Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)

Sylabus przedmiotu Metody chromatograficzne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody chromatograficzne
Specjalność Chemia ogólna i analityka chemiczna
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,40,60zaliczenie
laboratoriaL6 30 1,60,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii organicznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi metod chromatograficznych, aparaturą oraz metodami analizy jakościowej i ilościowej stosowanymi w chromatografii gazowej i cieczowej.
C-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania metod chromatograficznych do identyfikacji i analizy ilościowej związków organicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Omówienie programu zajęć, wymagań oraz kryteriów zaliczenia. Zapoznanie z przepisami BHP obowiązującymi podczas pracy w laboratorium oraz stosowaną aparaturą.2
T-L-2Obsługa chromatografu gazowego. Badanie wpływu warunków analizy na rozdział w chromatografii izotermicznej. Ocena sprawności rozdziału chromatograficznego na podstawie rozdzielczości pików. Identyfikacja związków na podstawie parametrów retencji.4
T-L-3Analiza ilościowa w chromatografii gazowej metodą kalibracji bezwzględnej.4
T-L-4Analiza ilościowa w chromatografii gazowej metodą dodatku wzorca.4
T-L-5Zastosowanie metody GC-MS w analizie związków organicznych. Optymalizacja warunków analizy za pomocą programowania temperatury. Identyfikacja związków za pomocą widm masowych i czasów retencji.4
T-L-6Zastosowanie metody GC-MS w analizie składu mieszanin związków organicznych. Zastosowanie indeksów retencji do identyfikacji związków. Oznaczanie zawartości względnej poszczególnych składników metodą nieskorygowanej normalizacji wewnętrznej.4
T-L-7Obsługa chromatografu cieczowego. Wpływ warunków analizy na rozdział mieszaniny wieloskładnikowej w technice HPLC. Wyznaczanie parametrów charakterystycznych dla procesu rozdzielania.4
T-L-8Analiza jakościowa i ilościowa w wysokosprawnej chromatografii cieczowej na przykładzie wybranych układów analitów.4
30
wykłady
T-W-1Rodzaje i charakterystyka metod chromatograficznych. Istota rozdzielania chromatograficznego.1
T-W-2Chromatografia gazowa (GC) – teoria i zastosowanie. Kolumny chromatograficzne i ocena ich sprawności. Fazy stacjonarne i gazy nośne. Rodzaje dozowników i sposoby dozowania próbek. Detektory i ich charakterystyka. Rejestracja i obróbka danych.3
T-W-3Dobór warunków analizy w chromatografii gazowej i ich wpływ na rozdział chromatograficzny. Metody identyfikacji analitów. Metody analizy ilościowej.3
T-W-4Połączenie chromatografii gazowej z innymi technikami analizy instrumentalnej. Chromatografia gazowa z detekcją mas (GC-MS) i jej zastosowanie w badaniach struktur związków organicznych.1
T-W-5Chromatografia cieczowa (LC) – podział i zastosowanie. Klasyczna kolumnowa chromatografia cieczowa i jej wykorzystanie.1
T-W-6Wysokosprawna chromatografia cieczowa (HPLC) - podstawy teoretyczne. Aparatura: pompy, dozowniki, kolumny, detektory.2
T-W-7Fazy stacjonarne i ruchome w wysokosprawnej chromatografii cieczowej. Normalny i odwrócony układ faz. Wpływ warunków analizy na rozdział chromatograficzny. Elucja izokratyczna i gradientowa. Metody analizy jakościowej i ilościowej.2
T-W-8Zasady i sposoby przygotowania próbek do analizy chromatograficznej. Derywatyzacja analitów.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2udział w konsultacjach1
A-L-3przygotowanie do zajęć laboratoryjnych4
A-L-4przygotowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych5
40
wykłady
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2studiowanie literatury wskazanej przez prowadzącego9
A-W-3udział w konsultacjach1
A-W-4przygotowanie do zaliczenia10
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z objaśnieniami i dyskusją, wspomagany prezentacją multimedialną.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne - praktyczne zastosowanie i utrwalenie materiału.
M-3Konsultacje - wyjaśnianie i pomoc w realizacji wymagań.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (1-godzina) po zakończeniu cyklu wykładów.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń laboratoryjnych i wiedzy w obszarze realizowanych tematów oraz aktywności na ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D01-13_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie budowy chromatografu gazowego i cieczowego oraz potrafi wyjaśnić zasadę ich działania. Zna podstawy teoretyczne metod chromatograficznych i technik łączonych, w tym GC-MS. Zna metody identyfikacji i analizy ilościowej związków w chromatografii oraz zasady i sposoby przygotowania próbek do analizy chromatograficznej.
KCh_1A_W05, KCh_1A_W11C-1T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-L-7, T-L-8, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D01-13_U01
Student potrafi obsługiwać aparaturę chromatograficzną, dobrać odpowiednie warunki analizy i przeprowadzić analizę we wskazanym zakresie.
KCh_1A_U02, KCh_1A_U15C-2T-L-7, T-L-8, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3M-2, M-3S-3, S-2
KCh_1A_D01-13_U02
Student posiada umiejętność zastosowania odpowiedniej metody do konkretnego zadania badawczego. Potrafi wykorzystać metody chromatograficzne do rozdziału mieszanin związków organicznych i ich analizy jakościowej oraz ilościowej, a także zinterpretować otrzymane wyniki pomiarów.
KCh_1A_U02, KCh_1A_U15C-2T-W-8, T-L-7, T-L-8, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3M-2, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D01-13_K01
Student ma świadomość znaczenia oraz obszarów zastosowań metod chromatograficznych. W sposób rzetelny i odpowiedzialny podaje i interpretuje otrzymane wyniki.
KCh_1A_K05C-2, C-1T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-L-7, T-L-8, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3M-2, M-3, M-1S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D01-13_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie budowy chromatografu gazowego i cieczowego oraz potrafi wyjaśnić zasadę ich działania. Zna podstawy teoretyczne metod chromatograficznych i technik łączonych, w tym GC-MS. Zna metody identyfikacji i analizy ilościowej związków w chromatografii oraz zasady i sposoby przygotowania próbek do analizy chromatograficznej.
2,0Student nie zna budowy i zasad działania aparatury chromatograficznej, nie potrafi wymienić jej elementów. Nie zna podstawowych zagadnień związanych z teorią metod chromatograficznych. Nie potrafi przedstawić podstawowych metod identyfikacji i analizy ilościowej w chromatografii oraz ogólnych zasad przygotowania próbek do analizy chromatograficznej. Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0.
3,0Student zna budowę i zasadę działania aparatury chromatograficznej, potrafi wymienić jej elementy. Zna podstawowe zagadnienia związane z teorią metod chromatograficznych. Potrafi przedstawić podstawowe metody identyfikacji i analizy ilościowej w chromatografii oraz ogólne zasady przygotowania próbek do analizy chromatograficznej. Opanował szacunkowo od 55 do 64 % materiału omawianego na zajęciach.
3,5Student zna budowę i zasadę działania aparatury chromatograficznej, potrafi wymienić jej elementy. Zna podstawowe zagadnienia związane z teorią metod chromatograficznych. Potrafi przedstawić podstawowe metody identyfikacji i analizy ilościowej w chromatografii oraz ogólne zasady przygotowania próbek do analizy chromatograficznej. Opanował szacunkowo od 65 do 74 % materiału omawianego na zajęciach.
4,0Student zna budowę i zasadę działania aparatury chromatograficznej, potrafi wymienić jej elementy. Zna podstawowe zagadnienia związane z teorią metod chromatograficznych. Potrafi przedstawić podstawowe metody identyfikacji i analizy ilościowej w chromatografii oraz ogólne zasady przygotowania próbek do analizy chromatograficznej. Opanował szacunkowo od 75 do 84 % materiału omawianego na zajęciach.
4,5Student zna budowę i zasadę działania aparatury chromatograficznej, potrafi wymienić jej elementy. Zna podstawowe zagadnienia związane z teorią metod chromatograficznych. Potrafi przedstawić podstawowe metody identyfikacji i analizy ilościowej w chromatografii oraz ogólne zasady przygotowania próbek do analizy chromatograficznej. Opanował szacunkowo od 85 do 94 % materiału omawianego na zajęciach.
5,0Student zna budowę i zasadę działania aparatury chromatograficznej, potrafi wymienić jej elementy. Zna podstawowe zagadnienia związane z teorią metod chromatograficznych. Potrafi przedstawić podstawowe metody identyfikacji i analizy ilościowej w chromatografii oraz ogólne zasady przygotowania próbek do analizy chromatograficznej. Opanował szacunkowo od 95 do 100 % materiału omawianego na zajęciach.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D01-13_U01
Student potrafi obsługiwać aparaturę chromatograficzną, dobrać odpowiednie warunki analizy i przeprowadzić analizę we wskazanym zakresie.
2,0Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym obsługiwać aparaturę chromatograficzną i z pomocą prowadzącego wykonuje analizy we wskazanych warunkach.
3,5Student potrafi w stopniu podstawowym obsługiwać aparaturę chromatograficzną i z pomocą prowadzącego dobiera warunki analizy oraz wykonuje pomiary.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym obsługiwać aparaturę chromatograficzną, dobierać warunki analizy i przeprowadzić analizę we wskazanym zakresie.
4,5Student opanował umiejętność samodzielnego obsługiwania aparatury chromatograficznej, odpowiednio dobiera warunki analizy i wykonuje analizę we wskazanym zakresie.
5,0Student bardzo dobrze opanował umiejętność samodzielnego obsługiwania aparatury chromatograficznej, odpowiednio dobiera warunki analizy i bezbłędnie wykonuje analizę we wskazanym zakresie.
KCh_1A_D01-13_U02
Student posiada umiejętność zastosowania odpowiedniej metody do konkretnego zadania badawczego. Potrafi wykorzystać metody chromatograficzne do rozdziału mieszanin związków organicznych i ich analizy jakościowej oraz ilościowej, a także zinterpretować otrzymane wyniki pomiarów.
2,0Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0.
3,0Student korzystając z pomocy prowadzącego potrafi przeprowadzić analizę jakościową i ilościową związków wskazaną metodą oraz obliczyć wyniki pomiarów.
3,5Student korzystając z pomocy prowadzącego potrafi dobrać odpowiednią metodę, przeprowadzić analizę jakościową i ilościową, podać wyniki pomiarów i podjąć próbę ich interpretacji.
4,0Student dobrze opanował umiejętność doboru i zastosowania odpowiedniej metody, potrafi przeprowadzić analizę jakościową i ilościową, podać wyniki pomiarów i krótko je omówić.
4,5Student dobrze opanował umiejętność doboru i zastosowania odpowiedniej metody, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę jakościową i ilościową, podać i omówić otrzymane wyniki pomiarów.
5,0Student bardzo dobrze opanował umiejętność doboru i zastosowania odpowiedniej metody, potrafi samodzielnie i bezbłędnie przeprowadzić analizę jakościową i ilościową, podać wyniki pomiarów i samodzielnie je omówić i zinterpretować.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D01-13_K01
Student ma świadomość znaczenia oraz obszarów zastosowań metod chromatograficznych. W sposób rzetelny i odpowiedzialny podaje i interpretuje otrzymane wyniki.
2,0Student nie spełnia wymogów określonych dla oceny 3,0.
3,0Student w sposób rzetelny podaje otrzymane wyniki analizy.
3,5Student w sposób rzetelny podaje otrzymane wyniki analizy i podejmuje próbę ich interpretacji.
4,0Student dąży do otrzymania prawidłowych wyników analizy i rzetelnie je przedstawia oraz interpretuje.
4,5Student dąży do otrzymania prawidłowych wyników analizy, rzetelnie je przedstawia oraz interpretuje, mając świadomość możliwych konsekwencji związanych z podaniem nieprawidłowych wyników.
5,0Student dokłada starań dążąc do otrzymania prawidłowych wyników analizy, weryfikuje je, rzetelnie przedstawia oraz interpretuje, mając świadomość konsekwencji podania nieprawidłowych wyników w różnych obszarach zastosowań metod chromatograficznych.

Literatura podstawowa

  1. Witkiewicz Z., Podstawy chromatografii, WNT, Warszawa, 2005
  2. Witkiewicz Z., Hepter J., Chromatografia gazowa, WNT, Warszawa, 2009
  3. R.J. Hamilton, P.A. Sewell, Wysokosprawna chromatografia cieczowa., PWN, Warszawa, 1982
  4. Rosset R., Kołodziejczyk H., Współczesna chromatografia cieczowa - ćwiczenia i zadania, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2007
  2. Zieliński W., Rajca A. (red.), Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji związków organicznych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Omówienie programu zajęć, wymagań oraz kryteriów zaliczenia. Zapoznanie z przepisami BHP obowiązującymi podczas pracy w laboratorium oraz stosowaną aparaturą.2
T-L-2Obsługa chromatografu gazowego. Badanie wpływu warunków analizy na rozdział w chromatografii izotermicznej. Ocena sprawności rozdziału chromatograficznego na podstawie rozdzielczości pików. Identyfikacja związków na podstawie parametrów retencji.4
T-L-3Analiza ilościowa w chromatografii gazowej metodą kalibracji bezwzględnej.4
T-L-4Analiza ilościowa w chromatografii gazowej metodą dodatku wzorca.4
T-L-5Zastosowanie metody GC-MS w analizie związków organicznych. Optymalizacja warunków analizy za pomocą programowania temperatury. Identyfikacja związków za pomocą widm masowych i czasów retencji.4
T-L-6Zastosowanie metody GC-MS w analizie składu mieszanin związków organicznych. Zastosowanie indeksów retencji do identyfikacji związków. Oznaczanie zawartości względnej poszczególnych składników metodą nieskorygowanej normalizacji wewnętrznej.4
T-L-7Obsługa chromatografu cieczowego. Wpływ warunków analizy na rozdział mieszaniny wieloskładnikowej w technice HPLC. Wyznaczanie parametrów charakterystycznych dla procesu rozdzielania.4
T-L-8Analiza jakościowa i ilościowa w wysokosprawnej chromatografii cieczowej na przykładzie wybranych układów analitów.4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje i charakterystyka metod chromatograficznych. Istota rozdzielania chromatograficznego.1
T-W-2Chromatografia gazowa (GC) – teoria i zastosowanie. Kolumny chromatograficzne i ocena ich sprawności. Fazy stacjonarne i gazy nośne. Rodzaje dozowników i sposoby dozowania próbek. Detektory i ich charakterystyka. Rejestracja i obróbka danych.3
T-W-3Dobór warunków analizy w chromatografii gazowej i ich wpływ na rozdział chromatograficzny. Metody identyfikacji analitów. Metody analizy ilościowej.3
T-W-4Połączenie chromatografii gazowej z innymi technikami analizy instrumentalnej. Chromatografia gazowa z detekcją mas (GC-MS) i jej zastosowanie w badaniach struktur związków organicznych.1
T-W-5Chromatografia cieczowa (LC) – podział i zastosowanie. Klasyczna kolumnowa chromatografia cieczowa i jej wykorzystanie.1
T-W-6Wysokosprawna chromatografia cieczowa (HPLC) - podstawy teoretyczne. Aparatura: pompy, dozowniki, kolumny, detektory.2
T-W-7Fazy stacjonarne i ruchome w wysokosprawnej chromatografii cieczowej. Normalny i odwrócony układ faz. Wpływ warunków analizy na rozdział chromatograficzny. Elucja izokratyczna i gradientowa. Metody analizy jakościowej i ilościowej.2
T-W-8Zasady i sposoby przygotowania próbek do analizy chromatograficznej. Derywatyzacja analitów.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2udział w konsultacjach1
A-L-3przygotowanie do zajęć laboratoryjnych4
A-L-4przygotowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych5
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2studiowanie literatury wskazanej przez prowadzącego9
A-W-3udział w konsultacjach1
A-W-4przygotowanie do zaliczenia10
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-13_W01Student ma podstawową wiedzę w zakresie budowy chromatografu gazowego i cieczowego oraz potrafi wyjaśnić zasadę ich działania. Zna podstawy teoretyczne metod chromatograficznych i technik łączonych, w tym GC-MS. Zna metody identyfikacji i analizy ilościowej związków w chromatografii oraz zasady i sposoby przygotowania próbek do analizy chromatograficznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W05zna podstawowe aspekty budowy i działania aparatury naukowej stosowanej w laboratorium chemicznym
KCh_1A_W11zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu chemii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi metod chromatograficznych, aparaturą oraz metodami analizy jakościowej i ilościowej stosowanymi w chromatografii gazowej i cieczowej.
Treści programoweT-W-8Zasady i sposoby przygotowania próbek do analizy chromatograficznej. Derywatyzacja analitów.
T-W-1Rodzaje i charakterystyka metod chromatograficznych. Istota rozdzielania chromatograficznego.
T-W-7Fazy stacjonarne i ruchome w wysokosprawnej chromatografii cieczowej. Normalny i odwrócony układ faz. Wpływ warunków analizy na rozdział chromatograficzny. Elucja izokratyczna i gradientowa. Metody analizy jakościowej i ilościowej.
T-W-5Chromatografia cieczowa (LC) – podział i zastosowanie. Klasyczna kolumnowa chromatografia cieczowa i jej wykorzystanie.
T-W-3Dobór warunków analizy w chromatografii gazowej i ich wpływ na rozdział chromatograficzny. Metody identyfikacji analitów. Metody analizy ilościowej.
T-W-2Chromatografia gazowa (GC) – teoria i zastosowanie. Kolumny chromatograficzne i ocena ich sprawności. Fazy stacjonarne i gazy nośne. Rodzaje dozowników i sposoby dozowania próbek. Detektory i ich charakterystyka. Rejestracja i obróbka danych.
T-W-4Połączenie chromatografii gazowej z innymi technikami analizy instrumentalnej. Chromatografia gazowa z detekcją mas (GC-MS) i jej zastosowanie w badaniach struktur związków organicznych.
T-W-6Wysokosprawna chromatografia cieczowa (HPLC) - podstawy teoretyczne. Aparatura: pompy, dozowniki, kolumny, detektory.
T-L-7Obsługa chromatografu cieczowego. Wpływ warunków analizy na rozdział mieszaniny wieloskładnikowej w technice HPLC. Wyznaczanie parametrów charakterystycznych dla procesu rozdzielania.
T-L-8Analiza jakościowa i ilościowa w wysokosprawnej chromatografii cieczowej na przykładzie wybranych układów analitów.
T-L-4Analiza ilościowa w chromatografii gazowej metodą dodatku wzorca.
T-L-5Zastosowanie metody GC-MS w analizie związków organicznych. Optymalizacja warunków analizy za pomocą programowania temperatury. Identyfikacja związków za pomocą widm masowych i czasów retencji.
T-L-6Zastosowanie metody GC-MS w analizie składu mieszanin związków organicznych. Zastosowanie indeksów retencji do identyfikacji związków. Oznaczanie zawartości względnej poszczególnych składników metodą nieskorygowanej normalizacji wewnętrznej.
T-L-2Obsługa chromatografu gazowego. Badanie wpływu warunków analizy na rozdział w chromatografii izotermicznej. Ocena sprawności rozdziału chromatograficznego na podstawie rozdzielczości pików. Identyfikacja związków na podstawie parametrów retencji.
T-L-3Analiza ilościowa w chromatografii gazowej metodą kalibracji bezwzględnej.
Metody nauczaniaM-3Konsultacje - wyjaśnianie i pomoc w realizacji wymagań.
M-1Wykład informacyjny z objaśnieniami i dyskusją, wspomagany prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (1-godzina) po zakończeniu cyklu wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna budowy i zasad działania aparatury chromatograficznej, nie potrafi wymienić jej elementów. Nie zna podstawowych zagadnień związanych z teorią metod chromatograficznych. Nie potrafi przedstawić podstawowych metod identyfikacji i analizy ilościowej w chromatografii oraz ogólnych zasad przygotowania próbek do analizy chromatograficznej. Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0.
3,0Student zna budowę i zasadę działania aparatury chromatograficznej, potrafi wymienić jej elementy. Zna podstawowe zagadnienia związane z teorią metod chromatograficznych. Potrafi przedstawić podstawowe metody identyfikacji i analizy ilościowej w chromatografii oraz ogólne zasady przygotowania próbek do analizy chromatograficznej. Opanował szacunkowo od 55 do 64 % materiału omawianego na zajęciach.
3,5Student zna budowę i zasadę działania aparatury chromatograficznej, potrafi wymienić jej elementy. Zna podstawowe zagadnienia związane z teorią metod chromatograficznych. Potrafi przedstawić podstawowe metody identyfikacji i analizy ilościowej w chromatografii oraz ogólne zasady przygotowania próbek do analizy chromatograficznej. Opanował szacunkowo od 65 do 74 % materiału omawianego na zajęciach.
4,0Student zna budowę i zasadę działania aparatury chromatograficznej, potrafi wymienić jej elementy. Zna podstawowe zagadnienia związane z teorią metod chromatograficznych. Potrafi przedstawić podstawowe metody identyfikacji i analizy ilościowej w chromatografii oraz ogólne zasady przygotowania próbek do analizy chromatograficznej. Opanował szacunkowo od 75 do 84 % materiału omawianego na zajęciach.
4,5Student zna budowę i zasadę działania aparatury chromatograficznej, potrafi wymienić jej elementy. Zna podstawowe zagadnienia związane z teorią metod chromatograficznych. Potrafi przedstawić podstawowe metody identyfikacji i analizy ilościowej w chromatografii oraz ogólne zasady przygotowania próbek do analizy chromatograficznej. Opanował szacunkowo od 85 do 94 % materiału omawianego na zajęciach.
5,0Student zna budowę i zasadę działania aparatury chromatograficznej, potrafi wymienić jej elementy. Zna podstawowe zagadnienia związane z teorią metod chromatograficznych. Potrafi przedstawić podstawowe metody identyfikacji i analizy ilościowej w chromatografii oraz ogólne zasady przygotowania próbek do analizy chromatograficznej. Opanował szacunkowo od 95 do 100 % materiału omawianego na zajęciach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-13_U01Student potrafi obsługiwać aparaturę chromatograficzną, dobrać odpowiednie warunki analizy i przeprowadzić analizę we wskazanym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U02potrafi wykonywać analizy ilościowe, szczególnie z wykorzystaniem metod chemicznych i fizycznych oraz formułować na tej podstawie wnioski jakościowe
KCh_1A_U15potrafi ocenić przydatność podstawowej aparatury pomiarowej i rutynowych metod służących do rozwiązania prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w obszarze chemii oraz wybrać i zastosować właściwe rozwiązanie
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania metod chromatograficznych do identyfikacji i analizy ilościowej związków organicznych.
Treści programoweT-L-7Obsługa chromatografu cieczowego. Wpływ warunków analizy na rozdział mieszaniny wieloskładnikowej w technice HPLC. Wyznaczanie parametrów charakterystycznych dla procesu rozdzielania.
T-L-8Analiza jakościowa i ilościowa w wysokosprawnej chromatografii cieczowej na przykładzie wybranych układów analitów.
T-L-4Analiza ilościowa w chromatografii gazowej metodą dodatku wzorca.
T-L-5Zastosowanie metody GC-MS w analizie związków organicznych. Optymalizacja warunków analizy za pomocą programowania temperatury. Identyfikacja związków za pomocą widm masowych i czasów retencji.
T-L-6Zastosowanie metody GC-MS w analizie składu mieszanin związków organicznych. Zastosowanie indeksów retencji do identyfikacji związków. Oznaczanie zawartości względnej poszczególnych składników metodą nieskorygowanej normalizacji wewnętrznej.
T-L-2Obsługa chromatografu gazowego. Badanie wpływu warunków analizy na rozdział w chromatografii izotermicznej. Ocena sprawności rozdziału chromatograficznego na podstawie rozdzielczości pików. Identyfikacja związków na podstawie parametrów retencji.
T-L-3Analiza ilościowa w chromatografii gazowej metodą kalibracji bezwzględnej.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne - praktyczne zastosowanie i utrwalenie materiału.
M-3Konsultacje - wyjaśnianie i pomoc w realizacji wymagań.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń laboratoryjnych i wiedzy w obszarze realizowanych tematów oraz aktywności na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym obsługiwać aparaturę chromatograficzną i z pomocą prowadzącego wykonuje analizy we wskazanych warunkach.
3,5Student potrafi w stopniu podstawowym obsługiwać aparaturę chromatograficzną i z pomocą prowadzącego dobiera warunki analizy oraz wykonuje pomiary.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym obsługiwać aparaturę chromatograficzną, dobierać warunki analizy i przeprowadzić analizę we wskazanym zakresie.
4,5Student opanował umiejętność samodzielnego obsługiwania aparatury chromatograficznej, odpowiednio dobiera warunki analizy i wykonuje analizę we wskazanym zakresie.
5,0Student bardzo dobrze opanował umiejętność samodzielnego obsługiwania aparatury chromatograficznej, odpowiednio dobiera warunki analizy i bezbłędnie wykonuje analizę we wskazanym zakresie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-13_U02Student posiada umiejętność zastosowania odpowiedniej metody do konkretnego zadania badawczego. Potrafi wykorzystać metody chromatograficzne do rozdziału mieszanin związków organicznych i ich analizy jakościowej oraz ilościowej, a także zinterpretować otrzymane wyniki pomiarów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U02potrafi wykonywać analizy ilościowe, szczególnie z wykorzystaniem metod chemicznych i fizycznych oraz formułować na tej podstawie wnioski jakościowe
KCh_1A_U15potrafi ocenić przydatność podstawowej aparatury pomiarowej i rutynowych metod służących do rozwiązania prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w obszarze chemii oraz wybrać i zastosować właściwe rozwiązanie
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania metod chromatograficznych do identyfikacji i analizy ilościowej związków organicznych.
Treści programoweT-W-8Zasady i sposoby przygotowania próbek do analizy chromatograficznej. Derywatyzacja analitów.
T-L-7Obsługa chromatografu cieczowego. Wpływ warunków analizy na rozdział mieszaniny wieloskładnikowej w technice HPLC. Wyznaczanie parametrów charakterystycznych dla procesu rozdzielania.
T-L-8Analiza jakościowa i ilościowa w wysokosprawnej chromatografii cieczowej na przykładzie wybranych układów analitów.
T-L-4Analiza ilościowa w chromatografii gazowej metodą dodatku wzorca.
T-L-5Zastosowanie metody GC-MS w analizie związków organicznych. Optymalizacja warunków analizy za pomocą programowania temperatury. Identyfikacja związków za pomocą widm masowych i czasów retencji.
T-L-6Zastosowanie metody GC-MS w analizie składu mieszanin związków organicznych. Zastosowanie indeksów retencji do identyfikacji związków. Oznaczanie zawartości względnej poszczególnych składników metodą nieskorygowanej normalizacji wewnętrznej.
T-L-2Obsługa chromatografu gazowego. Badanie wpływu warunków analizy na rozdział w chromatografii izotermicznej. Ocena sprawności rozdziału chromatograficznego na podstawie rozdzielczości pików. Identyfikacja związków na podstawie parametrów retencji.
T-L-3Analiza ilościowa w chromatografii gazowej metodą kalibracji bezwzględnej.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne - praktyczne zastosowanie i utrwalenie materiału.
M-3Konsultacje - wyjaśnianie i pomoc w realizacji wymagań.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń laboratoryjnych i wiedzy w obszarze realizowanych tematów oraz aktywności na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0.
3,0Student korzystając z pomocy prowadzącego potrafi przeprowadzić analizę jakościową i ilościową związków wskazaną metodą oraz obliczyć wyniki pomiarów.
3,5Student korzystając z pomocy prowadzącego potrafi dobrać odpowiednią metodę, przeprowadzić analizę jakościową i ilościową, podać wyniki pomiarów i podjąć próbę ich interpretacji.
4,0Student dobrze opanował umiejętność doboru i zastosowania odpowiedniej metody, potrafi przeprowadzić analizę jakościową i ilościową, podać wyniki pomiarów i krótko je omówić.
4,5Student dobrze opanował umiejętność doboru i zastosowania odpowiedniej metody, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę jakościową i ilościową, podać i omówić otrzymane wyniki pomiarów.
5,0Student bardzo dobrze opanował umiejętność doboru i zastosowania odpowiedniej metody, potrafi samodzielnie i bezbłędnie przeprowadzić analizę jakościową i ilościową, podać wyniki pomiarów i samodzielnie je omówić i zinterpretować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-13_K01Student ma świadomość znaczenia oraz obszarów zastosowań metod chromatograficznych. W sposób rzetelny i odpowiedzialny podaje i interpretuje otrzymane wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K05rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje; ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania metod chromatograficznych do identyfikacji i analizy ilościowej związków organicznych.
C-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi metod chromatograficznych, aparaturą oraz metodami analizy jakościowej i ilościowej stosowanymi w chromatografii gazowej i cieczowej.
Treści programoweT-W-8Zasady i sposoby przygotowania próbek do analizy chromatograficznej. Derywatyzacja analitów.
T-W-1Rodzaje i charakterystyka metod chromatograficznych. Istota rozdzielania chromatograficznego.
T-W-7Fazy stacjonarne i ruchome w wysokosprawnej chromatografii cieczowej. Normalny i odwrócony układ faz. Wpływ warunków analizy na rozdział chromatograficzny. Elucja izokratyczna i gradientowa. Metody analizy jakościowej i ilościowej.
T-W-5Chromatografia cieczowa (LC) – podział i zastosowanie. Klasyczna kolumnowa chromatografia cieczowa i jej wykorzystanie.
T-W-3Dobór warunków analizy w chromatografii gazowej i ich wpływ na rozdział chromatograficzny. Metody identyfikacji analitów. Metody analizy ilościowej.
T-W-2Chromatografia gazowa (GC) – teoria i zastosowanie. Kolumny chromatograficzne i ocena ich sprawności. Fazy stacjonarne i gazy nośne. Rodzaje dozowników i sposoby dozowania próbek. Detektory i ich charakterystyka. Rejestracja i obróbka danych.
T-W-4Połączenie chromatografii gazowej z innymi technikami analizy instrumentalnej. Chromatografia gazowa z detekcją mas (GC-MS) i jej zastosowanie w badaniach struktur związków organicznych.
T-W-6Wysokosprawna chromatografia cieczowa (HPLC) - podstawy teoretyczne. Aparatura: pompy, dozowniki, kolumny, detektory.
T-L-7Obsługa chromatografu cieczowego. Wpływ warunków analizy na rozdział mieszaniny wieloskładnikowej w technice HPLC. Wyznaczanie parametrów charakterystycznych dla procesu rozdzielania.
T-L-8Analiza jakościowa i ilościowa w wysokosprawnej chromatografii cieczowej na przykładzie wybranych układów analitów.
T-L-4Analiza ilościowa w chromatografii gazowej metodą dodatku wzorca.
T-L-5Zastosowanie metody GC-MS w analizie związków organicznych. Optymalizacja warunków analizy za pomocą programowania temperatury. Identyfikacja związków za pomocą widm masowych i czasów retencji.
T-L-6Zastosowanie metody GC-MS w analizie składu mieszanin związków organicznych. Zastosowanie indeksów retencji do identyfikacji związków. Oznaczanie zawartości względnej poszczególnych składników metodą nieskorygowanej normalizacji wewnętrznej.
T-L-2Obsługa chromatografu gazowego. Badanie wpływu warunków analizy na rozdział w chromatografii izotermicznej. Ocena sprawności rozdziału chromatograficznego na podstawie rozdzielczości pików. Identyfikacja związków na podstawie parametrów retencji.
T-L-3Analiza ilościowa w chromatografii gazowej metodą kalibracji bezwzględnej.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne - praktyczne zastosowanie i utrwalenie materiału.
M-3Konsultacje - wyjaśnianie i pomoc w realizacji wymagań.
M-1Wykład informacyjny z objaśnieniami i dyskusją, wspomagany prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (1-godzina) po zakończeniu cyklu wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń laboratoryjnych i wiedzy w obszarze realizowanych tematów oraz aktywności na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia wymogów określonych dla oceny 3,0.
3,0Student w sposób rzetelny podaje otrzymane wyniki analizy.
3,5Student w sposób rzetelny podaje otrzymane wyniki analizy i podejmuje próbę ich interpretacji.
4,0Student dąży do otrzymania prawidłowych wyników analizy i rzetelnie je przedstawia oraz interpretuje.
4,5Student dąży do otrzymania prawidłowych wyników analizy, rzetelnie je przedstawia oraz interpretuje, mając świadomość możliwych konsekwencji związanych z podaniem nieprawidłowych wyników.
5,0Student dokłada starań dążąc do otrzymania prawidłowych wyników analizy, weryfikuje je, rzetelnie przedstawia oraz interpretuje, mając świadomość konsekwencji podania nieprawidłowych wyników w różnych obszarach zastosowań metod chromatograficznych.