Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia produktów naturalnych II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia produktów naturalnych II
Specjalność Chemia bioorganiczna
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>, Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>, Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl>, Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony kurs chemii organicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami BHP
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie wydzielania, oczyszczania i analizy wybranych związków naturalnych
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie syntezy produktów naturalnych lub ich pochodnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej1
T-L-2Oznaczanie zawartości olejków eterycznych w surowcach roślinnych z wykorzystaniem aparatu Clevengera4
T-L-3Izolacja olejków z kolendry lub kopru włoskiego i analiza ich składu metodą GC-MS5
T-L-4Izolacja substancji aktywnych z roślin i ocena ich właściwości antyoksydacyjnych z wykorzystaniem metod spektrofotometrycznych5
T-L-5Otrzymywanie tlenowych pochodnych limonenu5
T-L-6Izolacja kwasów tłuszczowych i lipidów z wybranego materiału roślinnego i analiza profilu kwasów tłuszczowych3
T-L-7Oznaczanie zawartości cukru metodą polarymetryczną3
T-L-8Analiza składu surowców lignocelulozowych4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2praca z literaturą wskazaną przez prowadzącego zajęcia5
A-L-3przygotowanie do zajęć5
A-L-4przygotowanie sprawozdania10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D02-08_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą metod syntezy, izolacji i oczyszczania produktów naturalnych lub ich pochodnych
KCh_1A_W05, KCh_1A_W01C-2, C-3T-L-2, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-3M-1S-1, S-2
KCh_1A_D02-08_W02
Student posiada wiedzę z zakresu BHP a w szczególności zna zasady bezpiecznego posługiwania się chemikaliami
KCh_1A_W06C-1T-L-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D02-08_U01
Potrafi przeprowadzić izolację, oczyszczanie, syntezę i analizę produktów naturalnych lub ich pochodnych
KCh_1A_U03, KCh_1A_U08C-2T-L-2, T-L-6, T-L-8, T-L-5, T-L-4, T-L-7, T-L-3M-1S-1, S-2
KCh_1A_D02-08_U02
Student potrafi stosować zasady BHP w laboratorium
KCh_1A_U01C-1T-L-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D02-08_K01
Student wykazuje umiejętność pracy w zespole
KCh_1A_K02C-2T-L-2, T-L-6, T-L-8, T-L-5, T-L-4, T-L-7, T-L-3M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D02-08_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą metod syntezy, izolacji i oczyszczania produktów naturalnych lub ich pochodnych
2,0Student nie posiada wiedzy dotyczącej metod syntezy, izolacji i oczyszczania produktów naturalnych lub ich pochodnych
3,0Student potrafi przedstawić tylko podstawowe metody syntezy produktów naturalnych i nie zna metod izolacji i oczyszczania produktów naturalnych
3,5Student potrafi przedstawić tylko podstawowe metody syntezy i izolacji produktów naturalnych i nie zna metod oczyszczania produktów naturalnych
4,0Student potrafi przedstawić tylko podstawowe metody syntezy, izolacji i oczyszczania produktów naturalnych
4,5Student potrafi przedstawić nie tylko podstawowe metody syntezy i izolacji produktów naturalnych ale również i inne metody syntezy i izolacji tych związków oraz przedstawia tylko podstawowe metody oczyszczania produktów naturalnych
5,0Student potrafi przedstawić nie tylko podstawowe metody syntezy, izolacji i oczyszczania produktów naturalnych, ale również i inne metody syntezy, izolacji i oczyszczania tych związków
KCh_1A_D02-08_W02
Student posiada wiedzę z zakresu BHP a w szczególności zna zasady bezpiecznego posługiwania się chemikaliami
2,0Student nie zna podstawowych zasad BHP w pracy w laboratorium
3,0Zna podstawowe zasady BHP w pracy w laboratorium w 50 do 64%
3,5Zna podstawowe zasady BHP w pracy w laboratorium w 65 do 74%
4,0Zna podstawowe zasady BHP w pracy w laboratorium w 75 do 84%
4,5Zna podstawowe zasady BHP w pracy w laboratorium w 85 do 94%
5,0Zna podstawowe zasady BHP w pracy w laboratorium w 95 do 100%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D02-08_U01
Potrafi przeprowadzić izolację, oczyszczanie, syntezę i analizę produktów naturalnych lub ich pochodnych
2,0Student nie potrafi przeprowadzić izolacji, oczyszczania, syntezy i analizy produktów naturanych lub ich pochodnych
3,0Potrafi z pomocą nauczyciela wykonać syntezę wskazanego produktu naturalnego
3,5Potrafi z pomocą nauczyciela wykonać syntezę i izolację wskazanego produktu naturalnego
4,0Potrafi z pomocą nauczyciela wykonać syntezę, izolację, oczyszczanie i analizę wskazanego produktu naturalnego
4,5Potrafi z nieznaczną pomocą nauczyciela wykonać syntezę, izolację, oczyszczanie i analizę wskazanego produktu naturalnego
5,0Potrafi wykonać syntezę, izolację, oczyszczanie i analizę wskazanego produktu naturalnego
KCh_1A_D02-08_U02
Student potrafi stosować zasady BHP w laboratorium
2,0Student nie potrafi stsować zasad BHP w laboratrium
3,0Potrafi stosować podstawowe zasady BHP w pracy w laboratorium w 50 do 64%
3,5Potrafi stosować podstawowe zasady BHP w pracy w laboratorium w 65 do 74%
4,0Potrafi stosować podstawowe zasady BHP w pracy w laboratorium w 75 do 84%
4,5Potrafi stosować podstawowe zasady BHP w pracy w laboratorium w 85 do 94%
5,0Potrafi stosować podstawowe zasady BHP w pracy w laboratorium w 95 do 100%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D02-08_K01
Student wykazuje umiejętność pracy w zespole
2,0Student nie wykazuje umiejetości pracy w zespole
3,0Student tylko w 50 do 64% potrafi pracować zespołowo, wykonując polecenia prowadzącego zajęcia lub lidera grupy
3,5Student tylko w 65 do 74% potrafi pracować zespołowo, wykonując polecenia prowadzącego zajęcia lub lidera grupy
4,0Student tylko w 75 do 84% potrafi pracować zespołowo, wykonując polecenia prowadzącego zajęcia lub lidera grupy
4,5Student tylko w 85 do 94% potrafi pracować zespołowo, wykonując polecenia prowadzącego zajęcia lub lidera grupy
5,0Student potrafi pracować w zespole i jest liderem tego zespołu

Literatura podstawowa

  1. Kurek J., Przybył A. K., Chemia produktów naturalnych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Chemii, Poznań, 2010
  2. Kacprzak K., Gawrońska K., Chemia kosmetyczna. Ćwiczenia laboratoryjne, Naukowe UAM, Poznań, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Literatura źródłowa dotycząca przedmiotu

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej1
T-L-2Oznaczanie zawartości olejków eterycznych w surowcach roślinnych z wykorzystaniem aparatu Clevengera4
T-L-3Izolacja olejków z kolendry lub kopru włoskiego i analiza ich składu metodą GC-MS5
T-L-4Izolacja substancji aktywnych z roślin i ocena ich właściwości antyoksydacyjnych z wykorzystaniem metod spektrofotometrycznych5
T-L-5Otrzymywanie tlenowych pochodnych limonenu5
T-L-6Izolacja kwasów tłuszczowych i lipidów z wybranego materiału roślinnego i analiza profilu kwasów tłuszczowych3
T-L-7Oznaczanie zawartości cukru metodą polarymetryczną3
T-L-8Analiza składu surowców lignocelulozowych4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2praca z literaturą wskazaną przez prowadzącego zajęcia5
A-L-3przygotowanie do zajęć5
A-L-4przygotowanie sprawozdania10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-08_W01Student posiada wiedzę dotyczącą metod syntezy, izolacji i oczyszczania produktów naturalnych lub ich pochodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W05zna podstawowe aspekty budowy i działania aparatury naukowej stosowanej w laboratorium chemicznym
KCh_1A_W01posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie chemii, zna podstawowe koncepcje i teorie chemiczne, zna terminologię, nomenklaturę i jednostki chemiczne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie wydzielania, oczyszczania i analizy wybranych związków naturalnych
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie syntezy produktów naturalnych lub ich pochodnych
Treści programoweT-L-2Oznaczanie zawartości olejków eterycznych w surowcach roślinnych z wykorzystaniem aparatu Clevengera
T-L-6Izolacja kwasów tłuszczowych i lipidów z wybranego materiału roślinnego i analiza profilu kwasów tłuszczowych
T-L-5Otrzymywanie tlenowych pochodnych limonenu
T-L-4Izolacja substancji aktywnych z roślin i ocena ich właściwości antyoksydacyjnych z wykorzystaniem metod spektrofotometrycznych
T-L-3Izolacja olejków z kolendry lub kopru włoskiego i analiza ich składu metodą GC-MS
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy dotyczącej metod syntezy, izolacji i oczyszczania produktów naturalnych lub ich pochodnych
3,0Student potrafi przedstawić tylko podstawowe metody syntezy produktów naturalnych i nie zna metod izolacji i oczyszczania produktów naturalnych
3,5Student potrafi przedstawić tylko podstawowe metody syntezy i izolacji produktów naturalnych i nie zna metod oczyszczania produktów naturalnych
4,0Student potrafi przedstawić tylko podstawowe metody syntezy, izolacji i oczyszczania produktów naturalnych
4,5Student potrafi przedstawić nie tylko podstawowe metody syntezy i izolacji produktów naturalnych ale również i inne metody syntezy i izolacji tych związków oraz przedstawia tylko podstawowe metody oczyszczania produktów naturalnych
5,0Student potrafi przedstawić nie tylko podstawowe metody syntezy, izolacji i oczyszczania produktów naturalnych, ale również i inne metody syntezy, izolacji i oczyszczania tych związków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-08_W02Student posiada wiedzę z zakresu BHP a w szczególności zna zasady bezpiecznego posługiwania się chemikaliami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W06zna podstawowe zasady BHP w laboratorium chemicznym, zna zasady związane z wykorzystywaniem chemikaliów i ich unieszkodliwiania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami BHP
Treści programoweT-L-1Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych zasad BHP w pracy w laboratorium
3,0Zna podstawowe zasady BHP w pracy w laboratorium w 50 do 64%
3,5Zna podstawowe zasady BHP w pracy w laboratorium w 65 do 74%
4,0Zna podstawowe zasady BHP w pracy w laboratorium w 75 do 84%
4,5Zna podstawowe zasady BHP w pracy w laboratorium w 85 do 94%
5,0Zna podstawowe zasady BHP w pracy w laboratorium w 95 do 100%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-08_U01Potrafi przeprowadzić izolację, oczyszczanie, syntezę i analizę produktów naturalnych lub ich pochodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U03potrafi planować i przeprowadzać proste badania doświadczalne i symulacje komputerowe w zakresie chemii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
KCh_1A_U08potrafi w oparciu o różne źródła, wykorzystując podstawowe ujęcia teoretyczne, przygotować typowe prace pisemne w języku polskim oraz angielskim lub niemieckim dotyczące wybranych zagadnień z zakresu chemii i dyscyplin pokrewnych
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie wydzielania, oczyszczania i analizy wybranych związków naturalnych
Treści programoweT-L-2Oznaczanie zawartości olejków eterycznych w surowcach roślinnych z wykorzystaniem aparatu Clevengera
T-L-6Izolacja kwasów tłuszczowych i lipidów z wybranego materiału roślinnego i analiza profilu kwasów tłuszczowych
T-L-8Analiza składu surowców lignocelulozowych
T-L-5Otrzymywanie tlenowych pochodnych limonenu
T-L-4Izolacja substancji aktywnych z roślin i ocena ich właściwości antyoksydacyjnych z wykorzystaniem metod spektrofotometrycznych
T-L-7Oznaczanie zawartości cukru metodą polarymetryczną
T-L-3Izolacja olejków z kolendry lub kopru włoskiego i analiza ich składu metodą GC-MS
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić izolacji, oczyszczania, syntezy i analizy produktów naturanych lub ich pochodnych
3,0Potrafi z pomocą nauczyciela wykonać syntezę wskazanego produktu naturalnego
3,5Potrafi z pomocą nauczyciela wykonać syntezę i izolację wskazanego produktu naturalnego
4,0Potrafi z pomocą nauczyciela wykonać syntezę, izolację, oczyszczanie i analizę wskazanego produktu naturalnego
4,5Potrafi z nieznaczną pomocą nauczyciela wykonać syntezę, izolację, oczyszczanie i analizę wskazanego produktu naturalnego
5,0Potrafi wykonać syntezę, izolację, oczyszczanie i analizę wskazanego produktu naturalnego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-08_U02Student potrafi stosować zasady BHP w laboratorium
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U01potrafi analizować problemy z zakresu chemii, w szczególności problemy o charakterze utylitarnym oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami BHP
Treści programoweT-L-1Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi stsować zasad BHP w laboratrium
3,0Potrafi stosować podstawowe zasady BHP w pracy w laboratorium w 50 do 64%
3,5Potrafi stosować podstawowe zasady BHP w pracy w laboratorium w 65 do 74%
4,0Potrafi stosować podstawowe zasady BHP w pracy w laboratorium w 75 do 84%
4,5Potrafi stosować podstawowe zasady BHP w pracy w laboratorium w 85 do 94%
5,0Potrafi stosować podstawowe zasady BHP w pracy w laboratorium w 95 do 100%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-08_K01Student wykazuje umiejętność pracy w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K02potrafi biorąc odpowiedzialność za powierzone do realizacji zadania pracować i współdziałać w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie wydzielania, oczyszczania i analizy wybranych związków naturalnych
Treści programoweT-L-2Oznaczanie zawartości olejków eterycznych w surowcach roślinnych z wykorzystaniem aparatu Clevengera
T-L-6Izolacja kwasów tłuszczowych i lipidów z wybranego materiału roślinnego i analiza profilu kwasów tłuszczowych
T-L-8Analiza składu surowców lignocelulozowych
T-L-5Otrzymywanie tlenowych pochodnych limonenu
T-L-4Izolacja substancji aktywnych z roślin i ocena ich właściwości antyoksydacyjnych z wykorzystaniem metod spektrofotometrycznych
T-L-7Oznaczanie zawartości cukru metodą polarymetryczną
T-L-3Izolacja olejków z kolendry lub kopru włoskiego i analiza ich składu metodą GC-MS
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje umiejetości pracy w zespole
3,0Student tylko w 50 do 64% potrafi pracować zespołowo, wykonując polecenia prowadzącego zajęcia lub lidera grupy
3,5Student tylko w 65 do 74% potrafi pracować zespołowo, wykonując polecenia prowadzącego zajęcia lub lidera grupy
4,0Student tylko w 75 do 84% potrafi pracować zespołowo, wykonując polecenia prowadzącego zajęcia lub lidera grupy
4,5Student tylko w 85 do 94% potrafi pracować zespołowo, wykonując polecenia prowadzącego zajęcia lub lidera grupy
5,0Student potrafi pracować w zespole i jest liderem tego zespołu