurację przestrzenną biocząsteczki
2,0Student nie potrafi skutecznie analizować problemów utylitarnych z zakresu biostereochemii. Brak umiejętności określania konfiguracji przestrzennej biocząsteczek w praktycznych przypadkach.
3,0Student posiada podstawową zdolność do analizy problemów utylitarnych z zakresu biostereochemii. Potrafi określić konfigurację przestrzenną w prostych przypadkach, ale może mieć trudności w bardziej złożonych sytuacjach.
3,5Student wykazuje solidne umiejętności analizy problemów utylitarnych z zakresu biostereochemii. Potrafi skutecznie określać konfigurację przestrzenną w różnorodnych kontekstach, ale może czasami popełniać błędy.
4,0Student posiada zdolność do analizy problemów utylitarnych związanych z biostereochemią. Potrafi określać konfigurację przestrzenną cząsteczek w różnych sytuacjach. Popełnia nieliczne błędy.
4,5Student posiada zaawansowaną zdolność do analizy problemów utylitarnych związanych z biostereochemią. Potrafi precyzyjnie i skutecznie określać konfigurację przestrzenną cząsteczek w różnych sytuacjach. Popełnia sporadyczne błędy w zaawansowanych przypadkach.
5,0Student wykazuje doskonałe umiejętności analizy problemów utylitarnych z zakresu biostereochemii. Potrafi kreatywnie podejść do różnych sytuacji, prezentując głęboką wiedzę i umiejętność rozwiązywania skomplikowanych zagadnień.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D02-09_K01
rozumie potrzebę pozyskiwania związków optycznie czynnych w przypadku substancji biologicznie aktywnych
2,0Student nie wykazuje zrozumienia potrzeby pozyskiwania związków optycznie czynnych w kontekście substancji biologicznie aktywnych. Brak świadomości roli stereochemii w farmakologii.
3,0Student posiada podstawową świadomość potrzeby pozyskiwania związków optycznie czynnych, ale może mieć trudności w uzasadnianiu jej znaczenia w farmakologii i innych dziedzinach.
3,5Student wykazuje solidne zrozumienie roli związków optycznie czynnych w kontekście substancji biologicznie aktywnych. Potrafi uzasadnić potrzebę ich pozyskiwania, choć może czasami brakować mu głębokiej analizy.
4,0Student posiada świadomość roli stereochemii w pozyskiwaniu związków optycznie czynnych. Potrafi analizować potrzebę stosowania związków o określonej konfiguracji przestrzennej w badaniach farmakologicznych.
4,5Student wykazuje zrozumienie potrzeby pozyskiwania związków optycznie czynnych w kontekście substancji biologicznie aktywnych. Potrafi precyzyjnie analizować potrzebę stosowania związków o określonej konfiguracji przestrzennej w badaniach farmakologicznych.
5,0Student posiada zaawansowaną świadomość roli stereochemii w pozyskiwaniu związków optycznie czynnych. Potrafi kreatywnie podejść do analizy i przedstawiania korzyści wynikających z uwzględnienia aspektów stereochemii w projektach badawczych.

Literatura podstawowa

  1. Siemion I. Z., Biostereochemia, PWN, Warszawa, 1985
  2. Nogradi M., STEREOCHEMIA. PODSTAWY I ZASTOSOWANIA, PWN, Warszawa, 1988
  3. Gawroński J., Gawrońska K., Kacprzak K., Kwit M., Współczesna synteza organiczna: wybór eksperymentów, PWN, Warszawa, 2012
  4. Eliel E.L., Wilen S.H., Mander L.N., STEREOCHEMISTRY OF ORGANIC COMPOUNDS, J. Wiley&Sons, 1994
  5. Patrick G.L., Chemia medyczna, WNT, Warszawa, 2019

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stereochemia biopolimerów. Bioligandy: substraty reakcji enzymatycznych, aktywatory i inhibitory przemian, koenzymy. Stereochemia wybranych klas bioligandów. Problemy stereochemiczne aminokwasów i białek. Cyklostereoizomeria oligopeptydów3
T-W-2Konfiguracje i konformacje cukrowców. Wybrane zagadnienia stereochemiczne oligo- i polisacharydów. Laktoza, sacharoza, celobioza i maltoza3
T-W-3Konfiguracje lipidów i prostaglandyn. Wybrane problemy stereochemii poliprenoidów i steroidów. (konfiguracje fitolu, witaminy K, tokoferolu). Nazewnictwo, stereochemia związków steroidowych3
T-W-4Biokataliza w syntezie asymetrycznej. Kataliza asymetryczna aminokwasów i ich pochodnych6
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-09_W01zna podstawowe zagadnienia z zakresu stereochemii produktów naturalnych, konfiguracji niskocząsteczkowych biocząsteczek: aminokwasów, cukrów i bioefektorów oraz podstawowych biopolimerów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W01posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie chemii, zna podstawowe koncepcje i teorie chemiczne, zna terminologię, nomenklaturę i jednostki chemiczne
KCh_1A_W03zna zjawiska chemiczne i fizyczne zachodzące w przyrodzie oraz potrafi wytłumaczyć obserwowane prawidłowości wykorzystując język matematyki, a w szczególności potrafi samodzielnie odtworzyć podstawowe twierdzenia i prawa
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z problemami stereochemicznymi biocząsteczek małocząsteczkowych i polimerycznych
C-2Zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi reakcji enzymatycznych zachodzących w organizmach żywych i sposobami otrzymywania stereoizomerów w syntezie organicznej z udziaem biokatalizatorów
Treści programoweT-W-2Konfiguracje i konformacje cukrowców. Wybrane zagadnienia stereochemiczne oligo- i polisacharydów. Laktoza, sacharoza, celobioza i maltoza
T-W-3Konfiguracje lipidów i prostaglandyn. Wybrane problemy stereochemii poliprenoidów i steroidów. (konfiguracje fitolu, witaminy K, tokoferolu). Nazewnictwo, stereochemia związków steroidowych
T-W-1Stereochemia biopolimerów. Bioligandy: substraty reakcji enzymatycznych, aktywatory i inhibitory przemian, koenzymy. Stereochemia wybranych klas bioligandów. Problemy stereochemiczne aminokwasów i białek. Cyklostereoizomeria oligopeptydów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student wykazuje brak podstawowej wiedzy z zakresu biostereochemii produktów naturalnych. Nie rozumie kluczowych zagadnień związanych z konfiguracją niskocząsteczkowych biocząsteczek.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu stereochemii biocząsteczek, ale może mieć trudności w identyfikacji konfiguracji aminokwasów, cukrów, bioefektorów oraz podstawowych biopolimerów. Potrafi rozpoznać podstawowe zagadnienia, ale z pewnymi ograniczeniami. Szacuje się, że opanował materiał z tego zakresu w 55-64 procentach.
3,5Student wykazuje solidne zrozumienie podstawowych zagadnień z zakresu stereochemii biocząsteczek. Potrafi skutecznie rozpoznawać konfiguracje niskocząsteczkowych biocząsteczek, ale może mieć pewne trudności w bardziej skomplikowanych przypadkach. Szacuje się, że opanował materiał z tego zakresu w 65-74 procentach.
4,0Student posiada wiedzę z zakresu stereochemii biocząsteczek. Potrafi analizować konfiguracje aminokwasów, cukrów, lipidów oraz podstawowych biopolimerów, nawet w przypadkach o większym stopniu złożoności. Popełnia sporadyczne błędy przy skomplikowanych strukturach. Szacuje się, że opanował materiał z tego zakresu w 75-85 procentach.
4,5Student posiada wiedzę z zakresu stereochemii biocząsteczek. Potrafi analizować konfiguracje aminokwasów, cukrów, bioefektorów oraz podstawowych biopolimerów, nawet w przypadkach o większym stopniu złożoności. Popełnia drobne, sporadyczne błędy przy skomplikowanych strukturach. Szacuje się, że opanował materiał z tego zakresu wiedzy w 86-95 procentach.
5,0Student posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu stereochemii biocząsteczek. Potrafi precyzyjnie analizować konfiguracje aminokwasów, cukrów, bioefektorów oraz podstawowych biopolimerów, nawet w przypadkach o większym stopniu złożoności. Szacuje się, że opanował materiał w ponad 96 procentach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-09_W02zna podstawowe metody otrzymywania izomerów optycznie czynnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W01posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie chemii, zna podstawowe koncepcje i teorie chemiczne, zna terminologię, nomenklaturę i jednostki chemiczne
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi reakcji enzymatycznych zachodzących w organizmach żywych i sposobami otrzymywania stereoizomerów w syntezie organicznej z udziaem biokatalizatorów
Treści programoweT-W-4Biokataliza w syntezie asymetrycznej. Kataliza asymetryczna aminokwasów i ich pochodnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student wykazuje brak podstawowej wiedzy na temat metod otrzymywania izomerów optycznie czynnych w kontekście biostereochemii. Nie rozumie kluczowych zagadnień związanych z syntezą optycznie czystych związków.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu otrzymywania izomerów optycznie czynnych, ale może mieć trudności w uzasadnianiu wyboru konkretnych metod. Potrafi zidentyfikować podstawowe metody, ale z pewnymi ograniczeniami. Szacuje się, że opanował materiał z tego zakresu w 55-64 procentach.
3,5Student wykazuje solidne zrozumienie podstawowych metod otrzymywania izomerów optycznie czynnych. Potrafi skutecznie identyfikować i uzasadniać wybór odpowiednich metod w różnych kontekstach, ale może mieć trudności w bardziej zaawansowanych przypadkach.Szacuje się, że opanował materiał z tego zakresu w 65-74 procentach.
4,0Student wykazuje dobre zrozumienie podstawowych metod otrzymywania izomerów optycznie czynnych. Potrafi skutecznie identyfikować i uzasadniać wybór odpowiednich metod w różnych kontekstach, ale może mieć pewne trudności w zaawansowanych przypadkach. Szacuje się, że opanował materiał z tego zakresu w 75-85 procentach.
4,5Student posiada wiedzę dotyczącą metod otrzymywania izomerów optycznie czynnych. Potrafi precyzyjnie analizować i wybierać odpowiednie metody w zależności od kontekstu syntezy, także w przypadkach o większym stopniu złożoności. Szacuje się, że opanował materiał z tego zakresu w 86-95 procentach.
5,0Student posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą metod otrzymywania izomerów optycznie czynnych.Potrafi kreatywnie podejść do analizy różnorodnych syntezy, prezentując głęboką wiedzę i umiejętność efektywnego stosowania jej w praktyce. Szacuje się, że opanował materiał z tego zakresu w ponad 96 procentach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-09_U01potrafi analizować problemy o charakterze utylitarnym z zakresu biostereochemii - potrafi określić konfigurację przestrzenną biocząsteczki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U01potrafi analizować problemy z zakresu chemii, w szczególności problemy o charakterze utylitarnym oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z problemami stereochemicznymi biocząsteczek małocząsteczkowych i polimerycznych
C-2Zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi reakcji enzymatycznych zachodzących w organizmach żywych i sposobami otrzymywania stereoizomerów w syntezie organicznej z udziaem biokatalizatorów
Treści programoweT-W-2Konfiguracje i konformacje cukrowców. Wybrane zagadnienia stereochemiczne oligo- i polisacharydów. Laktoza, sacharoza, celobioza i maltoza
T-W-3Konfiguracje lipidów i prostaglandyn. Wybrane problemy stereochemii poliprenoidów i steroidów. (konfiguracje fitolu, witaminy K, tokoferolu). Nazewnictwo, stereochemia związków steroidowych
T-W-1Stereochemia biopolimerów. Bioligandy: substraty reakcji enzymatycznych, aktywatory i inhibitory przemian, koenzymy. Stereochemia wybranych klas bioligandów. Problemy stereochemiczne aminokwasów i białek. Cyklostereoizomeria oligopeptydów
T-W-4Biokataliza w syntezie asymetrycznej. Kataliza asymetryczna aminokwasów i ich pochodnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi skutecznie analizować problemów utylitarnych z zakresu biostereochemii. Brak umiejętności określania konfiguracji przestrzennej biocząsteczek w praktycznych przypadkach.
3,0Student posiada podstawową zdolność do analizy problemów utylitarnych z zakresu biostereochemii. Potrafi określić konfigurację przestrzenną w prostych przypadkach, ale może mieć trudności w bardziej złożonych sytuacjach.
3,5Student wykazuje solidne umiejętności analizy problemów utylitarnych z zakresu biostereochemii. Potrafi skutecznie określać konfigurację przestrzenną w różnorodnych kontekstach, ale może czasami popełniać błędy.
4,0Student posiada zdolność do analizy problemów utylitarnych związanych z biostereochemią. Potrafi określać konfigurację przestrzenną cząsteczek w różnych sytuacjach. Popełnia nieliczne błędy.
4,5Student posiada zaawansowaną zdolność do analizy problemów utylitarnych związanych z biostereochemią. Potrafi precyzyjnie i skutecznie określać konfigurację przestrzenną cząsteczek w różnych sytuacjach. Popełnia sporadyczne błędy w zaawansowanych przypadkach.
5,0Student wykazuje doskonałe umiejętności analizy problemów utylitarnych z zakresu biostereochemii. Potrafi kreatywnie podejść do różnych sytuacji, prezentując głęboką wiedzę i umiejętność rozwiązywania skomplikowanych zagadnień.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-09_K01rozumie potrzebę pozyskiwania związków optycznie czynnych w przypadku substancji biologicznie aktywnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
KCh_1A_K05rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje; ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z problemami stereochemicznymi biocząsteczek małocząsteczkowych i polimerycznych
C-2Zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi reakcji enzymatycznych zachodzących w organizmach żywych i sposobami otrzymywania stereoizomerów w syntezie organicznej z udziaem biokatalizatorów
Treści programoweT-W-2Konfiguracje i konformacje cukrowców. Wybrane zagadnienia stereochemiczne oligo- i polisacharydów. Laktoza, sacharoza, celobioza i maltoza
T-W-3Konfiguracje lipidów i prostaglandyn. Wybrane problemy stereochemii poliprenoidów i steroidów. (konfiguracje fitolu, witaminy K, tokoferolu). Nazewnictwo, stereochemia związków steroidowych
T-W-1Stereochemia biopolimerów. Bioligandy: substraty reakcji enzymatycznych, aktywatory i inhibitory przemian, koenzymy. Stereochemia wybranych klas bioligandów. Problemy stereochemiczne aminokwasów i białek. Cyklostereoizomeria oligopeptydów
T-W-4Biokataliza w syntezie asymetrycznej. Kataliza asymetryczna aminokwasów i ich pochodnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zrozumienia potrzeby pozyskiwania związków optycznie czynnych w kontekście substancji biologicznie aktywnych. Brak świadomości roli stereochemii w farmakologii.
3,0Student posiada podstawową świadomość potrzeby pozyskiwania związków optycznie czynnych, ale może mieć trudności w uzasadnianiu jej znaczenia w farmakologii i innych dziedzinach.
3,5Student wykazuje solidne zrozumienie roli związków optycznie czynnych w kontekście substancji biologicznie aktywnych. Potrafi uzasadnić potrzebę ich pozyskiwania, choć może czasami brakować mu głębokiej analizy.
4,0Student posiada świadomość roli stereochemii w pozyskiwaniu związków optycznie czynnych. Potrafi analizować potrzebę stosowania związków o określonej konfiguracji przestrzennej w badaniach farmakologicznych.
4,5Student wykazuje zrozumienie potrzeby pozyskiwania związków optycznie czynnych w kontekście substancji biologicznie aktywnych. Potrafi precyzyjnie analizować potrzebę stosowania związków o określonej konfiguracji przestrzennej w badaniach farmakologicznych.
5,0Student posiada zaawansowaną świadomość roli stereochemii w pozyskiwaniu związków optycznie czynnych. Potrafi kreatywnie podejść do analizy i przedstawiania korzyści wynikających z uwzględnienia aspektów stereochemii w projektach badawczych.