Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia nieorganiczna I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia nieorganiczna I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Beata Kołodziej <Beata.Kolodziej@zut.edu.pl>, Mateusz Piz <Mateusz.Piz@zut.edu.pl>, Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>, Anna Szady-Chełmieniecka <Anna.Szady@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 2,00,31zaliczenie
laboratoriaL2 45 2,00,31zaliczenie
wykładyW2 15 3,00,38egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie wiedzy z chemii ogólnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w roztworach elektrolitów oraz nauczenie studentów rozwiązywania zadań i problemów związanych z tymi procesami.
C-2Zapoznanie studentów ze sposobem przeprowadzania rozdziału i identyfikacji wybranych jonów oraz nauczenie studentów samodzielnego wykonywania takich analiz.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Dysocjacja elektrolityczna jedno- i wieloprotonowych słabych kwasów i zasad. Obliczenia stałych, stopnia dysocjacji i pH roztworów. Równowagi w wodnych roztworach związków kompleksowych. Stała trwałości i nietrwałości kompleksów.3
T-A-2Wpływ wspólnego jonu na dysocjację słabych elektrolitów. Obliczenia pH roztworów buforowych i jego zmian na skutek rozcieńczania lub dodatku mocnych elektrolitów.2
T-A-3Hydroliza soli. Obliczanie stałej i stopnia hydrolizy oraz pH wodnych roztworów soli.2
T-A-4Obliczenia w oparciu o iloczyn rozpuszczalności. Obliczanie granicznych stęzeń jonów w procesie wytracania osadów. Wpływ wspólnych jonów na rozpuszczalność trudnorozpuszczalnych elektrolitów.4
T-A-5Roztwory mocnych elektrolitów. Obliczanie siły jonowej roztworu, aktywności jonów i wykładnika aktywności jonów oksoniowych.2
T-A-6Kolokwium zaliczeniowe.2
15
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne. Regulamin pracy w laboratorium chemicznym. Przepisy BHP. Wyposażenie laboratorium i szafki studenckiej niezbędne do wykonywania analiz chemicznych. Sposób prowadzenia dziennika laboratoryjnego. Sprawdzian z nazewnictwa związków nieorganicznych.2
T-L-2Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów I-II grupy analitycznej. Podział kationów gr. II na IIA i IIB. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 kationów).8
T-L-3Reakcje rozdziału kationów I i II grupy analitycznej. Analiza systematyczna mieszaniny wybranych kationów grup I-II.8
T-L-4Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów III-V grupy analitycznej. Związki kompleksowe w identyfikacji kationów III-V grupy analitycznej. Identyfikacja wybranych kationów III-V grupy analitycznej (3x5 kationów). Sprawdzian dotyczący kationów I i II grupy analitycznej.7
T-L-5Sprawdzian z nazewnictwa związków kompleksowych i reakcji charakterystycznych kationow grup III-V. Podział na grupy, reakcje z odczynnikami grupowymi oraz charakterystyczne anionów grup I-IV. Identyfikacja wybranych anionów (3x5 anionów).8
T-L-6Sprawdzian dotyczący anionów I-IV grupy analitycznej. Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup I-V i anionów grup I-IV.10
T-L-7Kolokwium zaliczające ćwiczenia laboratoryjne.2
45
wykłady
T-W-1Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Dysocjacja elektrolityczna i wpływ wpólnych jonów na dysocjację słabych elektrolitów. Roztwory buforowe.2
T-W-2Roztwory mocnych elektrolitów - teoria P. Debye'a i E. Huckla, moc jonowa roztworu, współczynnik aktywności, wykładnik aktywności jonów oksoniowych.2
T-W-3Hydroliza soli - stała i stopień hydrolizy.2
T-W-4Iloczyn rozpuszczalności. Strącanie i rozpuszczanie trudnorozpuszczalnych elektrolitów. Podział kationów na grupy analityczne i ich reakcje z odczynnikiem grupowym.2
T-W-5Reakcje charakterystyczne i identyfikacja wybranych kationów I-V grupy analitycznej. Systematyczny rozdział mieszaniny kationów grup I-V oraz ich identyfikacja. Warunki oddzielania kationów poszczególnych grup analitycznych.4
T-W-6Podział anionów na grupy analityczne. Reakcje anionów z odczynnikami grupowymi i charakterystyczne. Systematyczny rozdział mieszaniny kationów i anionów.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zaleconych zadań.18
A-A-3Udział w konsultacjach.2
A-A-4Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.15
50
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo z ćwiczeniach laboratoryjnych.45
A-L-2Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.1
A-L-3Przygotowanie do sprawdzianów.2
A-L-4Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielna analiza treści w opraciu o zalecaną literaturę.21
A-W-3Udział w konsultacjach.4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.32
A-W-5Egzamin pisemny i ustny.3
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne.
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wykonywania kolejnych zadań laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_B06_W01
Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, w szczególności zna i opisuje procesy zachodzące w roztworach mocnych i słabych elektrolitów. Student zna reakcje charakterystyczne wybranych jonów oraz objaśnia sposób rozdzielenia wybranych jonów.
KCh_1A_W06, KCh_1A_W01, KCh_1A_W04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5M-1S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_B06_U01
Student analizuje i rozwiązuje zadania i problemy z zakresu chemii, w szczególności związane z procesami zachodzącymi w roztworach elektrolitów. Student potrafi samodzielnie dokonać rozdziału i identyfikacji wybranych jonów.
KCh_1A_U01, KCh_1A_U03, KCh_1A_U07C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-3M-2, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_B06_K01
Student potrafi myśleć i samodzielnie znależć sposób rozwiązania zadań i problemów.
KCh_1A_K06C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-4, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_B06_W01
Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, w szczególności zna i opisuje procesy zachodzące w roztworach mocnych i słabych elektrolitów. Student zna reakcje charakterystyczne wybranych jonów oraz objaśnia sposób rozdzielenia wybranych jonów.
2,0Student nie uzyskał 55% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
3,0Student uzyskał od 55 do 65% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
3,5Student uzyskał od 65 do 75% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
4,0Student uzyskał od 75 do 85% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
4,5Student uzyskał od 85 do 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
5,0Student uzyskał powyżej 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_B06_U01
Student analizuje i rozwiązuje zadania i problemy z zakresu chemii, w szczególności związane z procesami zachodzącymi w roztworach elektrolitów. Student potrafi samodzielnie dokonać rozdziału i identyfikacji wybranych jonów.
2,0Student nie uzyskał 55% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
3,0Student uzyskał od 55 do 65% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
3,5Student uzyskał od 65 do 75% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
4,0Student uzyskał od 75 do 85% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
4,5Student uzyskał od 85 do 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
5,0Student uzyskał powyżej 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_B06_K01
Student potrafi myśleć i samodzielnie znależć sposób rozwiązania zadań i problemów.
2,0Student nie potrafi w stopniu dostatecznym myśleć i samodzielnie znaleźć sposób rozwiązania co najmniej 55% zadań i problemów.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym myśleć i samodzielnie znaleźć sposób rozwiązania od 55 do 65% zadań i problemów.
3,5Student potrafi w stopniu dość dobrym myśleć i samodzielnie znaleźć sposób na rozwiązanie od 65 do 75% zadań i problemów.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym myśleć i samodzielnie znaleźć sposób na rozwiązanie od 75 do 85% zadań i problemów.
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym myśleć i samodzielnie znaleźć sposób na rozwiązanie od 85 do 95% zadań i problemów.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym myśleć i samodzielnie znaleźć sposób na rozwiązanie ponad 95% zadań i problemów.

Literatura podstawowa

  1. A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa, 2010, 6 lub wcześniejsze
  2. L. Jones, P. Atkins, Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 2009
  3. W. Trzebiatowski, Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1978
  4. F. Domka, Chemiczne metody analizy jakościowej, Wyd. Naukowe UAM, Poznań, 2003
  5. Praca zbiorowa pod red. A.Śliwy, Obliczenia chemiczne, Zbiór zadań z chemii ogólnej i analitycznej nieorganicznej, PWN, Warszawa, 1987
  6. Konspekt do użytku wewnętrznego w Zakładzie Chemii Nieorganicznej WTiICh ZUT

Literatura dodatkowa

  1. L.Pauling, P.Pauling, Chemia, PWN, Warszawa, 1997
  2. A.Zajdler, J.Duda, Podstawy chemii nieorganicznej, Wyd. Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2006
  3. L. Pajdowski, Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 1985, 7

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Dysocjacja elektrolityczna jedno- i wieloprotonowych słabych kwasów i zasad. Obliczenia stałych, stopnia dysocjacji i pH roztworów. Równowagi w wodnych roztworach związków kompleksowych. Stała trwałości i nietrwałości kompleksów.3
T-A-2Wpływ wspólnego jonu na dysocjację słabych elektrolitów. Obliczenia pH roztworów buforowych i jego zmian na skutek rozcieńczania lub dodatku mocnych elektrolitów.2
T-A-3Hydroliza soli. Obliczanie stałej i stopnia hydrolizy oraz pH wodnych roztworów soli.2
T-A-4Obliczenia w oparciu o iloczyn rozpuszczalności. Obliczanie granicznych stęzeń jonów w procesie wytracania osadów. Wpływ wspólnych jonów na rozpuszczalność trudnorozpuszczalnych elektrolitów.4
T-A-5Roztwory mocnych elektrolitów. Obliczanie siły jonowej roztworu, aktywności jonów i wykładnika aktywności jonów oksoniowych.2
T-A-6Kolokwium zaliczeniowe.2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne. Regulamin pracy w laboratorium chemicznym. Przepisy BHP. Wyposażenie laboratorium i szafki studenckiej niezbędne do wykonywania analiz chemicznych. Sposób prowadzenia dziennika laboratoryjnego. Sprawdzian z nazewnictwa związków nieorganicznych.2
T-L-2Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów I-II grupy analitycznej. Podział kationów gr. II na IIA i IIB. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 kationów).8
T-L-3Reakcje rozdziału kationów I i II grupy analitycznej. Analiza systematyczna mieszaniny wybranych kationów grup I-II.8
T-L-4Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów III-V grupy analitycznej. Związki kompleksowe w identyfikacji kationów III-V grupy analitycznej. Identyfikacja wybranych kationów III-V grupy analitycznej (3x5 kationów). Sprawdzian dotyczący kationów I i II grupy analitycznej.7
T-L-5Sprawdzian z nazewnictwa związków kompleksowych i reakcji charakterystycznych kationow grup III-V. Podział na grupy, reakcje z odczynnikami grupowymi oraz charakterystyczne anionów grup I-IV. Identyfikacja wybranych anionów (3x5 anionów).8
T-L-6Sprawdzian dotyczący anionów I-IV grupy analitycznej. Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup I-V i anionów grup I-IV.10
T-L-7Kolokwium zaliczające ćwiczenia laboratoryjne.2
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Dysocjacja elektrolityczna i wpływ wpólnych jonów na dysocjację słabych elektrolitów. Roztwory buforowe.2
T-W-2Roztwory mocnych elektrolitów - teoria P. Debye'a i E. Huckla, moc jonowa roztworu, współczynnik aktywności, wykładnik aktywności jonów oksoniowych.2
T-W-3Hydroliza soli - stała i stopień hydrolizy.2
T-W-4Iloczyn rozpuszczalności. Strącanie i rozpuszczanie trudnorozpuszczalnych elektrolitów. Podział kationów na grupy analityczne i ich reakcje z odczynnikiem grupowym.2
T-W-5Reakcje charakterystyczne i identyfikacja wybranych kationów I-V grupy analitycznej. Systematyczny rozdział mieszaniny kationów grup I-V oraz ich identyfikacja. Warunki oddzielania kationów poszczególnych grup analitycznych.4
T-W-6Podział anionów na grupy analityczne. Reakcje anionów z odczynnikami grupowymi i charakterystyczne. Systematyczny rozdział mieszaniny kationów i anionów.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zaleconych zadań.18
A-A-3Udział w konsultacjach.2
A-A-4Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo z ćwiczeniach laboratoryjnych.45
A-L-2Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.1
A-L-3Przygotowanie do sprawdzianów.2
A-L-4Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielna analiza treści w opraciu o zalecaną literaturę.21
A-W-3Udział w konsultacjach.4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.32
A-W-5Egzamin pisemny i ustny.3
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_B06_W01Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, w szczególności zna i opisuje procesy zachodzące w roztworach mocnych i słabych elektrolitów. Student zna reakcje charakterystyczne wybranych jonów oraz objaśnia sposób rozdzielenia wybranych jonów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W06zna podstawowe zasady BHP w laboratorium chemicznym, zna zasady związane z wykorzystywaniem chemikaliów i ich unieszkodliwiania
KCh_1A_W01posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie chemii, zna podstawowe koncepcje i teorie chemiczne, zna terminologię, nomenklaturę i jednostki chemiczne
KCh_1A_W04zna metody obliczeniowe i statystyczne stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii i wie jak zastosować odpowiednie metody obliczeniowe i programy komputerowe do ich rozwiązania; zna podstawy programowania oraz inżynierii oprogramowania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w roztworach elektrolitów oraz nauczenie studentów rozwiązywania zadań i problemów związanych z tymi procesami.
C-2Zapoznanie studentów ze sposobem przeprowadzania rozdziału i identyfikacji wybranych jonów oraz nauczenie studentów samodzielnego wykonywania takich analiz.
Treści programoweT-W-1Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Dysocjacja elektrolityczna i wpływ wpólnych jonów na dysocjację słabych elektrolitów. Roztwory buforowe.
T-W-2Roztwory mocnych elektrolitów - teoria P. Debye'a i E. Huckla, moc jonowa roztworu, współczynnik aktywności, wykładnik aktywności jonów oksoniowych.
T-W-3Hydroliza soli - stała i stopień hydrolizy.
T-W-4Iloczyn rozpuszczalności. Strącanie i rozpuszczanie trudnorozpuszczalnych elektrolitów. Podział kationów na grupy analityczne i ich reakcje z odczynnikiem grupowym.
T-W-6Podział anionów na grupy analityczne. Reakcje anionów z odczynnikami grupowymi i charakterystyczne. Systematyczny rozdział mieszaniny kationów i anionów.
T-W-5Reakcje charakterystyczne i identyfikacja wybranych kationów I-V grupy analitycznej. Systematyczny rozdział mieszaniny kationów grup I-V oraz ich identyfikacja. Warunki oddzielania kationów poszczególnych grup analitycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał 55% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
3,0Student uzyskał od 55 do 65% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
3,5Student uzyskał od 65 do 75% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
4,0Student uzyskał od 75 do 85% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
4,5Student uzyskał od 85 do 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
5,0Student uzyskał powyżej 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_B06_U01Student analizuje i rozwiązuje zadania i problemy z zakresu chemii, w szczególności związane z procesami zachodzącymi w roztworach elektrolitów. Student potrafi samodzielnie dokonać rozdziału i identyfikacji wybranych jonów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U01potrafi analizować problemy z zakresu chemii, w szczególności problemy o charakterze utylitarnym oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody
KCh_1A_U03potrafi planować i przeprowadzać proste badania doświadczalne i symulacje komputerowe w zakresie chemii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
KCh_1A_U07ma umiejętność samokształcenia się m. in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w roztworach elektrolitów oraz nauczenie studentów rozwiązywania zadań i problemów związanych z tymi procesami.
C-2Zapoznanie studentów ze sposobem przeprowadzania rozdziału i identyfikacji wybranych jonów oraz nauczenie studentów samodzielnego wykonywania takich analiz.
Treści programoweT-A-2Wpływ wspólnego jonu na dysocjację słabych elektrolitów. Obliczenia pH roztworów buforowych i jego zmian na skutek rozcieńczania lub dodatku mocnych elektrolitów.
T-A-3Hydroliza soli. Obliczanie stałej i stopnia hydrolizy oraz pH wodnych roztworów soli.
T-A-4Obliczenia w oparciu o iloczyn rozpuszczalności. Obliczanie granicznych stęzeń jonów w procesie wytracania osadów. Wpływ wspólnych jonów na rozpuszczalność trudnorozpuszczalnych elektrolitów.
T-A-1Dysocjacja elektrolityczna jedno- i wieloprotonowych słabych kwasów i zasad. Obliczenia stałych, stopnia dysocjacji i pH roztworów. Równowagi w wodnych roztworach związków kompleksowych. Stała trwałości i nietrwałości kompleksów.
T-A-5Roztwory mocnych elektrolitów. Obliczanie siły jonowej roztworu, aktywności jonów i wykładnika aktywności jonów oksoniowych.
T-L-2Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów I-II grupy analitycznej. Podział kationów gr. II na IIA i IIB. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 kationów).
T-L-4Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów III-V grupy analitycznej. Związki kompleksowe w identyfikacji kationów III-V grupy analitycznej. Identyfikacja wybranych kationów III-V grupy analitycznej (3x5 kationów). Sprawdzian dotyczący kationów I i II grupy analitycznej.
T-L-5Sprawdzian z nazewnictwa związków kompleksowych i reakcji charakterystycznych kationow grup III-V. Podział na grupy, reakcje z odczynnikami grupowymi oraz charakterystyczne anionów grup I-IV. Identyfikacja wybranych anionów (3x5 anionów).
T-L-6Sprawdzian dotyczący anionów I-IV grupy analitycznej. Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup I-V i anionów grup I-IV.
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne. Regulamin pracy w laboratorium chemicznym. Przepisy BHP. Wyposażenie laboratorium i szafki studenckiej niezbędne do wykonywania analiz chemicznych. Sposób prowadzenia dziennika laboratoryjnego. Sprawdzian z nazewnictwa związków nieorganicznych.
T-L-3Reakcje rozdziału kationów I i II grupy analitycznej. Analiza systematyczna mieszaniny wybranych kationów grup I-II.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wykonywania kolejnych zadań laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał 55% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
3,0Student uzyskał od 55 do 65% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
3,5Student uzyskał od 65 do 75% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
4,0Student uzyskał od 75 do 85% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
4,5Student uzyskał od 85 do 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
5,0Student uzyskał powyżej 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_B06_K01Student potrafi myśleć i samodzielnie znależć sposób rozwiązania zadań i problemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w roztworach elektrolitów oraz nauczenie studentów rozwiązywania zadań i problemów związanych z tymi procesami.
C-2Zapoznanie studentów ze sposobem przeprowadzania rozdziału i identyfikacji wybranych jonów oraz nauczenie studentów samodzielnego wykonywania takich analiz.
Treści programoweT-A-2Wpływ wspólnego jonu na dysocjację słabych elektrolitów. Obliczenia pH roztworów buforowych i jego zmian na skutek rozcieńczania lub dodatku mocnych elektrolitów.
T-A-3Hydroliza soli. Obliczanie stałej i stopnia hydrolizy oraz pH wodnych roztworów soli.
T-A-4Obliczenia w oparciu o iloczyn rozpuszczalności. Obliczanie granicznych stęzeń jonów w procesie wytracania osadów. Wpływ wspólnych jonów na rozpuszczalność trudnorozpuszczalnych elektrolitów.
T-A-1Dysocjacja elektrolityczna jedno- i wieloprotonowych słabych kwasów i zasad. Obliczenia stałych, stopnia dysocjacji i pH roztworów. Równowagi w wodnych roztworach związków kompleksowych. Stała trwałości i nietrwałości kompleksów.
T-A-5Roztwory mocnych elektrolitów. Obliczanie siły jonowej roztworu, aktywności jonów i wykładnika aktywności jonów oksoniowych.
T-L-2Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów I-II grupy analitycznej. Podział kationów gr. II na IIA i IIB. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 kationów).
T-L-4Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów III-V grupy analitycznej. Związki kompleksowe w identyfikacji kationów III-V grupy analitycznej. Identyfikacja wybranych kationów III-V grupy analitycznej (3x5 kationów). Sprawdzian dotyczący kationów I i II grupy analitycznej.
T-L-5Sprawdzian z nazewnictwa związków kompleksowych i reakcji charakterystycznych kationow grup III-V. Podział na grupy, reakcje z odczynnikami grupowymi oraz charakterystyczne anionów grup I-IV. Identyfikacja wybranych anionów (3x5 anionów).
T-L-6Sprawdzian dotyczący anionów I-IV grupy analitycznej. Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup I-V i anionów grup I-IV.
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne. Regulamin pracy w laboratorium chemicznym. Przepisy BHP. Wyposażenie laboratorium i szafki studenckiej niezbędne do wykonywania analiz chemicznych. Sposób prowadzenia dziennika laboratoryjnego. Sprawdzian z nazewnictwa związków nieorganicznych.
T-L-3Reakcje rozdziału kationów I i II grupy analitycznej. Analiza systematyczna mieszaniny wybranych kationów grup I-II.
T-W-1Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Dysocjacja elektrolityczna i wpływ wpólnych jonów na dysocjację słabych elektrolitów. Roztwory buforowe.
T-W-2Roztwory mocnych elektrolitów - teoria P. Debye'a i E. Huckla, moc jonowa roztworu, współczynnik aktywności, wykładnik aktywności jonów oksoniowych.
T-W-3Hydroliza soli - stała i stopień hydrolizy.
T-W-4Iloczyn rozpuszczalności. Strącanie i rozpuszczanie trudnorozpuszczalnych elektrolitów. Podział kationów na grupy analityczne i ich reakcje z odczynnikiem grupowym.
T-W-6Podział anionów na grupy analityczne. Reakcje anionów z odczynnikami grupowymi i charakterystyczne. Systematyczny rozdział mieszaniny kationów i anionów.
T-W-5Reakcje charakterystyczne i identyfikacja wybranych kationów I-V grupy analitycznej. Systematyczny rozdział mieszaniny kationów grup I-V oraz ich identyfikacja. Warunki oddzielania kationów poszczególnych grup analitycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin.
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wykonywania kolejnych zadań laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w stopniu dostatecznym myśleć i samodzielnie znaleźć sposób rozwiązania co najmniej 55% zadań i problemów.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym myśleć i samodzielnie znaleźć sposób rozwiązania od 55 do 65% zadań i problemów.
3,5Student potrafi w stopniu dość dobrym myśleć i samodzielnie znaleźć sposób na rozwiązanie od 65 do 75% zadań i problemów.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym myśleć i samodzielnie znaleźć sposób na rozwiązanie od 75 do 85% zadań i problemów.
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym myśleć i samodzielnie znaleźć sposób na rozwiązanie od 85 do 95% zadań i problemów.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym myśleć i samodzielnie znaleźć sposób na rozwiązanie ponad 95% zadań i problemów.