Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna

Sylabus przedmiotu Metale i stopy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metale i stopy
Specjalność Chemia ogólna i analityka chemiczna
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Mateusz Piz <Mateusz.Piz@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,59zaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomosc podstaw chemii i fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami otrzymywania metali i stopów
C-2Zapoznanie studentów z metodami badania metali i stopów
C-3Zapoznanie studentów z właściwościami użytkowymi i zastosowaniem wybranych metali i stopów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Regulamin pracy i BHP laboratorium. Prezentacja niezbędnego do wykonania ćwiczeń sprzętu laboratoryjnego i aparatury badawczej. Omówienie sposobu sporządznaia sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. Reakcje metali i stopów z wodą, kwasami , wodorotlenkami i złożonymi mieszninami odczynników chemicznych.4
T-L-2Identyfikacja metali i stopów. Klasyczna analityka metali i stopów. Wykorzystanie metody XRD do identyfikacji metali i stopów. Wyznaczanie gęstości metali i stopów.4
T-L-3Otrzymywanie metali i stopów i ich podstawowe właściwości. Korozja metali i stopów. Monety - skład i właściwości. Analiza barwy metali i stopów.4
T-L-4Badanie właściwości metali i stopów metodami analizy termicznej i mikroskopii optycznej.3
15
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne. Występowanie metali w przyrodzie. Rudy wybranych metali. Metody wzbogacania.2
T-W-2Podział metali i stopów- kryteria podziału. Otrzymywanie metali i stopów oraz wyrobów metalowych.2
T-W-3Struktura metali i stopów. Właściwości metali i stopów. Diagramy fazowe. Metody badania metali i stopów.2
T-W-4Metale i ich stopy w syntezie i analityce chemicznej. Korozja metali i stopów.2
T-W-5Diagram fazowy układu Fe-C. Stopy żelaza, ich właściwości i zastosowanie.2
T-W-6Miedź, stopy miedzi, ich właściwości i zastosowanie. Diagram fazowy układu Cu-Zn.2
T-W-7Aluminium i stopy aluminium, właściwości i zastosowanie. Stopy na bazie cyny i ołowiu. Stopy niskotopliwe. Stopy cynku, właściwości i zastosowanie. Magnez i stopy magnezu, właściwości i zastosowanie. Tytan i stopy tytanu, właściwości i zastosowanie. Nikiel i jego stopy, właściwości i zastosowanie.2
T-W-8Zaliczenie przedmiotu.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1przygotowanie się do zajęc laboratoryjnych5
A-L-2uczestnictwo w zajęciach15
A-L-3opracowanie sprawozdania z laboratorium5
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje z wykładowcą1
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia9
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Obserwacja pracy w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D01-07_W01
Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat metali i stopów, zna podstawową terminologię stosowaną w tym obszarze, zna podstawowe metale i stopy, ich właściwości oraz metody ich badania
KCh_1A_W05, KCh_1A_W11, KCh_1A_W01C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4M-1, M-2, M-3S-2, S-1
KCh_1A_D01-07_W02
Student zna zasady postępowania w laboratorium chemicznym
KCh_1A_W06C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D01-07_U01
Student potrafi analizować problemy z zakresu fizykochemii metali i stopów, dokonać wyboru właściwej metody analitycznej w celu identyfikacji metali i stopów i określenia ich właściwości, wykonać analizę, zinterpretować uzyskane wyniki i ocenić przydatność zastosowanej metody pomiarowej
KCh_1A_U01, KCh_1A_U02, KCh_1A_U03, KCh_1A_U15, KCh_1A_U06C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D01-07_K01
Student potrafi biorąc odpowiedzialność za powierzone do realizacji zadania pracować samodzielnie i współdziałać w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określać priorytety służące do realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
KCh_1A_K03C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4M-1, M-2, M-3S-2, S-3
KCh_1A_D01-07_K02
Student rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
KCh_1A_K01C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3
KCh_1A_D01-07_K03
Student mając świadomość wpływu swoich decyzji i działań na środowisko prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
KCh_1A_K04, KCh_1A_K05C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D01-07_W01
Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat metali i stopów, zna podstawową terminologię stosowaną w tym obszarze, zna podstawowe metale i stopy, ich właściwości oraz metody ich badania
2,0student uzyskał poniżej 55% punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się
3,0student uzyskał od 55 do 65 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się
3,5student uzyskał od 65 do 75 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się
4,0student uzyskał od 75 do 85 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się
4,5student uzyskał od 85 do 95 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się
5,0student uzyskał ponad 95 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się
KCh_1A_D01-07_W02
Student zna zasady postępowania w laboratorium chemicznym
2,0student uzyskał poniżej 55 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się
3,0student uzyskał od 55 do 65 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się
3,5student uzyskał od 65 do 75 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się
4,0student uzyskał od 75 do 85 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się
4,5student uzyskał od 85 do 95 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się
5,0student uzyskał ponad 95 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D01-07_U01
Student potrafi analizować problemy z zakresu fizykochemii metali i stopów, dokonać wyboru właściwej metody analitycznej w celu identyfikacji metali i stopów i określenia ich właściwości, wykonać analizę, zinterpretować uzyskane wyniki i ocenić przydatność zastosowanej metody pomiarowej
2,0student uzyskał poniżej 55 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się
3,0student uzyskał od 55 do 65 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się
3,5student uzyskał od 65 do 75 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się
4,0student uzyskał od 75 do 85 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się
4,5student uzyskał od 85 do 95 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się
5,0student uzyskał powyżej 95 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D01-07_K01
Student potrafi biorąc odpowiedzialność za powierzone do realizacji zadania pracować samodzielnie i współdziałać w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określać priorytety służące do realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
2,0student nie potrafi biorąc odpowiedzialnosć za powerzone do realizacji zadania pracować samodzielnie i współdziałać w grupie przyjmując różne w nej role oraz określać priorytety służące do reealizacji określonego przez siebie lub innych zadania
3,0student w stopniu dostatecznym potrafi biorąc odpowiedzialnosć za powerzone do realizacji zadania pracować samodzielnie i współdziałać w grupie przyjmując różne w nej role oraz określać priorytety służące do reealizacji określonego przez siebie lub innych zadania
3,5student w stopniu dość dobrym potrafi biorąc odpowiedzialnosć za powerzone do realizacji zadania pracować samodzielnie i współdziałać w grupie przyjmując różne w nej role oraz określać priorytety służące do reealizacji określonego przez siebie lub innych zadania
4,0student w stopniu dobrym potrafi biorąc odpowiedzialnosć za powerzone do realizacji zadania pracować samodzielnie i współdziałać w grupie przyjmując różne w nej role oraz określać priorytety służące do reealizacji określonego przez siebie lub innych zadania
4,5student w stopniu ponad dobrym potrafi biorąc odpowiedzialnosć za powerzone do realizacji zadania pracować samodzielnie i współdziałać w grupie przyjmując różne w nej role oraz określać priorytety służące do reealizacji określonego przez siebie lub innych zadania
5,0student w stopniu bardzo dobrym potrafi biorąc odpowiedzialnosć za powerzone do realizacji zadania pracować samodzielnie i współdziałać w grupie przyjmując różne w nej role oraz określać priorytety służące do reealizacji określonego przez siebie lub innych zadania
KCh_1A_D01-07_K02
Student rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
2,0student nie rozumie potrzeby ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
3,0student w styopniu dosatecznym rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
3,5student w styopniu dość dobrym rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
4,0student w styopniu dobrym rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
4,5student w styopniu ponad dobrym rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
5,0student w styopniu bardzo dobrym rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
KCh_1A_D01-07_K03
Student mając świadomość wpływu swoich decyzji i działań na środowisko prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
2,0student nie potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematów związanych z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
3,0student w stopniu dostatecznym identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
3,5student w stopniu dość dobrym identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
4,0student w stopniu dobrym identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
4,5student w stopniu ponad dobrym identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
5,0student w stopniu bardzo dobrym identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych

Literatura podstawowa

  1. Dobrzański L.A., Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 2002
  2. Dobrzański L.A., Podstawy kształtowania struktury i własności materiałów metalowych, Politechnika Śląska, Gliwice, 2007
  3. Blicharski M., Wstęp do inżynierii materiałowej, WNT, Warszawa, 1998
  4. Rudnik S., Metaloznawstwo, PWN, Warszawa, 1996
  5. S. Prowans, Struktura stopów, PWN, Warszawa, 2000
  6. W. Domke, Vademecum materiałoznawstwa. Stal, metale nieżelazne, tworzywa sztuczne, badania metali...., WNT, Warszawa, 1982

Literatura dodatkowa

  1. Ashby M.F., Jones D.R.H., Materiały inżynierskie-właściwości i zastosowania. Tom 1 i 2, WNT, Warszawa, 1995
  2. Wyrzykowski J.W., Pleszakow E., Sieniawski J., Odkształcanie i pękanie metali, WNT, Warszawa, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Regulamin pracy i BHP laboratorium. Prezentacja niezbędnego do wykonania ćwiczeń sprzętu laboratoryjnego i aparatury badawczej. Omówienie sposobu sporządznaia sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. Reakcje metali i stopów z wodą, kwasami , wodorotlenkami i złożonymi mieszninami odczynników chemicznych.4
T-L-2Identyfikacja metali i stopów. Klasyczna analityka metali i stopów. Wykorzystanie metody XRD do identyfikacji metali i stopów. Wyznaczanie gęstości metali i stopów.4
T-L-3Otrzymywanie metali i stopów i ich podstawowe właściwości. Korozja metali i stopów. Monety - skład i właściwości. Analiza barwy metali i stopów.4
T-L-4Badanie właściwości metali i stopów metodami analizy termicznej i mikroskopii optycznej.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne. Występowanie metali w przyrodzie. Rudy wybranych metali. Metody wzbogacania.2
T-W-2Podział metali i stopów- kryteria podziału. Otrzymywanie metali i stopów oraz wyrobów metalowych.2
T-W-3Struktura metali i stopów. Właściwości metali i stopów. Diagramy fazowe. Metody badania metali i stopów.2
T-W-4Metale i ich stopy w syntezie i analityce chemicznej. Korozja metali i stopów.2
T-W-5Diagram fazowy układu Fe-C. Stopy żelaza, ich właściwości i zastosowanie.2
T-W-6Miedź, stopy miedzi, ich właściwości i zastosowanie. Diagram fazowy układu Cu-Zn.2
T-W-7Aluminium i stopy aluminium, właściwości i zastosowanie. Stopy na bazie cyny i ołowiu. Stopy niskotopliwe. Stopy cynku, właściwości i zastosowanie. Magnez i stopy magnezu, właściwości i zastosowanie. Tytan i stopy tytanu, właściwości i zastosowanie. Nikiel i jego stopy, właściwości i zastosowanie.2
T-W-8Zaliczenie przedmiotu.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1przygotowanie się do zajęc laboratoryjnych5
A-L-2uczestnictwo w zajęciach15
A-L-3opracowanie sprawozdania z laboratorium5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje z wykładowcą1
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia9
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-07_W01Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat metali i stopów, zna podstawową terminologię stosowaną w tym obszarze, zna podstawowe metale i stopy, ich właściwości oraz metody ich badania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W05zna podstawowe aspekty budowy i działania aparatury naukowej stosowanej w laboratorium chemicznym
KCh_1A_W11zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu chemii
KCh_1A_W01posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie chemii, zna podstawowe koncepcje i teorie chemiczne, zna terminologię, nomenklaturę i jednostki chemiczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami otrzymywania metali i stopów
C-2Zapoznanie studentów z metodami badania metali i stopów
C-3Zapoznanie studentów z właściwościami użytkowymi i zastosowaniem wybranych metali i stopów
Treści programoweT-W-3Struktura metali i stopów. Właściwości metali i stopów. Diagramy fazowe. Metody badania metali i stopów.
T-W-2Podział metali i stopów- kryteria podziału. Otrzymywanie metali i stopów oraz wyrobów metalowych.
T-W-1Wiadomości wstępne. Występowanie metali w przyrodzie. Rudy wybranych metali. Metody wzbogacania.
T-W-5Diagram fazowy układu Fe-C. Stopy żelaza, ich właściwości i zastosowanie.
T-W-6Miedź, stopy miedzi, ich właściwości i zastosowanie. Diagram fazowy układu Cu-Zn.
T-W-8Zaliczenie przedmiotu.
T-W-7Aluminium i stopy aluminium, właściwości i zastosowanie. Stopy na bazie cyny i ołowiu. Stopy niskotopliwe. Stopy cynku, właściwości i zastosowanie. Magnez i stopy magnezu, właściwości i zastosowanie. Tytan i stopy tytanu, właściwości i zastosowanie. Nikiel i jego stopy, właściwości i zastosowanie.
T-W-4Metale i ich stopy w syntezie i analityce chemicznej. Korozja metali i stopów.
T-L-3Otrzymywanie metali i stopów i ich podstawowe właściwości. Korozja metali i stopów. Monety - skład i właściwości. Analiza barwy metali i stopów.
T-L-2Identyfikacja metali i stopów. Klasyczna analityka metali i stopów. Wykorzystanie metody XRD do identyfikacji metali i stopów. Wyznaczanie gęstości metali i stopów.
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Regulamin pracy i BHP laboratorium. Prezentacja niezbędnego do wykonania ćwiczeń sprzętu laboratoryjnego i aparatury badawczej. Omówienie sposobu sporządznaia sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. Reakcje metali i stopów z wodą, kwasami , wodorotlenkami i złożonymi mieszninami odczynników chemicznych.
T-L-4Badanie właściwości metali i stopów metodami analizy termicznej i mikroskopii optycznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student uzyskał poniżej 55% punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się
3,0student uzyskał od 55 do 65 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się
3,5student uzyskał od 65 do 75 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się
4,0student uzyskał od 75 do 85 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się
4,5student uzyskał od 85 do 95 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się
5,0student uzyskał ponad 95 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-07_W02Student zna zasady postępowania w laboratorium chemicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W06zna podstawowe zasady BHP w laboratorium chemicznym, zna zasady związane z wykorzystywaniem chemikaliów i ich unieszkodliwiania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami otrzymywania metali i stopów
C-2Zapoznanie studentów z metodami badania metali i stopów
C-3Zapoznanie studentów z właściwościami użytkowymi i zastosowaniem wybranych metali i stopów
Treści programoweT-W-3Struktura metali i stopów. Właściwości metali i stopów. Diagramy fazowe. Metody badania metali i stopów.
T-W-2Podział metali i stopów- kryteria podziału. Otrzymywanie metali i stopów oraz wyrobów metalowych.
T-W-1Wiadomości wstępne. Występowanie metali w przyrodzie. Rudy wybranych metali. Metody wzbogacania.
T-W-5Diagram fazowy układu Fe-C. Stopy żelaza, ich właściwości i zastosowanie.
T-W-6Miedź, stopy miedzi, ich właściwości i zastosowanie. Diagram fazowy układu Cu-Zn.
T-W-8Zaliczenie przedmiotu.
T-W-7Aluminium i stopy aluminium, właściwości i zastosowanie. Stopy na bazie cyny i ołowiu. Stopy niskotopliwe. Stopy cynku, właściwości i zastosowanie. Magnez i stopy magnezu, właściwości i zastosowanie. Tytan i stopy tytanu, właściwości i zastosowanie. Nikiel i jego stopy, właściwości i zastosowanie.
T-W-4Metale i ich stopy w syntezie i analityce chemicznej. Korozja metali i stopów.
T-L-3Otrzymywanie metali i stopów i ich podstawowe właściwości. Korozja metali i stopów. Monety - skład i właściwości. Analiza barwy metali i stopów.
T-L-2Identyfikacja metali i stopów. Klasyczna analityka metali i stopów. Wykorzystanie metody XRD do identyfikacji metali i stopów. Wyznaczanie gęstości metali i stopów.
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Regulamin pracy i BHP laboratorium. Prezentacja niezbędnego do wykonania ćwiczeń sprzętu laboratoryjnego i aparatury badawczej. Omówienie sposobu sporządznaia sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. Reakcje metali i stopów z wodą, kwasami , wodorotlenkami i złożonymi mieszninami odczynników chemicznych.
T-L-4Badanie właściwości metali i stopów metodami analizy termicznej i mikroskopii optycznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student uzyskał poniżej 55 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się
3,0student uzyskał od 55 do 65 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się
3,5student uzyskał od 65 do 75 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się
4,0student uzyskał od 75 do 85 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się
4,5student uzyskał od 85 do 95 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się
5,0student uzyskał ponad 95 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-07_U01Student potrafi analizować problemy z zakresu fizykochemii metali i stopów, dokonać wyboru właściwej metody analitycznej w celu identyfikacji metali i stopów i określenia ich właściwości, wykonać analizę, zinterpretować uzyskane wyniki i ocenić przydatność zastosowanej metody pomiarowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U01potrafi analizować problemy z zakresu chemii, w szczególności problemy o charakterze utylitarnym oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody
KCh_1A_U02potrafi wykonywać analizy ilościowe, szczególnie z wykorzystaniem metod chemicznych i fizycznych oraz formułować na tej podstawie wnioski jakościowe
KCh_1A_U03potrafi planować i przeprowadzać proste badania doświadczalne i symulacje komputerowe w zakresie chemii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
KCh_1A_U15potrafi ocenić przydatność podstawowej aparatury pomiarowej i rutynowych metod służących do rozwiązania prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w obszarze chemii oraz wybrać i zastosować właściwe rozwiązanie
KCh_1A_U06potrafi przedstawić w sposób przystępny podstawowe zagadnienia i problemy natury chemicznej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami otrzymywania metali i stopów
C-2Zapoznanie studentów z metodami badania metali i stopów
C-3Zapoznanie studentów z właściwościami użytkowymi i zastosowaniem wybranych metali i stopów
Treści programoweT-W-3Struktura metali i stopów. Właściwości metali i stopów. Diagramy fazowe. Metody badania metali i stopów.
T-W-2Podział metali i stopów- kryteria podziału. Otrzymywanie metali i stopów oraz wyrobów metalowych.
T-W-1Wiadomości wstępne. Występowanie metali w przyrodzie. Rudy wybranych metali. Metody wzbogacania.
T-W-5Diagram fazowy układu Fe-C. Stopy żelaza, ich właściwości i zastosowanie.
T-W-6Miedź, stopy miedzi, ich właściwości i zastosowanie. Diagram fazowy układu Cu-Zn.
T-W-8Zaliczenie przedmiotu.
T-W-7Aluminium i stopy aluminium, właściwości i zastosowanie. Stopy na bazie cyny i ołowiu. Stopy niskotopliwe. Stopy cynku, właściwości i zastosowanie. Magnez i stopy magnezu, właściwości i zastosowanie. Tytan i stopy tytanu, właściwości i zastosowanie. Nikiel i jego stopy, właściwości i zastosowanie.
T-W-4Metale i ich stopy w syntezie i analityce chemicznej. Korozja metali i stopów.
T-L-3Otrzymywanie metali i stopów i ich podstawowe właściwości. Korozja metali i stopów. Monety - skład i właściwości. Analiza barwy metali i stopów.
T-L-2Identyfikacja metali i stopów. Klasyczna analityka metali i stopów. Wykorzystanie metody XRD do identyfikacji metali i stopów. Wyznaczanie gęstości metali i stopów.
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Regulamin pracy i BHP laboratorium. Prezentacja niezbędnego do wykonania ćwiczeń sprzętu laboratoryjnego i aparatury badawczej. Omówienie sposobu sporządznaia sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. Reakcje metali i stopów z wodą, kwasami , wodorotlenkami i złożonymi mieszninami odczynników chemicznych.
T-L-4Badanie właściwości metali i stopów metodami analizy termicznej i mikroskopii optycznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student uzyskał poniżej 55 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się
3,0student uzyskał od 55 do 65 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się
3,5student uzyskał od 65 do 75 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się
4,0student uzyskał od 75 do 85 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się
4,5student uzyskał od 85 do 95 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się
5,0student uzyskał powyżej 95 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-07_K01Student potrafi biorąc odpowiedzialność za powierzone do realizacji zadania pracować samodzielnie i współdziałać w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określać priorytety służące do realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami otrzymywania metali i stopów
C-2Zapoznanie studentów z metodami badania metali i stopów
C-3Zapoznanie studentów z właściwościami użytkowymi i zastosowaniem wybranych metali i stopów
Treści programoweT-W-3Struktura metali i stopów. Właściwości metali i stopów. Diagramy fazowe. Metody badania metali i stopów.
T-W-2Podział metali i stopów- kryteria podziału. Otrzymywanie metali i stopów oraz wyrobów metalowych.
T-W-1Wiadomości wstępne. Występowanie metali w przyrodzie. Rudy wybranych metali. Metody wzbogacania.
T-W-5Diagram fazowy układu Fe-C. Stopy żelaza, ich właściwości i zastosowanie.
T-W-6Miedź, stopy miedzi, ich właściwości i zastosowanie. Diagram fazowy układu Cu-Zn.
T-W-8Zaliczenie przedmiotu.
T-W-7Aluminium i stopy aluminium, właściwości i zastosowanie. Stopy na bazie cyny i ołowiu. Stopy niskotopliwe. Stopy cynku, właściwości i zastosowanie. Magnez i stopy magnezu, właściwości i zastosowanie. Tytan i stopy tytanu, właściwości i zastosowanie. Nikiel i jego stopy, właściwości i zastosowanie.
T-W-4Metale i ich stopy w syntezie i analityce chemicznej. Korozja metali i stopów.
T-L-3Otrzymywanie metali i stopów i ich podstawowe właściwości. Korozja metali i stopów. Monety - skład i właściwości. Analiza barwy metali i stopów.
T-L-2Identyfikacja metali i stopów. Klasyczna analityka metali i stopów. Wykorzystanie metody XRD do identyfikacji metali i stopów. Wyznaczanie gęstości metali i stopów.
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Regulamin pracy i BHP laboratorium. Prezentacja niezbędnego do wykonania ćwiczeń sprzętu laboratoryjnego i aparatury badawczej. Omówienie sposobu sporządznaia sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. Reakcje metali i stopów z wodą, kwasami , wodorotlenkami i złożonymi mieszninami odczynników chemicznych.
T-L-4Badanie właściwości metali i stopów metodami analizy termicznej i mikroskopii optycznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi biorąc odpowiedzialnosć za powerzone do realizacji zadania pracować samodzielnie i współdziałać w grupie przyjmując różne w nej role oraz określać priorytety służące do reealizacji określonego przez siebie lub innych zadania
3,0student w stopniu dostatecznym potrafi biorąc odpowiedzialnosć za powerzone do realizacji zadania pracować samodzielnie i współdziałać w grupie przyjmując różne w nej role oraz określać priorytety służące do reealizacji określonego przez siebie lub innych zadania
3,5student w stopniu dość dobrym potrafi biorąc odpowiedzialnosć za powerzone do realizacji zadania pracować samodzielnie i współdziałać w grupie przyjmując różne w nej role oraz określać priorytety służące do reealizacji określonego przez siebie lub innych zadania
4,0student w stopniu dobrym potrafi biorąc odpowiedzialnosć za powerzone do realizacji zadania pracować samodzielnie i współdziałać w grupie przyjmując różne w nej role oraz określać priorytety służące do reealizacji określonego przez siebie lub innych zadania
4,5student w stopniu ponad dobrym potrafi biorąc odpowiedzialnosć za powerzone do realizacji zadania pracować samodzielnie i współdziałać w grupie przyjmując różne w nej role oraz określać priorytety służące do reealizacji określonego przez siebie lub innych zadania
5,0student w stopniu bardzo dobrym potrafi biorąc odpowiedzialnosć za powerzone do realizacji zadania pracować samodzielnie i współdziałać w grupie przyjmując różne w nej role oraz określać priorytety służące do reealizacji określonego przez siebie lub innych zadania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-07_K02Student rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami otrzymywania metali i stopów
C-2Zapoznanie studentów z metodami badania metali i stopów
C-3Zapoznanie studentów z właściwościami użytkowymi i zastosowaniem wybranych metali i stopów
Treści programoweT-W-3Struktura metali i stopów. Właściwości metali i stopów. Diagramy fazowe. Metody badania metali i stopów.
T-W-2Podział metali i stopów- kryteria podziału. Otrzymywanie metali i stopów oraz wyrobów metalowych.
T-W-1Wiadomości wstępne. Występowanie metali w przyrodzie. Rudy wybranych metali. Metody wzbogacania.
T-W-5Diagram fazowy układu Fe-C. Stopy żelaza, ich właściwości i zastosowanie.
T-W-6Miedź, stopy miedzi, ich właściwości i zastosowanie. Diagram fazowy układu Cu-Zn.
T-W-8Zaliczenie przedmiotu.
T-W-7Aluminium i stopy aluminium, właściwości i zastosowanie. Stopy na bazie cyny i ołowiu. Stopy niskotopliwe. Stopy cynku, właściwości i zastosowanie. Magnez i stopy magnezu, właściwości i zastosowanie. Tytan i stopy tytanu, właściwości i zastosowanie. Nikiel i jego stopy, właściwości i zastosowanie.
T-W-4Metale i ich stopy w syntezie i analityce chemicznej. Korozja metali i stopów.
T-L-3Otrzymywanie metali i stopów i ich podstawowe właściwości. Korozja metali i stopów. Monety - skład i właściwości. Analiza barwy metali i stopów.
T-L-2Identyfikacja metali i stopów. Klasyczna analityka metali i stopów. Wykorzystanie metody XRD do identyfikacji metali i stopów. Wyznaczanie gęstości metali i stopów.
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Regulamin pracy i BHP laboratorium. Prezentacja niezbędnego do wykonania ćwiczeń sprzętu laboratoryjnego i aparatury badawczej. Omówienie sposobu sporządznaia sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. Reakcje metali i stopów z wodą, kwasami , wodorotlenkami i złożonymi mieszninami odczynników chemicznych.
T-L-4Badanie właściwości metali i stopów metodami analizy termicznej i mikroskopii optycznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozumie potrzeby ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
3,0student w styopniu dosatecznym rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
3,5student w styopniu dość dobrym rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
4,0student w styopniu dobrym rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
4,5student w styopniu ponad dobrym rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
5,0student w styopniu bardzo dobrym rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-07_K03Student mając świadomość wpływu swoich decyzji i działań na środowisko prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K04mając świadomość wpływu swoich działań na środowisko prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
KCh_1A_K05rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje; ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami otrzymywania metali i stopów
C-2Zapoznanie studentów z metodami badania metali i stopów
C-3Zapoznanie studentów z właściwościami użytkowymi i zastosowaniem wybranych metali i stopów
Treści programoweT-W-3Struktura metali i stopów. Właściwości metali i stopów. Diagramy fazowe. Metody badania metali i stopów.
T-W-2Podział metali i stopów- kryteria podziału. Otrzymywanie metali i stopów oraz wyrobów metalowych.
T-W-1Wiadomości wstępne. Występowanie metali w przyrodzie. Rudy wybranych metali. Metody wzbogacania.
T-W-5Diagram fazowy układu Fe-C. Stopy żelaza, ich właściwości i zastosowanie.
T-W-6Miedź, stopy miedzi, ich właściwości i zastosowanie. Diagram fazowy układu Cu-Zn.
T-W-8Zaliczenie przedmiotu.
T-W-7Aluminium i stopy aluminium, właściwości i zastosowanie. Stopy na bazie cyny i ołowiu. Stopy niskotopliwe. Stopy cynku, właściwości i zastosowanie. Magnez i stopy magnezu, właściwości i zastosowanie. Tytan i stopy tytanu, właściwości i zastosowanie. Nikiel i jego stopy, właściwości i zastosowanie.
T-W-4Metale i ich stopy w syntezie i analityce chemicznej. Korozja metali i stopów.
T-L-3Otrzymywanie metali i stopów i ich podstawowe właściwości. Korozja metali i stopów. Monety - skład i właściwości. Analiza barwy metali i stopów.
T-L-2Identyfikacja metali i stopów. Klasyczna analityka metali i stopów. Wykorzystanie metody XRD do identyfikacji metali i stopów. Wyznaczanie gęstości metali i stopów.
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Regulamin pracy i BHP laboratorium. Prezentacja niezbędnego do wykonania ćwiczeń sprzętu laboratoryjnego i aparatury badawczej. Omówienie sposobu sporządznaia sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. Reakcje metali i stopów z wodą, kwasami , wodorotlenkami i złożonymi mieszninami odczynników chemicznych.
T-L-4Badanie właściwości metali i stopów metodami analizy termicznej i mikroskopii optycznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematów związanych z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
3,0student w stopniu dostatecznym identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
3,5student w stopniu dość dobrym identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
4,0student w stopniu dobrym identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
4,5student w stopniu ponad dobrym identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
5,0student w stopniu bardzo dobrym identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu inżyniera chemika biorąc odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych