Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna

Sylabus przedmiotu Chemia bioorganiczna II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia bioorganiczna II
Specjalność Chemia bioorganiczna
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>, Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>, Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,40zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,60egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii bioorganicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z mechanizmami oddziaływania substancji biologicznie czynnych
C-2Zapoznanie studentów z metodami otrzymywania i ogólnymi zasadami projektowania substancji biologicznie czynnych
C-3Zapoznanie studentów z reakcjami enzymatycznymi
C-4Ukształtowanie umiejętności praktycznych w zakresie otrzymywania podstawowych związków bioorganicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Regulamin pracowni i przepisy BHP w laboratorium chemii bioorganicznej1
T-L-2Izolacja laktozy4
T-L-3Reakcje enzymatyczne w produktach spożywczych2
T-L-4Otrzymywanie mydeł sodowych3
T-L-5Wykorzystanie związków terpenowych i aminokwasów do syntezy chiralnych rozpuszczalników i organokatalizatorów5
15
wykłady
T-W-1Zależność między budową i działaniem związków. Farmakofory w strukturach związków biologicznie aktywnych. Dopasowanie przestrzenne grup funkcyjnych substancji aktywnych z miejscem ich działania. Projektowanie nowych struktur.2
T-W-2Mechanizmy działania antybakteryjnego naturalnych i syntetycznych związków organicznych. Poszukiwanie nowych cząsteczek odziałaniu antybakteryjnym.3
T-W-3Działanie układu nerwowego człowieka. Receptory i neuroprzekaźniki układu współczulnego i przywspółczulnego. Mechanizmy działania związków organicznych na układ nerwowy. Struktury wiodące i poszukiwanie nowych leków.3
T-W-4Mechanizmy działania substancji narkotycznych. Otrzymywanie morfiny i jej analogów.2
T-W-5Działanie związków organicznych na receptory histaminowe. Leki antyhistaminowe i kierunki ich rozwoju.2
T-W-6Aktywność pestycydowa związków organicznych. Mechanizm działania wybranych pestycydów.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-3przygotowanie sprawozdań5
25
wykłady
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do egzaminu6
A-W-4egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania
S-3Ocena formująca: ocena pracy w laboratorium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D02-04_W01
posiada wiedzę na temat mechanizmów działania związków biologicznie czynnych
KCh_1A_W01, KCh_1A_W03C-1T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1S-1
KCh_1A_D02-04_W02
zna podstawowe metody otrzymywania wybranych związków biologicznie aktywnych
KCh_1A_W13C-2T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1S-1
KCh_1A_D02-04_W03
zna podstawowe zasady projektowania związków biologicznie czynnych
KCh_1A_W01, KCh_1A_W03C-1, C-2T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D02-04_U01
potrafi przeprowadzić eksperyment chemiczny ilustrujący reakcje enzymatyczne i wyjaśnić zachodzące procesy
KCh_1A_U03, KCh_1A_U06C-3T-L-3M-2S-2, S-3
KCh_1A_D02-04_U02
potrafi otrzymać wybrany związek bioorganiczny
KCh_1A_U03C-4T-L-5, T-L-4, T-L-2M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D02-04_K01
potrafi prawidłowo wykonać powierzone mu zadanie biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych
KCh_1A_K03, KCh_1A_K04C-4T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D02-04_W01
posiada wiedzę na temat mechanizmów działania związków biologicznie czynnych
2,0Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0.
3,0Student potrafi przedstawić mechanizm działania związków biologicznie aktywnych i otrzymał 55-64% punktów z części egzaminu dotyczącego tego efektu.
3,5Student potrafi przedstawić mechanizm działania związków biologicznie aktywnych i otrzymał 65-74% punktów z części egzaminu dotyczącego tego efektu.
4,0Student potrafi przedstawić mechanizm działania związków biologicznie aktywnych i otrzymał 75-84% punktów z części egzaminu dotyczącego tego efektu.
4,5Student potrafi przedstawić mechanizm działania związków biologicznie aktywnych i otrzymał 85-94% punktów z części egzaminu dotyczącego tego efektu.
5,0Student potrafi przedstawić mechanizm działania związków biologicznie aktywnych i otrzymał 95-100% punktów z części egzaminu dotyczącego tego efektu.
KCh_1A_D02-04_W02
zna podstawowe metody otrzymywania wybranych związków biologicznie aktywnych
2,0Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0.
3,0Student potrafi opisać metody otrzymywania związków biologicznie aktywnych i otrzymał 55-64% punktów z części egzaminu dotyczącego tego efektu.
3,5Student potrafi opisać metody otrzymywania związków biologicznie aktywnych i otrzymał 65-74% punktów z części egzaminu dotyczącego tego efektu.
4,0Student potrafi opisać metody otrzymywania związków biologicznie aktywnych i otrzymał 75-84% punktów z części egzaminu dotyczącego tego efektu.
4,5Student potrafi opisać metody otrzymywania związków biologicznie aktywnych i otrzymał 85-94% punktów z części egzaminu dotyczącego tego efektu.
5,0Student potrafi opisać metody otrzymywania związków biologicznie aktywnych i otrzymał 95-100% punktów z części egzaminu dotyczącego tego efektu.
KCh_1A_D02-04_W03
zna podstawowe zasady projektowania związków biologicznie czynnych
2,0Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0.
3,0Student potrafi wymienić i objaśnić sposoby i zasady projektowania substancji biologicznie aktywnych i uzyskał 55-64% punktów z części egzaminu dotyczącej tego efektu.
3,5Student potrafi wymienić i objaśnić sposoby i zasady projektowania substancji biologicznie aktywnych i uzyskał 65-74% punktów z części egzaminu dotyczącej tego efektu.
4,0Student potrafi wymienić i objaśnić sposoby i zasady projektowania substancji biologicznie aktywnych i uzyskał 75-84% punktów z części egzaminu dotyczącej tego efektu
4,5Student potrafi wymienić i objasnić sposoby i zasady projektowania substancji biologicznie aktywnych i uzyskał 85-94% punktów z części egzaminu dotyczącej tego efektu
5,0Student potrafi wymienić i objaśnić sposoby i zasady projektowania substancji biologicznie aktywnych i uzyskał 95-100% punktów z części egzaminu dotyczącej tego efektu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D02-04_U01
potrafi przeprowadzić eksperyment chemiczny ilustrujący reakcje enzymatyczne i wyjaśnić zachodzące procesy
2,0Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0.
3,0Student z pomocą prowadzącego zajęcia potrafi przeprowadzić eksperyment ilustrujący reakcje enzymatyczne i krótko opisać jego przebieg.
3,5Student z niewielką pomocą prowadzącego zajęcia potrafi przeprowadzić eksperyment ilustrujący reakcje enzymatyczne, przedstawić częściowo obserwacje i podjąć próbę wyjaśnienia zachodzących procesów.
4,0Student potrafi przeprowadzić eksperyment ilustrujący reakcje enzymatyczne, przedstawić najważniejsze obserwacje i wyjaśnić w sposób zadowalający zachodzące procesy.
4,5Student potrafi przeprowadzić eksperyment ilustrujący reakcje enzymatyczne, przedstawić najważniejsze obserwacje i prawidłowo wyjaśnić zachodzące procesy.
5,0Student potrafi bezbłędnie przeprowadzić eksperyment ilustrujący reakcje enzymatyczne, przedstawić prawidłowo obserwacje i wyjaśnić w prawidłowy, wyczerpujący sposób wszystkie zachodzące procesy.
KCh_1A_D02-04_U02
potrafi otrzymać wybrany związek bioorganiczny
2,0Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0.
3,0Student z pomocą prowadzącego zajęcia potrafi otrzymać na drodze syntezy i izolacji wymagane związki bioorganiczne i opisać częściowo przebieg przeprowadzonych procesów.
3,5Student z niewielką pomocą prowadzącego zajęcia potrafi otrzymać na drodze syntezy i izolacji wymagane związki bioorganiczne i przedstawić najważniejsze informacje dotyczące przebiegu przeprowadzonych procesów.
4,0Student potrafi otrzymać na drodze syntezy i izolacji wymagane związki bioorganiczne i opisać w sposób zadowalający przebieg prowadzonych procesów.
4,5Student potrafi otrzymać na drodze syntezy i izolacji wymagane związki bioorganiczne i prawidłowo opisać przebieg prowadzonych procesów.
5,0Student potrafi otrzymać z odpowiednią wydajnością na drodze syntezy i izolacji wymagane związki bioorganiczne, bezbłędnie i wyczerpująco opisać oraz wyjaśnić przebieg prowadzonych procesów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D02-04_K01
potrafi prawidłowo wykonać powierzone mu zadanie biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych
2,0Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0.
3,0Student z pomocą prowadzącego zajęcia potrafi zrealizować ćwiczenie z uwzględnieniem zasad BHP.
3,5Student z niewielką pomocą prowadzącego zajęcia potrafi zrealizować ćwiczenie z uwzględnieniem zasad BHP.
4,0Student potrafi zrealizować ćwiczenie z uwzględnieniem zasad BHP, dbając o bezpieczeństwo swoje i innych.
4,5Student potrafi zaplanować i zrealizować ćwiczenie z uwzględnieniem zasad BHP, wykazując się świadomością zagrożeń związanych z pracą w laboratorium i dbając o bezpieczeństwo swoje i innych
5,0Student potrafi zaplanować i prawidłowo zrealizować ćwiczenie z uwzględnieniem zasad BHP, mając dużą świadomość zagrożeń związanych z pracą w laboratorium i wykazując się szczególną dbałością o bezpieczeństwo swoje i innych.

Literatura podstawowa

  1. Patrick G. L., Chemia medyczna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
  2. Jelińska A., Pałka J., Zając M., Chemia medyczna, MedPharm Polska, Wrocław, 2012
  3. Silverman R. B., Chemia organiczna w projektowaniu leków, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004
  4. Różański L., Przemiany pestycydów w organizmach żywych i środowisku, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1992

Literatura dodatkowa

  1. pod red. A. Zejca i M. Gorczycy, Chemia leków, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 1998
  2. pod red. A. Jarczewskiego, Materiał do ćwiczeń laboratoryjnych z chemi organicznej dla studentów biologii, Zakład Chemii Ogólnej Wydziału Chemii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Regulamin pracowni i przepisy BHP w laboratorium chemii bioorganicznej1
T-L-2Izolacja laktozy4
T-L-3Reakcje enzymatyczne w produktach spożywczych2
T-L-4Otrzymywanie mydeł sodowych3
T-L-5Wykorzystanie związków terpenowych i aminokwasów do syntezy chiralnych rozpuszczalników i organokatalizatorów5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zależność między budową i działaniem związków. Farmakofory w strukturach związków biologicznie aktywnych. Dopasowanie przestrzenne grup funkcyjnych substancji aktywnych z miejscem ich działania. Projektowanie nowych struktur.2
T-W-2Mechanizmy działania antybakteryjnego naturalnych i syntetycznych związków organicznych. Poszukiwanie nowych cząsteczek odziałaniu antybakteryjnym.3
T-W-3Działanie układu nerwowego człowieka. Receptory i neuroprzekaźniki układu współczulnego i przywspółczulnego. Mechanizmy działania związków organicznych na układ nerwowy. Struktury wiodące i poszukiwanie nowych leków.3
T-W-4Mechanizmy działania substancji narkotycznych. Otrzymywanie morfiny i jej analogów.2
T-W-5Działanie związków organicznych na receptory histaminowe. Leki antyhistaminowe i kierunki ich rozwoju.2
T-W-6Aktywność pestycydowa związków organicznych. Mechanizm działania wybranych pestycydów.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-3przygotowanie sprawozdań5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do egzaminu6
A-W-4egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-04_W01posiada wiedzę na temat mechanizmów działania związków biologicznie czynnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W01posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie chemii, zna podstawowe koncepcje i teorie chemiczne, zna terminologię, nomenklaturę i jednostki chemiczne
KCh_1A_W03zna zjawiska chemiczne i fizyczne zachodzące w przyrodzie oraz potrafi wytłumaczyć obserwowane prawidłowości wykorzystując język matematyki, a w szczególności potrafi samodzielnie odtworzyć podstawowe twierdzenia i prawa
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mechanizmami oddziaływania substancji biologicznie czynnych
Treści programoweT-W-3Działanie układu nerwowego człowieka. Receptory i neuroprzekaźniki układu współczulnego i przywspółczulnego. Mechanizmy działania związków organicznych na układ nerwowy. Struktury wiodące i poszukiwanie nowych leków.
T-W-6Aktywność pestycydowa związków organicznych. Mechanizm działania wybranych pestycydów.
T-W-2Mechanizmy działania antybakteryjnego naturalnych i syntetycznych związków organicznych. Poszukiwanie nowych cząsteczek odziałaniu antybakteryjnym.
T-W-1Zależność między budową i działaniem związków. Farmakofory w strukturach związków biologicznie aktywnych. Dopasowanie przestrzenne grup funkcyjnych substancji aktywnych z miejscem ich działania. Projektowanie nowych struktur.
T-W-4Mechanizmy działania substancji narkotycznych. Otrzymywanie morfiny i jej analogów.
T-W-5Działanie związków organicznych na receptory histaminowe. Leki antyhistaminowe i kierunki ich rozwoju.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0.
3,0Student potrafi przedstawić mechanizm działania związków biologicznie aktywnych i otrzymał 55-64% punktów z części egzaminu dotyczącego tego efektu.
3,5Student potrafi przedstawić mechanizm działania związków biologicznie aktywnych i otrzymał 65-74% punktów z części egzaminu dotyczącego tego efektu.
4,0Student potrafi przedstawić mechanizm działania związków biologicznie aktywnych i otrzymał 75-84% punktów z części egzaminu dotyczącego tego efektu.
4,5Student potrafi przedstawić mechanizm działania związków biologicznie aktywnych i otrzymał 85-94% punktów z części egzaminu dotyczącego tego efektu.
5,0Student potrafi przedstawić mechanizm działania związków biologicznie aktywnych i otrzymał 95-100% punktów z części egzaminu dotyczącego tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-04_W02zna podstawowe metody otrzymywania wybranych związków biologicznie aktywnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W13zna typowe technologie inżynierskie stosowane w laboratorium chemicznym i przemyśle chemicznym
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami otrzymywania i ogólnymi zasadami projektowania substancji biologicznie czynnych
Treści programoweT-W-3Działanie układu nerwowego człowieka. Receptory i neuroprzekaźniki układu współczulnego i przywspółczulnego. Mechanizmy działania związków organicznych na układ nerwowy. Struktury wiodące i poszukiwanie nowych leków.
T-W-6Aktywność pestycydowa związków organicznych. Mechanizm działania wybranych pestycydów.
T-W-2Mechanizmy działania antybakteryjnego naturalnych i syntetycznych związków organicznych. Poszukiwanie nowych cząsteczek odziałaniu antybakteryjnym.
T-W-1Zależność między budową i działaniem związków. Farmakofory w strukturach związków biologicznie aktywnych. Dopasowanie przestrzenne grup funkcyjnych substancji aktywnych z miejscem ich działania. Projektowanie nowych struktur.
T-W-4Mechanizmy działania substancji narkotycznych. Otrzymywanie morfiny i jej analogów.
T-W-5Działanie związków organicznych na receptory histaminowe. Leki antyhistaminowe i kierunki ich rozwoju.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0.
3,0Student potrafi opisać metody otrzymywania związków biologicznie aktywnych i otrzymał 55-64% punktów z części egzaminu dotyczącego tego efektu.
3,5Student potrafi opisać metody otrzymywania związków biologicznie aktywnych i otrzymał 65-74% punktów z części egzaminu dotyczącego tego efektu.
4,0Student potrafi opisać metody otrzymywania związków biologicznie aktywnych i otrzymał 75-84% punktów z części egzaminu dotyczącego tego efektu.
4,5Student potrafi opisać metody otrzymywania związków biologicznie aktywnych i otrzymał 85-94% punktów z części egzaminu dotyczącego tego efektu.
5,0Student potrafi opisać metody otrzymywania związków biologicznie aktywnych i otrzymał 95-100% punktów z części egzaminu dotyczącego tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-04_W03zna podstawowe zasady projektowania związków biologicznie czynnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W01posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie chemii, zna podstawowe koncepcje i teorie chemiczne, zna terminologię, nomenklaturę i jednostki chemiczne
KCh_1A_W03zna zjawiska chemiczne i fizyczne zachodzące w przyrodzie oraz potrafi wytłumaczyć obserwowane prawidłowości wykorzystując język matematyki, a w szczególności potrafi samodzielnie odtworzyć podstawowe twierdzenia i prawa
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mechanizmami oddziaływania substancji biologicznie czynnych
C-2Zapoznanie studentów z metodami otrzymywania i ogólnymi zasadami projektowania substancji biologicznie czynnych
Treści programoweT-W-3Działanie układu nerwowego człowieka. Receptory i neuroprzekaźniki układu współczulnego i przywspółczulnego. Mechanizmy działania związków organicznych na układ nerwowy. Struktury wiodące i poszukiwanie nowych leków.
T-W-6Aktywność pestycydowa związków organicznych. Mechanizm działania wybranych pestycydów.
T-W-2Mechanizmy działania antybakteryjnego naturalnych i syntetycznych związków organicznych. Poszukiwanie nowych cząsteczek odziałaniu antybakteryjnym.
T-W-1Zależność między budową i działaniem związków. Farmakofory w strukturach związków biologicznie aktywnych. Dopasowanie przestrzenne grup funkcyjnych substancji aktywnych z miejscem ich działania. Projektowanie nowych struktur.
T-W-4Mechanizmy działania substancji narkotycznych. Otrzymywanie morfiny i jej analogów.
T-W-5Działanie związków organicznych na receptory histaminowe. Leki antyhistaminowe i kierunki ich rozwoju.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0.
3,0Student potrafi wymienić i objaśnić sposoby i zasady projektowania substancji biologicznie aktywnych i uzyskał 55-64% punktów z części egzaminu dotyczącej tego efektu.
3,5Student potrafi wymienić i objaśnić sposoby i zasady projektowania substancji biologicznie aktywnych i uzyskał 65-74% punktów z części egzaminu dotyczącej tego efektu.
4,0Student potrafi wymienić i objaśnić sposoby i zasady projektowania substancji biologicznie aktywnych i uzyskał 75-84% punktów z części egzaminu dotyczącej tego efektu
4,5Student potrafi wymienić i objasnić sposoby i zasady projektowania substancji biologicznie aktywnych i uzyskał 85-94% punktów z części egzaminu dotyczącej tego efektu
5,0Student potrafi wymienić i objaśnić sposoby i zasady projektowania substancji biologicznie aktywnych i uzyskał 95-100% punktów z części egzaminu dotyczącej tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-04_U01potrafi przeprowadzić eksperyment chemiczny ilustrujący reakcje enzymatyczne i wyjaśnić zachodzące procesy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U03potrafi planować i przeprowadzać proste badania doświadczalne i symulacje komputerowe w zakresie chemii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
KCh_1A_U06potrafi przedstawić w sposób przystępny podstawowe zagadnienia i problemy natury chemicznej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z reakcjami enzymatycznymi
Treści programoweT-L-3Reakcje enzymatyczne w produktach spożywczych
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania
S-3Ocena formująca: ocena pracy w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0.
3,0Student z pomocą prowadzącego zajęcia potrafi przeprowadzić eksperyment ilustrujący reakcje enzymatyczne i krótko opisać jego przebieg.
3,5Student z niewielką pomocą prowadzącego zajęcia potrafi przeprowadzić eksperyment ilustrujący reakcje enzymatyczne, przedstawić częściowo obserwacje i podjąć próbę wyjaśnienia zachodzących procesów.
4,0Student potrafi przeprowadzić eksperyment ilustrujący reakcje enzymatyczne, przedstawić najważniejsze obserwacje i wyjaśnić w sposób zadowalający zachodzące procesy.
4,5Student potrafi przeprowadzić eksperyment ilustrujący reakcje enzymatyczne, przedstawić najważniejsze obserwacje i prawidłowo wyjaśnić zachodzące procesy.
5,0Student potrafi bezbłędnie przeprowadzić eksperyment ilustrujący reakcje enzymatyczne, przedstawić prawidłowo obserwacje i wyjaśnić w prawidłowy, wyczerpujący sposób wszystkie zachodzące procesy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-04_U02potrafi otrzymać wybrany związek bioorganiczny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U03potrafi planować i przeprowadzać proste badania doświadczalne i symulacje komputerowe w zakresie chemii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności praktycznych w zakresie otrzymywania podstawowych związków bioorganicznych
Treści programoweT-L-5Wykorzystanie związków terpenowych i aminokwasów do syntezy chiralnych rozpuszczalników i organokatalizatorów
T-L-4Otrzymywanie mydeł sodowych
T-L-2Izolacja laktozy
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania
S-3Ocena formująca: ocena pracy w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0.
3,0Student z pomocą prowadzącego zajęcia potrafi otrzymać na drodze syntezy i izolacji wymagane związki bioorganiczne i opisać częściowo przebieg przeprowadzonych procesów.
3,5Student z niewielką pomocą prowadzącego zajęcia potrafi otrzymać na drodze syntezy i izolacji wymagane związki bioorganiczne i przedstawić najważniejsze informacje dotyczące przebiegu przeprowadzonych procesów.
4,0Student potrafi otrzymać na drodze syntezy i izolacji wymagane związki bioorganiczne i opisać w sposób zadowalający przebieg prowadzonych procesów.
4,5Student potrafi otrzymać na drodze syntezy i izolacji wymagane związki bioorganiczne i prawidłowo opisać przebieg prowadzonych procesów.
5,0Student potrafi otrzymać z odpowiednią wydajnością na drodze syntezy i izolacji wymagane związki bioorganiczne, bezbłędnie i wyczerpująco opisać oraz wyjaśnić przebieg prowadzonych procesów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-04_K01potrafi prawidłowo wykonać powierzone mu zadanie biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
KCh_1A_K04mając świadomość wpływu swoich działań na środowisko prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności praktycznych w zakresie otrzymywania podstawowych związków bioorganicznych
Treści programoweT-L-1Regulamin pracowni i przepisy BHP w laboratorium chemii bioorganicznej
T-L-5Wykorzystanie związków terpenowych i aminokwasów do syntezy chiralnych rozpuszczalników i organokatalizatorów
T-L-4Otrzymywanie mydeł sodowych
T-L-2Izolacja laktozy
T-L-3Reakcje enzymatyczne w produktach spożywczych
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena pracy w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0.
3,0Student z pomocą prowadzącego zajęcia potrafi zrealizować ćwiczenie z uwzględnieniem zasad BHP.
3,5Student z niewielką pomocą prowadzącego zajęcia potrafi zrealizować ćwiczenie z uwzględnieniem zasad BHP.
4,0Student potrafi zrealizować ćwiczenie z uwzględnieniem zasad BHP, dbając o bezpieczeństwo swoje i innych.
4,5Student potrafi zaplanować i zrealizować ćwiczenie z uwzględnieniem zasad BHP, wykazując się świadomością zagrożeń związanych z pracą w laboratorium i dbając o bezpieczeństwo swoje i innych
5,0Student potrafi zaplanować i prawidłowo zrealizować ćwiczenie z uwzględnieniem zasad BHP, mając dużą świadomość zagrożeń związanych z pracą w laboratorium i wykazując się szczególną dbałością o bezpieczeństwo swoje i innych.