Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna
Sylabus przedmiotu Chemia bioorganiczna I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia bioorganiczna I | ||
Specjalność | Chemia bioorganiczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii organicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z właściwościami i metodami otrzymywania podstawowych biocząsteczek |
C-2 | Zapoznanie studentów z mechanizmami przemian związków chemicznych zachodzących w organizmach żywych |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności przygotowania pisemnych opracowań na podstawie literatury |
C-4 | Przygotowanie studentów do publicznych wystąpień |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Właściwości, otrzymywanie i zastosowanie wybranych biocząsteczek i związków biologicznie aktywnych. | 10 |
T-A-2 | Biotransformacja związków chemicznych w organizmach żywych. | 2 |
T-A-3 | Przemiany wybranych ksenobiotyków w organizmie człowieka. | 2 |
T-A-4 | Kolokwium zaliczeniowe. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Związki organiczne istotne z punktu widzenia funkcjonowania organizmów żywych. | 2 |
T-W-2 | Metody otrzymywania aminokwasów i ich znaczenie w strukturach białek, leków i innych związków biologicznie aktywnych. | 2 |
T-W-3 | Metody syntezy peptydów i ich aktywność biologiczna. | 2 |
T-W-4 | Klasyfikacja, struktura i właściwości białek. Przegląd białek i ich zastosowanie. | 4 |
T-W-5 | Właściwości i mechanizm działania enzymów. Reakcje enzymatyczne. | 4 |
T-W-6 | Kwasy nukleinowe i ich funkcje w organizmach żywych. | 2 |
T-W-7 | Metody otrzymywania cukrów prostych i ich przemiany. Disacharydy i polisacharydy - otrzymywanie i właściwości. | 2 |
T-W-8 | Kwasy tłuszczowe i ich zastosowanie. Kwas arachidonowy i jego rola w strukturach aktywnych biologicznie. | 4 |
T-W-9 | Fosfolipidy i glikolipidy oraz ich rola w transporcie substancji aktywnych. | 2 |
T-W-10 | Biosynteza terpenów i ich znaczenie. | 4 |
T-W-11 | Kolokwium zaliczeniowe. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przegląd literatury na wskazany temat | 10 |
A-A-3 | przygotowanie referatu | 8 |
A-A-4 | przygotowanie prezentacji | 5 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 6 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | seminarium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena prezentacji |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena referatu |
S-3 | Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D02-03_W01 potrafi scharakteryzować podstawowe biocząsteczki | KCh_1A_W01 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-6, T-W-4, T-W-9, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-8, T-W-2, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
KCh_1A_D02-03_W02 zna metody otrzymywania podstawowych biocząsteczek | KCh_1A_W11, KCh_1A_W13 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-8, T-W-2, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D02-03_U01 potrafi zaproponować metody pozyskiwania podstawowych biocząsteczek | KCh_1A_U01 | — | — | C-3, C-1 | T-A-1, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
KCh_1A_D02-03_U02 potrafi przygotować opracowanie pisemne z zakresu przedmiotu w oparciu o dostępną literaturę | KCh_1A_U08 | — | — | C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-3 | S-2 |
KCh_1A_D02-03_U03 potrafi przygotować i wygłosić prezentację na wskazany temat | KCh_1A_U09 | — | — | C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D02-03_K01 potrafi wykorzystywać najnowsze doniesienia literaturowe | KCh_1A_K01 | — | — | C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-3 | S-2 |
KCh_1A_D02-03_K02 ma świadomość wpływu różnych związków chemicznych, w tym ksenobiotyków, na organizmy żywe | KCh_1A_K05 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-3 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D02-03_W01 potrafi scharakteryzować podstawowe biocząsteczki | 2,0 | Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0. |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować podstawowe biocząsteczki - opanował szacunkowo od 55 do 64% materiału omawianego na zajęciach. | |
3,5 | Student potrafi scharakteryzować podstawowe biocząsteczki - opanował szacunkowo od 65 do 74% materiału omawianego na zajęciach. | |
4,0 | Student potrafi scharakteryzować podstawowe biocząsteczki - opanował szacunkowo od 75 do 84% materiału omawianego na zajęciach. | |
4,5 | Student potrafi scharakteryzować podstawowe biocząsteczki - opanował szacunkowo od 85 do 94% materiału omawianego na zajęciach. | |
5,0 | Student potrafi scharakteryzować podstawowe biocząsteczki - opanował szacunkowo od 95 do 100% materiału omawianego na zajęciach. | |
KCh_1A_D02-03_W02 zna metody otrzymywania podstawowych biocząsteczek | 2,0 | Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0. |
3,0 | Student zna metody otrzymywania podstawowych biocząsteczek - opanował szacunkowo od 55 do 64% materiału omawianego na zajęciach. | |
3,5 | Student zna metody otrzymywania podstawowych biocząsteczek - opanował szacunkowo od 65 do 74% materiału omawianego na zajęciach. | |
4,0 | Student zna metody otrzymywania podstawowych biocząsteczek - opanował szacunkowo od 75 do 84% materiału omawianego na zajęciach. | |
4,5 | Student zna metody otrzymywania podstawowych biocząsteczek - opanował szacunkowo od 85 do 94% materiału omawianego na zajęciach. | |
5,0 | Student zna metody otrzymywania podstawowych biocząsteczek - opanował szacunkowo od 95 do 100% materiału omawianego na zajęciach. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D02-03_U01 potrafi zaproponować metody pozyskiwania podstawowych biocząsteczek | 2,0 | Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0. |
3,0 | Student potrafi zaproponować tylko podstawowe metody pozyskiwania wybranych biocząsteczek. | |
3,5 | Student potrafi zaproponować podstawowe i niektóre dodatkowe metody pozyskiwania wybranych biocząsteczek. | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności w zakresie metod pozyskiwania wymaganych biocząsteczek. | |
4,5 | Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie metod pozyskiwania wymaganych biocząsteczek. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre, pogłębione umiejętności w zakresie różnych metod pozyskiwania wymaganych biocząsteczek. | |
KCh_1A_D02-03_U02 potrafi przygotować opracowanie pisemne z zakresu przedmiotu w oparciu o dostępną literaturę | 2,0 | Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0. |
3,0 | Student korzystając z pomocy prowadzącego zajęcia potrafi przygotować referat, który spełnia określone wymagania w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student korzystając ze wskazówek prowadzącego zajęcia potrafi przygotować referat, który spełnia określone wymagania w stopniu dostatecznym plus. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie przygotować referat, który spełnia określone wymagania w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie przygotować referat, który spełnia określone wymagania w stopniu dobrym plus. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie przygotować referat, który spełnia wszystkie określone wymagania w stopniu bardzo dobrym. | |
KCh_1A_D02-03_U03 potrafi przygotować i wygłosić prezentację na wskazany temat | 2,0 | Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0. |
3,0 | Student potrafi przygotować prezentację spełniającą określone wymagania w stopniu dostatecznym i przedstawić ją czytając przygotowany tekst. | |
3,5 | Student potrafi przygotować prezentację spełniającą określone wymagania w stopniu dostatecznym plus i przedstawić ją korzystając z przygotowanego tekstu. | |
4,0 | Student potrafi przygotować prezentację spełniającą określone wymagania w stopniu dobrym i przedstawić ją w odpowiedni i zrozumiały sposób. | |
4,5 | Student potrafi przygotować prezentację spełniającą określone wymagania w stopniu dobrym plus i przedstawić ją w odpowiednim tempie, w ciekawy sposób. | |
5,0 | Student potrafi przygotować prezentację spełniającą wszystkie określone wymagania w stopniu bardzo dobrym i przedstawić ją w sposób atrakcyjny, ciekawy i angażujący słuchaczy do dyskusji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D02-03_K01 potrafi wykorzystywać najnowsze doniesienia literaturowe | 2,0 | Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | Student potrafi z pomocą prowadzącego zajęcia wyszukać podstawową literaturę (minimum 2 pozycje) i korzystając z niej przygotować referat na wskazany temat. | |
3,5 | Student potrafi po konsultacji z prowadzącym zajęcia samodzielnie wyszukać podstawową literaturę (minimum 2 pozycje) i przygotować referat na wskazany temat, zamieszczając podstawowe informacje na temat wykorzystanych źródeł. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie wyszukać odpowiednie pozycje literaturowe (minimum 3) i przygotować referat na wskazany temat, prawidłowo cytując większość wykorzystanych źródeł. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wyszukać odpowiednie pozycje literaturowe (minimum 3), w tym najnowszą literaturę źródłową i przygotować referat na wskazany temat, prawidłowo cytując większość wykorzystanych źródeł. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie dokonać wnikliwego przeglądu literatury, obejmującego najnowszą literaturę źródłową (minimum 4 pozycje) i przygotować referat na wskazany temat, cytując wykorzystane źródła w sposób prawidłowy. | |
KCh_1A_D02-03_K02 ma świadomość wpływu różnych związków chemicznych, w tym ksenobiotyków, na organizmy żywe | 2,0 | Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0. |
3,0 | Student ma niewielką świadomość dotyczącą wpływu niektórych związków chemicznych na organizmy żywe. | |
3,5 | Student ma pewną świadomość dotyczącą wpływu najważniejszych związków chemicznych na organizmy żywe. | |
4,0 | Student ma świadomość dotyczącą wpływu ważnych związków chemicznych na organizmy żywe i zna sposoby ich oddziaływania. | |
4,5 | Student ma dużą świadomość dotyczącą wpływu różnych związków chemicznych na organizmy żywe, zna sposoby i skutki ich oddziaływania. | |
5,0 | Student ma pogłębioną świadomość na temat wpływu różnych związków chemicznych na organizmy żywe, zna drogi przenikania ksenobiotyków, mechanizmy oraz skutki i ich oddziaływania. |
Literatura podstawowa
- Kołodziejczyk A., Naturalne związki organiczne, PWN, Warszawa, 2013
- Kafarski P., Lejczak B., Chemia bioorganiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1994
- Clayden J., Greeves N., Warren S., Wothers P., Chemia organiczna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2011, część IV
- McMurry J., Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2020
- Morrison R. T., Boyd R. N., Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2008, tom 2
- Berg J. M., Tymoczko J.L., Stryer L., Biochemia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Kączkowski J., Podstawy biochemii, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004