Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia bioorganiczna
Sylabus przedmiotu Metody analizy termicznej i termograwimetria:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody analizy termicznej i termograwimetria | ||
Specjalność | Chemia ogólna i analityka chemiczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Mateusz Piz <Mateusz.Piz@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z chemii ogólnej, nieorganicznej oraz fizyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze zjawiskami fizykochemicznymi zachodzącymi w trakcie obróbki termicznej ciał stałych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi metod analizy termicznej i zasadą działania nowoczesnych urządzeń do analizy termicznej. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności wyboru najlepszej metody analizy termicznej do określenia właściwości substancji oraz interpretacji otrzymanych wyników eksperymentalnych. |
C-4 | Zapoznanie studentów z zasadami postępowania w laboratorium analizy termicznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyznaczenie stabilności termicznej wybranych tlenków, wodorotlenków i soli oraz określenie sposobu ich topnienia (kongruentne, inkongruentne). | 4 |
T-L-2 | Wyznaczenie temperatur i ciepła przemian polimorficznych wybranych związków chemicznych metodą DTA/DSC. Wyznaczenie liniowych współczynników rozszerzalności termicznej metodą dylatometryczną i dyfraktometryczną. | 4 |
T-L-3 | Ustalenie mechanizmu rozkładu termicznego związków kompleksowych na podstawie badań metodą DTA-TG. | 4 |
T-L-4 | Ustalenie temperatur reakcji chemicznych (rozkładu, utlenienia, dehydratacji) metodą DTA-TG. Określanie stopnia przemiany substancji. | 4 |
T-L-5 | Zastosowanie metod DTA-TG do ilościowego ustalania składu mieszanin związków. | 4 |
T-L-6 | Zastosowanie metody analizy termograwimetrycznej do oznaczania wilgoci w odczynnikach chemicznych. Badanie właściwości sorpcyjnych sit molekularnych i obliczanie ich pojemności sorpcyjnej. | 4 |
T-L-7 | Sporządzanie wykresów diagramów fazowych dwuskładnikowych układów tlenków na podstawie krzywych ogrzewania próbek w stanie równowagi. | 4 |
T-L-8 | Zaliczenie przedmiotu. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zjawiska fizykochemiczne zachodzące w trakcie obróbki termicznej ciał stałych. | 2 |
T-W-2 | Metody badań stosowane w analizie termicznej: termiczna analiza różnicowa, termograwimetria, skaningowa kalorymetria różnicowa. | 2 |
T-W-3 | Metody analizy termicznej sprzężone z metodami analizy składu produktów gazowych i stałych. | 2 |
T-W-4 | Wpływ warunków pomiarów (masy i rozdrobnienia próbki, atmosfery gazowej, szybkości ogrzewania, kształtu pojemnika na próbkę) na wynik. | 2 |
T-W-5 | Ilościowa i jakościowa interpretacja wyników DTA, TG i DSC. | 2 |
T-W-6 | Przemiany fazowe I i II rodzaju – podstawy teoretyczne. | 2 |
T-W-7 | Przykłady specjalnych zastosowań metod analizy termicznej do określania właściwości substancji. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. | 4 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego. | 4 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Godziny kontaktowe z nauczycielem. | 2 |
A-W-3 | Praca z literaturą rozszerzającą wiedzę z wykładu. | 11 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 10 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Medody podajace: wykład informacyjny, objaśnienia i wyjasnienia. |
M-2 | Metody aktywizujace: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna. |
M-3 | Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny. |
S-2 | Ocena formująca: Sprawozdanie z zajęć laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D01-11_W01 Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat zjawisk fizykochemicznych zachodzącycych w ciele stałym pod wpływem temperatury. | KCh_1A_W01, KCh_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-4, S-1 |
KCh_1A_D01-11_W02 Student zna podstawy teoretyczne nowoczesnych metod analizy termicznej oraz ich zastosowanie w badaniach substancji i materiałów. | KCh_1A_W05, KCh_1A_W01, KCh_1A_W03 | — | — | C-2, C-3 | T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-4, S-1 |
KCh_1A_D01-11_W03 Student zna zasady postępowania w laboratorium analizy termicznej. | KCh_1A_W06 | — | — | C-4, C-3 | T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D01-11_U01 Student potrafi dobrać odpowiednią metodę analizy termicznej do zbadania właściwości wybranego materiału. | KCh_1A_U01, KCh_1A_U03 | — | — | C-4, C-2, C-3 | T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-4, S-1 |
KCh_1A_D01-11_U02 Student potrafi interpretować wyniki badań DTA, TG i DSC oraz umie sporządzić sprawozdanie z wykonanego eksperymentu. | KCh_1A_U01, KCh_1A_U03 | — | — | C-2, C-3 | T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D01-11_K01 Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole nad wyznaczonym zadaniem. | KCh_1A_K03 | — | — | C-4, C-3 | T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-7 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
KCh_1A_D01-11_K02 Student jest przygotowany do samodzielnego poszerzania swojej wiedzy z zakresu metod analizy termicznej i ich zastosowania w badaniach substancji i materiałów. | KCh_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D01-11_W01 Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat zjawisk fizykochemicznych zachodzącycych w ciele stałym pod wpływem temperatury. | 2,0 | Student nie posiada żadnej wiedzy na temat zjawisk fizykochemicznych zachodzacych w ciele stałym pod wpływem temperatury. |
3,0 | Student posiada w 55-69 procentach wiedzę na temat zjawisk fizykochemicznych zachodzacych w ciele stalym pod wpływem temperatury. | |
3,5 | Student posiada w 70-79 procentach wiedzę na temat zjawisk fizykochemicznych zachodzacych w ciele stalym pod wpływem temperatury. | |
4,0 | Student posiada w 80-89 procentach wiedzę na temat zjawisk fizykochemicznych zachodzacych w ciele stalym pod wpływem temperatury. | |
4,5 | Student posiada w 90-95 procentach wiedzę na temat zjawisk fizykochemicznych zachodzacych w ciele stalym pod wpływem temperatury. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę (powyżej 95%) na temat zjawisk fizykochemicznych zachodzacych w ciele stalym pod wpływem temperatury. | |
KCh_1A_D01-11_W02 Student zna podstawy teoretyczne nowoczesnych metod analizy termicznej oraz ich zastosowanie w badaniach substancji i materiałów. | 2,0 | Student nie potrafi wymienić żadnych nowoczesnych metody analizy termicznej i z pomocą prowadzacego zajęcia nie potrafi omówić ich. |
3,0 | Student potrafi w 55-69 procentach wymienić nowoczesne metody analizy termicznej i z pomocą prowadzacego zajęcia omówić je. | |
3,5 | Student potrafi w 70-79 procentach wymienić nowoczesne metody analizy termicznej i z pomocą prowadzacego zajęcia omówić je. | |
4,0 | Student potrafi w 80-89 procentach wymienić nowoczesne metody analizy termicznej i omówić je. | |
4,5 | Student potrafi w 90-95 procentach wymienić nowoczesne metody analizy termicznej i omówić je. | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna (powyżej 95%) nowoczesne metody analizy termicznej i potrafi je omówić. | |
KCh_1A_D01-11_W03 Student zna zasady postępowania w laboratorium analizy termicznej. | 2,0 | Student nie zna zasad pracy obowiązujących w pracowni analizy termicznej. |
3,0 | Student zna w 66-69 procentach zasady pracy obowiązujące w pracowni analizy termicznej. | |
3,5 | Student zna w 70-79 procentach zasady pracy obowiązujące w pracowni analizy termicznej. | |
4,0 | Student zna w 70-79 procentach zasady pracy obowiązujące w pracowni analizy termicznej. | |
4,5 | Student zna w 90-95 procentach zasady pracy obowiązujące w pracowni analizy termicznej. | |
5,0 | Student zna bardzo dobrze (powyżej 95%) zasady pracy obowiązujące w pracowni analizy termicznej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D01-11_U01 Student potrafi dobrać odpowiednią metodę analizy termicznej do zbadania właściwości wybranego materiału. | 2,0 | Student nie potrafi dobrać odpowiedniej metody analizy termicznej do zbadania właściwości wybranego materiału. |
3,0 | Student potrafi w 55-69 procentach dobrać odpowiednią metodę analizy termicznej do zbadania właściwości wybranego materiału. | |
3,5 | Student potrafi w 70-79 procentach dobrać odpowiednią metodę analizy termicznej do zbadania właściwości wybranego materiału. | |
4,0 | Student potrafi w 80-89 procentach dobrać odpowiednią metodę analizy termicznej do zbadania właściwości wybranego materiału. | |
4,5 | Student potrafi w 90-95 procentach dobrać odpowiednią metodę analizy termicznej do zbadania właściwości wybranego materiału. | |
5,0 | Student praktycznie bezbłędnie (powyżej 95%) potrafi dobrać odpowiednią metodę analizy termicznej do zbadania właściwości wybranego materiału. | |
KCh_1A_D01-11_U02 Student potrafi interpretować wyniki badań DTA, TG i DSC oraz umie sporządzić sprawozdanie z wykonanego eksperymentu. | 2,0 | Student nie potrafi zinterpretować wyników badań DTA, TG i DSC oraz nie potrafi sporządzić sprawozdania z wykonanego eksperymentu. |
3,0 | Student potrafi w 55-69 procentach zinterpretować wyniki badań DTA, TG i DSC oraz sporządzić sprawozdanie z wykonanego eksperymentu. | |
3,5 | Student potrafi w 70-79 procentach zinterpretować wyniki badań DTA, TG i DSC oraz sporządzić sprawozdanie z wykonanego eksperymentu. | |
4,0 | Student potrafi w 80-89 procentach zinterpretować wyniki badań DTA, TG i DSC oraz sporządzić sprawozdanie z wykonanego eksperymentu. | |
4,5 | Student potrafi w 80-89 procentach zinterpretować wyniki badań DTA, TG i DSC oraz sporządzić sprawozdanie z wykonanego eksperymentu. | |
5,0 | Student praktycznie bezbłędnie (powyżej 95%) potrafi zinterpretować wyniki badań DTA, TG i DSC oraz sporządzić sprawozdanie z wykonanego eksperymentu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D01-11_K01 Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole nad wyznaczonym zadaniem. | 2,0 | Student nie potrafi pracować samodzielnie ani zespołowo nad wyznaczonym zadaniem. |
3,0 | Student potrafi pracować w zespole, ale nie potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem. | |
3,5 | Student potrafi pracować w zespole, ale ma problemy w samodzielnej pracy nad wyznaczonym zadaniem. | |
4,0 | Student dość dobrze radzi sobie w pracy samodzielnej, ale woli pracować w zespole nad powierzonym zadaniem. | |
4,5 | Student potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem, ale ma problemy z nawiązaniem współpracy w zespole. | |
5,0 | Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole nad wyznaczonym zadaniem. | |
KCh_1A_D01-11_K02 Student jest przygotowany do samodzielnego poszerzania swojej wiedzy z zakresu metod analizy termicznej i ich zastosowania w badaniach substancji i materiałów. | 2,0 | Student nie potrafi pogłębiać swojej wiedzy z zakresu metod analizy termicznej i ich zastosowania w badaniach substancji i materialów. |
3,0 | Student pod kierunkiem prowadzącego potrafi pogłębiać swoją wiedzę z zakresu metod analizy termicznej i ich zastosowania w badaniach substancji i materialów. | |
3,5 | Student pod kierunkiem prowadzącego oraz z niewielkim swoim udziałem potrafi pogłębiać wiedzę z zakresu metod analizy termicznej i ich zastosowania w badaniach substancji i materialów. | |
4,0 | Student pod kierunkiem prowadzącego oraz ze znacznym swoim udziałem potrafi pogłębiać wiedzę z zakresu metod analizy termicznej i ich zastosowania w badaniach substancji i materialów. | |
4,5 | Student z niewielkim udziałem prowadzącego oraz ze znacznym swoim udziałem potrafi pogłębiać wiedzę z zakresu metod analizy termicznej i ich zastosowania w badaniach substancji i materialów. | |
5,0 | Student samodzielnie potrafi pogłębiać swoją wiedzę z zakresu metod analizy termicznej i ich zastosowania w badaniach substancji i materialów. |
Literatura podstawowa
- J. Dereń, J. Haber, R. Pampuch, Chemia ciała stałego, PWN, Warszawa, 1997
- D. Schultze, Termiczna analiza różnicowa, PWN, Warszawa, 1974
- Handbook of Thermal Analysis and Calorimetry, vol. 1-5, Elsevier, Amsterdam, 2002, -2008
- W. Zielenkiewicz, Pomiary efektów cieplnych, Centrum Upowszechniania Nauki PAN, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Materiały I-VI Szkoły Analizy Termicznej, WIMiC AGH, Kraków, 1996, -2010