Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia bioorganiczna
Sylabus przedmiotu Chemia polimerów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia polimerów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Wilpiszewska <Katarzyna.Wilpiszewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl>, Wojciech Ignaczak <Wojciech.Ignaczak@zut.edu.pl>, Agnieszka Kozłowska <Agnieszka.Kozlowska@zut.edu.pl>, Beata Schmidt <Beata.Schmidt@zut.edu.pl>, Katarzyna Wilpiszewska <Katarzyna.Wilpiszewska@zut.edu.pl>, Marek Żwir <Marek.Zwir@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | chemia organiczna |
W-2 | podstawy chemii polimerów: definicje, rodzaje średnich ciężarów cząsteczkowych, indeks polidyspersyjności, depolimeryzacja, degradacja. Nazewnictwo. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z budową chemiczna polimerów, ich własciwościami fizykochemicznymi oraz metodami syntezy. |
C-2 | ukształtowanie umiejętności planowania doświadczenia chemicznego oraz interpretacji otrzymanych wyników |
C-3 | kształtowanie umiejętności pracy w grupie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | identyfikacja tworzyw sztucznych - metody instrumentalne i techniczne | 3 |
T-L-2 | synteza polimerów wybranymi metodami (w suspensji, w emulsji, w roztworze) | 15 |
T-L-3 | przetwórstwo tworzyw sztucznych | 7 |
T-L-4 | modyfikacja polimerów naturalnych | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | polimeryzacja rodnikowa: termodynamiczne uwarunkowania polimeryzacji, charakterystyka i etapy polimeryzacji rodnikowej, inhibicja, kinetyka. Techniki polimeryzacji (w masie, roztworze, zawiesinie, w emulsji). Izomeria w polimerach. | 2 |
T-W-2 | Kopolimeryzacja rodnikowa, współczynniki reaktywności. Charakterystyka polimerów otrzymywanych na drodze (ko)polimeryzacji rodnikowej. | 2 |
T-W-3 | polimeryzacja jonowa: kationowa i anionowa. | 2 |
T-W-4 | poliaddycja - mechanizm procesu. Polimery addycyjne: poliuretany, polimoczniki, zywice epoksydowe. | 2 |
T-W-5 | polikondensacja - rodzaje monomerów, grup funkcyjnych, struktura produktu, zależność między punktem żelowania, stopniem postępu reakcji i funkcyjnością. Polikondensacja heterofunkcyjna i homofunkcyjna. Ciężar cząsteczkowy polimeru kondensacyjnego i stopień postępu reakcji, regulowanie ciężaru cząsteczkowego, odwracalność procesu. | 3 |
T-W-6 | Polikondensacja: stan równowagi, funkcje rozkładu ciężarów cząsetczkowych. Reakcje konkurencyjne do reakcji wzrostu łańcucha - cyklizacja, zmiana charakteru grup funkcyjnych (dehydratacja, dekarboksylacja, hydroliza). Kinetyka i katalizatory polikondensacji. Techniki prowadzenia procesu: w stopie, w roztworze, międzyfazowo, w emulsji. Kopolikondensacja. Polimery kondensacyjne. Porównanie procesu polikondensacji z poliaddycją. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | udział w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | praca samodzielna | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | praca samodzielna | 5 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | ćwiczenia produkcyjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie psemne |
S-2 | Ocena formująca: sprawozdanie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_C16_W01 W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien umieć zidentyfikować pojęcia dotyczące chemii polimerów, nazwać i scharakteryzować podstawowe materiały polimerowe. Student powinien byc w stanie przedstawić budowę chemiczną podstawowych polimerów oraz metodę syntezy. | KCh_1A_W05, KCh_1A_W13, KCh_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_C16_U01 w wyniku uczestnictwa w kursie student potrafi przedstawić shcematycznie budowę chemiczną związków polimerowych oraz przypisać je do określonej grupy polimerów. | KCh_1A_U01, KCh_1A_U14 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-L-2, T-L-4, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_C16_K01 kreatywność w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej chemii polimerow, nabycie świadowmości szerokiego stosowania, wpływu i znaczenia materiałów polimerowych na co dzień. | KCh_1A_K01, KCh_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_C16_W01 W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien umieć zidentyfikować pojęcia dotyczące chemii polimerów, nazwać i scharakteryzować podstawowe materiały polimerowe. Student powinien byc w stanie przedstawić budowę chemiczną podstawowych polimerów oraz metodę syntezy. | 2,0 | student nie posiada wiedzy dotyczącej chemii polimerów |
3,0 | student w bardzo ograniczonym zakresie (55-65%) posiada wiedzę dotyczącą chemii polimerów | |
3,5 | student w ograniczonym zakresie (65-75%) posiada wiedzę dotyczącą chemii polimerów | |
4,0 | student w wystarczającym zakresie (75-85%) posiada wiedzę dotyczącą chemii polimerów | |
4,5 | student w zwiększonym zakresie (85-95%) posiada wiedzę dotyczącą chemii polimerów | |
5,0 | student w bardzo dobrym zakresie (95-100%) posiada wiedzę dotyczącą chemii polimerów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_C16_U01 w wyniku uczestnictwa w kursie student potrafi przedstawić shcematycznie budowę chemiczną związków polimerowych oraz przypisać je do określonej grupy polimerów. | 2,0 | student nie potrafi przedstawić budowy chemicznej podstawowych grup polimerów i prowadzić doświadczenie laboratoryjne |
3,0 | student w bardzo organiczonym zakresie (55-65%) potrafi przedstawić budowę chemiczną podstawowych grup polimerów i prowadzić doświadczenie laboratoryjne | |
3,5 | student w organiczonym zakresie (65-75%) potrafi przedstawić budowę chemiczną podstawowych grup polimerów i prowadzić doświadczenie laboratoryjne | |
4,0 | student w wystarczającym zakresie (75-85%) potrafi przedstawić budowę chemiczną podstawowych grup polimerów i prowadzić doświadczenie laboratoryjne | |
4,5 | student w zwiększonym zakresie (85-95%) potrafi przedstawić budowę chemiczną podstawowych grup polimerów i prowadzić doświadczenie laboratoryjne | |
5,0 | student w zwiększonym zakresie (95-100%) potrafi przedstawić budowę chemiczną podstawowych grup polimerów i prowadzić doświadczenie laboratoryjne |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_C16_K01 kreatywność w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej chemii polimerow, nabycie świadowmości szerokiego stosowania, wpływu i znaczenia materiałów polimerowych na co dzień. | 2,0 | Student nie potrafi pracować samodzielnie ani zespołowo nad wyznaczonym zadaniem. |
3,0 | Student potrafi pracować zespołowo, ale nie potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem | |
3,5 | Student potrafi pracować w zespole, ale ma problemy w samodzielnej pracy nad wyznaczonym zadaniem. | |
4,0 | Student dość dobrze radzi sobie w pracy samodzielnej, ale woli pracować w zespole nad powierzonym zadaniem. | |
4,5 | Student potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem, ale ma problemy z nawiązaniem współpracy w zespole. | |
5,0 | Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole nad wyznaczonym zadaniem |
Literatura podstawowa
- praca zbiorowa pod red. Z. Florjańczyk, S. Penczek, chemia polimerów, Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1994
- Jan F. Rabek, Współczesna wiedza o polimerach, PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- A. Ravve, Principles of polymer chemistry, Plenum Press, Londyn, 1995
- W. Szlezyngier, Tworzywa sztuczne: chemia, technologia wytwarzania, właściwości, przetwórstwo, zastosowanie, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów, 2012