Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)

Sylabus przedmiotu Wstęp do katalizy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wstęp do katalizy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Rafal Pelka <Rafal.Pelka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zofia Lendzion-Bieluń <Zofia.Lendzion-Bielun@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, fizyka i chemia ogólna na poziomie studiów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student pozna podstawowe pojęcia katalityczne oraz etapy heterogenicznej i homogenicznej reakcji katalitycznej
C-2Student pozna najważniejsze przemysłowe procesy katalityczne

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do tematyki zjawisk powierzchniowych2
T-W-2Elementarne etapy reakcji w katalizie heterogenicznej2
T-W-3Kataliza homogeniczna2
T-W-4Budowa, struktura i otrzymywanie katalizatorów3
T-W-5Podstawowe metody charakterystyki właściwości fizykochemicznych katalizatorów1
T-W-6Przemysłowe procesy katalityczne4
T-W-7Zaliczenie pisemne1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2czytanie literatury przedmiotowej5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia4
A-W-4konsultacje1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie końcowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C09_W01
Student pozna elementarne etapy reakcji powierzchniowych
KCh_1A_W03C-1T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-1S-1
KCh_1A_C09_W02
Student pozna budowę katalizatorów heterogenicznych i homogenicznych, zapozna się z najważniejszymi procesami katalitycznymi w przemyśle
KCh_1A_W13C-2T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C09_U01
Student potrafi wybrać metodę analityczną do rozwiązania problemu z wiązanego ze zjawiskami powierzchniowymi
KCh_1A_U05C-2, C-1T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C09_K01
Student będzie umiał dobrać katalizator do danego procesu technologicznego. Zrozumie swoją odpowiedzialność przy podejmowaniu decyzji podczas wyboru technologii
KCh_1A_K05C-2T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C09_W01
Student pozna elementarne etapy reakcji powierzchniowych
2,0Opanowanie materiału na poziomie poniżej 55%.
3,0Student zna definicje podstawowych pojęć związanych z tematyką zajęć. Opanowanie materiału na poziomie 56% - 64%.
3,5Student zna definicje zaawansowanych pojęć związanych z tematyką zajęć. Opanowanie materiału na poziomie 65%- 74%.
4,0Student zna mechanizmy reakcji powierzchniowych. Opanowanie materiału na poziomie 75% - 84%.
4,5Student zna przykłady laboratoryjnych układów reakcyjnych z reakcją przebiegającą na powierzchni fazy stałej. Opanowanie materiału na poziomie 85%- 94%.
5,0Student zna przykłady przemysłowych układów reakcyjnych z reakcją powierzchniową. Opanowanie materiału na poziomie 95% - 100%.
KCh_1A_C09_W02
Student pozna budowę katalizatorów heterogenicznych i homogenicznych, zapozna się z najważniejszymi procesami katalitycznymi w przemyśle
2,0Opanowanie materiału na poziomie poniżej 55%.
3,0Student zna definicje podstawowych pojęć związanych z tematyką zajęć. Opanowanie materiału na poziomie 56% - 64%.
3,5Student zna definicje zaawansowanych pojęć związanych z tematyką zajęć. Opanowanie materiału na poziomie 65%- 74%.
4,0Student zna mechanizmy reakcji katalitycznych w różnych układach reakcyjnych. Opanowanie materiału na poziomie 75% - 84%.
4,5Student zna przykłady laboratoryjnych układów reakcyjnych z reakcją katalityczną. Opanowanie materiału na poziomie 85%- 94%.
5,0Student zna przykłady przemysłowych układów reakcyjnych z reakcją katalityczną. Opanowanie materiału na poziomie 95% - 100%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C09_U01
Student potrafi wybrać metodę analityczną do rozwiązania problemu z wiązanego ze zjawiskami powierzchniowymi
2,0Student nie potrafi zastosować poznanych na zajęciach pojęć do rozwiązania wyznaczonych zadań. Opanowanie materiału na poziomie poniżej 55%.
3,0Student potrafi w 56% - 64% zastosować definicje pojęć związanych z tematyką zajęć do rozwiązania wyznaczonych zadań.
3,5Student potrafi w 56% - 64% zastosować definicje pojęć związanych z tematyką zajęć do rozwiązania wyznaczonych zadań.
4,0Student potrafi w 75% - 84% zastosować mechanizmy reakcji powierzchniowych i katalitycznych do rozwiązania wyznaczonych zadań.
4,5Student potrafi w 85% - 94% zastosować poznane przykłady laboratoryjnych układów reakcyjnych z reakcją przebiegającą na powierzchni fazy stałej oraz układy katalityczne do rozwiązania wyznaczonych zadań.
5,0Student potrafi w 95% - 100% zastosować poznane przykłady przemysłowych układów reakcyjnych z reakcją przebiegającą na powierzchni fazy stałej oraz układy katalityczne do rozwiązania wyznaczonych zadań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C09_K01
Student będzie umiał dobrać katalizator do danego procesu technologicznego. Zrozumie swoją odpowiedzialność przy podejmowaniu decyzji podczas wyboru technologii
2,0Student nie potrafi pracować samodzielnie ani zespołowo nad wyznaczonym zadaniem.
3,0Student potrafi pracować zespołowo, ale nie potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem.
3,5Student potrafi pracować w zespole, ale ma problemy w samodzielnej pracy nad wyznaczonym zadaniem.
4,0Student dość dobrze radzi sobie w pracy samodzielnej, ale woli pracować w zespole nad powierzonym zadaniem.
4,5Student potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem, ale ma problemy z nawiązaniem współpracy w zespole.
5,0Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole nad wyznaczonym zadaniem.

Literatura podstawowa

  1. Dutkiewicz Edward, Fizykochemia powierzchni, WNT, 1998
  2. Barbara Grzybowska-Świerkosz, Elementy katalizy heterogenicznej, PWN, Warszawa, 1993
  3. Florian Pruchnik, Kataliza homogeniczna, PWN, Warszawa, 1993

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do tematyki zjawisk powierzchniowych2
T-W-2Elementarne etapy reakcji w katalizie heterogenicznej2
T-W-3Kataliza homogeniczna2
T-W-4Budowa, struktura i otrzymywanie katalizatorów3
T-W-5Podstawowe metody charakterystyki właściwości fizykochemicznych katalizatorów1
T-W-6Przemysłowe procesy katalityczne4
T-W-7Zaliczenie pisemne1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2czytanie literatury przedmiotowej5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia4
A-W-4konsultacje1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C09_W01Student pozna elementarne etapy reakcji powierzchniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W03zna zjawiska chemiczne i fizyczne zachodzące w przyrodzie oraz potrafi wytłumaczyć obserwowane prawidłowości wykorzystując język matematyki, a w szczególności potrafi samodzielnie odtworzyć podstawowe twierdzenia i prawa
Cel przedmiotuC-1Student pozna podstawowe pojęcia katalityczne oraz etapy heterogenicznej i homogenicznej reakcji katalitycznej
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do tematyki zjawisk powierzchniowych
T-W-4Budowa, struktura i otrzymywanie katalizatorów
T-W-3Kataliza homogeniczna
T-W-2Elementarne etapy reakcji w katalizie heterogenicznej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału na poziomie poniżej 55%.
3,0Student zna definicje podstawowych pojęć związanych z tematyką zajęć. Opanowanie materiału na poziomie 56% - 64%.
3,5Student zna definicje zaawansowanych pojęć związanych z tematyką zajęć. Opanowanie materiału na poziomie 65%- 74%.
4,0Student zna mechanizmy reakcji powierzchniowych. Opanowanie materiału na poziomie 75% - 84%.
4,5Student zna przykłady laboratoryjnych układów reakcyjnych z reakcją przebiegającą na powierzchni fazy stałej. Opanowanie materiału na poziomie 85%- 94%.
5,0Student zna przykłady przemysłowych układów reakcyjnych z reakcją powierzchniową. Opanowanie materiału na poziomie 95% - 100%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C09_W02Student pozna budowę katalizatorów heterogenicznych i homogenicznych, zapozna się z najważniejszymi procesami katalitycznymi w przemyśle
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W13zna typowe technologie inżynierskie stosowane w laboratorium chemicznym i przemyśle chemicznym
Cel przedmiotuC-2Student pozna najważniejsze przemysłowe procesy katalityczne
Treści programoweT-W-6Przemysłowe procesy katalityczne
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału na poziomie poniżej 55%.
3,0Student zna definicje podstawowych pojęć związanych z tematyką zajęć. Opanowanie materiału na poziomie 56% - 64%.
3,5Student zna definicje zaawansowanych pojęć związanych z tematyką zajęć. Opanowanie materiału na poziomie 65%- 74%.
4,0Student zna mechanizmy reakcji katalitycznych w różnych układach reakcyjnych. Opanowanie materiału na poziomie 75% - 84%.
4,5Student zna przykłady laboratoryjnych układów reakcyjnych z reakcją katalityczną. Opanowanie materiału na poziomie 85%- 94%.
5,0Student zna przykłady przemysłowych układów reakcyjnych z reakcją katalityczną. Opanowanie materiału na poziomie 95% - 100%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C09_U01Student potrafi wybrać metodę analityczną do rozwiązania problemu z wiązanego ze zjawiskami powierzchniowymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U05potrafi ocenić istniejące rozwiązania techniczne w zakresie chemii oraz przygotować opracowanie określonego problemu o charakterze inżynierskim związanego z ich funkcjonowaniem i zaproponować sposoby jego rozwiązania
Cel przedmiotuC-2Student pozna najważniejsze przemysłowe procesy katalityczne
C-1Student pozna podstawowe pojęcia katalityczne oraz etapy heterogenicznej i homogenicznej reakcji katalitycznej
Treści programoweT-W-5Podstawowe metody charakterystyki właściwości fizykochemicznych katalizatorów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować poznanych na zajęciach pojęć do rozwiązania wyznaczonych zadań. Opanowanie materiału na poziomie poniżej 55%.
3,0Student potrafi w 56% - 64% zastosować definicje pojęć związanych z tematyką zajęć do rozwiązania wyznaczonych zadań.
3,5Student potrafi w 56% - 64% zastosować definicje pojęć związanych z tematyką zajęć do rozwiązania wyznaczonych zadań.
4,0Student potrafi w 75% - 84% zastosować mechanizmy reakcji powierzchniowych i katalitycznych do rozwiązania wyznaczonych zadań.
4,5Student potrafi w 85% - 94% zastosować poznane przykłady laboratoryjnych układów reakcyjnych z reakcją przebiegającą na powierzchni fazy stałej oraz układy katalityczne do rozwiązania wyznaczonych zadań.
5,0Student potrafi w 95% - 100% zastosować poznane przykłady przemysłowych układów reakcyjnych z reakcją przebiegającą na powierzchni fazy stałej oraz układy katalityczne do rozwiązania wyznaczonych zadań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C09_K01Student będzie umiał dobrać katalizator do danego procesu technologicznego. Zrozumie swoją odpowiedzialność przy podejmowaniu decyzji podczas wyboru technologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K05rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje; ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-2Student pozna najważniejsze przemysłowe procesy katalityczne
Treści programoweT-W-4Budowa, struktura i otrzymywanie katalizatorów
T-W-3Kataliza homogeniczna
T-W-2Elementarne etapy reakcji w katalizie heterogenicznej
T-W-6Przemysłowe procesy katalityczne
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować samodzielnie ani zespołowo nad wyznaczonym zadaniem.
3,0Student potrafi pracować zespołowo, ale nie potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem.
3,5Student potrafi pracować w zespole, ale ma problemy w samodzielnej pracy nad wyznaczonym zadaniem.
4,0Student dość dobrze radzi sobie w pracy samodzielnej, ale woli pracować w zespole nad powierzonym zadaniem.
4,5Student potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem, ale ma problemy z nawiązaniem współpracy w zespole.
5,0Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole nad wyznaczonym zadaniem.