Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia bioorganiczna
Sylabus przedmiotu Metody syntez związków nieorganicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody syntez związków nieorganicznych | ||
Specjalność | Chemia ogólna i analityka chemiczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Ewa Ekiert <Ewa.Dabrowa@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Ewelina Kusiak-Nejman <Ewelina.Kusiak@zut.edu.pl>, Urszula Narkiewicz <Urszula.Narkiewicz@zut.edu.pl>, Mateusz Piz <Mateusz.Piz@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl>, Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej, organicznej i fizycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wpółczesnymi metodami syntezy materialów nieorganicznych |
C-2 | Zdobycie wiedzy umożliwiającej samodzielny dobór najlepszej metody syntezy materiałów nieorganicznych o pożądanych właściwościach |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia wprowadzające. Regulamin pracy i zasady BHP w laboratorium. Prezentacja niezbędnego do wykonania ćwiczeń sprzętu laboratoryjnego i aparatury badawczej. Omówienie sposobu sporządzania sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. Synteza wybranych meta- orto- lub pirowanadanów(V) i fosforanów(V) oraz tlenków mieszanych zawierających metale grup głównych, pobocznych lub przejściowych metodą reakcji w stanie stałym. | 4 |
T-L-2 | Otrzymywanie różnych odmian polimorficznych wybranych tlenków metali z wykorzystaniem organicznych i nieorganicznych prekursorów metali. | 4 |
T-L-3 | Synteza wybranych meta- orto- lub pirowanadanów(V) i fosforanów(V) oraz tlenków mieszanych zawierajacych metale grup głównych, pobocznych lub przejściowych metodami roztworowymi. | 4 |
T-L-4 | Metody oksydacyjno–redukcyjne w syntezie tlenków metali na różnych stopniach utlenienia. (utlenianie metali i tlenków w atmosferze powietrza, redukcja tlenków odpowiednimi metalami w atmosferze gazu inertnego lub redukującego, termiczny rozkład soli do tlenków w atmosferze gazu inernego). | 3 |
T-L-5 | Otrzymywanie nanokrystalicznego wybranego tlenku metalu z grupy cynkowców. | 4 |
T-L-6 | Otrzymywanie nanokrystalicznego wybranego tlenku metalu z grupy pierwiastków zewnętrznoprzejściowych (bloku energetycznego d). | 4 |
T-L-7 | Otrzymywanie nanokrystalicznych azotków wybranych metali grup pobocznych. | 4 |
T-L-8 | Otrzymywanie nanokrystalicznych węglików wybranych metali zakapsułkowanych w węglu. | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Reakcja syntezy. Właściwości substratów i produktów. | 1 |
T-W-2 | Stopień czystości i stopień rozdrobnienia substratów i produktów. Projektowanie właściwości nowych materiałów. Specyfika reakcji biegnących w ciele stałym, w fazie ciekłej , w fazie gazowej oraz reakcji w układach heterogenicznych. | 2 |
T-W-3 | Reakcje w ciele stałym. Reakcje w kontrolowanej atmosferze gazowej (redukującej, utleniającej, inertnej). Synteza z wykorzystaniem nieorganicznych i organicznych prekursorów metali. | 2 |
T-W-4 | Reakcje w fazie ciekłej . Synteza metodami solwatotermalnymi. | 2 |
T-W-5 | Metody otrzymywania nanomateriałów. Klasyfikacja, definicje. | 1 |
T-W-6 | Metody otrzymywania nanomateriałów. Podejście „top-down” i „bottom-up”. | 2 |
T-W-7 | Metody otrzymywania nanomateriałów. Metody syntezy w roztworach. | 2 |
T-W-8 | Metody otrzymywania nanomateriałów. Metody syntezy w fazie gazowej. | 2 |
T-W-9 | Zaliczenie. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Opracowywanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych | 4 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach | 1 |
A-L-4 | Przygotowanie się do kolokwium zaliczającego | 3 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielna analiza treści w oparciu o zalecaną literaturę | 10 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 1 |
A-W-4 | Przygotowanie się do kolokwium zaliczającego | 12 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, objaśnienie i wyjaśnienie |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Sprawozdnie przygotowane po wykonaniu kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D01-04_W01 Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu chemii, metod syntezy związków nieorganicznych i stosowanej w laboratorium aparatury oraz zna odpowienią terminologię i nomenklaturę | KCh_1A_W11, KCh_1A_W01 | — | — | C-1, C-2 | T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
KCh_1A_D01-04_W02 Student zna podstawowe zasady BHP obowiązujące w laboratorium chemicznym i zna zasady związane z wykorzystaniem chemikaliów i ich unieszkodliwianiem | KCh_1A_W06 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D01-04_U01 Student potrafi analizować problemy z zakresu chemii ze szczególnym uwzględnieniem metod syntezy zwiazków nieorganicznych oraz potrafi w oparciu o zadaną specyfikację wybrać odpowiednią metodę syntezy, zaprojektować prosty zestaw aparatury służący do przeprowadzenia syntezy , przeprowadzić syntezę i i ocenić przydatność zastosowanej metody syntezy | KCh_1A_U01, KCh_1A_U03, KCh_1A_U15, KCh_1A_U16 | — | — | C-1, C-2 | T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-W-7, T-W-8, T-W-6 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D01-04_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego uczenia sie przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych | KCh_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
KCh_1A_D01-04_K02 Student potrafi biorąc odpowiedzialność za powierzone do realizacji zadania pracować i wspóldziałać w grupie, przyjmując w niej różne role | KCh_1A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-3, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D01-04_W01 Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu chemii, metod syntezy związków nieorganicznych i stosowanej w laboratorium aparatury oraz zna odpowienią terminologię i nomenklaturę | 2,0 | student uzyska poniżej 55 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się |
3,0 | student uzyskał od 55 do 65 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się | |
3,5 | student uzyskał od 65 do 75 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się | |
4,0 | student uzyskał od 75 do 85 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się | |
4,5 | student uzyskał od 85 do 95 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się | |
5,0 | student uzyskał ponad 95 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się | |
KCh_1A_D01-04_W02 Student zna podstawowe zasady BHP obowiązujące w laboratorium chemicznym i zna zasady związane z wykorzystaniem chemikaliów i ich unieszkodliwianiem | 2,0 | student uzyskał poniżej 55 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się |
3,0 | student uzyskał od 55 do 65 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się | |
3,5 | student uzyskał od 65 do 75 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się | |
4,0 | student uzyskał od 75 do 85 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się | |
4,5 | student uzyskał od 85 do 95 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się | |
5,0 | student uzyskał ponad 95 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D01-04_U01 Student potrafi analizować problemy z zakresu chemii ze szczególnym uwzględnieniem metod syntezy zwiazków nieorganicznych oraz potrafi w oparciu o zadaną specyfikację wybrać odpowiednią metodę syntezy, zaprojektować prosty zestaw aparatury służący do przeprowadzenia syntezy , przeprowadzić syntezę i i ocenić przydatność zastosowanej metody syntezy | 2,0 | student uzyskał poniżej 55 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się |
3,0 | student uzyskał od 55 do 65 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się | |
3,5 | student uzyskał od 65 do 75 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się | |
4,0 | student uzyskał od 75 do 85 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się | |
4,5 | student uzyskał od 85 do 95 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się | |
5,0 | student uzyskał ponad 95 % punktów z zaliczenia dotyczącego tego efektu uczenia się |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D01-04_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego uczenia sie przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych | 2,0 | Student r nie rozumie potrzeby ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych. |
3,0 | Student rozumie w stopniu dostatecznym potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych. | |
3,5 | Student rozumie w stopniu dość dobrym potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych. | |
4,0 | Student rozumie w stopniu dobrym potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych. | |
4,5 | Student rozumie w stopniu ponad dobrym potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych. | |
5,0 | Student rozumie w stopniu bardzo dobrym potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych. | |
KCh_1A_D01-04_K02 Student potrafi biorąc odpowiedzialność za powierzone do realizacji zadania pracować i wspóldziałać w grupie, przyjmując w niej różne role | 2,0 | student nie potrafi biorąc odpowiedzialność za powierzone do realizacji zadania pracować i współdziałać w grupie, przyjmując w niej różne role |
3,0 | student potrafi w stopniu dostatecznym biorąc odpowiedzialność za powierzone do realizacji zadania pracować i współdziałać w grupie, przyjmując w niej różne role | |
3,5 | student potrafi w stopniu dość dobrym biorąc odpowiedzialność za powierzone do realizacji zadania pracować i współdziałać w grupie, przyjmując w niej różne role | |
4,0 | student potrafi w stopniu dobrym biorąc odpowiedzialność za powierzone do realizacji zadania pracować i współdziałać w grupie, przyjmując w niej różne role | |
4,5 | student potrafi w stopniu ponad dobrym biorąc odpowiedzialność za powierzone do realizacji zadania pracować i współdziałać w grupie, przyjmując w niej różne role | |
5,0 | student potrafi w stopniu bardzo dobrym biorąc odpowiedzialność za powierzone do realizacji zadania pracować i współdziałać w grupie, przyjmując w niej różne role |
Literatura podstawowa
- Reren Xu, Wenquin Pang, Qisheng Huo, Editors, Modern Inorganic Synthetic Chemistry, Elsevier, Amsterdam, 2011
- Z. Sarbak, Nieorganiczne materiały nanoporowate, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2009
- J. Dereń, J. Haber, R. Pampuch, Chemia ciała stałego, PWN, Warszawa, 1997
- L. Cademartiri, G.A. Ozin, Nanochemia. Podstawowe koncepcje, PWN, Warszawa, 2011
- K. J. Kurzydlowski, M. Lewandowska, Nanomateriały inżynierskie konstrukcyjne i funkcjonalne, PWN, Warszawa, 2011
- K. J. Kurzydlowski, Nanotechnologie, PWN, Warszawa, 2008