Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)

Sylabus przedmiotu Stereochemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Stereochemia
Specjalność Chemia ogólna i analityka chemiczna
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl>, Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu chemii organicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z wiedzą na temat właściwości i znaczenia praktycznego stereoizomerów (enancjomerów i diastereoizomerów)
C-2Zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi otrzymywania i praktycznego zastosowania enancjomerów (leki, pestycydy, kosmetyki) oraz diastereoizomerów (polimery)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie, zakres tematyczny i program wykładów. Sposoby przedstawiania trójwymiarowej budowy związków chemicznych, modele, wzory rzutowe. Klasyfikacja stereoizomerów: a) pod względem energii wewnętrznej cząsteczek b) geometrii. Pojęcie konfiguracji i konformacji.3
T-W-2Enancjomery. Nomenklatura D L, R S, przykłady określania. Właściwości enancjomerów, czynność optyczna, budowa polarymetru, oznaczanie skręcalności właściwej. Znaczenie optycznie czynnych substancji, przykłady (leki , pestycydy). Mieszaniny racemiczne, wyodrębnianie enancjomerycznie czystego związku i określanie jego czynności optycznej.3
T-W-3Diastereoizomery. Nomenklatura cis-trans, E Z. Właściwości diastereoizomerów. Stereoizomeria alkenów i związków cyklicznych. Stereoizomeria małych, średnich i dużych pierścieni.3
T-W-4Konformery, analiza konformacyjna związków łańcuchowych i cyklicznych. Przykłady. Znaczenie konformerów w biocząsteczkach.3
T-W-5Stereochemia dynamiczna. Topowość grup. Chiralne odczynniki, reagenty i rozpuszczalniki. Syntezy asymetryczne, metody, reakcje.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje1
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu9
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład inforamcyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D01-09_W01
ma uporządkowana wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień dotyczących budowy przestrzennej cząsteczek organicznych
KCh_1A_W01C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4M-1S-1
KCh_1A_D01-09_W02
potrafi przedstawić możliwości praktycznego wykorzystania stereoizomerów
KCh_1A_W03C-2T-W-5, T-W-2, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D01-09_U01
potrafi analizować problemy o charakterze utylitarnym z zakresu stereochemii - potrafi określić konfigurację przestrzenną cząsteczki
KCh_1A_U01, KCh_1A_U06C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D01-09_K01
rozumie potrzebę pozyskiwania związków optycznie czynnych w przypadku substancji biologicznie aktywnych
KCh_1A_K01, KCh_1A_K05C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D01-09_W01
ma uporządkowana wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień dotyczących budowy przestrzennej cząsteczek organicznych
2,0Student wykazuje brak podstawowej wiedzy z zakresu sterechemii. Nie rozumie kluczowych zagadnień związanych z budową przestrzenną cząsteczek organicznych.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu sterechemii, ale może mieć pewne luki w zrozumieniu bardziej zaawansowanych koncepcji. Potrafi zidentyfikować podstawowe elementy budowy przestrzennej cząsteczek. Szacuje się, że opanował materiał w 55-64 procentach.
3,5Student wykazuje solidne zrozumienie podstawowych zagadnień stereochemii. Potrafi zastosować tę wiedzę w praktyce, identyfikując różne formy izomerii przestrzennej. Szacuje się, że opanował materiał w 65-74 procentach.
4,0Student posiada dobra wiedzę z zakresu stereochemii. Potrafi analizować budowę przestrzenną cząsteczek, uwzględniając różnorodne aspekty izomerii. Szacuje się, że opanował materiał w 75-85 procentach.
4,5Student wykazuje zrozumienie stereochemii. Potrafi kreatywnie podejść do analizy i interpretacji budowy przestrzennej cząsteczek organicznych, prezentując głęboką wiedzę. Szacuje się, że opanował materiał w 86-95 procentach.
5,0Student posiada wyjątkową i głęboką wiedzę z zakresu stereochemii. Jego analizy są poprawne pod względem naukowym, ale także wyróżniają się innowacyjnością, kreatywnością oraz umiejętnością stosowania zaawansowanych koncepcji stereochemii. Szacuje się, że opanował materiał w 96% i powyżej.
KCh_1A_D01-09_W02
potrafi przedstawić możliwości praktycznego wykorzystania stereoizomerów
2,0Student nie potrafi przedstawić praktycznych możliwości wykorzystania stereoizomerów. Brak zrozumienia związków między strukturą przestrzenną a praktycznym zastosowaniem w chemii organicznej.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat stereoizomerii, ale może mieć trudności w przedstawieniu konkretnych praktycznych zastosowań. Rozumie, że stereochemia ma znaczenie, ale nie potrafi dokładnie wskazać obszarów praktycznego wykorzystania. Szacuje się, że opanował materiał w 55-64 procentach.
3,5Student wykazuje solidne zrozumienie stereoizomerii i potrafi przedstawić pewne praktyczne zastosowania. Jest w stanie zidentyfikować sytuacje, w których konfiguracja przestrzenna cząsteczek ma istotne znaczenie. Szacuje się, że opanował materiał w 65-74 procentach.
4,0Student posiada dobrą wiedzę dotyczącą praktycznego wykorzystania stereoizomerów w chemii organicznej. Potrafi omawiać konkretne przypadki zastosowań, w tym syntezy organicznej, farmakologii, czy chemii biologicznej. Szacuje się, że opanował materiał w 75-85 procentach.
4,5Student wykazuje zdolność do przedstawiania praktycznych zastosowań stereoizomerów w różnych dziedzinach nauki, w tym w syntezie związków chemicznych, projektowaniu leków, czy biologii molekularnej. Szacuje się, że opanował materiał w 86-95 procentach.
5,0Student posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą praktycznego wykorzystania stereoizomerów w chemii organicznej. Potrafi precyzyjnie omawiać konkretne przypadki zastosowań, w tym syntezy organicznej, farmakologii, czy chemii biologicznej. Szacuje się, że opanował materiał w 96% i powyżej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D01-09_U01
potrafi analizować problemy o charakterze utylitarnym z zakresu stereochemii - potrafi określić konfigurację przestrzenną cząsteczki
2,0Student nie potrafi skutecznie analizować problemów utylitarnych z zakresu stereochemii. Brak umiejętności określania konfiguracji przestrzennej cząsteczek w praktycznych przypadkach.
3,0Student posiada podstawową zdolność do analizy problemów utylitarnych z zakresu stereochemii. Potrafi określić konfigurację przestrzenną w prostych przypadkach, ale może mieć trudności w bardziej złożonych sytuacjach.
3,5Student wykazuje solidne umiejętności analizy problemów utylitarnych z zakresu stereochemii. Potrafi skutecznie określać konfigurację przestrzenną w różnorodnych kontekstach, ale może czasami popełniać błędy.
4,0Student posiada zdolność do analizy problemów utylitarnych związanych z stereochemią. Potrafi określać konfigurację przestrzenną cząsteczek w różnych sytuacjach. Popełnia nieliczne błędy.
4,5Student posiada zaawansowaną zdolność do analizy problemów utylitarnych związanych z stereochemią. Potrafi precyzyjnie i skutecznie określać konfigurację przestrzenną cząsteczek w różnych sytuacjach. Popełnia sporadyczne błędy w zaawansowanych przypadkach.
5,0Student wykazuje doskonałe umiejętności analizy problemów utylitarnych z zakresu stereochemii. Potrafi kreatywnie podejść do różnych sytuacji, prezentując głęboką wiedzę i umiejętność rozwiązywania skomplikowanych zagadnień.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D01-09_K01
rozumie potrzebę pozyskiwania związków optycznie czynnych w przypadku substancji biologicznie aktywnych
2,0Student nie wykazuje zrozumienia potrzeby pozyskiwania związków optycznie czynnych w kontekście substancji biologicznie aktywnych. Brak świadomości roli stereochemii w farmakologii.
3,0Student posiada podstawową świadomość potrzeby pozyskiwania związków optycznie czynnych, ale może mieć trudności w uzasadnianiu jej znaczenia w farmakologii i innych dziedzinach.
3,5Student wykazuje solidne zrozumienie roli związków optycznie czynnych w kontekście substancji biologicznie aktywnych. Potrafi uzasadnić potrzebę ich pozyskiwania, choć może czasami brakować mu głębokiej analizy.
4,0Student posiada świadomość roli stereochemii w pozyskiwaniu związków optycznie czynnych. Potrafi analizować potrzebę stosowania związków o określonej konfiguracji przestrzennej w badaniach farmakologicznych.
4,5Student wykazuje zrozumienie potrzeby pozyskiwania związków optycznie czynnych w kontekście substancji biologicznie aktywnych. Potrafi precyzyjnie analizować potrzebę stosowania związków o określonej konfiguracji przestrzennej w badaniach farmakologicznych.
5,0Student posiada zaawansowaną świadomość roli stereochemii w pozyskiwaniu związków optycznie czynnych. Potrafi kreatywnie podejść do analizy i przedstawiania korzyści wynikających z uwzględnienia aspektów stereochemii w projektach badawczych.

Literatura podstawowa

  1. Morris D.G., Stereochemia, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2008
  2. Graham L., Chemia medyczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Hallas G., Stereochemia związków organicznych, PWN, Warszawa, 1968
  2. Whittaker D., Stereochemia a mechanizm reakcji, PWN, Warszawa, 1976
  3. Potapow W. M., Stereochemia, PWN, Warszawa, 1981
  4. Izumi Y., Tai A., Stereo-differentiating reactions, Kodansha LTD, Tokyo, 1997
  5. Silverman R.B., Chemia organiczna w projektowaniu leków, Wydawnictwo naukowo-techniczne, Warszawa, 2004

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie, zakres tematyczny i program wykładów. Sposoby przedstawiania trójwymiarowej budowy związków chemicznych, modele, wzory rzutowe. Klasyfikacja stereoizomerów: a) pod względem energii wewnętrznej cząsteczek b) geometrii. Pojęcie konfiguracji i konformacji.3
T-W-2Enancjomery. Nomenklatura D L, R S, przykłady określania. Właściwości enancjomerów, czynność optyczna, budowa polarymetru, oznaczanie skręcalności właściwej. Znaczenie optycznie czynnych substancji, przykłady (leki , pestycydy). Mieszaniny racemiczne, wyodrębnianie enancjomerycznie czystego związku i określanie jego czynności optycznej.3
T-W-3Diastereoizomery. Nomenklatura cis-trans, E Z. Właściwości diastereoizomerów. Stereoizomeria alkenów i związków cyklicznych. Stereoizomeria małych, średnich i dużych pierścieni.3
T-W-4Konformery, analiza konformacyjna związków łańcuchowych i cyklicznych. Przykłady. Znaczenie konformerów w biocząsteczkach.3
T-W-5Stereochemia dynamiczna. Topowość grup. Chiralne odczynniki, reagenty i rozpuszczalniki. Syntezy asymetryczne, metody, reakcje.3
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje1
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu9
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-09_W01ma uporządkowana wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień dotyczących budowy przestrzennej cząsteczek organicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W01posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie chemii, zna podstawowe koncepcje i teorie chemiczne, zna terminologię, nomenklaturę i jednostki chemiczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z wiedzą na temat właściwości i znaczenia praktycznego stereoizomerów (enancjomerów i diastereoizomerów)
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie, zakres tematyczny i program wykładów. Sposoby przedstawiania trójwymiarowej budowy związków chemicznych, modele, wzory rzutowe. Klasyfikacja stereoizomerów: a) pod względem energii wewnętrznej cząsteczek b) geometrii. Pojęcie konfiguracji i konformacji.
T-W-3Diastereoizomery. Nomenklatura cis-trans, E Z. Właściwości diastereoizomerów. Stereoizomeria alkenów i związków cyklicznych. Stereoizomeria małych, średnich i dużych pierścieni.
T-W-5Stereochemia dynamiczna. Topowość grup. Chiralne odczynniki, reagenty i rozpuszczalniki. Syntezy asymetryczne, metody, reakcje.
T-W-2Enancjomery. Nomenklatura D L, R S, przykłady określania. Właściwości enancjomerów, czynność optyczna, budowa polarymetru, oznaczanie skręcalności właściwej. Znaczenie optycznie czynnych substancji, przykłady (leki , pestycydy). Mieszaniny racemiczne, wyodrębnianie enancjomerycznie czystego związku i określanie jego czynności optycznej.
T-W-4Konformery, analiza konformacyjna związków łańcuchowych i cyklicznych. Przykłady. Znaczenie konformerów w biocząsteczkach.
Metody nauczaniaM-1Wykład inforamcyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student wykazuje brak podstawowej wiedzy z zakresu sterechemii. Nie rozumie kluczowych zagadnień związanych z budową przestrzenną cząsteczek organicznych.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu sterechemii, ale może mieć pewne luki w zrozumieniu bardziej zaawansowanych koncepcji. Potrafi zidentyfikować podstawowe elementy budowy przestrzennej cząsteczek. Szacuje się, że opanował materiał w 55-64 procentach.
3,5Student wykazuje solidne zrozumienie podstawowych zagadnień stereochemii. Potrafi zastosować tę wiedzę w praktyce, identyfikując różne formy izomerii przestrzennej. Szacuje się, że opanował materiał w 65-74 procentach.
4,0Student posiada dobra wiedzę z zakresu stereochemii. Potrafi analizować budowę przestrzenną cząsteczek, uwzględniając różnorodne aspekty izomerii. Szacuje się, że opanował materiał w 75-85 procentach.
4,5Student wykazuje zrozumienie stereochemii. Potrafi kreatywnie podejść do analizy i interpretacji budowy przestrzennej cząsteczek organicznych, prezentując głęboką wiedzę. Szacuje się, że opanował materiał w 86-95 procentach.
5,0Student posiada wyjątkową i głęboką wiedzę z zakresu stereochemii. Jego analizy są poprawne pod względem naukowym, ale także wyróżniają się innowacyjnością, kreatywnością oraz umiejętnością stosowania zaawansowanych koncepcji stereochemii. Szacuje się, że opanował materiał w 96% i powyżej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-09_W02potrafi przedstawić możliwości praktycznego wykorzystania stereoizomerów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W03zna zjawiska chemiczne i fizyczne zachodzące w przyrodzie oraz potrafi wytłumaczyć obserwowane prawidłowości wykorzystując język matematyki, a w szczególności potrafi samodzielnie odtworzyć podstawowe twierdzenia i prawa
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi otrzymywania i praktycznego zastosowania enancjomerów (leki, pestycydy, kosmetyki) oraz diastereoizomerów (polimery)
Treści programoweT-W-5Stereochemia dynamiczna. Topowość grup. Chiralne odczynniki, reagenty i rozpuszczalniki. Syntezy asymetryczne, metody, reakcje.
T-W-2Enancjomery. Nomenklatura D L, R S, przykłady określania. Właściwości enancjomerów, czynność optyczna, budowa polarymetru, oznaczanie skręcalności właściwej. Znaczenie optycznie czynnych substancji, przykłady (leki , pestycydy). Mieszaniny racemiczne, wyodrębnianie enancjomerycznie czystego związku i określanie jego czynności optycznej.
T-W-4Konformery, analiza konformacyjna związków łańcuchowych i cyklicznych. Przykłady. Znaczenie konformerów w biocząsteczkach.
Metody nauczaniaM-1Wykład inforamcyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedstawić praktycznych możliwości wykorzystania stereoizomerów. Brak zrozumienia związków między strukturą przestrzenną a praktycznym zastosowaniem w chemii organicznej.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat stereoizomerii, ale może mieć trudności w przedstawieniu konkretnych praktycznych zastosowań. Rozumie, że stereochemia ma znaczenie, ale nie potrafi dokładnie wskazać obszarów praktycznego wykorzystania. Szacuje się, że opanował materiał w 55-64 procentach.
3,5Student wykazuje solidne zrozumienie stereoizomerii i potrafi przedstawić pewne praktyczne zastosowania. Jest w stanie zidentyfikować sytuacje, w których konfiguracja przestrzenna cząsteczek ma istotne znaczenie. Szacuje się, że opanował materiał w 65-74 procentach.
4,0Student posiada dobrą wiedzę dotyczącą praktycznego wykorzystania stereoizomerów w chemii organicznej. Potrafi omawiać konkretne przypadki zastosowań, w tym syntezy organicznej, farmakologii, czy chemii biologicznej. Szacuje się, że opanował materiał w 75-85 procentach.
4,5Student wykazuje zdolność do przedstawiania praktycznych zastosowań stereoizomerów w różnych dziedzinach nauki, w tym w syntezie związków chemicznych, projektowaniu leków, czy biologii molekularnej. Szacuje się, że opanował materiał w 86-95 procentach.
5,0Student posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą praktycznego wykorzystania stereoizomerów w chemii organicznej. Potrafi precyzyjnie omawiać konkretne przypadki zastosowań, w tym syntezy organicznej, farmakologii, czy chemii biologicznej. Szacuje się, że opanował materiał w 96% i powyżej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-09_U01potrafi analizować problemy o charakterze utylitarnym z zakresu stereochemii - potrafi określić konfigurację przestrzenną cząsteczki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U01potrafi analizować problemy z zakresu chemii, w szczególności problemy o charakterze utylitarnym oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody
KCh_1A_U06potrafi przedstawić w sposób przystępny podstawowe zagadnienia i problemy natury chemicznej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z wiedzą na temat właściwości i znaczenia praktycznego stereoizomerów (enancjomerów i diastereoizomerów)
C-2Zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi otrzymywania i praktycznego zastosowania enancjomerów (leki, pestycydy, kosmetyki) oraz diastereoizomerów (polimery)
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie, zakres tematyczny i program wykładów. Sposoby przedstawiania trójwymiarowej budowy związków chemicznych, modele, wzory rzutowe. Klasyfikacja stereoizomerów: a) pod względem energii wewnętrznej cząsteczek b) geometrii. Pojęcie konfiguracji i konformacji.
T-W-3Diastereoizomery. Nomenklatura cis-trans, E Z. Właściwości diastereoizomerów. Stereoizomeria alkenów i związków cyklicznych. Stereoizomeria małych, średnich i dużych pierścieni.
T-W-5Stereochemia dynamiczna. Topowość grup. Chiralne odczynniki, reagenty i rozpuszczalniki. Syntezy asymetryczne, metody, reakcje.
T-W-2Enancjomery. Nomenklatura D L, R S, przykłady określania. Właściwości enancjomerów, czynność optyczna, budowa polarymetru, oznaczanie skręcalności właściwej. Znaczenie optycznie czynnych substancji, przykłady (leki , pestycydy). Mieszaniny racemiczne, wyodrębnianie enancjomerycznie czystego związku i określanie jego czynności optycznej.
T-W-4Konformery, analiza konformacyjna związków łańcuchowych i cyklicznych. Przykłady. Znaczenie konformerów w biocząsteczkach.
Metody nauczaniaM-1Wykład inforamcyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi skutecznie analizować problemów utylitarnych z zakresu stereochemii. Brak umiejętności określania konfiguracji przestrzennej cząsteczek w praktycznych przypadkach.
3,0Student posiada podstawową zdolność do analizy problemów utylitarnych z zakresu stereochemii. Potrafi określić konfigurację przestrzenną w prostych przypadkach, ale może mieć trudności w bardziej złożonych sytuacjach.
3,5Student wykazuje solidne umiejętności analizy problemów utylitarnych z zakresu stereochemii. Potrafi skutecznie określać konfigurację przestrzenną w różnorodnych kontekstach, ale może czasami popełniać błędy.
4,0Student posiada zdolność do analizy problemów utylitarnych związanych z stereochemią. Potrafi określać konfigurację przestrzenną cząsteczek w różnych sytuacjach. Popełnia nieliczne błędy.
4,5Student posiada zaawansowaną zdolność do analizy problemów utylitarnych związanych z stereochemią. Potrafi precyzyjnie i skutecznie określać konfigurację przestrzenną cząsteczek w różnych sytuacjach. Popełnia sporadyczne błędy w zaawansowanych przypadkach.
5,0Student wykazuje doskonałe umiejętności analizy problemów utylitarnych z zakresu stereochemii. Potrafi kreatywnie podejść do różnych sytuacji, prezentując głęboką wiedzę i umiejętność rozwiązywania skomplikowanych zagadnień.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-09_K01rozumie potrzebę pozyskiwania związków optycznie czynnych w przypadku substancji biologicznie aktywnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
KCh_1A_K05rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje; ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z wiedzą na temat właściwości i znaczenia praktycznego stereoizomerów (enancjomerów i diastereoizomerów)
C-2Zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi otrzymywania i praktycznego zastosowania enancjomerów (leki, pestycydy, kosmetyki) oraz diastereoizomerów (polimery)
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie, zakres tematyczny i program wykładów. Sposoby przedstawiania trójwymiarowej budowy związków chemicznych, modele, wzory rzutowe. Klasyfikacja stereoizomerów: a) pod względem energii wewnętrznej cząsteczek b) geometrii. Pojęcie konfiguracji i konformacji.
T-W-3Diastereoizomery. Nomenklatura cis-trans, E Z. Właściwości diastereoizomerów. Stereoizomeria alkenów i związków cyklicznych. Stereoizomeria małych, średnich i dużych pierścieni.
T-W-5Stereochemia dynamiczna. Topowość grup. Chiralne odczynniki, reagenty i rozpuszczalniki. Syntezy asymetryczne, metody, reakcje.
T-W-2Enancjomery. Nomenklatura D L, R S, przykłady określania. Właściwości enancjomerów, czynność optyczna, budowa polarymetru, oznaczanie skręcalności właściwej. Znaczenie optycznie czynnych substancji, przykłady (leki , pestycydy). Mieszaniny racemiczne, wyodrębnianie enancjomerycznie czystego związku i określanie jego czynności optycznej.
T-W-4Konformery, analiza konformacyjna związków łańcuchowych i cyklicznych. Przykłady. Znaczenie konformerów w biocząsteczkach.
Metody nauczaniaM-1Wykład inforamcyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zrozumienia potrzeby pozyskiwania związków optycznie czynnych w kontekście substancji biologicznie aktywnych. Brak świadomości roli stereochemii w farmakologii.
3,0Student posiada podstawową świadomość potrzeby pozyskiwania związków optycznie czynnych, ale może mieć trudności w uzasadnianiu jej znaczenia w farmakologii i innych dziedzinach.
3,5Student wykazuje solidne zrozumienie roli związków optycznie czynnych w kontekście substancji biologicznie aktywnych. Potrafi uzasadnić potrzebę ich pozyskiwania, choć może czasami brakować mu głębokiej analizy.
4,0Student posiada świadomość roli stereochemii w pozyskiwaniu związków optycznie czynnych. Potrafi analizować potrzebę stosowania związków o określonej konfiguracji przestrzennej w badaniach farmakologicznych.
4,5Student wykazuje zrozumienie potrzeby pozyskiwania związków optycznie czynnych w kontekście substancji biologicznie aktywnych. Potrafi precyzyjnie analizować potrzebę stosowania związków o określonej konfiguracji przestrzennej w badaniach farmakologicznych.
5,0Student posiada zaawansowaną świadomość roli stereochemii w pozyskiwaniu związków optycznie czynnych. Potrafi kreatywnie podejść do analizy i przedstawiania korzyści wynikających z uwzględnienia aspektów stereochemii w projektach badawczych.