Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna

Sylabus przedmiotu Grafika inżynierska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Grafika inżynierska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Marian Kordas <Marian.Kordas@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marian Kordas <Marian.Kordas@zut.edu.pl>, Małgorzata Latzke <malgorzata.latzke@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy matematyki i informatyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami rysunku technicznego oraz programu AutoCAD. Ukształtowanie u studentów umiejętności czytania i wykonania rysunków technicznych prostych obiektów ręcznie oraz za pomocą programu AutoCAD.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rzutowanie prostokątne. Rzutowanie aksonometryczne. Aksonometria prostokątna dwuwymiarowa. Przekroje. Wymiarowanie prostych detali. Wykorzystanie programu AutoCAD do rysowania obiektów i ich wymiarowania. Zaliczenie.15
15
wykłady
T-W-1Rzuty. Aksonometria. Wymiarowanie. Zasady prawidłowego wymiarowania. AutoCAD - podstawy obsługi programu. Rysunki złożeniowe. Zaliczenie wykładów.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Praca własna studenta - przygotowanie się do laboratorium10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Praca własna studenta - przygotowanie się do wykładów8
A-W-3Egzamin.2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny (metoda podająca).
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem programu AutoCAD (metody praktyczne).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne (wykład)
S-2Ocena formująca: Wykonanie rysunku obiektu ręcznie i z zastosowaniem programu AutoCAD

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C05_W01
Student zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiazywaniu prostych zadań w obszarze grafiki inżynierskiej
KCh_1A_W04C-1T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C05_U01
Student potrafi posługiwać się programem AutoCAD w zakresie podstawowym.
KCh_1A_U04C-1T-W-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C05_K01
Student rozumie potrzebę kształcenia się w zakresie metod grafiki komputerowej.
KCh_1A_K01C-1T-L-1, T-W-1M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C05_W01
Student zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiazywaniu prostych zadań w obszarze grafiki inżynierskiej
2,0Nie spełnia kryterium uzyskania oceny 3,0
3,0Student w podstawowym stopniu opanował wiedzę teoretyczną z zakresu grafiki inżynierskiej jednak w niewielkim stopniu opanował umiejętności praktyczne
3,5Student w podstawowym stopniu opanował wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne z zakresu grafiki inżynierskiej
4,0Student w dobrym stopniu opanował wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne z zakresu grafiki inżynierskiej
4,5Student wyczerpująco opanował wiedzę teoretyczną, praktyczną oraz potrafi tworzyć bardzo precyzyjną grafikę inżynierską
5,0Student biegle opanował wiedzę teoretyczną, praktyczną oraz wykazuje kreatywność przy tworzeniu bardzo precyzyjnej grafiki inżynierskiej z naciskiem na poprawność i estetykę

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C05_U01
Student potrafi posługiwać się programem AutoCAD w zakresie podstawowym.
2,0Nie spełnia kryterium uzyskania oceny 3,0
3,0Student potrafi wykonać rysunek techniczny popełniając błędy, ma problemy z jego poprawną interpretacją
3,5Student potrafi wykonać rysunek techniczny w technice komputerowej jednak zawiera on błędy, a jego interpretacja jest niejednoznaczna
4,0Student potrafi wykonać rysunek techniczny w technice komputerowej jednak ma problem z jego poprawną interpretacją
4,5Student potrafi wykonać poprawnie rysunek techniczny w technice komputerowej oraz dokonać jego poprawnej interpretacji
5,0Student potrafi wykonać bezbłędnie rysunek techniczny w technice komputerowej oraz dokonać jego poprawnej interpretacji wraz z jej uzasadnieniem w oparciu o samodzielnie pozyskane dane z literatury

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C05_K01
Student rozumie potrzebę kształcenia się w zakresie metod grafiki komputerowej.
2,0Nie spełnia kryterium uzyskania oceny 3,0
3,0Student potrafi wyłącznie odtwórczo tworzyć grafikę komputerową
3,5Student potrafi odtwórczo tworzyć grafikę komputerową wykazując niewielką kreatywność
4,0Student potrafi tworzyć poprawnie grafikę komputerową wykazując kreatywność przy tworzeniu rysunku
4,5Student potrafi tworzyć poprawnie grafikę komputerową wykazując kreatywność świadomie podejmując decyzje
5,0Student potrafi tworzyć bardzo dobre grafiki komputerowe, potrafi działać w sposób kreatywny i ma świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej

Literatura podstawowa

  1. Dobrzański T., Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2021
  2. Pikoń A., AutoCAD 2021 PL Pierwsze kroki, Helion, Gliwice, 2020
  3. Pikoń J., Atlas konstrukcji aparatury chemicznej, PWN, Warszawa, 1987
  4. Masiuk S., Rysunek techniczny dal chemików, Wydawnictwo uczelniane Politechniki Szczecońskiej, Szczecin, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Montusiewicz K., Dziedzic K., Barszcz M., Komputerowa grafika inżynierska : ćwiczenia do programu AutoCAD 2013, Politechnika Lubelska, Lublin, 2013
  2. Graf J., Ćwiczenia programu AutoCAD 2000, Mikom, Warszawa, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rzutowanie prostokątne. Rzutowanie aksonometryczne. Aksonometria prostokątna dwuwymiarowa. Przekroje. Wymiarowanie prostych detali. Wykorzystanie programu AutoCAD do rysowania obiektów i ich wymiarowania. Zaliczenie.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rzuty. Aksonometria. Wymiarowanie. Zasady prawidłowego wymiarowania. AutoCAD - podstawy obsługi programu. Rysunki złożeniowe. Zaliczenie wykładów.15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Praca własna studenta - przygotowanie się do laboratorium10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Praca własna studenta - przygotowanie się do wykładów8
A-W-3Egzamin.2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C05_W01Student zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiazywaniu prostych zadań w obszarze grafiki inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W04zna metody obliczeniowe i statystyczne stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii i wie jak zastosować odpowiednie metody obliczeniowe i programy komputerowe do ich rozwiązania; zna podstawy programowania oraz inżynierii oprogramowania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami rysunku technicznego oraz programu AutoCAD. Ukształtowanie u studentów umiejętności czytania i wykonania rysunków technicznych prostych obiektów ręcznie oraz za pomocą programu AutoCAD.
Treści programoweT-L-1Rzutowanie prostokątne. Rzutowanie aksonometryczne. Aksonometria prostokątna dwuwymiarowa. Przekroje. Wymiarowanie prostych detali. Wykorzystanie programu AutoCAD do rysowania obiektów i ich wymiarowania. Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny (metoda podająca).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne (wykład)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryterium uzyskania oceny 3,0
3,0Student w podstawowym stopniu opanował wiedzę teoretyczną z zakresu grafiki inżynierskiej jednak w niewielkim stopniu opanował umiejętności praktyczne
3,5Student w podstawowym stopniu opanował wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne z zakresu grafiki inżynierskiej
4,0Student w dobrym stopniu opanował wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne z zakresu grafiki inżynierskiej
4,5Student wyczerpująco opanował wiedzę teoretyczną, praktyczną oraz potrafi tworzyć bardzo precyzyjną grafikę inżynierską
5,0Student biegle opanował wiedzę teoretyczną, praktyczną oraz wykazuje kreatywność przy tworzeniu bardzo precyzyjnej grafiki inżynierskiej z naciskiem na poprawność i estetykę
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C05_U01Student potrafi posługiwać się programem AutoCAD w zakresie podstawowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U04potrafi wykorzystać metody numeryczne i analityczne do formułowania zadań, rozwiązania problemów matematycznych i inżynierskich oraz analizy uzyskanych danych pomiarowych; posiada umiejętność stosowania podstawowych pakietów oprogramowania oraz wybranych języków programowania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami rysunku technicznego oraz programu AutoCAD. Ukształtowanie u studentów umiejętności czytania i wykonania rysunków technicznych prostych obiektów ręcznie oraz za pomocą programu AutoCAD.
Treści programoweT-W-1Rzuty. Aksonometria. Wymiarowanie. Zasady prawidłowego wymiarowania. AutoCAD - podstawy obsługi programu. Rysunki złożeniowe. Zaliczenie wykładów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem programu AutoCAD (metody praktyczne).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Wykonanie rysunku obiektu ręcznie i z zastosowaniem programu AutoCAD
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryterium uzyskania oceny 3,0
3,0Student potrafi wykonać rysunek techniczny popełniając błędy, ma problemy z jego poprawną interpretacją
3,5Student potrafi wykonać rysunek techniczny w technice komputerowej jednak zawiera on błędy, a jego interpretacja jest niejednoznaczna
4,0Student potrafi wykonać rysunek techniczny w technice komputerowej jednak ma problem z jego poprawną interpretacją
4,5Student potrafi wykonać poprawnie rysunek techniczny w technice komputerowej oraz dokonać jego poprawnej interpretacji
5,0Student potrafi wykonać bezbłędnie rysunek techniczny w technice komputerowej oraz dokonać jego poprawnej interpretacji wraz z jej uzasadnieniem w oparciu o samodzielnie pozyskane dane z literatury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C05_K01Student rozumie potrzebę kształcenia się w zakresie metod grafiki komputerowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami rysunku technicznego oraz programu AutoCAD. Ukształtowanie u studentów umiejętności czytania i wykonania rysunków technicznych prostych obiektów ręcznie oraz za pomocą programu AutoCAD.
Treści programoweT-L-1Rzutowanie prostokątne. Rzutowanie aksonometryczne. Aksonometria prostokątna dwuwymiarowa. Przekroje. Wymiarowanie prostych detali. Wykorzystanie programu AutoCAD do rysowania obiektów i ich wymiarowania. Zaliczenie.
T-W-1Rzuty. Aksonometria. Wymiarowanie. Zasady prawidłowego wymiarowania. AutoCAD - podstawy obsługi programu. Rysunki złożeniowe. Zaliczenie wykładów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem programu AutoCAD (metody praktyczne).
M-1Wykład informacyjny (metoda podająca).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Wykonanie rysunku obiektu ręcznie i z zastosowaniem programu AutoCAD
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne (wykład)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryterium uzyskania oceny 3,0
3,0Student potrafi wyłącznie odtwórczo tworzyć grafikę komputerową
3,5Student potrafi odtwórczo tworzyć grafikę komputerową wykazując niewielką kreatywność
4,0Student potrafi tworzyć poprawnie grafikę komputerową wykazując kreatywność przy tworzeniu rysunku
4,5Student potrafi tworzyć poprawnie grafikę komputerową wykazując kreatywność świadomie podejmując decyzje
5,0Student potrafi tworzyć bardzo dobre grafiki komputerowe, potrafi działać w sposób kreatywny i ma świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej