Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna

Sylabus przedmiotu Chemia polimerów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia polimerów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Wilpiszewska <Katarzyna.Wilpiszewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl>, Wojciech Ignaczak <Wojciech.Ignaczak@zut.edu.pl>, Agnieszka Kozłowska <Agnieszka.Kozlowska@zut.edu.pl>, Beata Schmidt <Beata.Schmidt@zut.edu.pl>, Katarzyna Wilpiszewska <Katarzyna.Wilpiszewska@zut.edu.pl>, Marek Żwir <Marek.Zwir@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1chemia organiczna
W-2podstawy chemii polimerów: definicje, rodzaje średnich ciężarów cząsteczkowych, indeks polidyspersyjności, depolimeryzacja, degradacja. Nazewnictwo.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z budową chemiczna polimerów, ich własciwościami fizykochemicznymi oraz metodami syntezy.
C-2ukształtowanie umiejętności planowania doświadczenia chemicznego oraz interpretacji otrzymanych wyników
C-3kształtowanie umiejętności pracy w grupie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1identyfikacja tworzyw sztucznych - metody instrumentalne i techniczne3
T-L-2synteza polimerów wybranymi metodami (w suspensji, w emulsji, w roztworze)15
T-L-3przetwórstwo tworzyw sztucznych7
T-L-4modyfikacja polimerów naturalnych5
30
wykłady
T-W-1polimeryzacja rodnikowa: termodynamiczne uwarunkowania polimeryzacji, charakterystyka i etapy polimeryzacji rodnikowej, inhibicja, kinetyka. Techniki polimeryzacji (w masie, roztworze, zawiesinie, w emulsji). Izomeria w polimerach.2
T-W-2Kopolimeryzacja rodnikowa, współczynniki reaktywności. Charakterystyka polimerów otrzymywanych na drodze (ko)polimeryzacji rodnikowej.2
T-W-3polimeryzacja jonowa: kationowa i anionowa.2
T-W-4poliaddycja - mechanizm procesu. Polimery addycyjne: poliuretany, polimoczniki, zywice epoksydowe.2
T-W-5polikondensacja - rodzaje monomerów, grup funkcyjnych, struktura produktu, zależność między punktem żelowania, stopniem postępu reakcji i funkcyjnością. Polikondensacja heterofunkcyjna i homofunkcyjna. Ciężar cząsteczkowy polimeru kondensacyjnego i stopień postępu reakcji, regulowanie ciężaru cząsteczkowego, odwracalność procesu.3
T-W-6Polikondensacja: stan równowagi, funkcje rozkładu ciężarów cząsetczkowych. Reakcje konkurencyjne do reakcji wzrostu łańcucha - cyklizacja, zmiana charakteru grup funkcyjnych (dehydratacja, dekarboksylacja, hydroliza). Kinetyka i katalizatory polikondensacji. Techniki prowadzenia procesu: w stopie, w roztworze, międzyfazowo, w emulsji. Kopolikondensacja. Polimery kondensacyjne. Porównanie procesu polikondensacji z poliaddycją.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2praca samodzielna20
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2praca samodzielna5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4ćwiczenia produkcyjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie psemne
S-2Ocena formująca: sprawozdanie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C16_W01
W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien umieć zidentyfikować pojęcia dotyczące chemii polimerów, nazwać i scharakteryzować podstawowe materiały polimerowe. Student powinien byc w stanie przedstawić budowę chemiczną podstawowych polimerów oraz metodę syntezy.
KCh_1A_W05, KCh_1A_W13, KCh_1A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C16_U01
w wyniku uczestnictwa w kursie student potrafi przedstawić shcematycznie budowę chemiczną związków polimerowych oraz przypisać je do określonej grupy polimerów.
KCh_1A_U01, KCh_1A_U14C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-L-2, T-L-4, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C16_K01
kreatywność w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej chemii polimerow, nabycie świadowmości szerokiego stosowania, wpływu i znaczenia materiałów polimerowych na co dzień.
KCh_1A_K01, KCh_1A_K05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C16_W01
W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien umieć zidentyfikować pojęcia dotyczące chemii polimerów, nazwać i scharakteryzować podstawowe materiały polimerowe. Student powinien byc w stanie przedstawić budowę chemiczną podstawowych polimerów oraz metodę syntezy.
2,0student nie posiada wiedzy dotyczącej chemii polimerów
3,0student w bardzo ograniczonym zakresie (55-65%) posiada wiedzę dotyczącą chemii polimerów
3,5student w ograniczonym zakresie (65-75%) posiada wiedzę dotyczącą chemii polimerów
4,0student w wystarczającym zakresie (75-85%) posiada wiedzę dotyczącą chemii polimerów
4,5student w zwiększonym zakresie (85-95%) posiada wiedzę dotyczącą chemii polimerów
5,0student w bardzo dobrym zakresie (95-100%) posiada wiedzę dotyczącą chemii polimerów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C16_U01
w wyniku uczestnictwa w kursie student potrafi przedstawić shcematycznie budowę chemiczną związków polimerowych oraz przypisać je do określonej grupy polimerów.
2,0student nie potrafi przedstawić budowy chemicznej podstawowych grup polimerów i prowadzić doświadczenie laboratoryjne
3,0student w bardzo organiczonym zakresie (55-65%) potrafi przedstawić budowę chemiczną podstawowych grup polimerów i prowadzić doświadczenie laboratoryjne
3,5student w organiczonym zakresie (65-75%) potrafi przedstawić budowę chemiczną podstawowych grup polimerów i prowadzić doświadczenie laboratoryjne
4,0student w wystarczającym zakresie (75-85%) potrafi przedstawić budowę chemiczną podstawowych grup polimerów i prowadzić doświadczenie laboratoryjne
4,5student w zwiększonym zakresie (85-95%) potrafi przedstawić budowę chemiczną podstawowych grup polimerów i prowadzić doświadczenie laboratoryjne
5,0student w zwiększonym zakresie (95-100%) potrafi przedstawić budowę chemiczną podstawowych grup polimerów i prowadzić doświadczenie laboratoryjne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C16_K01
kreatywność w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej chemii polimerow, nabycie świadowmości szerokiego stosowania, wpływu i znaczenia materiałów polimerowych na co dzień.
2,0Student nie potrafi pracować samodzielnie ani zespołowo nad wyznaczonym zadaniem.
3,0Student potrafi pracować zespołowo, ale nie potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem
3,5Student potrafi pracować w zespole, ale ma problemy w samodzielnej pracy nad wyznaczonym zadaniem.
4,0Student dość dobrze radzi sobie w pracy samodzielnej, ale woli pracować w zespole nad powierzonym zadaniem.
4,5Student potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem, ale ma problemy z nawiązaniem współpracy w zespole.
5,0Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole nad wyznaczonym zadaniem

Literatura podstawowa

  1. praca zbiorowa pod red. Z. Florjańczyk, S. Penczek, chemia polimerów, Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1994
  2. Jan F. Rabek, Współczesna wiedza o polimerach, PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. A. Ravve, Principles of polymer chemistry, Plenum Press, Londyn, 1995
  2. W. Szlezyngier, Tworzywa sztuczne: chemia, technologia wytwarzania, właściwości, przetwórstwo, zastosowanie, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1identyfikacja tworzyw sztucznych - metody instrumentalne i techniczne3
T-L-2synteza polimerów wybranymi metodami (w suspensji, w emulsji, w roztworze)15
T-L-3przetwórstwo tworzyw sztucznych7
T-L-4modyfikacja polimerów naturalnych5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1polimeryzacja rodnikowa: termodynamiczne uwarunkowania polimeryzacji, charakterystyka i etapy polimeryzacji rodnikowej, inhibicja, kinetyka. Techniki polimeryzacji (w masie, roztworze, zawiesinie, w emulsji). Izomeria w polimerach.2
T-W-2Kopolimeryzacja rodnikowa, współczynniki reaktywności. Charakterystyka polimerów otrzymywanych na drodze (ko)polimeryzacji rodnikowej.2
T-W-3polimeryzacja jonowa: kationowa i anionowa.2
T-W-4poliaddycja - mechanizm procesu. Polimery addycyjne: poliuretany, polimoczniki, zywice epoksydowe.2
T-W-5polikondensacja - rodzaje monomerów, grup funkcyjnych, struktura produktu, zależność między punktem żelowania, stopniem postępu reakcji i funkcyjnością. Polikondensacja heterofunkcyjna i homofunkcyjna. Ciężar cząsteczkowy polimeru kondensacyjnego i stopień postępu reakcji, regulowanie ciężaru cząsteczkowego, odwracalność procesu.3
T-W-6Polikondensacja: stan równowagi, funkcje rozkładu ciężarów cząsetczkowych. Reakcje konkurencyjne do reakcji wzrostu łańcucha - cyklizacja, zmiana charakteru grup funkcyjnych (dehydratacja, dekarboksylacja, hydroliza). Kinetyka i katalizatory polikondensacji. Techniki prowadzenia procesu: w stopie, w roztworze, międzyfazowo, w emulsji. Kopolikondensacja. Polimery kondensacyjne. Porównanie procesu polikondensacji z poliaddycją.4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2praca samodzielna20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2praca samodzielna5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C16_W01W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien umieć zidentyfikować pojęcia dotyczące chemii polimerów, nazwać i scharakteryzować podstawowe materiały polimerowe. Student powinien byc w stanie przedstawić budowę chemiczną podstawowych polimerów oraz metodę syntezy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W05zna podstawowe aspekty budowy i działania aparatury naukowej stosowanej w laboratorium chemicznym
KCh_1A_W13zna typowe technologie inżynierskie stosowane w laboratorium chemicznym i przemyśle chemicznym
KCh_1A_W01posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie chemii, zna podstawowe koncepcje i teorie chemiczne, zna terminologię, nomenklaturę i jednostki chemiczne
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z budową chemiczna polimerów, ich własciwościami fizykochemicznymi oraz metodami syntezy.
Treści programoweT-W-1polimeryzacja rodnikowa: termodynamiczne uwarunkowania polimeryzacji, charakterystyka i etapy polimeryzacji rodnikowej, inhibicja, kinetyka. Techniki polimeryzacji (w masie, roztworze, zawiesinie, w emulsji). Izomeria w polimerach.
T-W-2Kopolimeryzacja rodnikowa, współczynniki reaktywności. Charakterystyka polimerów otrzymywanych na drodze (ko)polimeryzacji rodnikowej.
T-W-4poliaddycja - mechanizm procesu. Polimery addycyjne: poliuretany, polimoczniki, zywice epoksydowe.
T-W-5polikondensacja - rodzaje monomerów, grup funkcyjnych, struktura produktu, zależność między punktem żelowania, stopniem postępu reakcji i funkcyjnością. Polikondensacja heterofunkcyjna i homofunkcyjna. Ciężar cząsteczkowy polimeru kondensacyjnego i stopień postępu reakcji, regulowanie ciężaru cząsteczkowego, odwracalność procesu.
T-W-3polimeryzacja jonowa: kationowa i anionowa.
T-W-6Polikondensacja: stan równowagi, funkcje rozkładu ciężarów cząsetczkowych. Reakcje konkurencyjne do reakcji wzrostu łańcucha - cyklizacja, zmiana charakteru grup funkcyjnych (dehydratacja, dekarboksylacja, hydroliza). Kinetyka i katalizatory polikondensacji. Techniki prowadzenia procesu: w stopie, w roztworze, międzyfazowo, w emulsji. Kopolikondensacja. Polimery kondensacyjne. Porównanie procesu polikondensacji z poliaddycją.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawozdanie
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie psemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada wiedzy dotyczącej chemii polimerów
3,0student w bardzo ograniczonym zakresie (55-65%) posiada wiedzę dotyczącą chemii polimerów
3,5student w ograniczonym zakresie (65-75%) posiada wiedzę dotyczącą chemii polimerów
4,0student w wystarczającym zakresie (75-85%) posiada wiedzę dotyczącą chemii polimerów
4,5student w zwiększonym zakresie (85-95%) posiada wiedzę dotyczącą chemii polimerów
5,0student w bardzo dobrym zakresie (95-100%) posiada wiedzę dotyczącą chemii polimerów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C16_U01w wyniku uczestnictwa w kursie student potrafi przedstawić shcematycznie budowę chemiczną związków polimerowych oraz przypisać je do określonej grupy polimerów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U01potrafi analizować problemy z zakresu chemii, w szczególności problemy o charakterze utylitarnym oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody
KCh_1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie chemii
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z budową chemiczna polimerów, ich własciwościami fizykochemicznymi oraz metodami syntezy.
C-2ukształtowanie umiejętności planowania doświadczenia chemicznego oraz interpretacji otrzymanych wyników
Treści programoweT-W-1polimeryzacja rodnikowa: termodynamiczne uwarunkowania polimeryzacji, charakterystyka i etapy polimeryzacji rodnikowej, inhibicja, kinetyka. Techniki polimeryzacji (w masie, roztworze, zawiesinie, w emulsji). Izomeria w polimerach.
T-W-2Kopolimeryzacja rodnikowa, współczynniki reaktywności. Charakterystyka polimerów otrzymywanych na drodze (ko)polimeryzacji rodnikowej.
T-W-4poliaddycja - mechanizm procesu. Polimery addycyjne: poliuretany, polimoczniki, zywice epoksydowe.
T-W-5polikondensacja - rodzaje monomerów, grup funkcyjnych, struktura produktu, zależność między punktem żelowania, stopniem postępu reakcji i funkcyjnością. Polikondensacja heterofunkcyjna i homofunkcyjna. Ciężar cząsteczkowy polimeru kondensacyjnego i stopień postępu reakcji, regulowanie ciężaru cząsteczkowego, odwracalność procesu.
T-W-3polimeryzacja jonowa: kationowa i anionowa.
T-W-6Polikondensacja: stan równowagi, funkcje rozkładu ciężarów cząsetczkowych. Reakcje konkurencyjne do reakcji wzrostu łańcucha - cyklizacja, zmiana charakteru grup funkcyjnych (dehydratacja, dekarboksylacja, hydroliza). Kinetyka i katalizatory polikondensacji. Techniki prowadzenia procesu: w stopie, w roztworze, międzyfazowo, w emulsji. Kopolikondensacja. Polimery kondensacyjne. Porównanie procesu polikondensacji z poliaddycją.
T-L-2synteza polimerów wybranymi metodami (w suspensji, w emulsji, w roztworze)
T-L-4modyfikacja polimerów naturalnych
T-L-3przetwórstwo tworzyw sztucznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4ćwiczenia produkcyjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawozdanie
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie psemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi przedstawić budowy chemicznej podstawowych grup polimerów i prowadzić doświadczenie laboratoryjne
3,0student w bardzo organiczonym zakresie (55-65%) potrafi przedstawić budowę chemiczną podstawowych grup polimerów i prowadzić doświadczenie laboratoryjne
3,5student w organiczonym zakresie (65-75%) potrafi przedstawić budowę chemiczną podstawowych grup polimerów i prowadzić doświadczenie laboratoryjne
4,0student w wystarczającym zakresie (75-85%) potrafi przedstawić budowę chemiczną podstawowych grup polimerów i prowadzić doświadczenie laboratoryjne
4,5student w zwiększonym zakresie (85-95%) potrafi przedstawić budowę chemiczną podstawowych grup polimerów i prowadzić doświadczenie laboratoryjne
5,0student w zwiększonym zakresie (95-100%) potrafi przedstawić budowę chemiczną podstawowych grup polimerów i prowadzić doświadczenie laboratoryjne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C16_K01kreatywność w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej chemii polimerow, nabycie świadowmości szerokiego stosowania, wpływu i znaczenia materiałów polimerowych na co dzień.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
KCh_1A_K05rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje; ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z budową chemiczna polimerów, ich własciwościami fizykochemicznymi oraz metodami syntezy.
Treści programoweT-W-1polimeryzacja rodnikowa: termodynamiczne uwarunkowania polimeryzacji, charakterystyka i etapy polimeryzacji rodnikowej, inhibicja, kinetyka. Techniki polimeryzacji (w masie, roztworze, zawiesinie, w emulsji). Izomeria w polimerach.
T-W-2Kopolimeryzacja rodnikowa, współczynniki reaktywności. Charakterystyka polimerów otrzymywanych na drodze (ko)polimeryzacji rodnikowej.
T-W-4poliaddycja - mechanizm procesu. Polimery addycyjne: poliuretany, polimoczniki, zywice epoksydowe.
T-W-5polikondensacja - rodzaje monomerów, grup funkcyjnych, struktura produktu, zależność między punktem żelowania, stopniem postępu reakcji i funkcyjnością. Polikondensacja heterofunkcyjna i homofunkcyjna. Ciężar cząsteczkowy polimeru kondensacyjnego i stopień postępu reakcji, regulowanie ciężaru cząsteczkowego, odwracalność procesu.
T-W-3polimeryzacja jonowa: kationowa i anionowa.
T-W-6Polikondensacja: stan równowagi, funkcje rozkładu ciężarów cząsetczkowych. Reakcje konkurencyjne do reakcji wzrostu łańcucha - cyklizacja, zmiana charakteru grup funkcyjnych (dehydratacja, dekarboksylacja, hydroliza). Kinetyka i katalizatory polikondensacji. Techniki prowadzenia procesu: w stopie, w roztworze, międzyfazowo, w emulsji. Kopolikondensacja. Polimery kondensacyjne. Porównanie procesu polikondensacji z poliaddycją.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować samodzielnie ani zespołowo nad wyznaczonym zadaniem.
3,0Student potrafi pracować zespołowo, ale nie potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem
3,5Student potrafi pracować w zespole, ale ma problemy w samodzielnej pracy nad wyznaczonym zadaniem.
4,0Student dość dobrze radzi sobie w pracy samodzielnej, ale woli pracować w zespole nad powierzonym zadaniem.
4,5Student potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem, ale ma problemy z nawiązaniem współpracy w zespole.
5,0Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole nad wyznaczonym zadaniem