Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia fizyczna II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia fizyczna II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Lubkowski <Krzysztof.Lubkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elwira Wróblewska <Elwira.Wroblewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu matematyki, fizyki, chemii nieorganicznej, organicznej, analitycznej oraz chemii fizycznej I |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Podanie ogólnych zależności wiążących mierzalne własności materii i jednolitych form ich prezentowania. Zrozumienie i interpretacja zjawisk obserwowanych w rzeczywistych układach chemicznych. Umiejętność interpretacji wyników eksperymentalnych uzyskanych z wykorzystaniem nowoczesnych metod badawczych oraz przewidywania własności fizykochemicznych materii. Umiejętność stosowania podstawowych wiadomości z zakresu termodynamiki, równowag, kinetyki i elektrochemii do przewidywania kierunku przebiegu procesów i doboru warunków ich prowadzenia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pomiar temperatury, ciśnienia, prężności par, gęstości, lepkości, współczynnika załamania światła, ekstynkcji, przewodnictwa właściwego, napięcia powierzchniowego, pojemności cieplnej, stężeń, siły elektromotorycznej, pH i ich zmian pod wpływem zmian parametrów intensywnych, efektów energetycznych przemian fizycznych i chemicznych, wyznaczanie równowag fazowych w różnych układach. Badanie kinetyki reakcji chemicznych. Wykorzystanie danych eksperymentalnych do interpretacji zjawisk zachodzących w rzeczywistych układach. Matematyczny opis analizowanych zależności i procesów z wykorzystaniem uzyskanych danych doświadczalnych. | 45 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja szybkości reakcji, reakcje ementarne i złożone, równanie kinetyczne, rzędowość i cząsteczkowość reakcji, równanie Arrheniusa, reakcje 0, I, II, III, IV i n-tego rzędu, reakcje odwracalne, równoległe, następcze, łańcuchowe, kataliza, teoria kompleksu aktywnego, teoria zderzeń. | 9 |
T-W-2 | Przewodniki elektronowe i jonowe, oddziaływania w roztworach, funkcje termodynamiczne jonów w roztworze, przewodnictwo właściwe i równoważnikowe, zależność przewodnictwa od stężenia, teoria dysocjacji, stopień dysocjacji, stała dysocjacji, prawo rozcieńczeń Ostwalda, procesy elektrochemiczne, elektrody, ogniwa, równanie Nernsta. | 6 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdania z laboratorium | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie sie do kolokwium | 20 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia | 9 |
A-W-3 | Konsultacje | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, wyjaśnienia, dyskusja dydaktyczna, pokaz ilustracji, ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca - bieżace sprawdzanie przygotowania studentów przystępujacych do wykonywania kolejnego ćwiczenia laboratoryjnego; sprawdzanie umiejętności, korygowanie błędów podczas wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena formująca - sprawdanie poprawności opracowania wyników pomiaru laboratoryjnego; korygowanie błędów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się, pod koniec semestru. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_C08_W01 Student posiada uporządkowaną wiedzę z chemii fizycznej, w szczególności potrafi zdefiniować i omówić podstawowe pojęcia dotyczące kinetyki chemicznej i elektrochemii. | KCh_1A_W05, KCh_1A_W11, KCh_1A_W13, KCh_1A_W01, KCh_1A_W03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_C08_U01 Student prawidłowo analizuje i rozwiązuje problemy zwiazane z zagadnieniami dotyczącymi chemii fizycznej. | KCh_1A_U01, KCh_1A_U02, KCh_1A_U03, KCh_1A_U15, KCh_1A_U06, KCh_1A_U07 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_C08_K01 Student charakteryzuje się aktywną postawą w zdobywaniu wiedzy, umiejętnością współpracy w grupie, otwartością na postępy w chemii, wykazuje kreatywność w poszukiwaniu nowych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki, terminowo realizuje zadania. | KCh_1A_K01, KCh_1A_K04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_C08_W01 Student posiada uporządkowaną wiedzę z chemii fizycznej, w szczególności potrafi zdefiniować i omówić podstawowe pojęcia dotyczące kinetyki chemicznej i elektrochemii. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z zaliczenia przedmiotu |
3,0 | Student uzyskał między 50% a 59% punktów z zaliczenia przedmiotu | |
3,5 | Student uzyskał między 60% a 69% punktów z zaliczenia przedmiotu | |
4,0 | Student uzyskał między 70% a 79% punktów z zaliczenia przedmiotu | |
4,5 | Student uzyskał między 80% a 89% punktów z zaliczenia przedmiotu | |
5,0 | Student uzyskał między 90% a 100% punktów z zaliczenia przedmiotu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_C08_U01 Student prawidłowo analizuje i rozwiązuje problemy zwiazane z zagadnieniami dotyczącymi chemii fizycznej. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z zaliczenia przedmiotu |
3,0 | Student uzyskał między 50% a 59% punktów z zaliczenia przedmiotu | |
3,5 | Student uzyskał między 60% a 69% punktów z zaliczenia przedmiotu | |
4,0 | Student uzyskał między 70% a 79% punktów z zaliczenia przedmiotu | |
4,5 | Student uzyskał między 80% a 89% punktów z zaliczenia przedmiotu | |
5,0 | Student uzyskał między 90% a 100% punktów z zaliczenia przedmiotu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_C08_K01 Student charakteryzuje się aktywną postawą w zdobywaniu wiedzy, umiejętnością współpracy w grupie, otwartością na postępy w chemii, wykazuje kreatywność w poszukiwaniu nowych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki, terminowo realizuje zadania. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z zaliczenia przedmiotu |
3,0 | Student uzyskał między 50% a 59% punktów z zaliczenia przedmiotu | |
3,5 | Student uzyskał między 60% a 69% punktów z zaliczenia przedmiotu | |
4,0 | Student uzyskał między 70% a 79% punktów z zaliczenia przedmiotu | |
4,5 | Student uzyskał między 80% a 89% punktów z zaliczenia przedmiotu | |
5,0 | Student uzyskał między 90% a 100% punktów z zaliczenia przedmiotu |
Literatura podstawowa
- Atkins P.W., Chemia fizyczna, WN PWN, Warszawa, 2001
- Bursa S., Chemia fizyczna, PWN, Warszawa, 1976
- Antoszczyszyn M., Sokołowska E., Straszko J., Termodynamika chemiczna układów rzeczywistych, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1998
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Chemia fizyczna, PWN, Warszawa, 1966
- Szarawara J., Termodynamika chemiczna stosowana, WNT, Warszawa, 1997