Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna

Sylabus przedmiotu Chemia bioorganiczna I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia bioorganiczna I
Specjalność Chemia bioorganiczna
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,50,40zaliczenie
wykładyW3 30 1,50,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii organicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z właściwościami i metodami otrzymywania podstawowych biocząsteczek
C-2Zapoznanie studentów z mechanizmami przemian związków chemicznych zachodzących w organizmach żywych
C-3Ukształtowanie umiejętności przygotowania pisemnych opracowań na podstawie literatury
C-4Przygotowanie studentów do publicznych wystąpień

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Właściwości, otrzymywanie i zastosowanie wybranych biocząsteczek i związków biologicznie aktywnych.10
T-A-2Biotransformacja związków chemicznych w organizmach żywych.2
T-A-3Przemiany wybranych ksenobiotyków w organizmie człowieka.2
T-A-4Kolokwium zaliczeniowe.1
15
wykłady
T-W-1Związki organiczne istotne z punktu widzenia funkcjonowania organizmów żywych.2
T-W-2Metody otrzymywania aminokwasów i ich znaczenie w strukturach białek, leków i innych związków biologicznie aktywnych.2
T-W-3Metody syntezy peptydów i ich aktywność biologiczna.2
T-W-4Klasyfikacja, struktura i właściwości białek. Przegląd białek i ich zastosowanie.4
T-W-5Właściwości i mechanizm działania enzymów. Reakcje enzymatyczne.4
T-W-6Kwasy nukleinowe i ich funkcje w organizmach żywych.2
T-W-7Metody otrzymywania cukrów prostych i ich przemiany. Disacharydy i polisacharydy - otrzymywanie i właściwości.2
T-W-8Kwasy tłuszczowe i ich zastosowanie. Kwas arachidonowy i jego rola w strukturach aktywnych biologicznie.4
T-W-9Fosfolipidy i glikolipidy oraz ich rola w transporcie substancji aktywnych.2
T-W-10Biosynteza terpenów i ich znaczenie.4
T-W-11Kolokwium zaliczeniowe.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przegląd literatury na wskazany temat10
A-A-3przygotowanie referatu8
A-A-4przygotowanie prezentacji5
38
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia6
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: ocena referatu
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D02-03_W01
potrafi scharakteryzować podstawowe biocząsteczki
KCh_1A_W01C-1T-A-1, T-W-6, T-W-4, T-W-9, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-8, T-W-2, T-W-10M-1, M-2, M-3S-3
KCh_1A_D02-03_W02
zna metody otrzymywania podstawowych biocząsteczek
KCh_1A_W11, KCh_1A_W13C-1T-A-1, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-8, T-W-2, T-W-10M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D02-03_U01
potrafi zaproponować metody pozyskiwania podstawowych biocząsteczek
KCh_1A_U01C-3, C-1T-A-1, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-10M-1, M-2, M-3S-2, S-3
KCh_1A_D02-03_U02
potrafi przygotować opracowanie pisemne z zakresu przedmiotu w oparciu o dostępną literaturę
KCh_1A_U08C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3M-3S-2
KCh_1A_D02-03_U03
potrafi przygotować i wygłosić prezentację na wskazany temat
KCh_1A_U09C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D02-03_K01
potrafi wykorzystywać najnowsze doniesienia literaturowe
KCh_1A_K01C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3M-3S-2
KCh_1A_D02-03_K02
ma świadomość wpływu różnych związków chemicznych, w tym ksenobiotyków, na organizmy żywe
KCh_1A_K05C-2T-A-2, T-A-3M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D02-03_W01
potrafi scharakteryzować podstawowe biocząsteczki
2,0Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0.
3,0Student potrafi scharakteryzować podstawowe biocząsteczki - opanował szacunkowo od 55 do 64% materiału omawianego na zajęciach.
3,5Student potrafi scharakteryzować podstawowe biocząsteczki - opanował szacunkowo od 65 do 74% materiału omawianego na zajęciach.
4,0Student potrafi scharakteryzować podstawowe biocząsteczki - opanował szacunkowo od 75 do 84% materiału omawianego na zajęciach.
4,5Student potrafi scharakteryzować podstawowe biocząsteczki - opanował szacunkowo od 85 do 94% materiału omawianego na zajęciach.
5,0Student potrafi scharakteryzować podstawowe biocząsteczki - opanował szacunkowo od 95 do 100% materiału omawianego na zajęciach.
KCh_1A_D02-03_W02
zna metody otrzymywania podstawowych biocząsteczek
2,0Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0.
3,0Student zna metody otrzymywania podstawowych biocząsteczek - opanował szacunkowo od 55 do 64% materiału omawianego na zajęciach.
3,5Student zna metody otrzymywania podstawowych biocząsteczek - opanował szacunkowo od 65 do 74% materiału omawianego na zajęciach.
4,0Student zna metody otrzymywania podstawowych biocząsteczek - opanował szacunkowo od 75 do 84% materiału omawianego na zajęciach.
4,5Student zna metody otrzymywania podstawowych biocząsteczek - opanował szacunkowo od 85 do 94% materiału omawianego na zajęciach.
5,0Student zna metody otrzymywania podstawowych biocząsteczek - opanował szacunkowo od 95 do 100% materiału omawianego na zajęciach.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D02-03_U01
potrafi zaproponować metody pozyskiwania podstawowych biocząsteczek
2,0Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0.
3,0Student potrafi zaproponować tylko podstawowe metody pozyskiwania wybranych biocząsteczek.
3,5Student potrafi zaproponować podstawowe i niektóre dodatkowe metody pozyskiwania wybranych biocząsteczek.
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie metod pozyskiwania wymaganych biocząsteczek.
4,5Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie metod pozyskiwania wymaganych biocząsteczek.
5,0Student posiada bardzo dobre, pogłębione umiejętności w zakresie różnych metod pozyskiwania wymaganych biocząsteczek.
KCh_1A_D02-03_U02
potrafi przygotować opracowanie pisemne z zakresu przedmiotu w oparciu o dostępną literaturę
2,0Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0.
3,0Student korzystając z pomocy prowadzącego zajęcia potrafi przygotować referat, który spełnia określone wymagania w stopniu dostatecznym.
3,5Student korzystając ze wskazówek prowadzącego zajęcia potrafi przygotować referat, który spełnia określone wymagania w stopniu dostatecznym plus.
4,0Student potrafi samodzielnie przygotować referat, który spełnia określone wymagania w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi samodzielnie przygotować referat, który spełnia określone wymagania w stopniu dobrym plus.
5,0Student potrafi samodzielnie przygotować referat, który spełnia wszystkie określone wymagania w stopniu bardzo dobrym.
KCh_1A_D02-03_U03
potrafi przygotować i wygłosić prezentację na wskazany temat
2,0Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0.
3,0Student potrafi przygotować prezentację spełniającą określone wymagania w stopniu dostatecznym i przedstawić ją czytając przygotowany tekst.
3,5Student potrafi przygotować prezentację spełniającą określone wymagania w stopniu dostatecznym plus i przedstawić ją korzystając z przygotowanego tekstu.
4,0Student potrafi przygotować prezentację spełniającą określone wymagania w stopniu dobrym i przedstawić ją w odpowiedni i zrozumiały sposób.
4,5Student potrafi przygotować prezentację spełniającą określone wymagania w stopniu dobrym plus i przedstawić ją w odpowiednim tempie, w ciekawy sposób.
5,0Student potrafi przygotować prezentację spełniającą wszystkie określone wymagania w stopniu bardzo dobrym i przedstawić ją w sposób atrakcyjny, ciekawy i angażujący słuchaczy do dyskusji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D02-03_K01
potrafi wykorzystywać najnowsze doniesienia literaturowe
2,0Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0Student potrafi z pomocą prowadzącego zajęcia wyszukać podstawową literaturę (minimum 2 pozycje) i korzystając z niej przygotować referat na wskazany temat.
3,5Student potrafi po konsultacji z prowadzącym zajęcia samodzielnie wyszukać podstawową literaturę (minimum 2 pozycje) i przygotować referat na wskazany temat, zamieszczając podstawowe informacje na temat wykorzystanych źródeł.
4,0Student potrafi samodzielnie wyszukać odpowiednie pozycje literaturowe (minimum 3) i przygotować referat na wskazany temat, prawidłowo cytując większość wykorzystanych źródeł.
4,5Student potrafi samodzielnie wyszukać odpowiednie pozycje literaturowe (minimum 3), w tym najnowszą literaturę źródłową i przygotować referat na wskazany temat, prawidłowo cytując większość wykorzystanych źródeł.
5,0Student potrafi samodzielnie dokonać wnikliwego przeglądu literatury, obejmującego najnowszą literaturę źródłową (minimum 4 pozycje) i przygotować referat na wskazany temat, cytując wykorzystane źródła w sposób prawidłowy.
KCh_1A_D02-03_K02
ma świadomość wpływu różnych związków chemicznych, w tym ksenobiotyków, na organizmy żywe
2,0Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0.
3,0Student ma niewielką świadomość dotyczącą wpływu niektórych związków chemicznych na organizmy żywe.
3,5Student ma pewną świadomość dotyczącą wpływu najważniejszych związków chemicznych na organizmy żywe.
4,0Student ma świadomość dotyczącą wpływu ważnych związków chemicznych na organizmy żywe i zna sposoby ich oddziaływania.
4,5Student ma dużą świadomość dotyczącą wpływu różnych związków chemicznych na organizmy żywe, zna sposoby i skutki ich oddziaływania.
5,0Student ma pogłębioną świadomość na temat wpływu różnych związków chemicznych na organizmy żywe, zna drogi przenikania ksenobiotyków, mechanizmy oraz skutki i ich oddziaływania.

Literatura podstawowa

  1. Kołodziejczyk A., Naturalne związki organiczne, PWN, Warszawa, 2013
  2. Kafarski P., Lejczak B., Chemia bioorganiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1994
  3. Clayden J., Greeves N., Warren S., Wothers P., Chemia organiczna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2011, część IV
  4. McMurry J., Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2020
  5. Morrison R. T., Boyd R. N., Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2008, tom 2
  6. Berg J. M., Tymoczko J.L., Stryer L., Biochemia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Kączkowski J., Podstawy biochemii, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Właściwości, otrzymywanie i zastosowanie wybranych biocząsteczek i związków biologicznie aktywnych.10
T-A-2Biotransformacja związków chemicznych w organizmach żywych.2
T-A-3Przemiany wybranych ksenobiotyków w organizmie człowieka.2
T-A-4Kolokwium zaliczeniowe.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Związki organiczne istotne z punktu widzenia funkcjonowania organizmów żywych.2
T-W-2Metody otrzymywania aminokwasów i ich znaczenie w strukturach białek, leków i innych związków biologicznie aktywnych.2
T-W-3Metody syntezy peptydów i ich aktywność biologiczna.2
T-W-4Klasyfikacja, struktura i właściwości białek. Przegląd białek i ich zastosowanie.4
T-W-5Właściwości i mechanizm działania enzymów. Reakcje enzymatyczne.4
T-W-6Kwasy nukleinowe i ich funkcje w organizmach żywych.2
T-W-7Metody otrzymywania cukrów prostych i ich przemiany. Disacharydy i polisacharydy - otrzymywanie i właściwości.2
T-W-8Kwasy tłuszczowe i ich zastosowanie. Kwas arachidonowy i jego rola w strukturach aktywnych biologicznie.4
T-W-9Fosfolipidy i glikolipidy oraz ich rola w transporcie substancji aktywnych.2
T-W-10Biosynteza terpenów i ich znaczenie.4
T-W-11Kolokwium zaliczeniowe.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przegląd literatury na wskazany temat10
A-A-3przygotowanie referatu8
A-A-4przygotowanie prezentacji5
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia6
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-03_W01potrafi scharakteryzować podstawowe biocząsteczki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W01posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie chemii, zna podstawowe koncepcje i teorie chemiczne, zna terminologię, nomenklaturę i jednostki chemiczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z właściwościami i metodami otrzymywania podstawowych biocząsteczek
Treści programoweT-A-1Właściwości, otrzymywanie i zastosowanie wybranych biocząsteczek i związków biologicznie aktywnych.
T-W-6Kwasy nukleinowe i ich funkcje w organizmach żywych.
T-W-4Klasyfikacja, struktura i właściwości białek. Przegląd białek i ich zastosowanie.
T-W-9Fosfolipidy i glikolipidy oraz ich rola w transporcie substancji aktywnych.
T-W-3Metody syntezy peptydów i ich aktywność biologiczna.
T-W-7Metody otrzymywania cukrów prostych i ich przemiany. Disacharydy i polisacharydy - otrzymywanie i właściwości.
T-W-5Właściwości i mechanizm działania enzymów. Reakcje enzymatyczne.
T-W-1Związki organiczne istotne z punktu widzenia funkcjonowania organizmów żywych.
T-W-8Kwasy tłuszczowe i ich zastosowanie. Kwas arachidonowy i jego rola w strukturach aktywnych biologicznie.
T-W-2Metody otrzymywania aminokwasów i ich znaczenie w strukturach białek, leków i innych związków biologicznie aktywnych.
T-W-10Biosynteza terpenów i ich znaczenie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3seminarium
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0.
3,0Student potrafi scharakteryzować podstawowe biocząsteczki - opanował szacunkowo od 55 do 64% materiału omawianego na zajęciach.
3,5Student potrafi scharakteryzować podstawowe biocząsteczki - opanował szacunkowo od 65 do 74% materiału omawianego na zajęciach.
4,0Student potrafi scharakteryzować podstawowe biocząsteczki - opanował szacunkowo od 75 do 84% materiału omawianego na zajęciach.
4,5Student potrafi scharakteryzować podstawowe biocząsteczki - opanował szacunkowo od 85 do 94% materiału omawianego na zajęciach.
5,0Student potrafi scharakteryzować podstawowe biocząsteczki - opanował szacunkowo od 95 do 100% materiału omawianego na zajęciach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-03_W02zna metody otrzymywania podstawowych biocząsteczek
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W11zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu chemii
KCh_1A_W13zna typowe technologie inżynierskie stosowane w laboratorium chemicznym i przemyśle chemicznym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z właściwościami i metodami otrzymywania podstawowych biocząsteczek
Treści programoweT-A-1Właściwości, otrzymywanie i zastosowanie wybranych biocząsteczek i związków biologicznie aktywnych.
T-W-4Klasyfikacja, struktura i właściwości białek. Przegląd białek i ich zastosowanie.
T-W-3Metody syntezy peptydów i ich aktywność biologiczna.
T-W-7Metody otrzymywania cukrów prostych i ich przemiany. Disacharydy i polisacharydy - otrzymywanie i właściwości.
T-W-1Związki organiczne istotne z punktu widzenia funkcjonowania organizmów żywych.
T-W-8Kwasy tłuszczowe i ich zastosowanie. Kwas arachidonowy i jego rola w strukturach aktywnych biologicznie.
T-W-2Metody otrzymywania aminokwasów i ich znaczenie w strukturach białek, leków i innych związków biologicznie aktywnych.
T-W-10Biosynteza terpenów i ich znaczenie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3seminarium
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0.
3,0Student zna metody otrzymywania podstawowych biocząsteczek - opanował szacunkowo od 55 do 64% materiału omawianego na zajęciach.
3,5Student zna metody otrzymywania podstawowych biocząsteczek - opanował szacunkowo od 65 do 74% materiału omawianego na zajęciach.
4,0Student zna metody otrzymywania podstawowych biocząsteczek - opanował szacunkowo od 75 do 84% materiału omawianego na zajęciach.
4,5Student zna metody otrzymywania podstawowych biocząsteczek - opanował szacunkowo od 85 do 94% materiału omawianego na zajęciach.
5,0Student zna metody otrzymywania podstawowych biocząsteczek - opanował szacunkowo od 95 do 100% materiału omawianego na zajęciach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-03_U01potrafi zaproponować metody pozyskiwania podstawowych biocząsteczek
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U01potrafi analizować problemy z zakresu chemii, w szczególności problemy o charakterze utylitarnym oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności przygotowania pisemnych opracowań na podstawie literatury
C-1Zapoznanie studentów z właściwościami i metodami otrzymywania podstawowych biocząsteczek
Treści programoweT-A-1Właściwości, otrzymywanie i zastosowanie wybranych biocząsteczek i związków biologicznie aktywnych.
T-W-3Metody syntezy peptydów i ich aktywność biologiczna.
T-W-7Metody otrzymywania cukrów prostych i ich przemiany. Disacharydy i polisacharydy - otrzymywanie i właściwości.
T-W-8Kwasy tłuszczowe i ich zastosowanie. Kwas arachidonowy i jego rola w strukturach aktywnych biologicznie.
T-W-2Metody otrzymywania aminokwasów i ich znaczenie w strukturach białek, leków i innych związków biologicznie aktywnych.
T-W-10Biosynteza terpenów i ich znaczenie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3seminarium
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena referatu
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0.
3,0Student potrafi zaproponować tylko podstawowe metody pozyskiwania wybranych biocząsteczek.
3,5Student potrafi zaproponować podstawowe i niektóre dodatkowe metody pozyskiwania wybranych biocząsteczek.
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie metod pozyskiwania wymaganych biocząsteczek.
4,5Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie metod pozyskiwania wymaganych biocząsteczek.
5,0Student posiada bardzo dobre, pogłębione umiejętności w zakresie różnych metod pozyskiwania wymaganych biocząsteczek.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-03_U02potrafi przygotować opracowanie pisemne z zakresu przedmiotu w oparciu o dostępną literaturę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U08potrafi w oparciu o różne źródła, wykorzystując podstawowe ujęcia teoretyczne, przygotować typowe prace pisemne w języku polskim oraz angielskim lub niemieckim dotyczące wybranych zagadnień z zakresu chemii i dyscyplin pokrewnych
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności przygotowania pisemnych opracowań na podstawie literatury
Treści programoweT-A-1Właściwości, otrzymywanie i zastosowanie wybranych biocząsteczek i związków biologicznie aktywnych.
T-A-2Biotransformacja związków chemicznych w organizmach żywych.
T-A-3Przemiany wybranych ksenobiotyków w organizmie człowieka.
Metody nauczaniaM-3seminarium
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0.
3,0Student korzystając z pomocy prowadzącego zajęcia potrafi przygotować referat, który spełnia określone wymagania w stopniu dostatecznym.
3,5Student korzystając ze wskazówek prowadzącego zajęcia potrafi przygotować referat, który spełnia określone wymagania w stopniu dostatecznym plus.
4,0Student potrafi samodzielnie przygotować referat, który spełnia określone wymagania w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi samodzielnie przygotować referat, który spełnia określone wymagania w stopniu dobrym plus.
5,0Student potrafi samodzielnie przygotować referat, który spełnia wszystkie określone wymagania w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-03_U03potrafi przygotować i wygłosić prezentację na wskazany temat
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U09potrafi w oparciu o różne źródła, wykorzystując podstawowe ujęcia teoretyczne, przygotować wystąpienia ustne w języku polskim i języku angielskim lub niemieckim dotyczące wybranych zagadnień z zakresu chemii i dyscyplin pokrewnych
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie studentów do publicznych wystąpień
Treści programoweT-A-1Właściwości, otrzymywanie i zastosowanie wybranych biocząsteczek i związków biologicznie aktywnych.
T-A-2Biotransformacja związków chemicznych w organizmach żywych.
T-A-3Przemiany wybranych ksenobiotyków w organizmie człowieka.
Metody nauczaniaM-3seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0.
3,0Student potrafi przygotować prezentację spełniającą określone wymagania w stopniu dostatecznym i przedstawić ją czytając przygotowany tekst.
3,5Student potrafi przygotować prezentację spełniającą określone wymagania w stopniu dostatecznym plus i przedstawić ją korzystając z przygotowanego tekstu.
4,0Student potrafi przygotować prezentację spełniającą określone wymagania w stopniu dobrym i przedstawić ją w odpowiedni i zrozumiały sposób.
4,5Student potrafi przygotować prezentację spełniającą określone wymagania w stopniu dobrym plus i przedstawić ją w odpowiednim tempie, w ciekawy sposób.
5,0Student potrafi przygotować prezentację spełniającą wszystkie określone wymagania w stopniu bardzo dobrym i przedstawić ją w sposób atrakcyjny, ciekawy i angażujący słuchaczy do dyskusji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-03_K01potrafi wykorzystywać najnowsze doniesienia literaturowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności przygotowania pisemnych opracowań na podstawie literatury
Treści programoweT-A-1Właściwości, otrzymywanie i zastosowanie wybranych biocząsteczek i związków biologicznie aktywnych.
T-A-2Biotransformacja związków chemicznych w organizmach żywych.
T-A-3Przemiany wybranych ksenobiotyków w organizmie człowieka.
Metody nauczaniaM-3seminarium
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0Student potrafi z pomocą prowadzącego zajęcia wyszukać podstawową literaturę (minimum 2 pozycje) i korzystając z niej przygotować referat na wskazany temat.
3,5Student potrafi po konsultacji z prowadzącym zajęcia samodzielnie wyszukać podstawową literaturę (minimum 2 pozycje) i przygotować referat na wskazany temat, zamieszczając podstawowe informacje na temat wykorzystanych źródeł.
4,0Student potrafi samodzielnie wyszukać odpowiednie pozycje literaturowe (minimum 3) i przygotować referat na wskazany temat, prawidłowo cytując większość wykorzystanych źródeł.
4,5Student potrafi samodzielnie wyszukać odpowiednie pozycje literaturowe (minimum 3), w tym najnowszą literaturę źródłową i przygotować referat na wskazany temat, prawidłowo cytując większość wykorzystanych źródeł.
5,0Student potrafi samodzielnie dokonać wnikliwego przeglądu literatury, obejmującego najnowszą literaturę źródłową (minimum 4 pozycje) i przygotować referat na wskazany temat, cytując wykorzystane źródła w sposób prawidłowy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-03_K02ma świadomość wpływu różnych związków chemicznych, w tym ksenobiotyków, na organizmy żywe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K05rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje; ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z mechanizmami przemian związków chemicznych zachodzących w organizmach żywych
Treści programoweT-A-2Biotransformacja związków chemicznych w organizmach żywych.
T-A-3Przemiany wybranych ksenobiotyków w organizmie człowieka.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0.
3,0Student ma niewielką świadomość dotyczącą wpływu niektórych związków chemicznych na organizmy żywe.
3,5Student ma pewną świadomość dotyczącą wpływu najważniejszych związków chemicznych na organizmy żywe.
4,0Student ma świadomość dotyczącą wpływu ważnych związków chemicznych na organizmy żywe i zna sposoby ich oddziaływania.
4,5Student ma dużą świadomość dotyczącą wpływu różnych związków chemicznych na organizmy żywe, zna sposoby i skutki ich oddziaływania.
5,0Student ma pogłębioną świadomość na temat wpływu różnych związków chemicznych na organizmy żywe, zna drogi przenikania ksenobiotyków, mechanizmy oraz skutki i ich oddziaływania.