Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia nieorganiczna II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia nieorganiczna II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Mateusz Piz <Mateusz.Piz@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 30 2,50,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie kursu: Chemia nieorganiczna I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z systematyką związków nieorganicznych oraz metodami otrzymywania wybranych pierwiastków oraz związków nieorganicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Równania reakcji otrzymywania wodoru na skalę laboratoryjną i przemysłową. Reakcje i mechanizmy tworzenia najważniejszych związków wodoru (wodorki typu soli, kowalencyjne i metaliczne).2
T-A-2Reakcje otrzymywania najważniejszych związków litowców i berylowców (tlenki, wodorotlenki, sole). Konfiguracje elektronowe anionów nadlenkowych i ponadtlenkowych (orbitale elektronowe wielocentrowe - molekularne). Hybrydyzacja sp (kształt liniowy cząsteczek).3
T-A-3Reaktywność borowców. Reakcje otrzymywania boranów, ich nazewnictwo i struktury (wiązania wielocentrowe). Reakcje odróżniające bor od pozostałych borowców (z azotem, węglem i fosforem). Reakcje otrzymywania najważniejszych związków glinowców (z wodorem i halogenkami). Hybrydyzacja sp2 (kształt cząsteczek kątowy lub trójkątny).2
T-A-4Reakcje otrzymywania węglików jonowych, kowalencyjnych i międzywezłowych oraz ich reaktywnośc chemiczna. Związki węgla z tlenowcami oraz fluorowcami i ich znaczenie.2
T-A-5Różne typy hybrydyzacji i ich wpływ na kształt cząsteczek związków nieorganicznych. Hybrydyzacja sp, sp2 i sp3 w odmianach alotropowych i związkach nieorganicznych węgla.3
T-A-6Reakcje otrzymywania najważniejszych związków azotowców.2
T-A-7Synteza i właściwości tlenków oraz tlenowych kwasów azotowców. Wzory Lewisa wybranych związków.2
T-A-8Laboratoryjne i przemysłowe metody otrzymywania tlenu. Reakcje syntezy tlenków i tlenowych kwasów siarki. Typy hybrydyzacji i kształt cząsteczek tlenków i tlenowych jonów siarki. Otrzymywanie wybranych tlenohalogenków siarki i selenu.3
T-A-9Reakcje otrzymywania związków fluorowców z wodorem oraz z tlenem. Sole tlenowych kwasów chloru i ich właściwości utleniająco-redukujące. Hybrydyzacja fluorowców w związkach międzyhalogenowych i kształt cząsteczek.3
T-A-10Synteza i właściwości fizykochemiczne związków helowców.2
T-A-11Najważniejsze związki pierwiastków bloku d i ich otrzymywanie.2
T-A-12Najważniejsze związki pierwiastków bloku f i reakcje ich otrzymywania.2
T-A-13Kolokwium zaliczajace ćwiczenia audytoryjne.2
30
wykłady
T-W-1Systematyka związków nieorganicznych. Wodór: właściwości, występowanie, otrzymywanie i zastosowanie. Wodorki.2
T-W-2Chemia pierwiastków bloku energetycznego s. Ogólna charakterystyka rodzin litowców i berylowców. Właściwości fizyczne i chemiczne.2
T-W-3Związki pierwiastków bloku s z tlenem, wodorem i fluorowcami. Sole kwasów tlenowych - właściwości fizykochemiczne. Zastosowanie w praktyce związków chemicznych pierwiastków rodzin litowców i berylowców.3
T-W-4Ogólna charakterystyka pierwiastków bloku energetycznego p. Pierwiastki rodziny borowców. Najważniejsze związki borowców z tlenem, wodorem, fluorowcami; sole kwasów tlenowych. Otrzymywanie, właściwości, zastosowanie.4
T-W-5Charakterystyka ogólna węglowców. Węglowce I, węglowce II. Związki z wodorem, tlenem i fluorowcami. Właściwości i zastosowanie.3
T-W-6Charakterystyka ogólna azotowców. Związki azotowców z wodorem, tlenem, fluorowcami. Kwasy tlenowe azotowców. Najważniejsze związki azotowców - właściwości, zastosowania.3
T-W-7Tlenowce. Charakterystyka ogólna. Otrzymywanie i zastosowanie tlenu. Związki tlenowców z wodorem, fluorowcami i tlenem. Tlenowe kwasy siarki.4
T-W-8Fluorowce. Charakterystyka ogólna. Związki fluorowców z wodorem, tlenem. Kwasy tlenowe fluorowców. Najważniejsze związki - właściwości, zastosowanie.4
T-W-9Helowce - ogólna charakterystyka grupy. Zastosowanie helowców. Związki chemiczne helowców.2
T-W-10Ogólna charakterystyka pierwiastków bloków energetycznych d i f. Najważniejsze związki i ich otrzymywanie.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.30
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań poleconych przez prowadzącego.5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.3
38
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Samodzielne studiowanie zalecanej literatury przedmiotu.14
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.15
A-W-4Egzamin pisemny i ustny.3
62

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny i ustny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_B07_W01
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą chemii wybranych pierwiastków s-, p-, d- i f-elektronowych
KCh_1A_W01C-1T-A-2, T-A-5, T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-7, T-A-9, T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-10, T-W-7, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1
KCh_1A_B07_W02
Student ma wiedzę na temat otrzymywania niektórych pierwiastków i związków nieorganicznych
KCh_1A_W01C-1T-A-2, T-A-5, T-A-13, T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-7, T-A-9, T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-10, T-W-7, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_B07_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych lub innych źródeł
KCh_1A_U07C-1T-A-2, T-A-5, T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-7, T-A-9M-2S-2, S-1
KCh_1A_B07_U02
Student potrafi posługiwać się terminami właściwymi dla systematyki pierwiastków i związków s-, p-, d- i f-elektronowych
KCh_1A_U01C-1T-A-2, T-A-5, T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-7, T-A-9, T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-10, T-W-7, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_B07_K01
Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
KCh_1A_K01C-1T-A-2, T-A-5, T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-7, T-A-9, T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-10, T-W-7, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_B07_W01
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą chemii wybranych pierwiastków s-, p-, d- i f-elektronowych
2,0Student nie uzyskał 55% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
3,0Student uzyskał od 55 do 65% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
3,5Student uzyskał od 65 do 75% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
4,0Student uzyskał od 75 do 85% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
4,5Student uzyskał od 85 do 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
5,0Student uzyskał powyżej 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
KCh_1A_B07_W02
Student ma wiedzę na temat otrzymywania niektórych pierwiastków i związków nieorganicznych
2,0Student nie uzyskał 55% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
3,0Student uzyskał od 55 do 65% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
3,5Student uzyskał od 65 do 75% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
4,0Student uzyskał od 75 do 85% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
4,5Student uzyskał od 85 do 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
5,0Student uzyskał powyżej 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_B07_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych lub innych źródeł
2,0Student nie potrafi pozyskiwać informacji z literatury, baz danych lub innych źródeł
3,0Student w 55-65 procentach potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych lub innych źródeł
3,5Student w 65-75 procentach potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych lub innych źródeł
4,0Student w 75-85 procentach potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych lub innych źródeł
4,5Student w 85-95 procentach potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych lub innych źródeł
5,0Student powyżej 95% potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych lub innych źródeł
KCh_1A_B07_U02
Student potrafi posługiwać się terminami właściwymi dla systematyki pierwiastków i związków s-, p-, d- i f-elektronowych
2,0Student nie uzyskał 55% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
3,0Student uzyskał od 55 do 65% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
3,5Student uzyskał od 65 do 75% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
4,0Student uzyskał od 75 do 85% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
4,5Student uzyskał od 85 do 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
5,0Student uzyskał powyżej 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_B07_K01
Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
2,0Student nie rozumie potrzeby uczenia się.
3,0Student w dostatecznym stopniu rozumie potrzebę uczenia się.
3,5Student w stopniu dość dobrym rozumie potrzebę uczenia się.
4,0Student w dobrym stopniu rozumie potrzebę uczenia się.
4,5Student w ponad dobrym stopniu rozumie potrzebę uczenia się.
5,0Student w bardzo dobrym stopniu rozumie potrzebę uczenia się.

Literatura podstawowa

  1. A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa, 1998, 3, uzupełnione
  2. L. kolditz, Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1994, 1
  3. J. D. Lee, Zwięzła chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1999, 5
  4. F. A. Cotton, G. Wilkinson, P.L. Galus, Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1998, 1
  5. A.F. Wells, Strukturalna chemia nieorganiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczna, Warszawa, 1993, 1

Literatura dodatkowa

  1. P.A. Cox, Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 2003, 1
  2. L. Pauling, P. Pauling, Chemia, PWN, Warszawa, 1997, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Równania reakcji otrzymywania wodoru na skalę laboratoryjną i przemysłową. Reakcje i mechanizmy tworzenia najważniejszych związków wodoru (wodorki typu soli, kowalencyjne i metaliczne).2
T-A-2Reakcje otrzymywania najważniejszych związków litowców i berylowców (tlenki, wodorotlenki, sole). Konfiguracje elektronowe anionów nadlenkowych i ponadtlenkowych (orbitale elektronowe wielocentrowe - molekularne). Hybrydyzacja sp (kształt liniowy cząsteczek).3
T-A-3Reaktywność borowców. Reakcje otrzymywania boranów, ich nazewnictwo i struktury (wiązania wielocentrowe). Reakcje odróżniające bor od pozostałych borowców (z azotem, węglem i fosforem). Reakcje otrzymywania najważniejszych związków glinowców (z wodorem i halogenkami). Hybrydyzacja sp2 (kształt cząsteczek kątowy lub trójkątny).2
T-A-4Reakcje otrzymywania węglików jonowych, kowalencyjnych i międzywezłowych oraz ich reaktywnośc chemiczna. Związki węgla z tlenowcami oraz fluorowcami i ich znaczenie.2
T-A-5Różne typy hybrydyzacji i ich wpływ na kształt cząsteczek związków nieorganicznych. Hybrydyzacja sp, sp2 i sp3 w odmianach alotropowych i związkach nieorganicznych węgla.3
T-A-6Reakcje otrzymywania najważniejszych związków azotowców.2
T-A-7Synteza i właściwości tlenków oraz tlenowych kwasów azotowców. Wzory Lewisa wybranych związków.2
T-A-8Laboratoryjne i przemysłowe metody otrzymywania tlenu. Reakcje syntezy tlenków i tlenowych kwasów siarki. Typy hybrydyzacji i kształt cząsteczek tlenków i tlenowych jonów siarki. Otrzymywanie wybranych tlenohalogenków siarki i selenu.3
T-A-9Reakcje otrzymywania związków fluorowców z wodorem oraz z tlenem. Sole tlenowych kwasów chloru i ich właściwości utleniająco-redukujące. Hybrydyzacja fluorowców w związkach międzyhalogenowych i kształt cząsteczek.3
T-A-10Synteza i właściwości fizykochemiczne związków helowców.2
T-A-11Najważniejsze związki pierwiastków bloku d i ich otrzymywanie.2
T-A-12Najważniejsze związki pierwiastków bloku f i reakcje ich otrzymywania.2
T-A-13Kolokwium zaliczajace ćwiczenia audytoryjne.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systematyka związków nieorganicznych. Wodór: właściwości, występowanie, otrzymywanie i zastosowanie. Wodorki.2
T-W-2Chemia pierwiastków bloku energetycznego s. Ogólna charakterystyka rodzin litowców i berylowców. Właściwości fizyczne i chemiczne.2
T-W-3Związki pierwiastków bloku s z tlenem, wodorem i fluorowcami. Sole kwasów tlenowych - właściwości fizykochemiczne. Zastosowanie w praktyce związków chemicznych pierwiastków rodzin litowców i berylowców.3
T-W-4Ogólna charakterystyka pierwiastków bloku energetycznego p. Pierwiastki rodziny borowców. Najważniejsze związki borowców z tlenem, wodorem, fluorowcami; sole kwasów tlenowych. Otrzymywanie, właściwości, zastosowanie.4
T-W-5Charakterystyka ogólna węglowców. Węglowce I, węglowce II. Związki z wodorem, tlenem i fluorowcami. Właściwości i zastosowanie.3
T-W-6Charakterystyka ogólna azotowców. Związki azotowców z wodorem, tlenem, fluorowcami. Kwasy tlenowe azotowców. Najważniejsze związki azotowców - właściwości, zastosowania.3
T-W-7Tlenowce. Charakterystyka ogólna. Otrzymywanie i zastosowanie tlenu. Związki tlenowców z wodorem, fluorowcami i tlenem. Tlenowe kwasy siarki.4
T-W-8Fluorowce. Charakterystyka ogólna. Związki fluorowców z wodorem, tlenem. Kwasy tlenowe fluorowców. Najważniejsze związki - właściwości, zastosowanie.4
T-W-9Helowce - ogólna charakterystyka grupy. Zastosowanie helowców. Związki chemiczne helowców.2
T-W-10Ogólna charakterystyka pierwiastków bloków energetycznych d i f. Najważniejsze związki i ich otrzymywanie.3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.30
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań poleconych przez prowadzącego.5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.3
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Samodzielne studiowanie zalecanej literatury przedmiotu.14
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.15
A-W-4Egzamin pisemny i ustny.3
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_B07_W01Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą chemii wybranych pierwiastków s-, p-, d- i f-elektronowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W01posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie chemii, zna podstawowe koncepcje i teorie chemiczne, zna terminologię, nomenklaturę i jednostki chemiczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z systematyką związków nieorganicznych oraz metodami otrzymywania wybranych pierwiastków oraz związków nieorganicznych
Treści programoweT-A-2Reakcje otrzymywania najważniejszych związków litowców i berylowców (tlenki, wodorotlenki, sole). Konfiguracje elektronowe anionów nadlenkowych i ponadtlenkowych (orbitale elektronowe wielocentrowe - molekularne). Hybrydyzacja sp (kształt liniowy cząsteczek).
T-A-5Różne typy hybrydyzacji i ich wpływ na kształt cząsteczek związków nieorganicznych. Hybrydyzacja sp, sp2 i sp3 w odmianach alotropowych i związkach nieorganicznych węgla.
T-A-8Laboratoryjne i przemysłowe metody otrzymywania tlenu. Reakcje syntezy tlenków i tlenowych kwasów siarki. Typy hybrydyzacji i kształt cząsteczek tlenków i tlenowych jonów siarki. Otrzymywanie wybranych tlenohalogenków siarki i selenu.
T-A-1Równania reakcji otrzymywania wodoru na skalę laboratoryjną i przemysłową. Reakcje i mechanizmy tworzenia najważniejszych związków wodoru (wodorki typu soli, kowalencyjne i metaliczne).
T-A-3Reaktywność borowców. Reakcje otrzymywania boranów, ich nazewnictwo i struktury (wiązania wielocentrowe). Reakcje odróżniające bor od pozostałych borowców (z azotem, węglem i fosforem). Reakcje otrzymywania najważniejszych związków glinowców (z wodorem i halogenkami). Hybrydyzacja sp2 (kształt cząsteczek kątowy lub trójkątny).
T-A-7Synteza i właściwości tlenków oraz tlenowych kwasów azotowców. Wzory Lewisa wybranych związków.
T-A-9Reakcje otrzymywania związków fluorowców z wodorem oraz z tlenem. Sole tlenowych kwasów chloru i ich właściwości utleniająco-redukujące. Hybrydyzacja fluorowców w związkach międzyhalogenowych i kształt cząsteczek.
T-W-3Związki pierwiastków bloku s z tlenem, wodorem i fluorowcami. Sole kwasów tlenowych - właściwości fizykochemiczne. Zastosowanie w praktyce związków chemicznych pierwiastków rodzin litowców i berylowców.
T-W-6Charakterystyka ogólna azotowców. Związki azotowców z wodorem, tlenem, fluorowcami. Kwasy tlenowe azotowców. Najważniejsze związki azotowców - właściwości, zastosowania.
T-W-9Helowce - ogólna charakterystyka grupy. Zastosowanie helowców. Związki chemiczne helowców.
T-W-1Systematyka związków nieorganicznych. Wodór: właściwości, występowanie, otrzymywanie i zastosowanie. Wodorki.
T-W-8Fluorowce. Charakterystyka ogólna. Związki fluorowców z wodorem, tlenem. Kwasy tlenowe fluorowców. Najważniejsze związki - właściwości, zastosowanie.
T-W-5Charakterystyka ogólna węglowców. Węglowce I, węglowce II. Związki z wodorem, tlenem i fluorowcami. Właściwości i zastosowanie.
T-W-10Ogólna charakterystyka pierwiastków bloków energetycznych d i f. Najważniejsze związki i ich otrzymywanie.
T-W-7Tlenowce. Charakterystyka ogólna. Otrzymywanie i zastosowanie tlenu. Związki tlenowców z wodorem, fluorowcami i tlenem. Tlenowe kwasy siarki.
T-W-2Chemia pierwiastków bloku energetycznego s. Ogólna charakterystyka rodzin litowców i berylowców. Właściwości fizyczne i chemiczne.
T-W-4Ogólna charakterystyka pierwiastków bloku energetycznego p. Pierwiastki rodziny borowców. Najważniejsze związki borowców z tlenem, wodorem, fluorowcami; sole kwasów tlenowych. Otrzymywanie, właściwości, zastosowanie.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał 55% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
3,0Student uzyskał od 55 do 65% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
3,5Student uzyskał od 65 do 75% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
4,0Student uzyskał od 75 do 85% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
4,5Student uzyskał od 85 do 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
5,0Student uzyskał powyżej 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_B07_W02Student ma wiedzę na temat otrzymywania niektórych pierwiastków i związków nieorganicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W01posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie chemii, zna podstawowe koncepcje i teorie chemiczne, zna terminologię, nomenklaturę i jednostki chemiczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z systematyką związków nieorganicznych oraz metodami otrzymywania wybranych pierwiastków oraz związków nieorganicznych
Treści programoweT-A-2Reakcje otrzymywania najważniejszych związków litowców i berylowców (tlenki, wodorotlenki, sole). Konfiguracje elektronowe anionów nadlenkowych i ponadtlenkowych (orbitale elektronowe wielocentrowe - molekularne). Hybrydyzacja sp (kształt liniowy cząsteczek).
T-A-5Różne typy hybrydyzacji i ich wpływ na kształt cząsteczek związków nieorganicznych. Hybrydyzacja sp, sp2 i sp3 w odmianach alotropowych i związkach nieorganicznych węgla.
T-A-13Kolokwium zaliczajace ćwiczenia audytoryjne.
T-A-8Laboratoryjne i przemysłowe metody otrzymywania tlenu. Reakcje syntezy tlenków i tlenowych kwasów siarki. Typy hybrydyzacji i kształt cząsteczek tlenków i tlenowych jonów siarki. Otrzymywanie wybranych tlenohalogenków siarki i selenu.
T-A-1Równania reakcji otrzymywania wodoru na skalę laboratoryjną i przemysłową. Reakcje i mechanizmy tworzenia najważniejszych związków wodoru (wodorki typu soli, kowalencyjne i metaliczne).
T-A-3Reaktywność borowców. Reakcje otrzymywania boranów, ich nazewnictwo i struktury (wiązania wielocentrowe). Reakcje odróżniające bor od pozostałych borowców (z azotem, węglem i fosforem). Reakcje otrzymywania najważniejszych związków glinowców (z wodorem i halogenkami). Hybrydyzacja sp2 (kształt cząsteczek kątowy lub trójkątny).
T-A-7Synteza i właściwości tlenków oraz tlenowych kwasów azotowców. Wzory Lewisa wybranych związków.
T-A-9Reakcje otrzymywania związków fluorowców z wodorem oraz z tlenem. Sole tlenowych kwasów chloru i ich właściwości utleniająco-redukujące. Hybrydyzacja fluorowców w związkach międzyhalogenowych i kształt cząsteczek.
T-W-3Związki pierwiastków bloku s z tlenem, wodorem i fluorowcami. Sole kwasów tlenowych - właściwości fizykochemiczne. Zastosowanie w praktyce związków chemicznych pierwiastków rodzin litowców i berylowców.
T-W-6Charakterystyka ogólna azotowców. Związki azotowców z wodorem, tlenem, fluorowcami. Kwasy tlenowe azotowców. Najważniejsze związki azotowców - właściwości, zastosowania.
T-W-9Helowce - ogólna charakterystyka grupy. Zastosowanie helowców. Związki chemiczne helowców.
T-W-1Systematyka związków nieorganicznych. Wodór: właściwości, występowanie, otrzymywanie i zastosowanie. Wodorki.
T-W-8Fluorowce. Charakterystyka ogólna. Związki fluorowców z wodorem, tlenem. Kwasy tlenowe fluorowców. Najważniejsze związki - właściwości, zastosowanie.
T-W-5Charakterystyka ogólna węglowców. Węglowce I, węglowce II. Związki z wodorem, tlenem i fluorowcami. Właściwości i zastosowanie.
T-W-10Ogólna charakterystyka pierwiastków bloków energetycznych d i f. Najważniejsze związki i ich otrzymywanie.
T-W-7Tlenowce. Charakterystyka ogólna. Otrzymywanie i zastosowanie tlenu. Związki tlenowców z wodorem, fluorowcami i tlenem. Tlenowe kwasy siarki.
T-W-2Chemia pierwiastków bloku energetycznego s. Ogólna charakterystyka rodzin litowców i berylowców. Właściwości fizyczne i chemiczne.
T-W-4Ogólna charakterystyka pierwiastków bloku energetycznego p. Pierwiastki rodziny borowców. Najważniejsze związki borowców z tlenem, wodorem, fluorowcami; sole kwasów tlenowych. Otrzymywanie, właściwości, zastosowanie.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał 55% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
3,0Student uzyskał od 55 do 65% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
3,5Student uzyskał od 65 do 75% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
4,0Student uzyskał od 75 do 85% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
4,5Student uzyskał od 85 do 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
5,0Student uzyskał powyżej 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_B07_U01Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych lub innych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U07ma umiejętność samokształcenia się m. in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z systematyką związków nieorganicznych oraz metodami otrzymywania wybranych pierwiastków oraz związków nieorganicznych
Treści programoweT-A-2Reakcje otrzymywania najważniejszych związków litowców i berylowców (tlenki, wodorotlenki, sole). Konfiguracje elektronowe anionów nadlenkowych i ponadtlenkowych (orbitale elektronowe wielocentrowe - molekularne). Hybrydyzacja sp (kształt liniowy cząsteczek).
T-A-5Różne typy hybrydyzacji i ich wpływ na kształt cząsteczek związków nieorganicznych. Hybrydyzacja sp, sp2 i sp3 w odmianach alotropowych i związkach nieorganicznych węgla.
T-A-8Laboratoryjne i przemysłowe metody otrzymywania tlenu. Reakcje syntezy tlenków i tlenowych kwasów siarki. Typy hybrydyzacji i kształt cząsteczek tlenków i tlenowych jonów siarki. Otrzymywanie wybranych tlenohalogenków siarki i selenu.
T-A-1Równania reakcji otrzymywania wodoru na skalę laboratoryjną i przemysłową. Reakcje i mechanizmy tworzenia najważniejszych związków wodoru (wodorki typu soli, kowalencyjne i metaliczne).
T-A-3Reaktywność borowców. Reakcje otrzymywania boranów, ich nazewnictwo i struktury (wiązania wielocentrowe). Reakcje odróżniające bor od pozostałych borowców (z azotem, węglem i fosforem). Reakcje otrzymywania najważniejszych związków glinowców (z wodorem i halogenkami). Hybrydyzacja sp2 (kształt cząsteczek kątowy lub trójkątny).
T-A-7Synteza i właściwości tlenków oraz tlenowych kwasów azotowców. Wzory Lewisa wybranych związków.
T-A-9Reakcje otrzymywania związków fluorowców z wodorem oraz z tlenem. Sole tlenowych kwasów chloru i ich właściwości utleniająco-redukujące. Hybrydyzacja fluorowców w związkach międzyhalogenowych i kształt cząsteczek.
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pozyskiwać informacji z literatury, baz danych lub innych źródeł
3,0Student w 55-65 procentach potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych lub innych źródeł
3,5Student w 65-75 procentach potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych lub innych źródeł
4,0Student w 75-85 procentach potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych lub innych źródeł
4,5Student w 85-95 procentach potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych lub innych źródeł
5,0Student powyżej 95% potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych lub innych źródeł
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_B07_U02Student potrafi posługiwać się terminami właściwymi dla systematyki pierwiastków i związków s-, p-, d- i f-elektronowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U01potrafi analizować problemy z zakresu chemii, w szczególności problemy o charakterze utylitarnym oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z systematyką związków nieorganicznych oraz metodami otrzymywania wybranych pierwiastków oraz związków nieorganicznych
Treści programoweT-A-2Reakcje otrzymywania najważniejszych związków litowców i berylowców (tlenki, wodorotlenki, sole). Konfiguracje elektronowe anionów nadlenkowych i ponadtlenkowych (orbitale elektronowe wielocentrowe - molekularne). Hybrydyzacja sp (kształt liniowy cząsteczek).
T-A-5Różne typy hybrydyzacji i ich wpływ na kształt cząsteczek związków nieorganicznych. Hybrydyzacja sp, sp2 i sp3 w odmianach alotropowych i związkach nieorganicznych węgla.
T-A-8Laboratoryjne i przemysłowe metody otrzymywania tlenu. Reakcje syntezy tlenków i tlenowych kwasów siarki. Typy hybrydyzacji i kształt cząsteczek tlenków i tlenowych jonów siarki. Otrzymywanie wybranych tlenohalogenków siarki i selenu.
T-A-1Równania reakcji otrzymywania wodoru na skalę laboratoryjną i przemysłową. Reakcje i mechanizmy tworzenia najważniejszych związków wodoru (wodorki typu soli, kowalencyjne i metaliczne).
T-A-3Reaktywność borowców. Reakcje otrzymywania boranów, ich nazewnictwo i struktury (wiązania wielocentrowe). Reakcje odróżniające bor od pozostałych borowców (z azotem, węglem i fosforem). Reakcje otrzymywania najważniejszych związków glinowców (z wodorem i halogenkami). Hybrydyzacja sp2 (kształt cząsteczek kątowy lub trójkątny).
T-A-7Synteza i właściwości tlenków oraz tlenowych kwasów azotowców. Wzory Lewisa wybranych związków.
T-A-9Reakcje otrzymywania związków fluorowców z wodorem oraz z tlenem. Sole tlenowych kwasów chloru i ich właściwości utleniająco-redukujące. Hybrydyzacja fluorowców w związkach międzyhalogenowych i kształt cząsteczek.
T-W-3Związki pierwiastków bloku s z tlenem, wodorem i fluorowcami. Sole kwasów tlenowych - właściwości fizykochemiczne. Zastosowanie w praktyce związków chemicznych pierwiastków rodzin litowców i berylowców.
T-W-6Charakterystyka ogólna azotowców. Związki azotowców z wodorem, tlenem, fluorowcami. Kwasy tlenowe azotowców. Najważniejsze związki azotowców - właściwości, zastosowania.
T-W-9Helowce - ogólna charakterystyka grupy. Zastosowanie helowców. Związki chemiczne helowców.
T-W-1Systematyka związków nieorganicznych. Wodór: właściwości, występowanie, otrzymywanie i zastosowanie. Wodorki.
T-W-8Fluorowce. Charakterystyka ogólna. Związki fluorowców z wodorem, tlenem. Kwasy tlenowe fluorowców. Najważniejsze związki - właściwości, zastosowanie.
T-W-5Charakterystyka ogólna węglowców. Węglowce I, węglowce II. Związki z wodorem, tlenem i fluorowcami. Właściwości i zastosowanie.
T-W-10Ogólna charakterystyka pierwiastków bloków energetycznych d i f. Najważniejsze związki i ich otrzymywanie.
T-W-7Tlenowce. Charakterystyka ogólna. Otrzymywanie i zastosowanie tlenu. Związki tlenowców z wodorem, fluorowcami i tlenem. Tlenowe kwasy siarki.
T-W-2Chemia pierwiastków bloku energetycznego s. Ogólna charakterystyka rodzin litowców i berylowców. Właściwości fizyczne i chemiczne.
T-W-4Ogólna charakterystyka pierwiastków bloku energetycznego p. Pierwiastki rodziny borowców. Najważniejsze związki borowców z tlenem, wodorem, fluorowcami; sole kwasów tlenowych. Otrzymywanie, właściwości, zastosowanie.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał 55% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
3,0Student uzyskał od 55 do 65% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
3,5Student uzyskał od 65 do 75% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
4,0Student uzyskał od 75 do 85% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
4,5Student uzyskał od 85 do 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
5,0Student uzyskał powyżej 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_B07_K01Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z systematyką związków nieorganicznych oraz metodami otrzymywania wybranych pierwiastków oraz związków nieorganicznych
Treści programoweT-A-2Reakcje otrzymywania najważniejszych związków litowców i berylowców (tlenki, wodorotlenki, sole). Konfiguracje elektronowe anionów nadlenkowych i ponadtlenkowych (orbitale elektronowe wielocentrowe - molekularne). Hybrydyzacja sp (kształt liniowy cząsteczek).
T-A-5Różne typy hybrydyzacji i ich wpływ na kształt cząsteczek związków nieorganicznych. Hybrydyzacja sp, sp2 i sp3 w odmianach alotropowych i związkach nieorganicznych węgla.
T-A-8Laboratoryjne i przemysłowe metody otrzymywania tlenu. Reakcje syntezy tlenków i tlenowych kwasów siarki. Typy hybrydyzacji i kształt cząsteczek tlenków i tlenowych jonów siarki. Otrzymywanie wybranych tlenohalogenków siarki i selenu.
T-A-1Równania reakcji otrzymywania wodoru na skalę laboratoryjną i przemysłową. Reakcje i mechanizmy tworzenia najważniejszych związków wodoru (wodorki typu soli, kowalencyjne i metaliczne).
T-A-3Reaktywność borowców. Reakcje otrzymywania boranów, ich nazewnictwo i struktury (wiązania wielocentrowe). Reakcje odróżniające bor od pozostałych borowców (z azotem, węglem i fosforem). Reakcje otrzymywania najważniejszych związków glinowców (z wodorem i halogenkami). Hybrydyzacja sp2 (kształt cząsteczek kątowy lub trójkątny).
T-A-7Synteza i właściwości tlenków oraz tlenowych kwasów azotowców. Wzory Lewisa wybranych związków.
T-A-9Reakcje otrzymywania związków fluorowców z wodorem oraz z tlenem. Sole tlenowych kwasów chloru i ich właściwości utleniająco-redukujące. Hybrydyzacja fluorowców w związkach międzyhalogenowych i kształt cząsteczek.
T-W-3Związki pierwiastków bloku s z tlenem, wodorem i fluorowcami. Sole kwasów tlenowych - właściwości fizykochemiczne. Zastosowanie w praktyce związków chemicznych pierwiastków rodzin litowców i berylowców.
T-W-6Charakterystyka ogólna azotowców. Związki azotowców z wodorem, tlenem, fluorowcami. Kwasy tlenowe azotowców. Najważniejsze związki azotowców - właściwości, zastosowania.
T-W-9Helowce - ogólna charakterystyka grupy. Zastosowanie helowców. Związki chemiczne helowców.
T-W-1Systematyka związków nieorganicznych. Wodór: właściwości, występowanie, otrzymywanie i zastosowanie. Wodorki.
T-W-8Fluorowce. Charakterystyka ogólna. Związki fluorowców z wodorem, tlenem. Kwasy tlenowe fluorowców. Najważniejsze związki - właściwości, zastosowanie.
T-W-5Charakterystyka ogólna węglowców. Węglowce I, węglowce II. Związki z wodorem, tlenem i fluorowcami. Właściwości i zastosowanie.
T-W-10Ogólna charakterystyka pierwiastków bloków energetycznych d i f. Najważniejsze związki i ich otrzymywanie.
T-W-7Tlenowce. Charakterystyka ogólna. Otrzymywanie i zastosowanie tlenu. Związki tlenowców z wodorem, fluorowcami i tlenem. Tlenowe kwasy siarki.
T-W-2Chemia pierwiastków bloku energetycznego s. Ogólna charakterystyka rodzin litowców i berylowców. Właściwości fizyczne i chemiczne.
T-W-4Ogólna charakterystyka pierwiastków bloku energetycznego p. Pierwiastki rodziny borowców. Najważniejsze związki borowców z tlenem, wodorem, fluorowcami; sole kwasów tlenowych. Otrzymywanie, właściwości, zastosowanie.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie potrzeby uczenia się.
3,0Student w dostatecznym stopniu rozumie potrzebę uczenia się.
3,5Student w stopniu dość dobrym rozumie potrzebę uczenia się.
4,0Student w dobrym stopniu rozumie potrzebę uczenia się.
4,5Student w ponad dobrym stopniu rozumie potrzebę uczenia się.
5,0Student w bardzo dobrym stopniu rozumie potrzebę uczenia się.