Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)

Sylabus przedmiotu Nowoczesne metody syntezy organicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nowoczesne metody syntezy organicznej
Specjalność Chemia bioorganiczna
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Nowicka-Scheibe <Joanna.Nowicka-Scheibe@zut.edu.pl>, Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl>, Łukasz Struk <Lukasz.Struk@zut.edu.pl>, Aneta Wesołowska <Aneta.Wesolowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 2,00,33zaliczenie
projektyP4 15 1,00,33zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,34egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs: Chemia organiczna I, Chemia organiczna II
W-2Zaliczony przemiot: Analiza związków bioorganicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi metodami i technikami aktualnie stosowanymi w konstruowaniu cząsteczek organicznych.
C-2Wykształcenie podstawowych umiejętności korzystania z abstraktowych baz danych oraz pełnotekstowych zasobów bibliograficznych na różnych etapach projektowania i wykonywania syntezy związków organicznych.
C-3Przygotowanie studentów do samodzielnego projektowania ścieżek syntezy związków organicznych.
C-4Wykształcenie praktycznych umiejętności przeprowadzenia syntezy organicznej nowymi technikami oraz doboru techniki i wykonania oczyszczenia produktów reakcji.
C-5Wykształcenie umiejętnosci planowania i organizowania własnego czasu pracy, samodzielnego rozwiązywania problemów, jak i pracy w grupie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Czynności wstępne związane z wykonaniem zaawansowanej syntezy organicznej (przygotowanie rozpuszczalników bezwodnych o odpowiedniej czystości; opanowanie techniki pracy w warunkach bezwodnych i beztlenowych – technika Schlenka; przygotowanie substratów i materiałów pomocniczych).4
T-L-2Synteza wybranego alkoholu z zastosowaniem związków Grignarda. Oczyszczanie produktu reakcji w wyniku destylacji próżniowej. Analiza spektralna otrzymanego produktu metodą 1H, 13C NMR oraz IR.11
T-L-3Synteza typu domino. (Np. synteza N-(4-metoksyfenylo)acetamidu z anizolu).5
T-L-4Porównanie klasycznej metody syntezy z metodą syntezy w ciele stałym lub/i z zastosowaniem promieniowania mikrofalowego ( np. synteza 1,1´-bi-2-naftolu). Kwerenda literaturowa. Synteza. Oczyszczanie produktu.10
30
projekty
T-P-1Ćwiczenia w korzystaniu z danych literaturowych z wykorzystaniem chemicznych baz danych, tj. Scifinder, Reaxys, Scopus. Zasady przygotowania i prezentowania projektu syntezy złożonego związku organicznego.3
T-P-2Wykonanie projektu kilkuetapowej syntezy wskazanego związku organicznego z prostych prekursorów wraz z uzasadnieniem proponowanych reakcji podpartych danymi literaturowymi. Prezentacja multimedialna.12
15
wykłady
T-W-1Planowanie syntezy związków organicznych – wybór właściwych reakcji (podstawy strategii syntezy i analizy retrosyntetycznej).2
T-W-2Wydawnictwa bibliograficzne i abstraktowe (bazy danych) jako źródła informacji dotyczące właściwości związków organicznych oraz znanych reakcji i ich zastosowanie w planowaniu ścieżek reakcji (Chemical Abstracts – SciFinder; Beilstein-Reaxys, Scopus).2
T-W-3Wprowadzanie i przekształcanie grup funkcyjnych. Selektywność reakcji (wybrane przykłady reakcji chemo-, regio-, stereo-, enancjoselektywnych).4
T-W-4Zastosowanie grup ochronnych w syntezie organicznej.2
T-W-5Tradycyjne i nowe zastosowania związków lito- i magnezoorganicznych w budowie szkieletu węglowego.2
T-W-6Metody budowy szkieletu węglowego z zastosowaniem związków metaloidoorganicznych (reakcja Hecka, Suzuki, Sonogashiry, metatezy, itp).3
T-W-7Wybrane metody syntezy alkenów kierowanej geometrią C=C (np. reakcje Wittiga i Hornera-Wadswortha-Emmonsa, olefinowanie Julia, eliminacja Petersona, synteza ze związków seleno- i siarkoorganicznych).3
T-W-8Wybrane metody syntezy z wykorzystaniem reakcji tworzenia nowych wiązań węgiel-heteroatom (reakcja Mitsunobu, Sharplessa, Buchwalda-Hartwiga itp).3
T-W-9Karbo- i heteronukleofilowa addycja Michaela.2
T-W-10Synteza typu „one-pot”. Synteza wieloetapowa (domino) i synteza wieloskładnikowa.2
T-W-11Nowoczesne techniki syntezy organicznej (synteza na nośniku stałym, synteza mikrofalowa, synteza bezrozpuszczalnikowa, synteza w cieczach jonowych).3
T-W-12Synteza cząsteczek złożonych pochodzenia naturalnego oraz układów podobnych. Synteza totalna.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo z zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie do zajęć.5
A-L-3Praca z literaturą wskazaną przez prowadzącego zajęcia.5
A-L-4Przygotowanie opisu eksperymentów.5
A-L-5Opracowanie analizy spektralnej otrzymanego alkoholu.5
50
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Przygotowanie projektu.10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Praca z literaturą polecaną przez wykładowcę.6
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.10
A-W-4Konsultacje z wykładowcą.2
A-W-5Egzamin pisemny.2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, opis.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Metoda projektów.
M-5Seminarium.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Test wielokrotnego wyboru.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-3Ocena formująca: Okresowe sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejetności związanych z wykonaniem ćwiczeń laboratoryjnych.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D02-06_W01
Zna najważniejsze reakcje tworzenia wiązań węgiel-węgiel i węgiel-heteroatom, reakcje przekształcania ważniejszych grup funkcyjnych oraz podstawowe grupy ochronne stosowane w syntezie organicznej.
KCh_1A_W11, KCh_1A_W01C-3, C-1T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-12, T-W-9M-2, M-4, M-1, M-5S-2, S-5, S-1
KCh_1A_D02-06_W02
Zna i opisuje wady i zalety nowoczesnych technik syntetycznych stosowanych w syntezie organicznej.
KCh_1A_W11, KCh_1A_W01C-1T-W-11M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D02-06_U01
W podstawowych zakresie umie korzystać z baz danych (Reaxys, SciFinder) oraz z pełnotekstowych źródeł bibliograficznych (również w języku angielskim) w celu zaprojektowania ścieżek syntezy prostego zwiazku organicznego.
KCh_1A_U05, KCh_1A_U06, KCh_1A_U08C-3, C-2T-L-4, T-P-1, T-P-2, T-W-2M-4, M-5S-5
KCh_1A_D02-06_U02
Umie zaproponować kilkuetapową syntezę prostego związku organicznego, a także umie uzasadnić wybór planowanych metod i reakcji.
KCh_1A_U01, KCh_1A_U03, KCh_1A_U05, KCh_1A_U06C-3, C-2T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-12, T-W-9M-4, M-5S-5
KCh_1A_D02-06_U03
Wykształcenie praktycznych umiejętności przeprowadzenia syntezy organicznej w warunkach bezwodnych i beztlenowych oraz doboru techniki oczyszczania produktów reakcji.
KCh_1A_U03, KCh_1A_U15, KCh_1A_U13, KCh_1A_U14C-4, C-1, C-5T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-W-10, T-W-11M-3S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D02-06_K01
Wykształcenie umiejętności planowania i organizowania własnego czasu pracy, samodzielnego rozwiązywania problemów, jak i pracy oraz komunikacji w grupie.
KCh_1A_K03C-3, C-5T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-P-2M-3, M-4S-4, S-5
KCh_1A_D02-06_K02
Student rozumie konieczność uzupełniania wiedzy i rozwijania nabytych umiejętności tak, aby nadążać za rozwojem nauki.
KCh_1A_K01C-3, C-2, C-5T-P-1, T-P-2, T-W-2, T-W-11, T-W-12M-2, M-4, M-1, M-5S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D02-06_W01
Zna najważniejsze reakcje tworzenia wiązań węgiel-węgiel i węgiel-heteroatom, reakcje przekształcania ważniejszych grup funkcyjnych oraz podstawowe grupy ochronne stosowane w syntezie organicznej.
2,0Nie zna ważnych reakcji tworzenia wiązań węgiel-węgiel i węgiel-heteroatom, reakcji przekształcania ważniejszych grup funkcyjnych oraz podstawowych grup ochronnych stosowanych w syntezie organicznej.
3,0Zna 55-54% reakcji tworzenia wiązań węgiel-węgiel i węgiel-heteroatom, reakcji przekształcania ważniejszych grup funkcyjnych oraz grup ochronnych stosowanych w syntezie organicznej.
3,5Zna 65-74% reakcji tworzenia wiązań węgiel-węgiel i węgiel-heteroatom, reakcji przekształcania ważniejszych grup funkcyjnych oraz grup ochronnych stosowanych w syntezie organicznej.
4,0Zna 75-84% reakcji tworzenia wiązań węgiel-węgiel i węgiel-heteroatom, reakcji przekształcania ważniejszych grup funkcyjnych oraz grup ochronnych stosowanych w syntezie organicznej.
4,5Zna 85-94% reakcji tworzenia wiązań węgiel-węgiel i węgiel-heteroatom, reakcji przekształcania ważniejszych grup funkcyjnych oraz grup ochronnych stosowanych w syntezie organicznej.
5,0Zna 95-100% reakcji tworzenia wiązań węgiel-węgiel i węgiel-heteroatom, reakcji przekształcania ważniejszych grup funkcyjnych oraz grup ochronnych stosowanych w syntezie organicznej.
KCh_1A_D02-06_W02
Zna i opisuje wady i zalety nowoczesnych technik syntetycznych stosowanych w syntezie organicznej.
2,0Nie zna i nie opisuje wad i zalet nowoczesnych technik syntetycznych stosowanych w syntezie organicznej.
3,0Zna i opisuje 55-64% wady i zalet nowoczesnych technik stosowanych w syntezie organicznej.
3,5Zna i opisuje 65-74% wady i zalet nowoczesnych technik stosowanych w syntezie organicznej.
4,0Zna i opisuje 75-84% wady i zalet nowoczesnych technik stosowanych w syntezie organicznej.
4,5Zna i opisuje 85-94% wady i zalet nowoczesnych technik stosowanych w syntezie organicznej.
5,0Zna i opisuje 95-100% wady i zalet nowoczesnych technik stosowanych w syntezie organicznej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D02-06_U01
W podstawowych zakresie umie korzystać z baz danych (Reaxys, SciFinder) oraz z pełnotekstowych źródeł bibliograficznych (również w języku angielskim) w celu zaprojektowania ścieżek syntezy prostego zwiazku organicznego.
2,0Nie umie korzystać z baz danych (Reaxys, SciFinder) oraz z pełnotekstowych źródeł bibliograficznych (również w języku angielskim).
3,0W 55-64% umie korzystać z baz danych (Reaxys, SciFinder) i pełnotekstowych źródeł bibliograficznych (również w języku angielskim).
3,5W 65-74% umie korzystać z baz danych (Reaxys, SciFinder) i pełnotekstowych źródeł bibliograficznych (również w języku angielskim).
4,0W 75-84% umie korzystać z baz danych (Reaxys, SciFinder) i pełnotekstowych źródeł bibliograficznych (również w języku angielskim).
4,5W 85-94% umie korzystać z baz danych (Reaxys, SciFinder) i pełnotekstowych źródeł bibliograficznych (również w języku angielskim).
5,0W 95-100% umie korzystać z baz danych (Reaxys, SciFinder) i pełnotekstowych źródeł bibliograficznych (również w języku angielskim).
KCh_1A_D02-06_U02
Umie zaproponować kilkuetapową syntezę prostego związku organicznego, a także umie uzasadnić wybór planowanych metod i reakcji.
2,0Nie umie zaproponować kilkuetapowej syntezy prostego związku organicznego, a także nie umie uzasadnić wyboru planowanych metod i reakcji.
3,0W 55-64% umie zaproponować prawidłowy schemat kilkuetapowej syntezy prostego związku organicznego wraz z uzasadnieniem wyboru planowanych metod i reakcji.
3,5W 65-74% umie zaproponować prawidłowy schemat kilkuetapowej syntezy prostego związku organicznego wraz z uzasadnieniem wyboru planowanych metod i reakcji.
4,0W 75-84% umie zaproponować prawidłowy schemat kilkuetapowej syntezy prostego związku organicznego wraz z uzasadnieniem wyboru planowanych metod i reakcji.
4,5W 85-94% umie zaproponować prawidłowy schemat kilkuetapowej syntezy prostego związku organicznego wraz z uzasadnieniem wyboru planowanych metod i reakcji.
5,0W 95-100% umie zaproponować prawidłowy schemat kilkuetapowej syntezy prostego związku organicznego wraz z uzasadnieniem wyboru planowanych metod i reakcji.
KCh_1A_D02-06_U03
Wykształcenie praktycznych umiejętności przeprowadzenia syntezy organicznej w warunkach bezwodnych i beztlenowych oraz doboru techniki oczyszczania produktów reakcji.
2,0Nie umie przeprowadzić syntezy organicznej w warunkach bezwodnych i beztlenowych oraz nie potrafi dobrać techniki oczyszczania produktów reakcji.
3,0W 55-64% umie przeprowadzić syntezę organiczną w warunkach bezwodnych i beztlenowych oraz umie dobrać technikę oczyszczania produktów reakcji.
3,5W 65-74% umie przeprowadzić syntezę organiczną w warunkach bezwodnych i beztlenowych oraz umie dobrać technikę oczyszczania produktów reakcji.
4,0W 75-84% umie przeprowadzić syntezę organiczną w warunkach bezwodnych i beztlenowych oraz umie dobrać technikę oczyszczania produktów reakcji.
4,5W 85-94% umie przeprowadzić syntezę organiczną w warunkach bezwodnych i beztlenowych oraz umie dobrać technikę oczyszczania produktów reakcji.
5,0W 95-100% umie przeprowadzić syntezę organiczną w warunkach bezwodnych i beztlenowych oraz umie dobrać technikę oczyszczania produktów reakcji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D02-06_K01
Wykształcenie umiejętności planowania i organizowania własnego czasu pracy, samodzielnego rozwiązywania problemów, jak i pracy oraz komunikacji w grupie.
2,0Nie umie planować i organizować własnego czasu pracy, nie umie samodzielne rozwiązywać problemów, jak i pracować oraz komunikować się w grupie.
3,0W 55-64% potrafi planować i organizować własny czas pracy, samodzielne rozwiązywać problemy, jak i pracować oraz komunikować się w grupie.
3,5W 65-74% potrafi planować i organizować własny czas pracy, samodzielne rozwiązywać problemy, jak i pracować oraz komunikować się w grupie.
4,0W 75-84% potrafi planować i organizować własny czas pracy, samodzielne rozwiązywać problemy, jak i pracować oraz komunikować się w grupie.
4,5W 85-94% potrafi planować i organizować własny czas pracy, samodzielne rozwiązywać problemy, jak i pracować oraz komunikować się w grupie.
5,0W 95-100% potrafi planować i organizować własny czas pracy, samodzielne rozwiązywać problemy, jak i pracować oraz komunikować się w grupie.
KCh_1A_D02-06_K02
Student rozumie konieczność uzupełniania wiedzy i rozwijania nabytych umiejętności tak, aby nadążać za rozwojem nauki.
2,0Student nie rozumie konieczności uzupełniania wiedzy i rozwijania nabytych umiejętności tak, aby nadążać za rozwojem nauki.
3,0Student w 55-64% rozumie konieczności uzupełniania wiedzy i rozwijania nabytych umiejętności tak, aby nadążać za rozwojem nauki.
3,5Student w 65-74% rozumie konieczności uzupełniania wiedzy i rozwijania nabytych umiejętności tak, aby nadążać za rozwojem nauki.
4,0Student w 75-84% rozumie konieczności uzupełniania wiedzy i rozwijania nabytych umiejętności tak, aby nadążać za rozwojem nauki.
4,5Student w 85-94% rozumie konieczności uzupełniania wiedzy i rozwijania nabytych umiejętności tak, aby nadążać za rozwojem nauki.
5,0Student w 95-100% rozumie konieczności uzupełniania wiedzy i rozwijania nabytych umiejętności tak, aby nadążać za rozwojem nauki.

Literatura podstawowa

  1. J. Clayden, N. Greeves, S. Warren, P. Wothers., Chemia Organiczna, WNT, Warszawa, 2009, Część I-IV
  2. J. Gawroński, K. Gawrońska, K. Kacprzak, M. Kwit, Współczesna synteza organiczna. Wybór eksperymentów, PWN, Warszawa, 2004
  3. J. Skarżewski, Wprowadzenie do syntezy organicznej, PWN, Warszawa, 1999
  4. G. Schroeder, I. Taborska, M. Schroeder-Polak, Naukowa literatura chemiczna, Cursiva, Kostrzyn, 2011

Literatura dodatkowa

  1. H. O. House, Nowoczesne Reakcje Syntezy Organicznej, PWN, Warszawa, 1979
  2. P. Vogel, K.N. Houk, Organic chemistry: theory, reactivity and mechanisms in modern synthesis, Wiley-VCH GMbH & C. KGaA, Weinheim, 2019, Fourth Edition, Part A, Part B
  3. Peter G. M. Wuts, Theodora W. Greene, Greene's Protective Groups in Organic Synthesis, Wiley & Sons, Inc., New York, 2007, Fourth Edition
  4. P.Y. Bruice, Organic Chemistry, Pearsons, cop, Harlow, 2017
  5. K. C. Nicolau, E. J. Sorensen, Classics in Total Synthesis, Wiley-VCH, Weinheim, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Czynności wstępne związane z wykonaniem zaawansowanej syntezy organicznej (przygotowanie rozpuszczalników bezwodnych o odpowiedniej czystości; opanowanie techniki pracy w warunkach bezwodnych i beztlenowych – technika Schlenka; przygotowanie substratów i materiałów pomocniczych).4
T-L-2Synteza wybranego alkoholu z zastosowaniem związków Grignarda. Oczyszczanie produktu reakcji w wyniku destylacji próżniowej. Analiza spektralna otrzymanego produktu metodą 1H, 13C NMR oraz IR.11
T-L-3Synteza typu domino. (Np. synteza N-(4-metoksyfenylo)acetamidu z anizolu).5
T-L-4Porównanie klasycznej metody syntezy z metodą syntezy w ciele stałym lub/i z zastosowaniem promieniowania mikrofalowego ( np. synteza 1,1´-bi-2-naftolu). Kwerenda literaturowa. Synteza. Oczyszczanie produktu.10
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Ćwiczenia w korzystaniu z danych literaturowych z wykorzystaniem chemicznych baz danych, tj. Scifinder, Reaxys, Scopus. Zasady przygotowania i prezentowania projektu syntezy złożonego związku organicznego.3
T-P-2Wykonanie projektu kilkuetapowej syntezy wskazanego związku organicznego z prostych prekursorów wraz z uzasadnieniem proponowanych reakcji podpartych danymi literaturowymi. Prezentacja multimedialna.12
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Planowanie syntezy związków organicznych – wybór właściwych reakcji (podstawy strategii syntezy i analizy retrosyntetycznej).2
T-W-2Wydawnictwa bibliograficzne i abstraktowe (bazy danych) jako źródła informacji dotyczące właściwości związków organicznych oraz znanych reakcji i ich zastosowanie w planowaniu ścieżek reakcji (Chemical Abstracts – SciFinder; Beilstein-Reaxys, Scopus).2
T-W-3Wprowadzanie i przekształcanie grup funkcyjnych. Selektywność reakcji (wybrane przykłady reakcji chemo-, regio-, stereo-, enancjoselektywnych).4
T-W-4Zastosowanie grup ochronnych w syntezie organicznej.2
T-W-5Tradycyjne i nowe zastosowania związków lito- i magnezoorganicznych w budowie szkieletu węglowego.2
T-W-6Metody budowy szkieletu węglowego z zastosowaniem związków metaloidoorganicznych (reakcja Hecka, Suzuki, Sonogashiry, metatezy, itp).3
T-W-7Wybrane metody syntezy alkenów kierowanej geometrią C=C (np. reakcje Wittiga i Hornera-Wadswortha-Emmonsa, olefinowanie Julia, eliminacja Petersona, synteza ze związków seleno- i siarkoorganicznych).3
T-W-8Wybrane metody syntezy z wykorzystaniem reakcji tworzenia nowych wiązań węgiel-heteroatom (reakcja Mitsunobu, Sharplessa, Buchwalda-Hartwiga itp).3
T-W-9Karbo- i heteronukleofilowa addycja Michaela.2
T-W-10Synteza typu „one-pot”. Synteza wieloetapowa (domino) i synteza wieloskładnikowa.2
T-W-11Nowoczesne techniki syntezy organicznej (synteza na nośniku stałym, synteza mikrofalowa, synteza bezrozpuszczalnikowa, synteza w cieczach jonowych).3
T-W-12Synteza cząsteczek złożonych pochodzenia naturalnego oraz układów podobnych. Synteza totalna.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo z zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie do zajęć.5
A-L-3Praca z literaturą wskazaną przez prowadzącego zajęcia.5
A-L-4Przygotowanie opisu eksperymentów.5
A-L-5Opracowanie analizy spektralnej otrzymanego alkoholu.5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Przygotowanie projektu.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Praca z literaturą polecaną przez wykładowcę.6
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.10
A-W-4Konsultacje z wykładowcą.2
A-W-5Egzamin pisemny.2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-06_W01Zna najważniejsze reakcje tworzenia wiązań węgiel-węgiel i węgiel-heteroatom, reakcje przekształcania ważniejszych grup funkcyjnych oraz podstawowe grupy ochronne stosowane w syntezie organicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W11zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu chemii
KCh_1A_W01posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie chemii, zna podstawowe koncepcje i teorie chemiczne, zna terminologię, nomenklaturę i jednostki chemiczne
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do samodzielnego projektowania ścieżek syntezy związków organicznych.
C-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi metodami i technikami aktualnie stosowanymi w konstruowaniu cząsteczek organicznych.
Treści programoweT-W-6Metody budowy szkieletu węglowego z zastosowaniem związków metaloidoorganicznych (reakcja Hecka, Suzuki, Sonogashiry, metatezy, itp).
T-W-7Wybrane metody syntezy alkenów kierowanej geometrią C=C (np. reakcje Wittiga i Hornera-Wadswortha-Emmonsa, olefinowanie Julia, eliminacja Petersona, synteza ze związków seleno- i siarkoorganicznych).
T-W-8Wybrane metody syntezy z wykorzystaniem reakcji tworzenia nowych wiązań węgiel-heteroatom (reakcja Mitsunobu, Sharplessa, Buchwalda-Hartwiga itp).
T-W-1Planowanie syntezy związków organicznych – wybór właściwych reakcji (podstawy strategii syntezy i analizy retrosyntetycznej).
T-W-2Wydawnictwa bibliograficzne i abstraktowe (bazy danych) jako źródła informacji dotyczące właściwości związków organicznych oraz znanych reakcji i ich zastosowanie w planowaniu ścieżek reakcji (Chemical Abstracts – SciFinder; Beilstein-Reaxys, Scopus).
T-W-3Wprowadzanie i przekształcanie grup funkcyjnych. Selektywność reakcji (wybrane przykłady reakcji chemo-, regio-, stereo-, enancjoselektywnych).
T-W-4Zastosowanie grup ochronnych w syntezie organicznej.
T-W-5Tradycyjne i nowe zastosowania związków lito- i magnezoorganicznych w budowie szkieletu węglowego.
T-W-10Synteza typu „one-pot”. Synteza wieloetapowa (domino) i synteza wieloskładnikowa.
T-W-12Synteza cząsteczek złożonych pochodzenia naturalnego oraz układów podobnych. Synteza totalna.
T-W-9Karbo- i heteronukleofilowa addycja Michaela.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
M-4Metoda projektów.
M-1Wykład informacyjny, opis.
M-5Seminarium.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu.
S-1Ocena formująca: Test wielokrotnego wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna ważnych reakcji tworzenia wiązań węgiel-węgiel i węgiel-heteroatom, reakcji przekształcania ważniejszych grup funkcyjnych oraz podstawowych grup ochronnych stosowanych w syntezie organicznej.
3,0Zna 55-54% reakcji tworzenia wiązań węgiel-węgiel i węgiel-heteroatom, reakcji przekształcania ważniejszych grup funkcyjnych oraz grup ochronnych stosowanych w syntezie organicznej.
3,5Zna 65-74% reakcji tworzenia wiązań węgiel-węgiel i węgiel-heteroatom, reakcji przekształcania ważniejszych grup funkcyjnych oraz grup ochronnych stosowanych w syntezie organicznej.
4,0Zna 75-84% reakcji tworzenia wiązań węgiel-węgiel i węgiel-heteroatom, reakcji przekształcania ważniejszych grup funkcyjnych oraz grup ochronnych stosowanych w syntezie organicznej.
4,5Zna 85-94% reakcji tworzenia wiązań węgiel-węgiel i węgiel-heteroatom, reakcji przekształcania ważniejszych grup funkcyjnych oraz grup ochronnych stosowanych w syntezie organicznej.
5,0Zna 95-100% reakcji tworzenia wiązań węgiel-węgiel i węgiel-heteroatom, reakcji przekształcania ważniejszych grup funkcyjnych oraz grup ochronnych stosowanych w syntezie organicznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-06_W02Zna i opisuje wady i zalety nowoczesnych technik syntetycznych stosowanych w syntezie organicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W11zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu chemii
KCh_1A_W01posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie chemii, zna podstawowe koncepcje i teorie chemiczne, zna terminologię, nomenklaturę i jednostki chemiczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi metodami i technikami aktualnie stosowanymi w konstruowaniu cząsteczek organicznych.
Treści programoweT-W-11Nowoczesne techniki syntezy organicznej (synteza na nośniku stałym, synteza mikrofalowa, synteza bezrozpuszczalnikowa, synteza w cieczach jonowych).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, opis.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-1Ocena formująca: Test wielokrotnego wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna i nie opisuje wad i zalet nowoczesnych technik syntetycznych stosowanych w syntezie organicznej.
3,0Zna i opisuje 55-64% wady i zalet nowoczesnych technik stosowanych w syntezie organicznej.
3,5Zna i opisuje 65-74% wady i zalet nowoczesnych technik stosowanych w syntezie organicznej.
4,0Zna i opisuje 75-84% wady i zalet nowoczesnych technik stosowanych w syntezie organicznej.
4,5Zna i opisuje 85-94% wady i zalet nowoczesnych technik stosowanych w syntezie organicznej.
5,0Zna i opisuje 95-100% wady i zalet nowoczesnych technik stosowanych w syntezie organicznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-06_U01W podstawowych zakresie umie korzystać z baz danych (Reaxys, SciFinder) oraz z pełnotekstowych źródeł bibliograficznych (również w języku angielskim) w celu zaprojektowania ścieżek syntezy prostego zwiazku organicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U05potrafi ocenić istniejące rozwiązania techniczne w zakresie chemii oraz przygotować opracowanie określonego problemu o charakterze inżynierskim związanego z ich funkcjonowaniem i zaproponować sposoby jego rozwiązania
KCh_1A_U06potrafi przedstawić w sposób przystępny podstawowe zagadnienia i problemy natury chemicznej
KCh_1A_U08potrafi w oparciu o różne źródła, wykorzystując podstawowe ujęcia teoretyczne, przygotować typowe prace pisemne w języku polskim oraz angielskim lub niemieckim dotyczące wybranych zagadnień z zakresu chemii i dyscyplin pokrewnych
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do samodzielnego projektowania ścieżek syntezy związków organicznych.
C-2Wykształcenie podstawowych umiejętności korzystania z abstraktowych baz danych oraz pełnotekstowych zasobów bibliograficznych na różnych etapach projektowania i wykonywania syntezy związków organicznych.
Treści programoweT-L-4Porównanie klasycznej metody syntezy z metodą syntezy w ciele stałym lub/i z zastosowaniem promieniowania mikrofalowego ( np. synteza 1,1´-bi-2-naftolu). Kwerenda literaturowa. Synteza. Oczyszczanie produktu.
T-P-1Ćwiczenia w korzystaniu z danych literaturowych z wykorzystaniem chemicznych baz danych, tj. Scifinder, Reaxys, Scopus. Zasady przygotowania i prezentowania projektu syntezy złożonego związku organicznego.
T-P-2Wykonanie projektu kilkuetapowej syntezy wskazanego związku organicznego z prostych prekursorów wraz z uzasadnieniem proponowanych reakcji podpartych danymi literaturowymi. Prezentacja multimedialna.
T-W-2Wydawnictwa bibliograficzne i abstraktowe (bazy danych) jako źródła informacji dotyczące właściwości związków organicznych oraz znanych reakcji i ich zastosowanie w planowaniu ścieżek reakcji (Chemical Abstracts – SciFinder; Beilstein-Reaxys, Scopus).
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów.
M-5Seminarium.
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie korzystać z baz danych (Reaxys, SciFinder) oraz z pełnotekstowych źródeł bibliograficznych (również w języku angielskim).
3,0W 55-64% umie korzystać z baz danych (Reaxys, SciFinder) i pełnotekstowych źródeł bibliograficznych (również w języku angielskim).
3,5W 65-74% umie korzystać z baz danych (Reaxys, SciFinder) i pełnotekstowych źródeł bibliograficznych (również w języku angielskim).
4,0W 75-84% umie korzystać z baz danych (Reaxys, SciFinder) i pełnotekstowych źródeł bibliograficznych (również w języku angielskim).
4,5W 85-94% umie korzystać z baz danych (Reaxys, SciFinder) i pełnotekstowych źródeł bibliograficznych (również w języku angielskim).
5,0W 95-100% umie korzystać z baz danych (Reaxys, SciFinder) i pełnotekstowych źródeł bibliograficznych (również w języku angielskim).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-06_U02Umie zaproponować kilkuetapową syntezę prostego związku organicznego, a także umie uzasadnić wybór planowanych metod i reakcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U01potrafi analizować problemy z zakresu chemii, w szczególności problemy o charakterze utylitarnym oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody
KCh_1A_U03potrafi planować i przeprowadzać proste badania doświadczalne i symulacje komputerowe w zakresie chemii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
KCh_1A_U05potrafi ocenić istniejące rozwiązania techniczne w zakresie chemii oraz przygotować opracowanie określonego problemu o charakterze inżynierskim związanego z ich funkcjonowaniem i zaproponować sposoby jego rozwiązania
KCh_1A_U06potrafi przedstawić w sposób przystępny podstawowe zagadnienia i problemy natury chemicznej
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do samodzielnego projektowania ścieżek syntezy związków organicznych.
C-2Wykształcenie podstawowych umiejętności korzystania z abstraktowych baz danych oraz pełnotekstowych zasobów bibliograficznych na różnych etapach projektowania i wykonywania syntezy związków organicznych.
Treści programoweT-W-6Metody budowy szkieletu węglowego z zastosowaniem związków metaloidoorganicznych (reakcja Hecka, Suzuki, Sonogashiry, metatezy, itp).
T-W-7Wybrane metody syntezy alkenów kierowanej geometrią C=C (np. reakcje Wittiga i Hornera-Wadswortha-Emmonsa, olefinowanie Julia, eliminacja Petersona, synteza ze związków seleno- i siarkoorganicznych).
T-W-8Wybrane metody syntezy z wykorzystaniem reakcji tworzenia nowych wiązań węgiel-heteroatom (reakcja Mitsunobu, Sharplessa, Buchwalda-Hartwiga itp).
T-W-1Planowanie syntezy związków organicznych – wybór właściwych reakcji (podstawy strategii syntezy i analizy retrosyntetycznej).
T-W-2Wydawnictwa bibliograficzne i abstraktowe (bazy danych) jako źródła informacji dotyczące właściwości związków organicznych oraz znanych reakcji i ich zastosowanie w planowaniu ścieżek reakcji (Chemical Abstracts – SciFinder; Beilstein-Reaxys, Scopus).
T-W-3Wprowadzanie i przekształcanie grup funkcyjnych. Selektywność reakcji (wybrane przykłady reakcji chemo-, regio-, stereo-, enancjoselektywnych).
T-W-4Zastosowanie grup ochronnych w syntezie organicznej.
T-W-5Tradycyjne i nowe zastosowania związków lito- i magnezoorganicznych w budowie szkieletu węglowego.
T-W-10Synteza typu „one-pot”. Synteza wieloetapowa (domino) i synteza wieloskładnikowa.
T-W-12Synteza cząsteczek złożonych pochodzenia naturalnego oraz układów podobnych. Synteza totalna.
T-W-9Karbo- i heteronukleofilowa addycja Michaela.
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów.
M-5Seminarium.
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie zaproponować kilkuetapowej syntezy prostego związku organicznego, a także nie umie uzasadnić wyboru planowanych metod i reakcji.
3,0W 55-64% umie zaproponować prawidłowy schemat kilkuetapowej syntezy prostego związku organicznego wraz z uzasadnieniem wyboru planowanych metod i reakcji.
3,5W 65-74% umie zaproponować prawidłowy schemat kilkuetapowej syntezy prostego związku organicznego wraz z uzasadnieniem wyboru planowanych metod i reakcji.
4,0W 75-84% umie zaproponować prawidłowy schemat kilkuetapowej syntezy prostego związku organicznego wraz z uzasadnieniem wyboru planowanych metod i reakcji.
4,5W 85-94% umie zaproponować prawidłowy schemat kilkuetapowej syntezy prostego związku organicznego wraz z uzasadnieniem wyboru planowanych metod i reakcji.
5,0W 95-100% umie zaproponować prawidłowy schemat kilkuetapowej syntezy prostego związku organicznego wraz z uzasadnieniem wyboru planowanych metod i reakcji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-06_U03Wykształcenie praktycznych umiejętności przeprowadzenia syntezy organicznej w warunkach bezwodnych i beztlenowych oraz doboru techniki oczyszczania produktów reakcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U03potrafi planować i przeprowadzać proste badania doświadczalne i symulacje komputerowe w zakresie chemii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
KCh_1A_U15potrafi ocenić przydatność podstawowej aparatury pomiarowej i rutynowych metod służących do rozwiązania prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w obszarze chemii oraz wybrać i zastosować właściwe rozwiązanie
KCh_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w laboratorium i przemyśle chemicznym
KCh_1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie chemii
Cel przedmiotuC-4Wykształcenie praktycznych umiejętności przeprowadzenia syntezy organicznej nowymi technikami oraz doboru techniki i wykonania oczyszczenia produktów reakcji.
C-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi metodami i technikami aktualnie stosowanymi w konstruowaniu cząsteczek organicznych.
C-5Wykształcenie umiejętnosci planowania i organizowania własnego czasu pracy, samodzielnego rozwiązywania problemów, jak i pracy w grupie.
Treści programoweT-L-3Synteza typu domino. (Np. synteza N-(4-metoksyfenylo)acetamidu z anizolu).
T-L-2Synteza wybranego alkoholu z zastosowaniem związków Grignarda. Oczyszczanie produktu reakcji w wyniku destylacji próżniowej. Analiza spektralna otrzymanego produktu metodą 1H, 13C NMR oraz IR.
T-L-1Czynności wstępne związane z wykonaniem zaawansowanej syntezy organicznej (przygotowanie rozpuszczalników bezwodnych o odpowiedniej czystości; opanowanie techniki pracy w warunkach bezwodnych i beztlenowych – technika Schlenka; przygotowanie substratów i materiałów pomocniczych).
T-L-4Porównanie klasycznej metody syntezy z metodą syntezy w ciele stałym lub/i z zastosowaniem promieniowania mikrofalowego ( np. synteza 1,1´-bi-2-naftolu). Kwerenda literaturowa. Synteza. Oczyszczanie produktu.
T-W-10Synteza typu „one-pot”. Synteza wieloetapowa (domino) i synteza wieloskładnikowa.
T-W-11Nowoczesne techniki syntezy organicznej (synteza na nośniku stałym, synteza mikrofalowa, synteza bezrozpuszczalnikowa, synteza w cieczach jonowych).
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejetności związanych z wykonaniem ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Okresowe sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie przeprowadzić syntezy organicznej w warunkach bezwodnych i beztlenowych oraz nie potrafi dobrać techniki oczyszczania produktów reakcji.
3,0W 55-64% umie przeprowadzić syntezę organiczną w warunkach bezwodnych i beztlenowych oraz umie dobrać technikę oczyszczania produktów reakcji.
3,5W 65-74% umie przeprowadzić syntezę organiczną w warunkach bezwodnych i beztlenowych oraz umie dobrać technikę oczyszczania produktów reakcji.
4,0W 75-84% umie przeprowadzić syntezę organiczną w warunkach bezwodnych i beztlenowych oraz umie dobrać technikę oczyszczania produktów reakcji.
4,5W 85-94% umie przeprowadzić syntezę organiczną w warunkach bezwodnych i beztlenowych oraz umie dobrać technikę oczyszczania produktów reakcji.
5,0W 95-100% umie przeprowadzić syntezę organiczną w warunkach bezwodnych i beztlenowych oraz umie dobrać technikę oczyszczania produktów reakcji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-06_K01Wykształcenie umiejętności planowania i organizowania własnego czasu pracy, samodzielnego rozwiązywania problemów, jak i pracy oraz komunikacji w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do samodzielnego projektowania ścieżek syntezy związków organicznych.
C-5Wykształcenie umiejętnosci planowania i organizowania własnego czasu pracy, samodzielnego rozwiązywania problemów, jak i pracy w grupie.
Treści programoweT-L-3Synteza typu domino. (Np. synteza N-(4-metoksyfenylo)acetamidu z anizolu).
T-L-2Synteza wybranego alkoholu z zastosowaniem związków Grignarda. Oczyszczanie produktu reakcji w wyniku destylacji próżniowej. Analiza spektralna otrzymanego produktu metodą 1H, 13C NMR oraz IR.
T-L-1Czynności wstępne związane z wykonaniem zaawansowanej syntezy organicznej (przygotowanie rozpuszczalników bezwodnych o odpowiedniej czystości; opanowanie techniki pracy w warunkach bezwodnych i beztlenowych – technika Schlenka; przygotowanie substratów i materiałów pomocniczych).
T-L-4Porównanie klasycznej metody syntezy z metodą syntezy w ciele stałym lub/i z zastosowaniem promieniowania mikrofalowego ( np. synteza 1,1´-bi-2-naftolu). Kwerenda literaturowa. Synteza. Oczyszczanie produktu.
T-P-2Wykonanie projektu kilkuetapowej syntezy wskazanego związku organicznego z prostych prekursorów wraz z uzasadnieniem proponowanych reakcji podpartych danymi literaturowymi. Prezentacja multimedialna.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejetności związanych z wykonaniem ćwiczeń laboratoryjnych.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie planować i organizować własnego czasu pracy, nie umie samodzielne rozwiązywać problemów, jak i pracować oraz komunikować się w grupie.
3,0W 55-64% potrafi planować i organizować własny czas pracy, samodzielne rozwiązywać problemy, jak i pracować oraz komunikować się w grupie.
3,5W 65-74% potrafi planować i organizować własny czas pracy, samodzielne rozwiązywać problemy, jak i pracować oraz komunikować się w grupie.
4,0W 75-84% potrafi planować i organizować własny czas pracy, samodzielne rozwiązywać problemy, jak i pracować oraz komunikować się w grupie.
4,5W 85-94% potrafi planować i organizować własny czas pracy, samodzielne rozwiązywać problemy, jak i pracować oraz komunikować się w grupie.
5,0W 95-100% potrafi planować i organizować własny czas pracy, samodzielne rozwiązywać problemy, jak i pracować oraz komunikować się w grupie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-06_K02Student rozumie konieczność uzupełniania wiedzy i rozwijania nabytych umiejętności tak, aby nadążać za rozwojem nauki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do samodzielnego projektowania ścieżek syntezy związków organicznych.
C-2Wykształcenie podstawowych umiejętności korzystania z abstraktowych baz danych oraz pełnotekstowych zasobów bibliograficznych na różnych etapach projektowania i wykonywania syntezy związków organicznych.
C-5Wykształcenie umiejętnosci planowania i organizowania własnego czasu pracy, samodzielnego rozwiązywania problemów, jak i pracy w grupie.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenia w korzystaniu z danych literaturowych z wykorzystaniem chemicznych baz danych, tj. Scifinder, Reaxys, Scopus. Zasady przygotowania i prezentowania projektu syntezy złożonego związku organicznego.
T-P-2Wykonanie projektu kilkuetapowej syntezy wskazanego związku organicznego z prostych prekursorów wraz z uzasadnieniem proponowanych reakcji podpartych danymi literaturowymi. Prezentacja multimedialna.
T-W-2Wydawnictwa bibliograficzne i abstraktowe (bazy danych) jako źródła informacji dotyczące właściwości związków organicznych oraz znanych reakcji i ich zastosowanie w planowaniu ścieżek reakcji (Chemical Abstracts – SciFinder; Beilstein-Reaxys, Scopus).
T-W-11Nowoczesne techniki syntezy organicznej (synteza na nośniku stałym, synteza mikrofalowa, synteza bezrozpuszczalnikowa, synteza w cieczach jonowych).
T-W-12Synteza cząsteczek złożonych pochodzenia naturalnego oraz układów podobnych. Synteza totalna.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
M-4Metoda projektów.
M-1Wykład informacyjny, opis.
M-5Seminarium.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejetności związanych z wykonaniem ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie konieczności uzupełniania wiedzy i rozwijania nabytych umiejętności tak, aby nadążać za rozwojem nauki.
3,0Student w 55-64% rozumie konieczności uzupełniania wiedzy i rozwijania nabytych umiejętności tak, aby nadążać za rozwojem nauki.
3,5Student w 65-74% rozumie konieczności uzupełniania wiedzy i rozwijania nabytych umiejętności tak, aby nadążać za rozwojem nauki.
4,0Student w 75-84% rozumie konieczności uzupełniania wiedzy i rozwijania nabytych umiejętności tak, aby nadążać za rozwojem nauki.
4,5Student w 85-94% rozumie konieczności uzupełniania wiedzy i rozwijania nabytych umiejętności tak, aby nadążać za rozwojem nauki.
5,0Student w 95-100% rozumie konieczności uzupełniania wiedzy i rozwijania nabytych umiejętności tak, aby nadążać za rozwojem nauki.