Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia bioorganiczna

Sylabus przedmiotu Chemia produktów naturalnych I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia produktów naturalnych I
Specjalność Chemia bioorganiczna
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony kurs chemii organicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami chemii produktów naturalnych
C-2Zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem produktów naturalnych w medycynie, chemii farmaceutycznej i kosmetyce
C-3Zapoznanie studentów z metodami wyodrębniania, oczyszczania i analizy produktów naturalnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pochodzenie oraz metody badań surowców roślinnych. Preparaty otrzymywane z surowców roślinnych (z roślin świeżych oraz suchych)2
T-W-2Leki naturalne. Podział leków roślinnych ze względu na stopień przetworzenia1
T-W-3Leki galenowe i techniki ich przygotowania1
T-W-4Antybiotyki naturalne1
T-W-5Związki naturalne w kosmetyce2
T-W-6Karotenoidy. Naturalne źródła, biosynteza, wpływ na organizm ludzki1
T-W-7Antycyjany, gorycze i garbniki roślinne - krótka charakterystyka1
T-W-8Naturalne substancje narkotyczne2
T-W-9Trujące związki chemiczne stworzone przez naturę1
T-W-10Wyodrębnianie, oczyszczanie oraz określanie struktury produktów naturalnych2
T-W-11Zaliczenie pisemne1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z wyjaśnieniem i dyskusją

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D02-07_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą budowy, właściwości oraz metod wyodrębniania i oczyszczania wybranych grup produktów naturalnych
KCh_1A_W11, KCh_1A_W01C-3, C-1T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-10, T-W-9, T-W-6, T-W-8, T-W-7M-1S-1
KCh_1A_D02-07_W02
Student posiada wiedzę na temat zastosowania oraz roli jaką produkty naturalne odgrywają w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce
KCh_1A_W01C-2T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D02-07_U01
Student potrafi posługując się znajomością budowy oraz właściwości rozróżnić wybrane grupy produktów naturalnych
KCh_1A_U01, KCh_1A_U07C-1T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-8, T-W-7M-1S-1
KCh_1A_D02-07_U02
Potrafi wymienić i scharakteryzować metody izolacji i oczyszczania produktów naturalnych
KCh_1A_U01C-3T-W-1, T-W-10M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D02-07_K01
Student ma świadomość roli i znaczenia produktów naturalnych w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce
KCh_1A_K05C-2T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-9, T-W-6, T-W-8, T-W-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D02-07_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą budowy, właściwości oraz metod wyodrębniania i oczyszczania wybranych grup produktów naturalnych
2,0Student nie zna budowy i właściwości oraz metod wyodrębniania i oczyszczania omawianych na zajeciach grup produktów naturalnych
3,0Student zna w 50 do 64% budowę i właściwości omawianych na zajęciach grup produktów naturalnych, ale nie potrafi przedstawić metod wyodrębniania i oczyszczania związków należących tych grup.
3,5Student zna w 65 do 74% budowę i właściwości omawianych na zajęciach grup produktów naturalnych, ale nie potrafi przedstawić metod wyodrębniania i oczyszczania związków należących tych grup.
4,0Student zna w 75 do 84% budowę i właściwości omawianych na zajęciach grup produktów naturalnych i potrafi przedstawić metody wyodrębniania i oczyszczania związków należących do jednej z tych grup.
4,5Student zna w 85 do 94% budowę i właściwości omawianych na zajęciach grup produktów naturalnych i potrafi przedstawić metodę wyodrębniania i oczyszczania przykładowych związków należących do dwóch z tych grup.
5,0Student zna w 95 do 100% budowę i właściwości omawianych na zajęciach grup produktów naturalnych i potrafi przedstawić metodę wyodrębniania i oczyszczania przykładowych związków należących do trzech z tych grup.
KCh_1A_D02-07_W02
Student posiada wiedzę na temat zastosowania oraz roli jaką produkty naturalne odgrywają w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce
2,0Student nie posiada wiedzy na temat zastosowań oraz roli jaką omawiane na zajęciach grupy produkty naturalnych odgrywają w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce
3,0Student potrafi w 50 do 64% opisać zastosowania oraz rolę jaką omawiane na zajęciach grupy produktów naturalnych odgrywają w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce
3,5Student potrafi w 65 do 74% opisać zastosowania oraz rolę jaką omawiane na zajęciach grupy produktów naturalnych odgrywają w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce
4,0Student potrafi w 75 do 84% opisać zastosowania oraz rolę jaką omawiane na zajęciach grupy produktów naturalnych odgrywają w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce
4,5Student potrafi w 85 do 94% opisać zastosowania oraz rolę jaką omawiane na zajęciach grupy produktów naturalnych odgrywają w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce
5,0Student potrafi w 95 do 100% opisać zastosowania oraz rolę jaką omawiane na zajęciach grupy produktów naturalnych odgrywają w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D02-07_U01
Student potrafi posługując się znajomością budowy oraz właściwości rozróżnić wybrane grupy produktów naturalnych
2,0Student nie potrafi posługując się znajomością budowy oraz właściwości rozróżnić żadnych omawianych na zajęciach grup produktów naturalnych
3,0Student potrafi posługując się znajomością budowy oraz właściwości rozróżnić w 50 do 64% omawiane na zajęciach grupy produktów naturalnych
3,5Student potrafi posługując się znajomością budowy oraz właściwości rozróżnić w 65 do 74% omawiane na zajęciach grupy produktów naturalnych
4,0Student potrafi posługując się znajomością budowy oraz właściwości rozróżnić w 75 do 84% omawiane zajęciach grupy produktów naturalnych
4,5Student potrafi posługując się znajomością budowy oraz właściwości w 85 do 94% rozróżnić omawiane na zajęciach grupy produktów naturalnych
5,0Student potrafi posługując się znajomością budowy oraz właściwości w 95 do 100% rozróżnić omawiane na zajęciach grupy produktów naturalnych
KCh_1A_D02-07_U02
Potrafi wymienić i scharakteryzować metody izolacji i oczyszczania produktów naturalnych
2,0Student nie potrafi wymienić i scharakteryzować żadnych metod izolacji i oczyszczania produktów naturalnych
3,0Student potrafi wymienić podstawowe metody izolacji produktów naturalnych, ale nie wymienia i nie charakteryzuje metod oczyszczania produktów naturalnych
3,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody izolacji produktów naturalnych, ale nie wymienia i nie charakteryzuje metod oczyszczania produktów naturalnych
4,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody izolacji produktów naturalnych oraz potrafi wymienić podstawowe metody oczyszczania produktów naturalnych
4,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody izolacji produktów naturalnych oraz potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody oczyszczania produktów naturalnych
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować więcej metod izolacji produktów naturalnych niż tylko podstawowe metody izolacji tych związków oraz potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody oczyszczania produktów naturalnych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D02-07_K01
Student ma świadomość roli i znaczenia produktów naturalnych w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce
2,0Student nie potrafi wskazać znaczenia produktów naturalnych w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce
3,0Student potrafi wskazać jedynie podstawowe zastosowania produktów naturalnych w medycynie
3,5Student potrafi wskazać jedynie podstawowe zastosowania produktów naturalnych w medycynie i w chemii farmacetycznej
4,0Student potrafi wskazać szersze niż tylko podstawowe zastosowania produktów naturalnych w medycynie i w chemii farmacetycznej
4,5Student potrafi wskazać szersze niż tylko podstawowe zastosowania produktów naturalnych w medycynie i w chemii farmacetycznej oraz opisuje tylko podstawowe zastosowania produktów naturalnych w kosmetyce
5,0Student potrafi wskazać szersze niż tylko podstawowe zastosowania produktów naturalnych w medycynie, w chemii farmacetycznej oraz w kosmetyce

Literatura podstawowa

  1. Kołodziejczyk Aleksander, Naturalne związki organiczne, PWN, Warszawa, 2013
  2. Clayden J., Greeves N., Warren S., Wothers P., Chemia organiczna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2011, część IV
  3. Kohlműnzer Stanisław, Farmakognozja, PZWL, Warszawa, 2007
  4. Janicki Stanisław, Fiebig Adolf, Sznitowska Małgorzata, Farmacja stosowana, PZWL, Warszawa, 2002
  5. Timbrell John, Paradoks trucizn substancje chemiczne przyjazne i wrogie, NT, Warszawa, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pochodzenie oraz metody badań surowców roślinnych. Preparaty otrzymywane z surowców roślinnych (z roślin świeżych oraz suchych)2
T-W-2Leki naturalne. Podział leków roślinnych ze względu na stopień przetworzenia1
T-W-3Leki galenowe i techniki ich przygotowania1
T-W-4Antybiotyki naturalne1
T-W-5Związki naturalne w kosmetyce2
T-W-6Karotenoidy. Naturalne źródła, biosynteza, wpływ na organizm ludzki1
T-W-7Antycyjany, gorycze i garbniki roślinne - krótka charakterystyka1
T-W-8Naturalne substancje narkotyczne2
T-W-9Trujące związki chemiczne stworzone przez naturę1
T-W-10Wyodrębnianie, oczyszczanie oraz określanie struktury produktów naturalnych2
T-W-11Zaliczenie pisemne1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-07_W01Student posiada wiedzę dotyczącą budowy, właściwości oraz metod wyodrębniania i oczyszczania wybranych grup produktów naturalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W11zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu chemii
KCh_1A_W01posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie chemii, zna podstawowe koncepcje i teorie chemiczne, zna terminologię, nomenklaturę i jednostki chemiczne
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami wyodrębniania, oczyszczania i analizy produktów naturalnych
C-1Zapoznanie studentów z podstawami chemii produktów naturalnych
Treści programoweT-W-4Antybiotyki naturalne
T-W-2Leki naturalne. Podział leków roślinnych ze względu na stopień przetworzenia
T-W-1Pochodzenie oraz metody badań surowców roślinnych. Preparaty otrzymywane z surowców roślinnych (z roślin świeżych oraz suchych)
T-W-5Związki naturalne w kosmetyce
T-W-3Leki galenowe i techniki ich przygotowania
T-W-10Wyodrębnianie, oczyszczanie oraz określanie struktury produktów naturalnych
T-W-9Trujące związki chemiczne stworzone przez naturę
T-W-6Karotenoidy. Naturalne źródła, biosynteza, wpływ na organizm ludzki
T-W-8Naturalne substancje narkotyczne
T-W-7Antycyjany, gorycze i garbniki roślinne - krótka charakterystyka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z wyjaśnieniem i dyskusją
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna budowy i właściwości oraz metod wyodrębniania i oczyszczania omawianych na zajeciach grup produktów naturalnych
3,0Student zna w 50 do 64% budowę i właściwości omawianych na zajęciach grup produktów naturalnych, ale nie potrafi przedstawić metod wyodrębniania i oczyszczania związków należących tych grup.
3,5Student zna w 65 do 74% budowę i właściwości omawianych na zajęciach grup produktów naturalnych, ale nie potrafi przedstawić metod wyodrębniania i oczyszczania związków należących tych grup.
4,0Student zna w 75 do 84% budowę i właściwości omawianych na zajęciach grup produktów naturalnych i potrafi przedstawić metody wyodrębniania i oczyszczania związków należących do jednej z tych grup.
4,5Student zna w 85 do 94% budowę i właściwości omawianych na zajęciach grup produktów naturalnych i potrafi przedstawić metodę wyodrębniania i oczyszczania przykładowych związków należących do dwóch z tych grup.
5,0Student zna w 95 do 100% budowę i właściwości omawianych na zajęciach grup produktów naturalnych i potrafi przedstawić metodę wyodrębniania i oczyszczania przykładowych związków należących do trzech z tych grup.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-07_W02Student posiada wiedzę na temat zastosowania oraz roli jaką produkty naturalne odgrywają w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W01posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie chemii, zna podstawowe koncepcje i teorie chemiczne, zna terminologię, nomenklaturę i jednostki chemiczne
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem produktów naturalnych w medycynie, chemii farmaceutycznej i kosmetyce
Treści programoweT-W-4Antybiotyki naturalne
T-W-2Leki naturalne. Podział leków roślinnych ze względu na stopień przetworzenia
T-W-1Pochodzenie oraz metody badań surowców roślinnych. Preparaty otrzymywane z surowców roślinnych (z roślin świeżych oraz suchych)
T-W-5Związki naturalne w kosmetyce
T-W-3Leki galenowe i techniki ich przygotowania
T-W-6Karotenoidy. Naturalne źródła, biosynteza, wpływ na organizm ludzki
T-W-8Naturalne substancje narkotyczne
T-W-7Antycyjany, gorycze i garbniki roślinne - krótka charakterystyka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z wyjaśnieniem i dyskusją
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat zastosowań oraz roli jaką omawiane na zajęciach grupy produkty naturalnych odgrywają w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce
3,0Student potrafi w 50 do 64% opisać zastosowania oraz rolę jaką omawiane na zajęciach grupy produktów naturalnych odgrywają w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce
3,5Student potrafi w 65 do 74% opisać zastosowania oraz rolę jaką omawiane na zajęciach grupy produktów naturalnych odgrywają w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce
4,0Student potrafi w 75 do 84% opisać zastosowania oraz rolę jaką omawiane na zajęciach grupy produktów naturalnych odgrywają w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce
4,5Student potrafi w 85 do 94% opisać zastosowania oraz rolę jaką omawiane na zajęciach grupy produktów naturalnych odgrywają w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce
5,0Student potrafi w 95 do 100% opisać zastosowania oraz rolę jaką omawiane na zajęciach grupy produktów naturalnych odgrywają w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-07_U01Student potrafi posługując się znajomością budowy oraz właściwości rozróżnić wybrane grupy produktów naturalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U01potrafi analizować problemy z zakresu chemii, w szczególności problemy o charakterze utylitarnym oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody
KCh_1A_U07ma umiejętność samokształcenia się m. in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami chemii produktów naturalnych
Treści programoweT-W-4Antybiotyki naturalne
T-W-2Leki naturalne. Podział leków roślinnych ze względu na stopień przetworzenia
T-W-5Związki naturalne w kosmetyce
T-W-9Trujące związki chemiczne stworzone przez naturę
T-W-6Karotenoidy. Naturalne źródła, biosynteza, wpływ na organizm ludzki
T-W-8Naturalne substancje narkotyczne
T-W-7Antycyjany, gorycze i garbniki roślinne - krótka charakterystyka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z wyjaśnieniem i dyskusją
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługując się znajomością budowy oraz właściwości rozróżnić żadnych omawianych na zajęciach grup produktów naturalnych
3,0Student potrafi posługując się znajomością budowy oraz właściwości rozróżnić w 50 do 64% omawiane na zajęciach grupy produktów naturalnych
3,5Student potrafi posługując się znajomością budowy oraz właściwości rozróżnić w 65 do 74% omawiane na zajęciach grupy produktów naturalnych
4,0Student potrafi posługując się znajomością budowy oraz właściwości rozróżnić w 75 do 84% omawiane zajęciach grupy produktów naturalnych
4,5Student potrafi posługując się znajomością budowy oraz właściwości w 85 do 94% rozróżnić omawiane na zajęciach grupy produktów naturalnych
5,0Student potrafi posługując się znajomością budowy oraz właściwości w 95 do 100% rozróżnić omawiane na zajęciach grupy produktów naturalnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-07_U02Potrafi wymienić i scharakteryzować metody izolacji i oczyszczania produktów naturalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U01potrafi analizować problemy z zakresu chemii, w szczególności problemy o charakterze utylitarnym oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami wyodrębniania, oczyszczania i analizy produktów naturalnych
Treści programoweT-W-1Pochodzenie oraz metody badań surowców roślinnych. Preparaty otrzymywane z surowców roślinnych (z roślin świeżych oraz suchych)
T-W-10Wyodrębnianie, oczyszczanie oraz określanie struktury produktów naturalnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z wyjaśnieniem i dyskusją
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić i scharakteryzować żadnych metod izolacji i oczyszczania produktów naturalnych
3,0Student potrafi wymienić podstawowe metody izolacji produktów naturalnych, ale nie wymienia i nie charakteryzuje metod oczyszczania produktów naturalnych
3,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody izolacji produktów naturalnych, ale nie wymienia i nie charakteryzuje metod oczyszczania produktów naturalnych
4,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody izolacji produktów naturalnych oraz potrafi wymienić podstawowe metody oczyszczania produktów naturalnych
4,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody izolacji produktów naturalnych oraz potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody oczyszczania produktów naturalnych
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować więcej metod izolacji produktów naturalnych niż tylko podstawowe metody izolacji tych związków oraz potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe metody oczyszczania produktów naturalnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_D02-07_K01Student ma świadomość roli i znaczenia produktów naturalnych w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K05rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje; ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem produktów naturalnych w medycynie, chemii farmaceutycznej i kosmetyce
Treści programoweT-W-4Antybiotyki naturalne
T-W-2Leki naturalne. Podział leków roślinnych ze względu na stopień przetworzenia
T-W-1Pochodzenie oraz metody badań surowców roślinnych. Preparaty otrzymywane z surowców roślinnych (z roślin świeżych oraz suchych)
T-W-5Związki naturalne w kosmetyce
T-W-3Leki galenowe i techniki ich przygotowania
T-W-9Trujące związki chemiczne stworzone przez naturę
T-W-6Karotenoidy. Naturalne źródła, biosynteza, wpływ na organizm ludzki
T-W-8Naturalne substancje narkotyczne
T-W-7Antycyjany, gorycze i garbniki roślinne - krótka charakterystyka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z wyjaśnieniem i dyskusją
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać znaczenia produktów naturalnych w medycynie, chemii farmaceutycznej oraz kosmetyce
3,0Student potrafi wskazać jedynie podstawowe zastosowania produktów naturalnych w medycynie
3,5Student potrafi wskazać jedynie podstawowe zastosowania produktów naturalnych w medycynie i w chemii farmacetycznej
4,0Student potrafi wskazać szersze niż tylko podstawowe zastosowania produktów naturalnych w medycynie i w chemii farmacetycznej
4,5Student potrafi wskazać szersze niż tylko podstawowe zastosowania produktów naturalnych w medycynie i w chemii farmacetycznej oraz opisuje tylko podstawowe zastosowania produktów naturalnych w kosmetyce
5,0Student potrafi wskazać szersze niż tylko podstawowe zastosowania produktów naturalnych w medycynie, w chemii farmacetycznej oraz w kosmetyce