Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna

Sylabus przedmiotu Chemia nieorganiczna (zajęcia uzupełniające):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia nieorganiczna (zajęcia uzupełniające)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Beata Kołodziej <Beata.Kolodziej@zut.edu.pl>, Mateusz Piz <Mateusz.Piz@zut.edu.pl>, Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>, Anna Szady-Chełmieniecka <Anna.Szady@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu chemii, fizyki i matematyki na poziomie szkoły ponadpodstawowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przypomnienie podstawowej wiedzy, uzupełnienie braków oraz ugruntowanie podstawowych pojęć z zakresu chemii nieorganicznej.
C-2Nabycie umiejętności opisu reakcji chemicznych za pomocą równań reakcji, wykonywania podstawowych obliczeń chemicznych.
C-3Wyrobienie umiejętności przeprowadzania reakcji chemicznych w zakresie niezbędnym do wyjaśniania zjawisk i procesów chemicznych, bezpiecznego wykonywania doświadczeń chemicznych i posługiwania się sprzętem laboratoryjnym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady BHP w pracowni chemicznej. Sprzęt laboratoryjny oraz podstawowe czynności wykonywane w laboratorium: pokaz szkła i odczynników, proste operacje, m.in.: ogrzewanie, sączenie, dekantacja, suszenie, rozcieńczanie i zatężanie roztworów.3
T-L-2Badanie właściwości metali (reakcje z tlenem, wodą, kwasami). Porównywanie aktywności chemicznej metali.3
T-L-3Badanie właściwości tlenków, wodorotlenków i kwasów.3
T-L-4Reakcje strąceniowe, zapis cząsteczkowy i jonowy równań reakcji.6
T-L-5Reakcje utleniania-redukcji. Wykonywanie wskazanych reakcji, opis obserwacji i uzupełnianie współczynników stechiometrycznych w równaniach przeprowadzonych reakcji.3
T-L-6Otrzymywanie wybranych preparatów nieorganicznych6
T-L-7Sporządzanie roztworów o określonym stężeniu procentowym i molowym. Pomiar gęstości.3
T-L-8Pomiary pH wodnych roztworów soli, kwasów i zasad oraz cieczy spożywczych.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestniczenie w ćwiczeniach laboratoryjnych.30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda programowa: z użyciem przewodnika metodycznego do ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
M-2Metody praktyczne: demonstracja doświadczeń chemicznych, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków (dyskusja nad zagadnieniami wcześniej poznanymi).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach oraz pisemnego sprawozdania z przeprowadzonych doświadczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_U01_W01
Student ma wiedzę dotyczącą nazewnictwa podstawowych związków nieorganicznych.
C-2, C-1M-1, M-3, M-4S-1, S-2
KCh_1A_U01_W02
Student posiada wiedzę w zakresie podstaw chemii ogólnej i nieorganicznej, obejmującej podstawowe pojęcia i prawa chemiczne, typy reacji chemicznych.
C-2, C-1M-1, M-3, M-4S-1, S-2
KCh_1A_U01_W03
Student ma wiedzę dotyczącą rozwiązywania zadań z zakresu obliczeń stechiometrycznych i stężęń roztworów.
C-2, C-3, C-1T-L-7, T-L-8M-2, M-1, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_U01_U01
Student potrafi - wyjaśnić przebieg procesów chemicznych i zapisywać poznane reakcje chemiczne w postaci równań oraz przeprowadzać podstawowe obliczenia chemiczne.
C-2, C-3, C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-5M-2, M-1, M-3, M-4S-1, S-2
KCh_1A_U01_U02
Student posiada umiejętność dostrzegania zależności pomiędzy budową substancji a jej właściwościami fizycznymi i chemicznymi.
C-2, C-3, C-1T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-6, T-L-4, T-L-8, T-L-1M-2, M-1, M-3, M-4S-1, S-2

Literatura podstawowa

  1. A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa, 2010
  2. F.A. Cotton, G. Wilkinson, P.L. Gaus, Chemia nieorganiczna – podstawy, PWN, Warszawa, 2002
  3. J.D. Lee, Zwięzła chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1999
  4. Obliczenia chemiczne: Zbiór zadań z chemii nieorganicznej i analitycznej wraz z podstawami teoretycznymi, praca zbiorowa pod red. Alfreda Śliwy, PWN, Warszawa, 1987
  5. Ćwiczenia laboratoryjne z chemii ogólnej, skrypt, Zakład Chemii Nieorganicznej WTiICh ZUT, Szczecin, 2014

Literatura dodatkowa

  1. L. Kolditz, Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1994
  2. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna, Tom I – Analiza jakościowa, PWN, Warszawa, 2020
  3. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna, Tom II – Analiza ilościowa, PWN, Warszawa, 2020

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady BHP w pracowni chemicznej. Sprzęt laboratoryjny oraz podstawowe czynności wykonywane w laboratorium: pokaz szkła i odczynników, proste operacje, m.in.: ogrzewanie, sączenie, dekantacja, suszenie, rozcieńczanie i zatężanie roztworów.3
T-L-2Badanie właściwości metali (reakcje z tlenem, wodą, kwasami). Porównywanie aktywności chemicznej metali.3
T-L-3Badanie właściwości tlenków, wodorotlenków i kwasów.3
T-L-4Reakcje strąceniowe, zapis cząsteczkowy i jonowy równań reakcji.6
T-L-5Reakcje utleniania-redukcji. Wykonywanie wskazanych reakcji, opis obserwacji i uzupełnianie współczynników stechiometrycznych w równaniach przeprowadzonych reakcji.3
T-L-6Otrzymywanie wybranych preparatów nieorganicznych6
T-L-7Sporządzanie roztworów o określonym stężeniu procentowym i molowym. Pomiar gęstości.3
T-L-8Pomiary pH wodnych roztworów soli, kwasów i zasad oraz cieczy spożywczych.3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestniczenie w ćwiczeniach laboratoryjnych.30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_U01_W01Student ma wiedzę dotyczącą nazewnictwa podstawowych związków nieorganicznych.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności opisu reakcji chemicznych za pomocą równań reakcji, wykonywania podstawowych obliczeń chemicznych.
C-1Przypomnienie podstawowej wiedzy, uzupełnienie braków oraz ugruntowanie podstawowych pojęć z zakresu chemii nieorganicznej.
Metody nauczaniaM-1Metoda programowa: z użyciem przewodnika metodycznego do ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków (dyskusja nad zagadnieniami wcześniej poznanymi).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach oraz pisemnego sprawozdania z przeprowadzonych doświadczeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_U01_W02Student posiada wiedzę w zakresie podstaw chemii ogólnej i nieorganicznej, obejmującej podstawowe pojęcia i prawa chemiczne, typy reacji chemicznych.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności opisu reakcji chemicznych za pomocą równań reakcji, wykonywania podstawowych obliczeń chemicznych.
C-1Przypomnienie podstawowej wiedzy, uzupełnienie braków oraz ugruntowanie podstawowych pojęć z zakresu chemii nieorganicznej.
Metody nauczaniaM-1Metoda programowa: z użyciem przewodnika metodycznego do ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków (dyskusja nad zagadnieniami wcześniej poznanymi).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach oraz pisemnego sprawozdania z przeprowadzonych doświadczeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_U01_W03Student ma wiedzę dotyczącą rozwiązywania zadań z zakresu obliczeń stechiometrycznych i stężęń roztworów.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności opisu reakcji chemicznych za pomocą równań reakcji, wykonywania podstawowych obliczeń chemicznych.
C-3Wyrobienie umiejętności przeprowadzania reakcji chemicznych w zakresie niezbędnym do wyjaśniania zjawisk i procesów chemicznych, bezpiecznego wykonywania doświadczeń chemicznych i posługiwania się sprzętem laboratoryjnym.
C-1Przypomnienie podstawowej wiedzy, uzupełnienie braków oraz ugruntowanie podstawowych pojęć z zakresu chemii nieorganicznej.
Treści programoweT-L-7Sporządzanie roztworów o określonym stężeniu procentowym i molowym. Pomiar gęstości.
T-L-8Pomiary pH wodnych roztworów soli, kwasów i zasad oraz cieczy spożywczych.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: demonstracja doświadczeń chemicznych, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne.
M-1Metoda programowa: z użyciem przewodnika metodycznego do ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków (dyskusja nad zagadnieniami wcześniej poznanymi).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach oraz pisemnego sprawozdania z przeprowadzonych doświadczeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_U01_U01Student potrafi - wyjaśnić przebieg procesów chemicznych i zapisywać poznane reakcje chemiczne w postaci równań oraz przeprowadzać podstawowe obliczenia chemiczne.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności opisu reakcji chemicznych za pomocą równań reakcji, wykonywania podstawowych obliczeń chemicznych.
C-3Wyrobienie umiejętności przeprowadzania reakcji chemicznych w zakresie niezbędnym do wyjaśniania zjawisk i procesów chemicznych, bezpiecznego wykonywania doświadczeń chemicznych i posługiwania się sprzętem laboratoryjnym.
C-1Przypomnienie podstawowej wiedzy, uzupełnienie braków oraz ugruntowanie podstawowych pojęć z zakresu chemii nieorganicznej.
Treści programoweT-L-2Badanie właściwości metali (reakcje z tlenem, wodą, kwasami). Porównywanie aktywności chemicznej metali.
T-L-3Badanie właściwości tlenków, wodorotlenków i kwasów.
T-L-4Reakcje strąceniowe, zapis cząsteczkowy i jonowy równań reakcji.
T-L-1Zasady BHP w pracowni chemicznej. Sprzęt laboratoryjny oraz podstawowe czynności wykonywane w laboratorium: pokaz szkła i odczynników, proste operacje, m.in.: ogrzewanie, sączenie, dekantacja, suszenie, rozcieńczanie i zatężanie roztworów.
T-L-5Reakcje utleniania-redukcji. Wykonywanie wskazanych reakcji, opis obserwacji i uzupełnianie współczynników stechiometrycznych w równaniach przeprowadzonych reakcji.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: demonstracja doświadczeń chemicznych, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne.
M-1Metoda programowa: z użyciem przewodnika metodycznego do ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków (dyskusja nad zagadnieniami wcześniej poznanymi).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach oraz pisemnego sprawozdania z przeprowadzonych doświadczeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_U01_U02Student posiada umiejętność dostrzegania zależności pomiędzy budową substancji a jej właściwościami fizycznymi i chemicznymi.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności opisu reakcji chemicznych za pomocą równań reakcji, wykonywania podstawowych obliczeń chemicznych.
C-3Wyrobienie umiejętności przeprowadzania reakcji chemicznych w zakresie niezbędnym do wyjaśniania zjawisk i procesów chemicznych, bezpiecznego wykonywania doświadczeń chemicznych i posługiwania się sprzętem laboratoryjnym.
C-1Przypomnienie podstawowej wiedzy, uzupełnienie braków oraz ugruntowanie podstawowych pojęć z zakresu chemii nieorganicznej.
Treści programoweT-L-2Badanie właściwości metali (reakcje z tlenem, wodą, kwasami). Porównywanie aktywności chemicznej metali.
T-L-3Badanie właściwości tlenków, wodorotlenków i kwasów.
T-L-7Sporządzanie roztworów o określonym stężeniu procentowym i molowym. Pomiar gęstości.
T-L-6Otrzymywanie wybranych preparatów nieorganicznych
T-L-4Reakcje strąceniowe, zapis cząsteczkowy i jonowy równań reakcji.
T-L-8Pomiary pH wodnych roztworów soli, kwasów i zasad oraz cieczy spożywczych.
T-L-1Zasady BHP w pracowni chemicznej. Sprzęt laboratoryjny oraz podstawowe czynności wykonywane w laboratorium: pokaz szkła i odczynników, proste operacje, m.in.: ogrzewanie, sączenie, dekantacja, suszenie, rozcieńczanie i zatężanie roztworów.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: demonstracja doświadczeń chemicznych, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne.
M-1Metoda programowa: z użyciem przewodnika metodycznego do ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków (dyskusja nad zagadnieniami wcześniej poznanymi).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach oraz pisemnego sprawozdania z przeprowadzonych doświadczeń.