Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)

Sylabus przedmiotu Materiały ceramiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Materiały ceramiczne
Specjalność Chemia ogólna i analityka chemiczna
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Mateusz Piz <Mateusz.Piz@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej, nieorganicznej oraz organicznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi surowcami dla przemysłu ceramicznnego.
C-2Zapoznanie studenta z najczęściej stosowanymi materiałami ceramicznymi, ich wyrobem i zastosowaniem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ceramika – przeszłość i teraźniejszość. Struktura materiałów ceramicznych: ceramiki krystaliczne (jonowe i kowalencyjne) i amorficzne. Struktury krzemianów. Defekty krystaliczne struktur i ich wpływ na właściwości materiałów ceramicznych.2
T-W-2Klasyfikacja materiałów ceramicznych. Ceramika szlachetna: historia, surowce, produkcja, porcelana techniczna. Fajans i kamionka.2
T-W-3Szkło: historia, surowce, właściwości, metody produkcji, typy szkieł.2
T-W-4Materiały budowlane: surowce, produkcja wyrobów ceglarskich, rodzaje cegieł i pustaków, ceramika sanitarna. Materiały ogniotrwałe i ich zastosowanie.2
T-W-5Ceramika konstrukcyjna i funkcjonalna: właściwości mechaniczne (kruchość i metody wzmacniania, ścieralność, pseudoplastyczność i nadplastyczność). Materiały supertwarde.2
T-W-6Elektroceramika: nadprzewodniki ceramiczne, warystory, dielektryki, ferroelektryki. Optoceramika: fotoprzewodniki, materiały laserowe, pigmenty.2
T-W-7Etapy otrzymywania wyrobów ceramicznych.2
T-W-8Zaliczenie przedmiotu.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach.15
A-W-2Praca z literaturą rozszerzającą materiał przedstawiony na wykładach.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.4
A-W-4Konsultacje1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca: wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D01-08_W01
Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu materiałów ceramicznych, zna podstawowe materiały ceramiczne, zna podstawową terminologię stosowaną w przemyśle ceramicznym.
KCh_1A_W01C-1, C-2T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-6M-1S-1
KCh_1A_D01-08_W02
Student ma wiedzę na temat zastosowania materiałów ceramicznych w laboratorium chemicznym i przemyśle.
KCh_1A_W13, KCh_1A_W01C-2T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D01-08_U01
Student potrafi analizować problemy z zakresu chemii, w szczególności problemy o charakterze utylitarnym oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody.
KCh_1A_U01C-1, C-2T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D01-08_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych.
KCh_1A_K01C-1, C-2T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D01-08_W01
Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu materiałów ceramicznych, zna podstawowe materiały ceramiczne, zna podstawową terminologię stosowaną w przemyśle ceramicznym.
2,0Student nie uzyskał co najmniej 55% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągniecie tego efektu.
3,0Student uzyskał od 55 do 65% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
3,5Student uzyskał od 65 do 75% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
4,0Student uzyskał od 75 do 85% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
4,5Student uzyskał od 85 do 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
5,0Student uzyskał powyżej 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
KCh_1A_D01-08_W02
Student ma wiedzę na temat zastosowania materiałów ceramicznych w laboratorium chemicznym i przemyśle.
2,0Student nie uzyskał co najmniej 55% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągniecie tego efektu.
3,0Student uzyskał od 55 do 65% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
3,5Student uzyskał od 65 do 75% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
4,0Student uzyskał od 75 do 85% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
4,5Student uzyskał od 85 do 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
5,0Student uzyskał powyżej 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D01-08_U01
Student potrafi analizować problemy z zakresu chemii, w szczególności problemy o charakterze utylitarnym oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody.
2,0Student nie uzyskał co najmniej 55% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągniecie tego efektu.
3,0Student uzyskał od 55 do 65% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
3,5Student uzyskał od 65 do 75% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
4,0Student uzyskał od 75 do 85% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
4,5Student uzyskał od 85 do 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
5,0Student uzyskał powyżej 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D01-08_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych.
2,0Student nie rozumie potrzeby uczenia się celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych.
3,0Student rozumie potrzebę w stopniu dostatecznym uczenia się celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych.
3,5Student rozumie potrzebę w stopniu dość dobrym uczenia się celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych.
4,0Student rozumie potrzebę w stopniu dobrym uczenia się celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych.
4,5Student rozumie potrzebę w stopniu ponad dobrym uczenia się celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych.
5,0Student rozumie potrzebę w stopniu bardzo dobrym uczenia się celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych.

Literatura podstawowa

  1. R. Pampuch, Współczesne materiały ceramiczne, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne AGH, Kraków, 2005, III
  2. L.A. Dobrzański, Podstawy nauki o materiałach, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2012, I
  3. A.R. Olszyna, Ceramika supertwarda, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2011, II
  4. A. R. Olszyna, Twardość a kruchość tworzyw ceramicznych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004, I
  5. A. Bartecki, Barwa związków metali, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1993, 1

Literatura dodatkowa

  1. H. Woźnica, Podstawy Materiałoznawstwa, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2002, II
  2. L. Stobierski, Ceramika węglikowa, Uczelniane wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne AGH, Kraków, 2005, I
  3. G. S. Upadhyaya, Sintered metalic and ceramic materials. Preparation, properties and application, John Wiley and Son, Chichester, 2000, I

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ceramika – przeszłość i teraźniejszość. Struktura materiałów ceramicznych: ceramiki krystaliczne (jonowe i kowalencyjne) i amorficzne. Struktury krzemianów. Defekty krystaliczne struktur i ich wpływ na właściwości materiałów ceramicznych.2
T-W-2Klasyfikacja materiałów ceramicznych. Ceramika szlachetna: historia, surowce, produkcja, porcelana techniczna. Fajans i kamionka.2
T-W-3Szkło: historia, surowce, właściwości, metody produkcji, typy szkieł.2
T-W-4Materiały budowlane: surowce, produkcja wyrobów ceglarskich, rodzaje cegieł i pustaków, ceramika sanitarna. Materiały ogniotrwałe i ich zastosowanie.2
T-W-5Ceramika konstrukcyjna i funkcjonalna: właściwości mechaniczne (kruchość i metody wzmacniania, ścieralność, pseudoplastyczność i nadplastyczność). Materiały supertwarde.2
T-W-6Elektroceramika: nadprzewodniki ceramiczne, warystory, dielektryki, ferroelektryki. Optoceramika: fotoprzewodniki, materiały laserowe, pigmenty.2
T-W-7Etapy otrzymywania wyrobów ceramicznych.2
T-W-8Zaliczenie przedmiotu.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach.15
A-W-2Praca z literaturą rozszerzającą materiał przedstawiony na wykładach.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.4
A-W-4Konsultacje1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-08_W01Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu materiałów ceramicznych, zna podstawowe materiały ceramiczne, zna podstawową terminologię stosowaną w przemyśle ceramicznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W01posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie chemii, zna podstawowe koncepcje i teorie chemiczne, zna terminologię, nomenklaturę i jednostki chemiczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi surowcami dla przemysłu ceramicznnego.
C-2Zapoznanie studenta z najczęściej stosowanymi materiałami ceramicznymi, ich wyrobem i zastosowaniem.
Treści programoweT-W-4Materiały budowlane: surowce, produkcja wyrobów ceglarskich, rodzaje cegieł i pustaków, ceramika sanitarna. Materiały ogniotrwałe i ich zastosowanie.
T-W-2Klasyfikacja materiałów ceramicznych. Ceramika szlachetna: historia, surowce, produkcja, porcelana techniczna. Fajans i kamionka.
T-W-3Szkło: historia, surowce, właściwości, metody produkcji, typy szkieł.
T-W-5Ceramika konstrukcyjna i funkcjonalna: właściwości mechaniczne (kruchość i metody wzmacniania, ścieralność, pseudoplastyczność i nadplastyczność). Materiały supertwarde.
T-W-1Ceramika – przeszłość i teraźniejszość. Struktura materiałów ceramicznych: ceramiki krystaliczne (jonowe i kowalencyjne) i amorficzne. Struktury krzemianów. Defekty krystaliczne struktur i ich wpływ na właściwości materiałów ceramicznych.
T-W-7Etapy otrzymywania wyrobów ceramicznych.
T-W-6Elektroceramika: nadprzewodniki ceramiczne, warystory, dielektryki, ferroelektryki. Optoceramika: fotoprzewodniki, materiały laserowe, pigmenty.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał co najmniej 55% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągniecie tego efektu.
3,0Student uzyskał od 55 do 65% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
3,5Student uzyskał od 65 do 75% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
4,0Student uzyskał od 75 do 85% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
4,5Student uzyskał od 85 do 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
5,0Student uzyskał powyżej 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-08_W02Student ma wiedzę na temat zastosowania materiałów ceramicznych w laboratorium chemicznym i przemyśle.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W13zna typowe technologie inżynierskie stosowane w laboratorium chemicznym i przemyśle chemicznym
KCh_1A_W01posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie chemii, zna podstawowe koncepcje i teorie chemiczne, zna terminologię, nomenklaturę i jednostki chemiczne
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z najczęściej stosowanymi materiałami ceramicznymi, ich wyrobem i zastosowaniem.
Treści programoweT-W-4Materiały budowlane: surowce, produkcja wyrobów ceglarskich, rodzaje cegieł i pustaków, ceramika sanitarna. Materiały ogniotrwałe i ich zastosowanie.
T-W-2Klasyfikacja materiałów ceramicznych. Ceramika szlachetna: historia, surowce, produkcja, porcelana techniczna. Fajans i kamionka.
T-W-3Szkło: historia, surowce, właściwości, metody produkcji, typy szkieł.
T-W-5Ceramika konstrukcyjna i funkcjonalna: właściwości mechaniczne (kruchość i metody wzmacniania, ścieralność, pseudoplastyczność i nadplastyczność). Materiały supertwarde.
T-W-8Zaliczenie przedmiotu.
T-W-1Ceramika – przeszłość i teraźniejszość. Struktura materiałów ceramicznych: ceramiki krystaliczne (jonowe i kowalencyjne) i amorficzne. Struktury krzemianów. Defekty krystaliczne struktur i ich wpływ na właściwości materiałów ceramicznych.
T-W-7Etapy otrzymywania wyrobów ceramicznych.
T-W-6Elektroceramika: nadprzewodniki ceramiczne, warystory, dielektryki, ferroelektryki. Optoceramika: fotoprzewodniki, materiały laserowe, pigmenty.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał co najmniej 55% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągniecie tego efektu.
3,0Student uzyskał od 55 do 65% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
3,5Student uzyskał od 65 do 75% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
4,0Student uzyskał od 75 do 85% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
4,5Student uzyskał od 85 do 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
5,0Student uzyskał powyżej 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-08_U01Student potrafi analizować problemy z zakresu chemii, w szczególności problemy o charakterze utylitarnym oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U01potrafi analizować problemy z zakresu chemii, w szczególności problemy o charakterze utylitarnym oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi surowcami dla przemysłu ceramicznnego.
C-2Zapoznanie studenta z najczęściej stosowanymi materiałami ceramicznymi, ich wyrobem i zastosowaniem.
Treści programoweT-W-4Materiały budowlane: surowce, produkcja wyrobów ceglarskich, rodzaje cegieł i pustaków, ceramika sanitarna. Materiały ogniotrwałe i ich zastosowanie.
T-W-2Klasyfikacja materiałów ceramicznych. Ceramika szlachetna: historia, surowce, produkcja, porcelana techniczna. Fajans i kamionka.
T-W-3Szkło: historia, surowce, właściwości, metody produkcji, typy szkieł.
T-W-5Ceramika konstrukcyjna i funkcjonalna: właściwości mechaniczne (kruchość i metody wzmacniania, ścieralność, pseudoplastyczność i nadplastyczność). Materiały supertwarde.
T-W-7Etapy otrzymywania wyrobów ceramicznych.
T-W-6Elektroceramika: nadprzewodniki ceramiczne, warystory, dielektryki, ferroelektryki. Optoceramika: fotoprzewodniki, materiały laserowe, pigmenty.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał co najmniej 55% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągniecie tego efektu.
3,0Student uzyskał od 55 do 65% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
3,5Student uzyskał od 65 do 75% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
4,0Student uzyskał od 75 do 85% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
4,5Student uzyskał od 85 do 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
5,0Student uzyskał powyżej 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-08_K01Student rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi surowcami dla przemysłu ceramicznnego.
C-2Zapoznanie studenta z najczęściej stosowanymi materiałami ceramicznymi, ich wyrobem i zastosowaniem.
Treści programoweT-W-4Materiały budowlane: surowce, produkcja wyrobów ceglarskich, rodzaje cegieł i pustaków, ceramika sanitarna. Materiały ogniotrwałe i ich zastosowanie.
T-W-2Klasyfikacja materiałów ceramicznych. Ceramika szlachetna: historia, surowce, produkcja, porcelana techniczna. Fajans i kamionka.
T-W-3Szkło: historia, surowce, właściwości, metody produkcji, typy szkieł.
T-W-5Ceramika konstrukcyjna i funkcjonalna: właściwości mechaniczne (kruchość i metody wzmacniania, ścieralność, pseudoplastyczność i nadplastyczność). Materiały supertwarde.
T-W-7Etapy otrzymywania wyrobów ceramicznych.
T-W-6Elektroceramika: nadprzewodniki ceramiczne, warystory, dielektryki, ferroelektryki. Optoceramika: fotoprzewodniki, materiały laserowe, pigmenty.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie potrzeby uczenia się celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych.
3,0Student rozumie potrzebę w stopniu dostatecznym uczenia się celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych.
3,5Student rozumie potrzebę w stopniu dość dobrym uczenia się celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych.
4,0Student rozumie potrzebę w stopniu dobrym uczenia się celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych.
4,5Student rozumie potrzebę w stopniu ponad dobrym uczenia się celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych.
5,0Student rozumie potrzebę w stopniu bardzo dobrym uczenia się celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych.