Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna

Sylabus przedmiotu Metody spektralne w analityce chemicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody spektralne w analityce chemicznej
Specjalność Chemia ogólna i analityka chemiczna
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Elwira Wróblewska <Elwira.Wroblewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elwira Wróblewska <Elwira.Wroblewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 45 2,50,50zaliczenie
wykładyW6 30 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z chemii, fizyki i matematyki
W-2Posiadanie umiejętności obsługi komputera, w tym statstycznej obróbki wyników
W-3umiejetnośc obliczania naważek, wykonywania roztworów mianowanych i przeliczania stężeń

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie teorii najważniejszych metod spektrometrycznych
C-2Zdobycie umiejętności samodzielnego przygotowywania próbek i wykonywania pomiarów
C-3Nabycie umiejetności doboru metody do rozwiązywanego problemu
C-4Nabycie umiejętności pracy w grupie
C-5Uświadomienie sobie wpływu cywilizacji na zrównoważony rozwój i roli analityki w monitoringu środowiska

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zastosowanie zjawiska rozproszenia światła w analizie roztworów mętnych.10
T-L-2Analiza ilościowa mieszanin wieloskładnikowych metodą spektroskopii w podczerwieni z wykorzystaniem korelacji widmowych10
T-L-3Analiza mieszanin wieloskładnikowych metodą spektrofotometrii UV-VIS10
T-L-4Komplementarne wykorzystanie metod spektralnych w analityce chemicznej15
45
wykłady
T-W-1Promieniowanie elektromagnetyczne, stosowane źródła, monochromacja, polichromatory, detektory: matrycowe, diodowe, fotopowielające. Schematy ideowe spektrofotometrów prcujących w systemie cw. Spektrofotometry z transformacją Fouriera4
T-W-2Absorpcja promieniowanie elektromagnetycznego w przyłożonym polu magnetycznym - metody rezonansowe. Koncepcja wysokorozdzielczego Magnetycznego Rezonansu Jądrowego (NMR, MRJ). Koncepcja spektrometrii Paramagnetycznego Rezonansu Elektronowego (EPR, ESR), widma wolnych rodników i układów z niesparowanymi spinami elektronowymi.6
T-W-3Oddziaływanie promieniowania elektromagnetycznego z materią. Zakres mikrofalowy. Powstawanie widm rotacyjnych i informacje z nich wynikające.4
T-W-4Zakres IR. Podstwowe wiadomości o powstawaniu widm oscylacyjnych i oscylacyjno-rotacyjnych; sposoby przygotowania próbek; materiały stosowane w spektrofotometrii IR. Techniki absorpcyjne transmisyjne i osłabionego całkowitego wewnętrznego odbicia (ATR); informacje strukturalne dostepne z widm IR. Reguły wyboru, widma absorpcyjne IR i rozproszeniowe Ramana, przyczyny komplementarności IR/Raman.4
T-W-5Równanie Schroedingera, przyczyny absorpcji w obszarze wzbudzeń elektronowych. Widma absorpcyjne UV-vis, siła oscylatora, wymiarowanie osi widm, prawo Labmberta-Beera i odstepstwa od niego (stęzeniowe, cienkowarstwowe, wywołane natężeniem promieniowania próbkujacego). Chromogeny molekularne w przykładach ich występowania. Cechy chromogenów; chromogeny cyjaninowe i merocyjaninowe. Zaburzenia wyników wpływem rozpuszczalnika. Efekty solwatochromowe. Solwatochromia w układach jedno, dwu i wiecej solwentowych.4
T-W-6Turbidymetria a nefelometria. Wykorzystanie spektrofotometru UV-vis w turbidymetrii. Przykłady zastosowań.2
T-W-7Analiza UV-vis i IR wieloskładnikowych mieszanin analitów absorbującyh promieniowanie w obszarze IR lub UV-vis - metoda korelacji widmowych. Zastosowanie solwatochromii w analityce bezbarnych ciekłych układów wieloskładnikowych - metoda powierzchni kalibracyjnych.4
T-W-8Spektrometria absorpcyjna atomowa (ASA, AAS) - oznaczalnośc pierwiastków, przygotowanie próbek, metody mineralizacji. Program temperaturowy w atomizerze elektrotermicznym (ETA). Spektrometria emisyjna cząsteczkowa - fluorescencja i fosforescencja. Atomowa spektrometria emisyjna z plazmą wzbudzaną indukcyjnie (ICP AES). Czułośc, wady i zalety2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2przygotowanie się do wejsciówki6
A-L-3czytanie wskazanej literatury10
A-L-4konsultacje2
63
wykłady
A-W-1Udział w wykładach, z możliwością zadawania pytań (wykład interaktywny)30
A-W-2przygotowanie się do kolokwium8
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny interaktywny, połączony z prezentacją multimedialną
M-2Cwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: wykład - zaliczenie końcowe z oceną
S-2Ocena formująca: laboratorium - z cząstkowymi ocenami sprawozdań

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D01-15_W01
Ma wiedzę na temat wykorzystania promieniowania elektromagnetycznego, w tym światła, do ustalania struktur i stężeń zwiazków chemicznych, nabywa i utrwala wiedzę na temat procesu analitycznego.
KCh_1A_W03C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-5M-1S-1
KCh_1A_D01-15_W02
Poznaje podstawowe metody analizy instrumentalnej służące monitorowaniu środowiska i wspomagające procesy technologiczne.
KCh_1A_W05, KCh_1A_W02C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D01-15_U01
Ma umiejętność wyboru spektrometrycznych metod analtycznych adekwatnych do problemu.
KCh_1A_U01, KCh_1A_U02C-3T-L-4, T-W-1M-2S-2
KCh_1A_D01-15_U02
Potrafi pobrać i przygotować próbkę do pomiaru.
KCh_1A_U02C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-2
KCh_1A_D01-15_U03
Potrafi wykonać pomiar i zinterpretować jego wynik.
KCh_1A_U02, KCh_1A_U15, KCh_1A_U05C-3T-L-1, T-L-4, T-W-2M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D01-15_K01
Potrafi zidentyfikowac zagrożenia cywilizacyjne i ocenic ich siłę, doskonale rozumie potrzebę zrównoważonego rozwoju
KCh_1A_K03, KCh_1A_K04C-5T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-5M-1, M-2S-2, S-1
KCh_1A_D01-15_K02
Grupowe cwiczenia laboratoryjne kształtują nawyk współdziałania i tolerancji społecznej
KCh_1A_K03C-4T-L-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D01-15_W01
Ma wiedzę na temat wykorzystania promieniowania elektromagnetycznego, w tym światła, do ustalania struktur i stężeń zwiazków chemicznych, nabywa i utrwala wiedzę na temat procesu analitycznego.
2,0Student nie posiada wiedzy na poziomie podstawowym i uzyskał poniżej 55% punktów z zaliczenia pisemnego.
3,0Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym i uzyskał pomiędzy 55% a 64% punktów z zaliczenia pisemnego.
3,5Student posiada wiedzę na poziomie dostatecznym i uzyskał pomiędzy 64% a 71% punktów z zaliczenia pisemnego.
4,0Student posiada wiedzę na poziomie dobrym i uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z zaliczenia pisemnego.
4,5Student posiada wiedzę na poziomie ponad dobrym i uzyskał pomiędzy 80% a 89% punktów z zaliczenia pisemnego.
5,0Student posiada wiedzę na poziomie bardzo dobrym i uzyskał pomiędzy 89% a 100% punktów z zaliczenia pisemnego.
KCh_1A_D01-15_W02
Poznaje podstawowe metody analizy instrumentalnej służące monitorowaniu środowiska i wspomagające procesy technologiczne.
2,0Nie umie wykonać typowych pomiarów i interpretować uzyskanych wyników w stopniu podstawowym.
3,0Umie wykonać typowe pomiary i interpretować uzyskane wyniki w stopniu podstawowym.
3,5Umie wykonać typowe pomiary i interpretować uzyskane wyniki w stopniu dostatecznym.
4,0Umie wykonać typowe pomiary i interpretować uzyskane wyniki w stopniu dobrym.
4,5Umie wykonać typowe pomiary i interpretować uzyskane wyniki w stopniu ponad dobrym.
5,0Umie wykonać typowe pomiary i interpretować uzyskane wyniki w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D01-15_U01
Ma umiejętność wyboru spektrometrycznych metod analtycznych adekwatnych do problemu.
2,0Nie umie zaplanować procesu analitycznego i wykonać prostych pomiarów w stopniu podstawowym.
3,0Umie zaplanować proces analityczny i wykonać proste pomiary w stopniu podstawowym.
3,5Umie zaplanować proces analityczny i wykonać proste pomiary w stopniu dostatecznym.
4,0Umie zaplanować proces analityczny i wykonać proste pomiary w stopniu dobrym.
4,5Umie zaplanować proces analityczny i wykonać proste pomiary w stopniu ponad dobrym.
5,0Umie zaplanować proces analityczny i wykonać proste pomiary w stopniu bardzo dobrym.
KCh_1A_D01-15_U02
Potrafi pobrać i przygotować próbkę do pomiaru.
2,0Nie potrafi pobrać i przygotować próbki do pomiaru w stopniu podstawowym.
3,0Potrafi pobrać i przygotować próbkę do pomiaru w stopniu podstawowym.
3,5Potrafi pobrać i przygotować próbkę do pomiaru w stopniu dostatecznym.
4,0Potrafi pobrać i przygotować próbkę do pomiaru w stopniu dobrym.
4,5Potrafi pobrać i przygotować próbkę do pomiaru w stopniu ponad dobrym.
5,0Potrafi pobrać i przygotować próbkę do pomiaru w stopniu bardzo dobrym.
KCh_1A_D01-15_U03
Potrafi wykonać pomiar i zinterpretować jego wynik.
2,0Nie potrafi wykonać podstawowego pomiaru i zinterpretować jego wyniku w stopniu podstawowym.
3,0Potrafi wykonać podstawowy pomiar i zinterpretować jego wynik w stopniu podstawowym.
3,5Potrafi wykonać podstawowy pomiar i zinterpretować jego wynik w stopniu dostatecznym.
4,0Potrafi wykonać podstawowy pomiar i zinterpretować jego wynik w stopniu dobrym..
4,5Potrafi wykonać podstawowy pomiar i zinterpretować jego wynik w stopniu ponad dobrym.
5,0Potrafi wykonać podstawowy pomiar i zinterpretować jego wynik w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D01-15_K01
Potrafi zidentyfikowac zagrożenia cywilizacyjne i ocenic ich siłę, doskonale rozumie potrzebę zrównoważonego rozwoju
2,0Nie potrafi identyfikować zagrożeń i proponować metody ich oceny.
3,0Potrafi identyfikować zagrożenia i proponować metody ich oceny w stopniu podstawowym.
3,5Potrafi identyfikować zagrożenia i proponować metody ich oceny w stopniu dostatecznym.
4,0Potrafi identyfikować zagrożenia i proponować metody ich oceny w stopniu dobrym.
4,5Potrafi identyfikować zagrożenia i proponować metody ich oceny w stopniu ponad dobrym..
5,0Potrafi identyfikować zagrożenia i proponować metody ich oceny w stopniu bardzo dobrym.
KCh_1A_D01-15_K02
Grupowe cwiczenia laboratoryjne kształtują nawyk współdziałania i tolerancji społecznej
2,0Nie potrafi pracować w grupie.
3,0Potrafi pracować w grupie w stopniu podstawowym.
3,5Potrafi pracować w grupie w stopniu dostatecznym.
4,0Potrafi pracować w grupie w stopniu dobrym.
4,5Potrafi pracować w grupie w stopniu ponad dobrym.
5,0Potrafi pracować w grupie w stopniu bardzo dobrym.

Literatura podstawowa

  1. W. Zieliński, A. Rajca, Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji zwiazków organicznych, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1995
  2. W. Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa
  3. A. Cygański, Metody spektroskopowe w chemii analitycznej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa

Literatura dodatkowa

  1. L.A. Kazicyna, N.B. Kupletska, Metody spektroskopowe wyznaczania struktury zwiazków organicznych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1974
  2. J.A. Soroka, K.B. Soroka, Solvatochromism of dyes. Part I. Derivatives of the 7H-indolo[1,2-a]quinolinium cation. A new model of solvatochromism., Journal of Organic Physical Chemistry, 4, 592-604, EU, 1991
  3. K.B. Soroka, J.A. Soroka, Solvatochromism of Dyes. Part III. Solvatochromism od Merocyanines in Some Binary Mixtures of Solvents. SA-SAB-SB a New Model of Solvatochromism, Journal of Physical Organic Chemistry, UE, 1997
  4. J.A. Soroka, K.B. Soroka, Spectral Correlations Methods in Analysis of Multicomponent Mixtures. Part I. Determination of Hydrocarbons Using IR nad UV Spectra, Chemia Analityczna, 47(1), 49-63, Polska, 2002
  5. J.A. Soroka, K.B. Soroka, Calibration Surfaces in Analysis of Ternary Mixtures, Chemia Analityczna, 47(1), 95-112, Polska, 2002
  6. E.K. Wróblewska, J.A. Soroka, K.B. Soroka, Solwatochromia i barwniki solwatochromowe, Wiadomości Chemiczne, 56, 113-150, Polska, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zastosowanie zjawiska rozproszenia światła w analizie roztworów mętnych.10
T-L-2Analiza ilościowa mieszanin wieloskładnikowych metodą spektroskopii w podczerwieni z wykorzystaniem korelacji widmowych10
T-L-3Analiza mieszanin wieloskładnikowych metodą spektrofotometrii UV-VIS10
T-L-4Komplementarne wykorzystanie metod spektralnych w analityce chemicznej15
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Promieniowanie elektromagnetyczne, stosowane źródła, monochromacja, polichromatory, detektory: matrycowe, diodowe, fotopowielające. Schematy ideowe spektrofotometrów prcujących w systemie cw. Spektrofotometry z transformacją Fouriera4
T-W-2Absorpcja promieniowanie elektromagnetycznego w przyłożonym polu magnetycznym - metody rezonansowe. Koncepcja wysokorozdzielczego Magnetycznego Rezonansu Jądrowego (NMR, MRJ). Koncepcja spektrometrii Paramagnetycznego Rezonansu Elektronowego (EPR, ESR), widma wolnych rodników i układów z niesparowanymi spinami elektronowymi.6
T-W-3Oddziaływanie promieniowania elektromagnetycznego z materią. Zakres mikrofalowy. Powstawanie widm rotacyjnych i informacje z nich wynikające.4
T-W-4Zakres IR. Podstwowe wiadomości o powstawaniu widm oscylacyjnych i oscylacyjno-rotacyjnych; sposoby przygotowania próbek; materiały stosowane w spektrofotometrii IR. Techniki absorpcyjne transmisyjne i osłabionego całkowitego wewnętrznego odbicia (ATR); informacje strukturalne dostepne z widm IR. Reguły wyboru, widma absorpcyjne IR i rozproszeniowe Ramana, przyczyny komplementarności IR/Raman.4
T-W-5Równanie Schroedingera, przyczyny absorpcji w obszarze wzbudzeń elektronowych. Widma absorpcyjne UV-vis, siła oscylatora, wymiarowanie osi widm, prawo Labmberta-Beera i odstepstwa od niego (stęzeniowe, cienkowarstwowe, wywołane natężeniem promieniowania próbkujacego). Chromogeny molekularne w przykładach ich występowania. Cechy chromogenów; chromogeny cyjaninowe i merocyjaninowe. Zaburzenia wyników wpływem rozpuszczalnika. Efekty solwatochromowe. Solwatochromia w układach jedno, dwu i wiecej solwentowych.4
T-W-6Turbidymetria a nefelometria. Wykorzystanie spektrofotometru UV-vis w turbidymetrii. Przykłady zastosowań.2
T-W-7Analiza UV-vis i IR wieloskładnikowych mieszanin analitów absorbującyh promieniowanie w obszarze IR lub UV-vis - metoda korelacji widmowych. Zastosowanie solwatochromii w analityce bezbarnych ciekłych układów wieloskładnikowych - metoda powierzchni kalibracyjnych.4
T-W-8Spektrometria absorpcyjna atomowa (ASA, AAS) - oznaczalnośc pierwiastków, przygotowanie próbek, metody mineralizacji. Program temperaturowy w atomizerze elektrotermicznym (ETA). Spektrometria emisyjna cząsteczkowa - fluorescencja i fosforescencja. Atomowa spektrometria emisyjna z plazmą wzbudzaną indukcyjnie (ICP AES). Czułośc, wady i zalety2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2przygotowanie się do wejsciówki6
A-L-3czytanie wskazanej literatury10
A-L-4konsultacje2
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach, z możliwością zadawania pytań (wykład interaktywny)30
A-W-2przygotowanie się do kolokwium8
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-15_W01Ma wiedzę na temat wykorzystania promieniowania elektromagnetycznego, w tym światła, do ustalania struktur i stężeń zwiazków chemicznych, nabywa i utrwala wiedzę na temat procesu analitycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W03zna zjawiska chemiczne i fizyczne zachodzące w przyrodzie oraz potrafi wytłumaczyć obserwowane prawidłowości wykorzystując język matematyki, a w szczególności potrafi samodzielnie odtworzyć podstawowe twierdzenia i prawa
Cel przedmiotuC-1Poznanie teorii najważniejszych metod spektrometrycznych
Treści programoweT-W-1Promieniowanie elektromagnetyczne, stosowane źródła, monochromacja, polichromatory, detektory: matrycowe, diodowe, fotopowielające. Schematy ideowe spektrofotometrów prcujących w systemie cw. Spektrofotometry z transformacją Fouriera
T-W-3Oddziaływanie promieniowania elektromagnetycznego z materią. Zakres mikrofalowy. Powstawanie widm rotacyjnych i informacje z nich wynikające.
T-W-2Absorpcja promieniowanie elektromagnetycznego w przyłożonym polu magnetycznym - metody rezonansowe. Koncepcja wysokorozdzielczego Magnetycznego Rezonansu Jądrowego (NMR, MRJ). Koncepcja spektrometrii Paramagnetycznego Rezonansu Elektronowego (EPR, ESR), widma wolnych rodników i układów z niesparowanymi spinami elektronowymi.
T-W-6Turbidymetria a nefelometria. Wykorzystanie spektrofotometru UV-vis w turbidymetrii. Przykłady zastosowań.
T-W-5Równanie Schroedingera, przyczyny absorpcji w obszarze wzbudzeń elektronowych. Widma absorpcyjne UV-vis, siła oscylatora, wymiarowanie osi widm, prawo Labmberta-Beera i odstepstwa od niego (stęzeniowe, cienkowarstwowe, wywołane natężeniem promieniowania próbkujacego). Chromogeny molekularne w przykładach ich występowania. Cechy chromogenów; chromogeny cyjaninowe i merocyjaninowe. Zaburzenia wyników wpływem rozpuszczalnika. Efekty solwatochromowe. Solwatochromia w układach jedno, dwu i wiecej solwentowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny interaktywny, połączony z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: wykład - zaliczenie końcowe z oceną
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na poziomie podstawowym i uzyskał poniżej 55% punktów z zaliczenia pisemnego.
3,0Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym i uzyskał pomiędzy 55% a 64% punktów z zaliczenia pisemnego.
3,5Student posiada wiedzę na poziomie dostatecznym i uzyskał pomiędzy 64% a 71% punktów z zaliczenia pisemnego.
4,0Student posiada wiedzę na poziomie dobrym i uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z zaliczenia pisemnego.
4,5Student posiada wiedzę na poziomie ponad dobrym i uzyskał pomiędzy 80% a 89% punktów z zaliczenia pisemnego.
5,0Student posiada wiedzę na poziomie bardzo dobrym i uzyskał pomiędzy 89% a 100% punktów z zaliczenia pisemnego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-15_W02Poznaje podstawowe metody analizy instrumentalnej służące monitorowaniu środowiska i wspomagające procesy technologiczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W05zna podstawowe aspekty budowy i działania aparatury naukowej stosowanej w laboratorium chemicznym
KCh_1A_W02zna techniki matematyki wyższej w zakresie niezbędnym dla ilościowego opisu, zrozumienia oraz modelowania podstawowych zjawisk i procesów chemicznych
Cel przedmiotuC-1Poznanie teorii najważniejszych metod spektrometrycznych
Treści programoweT-W-1Promieniowanie elektromagnetyczne, stosowane źródła, monochromacja, polichromatory, detektory: matrycowe, diodowe, fotopowielające. Schematy ideowe spektrofotometrów prcujących w systemie cw. Spektrofotometry z transformacją Fouriera
T-W-3Oddziaływanie promieniowania elektromagnetycznego z materią. Zakres mikrofalowy. Powstawanie widm rotacyjnych i informacje z nich wynikające.
T-W-2Absorpcja promieniowanie elektromagnetycznego w przyłożonym polu magnetycznym - metody rezonansowe. Koncepcja wysokorozdzielczego Magnetycznego Rezonansu Jądrowego (NMR, MRJ). Koncepcja spektrometrii Paramagnetycznego Rezonansu Elektronowego (EPR, ESR), widma wolnych rodników i układów z niesparowanymi spinami elektronowymi.
T-W-5Równanie Schroedingera, przyczyny absorpcji w obszarze wzbudzeń elektronowych. Widma absorpcyjne UV-vis, siła oscylatora, wymiarowanie osi widm, prawo Labmberta-Beera i odstepstwa od niego (stęzeniowe, cienkowarstwowe, wywołane natężeniem promieniowania próbkujacego). Chromogeny molekularne w przykładach ich występowania. Cechy chromogenów; chromogeny cyjaninowe i merocyjaninowe. Zaburzenia wyników wpływem rozpuszczalnika. Efekty solwatochromowe. Solwatochromia w układach jedno, dwu i wiecej solwentowych.
T-W-4Zakres IR. Podstwowe wiadomości o powstawaniu widm oscylacyjnych i oscylacyjno-rotacyjnych; sposoby przygotowania próbek; materiały stosowane w spektrofotometrii IR. Techniki absorpcyjne transmisyjne i osłabionego całkowitego wewnętrznego odbicia (ATR); informacje strukturalne dostepne z widm IR. Reguły wyboru, widma absorpcyjne IR i rozproszeniowe Ramana, przyczyny komplementarności IR/Raman.
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: laboratorium - z cząstkowymi ocenami sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie wykonać typowych pomiarów i interpretować uzyskanych wyników w stopniu podstawowym.
3,0Umie wykonać typowe pomiary i interpretować uzyskane wyniki w stopniu podstawowym.
3,5Umie wykonać typowe pomiary i interpretować uzyskane wyniki w stopniu dostatecznym.
4,0Umie wykonać typowe pomiary i interpretować uzyskane wyniki w stopniu dobrym.
4,5Umie wykonać typowe pomiary i interpretować uzyskane wyniki w stopniu ponad dobrym.
5,0Umie wykonać typowe pomiary i interpretować uzyskane wyniki w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-15_U01Ma umiejętność wyboru spektrometrycznych metod analtycznych adekwatnych do problemu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U01potrafi analizować problemy z zakresu chemii, w szczególności problemy o charakterze utylitarnym oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody
KCh_1A_U02potrafi wykonywać analizy ilościowe, szczególnie z wykorzystaniem metod chemicznych i fizycznych oraz formułować na tej podstawie wnioski jakościowe
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejetności doboru metody do rozwiązywanego problemu
Treści programoweT-L-4Komplementarne wykorzystanie metod spektralnych w analityce chemicznej
T-W-1Promieniowanie elektromagnetyczne, stosowane źródła, monochromacja, polichromatory, detektory: matrycowe, diodowe, fotopowielające. Schematy ideowe spektrofotometrów prcujących w systemie cw. Spektrofotometry z transformacją Fouriera
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: laboratorium - z cząstkowymi ocenami sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie zaplanować procesu analitycznego i wykonać prostych pomiarów w stopniu podstawowym.
3,0Umie zaplanować proces analityczny i wykonać proste pomiary w stopniu podstawowym.
3,5Umie zaplanować proces analityczny i wykonać proste pomiary w stopniu dostatecznym.
4,0Umie zaplanować proces analityczny i wykonać proste pomiary w stopniu dobrym.
4,5Umie zaplanować proces analityczny i wykonać proste pomiary w stopniu ponad dobrym.
5,0Umie zaplanować proces analityczny i wykonać proste pomiary w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-15_U02Potrafi pobrać i przygotować próbkę do pomiaru.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U02potrafi wykonywać analizy ilościowe, szczególnie z wykorzystaniem metod chemicznych i fizycznych oraz formułować na tej podstawie wnioski jakościowe
Cel przedmiotuC-2Zdobycie umiejętności samodzielnego przygotowywania próbek i wykonywania pomiarów
Treści programoweT-L-1Zastosowanie zjawiska rozproszenia światła w analizie roztworów mętnych.
T-L-2Analiza ilościowa mieszanin wieloskładnikowych metodą spektroskopii w podczerwieni z wykorzystaniem korelacji widmowych
T-L-3Analiza mieszanin wieloskładnikowych metodą spektrofotometrii UV-VIS
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: laboratorium - z cząstkowymi ocenami sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi pobrać i przygotować próbki do pomiaru w stopniu podstawowym.
3,0Potrafi pobrać i przygotować próbkę do pomiaru w stopniu podstawowym.
3,5Potrafi pobrać i przygotować próbkę do pomiaru w stopniu dostatecznym.
4,0Potrafi pobrać i przygotować próbkę do pomiaru w stopniu dobrym.
4,5Potrafi pobrać i przygotować próbkę do pomiaru w stopniu ponad dobrym.
5,0Potrafi pobrać i przygotować próbkę do pomiaru w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-15_U03Potrafi wykonać pomiar i zinterpretować jego wynik.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U02potrafi wykonywać analizy ilościowe, szczególnie z wykorzystaniem metod chemicznych i fizycznych oraz formułować na tej podstawie wnioski jakościowe
KCh_1A_U15potrafi ocenić przydatność podstawowej aparatury pomiarowej i rutynowych metod służących do rozwiązania prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w obszarze chemii oraz wybrać i zastosować właściwe rozwiązanie
KCh_1A_U05potrafi ocenić istniejące rozwiązania techniczne w zakresie chemii oraz przygotować opracowanie określonego problemu o charakterze inżynierskim związanego z ich funkcjonowaniem i zaproponować sposoby jego rozwiązania
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejetności doboru metody do rozwiązywanego problemu
Treści programoweT-L-1Zastosowanie zjawiska rozproszenia światła w analizie roztworów mętnych.
T-L-4Komplementarne wykorzystanie metod spektralnych w analityce chemicznej
T-W-2Absorpcja promieniowanie elektromagnetycznego w przyłożonym polu magnetycznym - metody rezonansowe. Koncepcja wysokorozdzielczego Magnetycznego Rezonansu Jądrowego (NMR, MRJ). Koncepcja spektrometrii Paramagnetycznego Rezonansu Elektronowego (EPR, ESR), widma wolnych rodników i układów z niesparowanymi spinami elektronowymi.
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: laboratorium - z cząstkowymi ocenami sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykonać podstawowego pomiaru i zinterpretować jego wyniku w stopniu podstawowym.
3,0Potrafi wykonać podstawowy pomiar i zinterpretować jego wynik w stopniu podstawowym.
3,5Potrafi wykonać podstawowy pomiar i zinterpretować jego wynik w stopniu dostatecznym.
4,0Potrafi wykonać podstawowy pomiar i zinterpretować jego wynik w stopniu dobrym..
4,5Potrafi wykonać podstawowy pomiar i zinterpretować jego wynik w stopniu ponad dobrym.
5,0Potrafi wykonać podstawowy pomiar i zinterpretować jego wynik w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-15_K01Potrafi zidentyfikowac zagrożenia cywilizacyjne i ocenic ich siłę, doskonale rozumie potrzebę zrównoważonego rozwoju
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
KCh_1A_K04mając świadomość wpływu swoich działań na środowisko prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Cel przedmiotuC-5Uświadomienie sobie wpływu cywilizacji na zrównoważony rozwój i roli analityki w monitoringu środowiska
Treści programoweT-W-1Promieniowanie elektromagnetyczne, stosowane źródła, monochromacja, polichromatory, detektory: matrycowe, diodowe, fotopowielające. Schematy ideowe spektrofotometrów prcujących w systemie cw. Spektrofotometry z transformacją Fouriera
T-W-3Oddziaływanie promieniowania elektromagnetycznego z materią. Zakres mikrofalowy. Powstawanie widm rotacyjnych i informacje z nich wynikające.
T-W-2Absorpcja promieniowanie elektromagnetycznego w przyłożonym polu magnetycznym - metody rezonansowe. Koncepcja wysokorozdzielczego Magnetycznego Rezonansu Jądrowego (NMR, MRJ). Koncepcja spektrometrii Paramagnetycznego Rezonansu Elektronowego (EPR, ESR), widma wolnych rodników i układów z niesparowanymi spinami elektronowymi.
T-W-6Turbidymetria a nefelometria. Wykorzystanie spektrofotometru UV-vis w turbidymetrii. Przykłady zastosowań.
T-W-5Równanie Schroedingera, przyczyny absorpcji w obszarze wzbudzeń elektronowych. Widma absorpcyjne UV-vis, siła oscylatora, wymiarowanie osi widm, prawo Labmberta-Beera i odstepstwa od niego (stęzeniowe, cienkowarstwowe, wywołane natężeniem promieniowania próbkujacego). Chromogeny molekularne w przykładach ich występowania. Cechy chromogenów; chromogeny cyjaninowe i merocyjaninowe. Zaburzenia wyników wpływem rozpuszczalnika. Efekty solwatochromowe. Solwatochromia w układach jedno, dwu i wiecej solwentowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny interaktywny, połączony z prezentacją multimedialną
M-2Cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: laboratorium - z cząstkowymi ocenami sprawozdań
S-1Ocena podsumowująca: wykład - zaliczenie końcowe z oceną
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi identyfikować zagrożeń i proponować metody ich oceny.
3,0Potrafi identyfikować zagrożenia i proponować metody ich oceny w stopniu podstawowym.
3,5Potrafi identyfikować zagrożenia i proponować metody ich oceny w stopniu dostatecznym.
4,0Potrafi identyfikować zagrożenia i proponować metody ich oceny w stopniu dobrym.
4,5Potrafi identyfikować zagrożenia i proponować metody ich oceny w stopniu ponad dobrym..
5,0Potrafi identyfikować zagrożenia i proponować metody ich oceny w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-15_K02Grupowe cwiczenia laboratoryjne kształtują nawyk współdziałania i tolerancji społecznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności pracy w grupie
Treści programoweT-L-4Komplementarne wykorzystanie metod spektralnych w analityce chemicznej
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: laboratorium - z cząstkowymi ocenami sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi pracować w grupie.
3,0Potrafi pracować w grupie w stopniu podstawowym.
3,5Potrafi pracować w grupie w stopniu dostatecznym.
4,0Potrafi pracować w grupie w stopniu dobrym.
4,5Potrafi pracować w grupie w stopniu ponad dobrym.
5,0Potrafi pracować w grupie w stopniu bardzo dobrym.