Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia a społeczeństwo z elementami socjologii przemysłu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia a społeczeństwo z elementami socjologii przemysłu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Grzechulska-Damszel <Joanna.Grzechulska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Antoni Morawski <Antoni.Morawski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student musi posiadać podstawową wiedzę odnośnie chemicznej nomenklatury nieorganicznej i organicznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest wykształcenie zdolności do rozpoznawania relacji między przemysłem chemicznym a jakością życia społeczeństwa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Historyczny rozwój przemysłu chemicznego i wpływ na środowisko człowieka.2
T-W-2Wpływ rozwoju chemii na społeczeństwo.2
T-W-3Ograniczenia w rozwoju produkcji chemicznej.1
T-W-4Substancje chemiczne przyjazne i wrogie.2
T-W-5Czysta technologia produkcji materiałów powszechnego użytku.2
T-W-6Chemia w kuchni.2
T-W-7Chemia w medycynie.2
T-W-8Problematyka dostępu do czystej wody.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literaturowe13
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu i sprawdzian wiedzy20
A-W-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemy i rozmowa ustna.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_A07_W01
Student rozumie zjawiska zachodzące w społeczeństwie w wynikui działaności przemysłowej.
KCh_1A_W12C-1T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_A07_U01
Na podstawie zaobserwowanych faktów student wytłumaczy zjawiska zachodzące na styku przemysł chemiczny-spłeczeństwo.
KCh_1A_U01C-1T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_A07_K01
Student będzie potrafił formułowac odpowiedzialne opinie odnoścnie wpływu rozwoju chemii na społeczeństwo.
KCh_1A_K05C-1T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_A07_W01
Student rozumie zjawiska zachodzące w społeczeństwie w wynikui działaności przemysłowej.
2,0Student nie rozumie zjawisk zachodzących w społeczeństwie w wyniku działalności przemysłowej i uzyskał poniżej 55 procent punktów z zaliczenia.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym analizować zjawiska zachodzące w społeczeństwie w wyniku działalności przemysłowej i uzyskał 55 - 69 procent punktów z zaliczenia.
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym analizować zjawiska zachodzące w społeczeństwie w wyniku działalności przemysłowej i uzyskał 70 - 79 procent punktów z zaliczenia.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym analizować zjawiska zachodzące w społeczeństwie w wyniku działalności przemysłowej i uzyskał 80 - 89 procent punktów z zaliczenia.
4,5Student potrafi w stopniu dobrym analizować zjawiska zachodzące w społeczeństwie w wyniku działalności przemysłowej i uzyskał 90 - 95 procent punktów z zaliczenia.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym analizować zjawiska zachodzące w społeczeństwie w wyniku działalności przemysłowej i uzyskał powyżej 95 procent punktów z zaliczenia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_A07_U01
Na podstawie zaobserwowanych faktów student wytłumaczy zjawiska zachodzące na styku przemysł chemiczny-spłeczeństwo.
2,0Na podstawie zaobserwowanych faktów student nie potrafi wytłumaczyć zjawisk zachodzących na styku przemysł chemiczny-społeczeństwo.
3,0Na podstawie zaobserwowanych faktów student potrafi w stopniu dostatecznym wytłumaczyć zjawiska zachodzące na styku przemysł chemiczny-społeczeństwo.
3,5Na podstawie zaobserwowanych faktów student potrafi w stopniu więcej niż dostatecznym wytłumaczyć zjawiska zachodzące na styku przemysł chemiczny-społeczeństwo.
4,0Na podstawie zaobserwowanych faktów student potrafi w stopniu dobrym wytłumaczyć zjawiska zachodzące na styku przemysł chemiczny-społeczeństwo.
4,5Na podstawie zaobserwowanych faktów student potrafi w stopniu więcej niż dobrym wytłumaczyć zjawiska zachodzące na styku przemysł chemiczny-społeczeństwo.
5,0Na podstawie zaobserwowanych faktów student potrafi w stopniu bardzo dobrym wytłumaczyć zjawiska zachodzące na styku przemysł chemiczny-społeczeństwo.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_A07_K01
Student będzie potrafił formułowac odpowiedzialne opinie odnoścnie wpływu rozwoju chemii na społeczeństwo.
2,0Student nie będzie potrafił formułować odpowiedzialnych opinii odnośnie wpływu rozwoju chemii na społeczeństwo.
3,0Student będzie potrafił formułować podstawowe opinie odnośnie wpływu rozwoju chemii na społeczeństwo.
3,5Student będzie potrafił formułować więcej niż podstawowe opinie odnośnie wpływu rozwoju chemii na społeczeństwo.
4,0Student będzie potrafił formułować dobre opinie odnośnie wpływu rozwoju chemii na społeczeństwo.
4,5Student będzie potrafił formułować w miarę odpowiedzialne opinie odnośnie wpływu rozwoju chemii na społeczeństwo.
5,0Student będzie potrafił formułować odpowiedzialnych opinii odnośnie wpływu rozwoju chemii na społeczeństwo.

Literatura podstawowa

  1. J.E. Andrews, P. Brimblecombe, T.D. Jickells, P.S. Liss, Wprowadzenie do chemii środowiska, Wydawnictwo Naukowo-Technoczne, Warszawa, 1999, ISBN 83-204-2488-7, Tłumaczenie: Iwo Pollo
  2. Allan Johansson, Czysta Technologia, Wydawnictwo Naukowo-Technoczne, Warszawa, 1997, ISBN 83-204-2119-5, Tłumaczenie: Andrzej Doniec
  3. John Timbrell, Paradoks Trucizn. Substancje chemiczne przyjazne i wrogie, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2008, ISBN 978-83-204-3456-9, Tłumaczenie:Z.Witkiewicz, R.Łakomy, R.Kubica

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma branży chemicznej:" Przemysł Chemiczny", "Chemik" , :Wiadomości chemiczne", 2013, Czasopisma branż pokrewnych

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historyczny rozwój przemysłu chemicznego i wpływ na środowisko człowieka.2
T-W-2Wpływ rozwoju chemii na społeczeństwo.2
T-W-3Ograniczenia w rozwoju produkcji chemicznej.1
T-W-4Substancje chemiczne przyjazne i wrogie.2
T-W-5Czysta technologia produkcji materiałów powszechnego użytku.2
T-W-6Chemia w kuchni.2
T-W-7Chemia w medycynie.2
T-W-8Problematyka dostępu do czystej wody.2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literaturowe13
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu i sprawdzian wiedzy20
A-W-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_A07_W01Student rozumie zjawiska zachodzące w społeczeństwie w wynikui działaności przemysłowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W12ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest wykształcenie zdolności do rozpoznawania relacji między przemysłem chemicznym a jakością życia społeczeństwa.
Treści programoweT-W-2Wpływ rozwoju chemii na społeczeństwo.
T-W-5Czysta technologia produkcji materiałów powszechnego użytku.
T-W-7Chemia w medycynie.
T-W-4Substancje chemiczne przyjazne i wrogie.
T-W-3Ograniczenia w rozwoju produkcji chemicznej.
T-W-8Problematyka dostępu do czystej wody.
T-W-1Historyczny rozwój przemysłu chemicznego i wpływ na środowisko człowieka.
Metody nauczaniaM-1Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemy i rozmowa ustna.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie zjawisk zachodzących w społeczeństwie w wyniku działalności przemysłowej i uzyskał poniżej 55 procent punktów z zaliczenia.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym analizować zjawiska zachodzące w społeczeństwie w wyniku działalności przemysłowej i uzyskał 55 - 69 procent punktów z zaliczenia.
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym analizować zjawiska zachodzące w społeczeństwie w wyniku działalności przemysłowej i uzyskał 70 - 79 procent punktów z zaliczenia.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym analizować zjawiska zachodzące w społeczeństwie w wyniku działalności przemysłowej i uzyskał 80 - 89 procent punktów z zaliczenia.
4,5Student potrafi w stopniu dobrym analizować zjawiska zachodzące w społeczeństwie w wyniku działalności przemysłowej i uzyskał 90 - 95 procent punktów z zaliczenia.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym analizować zjawiska zachodzące w społeczeństwie w wyniku działalności przemysłowej i uzyskał powyżej 95 procent punktów z zaliczenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_A07_U01Na podstawie zaobserwowanych faktów student wytłumaczy zjawiska zachodzące na styku przemysł chemiczny-spłeczeństwo.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U01potrafi analizować problemy z zakresu chemii, w szczególności problemy o charakterze utylitarnym oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest wykształcenie zdolności do rozpoznawania relacji między przemysłem chemicznym a jakością życia społeczeństwa.
Treści programoweT-W-2Wpływ rozwoju chemii na społeczeństwo.
T-W-6Chemia w kuchni.
T-W-5Czysta technologia produkcji materiałów powszechnego użytku.
T-W-7Chemia w medycynie.
T-W-4Substancje chemiczne przyjazne i wrogie.
T-W-3Ograniczenia w rozwoju produkcji chemicznej.
T-W-8Problematyka dostępu do czystej wody.
T-W-1Historyczny rozwój przemysłu chemicznego i wpływ na środowisko człowieka.
Metody nauczaniaM-1Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemy i rozmowa ustna.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Na podstawie zaobserwowanych faktów student nie potrafi wytłumaczyć zjawisk zachodzących na styku przemysł chemiczny-społeczeństwo.
3,0Na podstawie zaobserwowanych faktów student potrafi w stopniu dostatecznym wytłumaczyć zjawiska zachodzące na styku przemysł chemiczny-społeczeństwo.
3,5Na podstawie zaobserwowanych faktów student potrafi w stopniu więcej niż dostatecznym wytłumaczyć zjawiska zachodzące na styku przemysł chemiczny-społeczeństwo.
4,0Na podstawie zaobserwowanych faktów student potrafi w stopniu dobrym wytłumaczyć zjawiska zachodzące na styku przemysł chemiczny-społeczeństwo.
4,5Na podstawie zaobserwowanych faktów student potrafi w stopniu więcej niż dobrym wytłumaczyć zjawiska zachodzące na styku przemysł chemiczny-społeczeństwo.
5,0Na podstawie zaobserwowanych faktów student potrafi w stopniu bardzo dobrym wytłumaczyć zjawiska zachodzące na styku przemysł chemiczny-społeczeństwo.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_A07_K01Student będzie potrafił formułowac odpowiedzialne opinie odnoścnie wpływu rozwoju chemii na społeczeństwo.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K05rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje; ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest wykształcenie zdolności do rozpoznawania relacji między przemysłem chemicznym a jakością życia społeczeństwa.
Treści programoweT-W-2Wpływ rozwoju chemii na społeczeństwo.
T-W-6Chemia w kuchni.
T-W-5Czysta technologia produkcji materiałów powszechnego użytku.
T-W-7Chemia w medycynie.
T-W-4Substancje chemiczne przyjazne i wrogie.
T-W-3Ograniczenia w rozwoju produkcji chemicznej.
T-W-8Problematyka dostępu do czystej wody.
T-W-1Historyczny rozwój przemysłu chemicznego i wpływ na środowisko człowieka.
Metody nauczaniaM-1Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemy i rozmowa ustna.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie będzie potrafił formułować odpowiedzialnych opinii odnośnie wpływu rozwoju chemii na społeczeństwo.
3,0Student będzie potrafił formułować podstawowe opinie odnośnie wpływu rozwoju chemii na społeczeństwo.
3,5Student będzie potrafił formułować więcej niż podstawowe opinie odnośnie wpływu rozwoju chemii na społeczeństwo.
4,0Student będzie potrafił formułować dobre opinie odnośnie wpływu rozwoju chemii na społeczeństwo.
4,5Student będzie potrafił formułować w miarę odpowiedzialne opinie odnośnie wpływu rozwoju chemii na społeczeństwo.
5,0Student będzie potrafił formułować odpowiedzialnych opinii odnośnie wpływu rozwoju chemii na społeczeństwo.