Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna
Sylabus przedmiotu Chemia produktów naturalnych I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia produktów naturalnych I | ||
Specjalność | Chemia bioorganiczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczony kurs chemii organicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami chemii produktów naturalnych |
C-2 | Zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem produktów naturalnych w medycynie, chemii farmaceutycznej i kosmetyce |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodami wyodrębniania, oczyszczania i analizy produktów naturalnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Pochodzenie oraz metody badań surowców roślinnych. Preparaty otrzymywane z surowców roślinnych (z roślin świeżych oraz suchych) | 2 |
T-W-2 | Leki naturalne. Podział leków roślinnych ze względu na stopień przetworzenia | 1 |
T-W-3 | Leki galenowe i techniki ich przygotowania | 1 |
T-W-4 | Antybiotyki naturalne | 1 |
T-W-5 | Związki naturalne w kosmetyce | 2 |
T-W-6 | Karotenoidy. Naturalne źródła, biosynteza, wpływ na organizm ludzki | 1 |
T-W-7 | Antycyjany, gorycze i garbniki roślinne - krótka charakterystyka | 1 |
T-W-8 | Naturalne substancje narkotyczne | 2 |
T-W-9 | Trujące związki chemiczne stworzone przez naturę | 1 |
T-W-10 | Wyodrębnianie, oczyszczanie oraz określanie struktury produktów naturalnych | 2 |
T-W-11 | Zaliczenie pisemne | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny połączony z wyjaśnieniem i dyskusją |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D02-07_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą budowy, właściwości oraz metod wyodrębniania i oczyszczania wybranych grup produktów naturalnych | KCh_1A_W11, KCh_1A_W01 | — | — | C-3, C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-10, T-W-9, T-W-6, T-W-8, T-W-7 | M-1 | S-1 |
KCh_1A_D02-07_W02 Student posiada wiedzę na temat zastosowania oraz roli jaką produkty naturalne odgrywają w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce | KCh_1A_W01 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D02-07_U01 Student potrafi posługując się znajomością budowy oraz właściwości rozróżnić wybrane grupy produktów naturalnych | KCh_1A_U01, KCh_1A_U07 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-8, T-W-7 | M-1 | S-1 |
KCh_1A_D02-07_U02 Potrafi wymienić i scharakteryzować metody izolacji i oczyszczania produktów naturalnych | KCh_1A_U01 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D02-07_K01 Student ma świadomość roli i znaczenia produktów naturalnych w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce | KCh_1A_K05 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-9, T-W-6, T-W-8, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D02-07_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą budowy, właściwości oraz metod wyodrębniania i oczyszczania wybranych grup produktów naturalnych | 2,0 | Student nie zna budowy i właściwości oraz metod wyodrębniania i oczyszczania omawianych na zajeciach grup produktów naturalnych |
3,0 | Student zna w 50 do 64% budowę i właściwości omawianych na zajęciach grup produktów naturalnych, ale nie potrafi przedstawić metod wyodrębniania i oczyszczania związków należących tych grup. | |
3,5 | Student zna w 65 do 74% budowę i właściwości omawianych na zajęciach grup produktów naturalnych, ale nie potrafi przedstawić metod wyodrębniania i oczyszczania związków należących tych grup. | |
4,0 | Student zna w 75 do 84% budowę i właściwości omawianych na zajęciach grup produktów naturalnych i potrafi przedstawić metody wyodrębniania i oczyszczania związków należących do jednej z tych grup. | |
4,5 | Student zna w 85 do 94% budowę i właściwości omawianych na zajęciach grup produktów naturalnych i potrafi przedstawić metodę wyodrębniania i oczyszczania przykładowych związków należących do dwóch z tych grup. | |
5,0 | Student zna w 95 do 100% budowę i właściwości omawianych na zajęciach grup produktów naturalnych i potrafi przedstawić metodę wyodrębniania i oczyszczania przykładowych związków należących do trzech z tych grup. | |
KCh_1A_D02-07_W02 Student posiada wiedzę na temat zastosowania oraz roli jaką produkty naturalne odgrywają w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat zastosowań oraz roli jaką omawiane na zajęciach grupy produkty naturalnych odgrywają w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce |
3,0 | Student potrafi w 50 do 64% opisać zastosowania oraz rolę jaką omawiane na zajęciach grupy produktów naturalnych odgrywają w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce | |
3,5 | Student potrafi w 65 do 74% opisać zastosowania oraz rolę jaką omawiane na zajęciach grupy produktów naturalnych odgrywają w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce | |
4,0 | Student potrafi w 75 do 84% opisać zastosowania oraz rolę jaką omawiane na zajęciach grupy produktów naturalnych odgrywają w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce | |
4,5 | Student potrafi w 85 do 94% opisać zastosowania oraz rolę jaką omawiane na zajęciach grupy produktów naturalnych odgrywają w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce | |
5,0 | Student potrafi w 95 do 100% opisać zastosowania oraz rolę jaką omawiane na zajęciach grupy produktów naturalnych odgrywają w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D02-07_U01 Student potrafi posługując się znajomością budowy oraz właściwości rozróżnić wybrane grupy produktów naturalnych | 2,0 | Student nie potrafi posługując się znajomością budowy oraz właściwości rozróżnić żadnych omawianych na zajęciach grup produktów naturalnych |
3,0 | Student potrafi posługując się znajomością budowy oraz właściwości rozróżnić w 50 do 64% omawiane na zajęciach grupy produktów naturalnych | |
3,5 | Student potrafi posługując się znajomością budowy oraz właściwości rozróżnić w 65 do 74% omawiane na zajęciach grupy produktów naturalnych | |
4,0 | Student potrafi posługując się znajomością budowy oraz właściwości rozróżnić w 75 do 84% omawiane zajęciach grupy produktów naturalnych | |
4,5 | Student potrafi posługując się znajomością budowy oraz właściwości w 85 do 94% rozróżnić omawiane na zajęciach grupy produktów naturalnych | |
5,0 | Student potrafi posługując się znajomością budowy oraz właściwości w 95 do 100% rozróżnić omawiane na zajęciach grupy produktów naturalnych | |
KCh_1A_D02-07_U02 Potrafi wymienić i scharakteryzować metody izolacji i oczyszczania produktów naturalnych | 2,0 | Student nie potrafi wymienić i scharakteryzować żadnych metod izolacji i oczyszczania produktów naturalnych |
3,0 | Student potrafi wymienić podstawowe metody izolacji produktów naturalnych, ale nie wymienia i nie charakteryzuje metod oczyszczania produktów naturalnych | |
3,5 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody izolacji produktów naturalnych, ale nie wymienia i nie charakteryzuje metod oczyszczania produktów naturalnych | |
4,0 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody izolacji produktów naturalnych oraz potrafi wymienić podstawowe metody oczyszczania produktów naturalnych | |
4,5 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody izolacji produktów naturalnych oraz potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody oczyszczania produktów naturalnych | |
5,0 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować więcej metod izolacji produktów naturalnych niż tylko podstawowe metody izolacji tych związków oraz potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody oczyszczania produktów naturalnych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D02-07_K01 Student ma świadomość roli i znaczenia produktów naturalnych w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce | 2,0 | Student nie potrafi wskazać znaczenia produktów naturalnych w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce |
3,0 | Student potrafi wskazać jedynie podstawowe zastosowania produktów naturalnych w medycynie | |
3,5 | Student potrafi wskazać jedynie podstawowe zastosowania produktów naturalnych w medycynie i w chemii farmacetycznej | |
4,0 | Student potrafi wskazać szersze niż tylko podstawowe zastosowania produktów naturalnych w medycynie i w chemii farmacetycznej | |
4,5 | Student potrafi wskazać szersze niż tylko podstawowe zastosowania produktów naturalnych w medycynie i w chemii farmacetycznej oraz opisuje tylko podstawowe zastosowania produktów naturalnych w kosmetyce | |
5,0 | Student potrafi wskazać szersze niż tylko podstawowe zastosowania produktów naturalnych w medycynie, w chemii farmacetycznej oraz w kosmetyce |
Literatura podstawowa
- Kołodziejczyk Aleksander, Naturalne związki organiczne, PWN, Warszawa, 2013
- Clayden J., Greeves N., Warren S., Wothers P., Chemia organiczna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2011, część IV
- Kohlműnzer Stanisław, Farmakognozja, PZWL, Warszawa, 2007
- Janicki Stanisław, Fiebig Adolf, Sznitowska Małgorzata, Farmacja stosowana, PZWL, Warszawa, 2002
- Timbrell John, Paradoks trucizn substancje chemiczne przyjazne i wrogie, NT, Warszawa, 2008