Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)

Sylabus przedmiotu Wstęp do chemii polimerów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wstęp do chemii polimerów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl>, Beata Schmidt <Beata.Schmidt@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie tresci z zakresu fizyki, chemii ogólnej i chemii organicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z definicjami i pojęciami związanymi z tematyką przedmiotu
C-2Wykształcenie umiejętnosci posługiwania sie wiedzą z zakresu podstawowych i szczegółowych zagadnień z chemii polimerów
C-3Ukształtowanie umiejętnosci definiowania podstawowych pojęć związanych z polimerami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje: polimer, monomer, różnica między polimerem a tworzywem sztucznym, dodatki do tworzyw sztucznych2
T-W-2Pojęcie masy molowej w odniesieniu do polimerów, rodzaje średnich mas molowych, polidyspersja i stopień polidyspersji2
T-W-3Pojęcie mikrostruktury polimeru i metody jej określania2
T-W-4Konformacja makrocząsteczek2
T-W-5Podział polimerów wg różnych kryteriów2
T-W-6Mechanizmy polireakcji2
T-W-7Metody syntezy polimerów3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Wykład informacyjny z wyjaśnieniami tematyki przedmiotu15
A-W-2Praca samodzielna z literaturą polecaną przez prowadzącego.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.15
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny na koniec przedmiotu podsumowujacy zdobytą wiedzę i umiejętnosci z zakresu przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C01_W01
Student potrafi wymienić podstawowe definicje z zakresu chemii polimerów.
KCh_1A_W01C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C01_U01
Student potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu chemii polimerów. Student potrafi uzupełnić informacje uzyskane na wykładach o treści zawarte w literaturze przedmiotu.
KCh_1A_U06C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C01_K01
Student wykazuje aktywną postawę na wykładach oraz dba o poprawność językową zwiazaną z terminologią przedmiotu.
KCh_1A_K01C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C01_W01
Student potrafi wymienić podstawowe definicje z zakresu chemii polimerów.
2,0Student nie potrafi wymienić i objaśnić podstawowych definicji i zjawisk z zakresu chemii polimerów.
3,0Student potrafi w 55-69 procentach wymienić i objaśnić podstawowe definicje i zjawiska z zakresu chemii polimerów.
3,5Student potrafi w 70-79 procentach wymienić i objaśnić zjawiska i procesy z zakresu chemii polimerów.
4,0Student potrafi w 80-89 procentach wymienić i objaśnić zjawiska i procesy z zakresu chemii polimerów.
4,5Student potrafi w 90-95 procentach wymienić i objaśnić zjawiska i procesy z zakresu chemii polimerów.
5,0Student potrafi wymienić i objaśnić powyżej 95 procent zjawisk i procesów z zakresu chemii polimerów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C01_U01
Student potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu chemii polimerów. Student potrafi uzupełnić informacje uzyskane na wykładach o treści zawarte w literaturze przedmiotu.
2,0Student nie potrafi stosować zasad i pojęć z zakresu chemii polimerów.
3,0Student potrafi stosować w 55-69 procentach zasady i pojęcia z zakresu chemii polimerów.
3,5Student potrafi stosować w 70-79 procentach zasady i pojęcia z zakresu chemii polimerów.
4,0Student potrafi stosować w 80-89 procentach zasady i pojęcia z zakresu chemii polimerów.
4,5Student potrafi stosować w 90-95 procentach zasady i pojęcia z zakresu chemii polimerów.
5,0Student potrafi w pełni (ponad 95%) stosować zasady i pojęcia z zakresu chemii polimerów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C01_K01
Student wykazuje aktywną postawę na wykładach oraz dba o poprawność językową zwiazaną z terminologią przedmiotu.
2,0Student nie potrafi pracować samodzielnie ani zespołowo nad wyznaczonym zadaniem.
3,0Student potrafi pracować zespołowo, ale nie potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem.
3,5Student potrafi pracować w zespole, ale ma problemy w samodzielnej pracy nad wyznaczonym zadaniem.
4,0Student dość dobrze radzi sobie w pracy samodzielnej, ale woli pracować w zespole nad powierzonym zadaniem.
4,5Student potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem, ale ma problemy z nawiązaniem współpracy w zespole.
5,0Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole nad wyznaczonym zadaniem.

Literatura podstawowa

  1. Z. Florjańczyk, S. Penczek, Chemia polimerów cz I, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1995
  2. J. Pielichowski, A. Puszyński, Chemia polimerów, FOSZE, Warszawa, 2004

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje: polimer, monomer, różnica między polimerem a tworzywem sztucznym, dodatki do tworzyw sztucznych2
T-W-2Pojęcie masy molowej w odniesieniu do polimerów, rodzaje średnich mas molowych, polidyspersja i stopień polidyspersji2
T-W-3Pojęcie mikrostruktury polimeru i metody jej określania2
T-W-4Konformacja makrocząsteczek2
T-W-5Podział polimerów wg różnych kryteriów2
T-W-6Mechanizmy polireakcji2
T-W-7Metody syntezy polimerów3
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Wykład informacyjny z wyjaśnieniami tematyki przedmiotu15
A-W-2Praca samodzielna z literaturą polecaną przez prowadzącego.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C01_W01Student potrafi wymienić podstawowe definicje z zakresu chemii polimerów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W01posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie chemii, zna podstawowe koncepcje i teorie chemiczne, zna terminologię, nomenklaturę i jednostki chemiczne
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętnosci definiowania podstawowych pojęć związanych z polimerami
C-1Zapoznanie studentów z definicjami i pojęciami związanymi z tematyką przedmiotu
C-2Wykształcenie umiejętnosci posługiwania sie wiedzą z zakresu podstawowych i szczegółowych zagadnień z chemii polimerów
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje: polimer, monomer, różnica między polimerem a tworzywem sztucznym, dodatki do tworzyw sztucznych
T-W-2Pojęcie masy molowej w odniesieniu do polimerów, rodzaje średnich mas molowych, polidyspersja i stopień polidyspersji
T-W-3Pojęcie mikrostruktury polimeru i metody jej określania
T-W-4Konformacja makrocząsteczek
T-W-5Podział polimerów wg różnych kryteriów
T-W-6Mechanizmy polireakcji
T-W-7Metody syntezy polimerów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny na koniec przedmiotu podsumowujacy zdobytą wiedzę i umiejętnosci z zakresu przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić i objaśnić podstawowych definicji i zjawisk z zakresu chemii polimerów.
3,0Student potrafi w 55-69 procentach wymienić i objaśnić podstawowe definicje i zjawiska z zakresu chemii polimerów.
3,5Student potrafi w 70-79 procentach wymienić i objaśnić zjawiska i procesy z zakresu chemii polimerów.
4,0Student potrafi w 80-89 procentach wymienić i objaśnić zjawiska i procesy z zakresu chemii polimerów.
4,5Student potrafi w 90-95 procentach wymienić i objaśnić zjawiska i procesy z zakresu chemii polimerów.
5,0Student potrafi wymienić i objaśnić powyżej 95 procent zjawisk i procesów z zakresu chemii polimerów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C01_U01Student potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu chemii polimerów. Student potrafi uzupełnić informacje uzyskane na wykładach o treści zawarte w literaturze przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U06potrafi przedstawić w sposób przystępny podstawowe zagadnienia i problemy natury chemicznej
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętnosci definiowania podstawowych pojęć związanych z polimerami
C-1Zapoznanie studentów z definicjami i pojęciami związanymi z tematyką przedmiotu
C-2Wykształcenie umiejętnosci posługiwania sie wiedzą z zakresu podstawowych i szczegółowych zagadnień z chemii polimerów
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje: polimer, monomer, różnica między polimerem a tworzywem sztucznym, dodatki do tworzyw sztucznych
T-W-2Pojęcie masy molowej w odniesieniu do polimerów, rodzaje średnich mas molowych, polidyspersja i stopień polidyspersji
T-W-3Pojęcie mikrostruktury polimeru i metody jej określania
T-W-4Konformacja makrocząsteczek
T-W-5Podział polimerów wg różnych kryteriów
T-W-6Mechanizmy polireakcji
T-W-7Metody syntezy polimerów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny na koniec przedmiotu podsumowujacy zdobytą wiedzę i umiejętnosci z zakresu przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi stosować zasad i pojęć z zakresu chemii polimerów.
3,0Student potrafi stosować w 55-69 procentach zasady i pojęcia z zakresu chemii polimerów.
3,5Student potrafi stosować w 70-79 procentach zasady i pojęcia z zakresu chemii polimerów.
4,0Student potrafi stosować w 80-89 procentach zasady i pojęcia z zakresu chemii polimerów.
4,5Student potrafi stosować w 90-95 procentach zasady i pojęcia z zakresu chemii polimerów.
5,0Student potrafi w pełni (ponad 95%) stosować zasady i pojęcia z zakresu chemii polimerów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C01_K01Student wykazuje aktywną postawę na wykładach oraz dba o poprawność językową zwiazaną z terminologią przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętnosci definiowania podstawowych pojęć związanych z polimerami
C-1Zapoznanie studentów z definicjami i pojęciami związanymi z tematyką przedmiotu
C-2Wykształcenie umiejętnosci posługiwania sie wiedzą z zakresu podstawowych i szczegółowych zagadnień z chemii polimerów
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje: polimer, monomer, różnica między polimerem a tworzywem sztucznym, dodatki do tworzyw sztucznych
T-W-2Pojęcie masy molowej w odniesieniu do polimerów, rodzaje średnich mas molowych, polidyspersja i stopień polidyspersji
T-W-3Pojęcie mikrostruktury polimeru i metody jej określania
T-W-4Konformacja makrocząsteczek
T-W-5Podział polimerów wg różnych kryteriów
T-W-6Mechanizmy polireakcji
T-W-7Metody syntezy polimerów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny na koniec przedmiotu podsumowujacy zdobytą wiedzę i umiejętnosci z zakresu przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować samodzielnie ani zespołowo nad wyznaczonym zadaniem.
3,0Student potrafi pracować zespołowo, ale nie potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem.
3,5Student potrafi pracować w zespole, ale ma problemy w samodzielnej pracy nad wyznaczonym zadaniem.
4,0Student dość dobrze radzi sobie w pracy samodzielnej, ale woli pracować w zespole nad powierzonym zadaniem.
4,5Student potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem, ale ma problemy z nawiązaniem współpracy w zespole.
5,0Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole nad wyznaczonym zadaniem.