Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna
Sylabus przedmiotu Chemia kosmetyków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia kosmetyków | ||
Specjalność | Chemia bioorganiczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>, Beata Kołodziej <Beata.Kolodziej@zut.edu.pl>, Mateusz Piz <Mateusz.Piz@zut.edu.pl>, Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>, Anna Szady-Chełmieniecka <Anna.Szady@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | chemia organiczna i nieorganiczna |
W-2 | wiedza w zakresie technik chromatograficznych stosowanych do analizy związków organicznych |
W-3 | wiedza w zakresie analizy instrumentalnej stosowanej w analizie związków organicznych i nieorganicznych |
W-4 | wiedza z zakresu klasycznej chemii analitycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student posiada wiedzę z zakresu substancji stosowanych w produkcji kosmetyków, ich budowy chemicznej, właściwości oraz nazewnictwa (nazewnictwo INCI, nazewnictwo funkcji surowca w wyrobie). |
C-2 | Student opanował wiedzę w zakresie segmentacji wyrobów kosmetycznych |
C-3 | Student ma umiejętność wyjaśnienia roli wybranych grup substancji chemicznych stosowanych w preparatach kosmetycznych |
C-4 | Student posiada umiejętność doboru i zastosowania różnych metod analitycznych służących do analizy jakościowej i ilościowej składników i produktów kosmetycznych |
C-5 | Student posiada wiedzę i umiejętności dotyczące sposobu wyszukiwania i korzystania z uregulowań prawnych związanych z kosmetykami |
C-6 | Student ma ukształtową umiejętność stosowania nazewnictwa kosmetycznego i sporządzania etykiety wyrobu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa i funkcje skóry. Transport transepidermalny. Budowa i funkcje przydatków (włosów, paznokci, gruczołów łojowych i potowych). | 4 |
T-W-2 | Typy produktów kosmetycznych i ich skład ze względu na przeznaczenie | 1 |
T-W-3 | Surowce kosmetyczne i ich charakterystyka( surowce tłuszczowe, związki powierzchniowo czynne, substancje nawilżające, konserwanty, antyutleniacze, substancje zapachowe, substancje żelotwórcze, barwniki) | 8 |
T-W-4 | Składniki czynne kosmetyków (składniki promieniochronne, substancje brązowiące i wybielające skórę, repelenty, składniki o działaniu przeciwpotowym, przeciwstarzeniowym). | 8 |
T-W-5 | Metody analityczne (jakościowe i ilościowe) stosowane w badaniach różnych typów kosmetyków. Dobór metod analitycznych. Ocena bezpieczeństwa stosowania preparatów kosmetycznych, a ocena ich jakości | 4 |
T-W-6 | Etapy produkcji kosmetyków - opracowywanie receptury i dokumentacji, badania specjalistyczne, badania jakościowe na różnych etapach produkcji i produktu końcowego. | 2 |
T-W-7 | Elementy prawa dotyczącego wyrobów kosmetycznych (definicja kosmetyku, nazewnictwo składników kosmetyków i ich funkcji, ograniczenia stosowania i wymagania, informacje na etykiecie, znaki graficzne; bezpieczeństwo surowców i gotowego wyrobu) | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | konsultacje z wykładowcą | 2 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia | 9 |
A-W-4 | indywidualne zapoznawanie się z dodatkową literaturą | 9 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-2 | udostępniane studentowi przez prowadzącego materiały |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena wiedzy na zaliczeniu pisemnym |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D02-13_W01 Student posiada wiedzę na temat podstawowych składników wykorzystywanych w różnego typu kosmetykach, ich budowy chemicznej, najważniejszych właściwości oraz ich funkcji w produktach kosmetycznych. Zna zależności między ich budową, a posiadanymi właściwościami. | KCh_1A_W01, KCh_1A_W03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
KCh_1A_D02-13_W02 Student ma wiedzę z zakresu sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących prawa i bezpieczeństwa kosmetyków | KCh_1A_W07, KCh_1A_W08 | — | — | C-5 | T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D02-13_U01 Student posiada umiejetność rozróżniania typów produktów kosmetycznych ze względu na zastosowanie i skład. W oparciu o wiedzę na temat surowców kosmetycznych i ich wpływie na postać fizykochemiczną kosmetyku potrafi zaproponować metody oceny i kontroli składu i jakość surowców kosmetycznych oraz preparatów kosmetycznych | KCh_1A_U01, KCh_1A_U02, KCh_1A_U03 | — | — | C-4, C-5, C-3 | T-W-5, T-W-6, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
KCh_1A_D02-13_U02 Student umie korzystać z przepisów i wymagań określonych przez prawo dotyczące kosmetyków | KCh_1A_U07 | — | — | C-5 | T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D02-13_K01 ma świadomość ważności aspektów prawnych i zdrowotnych związanych z recepturowaniem produktów kosmetycznych i konieczności poszerzania wiedzy w tej dziedzinie | KCh_1A_K01, KCh_1A_K04, KCh_1A_K05 | — | — | C-1, C-5, C-6 | T-W-7, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D02-13_W01 Student posiada wiedzę na temat podstawowych składników wykorzystywanych w różnego typu kosmetykach, ich budowy chemicznej, najważniejszych właściwości oraz ich funkcji w produktach kosmetycznych. Zna zależności między ich budową, a posiadanymi właściwościami. | 2,0 | Student nie potrafi wymienić składniki kosmetyków z uwzględnieniem ich funkcji pełnionych w kosmetyku oraz nie zna najważniejsze zależności pomiędzy ich budową a własciwościami i uzyskał poniżej 55% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu. |
3,0 | Student potrafi wymienić składniki kosmetyków z uwzględnieniem ich funkcji pełnionych w kosmetyku oraz zna najważniejsze zależności pomiędzy ich budową a własciwościami i uzyskał pomiędzy 55% a 64% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu. | |
3,5 | Student potrafi wymienić składniki kosmetyków z uwzględnieniem ich funkcji pełnionych w kosmetyku oraz zna najważniejsze zależności pomiędzy ich budową a własciwościami i uzyskał pomiędzy 64% a 71% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu. | |
4,0 | Student potrafi wymienić składniki kosmetyków z uwzględnieniem ich funkcji pełnionych w kosmetyku oraz zna zależności pomiędzy ich budową a własciwościami i uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu. | |
4,5 | Student potrafi wymienić składniki kosmetyków z uwzględnieniem ich funkcji pełnionych w kosmetyku oraz zna większość zależności pomiędzy ich budową a własciwościami i uzyskał pomiędzy 80% a 89% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu. | |
5,0 | Student potrafi wymienić składniki kosmetyków z uwzględnieniem ich funkcji pełnionych w kosmetyku oraz zna większość zależności pomiędzy ich budową a własciwościami i uzyskał pomiędzy 89% a 100% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu. | |
KCh_1A_D02-13_W02 Student ma wiedzę z zakresu sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących prawa i bezpieczeństwa kosmetyków | 2,0 | Student nie ma wiedzy odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków i i uzyskał poniżej 55% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu. |
3,0 | Student ma wybiórczą wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków uzyskał pomiędzy 55% a 64% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu. | |
3,5 | Student ma wybiórczą wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków uzyskał pomiędzy 64% a 71% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu. | |
4,0 | Student ma wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu. | |
4,5 | Student ma wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków uzyskał pomiędzy 80% a 89% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu. | |
5,0 | Student ma dużą wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków uzyskał pomiędzy 89% a 100% punktów z części zaliczenia pisemnego dotyczącego danego efektu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D02-13_U01 Student posiada umiejetność rozróżniania typów produktów kosmetycznych ze względu na zastosowanie i skład. W oparciu o wiedzę na temat surowców kosmetycznych i ich wpływie na postać fizykochemiczną kosmetyku potrafi zaproponować metody oceny i kontroli składu i jakość surowców kosmetycznych oraz preparatów kosmetycznych | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo rozróżnić typy formulacji kosmetycznych. Student nie potrafi zaproponować dobóru właściwych surowców z zależności od przenaczenia kosmetyku oraz zaproponować metody oceny składu i jakości wyrobu. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym rozróżnić typy formulacji kosmetycznych. Student potrafi w stopniu dostatecznym zaproponować dobór właściwych surowców z zależności od przenaczenia kosmetyku oraz zaproponować metody oceny składu i jakości wyrobu. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu zadowalającym rozróżnić typy formulacji kosmetycznych. Student potrafi w stopniu zadowalającym zaproponować dobór właściwych surowców z zależności od przenaczenia kosmetyku oraz zaproponować metody oceny składu i jakości wyrobu. | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym rozróżnić typy formulacji kosmetycznych. Student potrafi w stopniu zadowalającym zaproponować dobór właściwych surowców z zależności od przenaczenia kosmetyku oraz zaproponować metody oceny składu i jakości wyrobu. | |
4,5 | Student potrafi w stopniu dobrym rozróżnić typy formulacji kosmetycznych. Student potrafi w stopniu dobrym zaproponować dobór właściwych surowców z zależności od przenaczenia kosmetyku oraz zaproponować metody oceny składu i jakości wyrobu. | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym rozróżnić typy formulacji kosmetycznych. Student potrafi w stopniu bardzo dobrym zaproponować dobór właściwych surowców z zależności od przenaczenia kosmetyku oraz zaproponować metody oceny składu i jakości wyrobu. | |
KCh_1A_D02-13_U02 Student umie korzystać z przepisów i wymagań określonych przez prawo dotyczące kosmetyków | 2,0 | Student nie zna podstawowe przepisy prawne dotyczące kosmetyków. |
3,0 | Student zna podstawowe przepisy prawne dotyczące kosmetyków. | |
3,5 | Student zna podstawowe przepisy prawne dotyczące kosmetyków w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student zna podstawowe przepisy prawne dotyczące kosmetyków w stopniu zadowalającym. | |
4,5 | Student zna podstawowe przepisy prawne dotyczące kosmetyków w stopniu dobrym | |
5,0 | Student zna podstawowe przepisy prawne dotyczące kosmetyków w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D02-13_K01 ma świadomość ważności aspektów prawnych i zdrowotnych związanych z recepturowaniem produktów kosmetycznych i konieczności poszerzania wiedzy w tej dziedzinie | 2,0 | Student nie potrafi postepować zgodnie z niektórymi uregulowaniami prawnymi - nie potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; nie ma świadomości oddziaływania bezpieczeństwa produktu kosmetycznego na zdrowia człowieka. |
3,0 | Student potrafi postepować zgodnie z niektórymi uregulowaniami prawnymi - potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; ma małą świadomość oddziaływania bezpieczeństwa produktu kosmetycznego na zdrowia człowieka. | |
3,5 | Student potrafi postepować zgodnie z niektórymi uregulowaniami prawnymi - potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; ma częściową świadomość oddziaływania bezpieczeństwa produktu kosmetycznego na zdrowia człowieka. | |
4,0 | Student potrafi postepować zgodnie z uregulowaniami prawnymi - potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; ma zadowalającą świadomość oddziaływania bezpieczeństwa produktu kosmetycznego na zdrowia człowieka. | |
4,5 | Student potrafi postepować zgodnie z uregulowaniami prawnymi - potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; ma dobrą świadomość oddziaływania bezpieczeństwa produktu kosmetycznego na zdrowia człowieka. | |
5,0 | Student potrafi postepować zgodnie z uregulowaniami prawnymi - potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; ma bardzo dobrą świadomość oddziaływania bezpieczeństwa produktu kosmetycznego na zdrowia człowieka. |
Literatura podstawowa
- Alicja Marzec, Chemia kosmetyków, surowce, półprodukty, preparatyka wyrobów, TNOiK, Toruń, 2005
- W. Malinka, Zarys chemii kosmetycznej, Volumed, Wrocław, 1999
- J. Marcinkiewicz-Salmonowiczowa, Zarys chemii i technologii kosmetyków, WPG, Gdańsk, 1999
- W.S. Brud, R. Glinka, Technologia kosmetyków, Łódź, 2001
Literatura dodatkowa
- redaktor naczelny - Jacek Arct, SOFW-Journal Wydanie Polskie, Polskie Towarzystwo Kosmetologów, 2011, kwartalnik
- http://www.biotechnologia.pl/biotechnologia-portal, 2012, 29.05.2012
- http://ec.europa.eu/consumers/cosmetics/cosing/, 2012, 29.05.2012
- http://www.ifraorg.org/, 2012, 29.05.2012