Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)

Sylabus przedmiotu BHP:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot BHP
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Michalkiewicz <Beata.Michalkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Michalkiewicz <Beata.Michalkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z problemami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomiczności stanowisk pracy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawy prawne systemu BHP4
T-W-2Podstawy ergonomii1
T-W-3Wybrane elementy organizacji pracy1
T-W-4System człowiek–obiekt techniczny5
T-W-5Wypadki przy pracy1
T-W-6Choroba zawodowa i ryzyko zawodowe1
T-W-7System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy1
T-W-8Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajeciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia9
A-W-3konsultacje1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informujący

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywnosci na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_A09_W01
zna zasady ergonomii i BHP
KCh_1A_W06C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-1M-1S-2
KCh_1A_A09_W02
posiada podstawową wiedzę dotyczącą społecznych i prawnych zagadnień dotyczących ergonomii i BHP
KCh_1A_W12C-1T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_A09_W01
zna zasady ergonomii i BHP
2,0Student nie zna podstawowych zasad ergonomii i BHP
3,0Student potrafi w od 50 do 64% zdefiniować podstawowe zasady ergonomii i BHP
3,5Student potrafi w od 65 do 74% zdefiniować podstawowe zasady ergonomii i BHP
4,0Student potrafi w od 75 do 84% zdefiniować podstawowe zasady ergonomii i BHP
4,5Student potrafi w od 85 do 94% zdefiniować podstawowe zasady ergonomii i BHP
5,0Student potrafi w co najmniej 95% zdefiniować podstawowe zasady ergonomii i BHP
KCh_1A_A09_W02
posiada podstawową wiedzę dotyczącą społecznych i prawnych zagadnień dotyczących ergonomii i BHP
2,0Student ma bardzo słabą wiedzę (poniżej 50%) niezbędną do zrozumienia prawnych i pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
3,0Student ma bardzo ograniczoną wiedzę (od 50 do 64%) niezbędną do zrozumienia prawnych i pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
3,5Student ma ograniczoną wiedzę (od 65 do 74%) niezbędną do zrozumienia prawnych i pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
4,0Student ma dobrą wiedzę (od 75 do 84%) niezbędną do zrozumienia prawnych i pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
4,5Student ma więcej niż dobrą wiedzę (od 85 do 94%) niezbędną do zrozumienia prawnych i pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę (powyżej 95%) niezbędną do zrozumienia prawnych i pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej

Literatura podstawowa

  1. Koradecka D. (red.), Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, t. I i II, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 1997
  2. Zygmunt Wieczorek, Bhp i ergonomia na stanowisku pracy z komputerem, Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, Warszawa, 2011
  3. Rączkowski, Bogdan, BHP w praktyce, ODDK, Gdańsk, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Ryng M, Bezpieczeństwo techniczne w przemyśle chemicznym, Poradnik, WNT, Warszawa, 1987
  2. Markowski A. S. i inni, Zapobieganie stratom w przemyśle. Czesc II. Zarzadzanie bezpieczeństwem i higieną pracy, Politechnika Łódzka, Łódz, 1999

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy prawne systemu BHP4
T-W-2Podstawy ergonomii1
T-W-3Wybrane elementy organizacji pracy1
T-W-4System człowiek–obiekt techniczny5
T-W-5Wypadki przy pracy1
T-W-6Choroba zawodowa i ryzyko zawodowe1
T-W-7System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy1
T-W-8Zaliczenie1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajeciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia9
A-W-3konsultacje1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_A09_W01zna zasady ergonomii i BHP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W06zna podstawowe zasady BHP w laboratorium chemicznym, zna zasady związane z wykorzystywaniem chemikaliów i ich unieszkodliwiania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z problemami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomiczności stanowisk pracy
Treści programoweT-W-2Podstawy ergonomii
T-W-3Wybrane elementy organizacji pracy
T-W-5Wypadki przy pracy
T-W-6Choroba zawodowa i ryzyko zawodowe
T-W-4System człowiek–obiekt techniczny
T-W-8Zaliczenie
T-W-1Podstawy prawne systemu BHP
Metody nauczaniaM-1wykład informujący
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych zasad ergonomii i BHP
3,0Student potrafi w od 50 do 64% zdefiniować podstawowe zasady ergonomii i BHP
3,5Student potrafi w od 65 do 74% zdefiniować podstawowe zasady ergonomii i BHP
4,0Student potrafi w od 75 do 84% zdefiniować podstawowe zasady ergonomii i BHP
4,5Student potrafi w od 85 do 94% zdefiniować podstawowe zasady ergonomii i BHP
5,0Student potrafi w co najmniej 95% zdefiniować podstawowe zasady ergonomii i BHP
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_A09_W02posiada podstawową wiedzę dotyczącą społecznych i prawnych zagadnień dotyczących ergonomii i BHP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W12ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z problemami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomiczności stanowisk pracy
Treści programoweT-W-4System człowiek–obiekt techniczny
T-W-1Podstawy prawne systemu BHP
T-W-6Choroba zawodowa i ryzyko zawodowe
T-W-5Wypadki przy pracy
Metody nauczaniaM-1wykład informujący
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student ma bardzo słabą wiedzę (poniżej 50%) niezbędną do zrozumienia prawnych i pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
3,0Student ma bardzo ograniczoną wiedzę (od 50 do 64%) niezbędną do zrozumienia prawnych i pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
3,5Student ma ograniczoną wiedzę (od 65 do 74%) niezbędną do zrozumienia prawnych i pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
4,0Student ma dobrą wiedzę (od 75 do 84%) niezbędną do zrozumienia prawnych i pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
4,5Student ma więcej niż dobrą wiedzę (od 85 do 94%) niezbędną do zrozumienia prawnych i pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę (powyżej 95%) niezbędną do zrozumienia prawnych i pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej