Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia bioorganiczna

Sylabus przedmiotu Projektowanie związków biologicznie czynnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie związków biologicznie czynnych
Specjalność Chemia bioorganiczna
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>, Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 1,50,60zaliczenie
projektyP5 30 2,50,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii organicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ogólnymi wiadomościami dotyczącymi zasad wprowadzania nowych substancji biologicznie czynnych na rynek
C-2Zapoznanie studentów z metodami projektowania związków biologicznie czynnych
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie projektowania cząsteczek o spodziewanej aktywności biologicznej
C-4Ukształtowanie umiejętności przygotowania pisemnych opracowań dotyczących przedmiotu
C-5Zapoznanie studentów z losami substancji aktywnych w organizmach żywych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Rysowanie struktur związków chemicznych z użyciem specjalistycznego oprogramowania.10
T-P-2Zastosowanie specjalistycznego oprogramowania do przewidywania właściwości fizykochemicznych związków organicznych.10
T-P-3Modelowanie struktur związków biologicznie aktywnych z użyciem specjalistycznego oprogramowania.10
30
wykłady
T-W-1Od pomysłu do wdrożenia - procedury wprowadzania na rynek nowych substancji biologicznie czynnych. Badania aktywności biologicznej. Badania toksyczności i badania kliniczne.4
T-W-2Wybór miejsca działania substancji aktywnej. Poszukiwanie struktury wiodącej, ustalanie zależności między budową a działaniem związku i identyfikacja grupy aktywnej.4
T-W-3Synteza substancji o potencjalnej aktywności biologicznej i ustalanie ich struktury.4
T-W-4Projektowanie leków i oddziaływania lek - miejsce działania. Wymiana podstawników, powiększanie lub zmniejszanie cząsteczki, upraszczanie struktur, modelowanie cząsteczkowe.4
T-W-5Wprowadzenie do syntezy kombinatorycznej.2
T-W-6Rola farmakokinetyki w projektowaniu leków. Projektowanie leków pod kątem rozpuszczalności, przenikania przez błony biologiczne, metabolizmu, miejsca działania. Projektowanie leków mniej toksycznych i proleków.5
T-W-7Metody ustalania zależności między budową leku a jego działaniem (QSAR)1
T-W-8Współdziałanie leków. Sposoby podawania, formy i dawki leków.2
T-W-9Projektowanie komputerowe substancji biologicznie aktywnych.2
T-W-10Kolokwium2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2przegląd literatury pod kątem projektu20
A-P-3konsultacje2
A-P-4przygotowanie projektu11
63
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia6
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2metoda projektów
M-3wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena postępów pracy
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D02-10_W01
zna procedury wprowadzania na rynek nowych substancji biologicznie czynnych
KCh_1A_W07, KCh_1A_W01C-1T-W-1, T-W-10M-1S-3
KCh_1A_D02-10_W02
zna zasady projektowania cząsteczek biologiczne czynnych
KCh_1A_W01, KCh_1A_W04C-2, C-3, C-5T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-10, T-W-9M-2, M-1, M-3S-2, S-1, S-3
KCh_1A_D02-10_W03
ma podstawową wiedzę w zakresie farmakokinetyki
KCh_1A_W03C-2, C-3, C-5T-W-8, T-W-6, T-W-10M-2, M-1, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D02-10_U01
wykorzystując wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy budową a działaniem związku potrafi zaprojektować struktury cząsteczek o potencjalnej aktywności biologicznej
KCh_1A_U05, KCh_1A_U07C-2, C-3, C-5T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-10, T-W-9M-2, M-1, M-3S-2, S-1, S-3
KCh_1A_D02-10_U02
potrafi przygotować opracowanie pisemne dotyczące przedmiotu
KCh_1A_U08C-4T-P-1, T-P-2, T-P-3M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D02-10_K01
jest zdeterminowany do realizacji projektu w założonym terminie
KCh_1A_K03C-4T-P-2, T-P-3M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D02-10_W01
zna procedury wprowadzania na rynek nowych substancji biologicznie czynnych
2,0Student nie zna etapów wprowadzenia na rynek nowych substancji biologicznie czynnych
3,0Student potrafi wymienić etapy wprowadzania na rynek nowych substancji biologicznie czynnych oraz w 55-69 procentach prawidłowo opisać procedury wdrożenia.
3,5Student potrafi wymienić etapy wprowadzania na rynek nowych substancji biologicznie czynnych oraz w 70-79 procentach prawidłowo opisać procedury wdrożenia.
4,0Student potrafi wymienić etapy wprowadzania na rynek nowych substancji biologicznie czynnych oraz w 80-89 procentach prawidłowo opisać procedury wdrożenia.
4,5Student potrafi wymienić etapy wprowadzania na rynek nowych substancji biologicznie czynnych oraz w 90-95 procentach prawidłowo opisać procedury wdrożenia.
5,0Student potrafi wymienić etapy wprowadzania na rynek nowych substancji biologicznie czynnych oraz w powyżej 95 procentach prawidłowo opisać procedury wdrożenia.
KCh_1A_D02-10_W02
zna zasady projektowania cząsteczek biologiczne czynnych
2,0Brak podstawowej wiedzy na temat zasad projektowania cząsteczek biologicznie czynnych. Student nie wykazuje się zrozumieniem kluczowych pojęć i nie potrafi zastosować teoretycznej wiedzy w praktyce.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat zasad projektowania cząsteczek biologicznie czynnych, ale może brakować pełnego zrozumienia pewnych obszarów. Potrafi podstawowo zastosować tę wiedzę w praktyce. Szacuje się, że opanował materiał w 55-69 procentach.
3,5Student wykazuje solidne zrozumienie teoretyczne zasad projektowania cząsteczek biologicznie czynnych. Potrafi skutecznie zastosować tę wiedzę w praktyce, choć może być kilka drobnych niedociągnięć. Szacuje się, że opanował materiał w 70-79 procentach.
4,0Student posiada zaawansowaną wiedzę na temat zasad projektowania cząsteczek biologicznie czynnych. Potrafi precyzyjnie zastosować tę wiedzę w praktyce, prezentując projekty na wysokim poziomie. Szacuje się, że opanował materiał w 80-89 procentach.
4,5Student wykazuje się doskonałą wiedzą na temat zasad projektowania cząsteczek biologicznie czynnych. Potrafi kreatywnie i innowacyjnie podejść do projektowania, prezentując unikalne rozwiązania. Szacuje się, że opanował materiał w 90-95 procentach.
5,0Student posiada wyjątkową i głęboką wiedzę na temat zasad projektowania cząsteczek biologicznie czynnych. Jego projekty są nie tylko doskonałe pod względem naukowym, ale także wyróżniają się innowacyjnością, kreatywnością oraz dokładnością analizy. Szacuje się, że opanował materiał w powyżej 95 procentach.
KCh_1A_D02-10_W03
ma podstawową wiedzę w zakresie farmakokinetyki
2,0Student nie wykazuje podstawowej wiedzy w zakresie farmakokinetyki. Brak zrozumienia kluczowych pojęć i procesów związanych z absorpcją, dystrybucją, metabolizmem i eliminacją substancji w organizmie.
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie farmakokinetyki. Zna podstawowe procesy, ale może mieć pewne trudności z wyjasnieniem i omówieniem procesów. Szacuje się, że opanował materiał w 55-69 procentach.
3,5Student posiada podstawową wiedzę w zakresie farmakokinetyki. Zna podstawowe procesy, ale potrafi wyjaśnić i omówić tylko niektóre procesy. Szacuje się, że opanował materiał w 70-79 procentach.
4,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie farmakokinetyki. Zna podstawowe procesy, potrafi je omówić i wyjaśnić. Szacuje się, że opanował materiał w 80-89 procentach.
4,5Student posiada wiedzę w zakresie farmakokinetyki. Zna procesy, potrafi je omówić i wyjaśnić. Szacuje się, że opanował materiał w 90-95 procentach.
5,0Student posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie farmakokinetyki. Potrafi precyzyjnie analizować procesy absorpcji, dystrybucji, metabolizmu i eliminacji substancji leczniczych. Szacuje się, że opanował materiał w ponad 95 procentach.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D02-10_U01
wykorzystując wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy budową a działaniem związku potrafi zaprojektować struktury cząsteczek o potencjalnej aktywności biologicznej
2,0Student nie potrafi zastosować wiedzy dotyczącej zależności pomiędzy budową a działaniem związku w praktyce projektowania cząsteczek o potencjalnej aktywności biologicznej. Brak umiejętności identyfikacji kluczowych strukturalnych elementów.
3,0Student posiada podstawową umiejętność zastosowania wiedzy dotyczącej zależności struktura-aktywność. Potrafi projektować pewne struktury, ale może mieć pewne trudności w uwzględnianiu wszystkich istotnych aspektów.
3,5Student wykazuje solidne umiejętności w projektowaniu cząsteczek o potencjalnej aktywności biologicznej. Potrafi zidentyfikować istotne strukturalne elementy i skutecznie je wykorzystać w procesie projektowania.
4,0Student posiada dobre umiejętności w projektowaniu struktur cząsteczek o potencjalnej aktywności biologicznej. Potrafi precyzyjnie manipulować strukturą, uwzględniając różnorodne czynniki wpływające na aktywność biologiczną.
4,5Student wykazuje się zaawansowanymi umiejętnościami projektowania cząsteczek biologicznie czynnych. Potrafi kreatywnie podejść do projektowania, wprowadzając innowacje i unikalne rozwiązania.
5,0Student posiada wyjątkowe i głębokie umiejętności w projektowaniu cząsteczek o potencjalnej aktywności biologicznej. Jego projekty są nie tylko doskonałe pod względem naukowym, ale także wyróżniają się innowacyjnością, kreatywnością oraz precyzją w uwzględnianiu różnorodnych czynników strukturalnych.
KCh_1A_D02-10_U02
potrafi przygotować opracowanie pisemne dotyczące przedmiotu
2,0Student nie potrafi skutecznie przygotować opracowania pisemnego dotyczącego przedmiotu. Brak klarowności w prezentacji, niska jakość merytoryczna, i/lub liczne błędy.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w przygotowywaniu opracowań pisemnych. Praca zawiera istotne informacje, ale może brakować pewnej struktury i precyzji.
3,5Student wykazuje solidne umiejętności w przygotowywaniu opracowań pisemnych. Praca jest zorganizowana, zawiera główne informacje, ale może brakować pewnej głębokości analizy.
4,0Student posiada dobre umiejętności w przygotowywaniu opracowań pisemnych. Praca jest dobrze zorganizowana, zawiera analizę tematu, i jest klarowna pod względem struktury.
4,5Student wykazuje się dobrymi umiejętnościami w przygotowywaniu opracowań pisemnych. Praca jest nie tylko poprawna merytorycznie, ale także cechuje się innowacyjnym podejściem i głęboką analizą.
5,0Student posiada wyjątkowe i głębokie umiejętności w przygotowywaniu opracowań pisemnych. Jego prace są nie tylko doskonałe pod względem naukowym, ale także wyróżniają się unikalnością, kreatywnością, i profesjonalnym stylem pisania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D02-10_K01
jest zdeterminowany do realizacji projektu w założonym terminie
2,0Student wykazuje brak determinacji do realizacji projektu w założonym terminie. Częste opóźnienia, brak zaangażowania, i/lub niezdolność do efektywnej organizacji pracy.
3,0Student posiada podstawową zdolność do realizacji projektu w terminie. Choć może zdarzać się kilka opóźnień, to ogólnie projekt jest ukończony w akceptowalnym czasie.
3,5Student wykazuje solidną zdolność do skutecznej realizacji projektu w założonym terminie. Projekty są zazwyczaj zakończone na czas, z niewielkimi opóźnieniami.
4,0Student posiada zaawansowaną zdolność do terminowej realizacji projektów. Jego determinacja jest zauważalna, a projekty są zakończone zgodnie z harmonogramem.
4,5Student wykazuje doskonałą zdolność do realizacji projektów w założonym terminie. Jego determinacja jest widoczna w każdym etapie, a projekty są zakończone zgodnie z terminem, nawet przed czasem.
5,0Student posiada wyjątkową i głęboką zdolność do terminowej realizacji projektów. Jego determinacja, efektywność i umiejętność zarządzania czasem są na najwyższym poziomie, co przyczynia się do doskonałych wyników w realizacji projektów.

Literatura podstawowa

  1. Silverman R. B., Chemia organiczna w projektowaniu leków, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004
  2. Patrick G.L., Chemia medyczna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2019
  3. Steinhilber D., Schubert-Zsilavecz M., Roth H. J., Chemia medyczna: cele leków, substancje czynne, biologia chemiczna, MedPharm Polska, Wrocław, 2012
  4. pod red. A. Zejca i M. Gorczycy, Chemia leków, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 1998

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Rysowanie struktur związków chemicznych z użyciem specjalistycznego oprogramowania.10
T-P-2Zastosowanie specjalistycznego oprogramowania do przewidywania właściwości fizykochemicznych związków organicznych.10
T-P-3Modelowanie struktur związków biologicznie aktywnych z użyciem specjalistycznego oprogramowania.10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Od pomysłu do wdrożenia - procedury wprowadzania na rynek nowych substancji biologicznie czynnych. Badania aktywności biologicznej. Badania toksyczności i badania kliniczne.4
T-W-2Wybór miejsca działania substancji aktywnej. Poszukiwanie struktury wiodącej, ustalanie zależności między budową a działaniem związku i identyfikacja grupy aktywnej.4
T-W-3Synteza substancji o potencjalnej aktywności biologicznej i ustalanie ich struktury.4
T-W-4Projektowanie leków i oddziaływania lek - miejsce działania. Wymiana podstawników, powiększanie lub zmniejszanie cząsteczki, upraszczanie struktur, modelowanie cząsteczkowe.4
T-W-5Wprowadzenie do syntezy kombinatorycznej.2
T-W-6Rola farmakokinetyki w projektowaniu leków. Projektowanie leków pod kątem rozpuszczalności, przenikania przez błony biologiczne, metabolizmu, miejsca działania. Projektowanie leków mniej toksycznych i proleków.5
T-W-7Metody ustalania zależności między budową leku a jego działaniem (QSAR)1
T-W-8Współdziałanie leków. Sposoby podawania, formy i dawki leków.2
T-W-9Projektowanie komputerowe substancji biologicznie aktywnych.2
T-W-10Kolokwium2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2przegląd literatury pod kątem projektu20
A-P-3konsultacje2
A-P-4przygotowanie projektu11
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia6
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-10_W01zna procedury wprowadzania na rynek nowych substancji biologicznie czynnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W07ma podstawową wiedzę dotyczącą uwarunkowań prawnych i etycznych związanych z działalnością naukową i dydaktyczną
KCh_1A_W01posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie chemii, zna podstawowe koncepcje i teorie chemiczne, zna terminologię, nomenklaturę i jednostki chemiczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólnymi wiadomościami dotyczącymi zasad wprowadzania nowych substancji biologicznie czynnych na rynek
Treści programoweT-W-1Od pomysłu do wdrożenia - procedury wprowadzania na rynek nowych substancji biologicznie czynnych. Badania aktywności biologicznej. Badania toksyczności i badania kliniczne.
T-W-10Kolokwium
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna etapów wprowadzenia na rynek nowych substancji biologicznie czynnych
3,0Student potrafi wymienić etapy wprowadzania na rynek nowych substancji biologicznie czynnych oraz w 55-69 procentach prawidłowo opisać procedury wdrożenia.
3,5Student potrafi wymienić etapy wprowadzania na rynek nowych substancji biologicznie czynnych oraz w 70-79 procentach prawidłowo opisać procedury wdrożenia.
4,0Student potrafi wymienić etapy wprowadzania na rynek nowych substancji biologicznie czynnych oraz w 80-89 procentach prawidłowo opisać procedury wdrożenia.
4,5Student potrafi wymienić etapy wprowadzania na rynek nowych substancji biologicznie czynnych oraz w 90-95 procentach prawidłowo opisać procedury wdrożenia.
5,0Student potrafi wymienić etapy wprowadzania na rynek nowych substancji biologicznie czynnych oraz w powyżej 95 procentach prawidłowo opisać procedury wdrożenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-10_W02zna zasady projektowania cząsteczek biologiczne czynnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W01posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie chemii, zna podstawowe koncepcje i teorie chemiczne, zna terminologię, nomenklaturę i jednostki chemiczne
KCh_1A_W04zna metody obliczeniowe i statystyczne stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii i wie jak zastosować odpowiednie metody obliczeniowe i programy komputerowe do ich rozwiązania; zna podstawy programowania oraz inżynierii oprogramowania
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami projektowania związków biologicznie czynnych
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie projektowania cząsteczek o spodziewanej aktywności biologicznej
C-5Zapoznanie studentów z losami substancji aktywnych w organizmach żywych
Treści programoweT-W-5Wprowadzenie do syntezy kombinatorycznej.
T-W-7Metody ustalania zależności między budową leku a jego działaniem (QSAR)
T-W-4Projektowanie leków i oddziaływania lek - miejsce działania. Wymiana podstawników, powiększanie lub zmniejszanie cząsteczki, upraszczanie struktur, modelowanie cząsteczkowe.
T-W-6Rola farmakokinetyki w projektowaniu leków. Projektowanie leków pod kątem rozpuszczalności, przenikania przez błony biologiczne, metabolizmu, miejsca działania. Projektowanie leków mniej toksycznych i proleków.
T-W-2Wybór miejsca działania substancji aktywnej. Poszukiwanie struktury wiodącej, ustalanie zależności między budową a działaniem związku i identyfikacja grupy aktywnej.
T-W-1Od pomysłu do wdrożenia - procedury wprowadzania na rynek nowych substancji biologicznie czynnych. Badania aktywności biologicznej. Badania toksyczności i badania kliniczne.
T-W-3Synteza substancji o potencjalnej aktywności biologicznej i ustalanie ich struktury.
T-W-10Kolokwium
T-W-9Projektowanie komputerowe substancji biologicznie aktywnych.
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
S-1Ocena formująca: ocena postępów pracy
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowej wiedzy na temat zasad projektowania cząsteczek biologicznie czynnych. Student nie wykazuje się zrozumieniem kluczowych pojęć i nie potrafi zastosować teoretycznej wiedzy w praktyce.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat zasad projektowania cząsteczek biologicznie czynnych, ale może brakować pełnego zrozumienia pewnych obszarów. Potrafi podstawowo zastosować tę wiedzę w praktyce. Szacuje się, że opanował materiał w 55-69 procentach.
3,5Student wykazuje solidne zrozumienie teoretyczne zasad projektowania cząsteczek biologicznie czynnych. Potrafi skutecznie zastosować tę wiedzę w praktyce, choć może być kilka drobnych niedociągnięć. Szacuje się, że opanował materiał w 70-79 procentach.
4,0Student posiada zaawansowaną wiedzę na temat zasad projektowania cząsteczek biologicznie czynnych. Potrafi precyzyjnie zastosować tę wiedzę w praktyce, prezentując projekty na wysokim poziomie. Szacuje się, że opanował materiał w 80-89 procentach.
4,5Student wykazuje się doskonałą wiedzą na temat zasad projektowania cząsteczek biologicznie czynnych. Potrafi kreatywnie i innowacyjnie podejść do projektowania, prezentując unikalne rozwiązania. Szacuje się, że opanował materiał w 90-95 procentach.
5,0Student posiada wyjątkową i głęboką wiedzę na temat zasad projektowania cząsteczek biologicznie czynnych. Jego projekty są nie tylko doskonałe pod względem naukowym, ale także wyróżniają się innowacyjnością, kreatywnością oraz dokładnością analizy. Szacuje się, że opanował materiał w powyżej 95 procentach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-10_W03ma podstawową wiedzę w zakresie farmakokinetyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W03zna zjawiska chemiczne i fizyczne zachodzące w przyrodzie oraz potrafi wytłumaczyć obserwowane prawidłowości wykorzystując język matematyki, a w szczególności potrafi samodzielnie odtworzyć podstawowe twierdzenia i prawa
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami projektowania związków biologicznie czynnych
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie projektowania cząsteczek o spodziewanej aktywności biologicznej
C-5Zapoznanie studentów z losami substancji aktywnych w organizmach żywych
Treści programoweT-W-8Współdziałanie leków. Sposoby podawania, formy i dawki leków.
T-W-6Rola farmakokinetyki w projektowaniu leków. Projektowanie leków pod kątem rozpuszczalności, przenikania przez błony biologiczne, metabolizmu, miejsca działania. Projektowanie leków mniej toksycznych i proleków.
T-W-10Kolokwium
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje podstawowej wiedzy w zakresie farmakokinetyki. Brak zrozumienia kluczowych pojęć i procesów związanych z absorpcją, dystrybucją, metabolizmem i eliminacją substancji w organizmie.
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie farmakokinetyki. Zna podstawowe procesy, ale może mieć pewne trudności z wyjasnieniem i omówieniem procesów. Szacuje się, że opanował materiał w 55-69 procentach.
3,5Student posiada podstawową wiedzę w zakresie farmakokinetyki. Zna podstawowe procesy, ale potrafi wyjaśnić i omówić tylko niektóre procesy. Szacuje się, że opanował materiał w 70-79 procentach.
4,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie farmakokinetyki. Zna podstawowe procesy, potrafi je omówić i wyjaśnić. Szacuje się, że opanował materiał w 80-89 procentach.
4,5Student posiada wiedzę w zakresie farmakokinetyki. Zna procesy, potrafi je omówić i wyjaśnić. Szacuje się, że opanował materiał w 90-95 procentach.
5,0Student posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie farmakokinetyki. Potrafi precyzyjnie analizować procesy absorpcji, dystrybucji, metabolizmu i eliminacji substancji leczniczych. Szacuje się, że opanował materiał w ponad 95 procentach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-10_U01wykorzystując wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy budową a działaniem związku potrafi zaprojektować struktury cząsteczek o potencjalnej aktywności biologicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U05potrafi ocenić istniejące rozwiązania techniczne w zakresie chemii oraz przygotować opracowanie określonego problemu o charakterze inżynierskim związanego z ich funkcjonowaniem i zaproponować sposoby jego rozwiązania
KCh_1A_U07ma umiejętność samokształcenia się m. in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami projektowania związków biologicznie czynnych
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie projektowania cząsteczek o spodziewanej aktywności biologicznej
C-5Zapoznanie studentów z losami substancji aktywnych w organizmach żywych
Treści programoweT-W-5Wprowadzenie do syntezy kombinatorycznej.
T-W-7Metody ustalania zależności między budową leku a jego działaniem (QSAR)
T-W-4Projektowanie leków i oddziaływania lek - miejsce działania. Wymiana podstawników, powiększanie lub zmniejszanie cząsteczki, upraszczanie struktur, modelowanie cząsteczkowe.
T-W-6Rola farmakokinetyki w projektowaniu leków. Projektowanie leków pod kątem rozpuszczalności, przenikania przez błony biologiczne, metabolizmu, miejsca działania. Projektowanie leków mniej toksycznych i proleków.
T-W-2Wybór miejsca działania substancji aktywnej. Poszukiwanie struktury wiodącej, ustalanie zależności między budową a działaniem związku i identyfikacja grupy aktywnej.
T-W-1Od pomysłu do wdrożenia - procedury wprowadzania na rynek nowych substancji biologicznie czynnych. Badania aktywności biologicznej. Badania toksyczności i badania kliniczne.
T-W-3Synteza substancji o potencjalnej aktywności biologicznej i ustalanie ich struktury.
T-W-10Kolokwium
T-W-9Projektowanie komputerowe substancji biologicznie aktywnych.
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
S-1Ocena formująca: ocena postępów pracy
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować wiedzy dotyczącej zależności pomiędzy budową a działaniem związku w praktyce projektowania cząsteczek o potencjalnej aktywności biologicznej. Brak umiejętności identyfikacji kluczowych strukturalnych elementów.
3,0Student posiada podstawową umiejętność zastosowania wiedzy dotyczącej zależności struktura-aktywność. Potrafi projektować pewne struktury, ale może mieć pewne trudności w uwzględnianiu wszystkich istotnych aspektów.
3,5Student wykazuje solidne umiejętności w projektowaniu cząsteczek o potencjalnej aktywności biologicznej. Potrafi zidentyfikować istotne strukturalne elementy i skutecznie je wykorzystać w procesie projektowania.
4,0Student posiada dobre umiejętności w projektowaniu struktur cząsteczek o potencjalnej aktywności biologicznej. Potrafi precyzyjnie manipulować strukturą, uwzględniając różnorodne czynniki wpływające na aktywność biologiczną.
4,5Student wykazuje się zaawansowanymi umiejętnościami projektowania cząsteczek biologicznie czynnych. Potrafi kreatywnie podejść do projektowania, wprowadzając innowacje i unikalne rozwiązania.
5,0Student posiada wyjątkowe i głębokie umiejętności w projektowaniu cząsteczek o potencjalnej aktywności biologicznej. Jego projekty są nie tylko doskonałe pod względem naukowym, ale także wyróżniają się innowacyjnością, kreatywnością oraz precyzją w uwzględnianiu różnorodnych czynników strukturalnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-10_U02potrafi przygotować opracowanie pisemne dotyczące przedmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U08potrafi w oparciu o różne źródła, wykorzystując podstawowe ujęcia teoretyczne, przygotować typowe prace pisemne w języku polskim oraz angielskim lub niemieckim dotyczące wybranych zagadnień z zakresu chemii i dyscyplin pokrewnych
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności przygotowania pisemnych opracowań dotyczących przedmiotu
Treści programoweT-P-1Rysowanie struktur związków chemicznych z użyciem specjalistycznego oprogramowania.
T-P-2Zastosowanie specjalistycznego oprogramowania do przewidywania właściwości fizykochemicznych związków organicznych.
T-P-3Modelowanie struktur związków biologicznie aktywnych z użyciem specjalistycznego oprogramowania.
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
S-1Ocena formująca: ocena postępów pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi skutecznie przygotować opracowania pisemnego dotyczącego przedmiotu. Brak klarowności w prezentacji, niska jakość merytoryczna, i/lub liczne błędy.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w przygotowywaniu opracowań pisemnych. Praca zawiera istotne informacje, ale może brakować pewnej struktury i precyzji.
3,5Student wykazuje solidne umiejętności w przygotowywaniu opracowań pisemnych. Praca jest zorganizowana, zawiera główne informacje, ale może brakować pewnej głębokości analizy.
4,0Student posiada dobre umiejętności w przygotowywaniu opracowań pisemnych. Praca jest dobrze zorganizowana, zawiera analizę tematu, i jest klarowna pod względem struktury.
4,5Student wykazuje się dobrymi umiejętnościami w przygotowywaniu opracowań pisemnych. Praca jest nie tylko poprawna merytorycznie, ale także cechuje się innowacyjnym podejściem i głęboką analizą.
5,0Student posiada wyjątkowe i głębokie umiejętności w przygotowywaniu opracowań pisemnych. Jego prace są nie tylko doskonałe pod względem naukowym, ale także wyróżniają się unikalnością, kreatywnością, i profesjonalnym stylem pisania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-10_K01jest zdeterminowany do realizacji projektu w założonym terminie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności przygotowania pisemnych opracowań dotyczących przedmiotu
Treści programoweT-P-2Zastosowanie specjalistycznego oprogramowania do przewidywania właściwości fizykochemicznych związków organicznych.
T-P-3Modelowanie struktur związków biologicznie aktywnych z użyciem specjalistycznego oprogramowania.
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student wykazuje brak determinacji do realizacji projektu w założonym terminie. Częste opóźnienia, brak zaangażowania, i/lub niezdolność do efektywnej organizacji pracy.
3,0Student posiada podstawową zdolność do realizacji projektu w terminie. Choć może zdarzać się kilka opóźnień, to ogólnie projekt jest ukończony w akceptowalnym czasie.
3,5Student wykazuje solidną zdolność do skutecznej realizacji projektu w założonym terminie. Projekty są zazwyczaj zakończone na czas, z niewielkimi opóźnieniami.
4,0Student posiada zaawansowaną zdolność do terminowej realizacji projektów. Jego determinacja jest zauważalna, a projekty są zakończone zgodnie z harmonogramem.
4,5Student wykazuje doskonałą zdolność do realizacji projektów w założonym terminie. Jego determinacja jest widoczna w każdym etapie, a projekty są zakończone zgodnie z terminem, nawet przed czasem.
5,0Student posiada wyjątkową i głęboką zdolność do terminowej realizacji projektów. Jego determinacja, efektywność i umiejętność zarządzania czasem są na najwyższym poziomie, co przyczynia się do doskonałych wyników w realizacji projektów.