Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia nieorganiczna II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia nieorganiczna II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Mateusz Piz <Mateusz.Piz@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie kursu: Chemia nieorganiczna I |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z systematyką związków nieorganicznych oraz metodami otrzymywania wybranych pierwiastków oraz związków nieorganicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Równania reakcji otrzymywania wodoru na skalę laboratoryjną i przemysłową. Reakcje i mechanizmy tworzenia najważniejszych związków wodoru (wodorki typu soli, kowalencyjne i metaliczne). | 2 |
T-A-2 | Reakcje otrzymywania najważniejszych związków litowców i berylowców (tlenki, wodorotlenki, sole). Konfiguracje elektronowe anionów nadlenkowych i ponadtlenkowych (orbitale elektronowe wielocentrowe - molekularne). Hybrydyzacja sp (kształt liniowy cząsteczek). | 3 |
T-A-3 | Reaktywność borowców. Reakcje otrzymywania boranów, ich nazewnictwo i struktury (wiązania wielocentrowe). Reakcje odróżniające bor od pozostałych borowców (z azotem, węglem i fosforem). Reakcje otrzymywania najważniejszych związków glinowców (z wodorem i halogenkami). Hybrydyzacja sp2 (kształt cząsteczek kątowy lub trójkątny). | 2 |
T-A-4 | Reakcje otrzymywania węglików jonowych, kowalencyjnych i międzywezłowych oraz ich reaktywnośc chemiczna. Związki węgla z tlenowcami oraz fluorowcami i ich znaczenie. | 2 |
T-A-5 | Różne typy hybrydyzacji i ich wpływ na kształt cząsteczek związków nieorganicznych. Hybrydyzacja sp, sp2 i sp3 w odmianach alotropowych i związkach nieorganicznych węgla. | 3 |
T-A-6 | Reakcje otrzymywania najważniejszych związków azotowców. | 2 |
T-A-7 | Synteza i właściwości tlenków oraz tlenowych kwasów azotowców. Wzory Lewisa wybranych związków. | 2 |
T-A-8 | Laboratoryjne i przemysłowe metody otrzymywania tlenu. Reakcje syntezy tlenków i tlenowych kwasów siarki. Typy hybrydyzacji i kształt cząsteczek tlenków i tlenowych jonów siarki. Otrzymywanie wybranych tlenohalogenków siarki i selenu. | 3 |
T-A-9 | Reakcje otrzymywania związków fluorowców z wodorem oraz z tlenem. Sole tlenowych kwasów chloru i ich właściwości utleniająco-redukujące. Hybrydyzacja fluorowców w związkach międzyhalogenowych i kształt cząsteczek. | 3 |
T-A-10 | Synteza i właściwości fizykochemiczne związków helowców. | 2 |
T-A-11 | Najważniejsze związki pierwiastków bloku d i ich otrzymywanie. | 2 |
T-A-12 | Najważniejsze związki pierwiastków bloku f i reakcje ich otrzymywania. | 2 |
T-A-13 | Kolokwium zaliczajace ćwiczenia audytoryjne. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Systematyka związków nieorganicznych. Wodór: właściwości, występowanie, otrzymywanie i zastosowanie. Wodorki. | 2 |
T-W-2 | Chemia pierwiastków bloku energetycznego s. Ogólna charakterystyka rodzin litowców i berylowców. Właściwości fizyczne i chemiczne. | 2 |
T-W-3 | Związki pierwiastków bloku s z tlenem, wodorem i fluorowcami. Sole kwasów tlenowych - właściwości fizykochemiczne. Zastosowanie w praktyce związków chemicznych pierwiastków rodzin litowców i berylowców. | 3 |
T-W-4 | Ogólna charakterystyka pierwiastków bloku energetycznego p. Pierwiastki rodziny borowców. Najważniejsze związki borowców z tlenem, wodorem, fluorowcami; sole kwasów tlenowych. Otrzymywanie, właściwości, zastosowanie. | 4 |
T-W-5 | Charakterystyka ogólna węglowców. Węglowce I, węglowce II. Związki z wodorem, tlenem i fluorowcami. Właściwości i zastosowanie. | 3 |
T-W-6 | Charakterystyka ogólna azotowców. Związki azotowców z wodorem, tlenem, fluorowcami. Kwasy tlenowe azotowców. Najważniejsze związki azotowców - właściwości, zastosowania. | 3 |
T-W-7 | Tlenowce. Charakterystyka ogólna. Otrzymywanie i zastosowanie tlenu. Związki tlenowców z wodorem, fluorowcami i tlenem. Tlenowe kwasy siarki. | 4 |
T-W-8 | Fluorowce. Charakterystyka ogólna. Związki fluorowców z wodorem, tlenem. Kwasy tlenowe fluorowców. Najważniejsze związki - właściwości, zastosowanie. | 4 |
T-W-9 | Helowce - ogólna charakterystyka grupy. Zastosowanie helowców. Związki chemiczne helowców. | 2 |
T-W-10 | Ogólna charakterystyka pierwiastków bloków energetycznych d i f. Najważniejsze związki i ich otrzymywanie. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych. | 30 |
A-A-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań poleconych przez prowadzącego. | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 3 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie zalecanej literatury przedmiotu. | 14 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 15 |
A-W-4 | Egzamin pisemny i ustny. | 3 |
62 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca: wykład informacyjny |
M-2 | metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny i ustny |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_B07_W01 Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą chemii wybranych pierwiastków s-, p-, d- i f-elektronowych | KCh_1A_W01 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-5, T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-7, T-A-9, T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-10, T-W-7, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
KCh_1A_B07_W02 Student ma wiedzę na temat otrzymywania niektórych pierwiastków i związków nieorganicznych | KCh_1A_W01 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-5, T-A-13, T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-7, T-A-9, T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-10, T-W-7, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_B07_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych lub innych źródeł | KCh_1A_U07 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-5, T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-7, T-A-9 | M-2 | S-2, S-1 |
KCh_1A_B07_U02 Student potrafi posługiwać się terminami właściwymi dla systematyki pierwiastków i związków s-, p-, d- i f-elektronowych | KCh_1A_U01 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-5, T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-7, T-A-9, T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-10, T-W-7, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_B07_K01 Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie | KCh_1A_K01 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-5, T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-7, T-A-9, T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-10, T-W-7, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_B07_W01 Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą chemii wybranych pierwiastków s-, p-, d- i f-elektronowych | 2,0 | Student nie uzyskał 55% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. |
3,0 | Student uzyskał od 55 do 65% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
3,5 | Student uzyskał od 65 do 75% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
4,0 | Student uzyskał od 75 do 85% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
4,5 | Student uzyskał od 85 do 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
KCh_1A_B07_W02 Student ma wiedzę na temat otrzymywania niektórych pierwiastków i związków nieorganicznych | 2,0 | Student nie uzyskał 55% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. |
3,0 | Student uzyskał od 55 do 65% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
3,5 | Student uzyskał od 65 do 75% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
4,0 | Student uzyskał od 75 do 85% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
4,5 | Student uzyskał od 85 do 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_B07_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych lub innych źródeł | 2,0 | Student nie potrafi pozyskiwać informacji z literatury, baz danych lub innych źródeł |
3,0 | Student w 55-65 procentach potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych lub innych źródeł | |
3,5 | Student w 65-75 procentach potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych lub innych źródeł | |
4,0 | Student w 75-85 procentach potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych lub innych źródeł | |
4,5 | Student w 85-95 procentach potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych lub innych źródeł | |
5,0 | Student powyżej 95% potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych lub innych źródeł | |
KCh_1A_B07_U02 Student potrafi posługiwać się terminami właściwymi dla systematyki pierwiastków i związków s-, p-, d- i f-elektronowych | 2,0 | Student nie uzyskał 55% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. |
3,0 | Student uzyskał od 55 do 65% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
3,5 | Student uzyskał od 65 do 75% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
4,0 | Student uzyskał od 75 do 85% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
4,5 | Student uzyskał od 85 do 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_B07_K01 Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie | 2,0 | Student nie rozumie potrzeby uczenia się. |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu rozumie potrzebę uczenia się. | |
3,5 | Student w stopniu dość dobrym rozumie potrzebę uczenia się. | |
4,0 | Student w dobrym stopniu rozumie potrzebę uczenia się. | |
4,5 | Student w ponad dobrym stopniu rozumie potrzebę uczenia się. | |
5,0 | Student w bardzo dobrym stopniu rozumie potrzebę uczenia się. |
Literatura podstawowa
- A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa, 1998, 3, uzupełnione
- L. kolditz, Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1994, 1
- J. D. Lee, Zwięzła chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1999, 5
- F. A. Cotton, G. Wilkinson, P.L. Galus, Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1998, 1
- A.F. Wells, Strukturalna chemia nieorganiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczna, Warszawa, 1993, 1
Literatura dodatkowa
- P.A. Cox, Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 2003, 1
- L. Pauling, P. Pauling, Chemia, PWN, Warszawa, 1997, 1