Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
Sylabus przedmiotu Materiały ceramiczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Materiały ceramiczne | ||
Specjalność | Chemia ogólna i analityka chemiczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Mateusz Piz <Mateusz.Piz@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej, nieorganicznej oraz organicznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z podstawowymi surowcami dla przemysłu ceramicznnego. |
C-2 | Zapoznanie studenta z najczęściej stosowanymi materiałami ceramicznymi, ich wyrobem i zastosowaniem. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Ceramika – przeszłość i teraźniejszość. Struktura materiałów ceramicznych: ceramiki krystaliczne (jonowe i kowalencyjne) i amorficzne. Struktury krzemianów. Defekty krystaliczne struktur i ich wpływ na właściwości materiałów ceramicznych. | 2 |
T-W-2 | Klasyfikacja materiałów ceramicznych. Ceramika szlachetna: historia, surowce, produkcja, porcelana techniczna. Fajans i kamionka. | 2 |
T-W-3 | Szkło: historia, surowce, właściwości, metody produkcji, typy szkieł. | 2 |
T-W-4 | Materiały budowlane: surowce, produkcja wyrobów ceglarskich, rodzaje cegieł i pustaków, ceramika sanitarna. Materiały ogniotrwałe i ich zastosowanie. | 2 |
T-W-5 | Ceramika konstrukcyjna i funkcjonalna: właściwości mechaniczne (kruchość i metody wzmacniania, ścieralność, pseudoplastyczność i nadplastyczność). Materiały supertwarde. | 2 |
T-W-6 | Elektroceramika: nadprzewodniki ceramiczne, warystory, dielektryki, ferroelektryki. Optoceramika: fotoprzewodniki, materiały laserowe, pigmenty. | 2 |
T-W-7 | Etapy otrzymywania wyrobów ceramicznych. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie przedmiotu. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Praca z literaturą rozszerzającą materiał przedstawiony na wykładach. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 4 |
A-W-4 | Konsultacje | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca: wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D01-08_W01 Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu materiałów ceramicznych, zna podstawowe materiały ceramiczne, zna podstawową terminologię stosowaną w przemyśle ceramicznym. | KCh_1A_W01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-6 | M-1 | S-1 |
KCh_1A_D01-08_W02 Student ma wiedzę na temat zastosowania materiałów ceramicznych w laboratorium chemicznym i przemyśle. | KCh_1A_W13, KCh_1A_W01 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D01-08_U01 Student potrafi analizować problemy z zakresu chemii, w szczególności problemy o charakterze utylitarnym oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody. | KCh_1A_U01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D01-08_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych. | KCh_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D01-08_W01 Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu materiałów ceramicznych, zna podstawowe materiały ceramiczne, zna podstawową terminologię stosowaną w przemyśle ceramicznym. | 2,0 | Student nie uzyskał co najmniej 55% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągniecie tego efektu. |
3,0 | Student uzyskał od 55 do 65% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
3,5 | Student uzyskał od 65 do 75% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
4,0 | Student uzyskał od 75 do 85% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
4,5 | Student uzyskał od 85 do 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
KCh_1A_D01-08_W02 Student ma wiedzę na temat zastosowania materiałów ceramicznych w laboratorium chemicznym i przemyśle. | 2,0 | Student nie uzyskał co najmniej 55% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągniecie tego efektu. |
3,0 | Student uzyskał od 55 do 65% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
3,5 | Student uzyskał od 65 do 75% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
4,0 | Student uzyskał od 75 do 85% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
4,5 | Student uzyskał od 85 do 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D01-08_U01 Student potrafi analizować problemy z zakresu chemii, w szczególności problemy o charakterze utylitarnym oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody. | 2,0 | Student nie uzyskał co najmniej 55% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągniecie tego efektu. |
3,0 | Student uzyskał od 55 do 65% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
3,5 | Student uzyskał od 65 do 75% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
4,0 | Student uzyskał od 75 do 85% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
4,5 | Student uzyskał od 85 do 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D01-08_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych. | 2,0 | Student nie rozumie potrzeby uczenia się celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych. |
3,0 | Student rozumie potrzebę w stopniu dostatecznym uczenia się celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych. | |
3,5 | Student rozumie potrzebę w stopniu dość dobrym uczenia się celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych. | |
4,0 | Student rozumie potrzebę w stopniu dobrym uczenia się celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych. | |
4,5 | Student rozumie potrzebę w stopniu ponad dobrym uczenia się celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych. | |
5,0 | Student rozumie potrzebę w stopniu bardzo dobrym uczenia się celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych. |
Literatura podstawowa
- R. Pampuch, Współczesne materiały ceramiczne, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne AGH, Kraków, 2005, III
- L.A. Dobrzański, Podstawy nauki o materiałach, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2012, I
- A.R. Olszyna, Ceramika supertwarda, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2011, II
- A. R. Olszyna, Twardość a kruchość tworzyw ceramicznych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004, I
- A. Bartecki, Barwa związków metali, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1993, 1
Literatura dodatkowa
- H. Woźnica, Podstawy Materiałoznawstwa, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2002, II
- L. Stobierski, Ceramika węglikowa, Uczelniane wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne AGH, Kraków, 2005, I
- G. S. Upadhyaya, Sintered metalic and ceramic materials. Preparation, properties and application, John Wiley and Son, Chichester, 2000, I