Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)

Sylabus przedmiotu Analiza instrumentalna II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza instrumentalna II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Elwira Wróblewska <Elwira.Wroblewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewelina Kusiak-Nejman <Ewelina.Kusiak@zut.edu.pl>, Elwira Wróblewska <Elwira.Wroblewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 45 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie wiedzy z dziedziny chemii, w tym organicznej i fizycznej
W-2Posiadanie podstawowej wiedzy na temat metod analizy instrumentalnej
W-3Ukończony kurs z matematyki oraz statystycznej obróbki wyników doświadczalnych
W-4Umiejetność sporzadzania roztworów, przeliczania stężen oraz przeprowadzenia innych obliczeń chemicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest pogłębienie wiedzy na temat omawianych w kursie Analiza Instrumentalna I metod instrumentalnych oraz poznanie poznanie nowych metod stosowanych w laboratoriach analitycznych oraz zrozumienie istoty zjawisk przez nie wykorzystwanych, ze szczególnym uwzglednieniem metod spektroskopowych i spektrometrycznych.
C-2Zdobycie wiedzy umożliwiającej samodzielny dobór metody, jak również umiejetność przeprowadzenia całego procesu analitycznego, począwszy od przygotowania roztworów badanych, poprzez pomiar na odpowiednio dobranym i skalibrowanym urządzeniu pomiarowym, obróbkę uzyskanych wyników, po ich interpretacje i wyciagnięcie wniosków.
C-3Zdobycie wiedzy na temat rodzajów i przyczyn błędów aparaturowych występujących w trakcie pomiarów
C-4Umiejętność znalezienia przyczyny błędu pomiarowego oraz jego wyeliminowania lub uwzględnienia w uzyskanych wynikach.
C-5Nabycie umiejętności doboru odpowiedniej techniki badawczej do okreslonego celu.
C-6Nabycie umiejętności współdziałania i pracy w grupie oraz przyjmowania różnych w niej ról.
C-7Zdolność stosowania wiedzy i umiejętności z obszaru analizy intrumentalnej w pracy lub nauce oraz w karierze zawodowej i osobistej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wykorzystanie metody spektrometrii mas do identyfikacji związków organicznych10
T-L-2Wykorzystanie spektrofotometrii IR do identyfikacji związków chemicznych poprzez porównanie widm z widmem katologowym; określanie grubości warstwy absorbującej Określanie struktury związków organicznych metodą spektroskopii w podczerwieni.20
T-L-3Wyznaczanie błędów pomiarowych w metodzie spektrofotometrii UV-VIS15
45
wykłady
T-W-1Podstawy teoretyczne opisujace zjawiska, jakim ulega materia pod wpływem promieniowania elektromagnetycznego z różnych zakresów widmowych i innych zjawisk wykorzystywanych w metodach spektroskopowych i spemtrometycznych oraz ich zastosowanie w poszczególnych metodach spektroskopowych tj. spektrofotometrii UV-VIS, IR, spektrometrii mas i innych.8
T-W-2Klasyfikacja metod chromatograficznych oraz omówienie natury zjawisk fizykochemicznych wykorzystywanych w posczególnych ich rodzajach; omówienie pojęć dotyczących metod chromatograficznych oraz idei rozdziału składników mieszaniny z wykorzystaniem różnych rodzajów oddziaływania analit-faza rozdzielająca.3
T-W-3Rodzaje, przyczyny oraz metody korekcji błędów pomiarowych związanych z rodzajem wykorzystywanej aparatury pomiarowej4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych, w tym opracowanie wyników badań45
A-L-2przygotowanie do kolokwium5
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury4
A-W-3przygotowanie do kolokwium4
A-W-4konsultacje z prowadzącym zajęcia2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: wykład - zaliczenie w formie pisemnej z oceną końcową
S-2Ocena formująca: laboratorium - wejściówka z oceną cząstkową

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C11_W01
Poznaje metody i techniki badawczo-analityczne wspomagajace procesy technologiczno-inżynieryjne
KCh_1A_W03C-2, C-3T-L-3, T-L-1, T-L-2M-2S-2
KCh_1A_C11_W02
Ma wiedze na temat metod analizy instrumentalnej ze szczególnym uwzględnieniem metod spektroskopowych i spektrometrycznych. Nabywa wiedzę na temat etapów procesu analitycznego umożliwiającego określenie składu analitu oraz rodzajów, przyczyn i sposobu eliminacji błędów analitycznych.
KCh_1A_W03, KCh_1A_W04C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C11_U01
Ma umiejętność interpretacji uzyskanych wyników oraz zidentyfikowania potencjalnych błędów aparaturowych oraz ich eliminacji z procesu analitycznego
KCh_1A_U04C-4T-L-3M-1, M-2S-2, S-1
KCh_1A_C11_U02
Ma umiejętność wyboru, odpowiedniej do danego celu metody analizy instrumentalnej oraz zaplanowanie i przeprowadzenie całego procesu analitycznego. Potrafi zastosować te metod w analizie jakościowej, ilościowej oraz do badania budowy i właściwości materii.
KCh_1A_U02C-5, C-6T-L-3, T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C11_K01
Ćwiczenia laboratoryjne prowadzone w grupie kształtują umiejętność współdziałania i pracy w grupie
KCh_1A_K03C-6T-L-3, T-L-2M-2S-2
KCh_1A_C11_K02
Zdolność stosowania wiedzy i umiejętności z obszaru analizy intrumentalnej.
KCh_1A_K01, KCh_1A_K04C-7T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C11_W01
Poznaje metody i techniki badawczo-analityczne wspomagajace procesy technologiczno-inżynieryjne
2,0Student nie nabył umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych.
3,0Student nabył w stopniu podstawowym umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych.
3,5Student nabył w stopniu dostatecznym umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych.
4,0Student nabył w stopniu dobrym umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych.
4,5Student nabył w stopniu ponad dobrym umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych.
5,0Student nabył w stopniu bardzo dobrym umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych
KCh_1A_C11_W02
Ma wiedze na temat metod analizy instrumentalnej ze szczególnym uwzględnieniem metod spektroskopowych i spektrometrycznych. Nabywa wiedzę na temat etapów procesu analitycznego umożliwiającego określenie składu analitu oraz rodzajów, przyczyn i sposobu eliminacji błędów analitycznych.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu analizy instrumentalnej i uzyskał poniżej 55% punktów z zaliczenia pisemnego.
3,0Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym z zakresu analizy instrumentalnej i uzyskał pomiędzy 55% a 64% punktów z zaliczenia pisemnego.
3,5Student posiada wiedzę na poziomie dostatecznym z zakresu analizy instrumentalnej i uzyskał pomiędzy 64% a 71% punktów z zaliczenia pisemnego.
4,0Student posiada wiedzę na poziomie dobrym z zakresu analizy instrumentalnej i uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z zaliczenia pisemnego.
4,5Student posiada wiedzę na poziomie ponad dobrym z zakresu analizy instrumentalnej i uzyskał pomiędzy 80% a 89% punktów z zaliczenia pisemnego.
5,0Student posiada wiedzę na poziomie bardzo dobrym z zakresu analizy instrumentalnej i uzyskał pomiędzy 89% a 100% punktów z zaliczenia pisemnego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C11_U01
Ma umiejętność interpretacji uzyskanych wyników oraz zidentyfikowania potencjalnych błędów aparaturowych oraz ich eliminacji z procesu analitycznego
2,0Student nie nabył umiejętności interpretacji uzyskanych wyników..
3,0Student nabył w stopniu podstawowym umiejętności interpretacji uzyskanych wyników.
3,5Student nabył w stopniu dostatecznym umiejętności interpretacji uzyskanych wyników.
4,0Student nabył w stopniu dobrym umiejętności interpretacji uzyskanych wyników.
4,5Student nabył w stopniu ponad dobrym umiejętności interpretacji uzyskanych wyników.
5,0Student nabył w stopniu bardzo dobrym umiejętności interpretacji uzyskanych wyników.
KCh_1A_C11_U02
Ma umiejętność wyboru, odpowiedniej do danego celu metody analizy instrumentalnej oraz zaplanowanie i przeprowadzenie całego procesu analitycznego. Potrafi zastosować te metod w analizie jakościowej, ilościowej oraz do badania budowy i właściwości materii.
2,0Student nie nabył umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych.
3,0Student nabył w stopniu podstawowym umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych.
3,5Student nabył w stopniu dostatecznym umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych.
4,0Student nabył w stopniu dobrym umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych.
4,5Student nabył w stopniu ponad dobrym umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych.
5,0Student nabył w stopniu bardzo dobrym umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C11_K01
Ćwiczenia laboratoryjne prowadzone w grupie kształtują umiejętność współdziałania i pracy w grupie
2,0Student nie potrafi współdziałać i pracować w grupie.
3,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie w stopniu podstawowym.
3,5Student potrafi współdziałać i pracować w grupie w stopniu dostatecznym.
4,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi współdziałać i pracować w grupie w stopniu ponad dobrym.
5,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie w stopniu bardzo dobrym.
KCh_1A_C11_K02
Zdolność stosowania wiedzy i umiejętności z obszaru analizy intrumentalnej.
2,0Student nie nabył zdolności stosowania podstawowej wiedzy i umiejętności z obszaru analizy instrumentalnej w praktyce.
3,0Student nabył w stopniu podstawowym zdolność stosowania podstawowej wiedzy i umiejętności z obszaru analizy instrumentalnej w praktyce.
3,5Student nabył w stopniu dostatecznym dolność stosowania podstawowej wiedzy i umiejętności z obszaru analizy instrumentalnej w praktyce.
4,0Student nabył w stopniu dobrym dolność stosowania podstawowej wiedzy i umiejętności z obszaru analizy instrumentalnej w praktyce.
4,5Student nabył w stopniu ponad dobrym dolność stosowania podstawowej wiedzy i umiejętności z obszaru analizy instrumentalnej w praktyce.
5,0Student nabył w stopniu bardzo dobrym dolność stosowania podstawowej wiedzy i umiejętności z obszaru analizy instrumentalnej w praktyce.

Literatura podstawowa

  1. Walery Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa
  2. Jadwiga Saba, WYBRANE METODY INSTRUMENTALNE STOSOWANE W CHEMII ANALITYCZNEJ, UMCS, Lublin
  3. Wojciech Zielinski, Andrzej Rajca, Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji zwiazków organicznych, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa

Literatura dodatkowa

  1. Jan Najbar, Andrzej Turek, Fotochemia i spektroskopia optyczna. Cwiczenia laboratoryjne, PWN, Warszawa
  2. JoHn McMurry, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  3. A.G. Whittaker, A.R. Mount, M.R. Heal, Chemia fizyczna. Krótkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykorzystanie metody spektrometrii mas do identyfikacji związków organicznych10
T-L-2Wykorzystanie spektrofotometrii IR do identyfikacji związków chemicznych poprzez porównanie widm z widmem katologowym; określanie grubości warstwy absorbującej Określanie struktury związków organicznych metodą spektroskopii w podczerwieni.20
T-L-3Wyznaczanie błędów pomiarowych w metodzie spektrofotometrii UV-VIS15
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy teoretyczne opisujace zjawiska, jakim ulega materia pod wpływem promieniowania elektromagnetycznego z różnych zakresów widmowych i innych zjawisk wykorzystywanych w metodach spektroskopowych i spemtrometycznych oraz ich zastosowanie w poszczególnych metodach spektroskopowych tj. spektrofotometrii UV-VIS, IR, spektrometrii mas i innych.8
T-W-2Klasyfikacja metod chromatograficznych oraz omówienie natury zjawisk fizykochemicznych wykorzystywanych w posczególnych ich rodzajach; omówienie pojęć dotyczących metod chromatograficznych oraz idei rozdziału składników mieszaniny z wykorzystaniem różnych rodzajów oddziaływania analit-faza rozdzielająca.3
T-W-3Rodzaje, przyczyny oraz metody korekcji błędów pomiarowych związanych z rodzajem wykorzystywanej aparatury pomiarowej4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych, w tym opracowanie wyników badań45
A-L-2przygotowanie do kolokwium5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury4
A-W-3przygotowanie do kolokwium4
A-W-4konsultacje z prowadzącym zajęcia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C11_W01Poznaje metody i techniki badawczo-analityczne wspomagajace procesy technologiczno-inżynieryjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W03zna zjawiska chemiczne i fizyczne zachodzące w przyrodzie oraz potrafi wytłumaczyć obserwowane prawidłowości wykorzystując język matematyki, a w szczególności potrafi samodzielnie odtworzyć podstawowe twierdzenia i prawa
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy umożliwiającej samodzielny dobór metody, jak również umiejetność przeprowadzenia całego procesu analitycznego, począwszy od przygotowania roztworów badanych, poprzez pomiar na odpowiednio dobranym i skalibrowanym urządzeniu pomiarowym, obróbkę uzyskanych wyników, po ich interpretacje i wyciagnięcie wniosków.
C-3Zdobycie wiedzy na temat rodzajów i przyczyn błędów aparaturowych występujących w trakcie pomiarów
Treści programoweT-L-3Wyznaczanie błędów pomiarowych w metodzie spektrofotometrii UV-VIS
T-L-1Wykorzystanie metody spektrometrii mas do identyfikacji związków organicznych
T-L-2Wykorzystanie spektrofotometrii IR do identyfikacji związków chemicznych poprzez porównanie widm z widmem katologowym; określanie grubości warstwy absorbującej Określanie struktury związków organicznych metodą spektroskopii w podczerwieni.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: laboratorium - wejściówka z oceną cząstkową
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych.
3,0Student nabył w stopniu podstawowym umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych.
3,5Student nabył w stopniu dostatecznym umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych.
4,0Student nabył w stopniu dobrym umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych.
4,5Student nabył w stopniu ponad dobrym umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych.
5,0Student nabył w stopniu bardzo dobrym umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C11_W02Ma wiedze na temat metod analizy instrumentalnej ze szczególnym uwzględnieniem metod spektroskopowych i spektrometrycznych. Nabywa wiedzę na temat etapów procesu analitycznego umożliwiającego określenie składu analitu oraz rodzajów, przyczyn i sposobu eliminacji błędów analitycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W03zna zjawiska chemiczne i fizyczne zachodzące w przyrodzie oraz potrafi wytłumaczyć obserwowane prawidłowości wykorzystując język matematyki, a w szczególności potrafi samodzielnie odtworzyć podstawowe twierdzenia i prawa
KCh_1A_W04zna metody obliczeniowe i statystyczne stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii i wie jak zastosować odpowiednie metody obliczeniowe i programy komputerowe do ich rozwiązania; zna podstawy programowania oraz inżynierii oprogramowania
Cel przedmiotuC-1Celem jest pogłębienie wiedzy na temat omawianych w kursie Analiza Instrumentalna I metod instrumentalnych oraz poznanie poznanie nowych metod stosowanych w laboratoriach analitycznych oraz zrozumienie istoty zjawisk przez nie wykorzystwanych, ze szczególnym uwzglednieniem metod spektroskopowych i spektrometrycznych.
C-2Zdobycie wiedzy umożliwiającej samodzielny dobór metody, jak również umiejetność przeprowadzenia całego procesu analitycznego, począwszy od przygotowania roztworów badanych, poprzez pomiar na odpowiednio dobranym i skalibrowanym urządzeniu pomiarowym, obróbkę uzyskanych wyników, po ich interpretacje i wyciagnięcie wniosków.
Treści programoweT-W-1Podstawy teoretyczne opisujace zjawiska, jakim ulega materia pod wpływem promieniowania elektromagnetycznego z różnych zakresów widmowych i innych zjawisk wykorzystywanych w metodach spektroskopowych i spemtrometycznych oraz ich zastosowanie w poszczególnych metodach spektroskopowych tj. spektrofotometrii UV-VIS, IR, spektrometrii mas i innych.
T-W-3Rodzaje, przyczyny oraz metody korekcji błędów pomiarowych związanych z rodzajem wykorzystywanej aparatury pomiarowej
T-W-2Klasyfikacja metod chromatograficznych oraz omówienie natury zjawisk fizykochemicznych wykorzystywanych w posczególnych ich rodzajach; omówienie pojęć dotyczących metod chromatograficznych oraz idei rozdziału składników mieszaniny z wykorzystaniem różnych rodzajów oddziaływania analit-faza rozdzielająca.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: laboratorium - wejściówka z oceną cząstkową
S-1Ocena podsumowująca: wykład - zaliczenie w formie pisemnej z oceną końcową
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu analizy instrumentalnej i uzyskał poniżej 55% punktów z zaliczenia pisemnego.
3,0Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym z zakresu analizy instrumentalnej i uzyskał pomiędzy 55% a 64% punktów z zaliczenia pisemnego.
3,5Student posiada wiedzę na poziomie dostatecznym z zakresu analizy instrumentalnej i uzyskał pomiędzy 64% a 71% punktów z zaliczenia pisemnego.
4,0Student posiada wiedzę na poziomie dobrym z zakresu analizy instrumentalnej i uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z zaliczenia pisemnego.
4,5Student posiada wiedzę na poziomie ponad dobrym z zakresu analizy instrumentalnej i uzyskał pomiędzy 80% a 89% punktów z zaliczenia pisemnego.
5,0Student posiada wiedzę na poziomie bardzo dobrym z zakresu analizy instrumentalnej i uzyskał pomiędzy 89% a 100% punktów z zaliczenia pisemnego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C11_U01Ma umiejętność interpretacji uzyskanych wyników oraz zidentyfikowania potencjalnych błędów aparaturowych oraz ich eliminacji z procesu analitycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U04potrafi wykorzystać metody numeryczne i analityczne do formułowania zadań, rozwiązania problemów matematycznych i inżynierskich oraz analizy uzyskanych danych pomiarowych; posiada umiejętność stosowania podstawowych pakietów oprogramowania oraz wybranych języków programowania
Cel przedmiotuC-4Umiejętność znalezienia przyczyny błędu pomiarowego oraz jego wyeliminowania lub uwzględnienia w uzyskanych wynikach.
Treści programoweT-L-3Wyznaczanie błędów pomiarowych w metodzie spektrofotometrii UV-VIS
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: laboratorium - wejściówka z oceną cząstkową
S-1Ocena podsumowująca: wykład - zaliczenie w formie pisemnej z oceną końcową
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył umiejętności interpretacji uzyskanych wyników..
3,0Student nabył w stopniu podstawowym umiejętności interpretacji uzyskanych wyników.
3,5Student nabył w stopniu dostatecznym umiejętności interpretacji uzyskanych wyników.
4,0Student nabył w stopniu dobrym umiejętności interpretacji uzyskanych wyników.
4,5Student nabył w stopniu ponad dobrym umiejętności interpretacji uzyskanych wyników.
5,0Student nabył w stopniu bardzo dobrym umiejętności interpretacji uzyskanych wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C11_U02Ma umiejętność wyboru, odpowiedniej do danego celu metody analizy instrumentalnej oraz zaplanowanie i przeprowadzenie całego procesu analitycznego. Potrafi zastosować te metod w analizie jakościowej, ilościowej oraz do badania budowy i właściwości materii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U02potrafi wykonywać analizy ilościowe, szczególnie z wykorzystaniem metod chemicznych i fizycznych oraz formułować na tej podstawie wnioski jakościowe
Cel przedmiotuC-5Nabycie umiejętności doboru odpowiedniej techniki badawczej do okreslonego celu.
C-6Nabycie umiejętności współdziałania i pracy w grupie oraz przyjmowania różnych w niej ról.
Treści programoweT-L-3Wyznaczanie błędów pomiarowych w metodzie spektrofotometrii UV-VIS
T-L-1Wykorzystanie metody spektrometrii mas do identyfikacji związków organicznych
T-L-2Wykorzystanie spektrofotometrii IR do identyfikacji związków chemicznych poprzez porównanie widm z widmem katologowym; określanie grubości warstwy absorbującej Określanie struktury związków organicznych metodą spektroskopii w podczerwieni.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: laboratorium - wejściówka z oceną cząstkową
S-1Ocena podsumowująca: wykład - zaliczenie w formie pisemnej z oceną końcową
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych.
3,0Student nabył w stopniu podstawowym umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych.
3,5Student nabył w stopniu dostatecznym umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych.
4,0Student nabył w stopniu dobrym umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych.
4,5Student nabył w stopniu ponad dobrym umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych.
5,0Student nabył w stopniu bardzo dobrym umiejętności wyboru odpowiedniej metody instrumentalnej oraz zastosowania jej w identyfikacji / analizie substancji chemicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C11_K01Ćwiczenia laboratoryjne prowadzone w grupie kształtują umiejętność współdziałania i pracy w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-6Nabycie umiejętności współdziałania i pracy w grupie oraz przyjmowania różnych w niej ról.
Treści programoweT-L-3Wyznaczanie błędów pomiarowych w metodzie spektrofotometrii UV-VIS
T-L-2Wykorzystanie spektrofotometrii IR do identyfikacji związków chemicznych poprzez porównanie widm z widmem katologowym; określanie grubości warstwy absorbującej Określanie struktury związków organicznych metodą spektroskopii w podczerwieni.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: laboratorium - wejściówka z oceną cząstkową
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi współdziałać i pracować w grupie.
3,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie w stopniu podstawowym.
3,5Student potrafi współdziałać i pracować w grupie w stopniu dostatecznym.
4,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi współdziałać i pracować w grupie w stopniu ponad dobrym.
5,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C11_K02Zdolność stosowania wiedzy i umiejętności z obszaru analizy intrumentalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
KCh_1A_K04mając świadomość wpływu swoich działań na środowisko prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Cel przedmiotuC-7Zdolność stosowania wiedzy i umiejętności z obszaru analizy intrumentalnej w pracy lub nauce oraz w karierze zawodowej i osobistej.
Treści programoweT-W-1Podstawy teoretyczne opisujace zjawiska, jakim ulega materia pod wpływem promieniowania elektromagnetycznego z różnych zakresów widmowych i innych zjawisk wykorzystywanych w metodach spektroskopowych i spemtrometycznych oraz ich zastosowanie w poszczególnych metodach spektroskopowych tj. spektrofotometrii UV-VIS, IR, spektrometrii mas i innych.
T-W-3Rodzaje, przyczyny oraz metody korekcji błędów pomiarowych związanych z rodzajem wykorzystywanej aparatury pomiarowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: laboratorium - wejściówka z oceną cząstkową
S-1Ocena podsumowująca: wykład - zaliczenie w formie pisemnej z oceną końcową
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył zdolności stosowania podstawowej wiedzy i umiejętności z obszaru analizy instrumentalnej w praktyce.
3,0Student nabył w stopniu podstawowym zdolność stosowania podstawowej wiedzy i umiejętności z obszaru analizy instrumentalnej w praktyce.
3,5Student nabył w stopniu dostatecznym dolność stosowania podstawowej wiedzy i umiejętności z obszaru analizy instrumentalnej w praktyce.
4,0Student nabył w stopniu dobrym dolność stosowania podstawowej wiedzy i umiejętności z obszaru analizy instrumentalnej w praktyce.
4,5Student nabył w stopniu ponad dobrym dolność stosowania podstawowej wiedzy i umiejętności z obszaru analizy instrumentalnej w praktyce.
5,0Student nabył w stopniu bardzo dobrym dolność stosowania podstawowej wiedzy i umiejętności z obszaru analizy instrumentalnej w praktyce.