Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna
Sylabus przedmiotu Technologia chemiczna organiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia chemiczna organiczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl>, Zbigniew Czech <psa_czech@wp.pl>, Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>, Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>, Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl>, Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl>, Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl>, Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza w zakresie chemii ogólnej, nieorganicznej, organicznej. |
W-2 | Maszynoznawstwo i aparatura przemysłu chemicznego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejetnosci w zakresie dobierania surowców do realizacji okreslonego procesu technologicznego, zastepowania surowców, określania możliwości wykorzystania danego surowca do otrzymywania różnych, ważnych komercyjnie produktów i półproduktów. Poznanie możliwości pozyskiwania tego samego surowca, o różnym stopniu czystości, z różnych źródeł i w oparciu o różne sposoby postepowania. |
C-2 | Surowce w oparciu o rope naftowa i petrochemikalia. |
C-3 | Zapoznie studentów z zasadami organizacji procesów technologicznych w przemysle chemicznym oraz kierunkami ich rozwoju. |
C-4 | Zapoznanie studentów z nowymi kierunkami rozwoju w omawainych technologiach przemysłu chemicznego. |
C-5 | Zapoznanie studenta z ideami zrównowazonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych. |
C-6 | Ukształtowanie umiejętności analizy schematów ideowych i technologicznych oraz obliczeń wsaźników technologicznych i energetycznych jako sposobu oceny procesu. |
C-7 | Praktyczne zapoznanie studenta z podstawowymi operacjamo i procesami jednostkowymi technologii organicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza schematów ideowych i technologicznych procesów. | 5 |
T-A-2 | Podstawy obliczeń bilansów materiałowych - obliczanie wskaźników technologicznych procesu. | 5 |
T-A-3 | Podstawy obliczeń bilansów energetycznych procesów - obliczanie wskaźników zużycia energii. | 5 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Bezpieczeństwo i higiena pracy w labratorium technologii chemicznej organicznej. | 1 |
T-L-2 | Techniki rozdziału mieszanin związków organicznych - rektyfikacja i destylacja | 4 |
T-L-3 | Metody pogłębionego utleniania w oczyszczaniu ścieków przemysłowych. | 4 |
T-L-4 | Synteza zeolitu tytanowo-silikalitowego. | 3 |
T-L-5 | Adsorpcja związków organicznych na adsorbentach węglowych | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Surowce i procesy w technologii organicznej -podział surowców (kopalne i bioodnawialne) fizykochemiczne procesy przerobu surowców, synteza chemiczna, segmentowanie produktów gotowych | 1 |
T-W-2 | Węgiel kamienny, węgiel brunatny, łupki bitumiczne i procesy ich przerobu | 1 |
T-W-3 | Ropa naftowa, procesy zachowawcze i rozkładowe (kraking termiczny i katalityczny, hydrokraking reforming) w przerobie ropy naftowej | 2 |
T-W-4 | Gaz ziemny i kierunki jego wykorzystania. Oczyszczanie gazu ziemnego i gazów przemysłowych. | 2 |
T-W-5 | Rafinacja produktów naftowych | 1 |
T-W-6 | Destylacja i frakcjonowanie kwasów tłuszczowych, estry metylowe kwasów tłuszczowych, technologie syntezy alkoholi tłuszczowych | 2 |
T-W-7 | Procesy produkcji etylenu i propylenu | 2 |
T-W-8 | Technologie syntezy metanolu i formaldehydu | 1 |
T-W-9 | Procesy selektywnej redukcji i uwodornienia. | 1 |
T-W-10 | Utlenianie tlenem lub powietrzem i procesy utleniania czynnikami chemicznymi. | 2 |
T-W-11 | Utleniani p-ksylenu do kwasu tereftalowego lub tereftalanu dimetylu. Utlenianie o-ksylenu do bezwodnika ftalowego. | 2 |
T-W-12 | Technologie otrzymywania aldehydu octowego i tlenku etylenu. | 1 |
T-W-13 | Otrzymywanie bezwodnika octowego i kwasu octowego. | 1 |
T-W-14 | Jednoczesna produkcja fenolu i acetonu. | 4 |
T-W-15 | Chlorowa i wodoronadtlenkowe metody produkcji tlenku propylenu. | 4 |
T-W-16 | Otrzymywanie alkoholu etylowego metodami fermentacyjnymi i hydratacji etylenu. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń. | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 3 |
20 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Poszukiwania literaturowe, przygotowanie opracowania z tematów ćwiczeń laboratoryjnych. Przygotowanie do zajęć. | 3 |
A-L-3 | Opracowanie wyników doświadczeń i przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 1 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, problemowy, dyskusja dydaktyczna na przedstawiony temat. Prezentacje z uzyciem komputera. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjme. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pod koniec semestru pisemne podsumowanie osiągniętych efektów uczenia się. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń audytoryjnych oraz aktywności i kreatywności studenta w rozwiązywaniu zadań problemowych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające wiedzę i umiejętności studenta nabyte podczas ćwiczeń audytoryjnych. |
S-4 | Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń laboratoryjnych i wiedzy w obszarze realizowanych tematów. |
S-5 | Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych. |
S-6 | Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_C15_W01 Posiada wiedzę w zakresie najważniejszych technologii realizowanych w małej skali jak i procesów wielkotonażowych | KCh_1A_W04 | — | — | C-2, C-3, C-4, C-5, C-1 | T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-14, T-W-13, T-W-15, T-W-16, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-1 | S-1 |
KCh_1A_C15_W02 Ma wiedzę na temat zasad konstruowania schematów ideowych i technologicznych oraz jest w stanie scharakteryzować podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne procesu. | KCh_1A_W11 | — | — | C-6 | T-A-2, T-A-3, T-A-1 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_C15_U01 Student potrafi rozróżniać podstawowe procesy chemiczne z zakresu technologii chemicznej organicznej i metody otrzymywania danego związku różnymi metodami. | KCh_1A_U16 | — | — | C-2, C-3, C-4, C-5, C-1 | T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-14, T-W-13, T-W-15, T-W-16, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-1 | S-1 |
KCh_1A_C15_U02 Potrafi zanalizować schemat ideowy i technologiczny, jest w stanie obliczyć podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne procesu. | KCh_1A_U13 | — | — | C-6 | T-A-2, T-A-3, T-A-1 | M-2 | S-2, S-3 |
KCh_1A_C15_U03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaplanować i przeprowadzić doświadczenia chemiczne, zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski. | KCh_1A_U03 | — | — | C-7 | T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4 | M-3 | S-4, S-5, S-6 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_C15_K01 W wyniku zajęć student będzie postrzegał relacje pomiędzy zastosowaną technologią produkcji a jej wpływem na środowisko i miał świadomość konieczności podejmowania działań zmierzających do zredukowania emisji odpadów w omawianych technologiach syntezy związków organicznych i będzie potrafił przedstawić rozwiązania i technologie prośrodowiskowe | KCh_1A_K04 | — | — | C-2, C-3, C-4, C-5, C-1 | T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-14, T-W-13, T-W-15, T-W-16, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_C15_W01 Posiada wiedzę w zakresie najważniejszych technologii realizowanych w małej skali jak i procesów wielkotonażowych | 2,0 | Nie potrafi omówic podstawowych kierunków przetwarzania surowców odtwarzalnych, kopalnych, pierwotnego przerobu ropy naftowej i gazu ziemnego, przetwarzania smoły weglowej oraz nie zna najważniejszych technologii realizowanych w małej skali jak i wielkotonażowej. |
3,0 | Potrafi omówic podstawowe kierunki przetwarzania surowców odtwarzalnych, kopalnych, pierwotny przerób ropy naftowej i gazu ziemnego, przetwarzanie smoły weglowe oraz zna najważniejsze technologie realizowane w małej skali jak i wielkotonażowej. 60 do 68 % zagadnień wprowadzonych na zajęciach. | |
3,5 | Potrafi omówic podstawowe kierunki przetwarzania surowców odtwarzalnych, kopalnych, pierwotny przerób ropy naftowej i gazu ziemnego, przetwarzanie smoły weglowej oraz zna najważniejsze technologie realizowane w małej skali jak i wielkotonażowej. 68 do 76 % zagadnień wprowadzonych na zajęciach. | |
4,0 | Potrafi omówic podstawowe kierunki przetwarzania surowców odtwarzalnych, kopalnych, pierwotny przerób ropy naftowej i gazu ziemnego, przetwarzanie smoły weglowej oraz zna najważniejsze technologie realizowane w małej skali jak i wielkotonażowej. 76 do 84% zagadnień wprowadzonych na zajęciach. | |
4,5 | Potrafi omówic podstawowe kierunki przetwarzania surowców odtwarzalnych, kopalnych, pierwotny przerób ropy naftowej i gazu ziemnego, przetwarzanie smoły weglowe oraz zna najważniejsze technologie realizowane w małej skali jak i wielkotonażowej. 84 do 92 % zagadnień wprowadzonych na zajęciach. | |
5,0 | Potrafi omówic podstawowe kierunki przetwarzania surowców odtwarzalnych, kopalnych, pierwotny przerób ropy naftowej i gazu ziemnego, przetwarzanie smoły weglowej oraz zna najważniejsze technologie realizowane w małej skali jak i wielkotonażowej. 92 do 100 % zagadnień wprowadzonych na zajęciach. | |
KCh_1A_C15_W02 Ma wiedzę na temat zasad konstruowania schematów ideowych i technologicznych oraz jest w stanie scharakteryzować podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne procesu. | 2,0 | Nie posiada wiedzy na temat zasad konstruowania schematów ideowych i technologicznych oraz metod obliczania wskaźników technologicznych i energetycznych procesu |
3,0 | Posiada wiedzę na temat zasad konstruowania schematów ideowych i technologicznych oraz metod obliczania wskaźników technologicznych i energetycznych procesu. 60 do 68 % zagadnień wprowadzonych na zajęciach. | |
3,5 | Posiada wiedzę na temat zasad konstruowania schematów ideowych i technologicznych oraz metod obliczania wskaźników technologicznych i energetycznych procesu. 68 do 76 % zagadnień wprowadzonych na zajęciach. | |
4,0 | Posiada wiedzę na temat zasad konstruowania schematów ideowych i technologicznych oraz metod obliczania wskaźników technologicznych i energetycznych procesu. 76 do 84 % zagadnień wprowadzonych na zajęciach. | |
4,5 | Posiada wiedzę na temat zasad konstruowania schematów ideowych i technologicznych oraz metod obliczania wskaźników technologicznych i energetycznych procesu. 84 do 92 % zagadnień wprowadzonych na zajęciach. | |
5,0 | Posiada wiedzę na temat zasad konstruowania schematów ideowych i technologicznych oraz metod obliczania wskaźników technologicznych i energetycznych procesu. 92 do 100 % zagadnień wprowadzonych na zajęciach. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_C15_U01 Student potrafi rozróżniać podstawowe procesy chemiczne z zakresu technologii chemicznej organicznej i metody otrzymywania danego związku różnymi metodami. | 2,0 | Student wykazuje brak podstawowej wiedzy na temat procesów chemicznych w technologii chemicznej organicznej oraz różnych metod otrzymywania związków. Nie potrafi rozróżnić podstawowych procesów ani uzasadnić wyboru metody syntezy. |
3,0 | Student w 55-64 procentach posiada podstawową wiedzę z zakresu technologii chemicznej organicznej i metod otrzymywania związków. Potrafi rozróżniać podstawowe procesy, ale może mieć trudności w uzasadnianiu wyboru konkretnych metod otrzymywania związków. | |
3,5 | Student w 65-74 procentach wykazuje solidne zrozumienie podstawowych procesów chemicznych w technologii chemicznej organicznej i potrafi rozróżniać podstawowe procesy chemiczne. Jest w stanie wskazać kilka podstawowych metod otrzymywania związków. W analizie może czasami wymagać dodatkowych wyjaśnień, ale ogólnie wykazuje umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce. | |
4,0 | Student w 75-84 procentach wykazuje dobrą wiedzę z zakresu technologii chemicznej organicznej. Rozróżnia różne procesy chemiczne i potrafi uzasadnić wybór konkretnych metod otrzymywania związków. | |
4,5 | Student w 85-92 procentach posiada wiedzę dotyczącą technologii chemicznej organicznej. Potrafi nie tylko rozróżniać podstawowe procesy, ale także zidentyfikować zaawansowane metody otrzymywania związków. Analizuje syntezy z precyzją, uwzględniając zarówno złożoność, jak i potencjalne korzyści wynikające z wybranej metody. | |
5,0 | Student wykazuje wyjątkową i głęboką wiedzę (powyżej 92 %) z zakresu technologii chemicznej organicznej. Jego analizy są nie tylko doskonałe naukowo, ale także wyróżniają się innowacyjnością, kreatywnością oraz umiejętnością przekazywania złożonych koncepcji z zakresu procesów chemicznych i syntezy organicznej. Potrafi skutecznie krytycznie oceniać różne metody otrzymywania związków i proponować alternatywne rozwiązania. | |
KCh_1A_C15_U02 Potrafi zanalizować schemat ideowy i technologiczny, jest w stanie obliczyć podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne procesu. | 2,0 | Student wykazuje poważne braki w zdolności do analizy schematu ideowego i technologicznego oraz obliczania podstawowych wskaźników technologicznych i energetycznych. Nie potrafi precyzyjnie identyfikować kluczowych elementów procesu, a jego analiza jest niedokładna. |
3,0 | Student posiada w 55-64 procentach podstawową zdolność do analizy schematu ideowego i technologicznego. Potrafi tylko w sposób ogólny zanalizować schemat ideowy i technologiczny procesu, oraz obliczyć tylko niektóre ze wskaźników technologicznych i energetycznych procesu. | |
3,5 | Student posiada w 65-74 procentach umiarkowaną zdolność do analizy schematu ideowego i technologicznego. Potrafi obliczać podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne w prostych przypadkach, ale może mieć trudności w bardziej złożonych sytuacjach. Analiza procesu charakteryzuje się umiarkowaną dokładnością. | |
4,0 | Student posiada w 75-84 procentach dobrą zdolność do analizy schematu ideowego i technologicznego. Potrafi obliczać podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne, ale może wymagać dodatkowych wyjaśnień w przypadku bardziej złożonych aspektów. Analizuje proces z dobrą dokładnością. | |
4,5 | Student posiada w 84-92 procentach dobrą zdolność do analizy schematu ideowego i technologicznego. Skutecznie oblicza podstawowe wskaźniki technologiczne i energetyczne, uwzględniając przy tym różne aspekty procesu. Jego analizy są szczegółowe, a uzasadnienia obliczeń są klarowne i precyzyjne. | |
5,0 | Student wykazuje wyjątkową i głęboką wiedzę (powyżej 92%) w analizie schematu ideowego i technologicznego. Potrafi precyzyjnie obliczać zarówno podstawowe, jak i zaawansowane wskaźniki technologiczne i energetyczne. Jego analizy są kompleksowe, uwzględniają różnorodne aspekty procesu, a uzasadnienia obliczeń są nie tylko klarowne, ale także wyróżniają się innowacyjnością i kreatywnością. | |
KCh_1A_C15_U03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaplanować i przeprowadzić doświadczenia chemiczne, zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski. | 2,0 | Student wykazuje poważne braki w umiejętności planowania i przeprowadzania doświadczeń chemicznych. Nie potrafi opisywać przebiegu wykonanych doświadczeń oraz skutecznie interpretować uzyskanych wyników ani wyciągać wniosków. Brak jest jasności w zrozumieniu procesów laboratoryjnych. |
3,0 | Student z pomocą prowadzącego planuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne i krótko opisuje ich przebieg bez interpretacji i analizy zachodzących procesów. | |
3,5 | Student z niewielką pomocą prowadzącego planuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne, przedstawia częściowo obserwacje i podejmuje próbę wyjaśnienia zachodzących procesów. Potrafi skutecznie interpretować wyniki w większości przypadków, ale może potrzebować wsparcia przy bardziej zaawansowanych analizach. Wyciąganie wniosków jest adekwatne, choć nie zawsze precyzyjne. | |
4,0 | Student potrafi zaplanować i przeprowadzić doświadczenia chemiczne. Przedstawia najważniejsze obserwacje i wyjaśnia w zadawalający sposób zachodzące procesy. Potrafi zinterpretować uzyskane wyniki w różnorodnych sytuacjach. Wyciąganie wniosków jest skuteczne, a student potrafi samodzielnie opracować eksperymenty. | |
4,5 | Student potrafi zaplanować i przeprowadzić doświadczenia chemiczne. Przedstawia najważniejsze obserwacje i prawidłowo wyjaśnia zachodzące procesy. Potrafi precyzyjnie interpretować wyniki w każdej sytuacji. Wyciąganie wniosków jest głębokie, a student prezentuje wysoki poziom samodzielności w przeprowadzaniu eksperymentów. | |
5,0 | Student potrafi zaplanować i przeprowadzić doświadczenia chemiczne. Przedstawia prawidłowo obserwacje i wyjaśnia w wyczerpujący sposób wszystkie zachodzące procesy. Potrafi precyzyjnie i szczegółówo interpretować wyniki, ale także wyciągać zaawansowane wnioski i sugerować potencjalne dalsze eksperymenty. Jego umiejętności laboratoryjne są na najwyższym poziomie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_C15_K01 W wyniku zajęć student będzie postrzegał relacje pomiędzy zastosowaną technologią produkcji a jej wpływem na środowisko i miał świadomość konieczności podejmowania działań zmierzających do zredukowania emisji odpadów w omawianych technologiach syntezy związków organicznych i będzie potrafił przedstawić rozwiązania i technologie prośrodowiskowe | 2,0 | Student wykazuje poważne braki w umiejętności porównania różnych technologii, pod kątem zastosowanych rozwiązań technologicznych i prośrodowiskowych. Brak jest zrozumienia kluczowych kwestii związanych z działaniami zmierzającymi do zredukowania emisji odpadów. |
3,0 | Student w niewielkim zakresie dokonuje porównania technologii pod kątem zastosowanych rozwiązań technologicznych, w tym aspektów środowiskowych. Wymaga dodatkowej pracy nad zrozumieniem kluczowych kwestii dotyczącej emisji zanieczyszczeń i odpadów . | |
3,5 | Student tylko częściowo prawidłowo porównuje procesy technologiczne, pod kątem zastosowanych rozwiązań technologicznych i prośrodowiskowych. Jego analizy są pobieżne i mało precyzyjne. | |
4,0 | Student dokonuje porównania procesów technologicznych pod kątem zastosowanych rozwiązań technologicznych w tym częściowo uwzględnia wpływ na środowisko. Jest w stanie samodzielnie analizować procesy technologiczne. Jego analizy są prawidłowe ale mało szczegółowe. | |
4,5 | Student dokonuje oceny procesów technologicznych pod kątem rozwiązań technologicznych z uwzględnieniem wpływu na środowisko. Potrafi zaproponować działania zmierzające do zredukowania emisji odpadów. Przedstawia rozwiązania prośrodowiskowe. Jego analizy są szczegółowe, a uzasadnienia są w większości precyzyjne. | |
5,0 | Student dokonuje głębokiej oceny procesów technologicznych pod kątem zastosowanych rozwiązań technologicznych, z uwzględnieniem wpływu na środowisko. Potrafi nie tylko zaproponować działania zmierzające do zredukowania emisji odpadów ale także przedstawić nowoczesne technologie prośrodowiskowe. Jego umiejętności oceny procesów technologicznych są na najwyższym poziomie. |
Literatura podstawowa
- Bogoczek R., Kociołek-Balawejder E., Technologia chemiczna organiczna, Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 1992, pierwsze
- Molenda J.,Grzywa E., Technologia podstawowych syntez chemicznych t.1, WNT, Warszawa, 2000, drugie
- Grzywa E., Molenda J., Technologia podstawowych syntez chemicznych t.2, WNT, Warszawa, 2000, drugie
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Kirk-Othmer Encyclopedia of Chemical Technology, John-Wiley & Sons Inc., New York, 2011, czwarte
- Praca zbiorowa, Podstawy technologii syntezy petrochemicznej, WNT, Warszawa, 1987, pierwsze