Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna

Sylabus przedmiotu Współczesne problemy chemii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Współczesne problemy chemii
Specjalność Chemia ogólna i analityka chemiczna
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>, Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chemii i analizy chemicznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie kierunków rozwoju współczesnej chemii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Chemia jako nauka i jej zwiazki z innymi naukami przyrodniczymi2
T-W-2Współczesne problemy w nauczaniu chemii2
T-W-3Związki organiczne wytwarzane w przyrodzie i ich odpowiedniki wytwarzane na drodze syntezy2
T-W-4Chemia jako podstawa rozwoju technologii, zwłaszcza chemicznych2
T-W-5Nowe metody syntez związków organicznych o pożądanych własnościach użytkowych: pestycydy, farmaceutyki, środki zapachowe i smakowe, feromony4
T-W-6Badania struktury i reaktywności związków chemicznych2
T-W-7Metody instrumentalne w ustalaniu struktury cząsteczek zwiazków chemicznych1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym zajęcia1
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia9
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy w końcu semestru.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D01-16_W01
Posiada wiedzę w zakresie syntez chemicznych, poszukiwań metod syntez związków występujących w przyrodzie, określania ich aktywności biologicznej, badań struktury i reaktywności.
KCh_1A_W11, KCh_1A_W13C-1T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D01-16_U01
Potrafi zaprogramować syntezę określonego związku o pożądanych własnościach użytkowych
KCh_1A_U05C-1T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D01-16_K01
Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu syntez chenicznych do zaspokajania określonych potrzeb społecznych
KCh_1A_K01C-1T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D01-16_W01
Posiada wiedzę w zakresie syntez chemicznych, poszukiwań metod syntez związków występujących w przyrodzie, określania ich aktywności biologicznej, badań struktury i reaktywności.
2,0Student nie posiada wiedzy w zakresie prowadzenia oraz poszukiwanie metod syntez związków naturalnych i syntetycznych oraz badań ich struktury i reaktywności.
3,0Student w 60-68 procentach posiada wiedzę w zakresie prowadzenia oraz poszukiwanie metod syntez związków naturalnych i syntetycznych oraz badań ich struktury i reaktywności.
3,5Student w 69-76 procentach posiada wiedzę w zakresie prowadzenia oraz poszukiwanie metod syntez związków naturalnych i syntetycznych oraz badań ich struktury i reaktywności.
4,0Student w 76-84 procentach posiada wiedzę w zakresie prowadzenia oraz poszukiwanie metod syntez związków naturalnych i syntetycznych oraz badań ich struktury i reaktywności.
4,5Student w 84-92 procentach posiada wiedzę w zakresie prowadzenia oraz poszukiwanie metod syntez związków naturalnych i syntetycznych oraz badań ich struktury i reaktywności
5,0Student posiada wyjątkową (powyżej 92%) wiedzę w zakresie prowadzenia oraz poszukiwanie metod syntez związków naturalnych i syntetycznych oraz badań ich struktury i reaktywności

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D01-16_U01
Potrafi zaprogramować syntezę określonego związku o pożądanych własnościach użytkowych
2,0Student nie potrafi ocenić istniejych rozwiązań technicznych i dokonać wyboru najkorzystniejszej metody syntezy określonego związku organicznego.
3,0Student w 60-68 procentach potrafi ocenić istniejące rozwiązanie techniczne i dokonać wyboru najkorzystniejszej metody syntezy określonego związku organicznego.
3,5Student w 68-76 procentach potrafi ocenić istniejące rozwiązanie techniczne i dokonać wyboru najkorzystniejszej metody syntezy określonego związku organicznego.
4,0Student w 76-84 procentach potrafi ocenić istniejące rozwiązanie techniczne i dokonać wyboru najkorzystniejszej metody syntezy określonego związku organicznego.
4,5Student w 84-92 procentach potrafi ocenić istniejące rozwiązanie techniczne i dokonać wyboru najkorzystniejszej metody syntezy określonego związku organicznego.
5,0Student w 92-100 procentach potrafi ocenić istniejące rozwiązanie techniczne i dokonać wyboru najkorzystniejszej metody syntezy określonego związku organicznego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D01-16_K01
Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu syntez chenicznych do zaspokajania określonych potrzeb społecznych
2,0Student nie potrafi wykorzystywać wiedzy z zakresu syntez chemicznych do zaspokajania potrzeb społecznych.
3,0Student w 60-68 procentach potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu syntez chemicznych do zaspokajania potrzeb społecznych.
3,5Student w 68-76 procentach potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu syntez chemicznych do zaspokajania potrzeb społecznych.
4,0Student w 76-84 procentach potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu syntez chemicznych do zaspokajania potrzeb społecznych.
4,5Student w 84-92 procentach potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu syntez chemicznych do zaspokajania potrzeb społecznych.
5,0Student w 92-100 procentach potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu syntez chemicznych do zaspokajania potrzeb społecznych.

Literatura podstawowa

  1. J.Clayden, N.Greeves, S.Warren, P.Wothers, Chemia organiczna, WNT, warszawa, 2009, pierwsze
  2. J.Clayden, N.Greeves, S.Warren, P.Wothers, Chemia organiczna t.2, WNT, Warszawa, 2009, pierwsze
  3. J.Clayden, N.Greeves, S.Warren, P.Wothers, Chemia organiczna, t.3, WNT, Warszawa, 2010, pierwsze
  4. J.Clayden, N.Greeves,S.Warren, P.Wothers, Chemia organiczna t.4, WNT, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa pod red B.Marcińca, Misja chemii, wyd.poznańskie, Poznań, 2004, pierwsze

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Chemia jako nauka i jej zwiazki z innymi naukami przyrodniczymi2
T-W-2Współczesne problemy w nauczaniu chemii2
T-W-3Związki organiczne wytwarzane w przyrodzie i ich odpowiedniki wytwarzane na drodze syntezy2
T-W-4Chemia jako podstawa rozwoju technologii, zwłaszcza chemicznych2
T-W-5Nowe metody syntez związków organicznych o pożądanych własnościach użytkowych: pestycydy, farmaceutyki, środki zapachowe i smakowe, feromony4
T-W-6Badania struktury i reaktywności związków chemicznych2
T-W-7Metody instrumentalne w ustalaniu struktury cząsteczek zwiazków chemicznych1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym zajęcia1
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia9
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-16_W01Posiada wiedzę w zakresie syntez chemicznych, poszukiwań metod syntez związków występujących w przyrodzie, określania ich aktywności biologicznej, badań struktury i reaktywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W11zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu chemii
KCh_1A_W13zna typowe technologie inżynierskie stosowane w laboratorium chemicznym i przemyśle chemicznym
Cel przedmiotuC-1Poznanie kierunków rozwoju współczesnej chemii.
Treści programoweT-W-7Metody instrumentalne w ustalaniu struktury cząsteczek zwiazków chemicznych
T-W-6Badania struktury i reaktywności związków chemicznych
T-W-2Współczesne problemy w nauczaniu chemii
T-W-1Chemia jako nauka i jej zwiazki z innymi naukami przyrodniczymi
T-W-3Związki organiczne wytwarzane w przyrodzie i ich odpowiedniki wytwarzane na drodze syntezy
T-W-4Chemia jako podstawa rozwoju technologii, zwłaszcza chemicznych
T-W-5Nowe metody syntez związków organicznych o pożądanych własnościach użytkowych: pestycydy, farmaceutyki, środki zapachowe i smakowe, feromony
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy w końcu semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy w zakresie prowadzenia oraz poszukiwanie metod syntez związków naturalnych i syntetycznych oraz badań ich struktury i reaktywności.
3,0Student w 60-68 procentach posiada wiedzę w zakresie prowadzenia oraz poszukiwanie metod syntez związków naturalnych i syntetycznych oraz badań ich struktury i reaktywności.
3,5Student w 69-76 procentach posiada wiedzę w zakresie prowadzenia oraz poszukiwanie metod syntez związków naturalnych i syntetycznych oraz badań ich struktury i reaktywności.
4,0Student w 76-84 procentach posiada wiedzę w zakresie prowadzenia oraz poszukiwanie metod syntez związków naturalnych i syntetycznych oraz badań ich struktury i reaktywności.
4,5Student w 84-92 procentach posiada wiedzę w zakresie prowadzenia oraz poszukiwanie metod syntez związków naturalnych i syntetycznych oraz badań ich struktury i reaktywności
5,0Student posiada wyjątkową (powyżej 92%) wiedzę w zakresie prowadzenia oraz poszukiwanie metod syntez związków naturalnych i syntetycznych oraz badań ich struktury i reaktywności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-16_U01Potrafi zaprogramować syntezę określonego związku o pożądanych własnościach użytkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U05potrafi ocenić istniejące rozwiązania techniczne w zakresie chemii oraz przygotować opracowanie określonego problemu o charakterze inżynierskim związanego z ich funkcjonowaniem i zaproponować sposoby jego rozwiązania
Cel przedmiotuC-1Poznanie kierunków rozwoju współczesnej chemii.
Treści programoweT-W-7Metody instrumentalne w ustalaniu struktury cząsteczek zwiazków chemicznych
T-W-6Badania struktury i reaktywności związków chemicznych
T-W-2Współczesne problemy w nauczaniu chemii
T-W-1Chemia jako nauka i jej zwiazki z innymi naukami przyrodniczymi
T-W-3Związki organiczne wytwarzane w przyrodzie i ich odpowiedniki wytwarzane na drodze syntezy
T-W-4Chemia jako podstawa rozwoju technologii, zwłaszcza chemicznych
T-W-5Nowe metody syntez związków organicznych o pożądanych własnościach użytkowych: pestycydy, farmaceutyki, środki zapachowe i smakowe, feromony
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy w końcu semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić istniejych rozwiązań technicznych i dokonać wyboru najkorzystniejszej metody syntezy określonego związku organicznego.
3,0Student w 60-68 procentach potrafi ocenić istniejące rozwiązanie techniczne i dokonać wyboru najkorzystniejszej metody syntezy określonego związku organicznego.
3,5Student w 68-76 procentach potrafi ocenić istniejące rozwiązanie techniczne i dokonać wyboru najkorzystniejszej metody syntezy określonego związku organicznego.
4,0Student w 76-84 procentach potrafi ocenić istniejące rozwiązanie techniczne i dokonać wyboru najkorzystniejszej metody syntezy określonego związku organicznego.
4,5Student w 84-92 procentach potrafi ocenić istniejące rozwiązanie techniczne i dokonać wyboru najkorzystniejszej metody syntezy określonego związku organicznego.
5,0Student w 92-100 procentach potrafi ocenić istniejące rozwiązanie techniczne i dokonać wyboru najkorzystniejszej metody syntezy określonego związku organicznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-16_K01Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu syntez chenicznych do zaspokajania określonych potrzeb społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
Cel przedmiotuC-1Poznanie kierunków rozwoju współczesnej chemii.
Treści programoweT-W-7Metody instrumentalne w ustalaniu struktury cząsteczek zwiazków chemicznych
T-W-6Badania struktury i reaktywności związków chemicznych
T-W-2Współczesne problemy w nauczaniu chemii
T-W-1Chemia jako nauka i jej zwiazki z innymi naukami przyrodniczymi
T-W-3Związki organiczne wytwarzane w przyrodzie i ich odpowiedniki wytwarzane na drodze syntezy
T-W-4Chemia jako podstawa rozwoju technologii, zwłaszcza chemicznych
T-W-5Nowe metody syntez związków organicznych o pożądanych własnościach użytkowych: pestycydy, farmaceutyki, środki zapachowe i smakowe, feromony
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy w końcu semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystywać wiedzy z zakresu syntez chemicznych do zaspokajania potrzeb społecznych.
3,0Student w 60-68 procentach potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu syntez chemicznych do zaspokajania potrzeb społecznych.
3,5Student w 68-76 procentach potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu syntez chemicznych do zaspokajania potrzeb społecznych.
4,0Student w 76-84 procentach potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu syntez chemicznych do zaspokajania potrzeb społecznych.
4,5Student w 84-92 procentach potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu syntez chemicznych do zaspokajania potrzeb społecznych.
5,0Student w 92-100 procentach potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu syntez chemicznych do zaspokajania potrzeb społecznych.