Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia ogólna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia ogólna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Beata Kołodziej <Beata.Kolodziej@zut.edu.pl>, Mateusz Piz <Mateusz.Piz@zut.edu.pl>, Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>, Anna Szady-Chełmieniecka <Anna.Szady@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 8,0 | ECTS (formy) | 8,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie podstawowej wiedzy z chemii, fizyki i matematyki z zakresu szkoły ponadgimnazjalnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z chemii ogólnej potrzebnymi do opisu i zrozumienia zjawiski i praw chemicznych. |
C-2 | Zapoznanie studenta z metodami rozwiązywania zadań i problemów chemicznych. |
C-3 | Zapoznanie studentów z podstawowymi grupami związków chemicznych oraz z metodami ich otrzymywania. Ukształtowanie umiejetności z zakresu przeprowadzenia reakcji chemicznych i postrzegania ich efektów. |
C-4 | Zapoznanie z zasadami przygotowania sprawozdania z przeprowadzonych doświadczeń chemicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Klasyfikacja, wzory oraz nazewnictwo związków chemicznych. | 3 |
T-A-2 | Równania reakcji chemicznych i ich klasyfikacja z uwzględnieniem różnych kryteriów. | 2 |
T-A-3 | Obliczenia stechiometryczne oparte na wzorach związków chemicznych i podstawowych prawach chemii. | 3 |
T-A-4 | Obliczenia stechiometryczne oparte na równaniach reakcji chemicznych. Wydajność reakcji chemicznej, niestechiometryczny stosunek reagentów, reakcje współbieżne. | 3 |
T-A-5 | Obliczanie stężeń roztworów. Przeliczanie jednostek stężenia roztworów (stężenie procentowe, molowe, molalne, ułamki - molowe, masowe i objętościowe). Obliczanie stężenia roztworu po jego rozcieńczaniu lub zatężeniu oraz zmieszaniu z innym roztworem. Obliczenia stechiometryczne z uwzględnieniem stężeń roztworów. | 4 |
T-A-6 | Kolokwium zaliczeniowe 1 | 2 |
T-A-7 | Budowa atomu, liczby kwantowe i orbitale atomowe. Struktura elektronowa atomu, a jego położenie w ukladzie okresowym. | 2 |
T-A-8 | Dobieranie współczynników w równaniach reakcji utleniania i redukcji ze wskazaniem utleniaczy i reduktorów. | 3 |
T-A-9 | Podstawowe obliczenia z kinetyki i statyki chemicznej (szybkość reakcji, stała szybkości reakcji, prawo działania mas). Wpływ czynników zewnętrznych na równowagę chemiczną (ciśnienie, stężenie, temperatura). | 2 |
T-A-10 | Obliczenia stałej i stopnia dysocjacji słabych elektrolitów. Obliczenia pH roztworów słabych i mocnych elektrolitów. | 2 |
T-A-11 | Obliczenia właściwości koligatywnych roztworów (ciśnienie osmotyczne, prężność pary nasyconej nad roztworem dwu substancji lotnych, podwyższenie temperatury wrzenia i obniżenie krzepnięcia roztworów). Prawo van't Hoffa i Raoulta dla roztworów elektrolitów. | 2 |
T-A-12 | Kolokwium zaliczeniowe 2 | 2 |
30 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie z regulaminem i podstawowymi zasadami BHP w laboratorium chemicznym. Prezentacja podstawowego wyposażenia i sprzętu laboratoryjnego. Zasady sporządzania sprawozdań i zaliczenia z ćwiczeń laboratoryjnych. | 2 |
T-L-2 | Typy reakcji chemicznych. Przeprowadzenie wskazanych reakcji, zaklasyfikowanie ich właściwych typów (synteza, analiza, wymiana) oraz napisanie obserwacji i równań reakcji. | 3 |
T-L-3 | Reakcje elektronacji i dezelektronacji. Przeprowadzenie wskazanych reakcji, napisanie obserwacji oraz dobranie współczynników stechiometrycznych metodą równań połówkowych i wskazanie utleniaczy oraz reduktorów. | 3 |
T-L-4 | Podstawowe operacje w analizie chemicznej oraz właściwości kwasów i zasad (wytrącanie, dekantacja, przemywanie, suszenie i rozpuszczanie osadów różnych związków chemicznych). Ustalanie właściwości kwasowych, zasadowych i amfoterycznych związków. | 3 |
T-L-5 | Dysocjacja elektrolityczna, pomiar i obliczenie pH roztworów mocnych i słabych elektrolitów. | 3 |
T-L-6 | Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot i zakres chemii ogólnej. Zjawiska fizyczne i chemiczne. Mieszanina a związek chemiczny. Podstawowe pojęcia i prawa chemiczne. Względna masa atomowa i cząsteczkowa, liczba atomowa, mol. | 3 |
T-W-2 | Typy związków nieorganicznych i ich nazewnictwo - tlenki, wodorki, kwasy, wodorotlenki, sole. Klasyfikacja reakcji chemicznych. Elementarne typy reakcji, reakcje elektronacji i dezelektronacji. Pojęcie stopnia utlenienia. Zasady obliczeń stechiometrycznych. Roztwory i sposoby wyrażania ich stężeń. | 4 |
T-W-3 | Cząstki elementarne i ich charakterystyka. Budowa jądra atomowego. Energia wiązania nukleonów. Izotopy, izobary, izotony. Promieniotwórczość naturalna i sztuczna. Zastosowanie substancji promieniotwórczych. | 3 |
T-W-4 | Elektronowa struktura atomu. Dualizm korpuskularno-falowy. Hipoteza de Broglie'a. Zasada nieoznaczoności Heisenberga. Funkcje falowe i równanie Schrödingera. Liczby kwantowe. | 3 |
T-W-5 | Wodór i jego widmo atomowe . Orbitale atomowe wodoru. Orbitale w atomach wieloelektronowych. Zasady rozbudowy powłok elektronowych w atomach pierwiastków wieloelektronowych - zasada wzrastającej energii, zakaz Pauliego (spinorbital) i reguła Hunda (orbitale zdegenerowane). | 3 |
T-W-6 | Układ okresowy pierwiastków. Perspektywy rozszerzenia układu okresowego. Energie jonizacji pierwiastków. Elektropowinowactwo i elektroujemność pierwiastków. Promienie atomowe i jonowe. Okresowość właściwości chemicznych pierwiastków. | 3 |
T-W-7 | Budowa cząsteczki. Elektronowa teoria wiązań. Rodzaje wiązań chemicznych wewnątrzcząsteczkowych - kowalencyjne, jonowe, kowalencyjne spolaryzowane i metaliczne. Wiązanie akceptorowo-donorowe. Podstawy dotyczące związków kompleksowych. Wiązania międzycząsteczkowe Van der Waalsa i wodorowe. | 3 |
T-W-8 | Cząsteczki wieloatomowe. Hybrydyzacja orbitali a kształt cząsteczek. | 2 |
T-W-9 | Podstawowe pojęcia: cząsteczkowość i rzędowość reakcji chemicznych, szybkość reakcji chemicznych. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznych. Równowaga chemiczna w układach homo- i heterogenicznych. Prawo działania mas. Stałe równowagi - stęzeniowa i ciśnieniowa i ich zależność od temperatury. Wpływ temperatury i ciśnienia na położenie stanu równowagi reakcji (reguła przekory). | 4 |
T-W-10 | Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Solwatacja jonów. Kwasy, zasady i sole wg Arrheniusa. Pojęcie kwasu i zasady wg Brönsteda. Elektrolity mocne i słabe. Stała i stopień dysocjacji elektrolitycznej. Zależność stopnia dysocjacji od stężenia słabych elektrolitów. | 3 |
T-W-11 | Autodysocjacja i iloczyn jonowy wody. Wykładnik stężenia jonów oksoniowych (pH). Wskaźniki i ich zastosowanie. | 4 |
T-W-12 | Równowagi fazowe. Reguła faz Gibbsa. Wykresy równowag fazowych na przykładzie układu jedno- i dwuskładnikowego. Diagram fazowy wody. | 2 |
T-W-13 | Stany skupienia materii i ich podstawowa charakterystyka. Gazy, ciecze i ciała stałe. Równanie gazów doskonałych. Prawa gazowe. Prawo Daltona. Gazy rzeczywiste. Równanie gazów rzeczywistych. Zjawiska krytyczne. | 3 |
T-W-14 | Właściwości koligatywne roztworów. Prężność pary nasyconej nad roztworami. Prawo Raoulta. Temperatura wrzenia i krzepnięcia roztworów. Osmoza. Dyfuzja. | 3 |
T-W-15 | Ciała krystaliczne i amorficzne (izotropia i anizotropia). Budowa wewnętrzna ciał krystalicznych (sieć przestrzenna). Wiązania w kryształach. Polimorfizm i izomorfizm ciał stałych. Ciekłe kryształy. | 2 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 30 |
A-A-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-A-3 | Samodzielne rozwiązywanie wskazanych zadań chemicznych. | 22 |
A-A-4 | Przygotowanie do kolokwiów. | 21 |
75 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w ćwiczeniach laboratoryjnych. | 15 |
A-L-2 | Studiowanie treści merytorycznych związanych z wykonywanymi praktycznymi ćwiczeniami. | 4 |
A-L-3 | Sporządzenie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych. | 3 |
A-L-4 | Przygotowanie do kolokwium zaliczającego ćwiczenia laboratoryjne. | 3 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 45 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 3 |
A-W-3 | W oparciu o zalecaną literaturę samodzielna analiza treści wykładów. | 21 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu. | 28 |
A-W-5 | Egzamin pisemny i ustny. | 3 |
100 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia, opis. |
M-2 | Metoda programowa: z użyciem przewodnika metodycznego do ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych. |
M-3 | Metody praktyczne: pokaz (demonstracja doświadczeń chemicznych), ćwiczenia przedmiotowe (ćwiczenia dotyczące podstawowych pojęć, praw i obliczeń chemicznych), ćwiczenia laboratoryjne. |
M-4 | Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, ćwiczeniami audytoryjnymi i laboratoryjnymi). |
M-5 | Metoda aktywizująca: metoda przypadków (dyskusja nad zagadnieniami wcześniej poznanymi). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca: sprawdziany prowadzone w trakcie ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena formująca: sprawozdania z kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: egzamin pisemny, zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: egzamin ustny. |
S-5 | Ocena formująca: Ciągła ocena aktywności na zajęciach. |
S-6 | Ocena formująca: Ocena pracy w grupie. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_B05_W01 Student powinien być w stanie wymienić i sformułować podstawowe prawa, koncepcje i teorie z zakresu chemii ogólnej. Znać terminologię i jednostki chemiczne. Rozróżniać i nazywać podstawowe związki nieorganiczne. Znać budowę i strukturę elektronową atomu i cząsteczek związków oraz wymienić pierwiastki grup głównych UOP i opisać ich podstawowe właściwośći. | KCh_1A_W01, KCh_1A_W03 | — | — | C-3, C-4, C-1, C-2 | T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
KCh_1A_B05_W02 Student jest w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące kinetyki i statyki chemicznej. Powinien znać czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznych oraz treść prawa działania mas. Jest w stanie zdefiniować kwasy, zasady i sole wg Arrheniusa oraz kwasy i zasady wg Brönsteda. Jest w stanie wymienić i scharakteryzować stany skupienia materii oraz odtwarzać podstawowe prawa i zjawiska dotyczące stanów skupienia materii. | KCh_1A_W11, KCh_1A_W01, KCh_1A_W03 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-9, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-12, T-W-11, T-W-10 | M-2, M-1 | S-5, S-3, S-4 |
KCh_1A_B05_W03 Student zna podstawowe operacje jednostkowe w analizie chemicznej i powinien być w stanie przeprowadzić, zgodnie z zasadami BHP i regulaminu laboratorium, reakcję chemiczną, napisać jej równanie, zaklasyfikować tę reakcję do poszczególnych typów. Zna sposoby przeprowadzania obliczeń stechiometrycznych na podstawie równań reakcji, wzorów związków chemicznych i podstawowych pojęć i praw chemii. Student powinien znać sposoby wyrażania stężeń roztworów i wskazać jak je obliczać. Potrafi wskazać i wytłumaczyć jak obliczyć stałą i stopień dysocjacji słabych elektrolitów oraz wyznaczyć i obliczyć pH roztworów słabych i mocnych elektrolitów. | KCh_1A_W06, KCh_1A_W01, KCh_1A_W02, KCh_1A_W03 | — | — | C-3, C-4, C-1, C-2 | T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-4 | M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-5, S-3, S-6 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_B05_U01 Potrafi formułowć, analizować, interpretować i rozwiązywać problemy z zakresu chemii ogólnej w oparciu o poznane zjawiska, prawa i twierdzenia oraz metody, które umie zdefiniować i logicznie zastosować. Powinien umieć zastosować poznane metody i rozwiązywać zadania chemiczne dotyczące stechiometrii, stężeń roztworów i podstawowych problemów związanych z kinetyką i statyką chemiczną. Student powinien umieć wyszukiwać oraz skorzystać ze wskazanej literatury dotyczącej przedmiotu. | KCh_1A_U01, KCh_1A_U03, KCh_1A_U06, KCh_1A_U07 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-4, T-W-9, T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-7, T-W-2, T-W-12, T-W-11, T-W-10 | M-1, M-4, M-5 | S-1, S-5, S-3, S-4 |
KCh_1A_B05_U02 Student powinień umieć zaplanować, przeprowadzić i przeanalizować podstawowe doświadczenia i reakcje chemiczne. Napisać równania, dobrać współczynniki stechiometryczne oraz zaklasyfikować reakcje do poszczególnych typów. Powinien potrafić zastosować poznane zasady nazewnictwa związków aby nazwać wszystkie substraty i produkty przeprowadzonych reakcji. Powinien potrafić wyznaczyć doświadczalnie i obliczyć pH roztworów. | KCh_1A_U03, KCh_1A_U06 | — | — | C-3, C-4 | T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-A-2, T-A-1, T-A-10, T-W-1, T-W-2, T-W-11 | M-2, M-3, M-5 | S-2, S-5, S-3, S-6 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_B05_K01 Student potrafi pracować samodzielnie oraz w grupie nad rozwiązywaniem i przedstawieniem wyników różnych zadań i problemów. Rozumie potrzebę ciągłego uczenia się w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych. | KCh_1A_K01, KCh_1A_K03, KCh_1A_K05 | — | — | C-3, C-4, C-1, C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-A-8, T-A-10, T-W-6, T-W-1 | M-2, M-4, M-5 | S-5, S-6 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_B05_W01 Student powinien być w stanie wymienić i sformułować podstawowe prawa, koncepcje i teorie z zakresu chemii ogólnej. Znać terminologię i jednostki chemiczne. Rozróżniać i nazywać podstawowe związki nieorganiczne. Znać budowę i strukturę elektronową atomu i cząsteczek związków oraz wymienić pierwiastki grup głównych UOP i opisać ich podstawowe właściwośći. | 2,0 | Student nie uzyskał co najmniej 55% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągniecie tego efektu. |
3,0 | Student uzyskał od 55 do 65% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
3,5 | Student uzyskał od 65 do 75% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
4,0 | Student uzyskał od 75 do 85% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
4,5 | Student uzyskał od 85 do 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
KCh_1A_B05_W02 Student jest w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące kinetyki i statyki chemicznej. Powinien znać czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznych oraz treść prawa działania mas. Jest w stanie zdefiniować kwasy, zasady i sole wg Arrheniusa oraz kwasy i zasady wg Brönsteda. Jest w stanie wymienić i scharakteryzować stany skupienia materii oraz odtwarzać podstawowe prawa i zjawiska dotyczące stanów skupienia materii. | 2,0 | Student nie uzyskał co najmniej 55% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. |
3,0 | Student uzyskał od 55 do 65% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
3,5 | Student uzyskał od 65 do 75% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
4,0 | Student uzyskał od 75 do 85% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
4,5 | Student uzyskał od 85 do 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
KCh_1A_B05_W03 Student zna podstawowe operacje jednostkowe w analizie chemicznej i powinien być w stanie przeprowadzić, zgodnie z zasadami BHP i regulaminu laboratorium, reakcję chemiczną, napisać jej równanie, zaklasyfikować tę reakcję do poszczególnych typów. Zna sposoby przeprowadzania obliczeń stechiometrycznych na podstawie równań reakcji, wzorów związków chemicznych i podstawowych pojęć i praw chemii. Student powinien znać sposoby wyrażania stężeń roztworów i wskazać jak je obliczać. Potrafi wskazać i wytłumaczyć jak obliczyć stałą i stopień dysocjacji słabych elektrolitów oraz wyznaczyć i obliczyć pH roztworów słabych i mocnych elektrolitów. | 2,0 | Student nie uzyskał co najmniej 55% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. |
3,0 | Student uzyskał od 55 do 65% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
3,5 | Student uzyskał od 65 do 75% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
4,0 | Student uzyskał od 75 do 85% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
4,5 | Student uzyskał od 85 do 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_B05_U01 Potrafi formułowć, analizować, interpretować i rozwiązywać problemy z zakresu chemii ogólnej w oparciu o poznane zjawiska, prawa i twierdzenia oraz metody, które umie zdefiniować i logicznie zastosować. Powinien umieć zastosować poznane metody i rozwiązywać zadania chemiczne dotyczące stechiometrii, stężeń roztworów i podstawowych problemów związanych z kinetyką i statyką chemiczną. Student powinien umieć wyszukiwać oraz skorzystać ze wskazanej literatury dotyczącej przedmiotu. | 2,0 | Student nie uzyskał co najmniej 55% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. |
3,0 | Student uzyskał od 55 do 65% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu.. | |
3,5 | Student uzyskał od 65 do 75% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
4,0 | Student uzyskał od 75 do 85% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
4,5 | Student uzyskał od 85 do 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
KCh_1A_B05_U02 Student powinień umieć zaplanować, przeprowadzić i przeanalizować podstawowe doświadczenia i reakcje chemiczne. Napisać równania, dobrać współczynniki stechiometryczne oraz zaklasyfikować reakcje do poszczególnych typów. Powinien potrafić zastosować poznane zasady nazewnictwa związków aby nazwać wszystkie substraty i produkty przeprowadzonych reakcji. Powinien potrafić wyznaczyć doświadczalnie i obliczyć pH roztworów. | 2,0 | Student nie uzyskał co najmniej 55% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. |
3,0 | Student uzyskał od 55 do 65% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
3,5 | Student uzyskał od 65 do 75% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
4,0 | Student uzyskał od 75 do 85% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
4,5 | Student uzyskał od 85 do 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 95% punktów z zaliczenia/egzaminu sprawdzającego osiągnięcie tego efektu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_B05_K01 Student potrafi pracować samodzielnie oraz w grupie nad rozwiązywaniem i przedstawieniem wyników różnych zadań i problemów. Rozumie potrzebę ciągłego uczenia się w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych. | 2,0 | Student nie potrafi pracować samodzielnie i w grupie nad rozwiązywaniem zadań i problemów oraz nie rozumie potrzeby ciągłego uczenia się. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym pracować samodzielnie i w grupie nad rozwiązaniem zadań i problemów oraz rozumie w stopniu dostatecznym potrzebę ciągłego uczenia się. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu dość dobrym pracować samodzielnie i w grupie nad rozwiązaniem zadań i problemów oraz rozumie w stopniu dość dobrym potrzebę ciągłego uczenia się. | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym pracować samodzielnie i w grupie nad rozwiązaniem zadań i problemów oraz rozumie w stopniu dobrym potrzebę ciągłego uczenia się. | |
4,5 | Student potrafi w stopniu ponad dobrym pracować samodzielnie i w grupie nad rozwiązaniem zadań i problemów oraz rozumie w stopniu ponad dobrym potrzebę ciągłego uczenia się. | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym pracować samodzielnie i w grupie nad rozwiązaniem zadań i problemów oraz rozumie w stopniu bardzo dobrym potrzebę ciągłego uczenia się. |
Literatura podstawowa
- L. Pajdowski, Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 1982, 6
- B. Jasińska, Chemia ogólna, Wyd. AGH, Kraków, 1998, 1
- L. Jones, P. Atkins, Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 2004, 1
- A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa, 2010, 6 zaktualizowane i uzupełnione, Wydania starsze z 1997 lub 1997 roku
- Praca zbiorowa pod red. A.Śliwy, Obliczenia chemiczne, Zbiór zadań z chemii ogólnej i analitycznej nieorganicznej, PWN, Warszawa, 1987
- Nauczyciele akademiccy Katedry Chemii Nieorganicznej i Analitycznej, Ćwiczenia laboratoryjne z chemii ogólnej, Zakład Chemii Nieorganicznej WTiICh ZUT, Szczecin, 2014, Konspekt do użytku wewnętrznego
- J.D.Lee, Zwięzła chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1999, 5
- R. Sołoniewicz, Zasady nowego słownictwa związków nieorganicznych, WNT, Warszawa, 1993, 1
Literatura dodatkowa
- M. J. Sienko, R. A. Plane, Chemia podstawy i zastosowania, WNT, Warszawa, 1999, 5, wydanie z uaktualnioną nomenklaturą
- J. D. Lee, Zwięzła chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1999, 5
- T. Kędryna, Chemia ogólna z elementami biochemii, "Zamiast Korepetycji" s.c., Kraków, 1994, 2
- F.A. Cotton, G. Wilkinson, P.L. Gaus, Chemia nieorganiczna. Podstawy., PWN, Warszawa, 1995, 1
- L.Pauling, P.Pauling, Chemia, PWN, Warszawa, 1997, 1
- A. Jabłoński, T. Palewski, Obliczenia w chemii nieorganicznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1997, 1