Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna

Sylabus przedmiotu Chemia związków kompleksowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia związków kompleksowych
Specjalność Chemia ogólna i analityka chemiczna
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Mateusz Piz <Mateusz.Piz@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 1,50,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,50,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii ogólnej, nieorganicznej i organicznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z klasyfikacją i nazewnictwem związków kompleksowych.
C-2Zapoznanie studentów z typami izomerii związków kompleksowych oraz ich trwałością termodynamiczną i kinetyczną.
C-3Zapoznanie studentów z teoria pola krystalicznego oraz strukturą przestrzenną kompleksów oktaedrycznych, tetraedrycznych i kwadratowych.
C-4Zapoznanie studentów z metodami otrzymywania związków kompleksowych.
C-5Zapoznanie studentów z metodami określania składu związków kompleksowych i wyznaczaniem stałej nietrwałości.
C-6Zapoznanie studentów z zastosowaniem związków kompleksowych w jakościowej i ilosciowej analizie chemicznej.
C-7Zapoznanie studentów z zastosowaniem metody UV-VIS w badaniach kompleksów d-elektronowych metali.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Regulamin BHP. Związki kompleksowe a sole podwójne.4
T-L-2Metody otrzymywania związków kompleksowych. Preparatyka wybranych związków kompleksowych metodami krystalizacji z roztworów oraz reakcji w stanie stałym.4
T-L-3Wyznaczanie liczby koordynacyjnej i stałej nietrwałości związków kompleksowych metodą stosunków molowych (przesuwania równowagi).4
T-L-4Określenie składu związków kompleksowych metodą zmian ciągłych (serii izomolowych).4
T-L-5Zastosowanie związków kompleksowych w jakościowej i ilościowej analizie chemicznej. Identyfikacja i miareczkowanie kompleksometryczne.4
T-L-6Zastosowanie analizy termicznej w badaniach stabilności termicznej i składu związków kompleksowych.4
T-L-7Zastosowanie spektroskopii IR oraz UV-VIS w badaniach związków kompleksowych wybranych d-elektronowych metali.4
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń.2
30
wykłady
T-W-1Klasyfikacja związków kompleksowych i ich nazewnictwo – kompleksy obojetne i jonowe, metaliczne i niemetaliczne, jedno- i wielordzeniowe, nisko- i wysokospinowe, klastery. Dentność ligandów w związkach kompleksowych (chelatacja). Ligandy mostkowe i krotność mostka.2
T-W-2Typy izomerii związków kompleksowych – izomeria jonowa, hydratacyjna, wiązaniowa, koordynacyjna, położeniowa, optyczna i stereoizomeria. Termodynamiczna i kinetyczna trwałość związków kompleksowych – stała trwałości i nietrwałości kompleksów. Czynniki wpływające na trwałość związków kompleksowych.2
T-W-3Równowagi w roztworach związków kompleksowych. Kinetyka i mechanizm wymiany ligandów w związkach kompleksowych. Kompleksy labilne i bierne.2
T-W-4Wiązania chemiczne w kompleksach. Struktury przestrzenne związków kompleksowych. Teoria pola krystalicznego. Kompleksy oktaedryczne.2
T-W-5Tetragonalna deformacja kompleksów oktaedrycznych. Kompleksy kwadratowe. Kompleksy tetraedryczne.2
T-W-6Znaczenie wybranych związków kompleksowych. Jony metali w kompleksach biologicznych - wiązanie z aktywnymi centrami biocząsteczek, rola w metabolizmie układów biologicznych.2
T-W-7Wiązania chemiczne w związkach kompleksowych. Zastosowanie teorii orbitali molekularnych w chemii związków kompleksowych. Znaczenie wybranych związków kompleksowych pierwiastków d- i f- elektronowych.2
T-W-8Zaliczenie przedmiotu.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych.15
A-L-2Opracowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych.12
A-L-3Udział w konsultacjach.1
A-L-4Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.10
38
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielna analiza treści w oparciu o zalecaną literaturę.10
A-W-3Udział w konsultacjach.1
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.10
A-W-5Egzamin.2
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2opis
M-3objaśnienie lub wyjaśnienie
M-4dyskusja
M-5dyskusja dydaktyczna
M-6pokaz
M-7ćwiczenia laboratoryjne
M-8ćwiczenia przedmiotowe
M-9seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-4Ocena podsumowująca: Test sprawdzający
S-5Ocena formująca: Sprawozdanie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D01-06_W01
Studenta posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu chemii związków kompleksowych, zna ich nazewnictwo, typy izomerii oraz posiada wiedzę na temat ich zastosowania w chemii analitycznej, a także zna ich rolę w metaboliźmie układów biologicznych.
KCh_1A_W01C-1, C-3, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-3, M-5, M-7S-2, S-3, S-4, S-5
KCh_1A_D01-06_W02
Student zna podstawowe zasady BHP w laboratorium chemicznym, zna metody otrzymywania oraz identyfikacji związków kompleksowych oraz ich zastosowanie w jakościowej i ilościowej analizie chemicznej.
KCh_1A_W06, KCh_1A_W01C-4, C-5, C-6, C-7T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-3, M-5, M-6, M-7S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D01-06_U01
Student potrafi nazywać związki kompleksowe oraz potrafi zastosować teorię pola krystalicznego do określania struktury przestrzennej związków kompleksowych.
KCh_1A_U01, KCh_1A_U07C-1, C-3, C-2, C-4, C-5, C-6, C-7T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-5S-2, S-3, S-4, S-5
KCh_1A_D01-06_U02
Student potrafi syntezować związki kompleksowe zarówno metodami krystalizacji z roztworów jak i metodami reakcji w fazie stałej, potrafi wykorzystać takie metody badawcze jak spekroskopia UV-VIS oraz IR do określenia składu związków kompleksowych, a metody DTA-TG do określenia ich trwałości termicznej.
KCh_1A_U01, KCh_1A_U02C-4, C-5, C-6, C-7T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-3, M-5, M-6, M-7S-3, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D01-06_K01
Student rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy dotyczącej chemii związków kompleksowych w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych.
KCh_1A_K01C-1, C-3, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-3, M-5, M-7S-2, S-3, S-4, S-5
KCh_1A_D01-06_K02
Student potrafi biorąc odpowiedzialność za powierzone do realizacji zadania pracować i współdziałać w grupie, przyjmując w niej różne role.
KCh_1A_K05C-4, C-5, C-6, C-7T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-5, M-7S-2, S-3, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D01-06_W01
Studenta posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu chemii związków kompleksowych, zna ich nazewnictwo, typy izomerii oraz posiada wiedzę na temat ich zastosowania w chemii analitycznej, a także zna ich rolę w metaboliźmie układów biologicznych.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu chemii kompleksów, nie zna podstawowych koncepcji i teorii chemicznych oraz nie zna terminologii i nomenklatury związków kompleksowych.
3,0Student posiada w 55-69 procentach wiedzę z zakresu chemii kompleksów tj. zna w 55-69 procentach podstawowe koncepcje i teorie chemiczne oraz terminologię i nomenklaturę związków kompleksowych.
3,5Student posiada w 70-79 procentach wiedzę z zakresu chemii kompleksów tj. zna w 70-79 procentach podstawowe koncepcje i teorie chemiczne oraz terminologię i nomenklaturę związków kompleksowych.
4,0Student posiada w 80-89 procentach wiedzę z zakresu chemii kompleksów tj. zna w 80-89 procentach podstawowe koncepcje i teorie chemiczne oraz terminologię i nomenklaturę związków kompleksowych.
4,5Student posiada w 90-95 procentach wiedzę z zakresu chemii kompleksów tj. zna w 90-95 procentach podstawowe koncepcje i teorie chemiczne oraz terminologię i nomenklaturę związków kompleksowych.
5,0Student posiada bardzo dużą wiedzę z zakresu chemii kompleksów (powyżej 95%) tj. zna bardzo dobrze podstawowe koncepcje i teorie chemiczne oraz terminologię i nomenklaturę związków kompleksowych (powyżej 95%).
KCh_1A_D01-06_W02
Student zna podstawowe zasady BHP w laboratorium chemicznym, zna metody otrzymywania oraz identyfikacji związków kompleksowych oraz ich zastosowanie w jakościowej i ilościowej analizie chemicznej.
2,0Student nie zna podstawowych zasad BHP w laboratorium chemicznym oraz nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej metod otrzymywania i identyfikacji związków kompleksowych, a także nie zna ich podstawowego zastosowania w jakościowej i ilościowej analizie chemicznej.
3,0Student zna w 55-69 procentach podstawowe zasady BHP w laboratorium chemicznym oraz ma w 55-69 procentach wiedzę dotyczącą metod otrzymywania i identyfikacji związków kompleksowych, a także zna w 55-69 procentach ich podstawowe zastosowania w jakościowej i ilościowej analizie chemicznej.
3,5Student zna w 70-79 procentach podstawowe zasady BHP w laboratorium chemicznym oraz ma w 70-79 procentach wiedzę dotyczącą metod otrzymywania i identyfikacji związków kompleksowych, a także zna w 70-79 procentach ich podstawowe zastosowania w jakościowej i ilościowej analizie chemicznej.
4,0Student zna w 80-89 procentach zasady BHP w laboratorium chemicznym oraz ma w 80-89 procentach wiedzę dotyczącą metod otrzymywania i identyfikacji związków kompleksowych, a także zna w 80-89 procentach ich podstawowe zastosowania w jakościowej i ilościowej analizie chemicznej.
4,5Student zna w 90-95 procentach zasady BHP w laboratorium chemicznym oraz ma w 90-95 procentach wiedzę dotyczącą metod otrzymywania i identyfikacji związków kompleksowych, a także zna w 90-95 procentach ich podstawowe zastosowania w jakościowej i ilościowej analizie chemicznej.
5,0Student zna bardzo dobrze (powyżej 95%) zasady BHP w laboratorium chemicznym oraz ma bardzo dobrą wiedzę (powyżej 95%) dotyczącą metod otrzymywania i identyfikacji związków kompleksowych, a także bardzo dobrze zna (powyżej 95%) ich podstawowe zastosowania w jakościowej i ilościowej analizie chemicznej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D01-06_U01
Student potrafi nazywać związki kompleksowe oraz potrafi zastosować teorię pola krystalicznego do określania struktury przestrzennej związków kompleksowych.
2,0Student nie potrafi nazywać prostych związków kompleksowych oraz nie potrafi zastosować teorii pola krystalicznego do określenia struktury związków kompleksowych.
3,0Student potrafi w 55-69 procentach nazywać związki kompleksowe oraz w 55-69 procentach potrafi zastosować teorię pola krystalicznego do określenia struktury związków kompleksowych.
3,5Student potrafi w 70-79 procentach nazywać związki kompleksowe oraz w 70-79 procentach potrafi zastosować teorię pola krystalicznego do określenia struktury związków kompleksowych.
4,0Student potrafi w 80-89 procentach nazywać związki kompleksowe oraz w 80-89 procentach potrafi zastosować teorię pola krystalicznego do określenia struktury związków kompleksowych.
4,5Student potrafi w 80-89 procentach nazywać związki kompleksowe oraz w 80-89 procentach potrafi zastosować teorię pola krystalicznego do określenia struktury związków kompleksowych.
5,0Student praktycznie bezbłędnie (powyżej 95%) potrafi nazywać związki kompleksowe oraz praktycznie bezbłędnie (powyżej 95%) potrafi zastosować teorię pola krystalicznego do określenia struktury związków kompleksowych.
KCh_1A_D01-06_U02
Student potrafi syntezować związki kompleksowe zarówno metodami krystalizacji z roztworów jak i metodami reakcji w fazie stałej, potrafi wykorzystać takie metody badawcze jak spekroskopia UV-VIS oraz IR do określenia składu związków kompleksowych, a metody DTA-TG do określenia ich trwałości termicznej.
2,0Student nie potrafi wykorzystać żadnej ze znanych metod otrzymywania związków kompleksowych oraz nie potrafi w stopniu podstawowym zastosować takich metod badawczych jak spektroskopia UV-VIS oraz IR do określania składu związków kompleksowych oraz metody DTA-TG do określania ich trwałości termicznej.
3,0Student potrafi w 55-69 procentach wykorzystać znane metody otrzymywania związków kompleksowych oraz potrafi w 55-69 procentach zastosować takie metody badawcze jak spektroskopia UV-VIS oraz IR do określania składu związków kompleksowych oraz metody DTA-TG do określania ich trwałości termicznej.
3,5Student potrafi w 70-79 procentach wykorzystać znane metody otrzymywania związków kompleksowych oraz potrafi w 70-79 procentach zastosować takie metody badawcze jak spektroskopia UV-VIS oraz IR do określania składu związków kompleksowych oraz metody DTA-TG do określania ich trwałości termicznej.
4,0Student potrafi w 80-89 procentach wykorzystać znane metody otrzymywania związków kompleksowych oraz potrafi w 80-89 procentach zastosować takie metody badawcze jak spektroskopia UV-VIS oraz IR do określania składu związków kompleksowych oraz metody DTA-TG do określania ich trwałości termicznej.
4,5Student potrafi w 90-95 procentach wykorzystać znane metody otrzymywania związków kompleksowych oraz potrafi w 90-95 procentach zastosować takie metody badawcze jak spektroskopia UV-VIS oraz IR do określania składu związków kompleksowych oraz metody DTA-TG do określania ich trwałości termicznej.
5,0Student bardzo dobrze potrafi (powyżej 95%) wykorzystać znane metody otrzymywania związków kompleksowych oraz bardzo dobrze potrafi (powyżej 95%) zastosować takie metody badawcze jak spektroskopia UV-VIS oraz IR do określania składu związków kompleksowych oraz metody DTA-TG do określania ich trwałości termicznej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D01-06_K01
Student rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy dotyczącej chemii związków kompleksowych w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych.
2,0Student nie rozumie potrzeby nawet doraźnego pogłębiania swojej wiedzy z zakresu chemii związków kompleksowych.
3,0Student rozumie jedynie potrzebę doraźnego pogłębiania swojej wiedzy z zakresu chemii związków kompleksowych.
3,5Student w stopniu dostatecznym rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania swojej wiedzy z zakresu chemii związków kompleksowych.
4,0Student dobrze rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania swojej wiedzy z zakresu chemii związków kompleksowych.
4,5Student bardzo dobrze rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania swojej wiedzy z zakresu chemii związków kompleksowych.
5,0Student doskonale rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania swojej wiedzy z zakresu chemii związków kompleksowych.
KCh_1A_D01-06_K02
Student potrafi biorąc odpowiedzialność za powierzone do realizacji zadania pracować i współdziałać w grupie, przyjmując w niej różne role.
2,0Student nie potrafi wziąć odpowiedzialności za powierzone mu do realizacji zadania i nie potrafi współpracować w grupie.
3,0Student nie potrafi samodzielnie realizować powierzonego mu zadania, ale potrafii współpracować w grupie, przyjmując w niej wyłącznie rolę wykonawcy.
3,5Student ma problemy w samodzielnej pracy nad powierzonym mu zadaniem, potrafii współpracować w grupie, przyjmując w niej wyłącznie rolę wykonawcy.
4,0Student dość dobrze radzi sobie z powierzonym mu do realizacji zadaniem, ale woli pracować w grupie, przyjmując w niej wyłącznie rolę wykonawcy.
4,5Student potrafi samodzielnie pracować nad powierzonym mu do realizacji zadaniem, ale ma problemy z nawiązaniem współpracy w grupie.
5,0Student potrafi samodzielnie pracować nad powierzonym mu zadaniem i potrafi współpracować w grupie przyjmując w niej rolę lidera.

Literatura podstawowa

  1. M.Cieślak-Golonka, J.Starosta, M.Wasielewski, Wstęp do chemii koordynacyjnej, PWN, Warszawa, 2010
  2. A.Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa, 1997
  3. F.A.Cotton, G.Wilkinson, P.L.Gaus, Chemia nieorganiczna - podstawy, PWN, Warszawa, 1998
  4. L.Kolditz, Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1994
  5. P.A.Cox, Chemia nieorganiczna - krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2003
  6. J.Inczedy, Równowagi kompleksowania w chemii analitycznej, PWN, Warszawa, 1979
  7. J.D.Lee, Zwiezła chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1997

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Regulamin BHP. Związki kompleksowe a sole podwójne.4
T-L-2Metody otrzymywania związków kompleksowych. Preparatyka wybranych związków kompleksowych metodami krystalizacji z roztworów oraz reakcji w stanie stałym.4
T-L-3Wyznaczanie liczby koordynacyjnej i stałej nietrwałości związków kompleksowych metodą stosunków molowych (przesuwania równowagi).4
T-L-4Określenie składu związków kompleksowych metodą zmian ciągłych (serii izomolowych).4
T-L-5Zastosowanie związków kompleksowych w jakościowej i ilościowej analizie chemicznej. Identyfikacja i miareczkowanie kompleksometryczne.4
T-L-6Zastosowanie analizy termicznej w badaniach stabilności termicznej i składu związków kompleksowych.4
T-L-7Zastosowanie spektroskopii IR oraz UV-VIS w badaniach związków kompleksowych wybranych d-elektronowych metali.4
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja związków kompleksowych i ich nazewnictwo – kompleksy obojetne i jonowe, metaliczne i niemetaliczne, jedno- i wielordzeniowe, nisko- i wysokospinowe, klastery. Dentność ligandów w związkach kompleksowych (chelatacja). Ligandy mostkowe i krotność mostka.2
T-W-2Typy izomerii związków kompleksowych – izomeria jonowa, hydratacyjna, wiązaniowa, koordynacyjna, położeniowa, optyczna i stereoizomeria. Termodynamiczna i kinetyczna trwałość związków kompleksowych – stała trwałości i nietrwałości kompleksów. Czynniki wpływające na trwałość związków kompleksowych.2
T-W-3Równowagi w roztworach związków kompleksowych. Kinetyka i mechanizm wymiany ligandów w związkach kompleksowych. Kompleksy labilne i bierne.2
T-W-4Wiązania chemiczne w kompleksach. Struktury przestrzenne związków kompleksowych. Teoria pola krystalicznego. Kompleksy oktaedryczne.2
T-W-5Tetragonalna deformacja kompleksów oktaedrycznych. Kompleksy kwadratowe. Kompleksy tetraedryczne.2
T-W-6Znaczenie wybranych związków kompleksowych. Jony metali w kompleksach biologicznych - wiązanie z aktywnymi centrami biocząsteczek, rola w metabolizmie układów biologicznych.2
T-W-7Wiązania chemiczne w związkach kompleksowych. Zastosowanie teorii orbitali molekularnych w chemii związków kompleksowych. Znaczenie wybranych związków kompleksowych pierwiastków d- i f- elektronowych.2
T-W-8Zaliczenie przedmiotu.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych.15
A-L-2Opracowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych.12
A-L-3Udział w konsultacjach.1
A-L-4Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.10
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielna analiza treści w oparciu o zalecaną literaturę.10
A-W-3Udział w konsultacjach.1
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.10
A-W-5Egzamin.2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-06_W01Studenta posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu chemii związków kompleksowych, zna ich nazewnictwo, typy izomerii oraz posiada wiedzę na temat ich zastosowania w chemii analitycznej, a także zna ich rolę w metaboliźmie układów biologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W01posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie chemii, zna podstawowe koncepcje i teorie chemiczne, zna terminologię, nomenklaturę i jednostki chemiczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z klasyfikacją i nazewnictwem związków kompleksowych.
C-3Zapoznanie studentów z teoria pola krystalicznego oraz strukturą przestrzenną kompleksów oktaedrycznych, tetraedrycznych i kwadratowych.
C-2Zapoznanie studentów z typami izomerii związków kompleksowych oraz ich trwałością termodynamiczną i kinetyczną.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja związków kompleksowych i ich nazewnictwo – kompleksy obojetne i jonowe, metaliczne i niemetaliczne, jedno- i wielordzeniowe, nisko- i wysokospinowe, klastery. Dentność ligandów w związkach kompleksowych (chelatacja). Ligandy mostkowe i krotność mostka.
T-W-2Typy izomerii związków kompleksowych – izomeria jonowa, hydratacyjna, wiązaniowa, koordynacyjna, położeniowa, optyczna i stereoizomeria. Termodynamiczna i kinetyczna trwałość związków kompleksowych – stała trwałości i nietrwałości kompleksów. Czynniki wpływające na trwałość związków kompleksowych.
T-W-3Równowagi w roztworach związków kompleksowych. Kinetyka i mechanizm wymiany ligandów w związkach kompleksowych. Kompleksy labilne i bierne.
T-W-4Wiązania chemiczne w kompleksach. Struktury przestrzenne związków kompleksowych. Teoria pola krystalicznego. Kompleksy oktaedryczne.
T-W-5Tetragonalna deformacja kompleksów oktaedrycznych. Kompleksy kwadratowe. Kompleksy tetraedryczne.
T-W-6Znaczenie wybranych związków kompleksowych. Jony metali w kompleksach biologicznych - wiązanie z aktywnymi centrami biocząsteczek, rola w metabolizmie układów biologicznych.
T-W-7Wiązania chemiczne w związkach kompleksowych. Zastosowanie teorii orbitali molekularnych w chemii związków kompleksowych. Znaczenie wybranych związków kompleksowych pierwiastków d- i f- elektronowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3objaśnienie lub wyjaśnienie
M-5dyskusja dydaktyczna
M-7ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-4Ocena podsumowująca: Test sprawdzający
S-5Ocena formująca: Sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu chemii kompleksów, nie zna podstawowych koncepcji i teorii chemicznych oraz nie zna terminologii i nomenklatury związków kompleksowych.
3,0Student posiada w 55-69 procentach wiedzę z zakresu chemii kompleksów tj. zna w 55-69 procentach podstawowe koncepcje i teorie chemiczne oraz terminologię i nomenklaturę związków kompleksowych.
3,5Student posiada w 70-79 procentach wiedzę z zakresu chemii kompleksów tj. zna w 70-79 procentach podstawowe koncepcje i teorie chemiczne oraz terminologię i nomenklaturę związków kompleksowych.
4,0Student posiada w 80-89 procentach wiedzę z zakresu chemii kompleksów tj. zna w 80-89 procentach podstawowe koncepcje i teorie chemiczne oraz terminologię i nomenklaturę związków kompleksowych.
4,5Student posiada w 90-95 procentach wiedzę z zakresu chemii kompleksów tj. zna w 90-95 procentach podstawowe koncepcje i teorie chemiczne oraz terminologię i nomenklaturę związków kompleksowych.
5,0Student posiada bardzo dużą wiedzę z zakresu chemii kompleksów (powyżej 95%) tj. zna bardzo dobrze podstawowe koncepcje i teorie chemiczne oraz terminologię i nomenklaturę związków kompleksowych (powyżej 95%).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-06_W02Student zna podstawowe zasady BHP w laboratorium chemicznym, zna metody otrzymywania oraz identyfikacji związków kompleksowych oraz ich zastosowanie w jakościowej i ilościowej analizie chemicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W06zna podstawowe zasady BHP w laboratorium chemicznym, zna zasady związane z wykorzystywaniem chemikaliów i ich unieszkodliwiania
KCh_1A_W01posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie chemii, zna podstawowe koncepcje i teorie chemiczne, zna terminologię, nomenklaturę i jednostki chemiczne
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z metodami otrzymywania związków kompleksowych.
C-5Zapoznanie studentów z metodami określania składu związków kompleksowych i wyznaczaniem stałej nietrwałości.
C-6Zapoznanie studentów z zastosowaniem związków kompleksowych w jakościowej i ilosciowej analizie chemicznej.
C-7Zapoznanie studentów z zastosowaniem metody UV-VIS w badaniach kompleksów d-elektronowych metali.
Treści programoweT-L-4Określenie składu związków kompleksowych metodą zmian ciągłych (serii izomolowych).
T-L-1Regulamin BHP. Związki kompleksowe a sole podwójne.
T-L-2Metody otrzymywania związków kompleksowych. Preparatyka wybranych związków kompleksowych metodami krystalizacji z roztworów oraz reakcji w stanie stałym.
T-L-3Wyznaczanie liczby koordynacyjnej i stałej nietrwałości związków kompleksowych metodą stosunków molowych (przesuwania równowagi).
T-L-5Zastosowanie związków kompleksowych w jakościowej i ilościowej analizie chemicznej. Identyfikacja i miareczkowanie kompleksometryczne.
T-L-6Zastosowanie analizy termicznej w badaniach stabilności termicznej i składu związków kompleksowych.
T-L-7Zastosowanie spektroskopii IR oraz UV-VIS w badaniach związków kompleksowych wybranych d-elektronowych metali.
Metody nauczaniaM-3objaśnienie lub wyjaśnienie
M-5dyskusja dydaktyczna
M-6pokaz
M-7ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-4Ocena podsumowująca: Test sprawdzający
S-5Ocena formująca: Sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych zasad BHP w laboratorium chemicznym oraz nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej metod otrzymywania i identyfikacji związków kompleksowych, a także nie zna ich podstawowego zastosowania w jakościowej i ilościowej analizie chemicznej.
3,0Student zna w 55-69 procentach podstawowe zasady BHP w laboratorium chemicznym oraz ma w 55-69 procentach wiedzę dotyczącą metod otrzymywania i identyfikacji związków kompleksowych, a także zna w 55-69 procentach ich podstawowe zastosowania w jakościowej i ilościowej analizie chemicznej.
3,5Student zna w 70-79 procentach podstawowe zasady BHP w laboratorium chemicznym oraz ma w 70-79 procentach wiedzę dotyczącą metod otrzymywania i identyfikacji związków kompleksowych, a także zna w 70-79 procentach ich podstawowe zastosowania w jakościowej i ilościowej analizie chemicznej.
4,0Student zna w 80-89 procentach zasady BHP w laboratorium chemicznym oraz ma w 80-89 procentach wiedzę dotyczącą metod otrzymywania i identyfikacji związków kompleksowych, a także zna w 80-89 procentach ich podstawowe zastosowania w jakościowej i ilościowej analizie chemicznej.
4,5Student zna w 90-95 procentach zasady BHP w laboratorium chemicznym oraz ma w 90-95 procentach wiedzę dotyczącą metod otrzymywania i identyfikacji związków kompleksowych, a także zna w 90-95 procentach ich podstawowe zastosowania w jakościowej i ilościowej analizie chemicznej.
5,0Student zna bardzo dobrze (powyżej 95%) zasady BHP w laboratorium chemicznym oraz ma bardzo dobrą wiedzę (powyżej 95%) dotyczącą metod otrzymywania i identyfikacji związków kompleksowych, a także bardzo dobrze zna (powyżej 95%) ich podstawowe zastosowania w jakościowej i ilościowej analizie chemicznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-06_U01Student potrafi nazywać związki kompleksowe oraz potrafi zastosować teorię pola krystalicznego do określania struktury przestrzennej związków kompleksowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U01potrafi analizować problemy z zakresu chemii, w szczególności problemy o charakterze utylitarnym oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody
KCh_1A_U07ma umiejętność samokształcenia się m. in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z klasyfikacją i nazewnictwem związków kompleksowych.
C-3Zapoznanie studentów z teoria pola krystalicznego oraz strukturą przestrzenną kompleksów oktaedrycznych, tetraedrycznych i kwadratowych.
C-2Zapoznanie studentów z typami izomerii związków kompleksowych oraz ich trwałością termodynamiczną i kinetyczną.
C-4Zapoznanie studentów z metodami otrzymywania związków kompleksowych.
C-5Zapoznanie studentów z metodami określania składu związków kompleksowych i wyznaczaniem stałej nietrwałości.
C-6Zapoznanie studentów z zastosowaniem związków kompleksowych w jakościowej i ilosciowej analizie chemicznej.
C-7Zapoznanie studentów z zastosowaniem metody UV-VIS w badaniach kompleksów d-elektronowych metali.
Treści programoweT-L-4Określenie składu związków kompleksowych metodą zmian ciągłych (serii izomolowych).
T-L-1Regulamin BHP. Związki kompleksowe a sole podwójne.
T-L-2Metody otrzymywania związków kompleksowych. Preparatyka wybranych związków kompleksowych metodami krystalizacji z roztworów oraz reakcji w stanie stałym.
T-L-3Wyznaczanie liczby koordynacyjnej i stałej nietrwałości związków kompleksowych metodą stosunków molowych (przesuwania równowagi).
T-L-5Zastosowanie związków kompleksowych w jakościowej i ilościowej analizie chemicznej. Identyfikacja i miareczkowanie kompleksometryczne.
T-L-6Zastosowanie analizy termicznej w badaniach stabilności termicznej i składu związków kompleksowych.
T-L-7Zastosowanie spektroskopii IR oraz UV-VIS w badaniach związków kompleksowych wybranych d-elektronowych metali.
T-W-1Klasyfikacja związków kompleksowych i ich nazewnictwo – kompleksy obojetne i jonowe, metaliczne i niemetaliczne, jedno- i wielordzeniowe, nisko- i wysokospinowe, klastery. Dentność ligandów w związkach kompleksowych (chelatacja). Ligandy mostkowe i krotność mostka.
T-W-2Typy izomerii związków kompleksowych – izomeria jonowa, hydratacyjna, wiązaniowa, koordynacyjna, położeniowa, optyczna i stereoizomeria. Termodynamiczna i kinetyczna trwałość związków kompleksowych – stała trwałości i nietrwałości kompleksów. Czynniki wpływające na trwałość związków kompleksowych.
T-W-3Równowagi w roztworach związków kompleksowych. Kinetyka i mechanizm wymiany ligandów w związkach kompleksowych. Kompleksy labilne i bierne.
T-W-4Wiązania chemiczne w kompleksach. Struktury przestrzenne związków kompleksowych. Teoria pola krystalicznego. Kompleksy oktaedryczne.
T-W-5Tetragonalna deformacja kompleksów oktaedrycznych. Kompleksy kwadratowe. Kompleksy tetraedryczne.
T-W-6Znaczenie wybranych związków kompleksowych. Jony metali w kompleksach biologicznych - wiązanie z aktywnymi centrami biocząsteczek, rola w metabolizmie układów biologicznych.
T-W-7Wiązania chemiczne w związkach kompleksowych. Zastosowanie teorii orbitali molekularnych w chemii związków kompleksowych. Znaczenie wybranych związków kompleksowych pierwiastków d- i f- elektronowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-5dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-4Ocena podsumowująca: Test sprawdzający
S-5Ocena formująca: Sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi nazywać prostych związków kompleksowych oraz nie potrafi zastosować teorii pola krystalicznego do określenia struktury związków kompleksowych.
3,0Student potrafi w 55-69 procentach nazywać związki kompleksowe oraz w 55-69 procentach potrafi zastosować teorię pola krystalicznego do określenia struktury związków kompleksowych.
3,5Student potrafi w 70-79 procentach nazywać związki kompleksowe oraz w 70-79 procentach potrafi zastosować teorię pola krystalicznego do określenia struktury związków kompleksowych.
4,0Student potrafi w 80-89 procentach nazywać związki kompleksowe oraz w 80-89 procentach potrafi zastosować teorię pola krystalicznego do określenia struktury związków kompleksowych.
4,5Student potrafi w 80-89 procentach nazywać związki kompleksowe oraz w 80-89 procentach potrafi zastosować teorię pola krystalicznego do określenia struktury związków kompleksowych.
5,0Student praktycznie bezbłędnie (powyżej 95%) potrafi nazywać związki kompleksowe oraz praktycznie bezbłędnie (powyżej 95%) potrafi zastosować teorię pola krystalicznego do określenia struktury związków kompleksowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-06_U02Student potrafi syntezować związki kompleksowe zarówno metodami krystalizacji z roztworów jak i metodami reakcji w fazie stałej, potrafi wykorzystać takie metody badawcze jak spekroskopia UV-VIS oraz IR do określenia składu związków kompleksowych, a metody DTA-TG do określenia ich trwałości termicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U01potrafi analizować problemy z zakresu chemii, w szczególności problemy o charakterze utylitarnym oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody
KCh_1A_U02potrafi wykonywać analizy ilościowe, szczególnie z wykorzystaniem metod chemicznych i fizycznych oraz formułować na tej podstawie wnioski jakościowe
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z metodami otrzymywania związków kompleksowych.
C-5Zapoznanie studentów z metodami określania składu związków kompleksowych i wyznaczaniem stałej nietrwałości.
C-6Zapoznanie studentów z zastosowaniem związków kompleksowych w jakościowej i ilosciowej analizie chemicznej.
C-7Zapoznanie studentów z zastosowaniem metody UV-VIS w badaniach kompleksów d-elektronowych metali.
Treści programoweT-L-4Określenie składu związków kompleksowych metodą zmian ciągłych (serii izomolowych).
T-L-1Regulamin BHP. Związki kompleksowe a sole podwójne.
T-L-2Metody otrzymywania związków kompleksowych. Preparatyka wybranych związków kompleksowych metodami krystalizacji z roztworów oraz reakcji w stanie stałym.
T-L-3Wyznaczanie liczby koordynacyjnej i stałej nietrwałości związków kompleksowych metodą stosunków molowych (przesuwania równowagi).
T-L-5Zastosowanie związków kompleksowych w jakościowej i ilościowej analizie chemicznej. Identyfikacja i miareczkowanie kompleksometryczne.
T-L-6Zastosowanie analizy termicznej w badaniach stabilności termicznej i składu związków kompleksowych.
T-L-7Zastosowanie spektroskopii IR oraz UV-VIS w badaniach związków kompleksowych wybranych d-elektronowych metali.
Metody nauczaniaM-3objaśnienie lub wyjaśnienie
M-5dyskusja dydaktyczna
M-6pokaz
M-7ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-5Ocena formująca: Sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać żadnej ze znanych metod otrzymywania związków kompleksowych oraz nie potrafi w stopniu podstawowym zastosować takich metod badawczych jak spektroskopia UV-VIS oraz IR do określania składu związków kompleksowych oraz metody DTA-TG do określania ich trwałości termicznej.
3,0Student potrafi w 55-69 procentach wykorzystać znane metody otrzymywania związków kompleksowych oraz potrafi w 55-69 procentach zastosować takie metody badawcze jak spektroskopia UV-VIS oraz IR do określania składu związków kompleksowych oraz metody DTA-TG do określania ich trwałości termicznej.
3,5Student potrafi w 70-79 procentach wykorzystać znane metody otrzymywania związków kompleksowych oraz potrafi w 70-79 procentach zastosować takie metody badawcze jak spektroskopia UV-VIS oraz IR do określania składu związków kompleksowych oraz metody DTA-TG do określania ich trwałości termicznej.
4,0Student potrafi w 80-89 procentach wykorzystać znane metody otrzymywania związków kompleksowych oraz potrafi w 80-89 procentach zastosować takie metody badawcze jak spektroskopia UV-VIS oraz IR do określania składu związków kompleksowych oraz metody DTA-TG do określania ich trwałości termicznej.
4,5Student potrafi w 90-95 procentach wykorzystać znane metody otrzymywania związków kompleksowych oraz potrafi w 90-95 procentach zastosować takie metody badawcze jak spektroskopia UV-VIS oraz IR do określania składu związków kompleksowych oraz metody DTA-TG do określania ich trwałości termicznej.
5,0Student bardzo dobrze potrafi (powyżej 95%) wykorzystać znane metody otrzymywania związków kompleksowych oraz bardzo dobrze potrafi (powyżej 95%) zastosować takie metody badawcze jak spektroskopia UV-VIS oraz IR do określania składu związków kompleksowych oraz metody DTA-TG do określania ich trwałości termicznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-06_K01Student rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy dotyczącej chemii związków kompleksowych w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z klasyfikacją i nazewnictwem związków kompleksowych.
C-3Zapoznanie studentów z teoria pola krystalicznego oraz strukturą przestrzenną kompleksów oktaedrycznych, tetraedrycznych i kwadratowych.
C-2Zapoznanie studentów z typami izomerii związków kompleksowych oraz ich trwałością termodynamiczną i kinetyczną.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja związków kompleksowych i ich nazewnictwo – kompleksy obojetne i jonowe, metaliczne i niemetaliczne, jedno- i wielordzeniowe, nisko- i wysokospinowe, klastery. Dentność ligandów w związkach kompleksowych (chelatacja). Ligandy mostkowe i krotność mostka.
T-W-2Typy izomerii związków kompleksowych – izomeria jonowa, hydratacyjna, wiązaniowa, koordynacyjna, położeniowa, optyczna i stereoizomeria. Termodynamiczna i kinetyczna trwałość związków kompleksowych – stała trwałości i nietrwałości kompleksów. Czynniki wpływające na trwałość związków kompleksowych.
T-W-3Równowagi w roztworach związków kompleksowych. Kinetyka i mechanizm wymiany ligandów w związkach kompleksowych. Kompleksy labilne i bierne.
T-W-4Wiązania chemiczne w kompleksach. Struktury przestrzenne związków kompleksowych. Teoria pola krystalicznego. Kompleksy oktaedryczne.
T-W-5Tetragonalna deformacja kompleksów oktaedrycznych. Kompleksy kwadratowe. Kompleksy tetraedryczne.
T-W-6Znaczenie wybranych związków kompleksowych. Jony metali w kompleksach biologicznych - wiązanie z aktywnymi centrami biocząsteczek, rola w metabolizmie układów biologicznych.
T-W-7Wiązania chemiczne w związkach kompleksowych. Zastosowanie teorii orbitali molekularnych w chemii związków kompleksowych. Znaczenie wybranych związków kompleksowych pierwiastków d- i f- elektronowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3objaśnienie lub wyjaśnienie
M-5dyskusja dydaktyczna
M-7ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-4Ocena podsumowująca: Test sprawdzający
S-5Ocena formująca: Sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie potrzeby nawet doraźnego pogłębiania swojej wiedzy z zakresu chemii związków kompleksowych.
3,0Student rozumie jedynie potrzebę doraźnego pogłębiania swojej wiedzy z zakresu chemii związków kompleksowych.
3,5Student w stopniu dostatecznym rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania swojej wiedzy z zakresu chemii związków kompleksowych.
4,0Student dobrze rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania swojej wiedzy z zakresu chemii związków kompleksowych.
4,5Student bardzo dobrze rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania swojej wiedzy z zakresu chemii związków kompleksowych.
5,0Student doskonale rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania swojej wiedzy z zakresu chemii związków kompleksowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D01-06_K02Student potrafi biorąc odpowiedzialność za powierzone do realizacji zadania pracować i współdziałać w grupie, przyjmując w niej różne role.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K05rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje; ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z metodami otrzymywania związków kompleksowych.
C-5Zapoznanie studentów z metodami określania składu związków kompleksowych i wyznaczaniem stałej nietrwałości.
C-6Zapoznanie studentów z zastosowaniem związków kompleksowych w jakościowej i ilosciowej analizie chemicznej.
C-7Zapoznanie studentów z zastosowaniem metody UV-VIS w badaniach kompleksów d-elektronowych metali.
Treści programoweT-L-4Określenie składu związków kompleksowych metodą zmian ciągłych (serii izomolowych).
T-L-1Regulamin BHP. Związki kompleksowe a sole podwójne.
T-L-2Metody otrzymywania związków kompleksowych. Preparatyka wybranych związków kompleksowych metodami krystalizacji z roztworów oraz reakcji w stanie stałym.
T-L-3Wyznaczanie liczby koordynacyjnej i stałej nietrwałości związków kompleksowych metodą stosunków molowych (przesuwania równowagi).
T-L-5Zastosowanie związków kompleksowych w jakościowej i ilościowej analizie chemicznej. Identyfikacja i miareczkowanie kompleksometryczne.
T-L-6Zastosowanie analizy termicznej w badaniach stabilności termicznej i składu związków kompleksowych.
T-L-7Zastosowanie spektroskopii IR oraz UV-VIS w badaniach związków kompleksowych wybranych d-elektronowych metali.
Metody nauczaniaM-5dyskusja dydaktyczna
M-7ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-4Ocena podsumowująca: Test sprawdzający
S-5Ocena formująca: Sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wziąć odpowiedzialności za powierzone mu do realizacji zadania i nie potrafi współpracować w grupie.
3,0Student nie potrafi samodzielnie realizować powierzonego mu zadania, ale potrafii współpracować w grupie, przyjmując w niej wyłącznie rolę wykonawcy.
3,5Student ma problemy w samodzielnej pracy nad powierzonym mu zadaniem, potrafii współpracować w grupie, przyjmując w niej wyłącznie rolę wykonawcy.
4,0Student dość dobrze radzi sobie z powierzonym mu do realizacji zadaniem, ale woli pracować w grupie, przyjmując w niej wyłącznie rolę wykonawcy.
4,5Student potrafi samodzielnie pracować nad powierzonym mu do realizacji zadaniem, ale ma problemy z nawiązaniem współpracy w grupie.
5,0Student potrafi samodzielnie pracować nad powierzonym mu zadaniem i potrafi współpracować w grupie przyjmując w niej rolę lidera.