Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
Sylabus przedmiotu Bioethics:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bioethics | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bożena Dydycz <Bozena.Dydycz@zut.edu.pl>, Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | No prerequisites |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Lecture aims to familiarize students with the dilemmas resulting from the search for moral assessments for decision-making in the field of protection and promotion of health and life related to the development of biological and medical sciences. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analysing and discussing on bioethical standards in documents and international law. Fundamental bioethical documents. Bioethics and religions. Declarations. Human Rights - Universal Declaration on Bioethics and Human Rights, European Convention on Human Rights, European Convention on Bioethics. | 6 |
T-A-2 | Group assignment based on reading bioetical articles on abortion, euthanasia, eugenics, nanomedicine and life extension. | 3 |
T-A-3 | Academic discussion on clinical research issues. | 3 |
T-A-4 | Presentation of final project. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Searching for new ethics and proposals for environmental ethics in the context of the development of biomedical sciences. History, ways of understanding bioethics, disciplinary character and controversy related to the discipline. | 3 |
T-W-2 | Moral aspects of life extension, bioengineering and gene therapy. | 3 |
T-W-3 | Problems of contemporary thanatology. Searching for a dignified death, attitude towards death, the limits of the fight against suffering, euthanasia, the rights of the dying person. The legal and neurological status of death in the context of transplantology. Moral assessment of the death penalty and suicide | 3 |
T-W-4 | Bioethics committees. Medical experiments, limits of medical therapy, medical errors. Hopes and threats of medical engineering. | 3 |
T-W-5 | Moral aspects of animal husbandry and agriculture. Assessment of the impact of human activity on the environment. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Participation in classes | 15 |
A-A-2 | Final project preparation. | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in classes | 15 |
A-W-2 | Reading assigned literature and preparing for lectures. | 8 |
A-W-3 | Consultations | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Informative lecture |
M-2 | Problem lecture |
M-3 | Conversational lecture |
M-4 | Preparing final projects in groups |
M-5 | Didactic disscusion |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Meritoric activity during classes |
S-2 | Ocena podsumowująca: Written final test based on the lecture contents |
S-3 | Ocena podsumowująca: Preparing and presentation of final project. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_A03a_W01 Student possesses a general knowledge of the research and professional ethics and bioethics. | KCh_1A_W12 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4 | M-3, M-1, M-2, M-5, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_A03a_U01 Student is able to make informed ethical decisions when confronted with engineering problems in different types of work. | KCh_1A_U11 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-3, M-1, M-2, M-5, M-4 | S-2, S-1 |
KCh_1A_A03a_U02 Student is able to assess the consequences and threats resulting from non-compliance with the rules of ethics in line of work. | KCh_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-3, M-1, M-2, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_A03a_K01 Student understands importance of ethics in chemical engeenerring and responsibilities as professionals. | KCh_1A_K02, KCh_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-3, M-2, M-5, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_A03a_W01 Student possesses a general knowledge of the research and professional ethics and bioethics. | 2,0 | Unacceptable understanding of course material |
3,0 | Can understand basic concepts. He recreates bioethical views by memory without understanding the problems involved in them. | |
3,5 | Can understand basic concepts. He recreates bioethical views with some understanding the problems involved in them. | |
4,0 | Can understand more complicated bioethical concepts. He recreates bioethical views with some understanding the problems involved in them. | |
4,5 | Can understand more complicated bioethical concepts. He recreates bioethical views with understanding the problems involved in them. | |
5,0 | Complete Mastery of subject material |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_A03a_U01 Student is able to make informed ethical decisions when confronted with engineering problems in different types of work. | 2,0 | Unacceptable understanding of course material |
3,0 | Identifies basic bioethical problems in the work of an engineer; can indicate their alternative solutions. | |
3,5 | Some deficiencies in understanding the core subject material | |
4,0 | Some deficiencies in understanding the core subject material | |
4,5 | Some mild deficiencies in Mastery of subject material | |
5,0 | Complete Mastery of subject material | |
KCh_1A_A03a_U02 Student is able to assess the consequences and threats resulting from non-compliance with the rules of ethics in line of work. | 2,0 | Unacceptable understanding of course material |
3,0 | Is able to estimate the risks and threats resulting from non-compliance with ethical principles. Is able to resolve basic bioethical problems in professional work. | |
3,5 | Some deficiencies in understanding the core subject material | |
4,0 | Some deficiencies in understanding the core subject material | |
4,5 | Some mild deficiencies in Mastery of subject material | |
5,0 | Complete Mastery of subject material |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_A03a_K01 Student understands importance of ethics in chemical engeenerring and responsibilities as professionals. | 2,0 | Unacceptable understanding of course material |
3,0 | Demonstrates basic communication competences. Justifies the position taken, which is not always correct; oral statements chaotic. He does not perceive the complexity of bioethical positions. | |
3,5 | Some deficiencies in understanding the subject material | |
4,0 | Some deficiencies in understanding the subject material | |
4,5 | Some mild deficiencies in Mastery of subject material | |
5,0 | Some mild deficiencies in Mastery of subject material |
Literatura podstawowa
- Peter Singer, Practical Ethics, Cambridge University Press, Cambridge, 2011
- Alastair V. Campbell, Bioethics: The Basics, Routledge, 2017
- Kazimierz Szewczyk, Bioetyka, t. 1. Medycyna na granicach życia, WN PWN, Warszawa, 2009
- Kazimierz Szewczyk, Bioetyka, t. 2. Pacjent w systemie opieki zdrowotnej, WN PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Katie Watson, Abortion as a moral good, Lancet, 2019, 393(10177), s. 1196-1197, 2019
- Minerva F, Sandberg A., Euthanasia and cryothanasia, Bioethics, 2017, Sep;31(7), s. 526-533, 2017