Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna

Sylabus przedmiotu Chemia kosmetyków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia kosmetyków
Specjalność Chemia bioorganiczna
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>, Beata Kołodziej <Beata.Kolodziej@zut.edu.pl>, Mateusz Piz <Mateusz.Piz@zut.edu.pl>, Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>, Anna Szady-Chełmieniecka <Anna.Szady@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1chemia organiczna i nieorganiczna
W-2wiedza w zakresie technik chromatograficznych stosowanych do analizy związków organicznych
W-3wiedza w zakresie analizy instrumentalnej stosowanej w analizie związków organicznych i nieorganicznych
W-4wiedza z zakresu klasycznej chemii analitycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student posiada wiedzę z zakresu substancji stosowanych w produkcji kosmetyków, ich budowy chemicznej, właściwości oraz nazewnictwa (nazewnictwo INCI, nazewnictwo funkcji surowca w wyrobie).
C-2Student opanował wiedzę w zakresie segmentacji wyrobów kosmetycznych
C-3Student ma umiejętność wyjaśnienia roli wybranych grup substancji chemicznych stosowanych w preparatach kosmetycznych
C-4Student posiada umiejętność doboru i zastosowania różnych metod analitycznych służących do analizy jakościowej i ilościowej składników i produktów kosmetycznych
C-5Student posiada wiedzę i umiejętności dotyczące sposobu wyszukiwania i korzystania z uregulowań prawnych związanych z kosmetykami
C-6Student ma ukształtową umiejętność stosowania nazewnictwa kosmetycznego i sporządzania etykiety wyrobu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Budowa i funkcje skóry. Transport transepidermalny. Budowa i funkcje przydatków (włosów, paznokci, gruczołów łojowych i potowych).4
T-W-2Typy produktów kosmetycznych i ich skład ze względu na przeznaczenie1
T-W-3Surowce kosmetyczne i ich charakterystyka( surowce tłuszczowe, związki powierzchniowo czynne, substancje nawilżające, konserwanty, antyutleniacze, substancje zapachowe, substancje żelotwórcze, barwniki)8
T-W-4Składniki czynne kosmetyków (składniki promieniochronne, substancje brązowiące i wybielające skórę, repelenty, składniki o działaniu przeciwpotowym, przeciwstarzeniowym).8
T-W-5Metody analityczne (jakościowe i ilościowe) stosowane w badaniach różnych typów kosmetyków. Dobór metod analitycznych. Ocena bezpieczeństwa stosowania preparatów kosmetycznych, a ocena ich jakości4
T-W-6Etapy produkcji kosmetyków - opracowywanie receptury i dokumentacji, badania specjalistyczne, badania jakościowe na różnych etapach produkcji i produktu końcowego.2
T-W-7Elementy prawa dotyczącego wyrobów kosmetycznych (definicja kosmetyku, nazewnictwo składników kosmetyków i ich funkcji, ograniczenia stosowania i wymagania, informacje na etykiecie, znaki graficzne; bezpieczeństwo surowców i gotowego wyrobu)2
T-W-8Zaliczenie1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje z wykładowcą2
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia9
A-W-4indywidualne zapoznawanie się z dodatkową literaturą9
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2udostępniane studentowi przez prowadzącego materiały

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena wiedzy na zaliczeniu pisemnym

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D02-13_W01
Student posiada wiedzę na temat podstawowych składników wykorzystywanych w różnego typu kosmetykach, ich budowy chemicznej, najważniejszych właściwości oraz ich funkcji w produktach kosmetycznych. Zna zależności między ich budową, a posiadanymi właściwościami.
KCh_1A_W01, KCh_1A_W03C-1, C-2T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3M-1, M-2S-1
KCh_1A_D02-13_W02
Student ma wiedzę z zakresu sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących prawa i bezpieczeństwa kosmetyków
KCh_1A_W07, KCh_1A_W08C-5T-W-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D02-13_U01
Student posiada umiejetność rozróżniania typów produktów kosmetycznych ze względu na zastosowanie i skład. W oparciu o wiedzę na temat surowców kosmetycznych i ich wpływie na postać fizykochemiczną kosmetyku potrafi zaproponować metody oceny i kontroli składu i jakość surowców kosmetycznych oraz preparatów kosmetycznych
KCh_1A_U01, KCh_1A_U02, KCh_1A_U03C-4, C-5, C-3T-W-5, T-W-6, T-W-3M-1, M-2S-1
KCh_1A_D02-13_U02
Student umie korzystać z przepisów i wymagań określonych przez prawo dotyczące kosmetyków
KCh_1A_U07C-5T-W-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D02-13_K01
ma świadomość ważności aspektów prawnych i zdrowotnych związanych z recepturowaniem produktów kosmetycznych i konieczności poszerzania wiedzy w tej dziedzinie
KCh_1A_K01, KCh_1A_K04, KCh_1A_K05C-1, C-5, C-6T-W-7, T-W-4, T-W-3M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D02-13_W01
Student posiada wiedzę na temat podstawowych składników wykorzystywanych w różnego typu kosmetykach, ich budowy chemicznej, najważniejszych właściwości oraz ich funkcji w produktach kosmetycznych. Zna zależności między ich budową, a posiadanymi właściwościami.
2,0Student nie potrafi wymienić składniki kosmetyków z uwzględnieniem ich funkcji pełnionych w kosmetyku oraz nie zna najważniejsze zależności pomiędzy ich budową a własciwościami i uzyskał poniżej 55% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
3,0Student potrafi wymienić składniki kosmetyków z uwzględnieniem ich funkcji pełnionych w kosmetyku oraz zna najważniejsze zależności pomiędzy ich budową a własciwościami i uzyskał pomiędzy 55% a 64% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
3,5Student potrafi wymienić składniki kosmetyków z uwzględnieniem ich funkcji pełnionych w kosmetyku oraz zna najważniejsze zależności pomiędzy ich budową a własciwościami i uzyskał pomiędzy 64% a 71% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
4,0Student potrafi wymienić składniki kosmetyków z uwzględnieniem ich funkcji pełnionych w kosmetyku oraz zna zależności pomiędzy ich budową a własciwościami i uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
4,5Student potrafi wymienić składniki kosmetyków z uwzględnieniem ich funkcji pełnionych w kosmetyku oraz zna większość zależności pomiędzy ich budową a własciwościami i uzyskał pomiędzy 80% a 89% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
5,0Student potrafi wymienić składniki kosmetyków z uwzględnieniem ich funkcji pełnionych w kosmetyku oraz zna większość zależności pomiędzy ich budową a własciwościami i uzyskał pomiędzy 89% a 100% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
KCh_1A_D02-13_W02
Student ma wiedzę z zakresu sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących prawa i bezpieczeństwa kosmetyków
2,0Student nie ma wiedzy odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków i i uzyskał poniżej 55% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
3,0Student ma wybiórczą wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków uzyskał pomiędzy 55% a 64% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
3,5Student ma wybiórczą wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków uzyskał pomiędzy 64% a 71% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
4,0Student ma wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
4,5Student ma wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków uzyskał pomiędzy 80% a 89% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
5,0Student ma dużą wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków uzyskał pomiędzy 89% a 100% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D02-13_U01
Student posiada umiejetność rozróżniania typów produktów kosmetycznych ze względu na zastosowanie i skład. W oparciu o wiedzę na temat surowców kosmetycznych i ich wpływie na postać fizykochemiczną kosmetyku potrafi zaproponować metody oceny i kontroli składu i jakość surowców kosmetycznych oraz preparatów kosmetycznych
2,0Student nie potrafi prawidłowo rozróżnić typy formulacji kosmetycznych. Student nie potrafi zaproponować dobóru właściwych surowców z zależności od przenaczenia kosmetyku oraz zaproponować metody oceny składu i jakości wyrobu.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym rozróżnić typy formulacji kosmetycznych. Student potrafi w stopniu dostatecznym zaproponować dobór właściwych surowców z zależności od przenaczenia kosmetyku oraz zaproponować metody oceny składu i jakości wyrobu.
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym rozróżnić typy formulacji kosmetycznych. Student potrafi w stopniu zadowalającym zaproponować dobór właściwych surowców z zależności od przenaczenia kosmetyku oraz zaproponować metody oceny składu i jakości wyrobu.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym rozróżnić typy formulacji kosmetycznych. Student potrafi w stopniu zadowalającym zaproponować dobór właściwych surowców z zależności od przenaczenia kosmetyku oraz zaproponować metody oceny składu i jakości wyrobu.
4,5Student potrafi w stopniu dobrym rozróżnić typy formulacji kosmetycznych. Student potrafi w stopniu dobrym zaproponować dobór właściwych surowców z zależności od przenaczenia kosmetyku oraz zaproponować metody oceny składu i jakości wyrobu.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym rozróżnić typy formulacji kosmetycznych. Student potrafi w stopniu bardzo dobrym zaproponować dobór właściwych surowców z zależności od przenaczenia kosmetyku oraz zaproponować metody oceny składu i jakości wyrobu.
KCh_1A_D02-13_U02
Student umie korzystać z przepisów i wymagań określonych przez prawo dotyczące kosmetyków
2,0Student nie zna podstawowe przepisy prawne dotyczące kosmetyków.
3,0Student zna podstawowe przepisy prawne dotyczące kosmetyków.
3,5Student zna podstawowe przepisy prawne dotyczące kosmetyków w stopniu dostatecznym.
4,0Student zna podstawowe przepisy prawne dotyczące kosmetyków w stopniu zadowalającym.
4,5Student zna podstawowe przepisy prawne dotyczące kosmetyków w stopniu dobrym
5,0Student zna podstawowe przepisy prawne dotyczące kosmetyków w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D02-13_K01
ma świadomość ważności aspektów prawnych i zdrowotnych związanych z recepturowaniem produktów kosmetycznych i konieczności poszerzania wiedzy w tej dziedzinie
2,0Student nie potrafi postepować zgodnie z niektórymi uregulowaniami prawnymi - nie potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; nie ma świadomości oddziaływania bezpieczeństwa produktu kosmetycznego na zdrowia człowieka.
3,0Student potrafi postepować zgodnie z niektórymi uregulowaniami prawnymi - potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; ma małą świadomość oddziaływania bezpieczeństwa produktu kosmetycznego na zdrowia człowieka.
3,5Student potrafi postepować zgodnie z niektórymi uregulowaniami prawnymi - potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; ma częściową świadomość oddziaływania bezpieczeństwa produktu kosmetycznego na zdrowia człowieka.
4,0Student potrafi postepować zgodnie z uregulowaniami prawnymi - potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; ma zadowalającą świadomość oddziaływania bezpieczeństwa produktu kosmetycznego na zdrowia człowieka.
4,5Student potrafi postepować zgodnie z uregulowaniami prawnymi - potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; ma dobrą świadomość oddziaływania bezpieczeństwa produktu kosmetycznego na zdrowia człowieka.
5,0Student potrafi postepować zgodnie z uregulowaniami prawnymi - potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; ma bardzo dobrą świadomość oddziaływania bezpieczeństwa produktu kosmetycznego na zdrowia człowieka.

Literatura podstawowa

  1. Alicja Marzec, Chemia kosmetyków, surowce, półprodukty, preparatyka wyrobów, TNOiK, Toruń, 2005
  2. W. Malinka, Zarys chemii kosmetycznej, Volumed, Wrocław, 1999
  3. J. Marcinkiewicz-Salmonowiczowa, Zarys chemii i technologii kosmetyków, WPG, Gdańsk, 1999
  4. W.S. Brud, R. Glinka, Technologia kosmetyków, Łódź, 2001

Literatura dodatkowa

  1. redaktor naczelny - Jacek Arct, SOFW-Journal Wydanie Polskie, Polskie Towarzystwo Kosmetologów, 2011, kwartalnik
  2. http://www.biotechnologia.pl/biotechnologia-portal, 2012, 29.05.2012
  3. http://ec.europa.eu/consumers/cosmetics/cosing/, 2012, 29.05.2012
  4. http://www.ifraorg.org/, 2012, 29.05.2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa i funkcje skóry. Transport transepidermalny. Budowa i funkcje przydatków (włosów, paznokci, gruczołów łojowych i potowych).4
T-W-2Typy produktów kosmetycznych i ich skład ze względu na przeznaczenie1
T-W-3Surowce kosmetyczne i ich charakterystyka( surowce tłuszczowe, związki powierzchniowo czynne, substancje nawilżające, konserwanty, antyutleniacze, substancje zapachowe, substancje żelotwórcze, barwniki)8
T-W-4Składniki czynne kosmetyków (składniki promieniochronne, substancje brązowiące i wybielające skórę, repelenty, składniki o działaniu przeciwpotowym, przeciwstarzeniowym).8
T-W-5Metody analityczne (jakościowe i ilościowe) stosowane w badaniach różnych typów kosmetyków. Dobór metod analitycznych. Ocena bezpieczeństwa stosowania preparatów kosmetycznych, a ocena ich jakości4
T-W-6Etapy produkcji kosmetyków - opracowywanie receptury i dokumentacji, badania specjalistyczne, badania jakościowe na różnych etapach produkcji i produktu końcowego.2
T-W-7Elementy prawa dotyczącego wyrobów kosmetycznych (definicja kosmetyku, nazewnictwo składników kosmetyków i ich funkcji, ograniczenia stosowania i wymagania, informacje na etykiecie, znaki graficzne; bezpieczeństwo surowców i gotowego wyrobu)2
T-W-8Zaliczenie1
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje z wykładowcą2
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia9
A-W-4indywidualne zapoznawanie się z dodatkową literaturą9
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-13_W01Student posiada wiedzę na temat podstawowych składników wykorzystywanych w różnego typu kosmetykach, ich budowy chemicznej, najważniejszych właściwości oraz ich funkcji w produktach kosmetycznych. Zna zależności między ich budową, a posiadanymi właściwościami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W01posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie chemii, zna podstawowe koncepcje i teorie chemiczne, zna terminologię, nomenklaturę i jednostki chemiczne
KCh_1A_W03zna zjawiska chemiczne i fizyczne zachodzące w przyrodzie oraz potrafi wytłumaczyć obserwowane prawidłowości wykorzystując język matematyki, a w szczególności potrafi samodzielnie odtworzyć podstawowe twierdzenia i prawa
Cel przedmiotuC-1Student posiada wiedzę z zakresu substancji stosowanych w produkcji kosmetyków, ich budowy chemicznej, właściwości oraz nazewnictwa (nazewnictwo INCI, nazewnictwo funkcji surowca w wyrobie).
C-2Student opanował wiedzę w zakresie segmentacji wyrobów kosmetycznych
Treści programoweT-W-5Metody analityczne (jakościowe i ilościowe) stosowane w badaniach różnych typów kosmetyków. Dobór metod analitycznych. Ocena bezpieczeństwa stosowania preparatów kosmetycznych, a ocena ich jakości
T-W-6Etapy produkcji kosmetyków - opracowywanie receptury i dokumentacji, badania specjalistyczne, badania jakościowe na różnych etapach produkcji i produktu końcowego.
T-W-4Składniki czynne kosmetyków (składniki promieniochronne, substancje brązowiące i wybielające skórę, repelenty, składniki o działaniu przeciwpotowym, przeciwstarzeniowym).
T-W-3Surowce kosmetyczne i ich charakterystyka( surowce tłuszczowe, związki powierzchniowo czynne, substancje nawilżające, konserwanty, antyutleniacze, substancje zapachowe, substancje żelotwórcze, barwniki)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2udostępniane studentowi przez prowadzącego materiały
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena wiedzy na zaliczeniu pisemnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić składniki kosmetyków z uwzględnieniem ich funkcji pełnionych w kosmetyku oraz nie zna najważniejsze zależności pomiędzy ich budową a własciwościami i uzyskał poniżej 55% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
3,0Student potrafi wymienić składniki kosmetyków z uwzględnieniem ich funkcji pełnionych w kosmetyku oraz zna najważniejsze zależności pomiędzy ich budową a własciwościami i uzyskał pomiędzy 55% a 64% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
3,5Student potrafi wymienić składniki kosmetyków z uwzględnieniem ich funkcji pełnionych w kosmetyku oraz zna najważniejsze zależności pomiędzy ich budową a własciwościami i uzyskał pomiędzy 64% a 71% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
4,0Student potrafi wymienić składniki kosmetyków z uwzględnieniem ich funkcji pełnionych w kosmetyku oraz zna zależności pomiędzy ich budową a własciwościami i uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
4,5Student potrafi wymienić składniki kosmetyków z uwzględnieniem ich funkcji pełnionych w kosmetyku oraz zna większość zależności pomiędzy ich budową a własciwościami i uzyskał pomiędzy 80% a 89% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
5,0Student potrafi wymienić składniki kosmetyków z uwzględnieniem ich funkcji pełnionych w kosmetyku oraz zna większość zależności pomiędzy ich budową a własciwościami i uzyskał pomiędzy 89% a 100% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-13_W02Student ma wiedzę z zakresu sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących prawa i bezpieczeństwa kosmetyków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W07ma podstawową wiedzę dotyczącą uwarunkowań prawnych i etycznych związanych z działalnością naukową i dydaktyczną
KCh_1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Cel przedmiotuC-5Student posiada wiedzę i umiejętności dotyczące sposobu wyszukiwania i korzystania z uregulowań prawnych związanych z kosmetykami
Treści programoweT-W-7Elementy prawa dotyczącego wyrobów kosmetycznych (definicja kosmetyku, nazewnictwo składników kosmetyków i ich funkcji, ograniczenia stosowania i wymagania, informacje na etykiecie, znaki graficzne; bezpieczeństwo surowców i gotowego wyrobu)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2udostępniane studentowi przez prowadzącego materiały
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena wiedzy na zaliczeniu pisemnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków i i uzyskał poniżej 55% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
3,0Student ma wybiórczą wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków uzyskał pomiędzy 55% a 64% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
3,5Student ma wybiórczą wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków uzyskał pomiędzy 64% a 71% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
4,0Student ma wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
4,5Student ma wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków uzyskał pomiędzy 80% a 89% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
5,0Student ma dużą wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków uzyskał pomiędzy 89% a 100% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-13_U01Student posiada umiejetność rozróżniania typów produktów kosmetycznych ze względu na zastosowanie i skład. W oparciu o wiedzę na temat surowców kosmetycznych i ich wpływie na postać fizykochemiczną kosmetyku potrafi zaproponować metody oceny i kontroli składu i jakość surowców kosmetycznych oraz preparatów kosmetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U01potrafi analizować problemy z zakresu chemii, w szczególności problemy o charakterze utylitarnym oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody
KCh_1A_U02potrafi wykonywać analizy ilościowe, szczególnie z wykorzystaniem metod chemicznych i fizycznych oraz formułować na tej podstawie wnioski jakościowe
KCh_1A_U03potrafi planować i przeprowadzać proste badania doświadczalne i symulacje komputerowe w zakresie chemii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-4Student posiada umiejętność doboru i zastosowania różnych metod analitycznych służących do analizy jakościowej i ilościowej składników i produktów kosmetycznych
C-5Student posiada wiedzę i umiejętności dotyczące sposobu wyszukiwania i korzystania z uregulowań prawnych związanych z kosmetykami
C-3Student ma umiejętność wyjaśnienia roli wybranych grup substancji chemicznych stosowanych w preparatach kosmetycznych
Treści programoweT-W-5Metody analityczne (jakościowe i ilościowe) stosowane w badaniach różnych typów kosmetyków. Dobór metod analitycznych. Ocena bezpieczeństwa stosowania preparatów kosmetycznych, a ocena ich jakości
T-W-6Etapy produkcji kosmetyków - opracowywanie receptury i dokumentacji, badania specjalistyczne, badania jakościowe na różnych etapach produkcji i produktu końcowego.
T-W-3Surowce kosmetyczne i ich charakterystyka( surowce tłuszczowe, związki powierzchniowo czynne, substancje nawilżające, konserwanty, antyutleniacze, substancje zapachowe, substancje żelotwórcze, barwniki)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2udostępniane studentowi przez prowadzącego materiały
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena wiedzy na zaliczeniu pisemnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo rozróżnić typy formulacji kosmetycznych. Student nie potrafi zaproponować dobóru właściwych surowców z zależności od przenaczenia kosmetyku oraz zaproponować metody oceny składu i jakości wyrobu.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym rozróżnić typy formulacji kosmetycznych. Student potrafi w stopniu dostatecznym zaproponować dobór właściwych surowców z zależności od przenaczenia kosmetyku oraz zaproponować metody oceny składu i jakości wyrobu.
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym rozróżnić typy formulacji kosmetycznych. Student potrafi w stopniu zadowalającym zaproponować dobór właściwych surowców z zależności od przenaczenia kosmetyku oraz zaproponować metody oceny składu i jakości wyrobu.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym rozróżnić typy formulacji kosmetycznych. Student potrafi w stopniu zadowalającym zaproponować dobór właściwych surowców z zależności od przenaczenia kosmetyku oraz zaproponować metody oceny składu i jakości wyrobu.
4,5Student potrafi w stopniu dobrym rozróżnić typy formulacji kosmetycznych. Student potrafi w stopniu dobrym zaproponować dobór właściwych surowców z zależności od przenaczenia kosmetyku oraz zaproponować metody oceny składu i jakości wyrobu.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym rozróżnić typy formulacji kosmetycznych. Student potrafi w stopniu bardzo dobrym zaproponować dobór właściwych surowców z zależności od przenaczenia kosmetyku oraz zaproponować metody oceny składu i jakości wyrobu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-13_U02Student umie korzystać z przepisów i wymagań określonych przez prawo dotyczące kosmetyków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U07ma umiejętność samokształcenia się m. in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Cel przedmiotuC-5Student posiada wiedzę i umiejętności dotyczące sposobu wyszukiwania i korzystania z uregulowań prawnych związanych z kosmetykami
Treści programoweT-W-7Elementy prawa dotyczącego wyrobów kosmetycznych (definicja kosmetyku, nazewnictwo składników kosmetyków i ich funkcji, ograniczenia stosowania i wymagania, informacje na etykiecie, znaki graficzne; bezpieczeństwo surowców i gotowego wyrobu)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2udostępniane studentowi przez prowadzącego materiały
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena wiedzy na zaliczeniu pisemnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowe przepisy prawne dotyczące kosmetyków.
3,0Student zna podstawowe przepisy prawne dotyczące kosmetyków.
3,5Student zna podstawowe przepisy prawne dotyczące kosmetyków w stopniu dostatecznym.
4,0Student zna podstawowe przepisy prawne dotyczące kosmetyków w stopniu zadowalającym.
4,5Student zna podstawowe przepisy prawne dotyczące kosmetyków w stopniu dobrym
5,0Student zna podstawowe przepisy prawne dotyczące kosmetyków w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-13_K01ma świadomość ważności aspektów prawnych i zdrowotnych związanych z recepturowaniem produktów kosmetycznych i konieczności poszerzania wiedzy w tej dziedzinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
KCh_1A_K04mając świadomość wpływu swoich działań na środowisko prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
KCh_1A_K05rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje; ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Student posiada wiedzę z zakresu substancji stosowanych w produkcji kosmetyków, ich budowy chemicznej, właściwości oraz nazewnictwa (nazewnictwo INCI, nazewnictwo funkcji surowca w wyrobie).
C-5Student posiada wiedzę i umiejętności dotyczące sposobu wyszukiwania i korzystania z uregulowań prawnych związanych z kosmetykami
C-6Student ma ukształtową umiejętność stosowania nazewnictwa kosmetycznego i sporządzania etykiety wyrobu
Treści programoweT-W-7Elementy prawa dotyczącego wyrobów kosmetycznych (definicja kosmetyku, nazewnictwo składników kosmetyków i ich funkcji, ograniczenia stosowania i wymagania, informacje na etykiecie, znaki graficzne; bezpieczeństwo surowców i gotowego wyrobu)
T-W-4Składniki czynne kosmetyków (składniki promieniochronne, substancje brązowiące i wybielające skórę, repelenty, składniki o działaniu przeciwpotowym, przeciwstarzeniowym).
T-W-3Surowce kosmetyczne i ich charakterystyka( surowce tłuszczowe, związki powierzchniowo czynne, substancje nawilżające, konserwanty, antyutleniacze, substancje zapachowe, substancje żelotwórcze, barwniki)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2udostępniane studentowi przez prowadzącego materiały
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena wiedzy na zaliczeniu pisemnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi postepować zgodnie z niektórymi uregulowaniami prawnymi - nie potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; nie ma świadomości oddziaływania bezpieczeństwa produktu kosmetycznego na zdrowia człowieka.
3,0Student potrafi postepować zgodnie z niektórymi uregulowaniami prawnymi - potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; ma małą świadomość oddziaływania bezpieczeństwa produktu kosmetycznego na zdrowia człowieka.
3,5Student potrafi postepować zgodnie z niektórymi uregulowaniami prawnymi - potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; ma częściową świadomość oddziaływania bezpieczeństwa produktu kosmetycznego na zdrowia człowieka.
4,0Student potrafi postepować zgodnie z uregulowaniami prawnymi - potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; ma zadowalającą świadomość oddziaływania bezpieczeństwa produktu kosmetycznego na zdrowia człowieka.
4,5Student potrafi postepować zgodnie z uregulowaniami prawnymi - potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; ma dobrą świadomość oddziaływania bezpieczeństwa produktu kosmetycznego na zdrowia człowieka.
5,0Student potrafi postepować zgodnie z uregulowaniami prawnymi - potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; ma bardzo dobrą świadomość oddziaływania bezpieczeństwa produktu kosmetycznego na zdrowia człowieka.