Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia kosmetyków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia kosmetyków
Specjalność Chemia ogólna i analityka chemiczna
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>, Beata Kołodziej <Beata.Kolodziej@zut.edu.pl>, Mateusz Piz <Mateusz.Piz@zut.edu.pl>, Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>, Anna Szady-Chełmieniecka <Anna.Szady@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1chemia organiczna i nieorganiczna
W-2wiedza w zakresie analizy instrumentalnej stosowanej w analizie związków organicznych i nieorganicznych
W-3wiedza z zakresu klasycznej chemii analitycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1student posiada wiedzę z zakresu substancji stosowanych w produkcji kosmetyków, ich budowy chemicznej, właściwości oraz nazewnictwa (nazewnictwo INCI, nazewnictwo funkcji surowca w wyrobie)
C-2student opanował wiedzę w zakresie segmentacji wyrobów kosmetycznych
C-3Student posiada zdolność przygotowania formulacji kosmetycznych, wpływania na fizykochemiczną postać kosmetyku oraz jego przeznaczenie
C-4Student posiada umiejętność doboru i zastosowania różnych metod analitycznych służących do analizy jakościowej i ilościowej składników i produktów kosmetycznych
C-5Student posiada wiedzę i miejętności dotyczące sposobu wyszukiwania i korzystania z uregulowań prawnych związanych z kosmetykami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium. Zasay BHP. Regulamin pracowni. Omówienie programu ćwiczeń1
T-L-2Oznaczanie zawartości nadtlenku wodoru (manganometrycznie i jodometrycznie) w preparatach kosmetycznych do pielęgnacji włosów3
T-L-3Analiza wybranych surowców kosmetycznych - oznaczanie profilu kwasów tłuszczowych i wybranych liczb charakteryzujących tłuszcze; związki powierzchniowo czynne - oznaczanie punktu Kraffta, temperatury zmętnienia, krytycznego stężęnia micelizacji10
T-L-4Otrzymywanie płynów kosmetycznych - płyny micelarne, toniki, płyny do włosów. Otrzymywanie preparatów emulsyjnych - mleczka kosmetyczne i kremy. Dobór emulgatora.10
T-L-5Zastosowanie metod instrumentalnych w badaniach składu i jakości produktów kosmetycznych i ich składników5
T-L-6Tworzenie etykiety wyrobu (oznaczanie składu i tworzenie deklaracji marketingowych).1
30
wykłady
T-W-1Budowa i funkcje skóry. Transport transepidermalny. Budowa i funkcje przydatków (włosów, paznokci, gruczołów łojowych i potowych).2
T-W-2Elementy prawa dotyczącego wyrobów kosmetycznych (definicja kosmetyku, nazewnictwo składników kosmetyków i ich funkcji, ograniczenia stosowania i wymagania, informacje na etykiecie, znaki graficzne; bezpieczeństwo surowców i gotowego wyrobu)1
T-W-3Surowce kosmetyczne i ich charakterystyka( surowce tłuszczowe, związki powierzchniowo czynne, substancje nawilżające i higroskopijne, konserwanty, antyutleniacze, substancje zapachowe, substancje żelotwórcze, barwniki)4
T-W-4Składniki czynne kosmetyków (składniki promieniochronne, substancje brązowiące i wybielające skórę, repelenty, składniki o działaniu przeciwpotowym, przeciwstarzeniowym).4
T-W-5Metody analityczne (jakościowe i ilościowe) stosowane w badaniach różnych typów kosmetyków. Dobór metod analitycznych. Ocena bezpieczeństwa stosowania preparatów kosmetycznych, a ocena ich jakości2
T-W-6Etapy produkcji kosmetyków - opracowywanie receptury i dokumentacji, badania specjalistyczne, badania jakościowe na różnych etapach produkcji i produktu końcowego.1
T-W-7Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych20
A-L-2uczestnictwo w zajęciach30
A-L-3opracowanie sprawozdania z laboratorium15
A-L-4Indywidualne zapoznawanie się z polecaną aktualną literaturą oraz przepisami prawnymi dotyczącymi produktów kosmetycznych10
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje z wykładowcą1
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia9
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3udostępniane studentowi przez prowadzącego materiały oraz z instrukcje dotyczące ćwiczeń laboratoryjnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena przygotowania studenta do poszczególnych zajęć laboratoryjnych (sprawdzian przed zajeciami)
S-2Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczenia laboratoryjnego
S-3Ocena podsumowująca: ocena wiedzy i umiejętności związanych z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: ocena wiedzy na zaliczeniu pisemnym

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D01-17_W01
Student posiada wiedzę na temat podstawowych składników wykorzystywanych w różnego typu kosmetykach, ich budowy chemicznej, najważniejszych właściwości oraz ich funkcji w produktach kosmetycznych. Zna zależności między ich budową, a posiadanymi właściwościami.
KCh_1A_W05, KCh_1A_W06, KCh_1A_W11, KCh_1A_W01, KCh_1A_W03C-1, C-2T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-L-5M-1S-4
KCh_1A_D01-17_W02
Student ma wiedzę z zakresu sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących prawa i bezpieczeństwa kosmetyków
KCh_1A_W06, KCh_1A_W07, KCh_1A_W08C-5T-W-2, T-W-3, T-L-1M-1, M-3S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D01-17_U01
Student posiada umiejetność sporządzania różnego typu kosmetyków; potrafi ocenić i kontrolować skład i jakość surowców kosmetycznych oraz preparatów kosmetycznych
KCh_1A_U02, KCh_1A_U06, KCh_1A_U07C-3T-W-2, T-W-3, T-L-6, T-L-3, T-L-4M-2, M-3S-2, S-3, S-1
KCh_1A_D01-17_U02
Student umie korzystać z przepisów i wymagań określonych przez prawo dotyczące kosmetyków
KCh_1A_U06, KCh_1A_U07C-5T-W-2, T-L-6M-2, M-1, M-3S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D01-17_K01
ma świadomość ważności aspektów prawnych i zdrowotnych związanych z recepturowaniem produktów kosmetycznych i konieczności poszerzania wiedzy w tej dziedzinie
KCh_1A_K01, KCh_1A_K04C-1, C-5T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-6M-2, M-1, M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D01-17_W01
Student posiada wiedzę na temat podstawowych składników wykorzystywanych w różnego typu kosmetykach, ich budowy chemicznej, najważniejszych właściwości oraz ich funkcji w produktach kosmetycznych. Zna zależności między ich budową, a posiadanymi właściwościami.
2,0Student nie potrafi wymienić składniki kosmetyków z uwzględnieniem ich funkcji pełnionych w kosmetyku oraz nie zna najważniejsze zależności pomiędzy ich budową a własciwościami i uzyskał poniżej 55% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
3,0Student potrafi wymienić składniki kosmetyków z uwzględnieniem ich funkcji pełnionych w kosmetyku oraz zna najważniejsze zależności pomiędzy ich budową a własciwościami i uzyskał pomiędzy 55% a 64% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
3,5Student potrafi wymienić składniki kosmetyków z uwzględnieniem ich funkcji pełnionych w kosmetyku oraz zna najważniejsze zależności pomiędzy ich budową a własciwościami i uzyskał pomiędzy 64% a 71% punktówz części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
4,0Student potrafi wymienić składniki kosmetyków z uwzględnieniem ich funkcji pełnionych w kosmetyku oraz zna zależności pomiędzy ich budową a własciwościami i uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
4,5Student potrafi wymienić składniki kosmetyków z uwzględnieniem ich funkcji pełnionych w kosmetyku oraz zna większość zależności pomiędzy ich budową a własciwościami i uzyskał pomiędzy 80% a 89% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
5,0Student potrafi wymienić składniki kosmetyków z uwzględnieniem ich funkcji pełnionych w kosmetyku oraz zna większość zależności pomiędzy ich budową a własciwościami i uzyskał pomiędzy 89% a 100% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
KCh_1A_D01-17_W02
Student ma wiedzę z zakresu sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących prawa i bezpieczeństwa kosmetyków
2,0Student nie ma wiedzy odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków i i uzyskał poniżej 55% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
3,0Student ma wybiórczą wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków uzyskał pomiędzy 55% a 64% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
3,5Student ma wybiórczą wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków uzyskał pomiędzy 64% a 71% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
4,0Student ma wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktówz części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
4,5Student ma wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków uzyskał pomiędzy 80% a 89% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
5,0Student ma dużą wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków uzyskał pomiędzy 89% a 100% punktówz części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D01-17_U01
Student posiada umiejetność sporządzania różnego typu kosmetyków; potrafi ocenić i kontrolować skład i jakość surowców kosmetycznych oraz preparatów kosmetycznych
2,0Student nie potrafi prawidłowo sporządzić niektóre formulacje kosmetyczne z dostępnych składników. Potrafi częściowo ocenić wyrób. Nie potrafi kontrolować jakość wyrobu oraz sporządzić opis produktu i etykiety produktu.
3,0Student potrafi prawidłowo sporządzić niektóre formulacje kosmetyczne z dostępnych składników. Potrafi częściowo ocenić wyrób. W niewielkim stopniu potrafi kontrolować jakość wyrobu oraz sporządza niepełny opis produktu i tworzy niepełną etykietę produktu.
3,5Student potrafi prawidłowo sporządzić niektóre formulacje kosmetyczne z dostępnych składników. Potrafi ocenić wyrób kosmetyczny, częściowo skontrolować jakość wyrobu oraz sporządzić niepełny opis produktu i stworzyć niepełną etykietę produktu.
4,0Student potrafi prawidłowo sporządzić niektóre formulacje kosmetyczne z dostępnych składników. Potrafi ocenić wyrób kosmetyczny, zadowalająco skontrolować jakość wyrobu oraz sporządzić opis produktu i stworzyć niepełną etykietę produktu.
4,5Student potrafi prawidłowo sporządzić niektóre formulacje kosmetyczne z dostępnych składników. Potrafi ocenić wyrób kosmetyczny, skontrolować jakość wyrobu oraz sporządzić opis produktu i stworzyć pełną etykietę produktu.
5,0Student potrafi prawidłowo sporządzić niektóre formulacje kosmetyczne z dostępnych składników. Potrafi w pełni ocenić wyrób kosmetyczny, skontrolować jakość wyrobu oraz sporządzić pełny opis produktu i stworzyć pełną etykietę produktu.
KCh_1A_D01-17_U02
Student umie korzystać z przepisów i wymagań określonych przez prawo dotyczące kosmetyków
2,0Student nie zna podstawowych przepisów prawnych dotyczących kosmetyków
3,0Student zna podstawowe przepisy prawne dotyczące kosmetyków
3,5Student zna przepisy prawne dotyczące kosmetyków w stopniu dostatecznym
4,0Student zna przepisy prawne dotyczące kosmetyków w stopniu zadowalającym
4,5Student zna przepisy prawne dotyczące kosmetyków w stopniu dobrym
5,0Student zna przepisy prawne dotyczące kosmetyków w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D01-17_K01
ma świadomość ważności aspektów prawnych i zdrowotnych związanych z recepturowaniem produktów kosmetycznych i konieczności poszerzania wiedzy w tej dziedzinie
2,0Student nie potrafi postepować zgodnie z niektórymi uregulowaniami prawnymi - nie potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; nie ma świadomości oddziaływania bezpieczeństwa produktu kosmetycznego na zdrowia człowieka.
3,0Student potrafi postepować zgodnie z niektórymi uregulowaniami prawnymi - potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; ma małą świadomość oddziaływania bezpieczeństwa produktu kosmetycznego na zdrowia człowieka.
3,5Student potrafi postepować zgodnie z niektórymi uregulowaniami prawnymi - potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; ma częściową świadomość oddziaływania bezpieczeństwa produktu kosmetycznego na zdrowia człowieka.
4,0Student potrafi postepować zgodnie z uregulowaniami prawnymi - potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; ma zadowalającą świadomość oddziaływania bezpieczeństwa produktu kosmetycznego na zdrowia człowieka.
4,5Student potrafi postepować zgodnie z uregulowaniami prawnymi - potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; ma dobrą świadomość oddziaływania bezpieczeństwa produktu kosmetycznego na zdrowia człowieka.
5,0Student potrafi postepować zgodnie z uregulowaniami prawnymi - potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; ma bardzo dobrą świadomość oddziaływania bezpieczeństwa produktu kosmetycznego na zdrowia człowieka.

Literatura podstawowa

  1. Alicja Marzec, Chemia kosmetyków, surowce, półprodukty, preparatyka wyrobów, TNOiK, Toruń, 2005
  2. W. Malinka, Zarys chemii kosmetycznej, Volumed, Wrocław, 1999
  3. J. Marcinkiewicz-Salmonowiczowa, Zarys chemii i technologii kosmetyków, WPG, Gdańsk, 1999
  4. W.S. Brud, R. Glinka, Technologia kosmetyków, Łódź, 2001

Literatura dodatkowa

  1. redaktor naczelny - Jacek Arct, SOFW-Journal Wydanie Polskie, Polskie Towarzystwo Kosmetologów, 2011, kwartalnik
  2. http://www.biotechnologia.pl/biotechnologia-portal, 2012, 29.05.2012
  3. http://ec.europa.eu/consumers/cosmetics/cosing/, 2012, 29.05.2012
  4. http://www.ifraorg.org/, 2012, 29.05.2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium. Zasay BHP. Regulamin pracowni. Omówienie programu ćwiczeń1
T-L-2Oznaczanie zawartości nadtlenku wodoru (manganometrycznie i jodometrycznie) w preparatach kosmetycznych do pielęgnacji włosów3
T-L-3Analiza wybranych surowców kosmetycznych - oznaczanie profilu kwasów tłuszczowych i wybranych liczb charakteryzujących tłuszcze; związki powierzchniowo czynne - oznaczanie punktu Kraffta, temperatury zmętnienia, krytycznego stężęnia micelizacji10
T-L-4Otrzymywanie płynów kosmetycznych - płyny micelarne, toniki, płyny do włosów. Otrzymywanie preparatów emulsyjnych - mleczka kosmetyczne i kremy. Dobór emulgatora.10
T-L-5Zastosowanie metod instrumentalnych w badaniach składu i jakości produktów kosmetycznych i ich składników5
T-L-6Tworzenie etykiety wyrobu (oznaczanie składu i tworzenie deklaracji marketingowych).1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa i funkcje skóry. Transport transepidermalny. Budowa i funkcje przydatków (włosów, paznokci, gruczołów łojowych i potowych).2
T-W-2Elementy prawa dotyczącego wyrobów kosmetycznych (definicja kosmetyku, nazewnictwo składników kosmetyków i ich funkcji, ograniczenia stosowania i wymagania, informacje na etykiecie, znaki graficzne; bezpieczeństwo surowców i gotowego wyrobu)1
T-W-3Surowce kosmetyczne i ich charakterystyka( surowce tłuszczowe, związki powierzchniowo czynne, substancje nawilżające i higroskopijne, konserwanty, antyutleniacze, substancje zapachowe, substancje żelotwórcze, barwniki)4
T-W-4Składniki czynne kosmetyków (składniki promieniochronne, substancje brązowiące i wybielające skórę, repelenty, składniki o działaniu przeciwpotowym, przeciwstarzeniowym).4
T-W-5Metody analityczne (jakościowe i ilościowe) stosowane w badaniach różnych typów kosmetyków. Dobór metod analitycznych. Ocena bezpieczeństwa stosowania preparatów kosmetycznych, a ocena ich jakości2
T-W-6Etapy produkcji kosmetyków - opracowywanie receptury i dokumentacji, badania specjalistyczne, badania jakościowe na różnych etapach produkcji i produktu końcowego.1
T-W-7Zaliczenie1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych20
A-L-2uczestnictwo w zajęciach30
A-L-3opracowanie sprawozdania z laboratorium15
A-L-4Indywidualne zapoznawanie się z polecaną aktualną literaturą oraz przepisami prawnymi dotyczącymi produktów kosmetycznych10
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje z wykładowcą1
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia9
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-17_W01Student posiada wiedzę na temat podstawowych składników wykorzystywanych w różnego typu kosmetykach, ich budowy chemicznej, najważniejszych właściwości oraz ich funkcji w produktach kosmetycznych. Zna zależności między ich budową, a posiadanymi właściwościami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W05zna podstawowe aspekty budowy i działania aparatury naukowej stosowanej w laboratorium chemicznym
KCh_1A_W06zna podstawowe zasady BHP w laboratorium chemicznym, zna zasady związane z wykorzystywaniem chemikaliów i ich unieszkodliwiania
KCh_1A_W11zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu chemii
KCh_1A_W01posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie chemii, zna podstawowe koncepcje i teorie chemiczne, zna terminologię, nomenklaturę i jednostki chemiczne
KCh_1A_W03zna zjawiska chemiczne i fizyczne zachodzące w przyrodzie oraz potrafi wytłumaczyć obserwowane prawidłowości wykorzystując język matematyki, a w szczególności potrafi samodzielnie odtworzyć podstawowe twierdzenia i prawa
Cel przedmiotuC-1student posiada wiedzę z zakresu substancji stosowanych w produkcji kosmetyków, ich budowy chemicznej, właściwości oraz nazewnictwa (nazewnictwo INCI, nazewnictwo funkcji surowca w wyrobie)
C-2student opanował wiedzę w zakresie segmentacji wyrobów kosmetycznych
Treści programoweT-W-3Surowce kosmetyczne i ich charakterystyka( surowce tłuszczowe, związki powierzchniowo czynne, substancje nawilżające i higroskopijne, konserwanty, antyutleniacze, substancje zapachowe, substancje żelotwórcze, barwniki)
T-W-6Etapy produkcji kosmetyków - opracowywanie receptury i dokumentacji, badania specjalistyczne, badania jakościowe na różnych etapach produkcji i produktu końcowego.
T-W-4Składniki czynne kosmetyków (składniki promieniochronne, substancje brązowiące i wybielające skórę, repelenty, składniki o działaniu przeciwpotowym, przeciwstarzeniowym).
T-W-5Metody analityczne (jakościowe i ilościowe) stosowane w badaniach różnych typów kosmetyków. Dobór metod analitycznych. Ocena bezpieczeństwa stosowania preparatów kosmetycznych, a ocena ich jakości
T-L-5Zastosowanie metod instrumentalnych w badaniach składu i jakości produktów kosmetycznych i ich składników
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena wiedzy na zaliczeniu pisemnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić składniki kosmetyków z uwzględnieniem ich funkcji pełnionych w kosmetyku oraz nie zna najważniejsze zależności pomiędzy ich budową a własciwościami i uzyskał poniżej 55% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
3,0Student potrafi wymienić składniki kosmetyków z uwzględnieniem ich funkcji pełnionych w kosmetyku oraz zna najważniejsze zależności pomiędzy ich budową a własciwościami i uzyskał pomiędzy 55% a 64% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
3,5Student potrafi wymienić składniki kosmetyków z uwzględnieniem ich funkcji pełnionych w kosmetyku oraz zna najważniejsze zależności pomiędzy ich budową a własciwościami i uzyskał pomiędzy 64% a 71% punktówz części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
4,0Student potrafi wymienić składniki kosmetyków z uwzględnieniem ich funkcji pełnionych w kosmetyku oraz zna zależności pomiędzy ich budową a własciwościami i uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
4,5Student potrafi wymienić składniki kosmetyków z uwzględnieniem ich funkcji pełnionych w kosmetyku oraz zna większość zależności pomiędzy ich budową a własciwościami i uzyskał pomiędzy 80% a 89% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
5,0Student potrafi wymienić składniki kosmetyków z uwzględnieniem ich funkcji pełnionych w kosmetyku oraz zna większość zależności pomiędzy ich budową a własciwościami i uzyskał pomiędzy 89% a 100% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-17_W02Student ma wiedzę z zakresu sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących prawa i bezpieczeństwa kosmetyków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W06zna podstawowe zasady BHP w laboratorium chemicznym, zna zasady związane z wykorzystywaniem chemikaliów i ich unieszkodliwiania
KCh_1A_W07ma podstawową wiedzę dotyczącą uwarunkowań prawnych i etycznych związanych z działalnością naukową i dydaktyczną
KCh_1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Cel przedmiotuC-5Student posiada wiedzę i miejętności dotyczące sposobu wyszukiwania i korzystania z uregulowań prawnych związanych z kosmetykami
Treści programoweT-W-2Elementy prawa dotyczącego wyrobów kosmetycznych (definicja kosmetyku, nazewnictwo składników kosmetyków i ich funkcji, ograniczenia stosowania i wymagania, informacje na etykiecie, znaki graficzne; bezpieczeństwo surowców i gotowego wyrobu)
T-W-3Surowce kosmetyczne i ich charakterystyka( surowce tłuszczowe, związki powierzchniowo czynne, substancje nawilżające i higroskopijne, konserwanty, antyutleniacze, substancje zapachowe, substancje żelotwórcze, barwniki)
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium. Zasay BHP. Regulamin pracowni. Omówienie programu ćwiczeń
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3udostępniane studentowi przez prowadzącego materiały oraz z instrukcje dotyczące ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena wiedzy na zaliczeniu pisemnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków i i uzyskał poniżej 55% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
3,0Student ma wybiórczą wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków uzyskał pomiędzy 55% a 64% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
3,5Student ma wybiórczą wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków uzyskał pomiędzy 64% a 71% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
4,0Student ma wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktówz części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
4,5Student ma wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków uzyskał pomiędzy 80% a 89% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
5,0Student ma dużą wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków uzyskał pomiędzy 89% a 100% punktówz części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-17_U01Student posiada umiejetność sporządzania różnego typu kosmetyków; potrafi ocenić i kontrolować skład i jakość surowców kosmetycznych oraz preparatów kosmetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U02potrafi wykonywać analizy ilościowe, szczególnie z wykorzystaniem metod chemicznych i fizycznych oraz formułować na tej podstawie wnioski jakościowe
KCh_1A_U06potrafi przedstawić w sposób przystępny podstawowe zagadnienia i problemy natury chemicznej
KCh_1A_U07ma umiejętność samokształcenia się m. in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Cel przedmiotuC-3Student posiada zdolność przygotowania formulacji kosmetycznych, wpływania na fizykochemiczną postać kosmetyku oraz jego przeznaczenie
Treści programoweT-W-2Elementy prawa dotyczącego wyrobów kosmetycznych (definicja kosmetyku, nazewnictwo składników kosmetyków i ich funkcji, ograniczenia stosowania i wymagania, informacje na etykiecie, znaki graficzne; bezpieczeństwo surowców i gotowego wyrobu)
T-W-3Surowce kosmetyczne i ich charakterystyka( surowce tłuszczowe, związki powierzchniowo czynne, substancje nawilżające i higroskopijne, konserwanty, antyutleniacze, substancje zapachowe, substancje żelotwórcze, barwniki)
T-L-6Tworzenie etykiety wyrobu (oznaczanie składu i tworzenie deklaracji marketingowych).
T-L-3Analiza wybranych surowców kosmetycznych - oznaczanie profilu kwasów tłuszczowych i wybranych liczb charakteryzujących tłuszcze; związki powierzchniowo czynne - oznaczanie punktu Kraffta, temperatury zmętnienia, krytycznego stężęnia micelizacji
T-L-4Otrzymywanie płynów kosmetycznych - płyny micelarne, toniki, płyny do włosów. Otrzymywanie preparatów emulsyjnych - mleczka kosmetyczne i kremy. Dobór emulgatora.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3udostępniane studentowi przez prowadzącego materiały oraz z instrukcje dotyczące ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczenia laboratoryjnego
S-3Ocena podsumowująca: ocena wiedzy i umiejętności związanych z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: ocena przygotowania studenta do poszczególnych zajęć laboratoryjnych (sprawdzian przed zajeciami)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo sporządzić niektóre formulacje kosmetyczne z dostępnych składników. Potrafi częściowo ocenić wyrób. Nie potrafi kontrolować jakość wyrobu oraz sporządzić opis produktu i etykiety produktu.
3,0Student potrafi prawidłowo sporządzić niektóre formulacje kosmetyczne z dostępnych składników. Potrafi częściowo ocenić wyrób. W niewielkim stopniu potrafi kontrolować jakość wyrobu oraz sporządza niepełny opis produktu i tworzy niepełną etykietę produktu.
3,5Student potrafi prawidłowo sporządzić niektóre formulacje kosmetyczne z dostępnych składników. Potrafi ocenić wyrób kosmetyczny, częściowo skontrolować jakość wyrobu oraz sporządzić niepełny opis produktu i stworzyć niepełną etykietę produktu.
4,0Student potrafi prawidłowo sporządzić niektóre formulacje kosmetyczne z dostępnych składników. Potrafi ocenić wyrób kosmetyczny, zadowalająco skontrolować jakość wyrobu oraz sporządzić opis produktu i stworzyć niepełną etykietę produktu.
4,5Student potrafi prawidłowo sporządzić niektóre formulacje kosmetyczne z dostępnych składników. Potrafi ocenić wyrób kosmetyczny, skontrolować jakość wyrobu oraz sporządzić opis produktu i stworzyć pełną etykietę produktu.
5,0Student potrafi prawidłowo sporządzić niektóre formulacje kosmetyczne z dostępnych składników. Potrafi w pełni ocenić wyrób kosmetyczny, skontrolować jakość wyrobu oraz sporządzić pełny opis produktu i stworzyć pełną etykietę produktu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-17_U02Student umie korzystać z przepisów i wymagań określonych przez prawo dotyczące kosmetyków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U06potrafi przedstawić w sposób przystępny podstawowe zagadnienia i problemy natury chemicznej
KCh_1A_U07ma umiejętność samokształcenia się m. in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Cel przedmiotuC-5Student posiada wiedzę i miejętności dotyczące sposobu wyszukiwania i korzystania z uregulowań prawnych związanych z kosmetykami
Treści programoweT-W-2Elementy prawa dotyczącego wyrobów kosmetycznych (definicja kosmetyku, nazewnictwo składników kosmetyków i ich funkcji, ograniczenia stosowania i wymagania, informacje na etykiecie, znaki graficzne; bezpieczeństwo surowców i gotowego wyrobu)
T-L-6Tworzenie etykiety wyrobu (oznaczanie składu i tworzenie deklaracji marketingowych).
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3udostępniane studentowi przez prowadzącego materiały oraz z instrukcje dotyczące ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczenia laboratoryjnego
S-4Ocena podsumowująca: ocena wiedzy na zaliczeniu pisemnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych przepisów prawnych dotyczących kosmetyków
3,0Student zna podstawowe przepisy prawne dotyczące kosmetyków
3,5Student zna przepisy prawne dotyczące kosmetyków w stopniu dostatecznym
4,0Student zna przepisy prawne dotyczące kosmetyków w stopniu zadowalającym
4,5Student zna przepisy prawne dotyczące kosmetyków w stopniu dobrym
5,0Student zna przepisy prawne dotyczące kosmetyków w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-17_K01ma świadomość ważności aspektów prawnych i zdrowotnych związanych z recepturowaniem produktów kosmetycznych i konieczności poszerzania wiedzy w tej dziedzinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
KCh_1A_K04mając świadomość wpływu swoich działań na środowisko prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Cel przedmiotuC-1student posiada wiedzę z zakresu substancji stosowanych w produkcji kosmetyków, ich budowy chemicznej, właściwości oraz nazewnictwa (nazewnictwo INCI, nazewnictwo funkcji surowca w wyrobie)
C-5Student posiada wiedzę i miejętności dotyczące sposobu wyszukiwania i korzystania z uregulowań prawnych związanych z kosmetykami
Treści programoweT-W-2Elementy prawa dotyczącego wyrobów kosmetycznych (definicja kosmetyku, nazewnictwo składników kosmetyków i ich funkcji, ograniczenia stosowania i wymagania, informacje na etykiecie, znaki graficzne; bezpieczeństwo surowców i gotowego wyrobu)
T-W-3Surowce kosmetyczne i ich charakterystyka( surowce tłuszczowe, związki powierzchniowo czynne, substancje nawilżające i higroskopijne, konserwanty, antyutleniacze, substancje zapachowe, substancje żelotwórcze, barwniki)
T-W-4Składniki czynne kosmetyków (składniki promieniochronne, substancje brązowiące i wybielające skórę, repelenty, składniki o działaniu przeciwpotowym, przeciwstarzeniowym).
T-L-6Tworzenie etykiety wyrobu (oznaczanie składu i tworzenie deklaracji marketingowych).
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3udostępniane studentowi przez prowadzącego materiały oraz z instrukcje dotyczące ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena wiedzy na zaliczeniu pisemnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi postepować zgodnie z niektórymi uregulowaniami prawnymi - nie potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; nie ma świadomości oddziaływania bezpieczeństwa produktu kosmetycznego na zdrowia człowieka.
3,0Student potrafi postepować zgodnie z niektórymi uregulowaniami prawnymi - potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; ma małą świadomość oddziaływania bezpieczeństwa produktu kosmetycznego na zdrowia człowieka.
3,5Student potrafi postepować zgodnie z niektórymi uregulowaniami prawnymi - potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; ma częściową świadomość oddziaływania bezpieczeństwa produktu kosmetycznego na zdrowia człowieka.
4,0Student potrafi postepować zgodnie z uregulowaniami prawnymi - potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; ma zadowalającą świadomość oddziaływania bezpieczeństwa produktu kosmetycznego na zdrowia człowieka.
4,5Student potrafi postepować zgodnie z uregulowaniami prawnymi - potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; ma dobrą świadomość oddziaływania bezpieczeństwa produktu kosmetycznego na zdrowia człowieka.
5,0Student potrafi postepować zgodnie z uregulowaniami prawnymi - potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; ma bardzo dobrą świadomość oddziaływania bezpieczeństwa produktu kosmetycznego na zdrowia człowieka.