Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
Sylabus przedmiotu Wstęp do katalizy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wstęp do katalizy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafal Pelka <Rafal.Pelka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zofia Lendzion-Bieluń <Zofia.Lendzion-Bielun@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka, fizyka i chemia ogólna na poziomie studiów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student pozna podstawowe pojęcia katalityczne oraz etapy heterogenicznej i homogenicznej reakcji katalitycznej |
C-2 | Student pozna najważniejsze przemysłowe procesy katalityczne |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do tematyki zjawisk powierzchniowych | 2 |
T-W-2 | Elementarne etapy reakcji w katalizie heterogenicznej | 2 |
T-W-3 | Kataliza homogeniczna | 2 |
T-W-4 | Budowa, struktura i otrzymywanie katalizatorów | 3 |
T-W-5 | Podstawowe metody charakterystyki właściwości fizykochemicznych katalizatorów | 1 |
T-W-6 | Przemysłowe procesy katalityczne | 4 |
T-W-7 | Zaliczenie pisemne | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | czytanie literatury przedmiotowej | 5 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-W-4 | konsultacje | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie końcowe |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_C09_W01 Student pozna elementarne etapy reakcji powierzchniowych | KCh_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-1 |
KCh_1A_C09_W02 Student pozna budowę katalizatorów heterogenicznych i homogenicznych, zapozna się z najważniejszymi procesami katalitycznymi w przemyśle | KCh_1A_W13 | — | — | C-2 | T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_C09_U01 Student potrafi wybrać metodę analityczną do rozwiązania problemu z wiązanego ze zjawiskami powierzchniowymi | KCh_1A_U05 | — | — | C-2, C-1 | T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_C09_K01 Student będzie umiał dobrać katalizator do danego procesu technologicznego. Zrozumie swoją odpowiedzialność przy podejmowaniu decyzji podczas wyboru technologii | KCh_1A_K05 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_C09_W01 Student pozna elementarne etapy reakcji powierzchniowych | 2,0 | Opanowanie materiału na poziomie poniżej 55%. |
3,0 | Student zna definicje podstawowych pojęć związanych z tematyką zajęć. Opanowanie materiału na poziomie 56% - 64%. | |
3,5 | Student zna definicje zaawansowanych pojęć związanych z tematyką zajęć. Opanowanie materiału na poziomie 65%- 74%. | |
4,0 | Student zna mechanizmy reakcji powierzchniowych. Opanowanie materiału na poziomie 75% - 84%. | |
4,5 | Student zna przykłady laboratoryjnych układów reakcyjnych z reakcją przebiegającą na powierzchni fazy stałej. Opanowanie materiału na poziomie 85%- 94%. | |
5,0 | Student zna przykłady przemysłowych układów reakcyjnych z reakcją powierzchniową. Opanowanie materiału na poziomie 95% - 100%. | |
KCh_1A_C09_W02 Student pozna budowę katalizatorów heterogenicznych i homogenicznych, zapozna się z najważniejszymi procesami katalitycznymi w przemyśle | 2,0 | Opanowanie materiału na poziomie poniżej 55%. |
3,0 | Student zna definicje podstawowych pojęć związanych z tematyką zajęć. Opanowanie materiału na poziomie 56% - 64%. | |
3,5 | Student zna definicje zaawansowanych pojęć związanych z tematyką zajęć. Opanowanie materiału na poziomie 65%- 74%. | |
4,0 | Student zna mechanizmy reakcji katalitycznych w różnych układach reakcyjnych. Opanowanie materiału na poziomie 75% - 84%. | |
4,5 | Student zna przykłady laboratoryjnych układów reakcyjnych z reakcją katalityczną. Opanowanie materiału na poziomie 85%- 94%. | |
5,0 | Student zna przykłady przemysłowych układów reakcyjnych z reakcją katalityczną. Opanowanie materiału na poziomie 95% - 100%. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_C09_U01 Student potrafi wybrać metodę analityczną do rozwiązania problemu z wiązanego ze zjawiskami powierzchniowymi | 2,0 | Student nie potrafi zastosować poznanych na zajęciach pojęć do rozwiązania wyznaczonych zadań. Opanowanie materiału na poziomie poniżej 55%. |
3,0 | Student potrafi w 56% - 64% zastosować definicje pojęć związanych z tematyką zajęć do rozwiązania wyznaczonych zadań. | |
3,5 | Student potrafi w 56% - 64% zastosować definicje pojęć związanych z tematyką zajęć do rozwiązania wyznaczonych zadań. | |
4,0 | Student potrafi w 75% - 84% zastosować mechanizmy reakcji powierzchniowych i katalitycznych do rozwiązania wyznaczonych zadań. | |
4,5 | Student potrafi w 85% - 94% zastosować poznane przykłady laboratoryjnych układów reakcyjnych z reakcją przebiegającą na powierzchni fazy stałej oraz układy katalityczne do rozwiązania wyznaczonych zadań. | |
5,0 | Student potrafi w 95% - 100% zastosować poznane przykłady przemysłowych układów reakcyjnych z reakcją przebiegającą na powierzchni fazy stałej oraz układy katalityczne do rozwiązania wyznaczonych zadań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_C09_K01 Student będzie umiał dobrać katalizator do danego procesu technologicznego. Zrozumie swoją odpowiedzialność przy podejmowaniu decyzji podczas wyboru technologii | 2,0 | Student nie potrafi pracować samodzielnie ani zespołowo nad wyznaczonym zadaniem. |
3,0 | Student potrafi pracować zespołowo, ale nie potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem. | |
3,5 | Student potrafi pracować w zespole, ale ma problemy w samodzielnej pracy nad wyznaczonym zadaniem. | |
4,0 | Student dość dobrze radzi sobie w pracy samodzielnej, ale woli pracować w zespole nad powierzonym zadaniem. | |
4,5 | Student potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem, ale ma problemy z nawiązaniem współpracy w zespole. | |
5,0 | Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole nad wyznaczonym zadaniem. |
Literatura podstawowa
- Dutkiewicz Edward, Fizykochemia powierzchni, WNT, 1998
- Barbara Grzybowska-Świerkosz, Elementy katalizy heterogenicznej, PWN, Warszawa, 1993
- Florian Pruchnik, Kataliza homogeniczna, PWN, Warszawa, 1993