Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia bioorganiczna

Sylabus przedmiotu Biochemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biochemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Ekiert <Ewa.Dabrowa@zut.edu.pl>, Joanna Grzechulska-Damszel <Joanna.Grzechulska@zut.edu.pl>, Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 45 2,50,28zaliczenie
laboratoriaL4 15 1,50,36zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 2,00,36zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomośc chemii organicznej i podstawowa wiedza z biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy o podstawowych mechanizmach działania organizmów żywych na poziomie procesów chemicznych i fizyko-chemicznych, o budulcach materii żywej i procesach ich transformacji i biotransformacji, o enzymach, witaminach i podstawoych cyklach biochemicznych, o przechowywaniu i przetwarzaniu informacji genetycznej, o reprodukcji.
C-2Zdobycie wiedzy o metodologii rowziązywania problemów obliczeniowych z dziedziny biochemii
C-3Celem jest wyrobienie spojrzenia na świat żywy, jako na doskonałe połączenie wszelkich rodzajów chemii (organicznej, nieorganicznej, fizycznej) a także informatyki w jedną całośc.
C-4Nabycie umiejętności kojarzenia wymogów biochemii z czynnikami środowiskowymi, znajdowania metod koegzystencji przemysłu i efektów antropogennych z niezaburzoną biologią organizmów.
C-5Nabycie umiejętności przewidywania skutków świadomego zaburzania biochemii w celach terapeutycznych.
C-6Zdobycie świadomości zagrożeń wpływu działalności człowieka prowadzącej do modyfikacji lub unicestwiania gatunków i oddalanie się od zrównoważonego rozwoju
C-7Nabycie umiejętności pracy w grupie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Szybkość, rząd i cząsteczkowość reakcji, stała równowagi2
T-A-2Równowaga kwasowo-zasadowa, aminokwasy jako związki amfoteryczne, właściwości buforowe alfa-aminokwasów karboksylowych2
T-A-3Ciśnienie osmotyczne w ukałdach biologicznych, określanie masy cząsteczkowej biopolimerów2
T-A-4Zastosowanie radioizotopów w badaniach biologicznych. Rodzaje, aktywność właściwa, okres połowicznego rozpadu3
T-A-5Kinetyka reakcji enzymatycznych bez i wobec inhibitorów. Stała Michaelisa.4
T-A-6Metody spektrometryczne w badaniach biochemicznych.2
15
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Zapoznanie sie z zasadami BHP obowiązującymi w laboratorium biochemicznym.1
T-L-2Reakcje charakterystyczne aminokwasów i białek. Wykrywanie aminokwasów. Reakcje strąceniowe białek, denaturacja białek pod wpływem różnych czynników fizyko-chemicznych. Oznaczanie zawartości białek w metodą biuretową. Uzyskiwanie kazeiny z mleka.3
T-L-3Oznaczanie aktywności wybranych enzymów w materiale roślinnym i zwierzęcym.3
T-L-4Reakcje barwne cukrów. Odróżnianie ketoz od aldoz, heksoz od pentoz, monosacharydów od disacharydów.2
T-L-5Określanie zawrtości cukru w soku owocowym.1
T-L-6Właściwości fizyko-chemiczne tłuszczów. Zawrtość wody w tłuszczach zwierzęcych. LIczby tłuszczowe.2
T-L-7Izolacja kwasów nukleinowych z materiału roślinnego.1
T-L-8Elektroforeza kwasów nukleinowych.2
15
wykłady
T-W-1Definicja biochemii. Rys historyczny biochemii. Czym zajmuje się biochemia?1
T-W-2Informacja genetyczna, właściwości podwójnej helisy DNA, komplementarnośc zasad pirymidynowych i purynowych, wodorowe wiązania stabilizujące. RNA, zasady pirymidynowe i purynowe. Uszkodzenia DNA (chemiczne i radiacyjne), poprawnośc enzymatrycznej rekonstrukcji i skutki błędów. Biosynteza białek. Kod genetyczny. Reakacja łańcuchowa polimerazy PCR. Badania genetyczne - podstawowe metody. Zastosowanie badań genetycznych w kryminalistyce.4
T-W-3Aminokwasy, biodostępnośc, budowa. Aminokwasy białkowe (endo- i egzo-genne). Białka proste i złożone u roślin i zwierząt. Konformacja a budowa chemiczna - struktury I-rzędu, II-rzędu, III i wyższe. Wpływ struktury przestrzennej na funkcje białek. Przykłady białek o zmienionej strukturze przestrzennej. Denaturacja białek i czynniki które mogą ją wywołać. Biochemiczna rola białek.9
T-W-4Enzymy, typy enzymów i ich funkcje. Enzymy jako katalizatory. Holoenzym, apoenzym i koenzymy. Działanie koenzymów red-ox, selektywnośc procesów enzymatycznych. Cykle biochemiczne z udziałem enzymów. Kinetyka procesów enzymatycznych, teoria Michaelis-Menten, Inhibowanie procesów enzymatycznych (inhibitor, lek, trucizna), inhibicja kompetycyjna i niekompetycyjna, optimum aktywności enzymatycznej - pH, temperatura. Formy nieaktywne enzymów (proenzymy, zymogeny), uaktywnianie proenzymów. Ekstremoenzymy i ich wykorzystanie w przemyśle i biotechnologii.6
T-W-5Koenzymy a witaminy. Podział witamin i ch funkcje biochemiczne. Awitaminozy, źródła witamin. Acetylo koenzym A (Ac-CoA), udział w procesach biochemicznych.3
T-W-6Cukry proste, formalne wyprowadzenie struktur wszystkich aldoz i ketoz od trioz do heksoz. Disacharydy, polisacharydy, włókna celulozowe, skrobie. Znaczenie biochemiczne cukrów i ich pochodnych.6
T-W-7Glikoliza, reakcja pomostowa i Cykl Krebsa (kwasu cytrynowego) jako podstawowe procesy przemian cukrów prostych.3
T-W-8Tłuszcze: właściwe, woski, tłuszcze złożone (glikolipidy, fosfolipidy - kwas fosfatydowy, kefalina, sfingomielina. Biosynteza enzymatyczna kwasów tłuszczowych, produkcja ciał ketonowych, biodegradacja kwasów tłuszczowych (beta-oksydacja). Znaczenie tłuszczy dla życia i zdrowia organizmów żywych.4
T-W-9Metabolizm cukrów, tłuszczów i białek. Łańcuch oddechowy i tworzenie ATP. Rodzaje oraz sposób powstawanie wolnych rodników w procesach metabolicznych. Znaczenie wolnych rodników. Oddychanie komórkowe w warunkach tlenowych i beztlenowych (w tym oddychanie azotanowe i siarczanowe). Zysk energetyczny oddychania komórkowego. Podstawowe rodzaje fermentacji:ferementacje rozpoczynające się od glikolizy, od cyklu pentozofosforanowego, oraz innych związków.6
T-W-10Fotosynteza jej przebeg w fazie jasnej i ciemnej. Znaczenie procesu fotosyntezy w obiegu węgla oraz dla zmian klimatycznych. Porównanie przebiegu fotosyntezy u roślin C4, C4 i CAM. Cykl Hatcha-Slacka. Znaczenie fotoodychania roślim.3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć13
A-A-3Zapoznanie się z zalecaną literaturą10
A-A-4Przygotowanie się do zaliczeń pisemnych12
50
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Praca własna studenta, przygotowanie się do zajęć, opracowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych21
A-L-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
38
wykłady
A-W-1Udział w wykładach, korzystanie z konsultacji w trakcie wykładu lub po nim45
A-W-2Czytanie zalecanej literatury, przygotowywanie się do egzaminu16
A-W-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
63

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informujący interaktywny, prezentacje multimedialne
M-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykłady - egzamin końcowy pisemny
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia - pisemne sprawdziany w trakcie i kolokwium końcowe
S-3Ocena formująca: Laboratoria - sprawdziany na początku zajęć

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C06_W01
Ma wiedzę na temat ogólnych zasad działania organizmów żywych, o podstawowych typach reakcji chemicznych zachodzących w organizmach, o efektach energetycznych tych reakcji, o budulcach materii ożywionej - ich pochodzeniu, pozyskiwaniu i transformacjach biochemicznych, o przechowywaniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji genetycznej, o głównych zasadach działania leków i trucizn, Nabywa wiedzę umożliwiającą koenzystencję technologii przemysłowych i innych czynników antropogennych z organizmami żywymi.
KCh_1A_W01C-1T-W-8, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-W-2M-1S-1
KCh_1A_C06_W02
Poznaje metody matematyczne wykorzystywane w opracowywaniu wyników i wyciaganiu wniosków z badań fizyko-chemicznych i biochemicznych
KCh_1A_W03, KCh_1A_W04C-2T-W-8, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C06_U01
Ma umiejętnośc wyszukiwania elementarnych procesów biochemicznych w układach biologicznych, rozumie współdziałanie enzymów, białek, cukrów i lipidów w organizmie. Umie przewidywac najważniejsze skutki oddziaływania środowiska (w tym modyfikowanego antropogennie) na organizmy żywe. Rozumie mechanizmy przekazywania informacji genetycznej, przyczyny i skutki jej uszkodzenia. Posługuje się podstawowymi metodami matematycznymi w biochemii, prawidłowo analizuje oraz interpretuje uzyskane wyniki
KCh_1A_U01, KCh_1A_U06C-4, C-3T-W-8, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-W-2M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C06_K02
Ćwiczenia w grupie pozwalają nauczyc współpracy, wzajemnego rozumienia i rzeczowej dyskusji
KCh_1A_K03C-7T-W-8, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-2, M-1, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C06_W01
Ma wiedzę na temat ogólnych zasad działania organizmów żywych, o podstawowych typach reakcji chemicznych zachodzących w organizmach, o efektach energetycznych tych reakcji, o budulcach materii ożywionej - ich pochodzeniu, pozyskiwaniu i transformacjach biochemicznych, o przechowywaniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji genetycznej, o głównych zasadach działania leków i trucizn, Nabywa wiedzę umożliwiającą koenzystencję technologii przemysłowych i innych czynników antropogennych z organizmami żywymi.
2,0Student nie potrafi wymienić podstawowych związków, mających znaczenie dla organizmów żywych.
3,0Zna podstawowe typy budulca biologicznego, zna podstawowe terminy biochemiczne.
3,5Student zna budowę podstawowych związków (około 50%) oraz potrafi omówić ich funkcję. Umie wymienić podstawowe cykle biochemiczne.
4,0Student zna budowę podstawowych związków (około 70%) oraz potrafi omówić ich funkcję. Umie omówić 2 ckyle biochemiczne
4,5Student zna budowę większości (około 90%) oraz funkcję związków mających znaczenie dla organizmów żywych. Umie omówić co najmniej 4 kluczowe cykle biochemiczne.
5,0Student zna budowę większości (powyżej 95%) oraz funkcję związków mających znaczenie dla organizmów żywych. Umie omówić co najmniej 6 kluczowych cykli biochemicznych.
KCh_1A_C06_W02
Poznaje metody matematyczne wykorzystywane w opracowywaniu wyników i wyciaganiu wniosków z badań fizyko-chemicznych i biochemicznych
2,0Nie zna podstawowych pojęć i terminów z zakresu bio-kinetyki
3,0Umie podstawowe pojęcia z zakresu bio-kinetyki
3,5Umie napisać podstawowe równia kinetyczne
4,0Umie zdefiniować podstawowe parametry wpływające na szybkość reakcji biochemicznych i poprzeć to równaniami
4,5Umie zdefiniować wszystkie parametry wpływające na szybkość reakcji biochemicznych
5,0Student umie pzeprowadzić billans dla wybranego procesu biochemicznego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C06_U01
Ma umiejętnośc wyszukiwania elementarnych procesów biochemicznych w układach biologicznych, rozumie współdziałanie enzymów, białek, cukrów i lipidów w organizmie. Umie przewidywac najważniejsze skutki oddziaływania środowiska (w tym modyfikowanego antropogennie) na organizmy żywe. Rozumie mechanizmy przekazywania informacji genetycznej, przyczyny i skutki jej uszkodzenia. Posługuje się podstawowymi metodami matematycznymi w biochemii, prawidłowo analizuje oraz interpretuje uzyskane wyniki
2,0Sudent nie potrafi zastosować zdobytej wiedzy do omówienia znaczenia związków kluczowych dla życia organizmów żywych
3,0Student w 55-69 % potrafi zastosować zdobytą wiedzę do omówienia znaczenia związków kluczowych dla życia organizmów żywych
3,5Student w 70-79% potrafi zastosować zdobytą wiedzę do omówienia znaczenia związków kluczowych dla życia organizmów żywych
4,0Student w 79-89 % potrafi zastosować zdobytą wiedzę do omówienia znaczenia związków kluczowych dla życia organizmów żywych
4,5Student w 79-89 % potrafi zastosować zdobytą wiedzę do omówienia znaczenia związków kluczowych dla życia organizmów żywych
5,0Student praktycznie bezbłędnie (powyżej 95%) potrafi zastosować zdobytą wiedzę do omówienia znaczenia związków kluczowych dla życia organizmów żywych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C06_K02
Ćwiczenia w grupie pozwalają nauczyc współpracy, wzajemnego rozumienia i rzeczowej dyskusji
2,0Student nie potrafi pracować samodzielnie ani zespołowo nad wyznaczonym zadaniem.
3,0Student potrafi pracować zespołowo, ale nie potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem.
3,5Student potrafi pracować w zespole, ale ma problemy w samodzielnej pracy nad wyznaczonym zadaniem.
4,0Student dość dobrze radzi sobie w pracy samodzielnej, ale woli pracować w zespole nad powierzonym zadaniem.
4,5Student potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem, ale ma problemy z nawiązaniem współpracy w zespole
5,0Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole nad wyznaczonym zadaniem.

Literatura podstawowa

  1. R.K. Murray, D.K. Granner, P.A. Mayes, V.W. Rodwell, "Biochemia Harpera", Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2010
  2. Lubert Stryer , Jeremy Berg, John Tymoczko, „Biochemia”, PWN, Warszawa, 2005, 3
  3. Hames B. D., Hooper N. M. , Hames B. D. , Hooper N. M., Krótkie wykłady "Biochemia", PWN, Warszawa, 2010, 1

Literatura dodatkowa

  1. Krzysztof A. Sobiech, Biochemia, AWF, Wrocław
  2. A. Zgirski, R. Gondko, Obliczenia biochemiczne, PWN, Warszawa, 1998
  3. Jerzy Kączkowski, "Podstawy biochemii", WNT, Warszawa, 2010, 15

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Szybkość, rząd i cząsteczkowość reakcji, stała równowagi2
T-A-2Równowaga kwasowo-zasadowa, aminokwasy jako związki amfoteryczne, właściwości buforowe alfa-aminokwasów karboksylowych2
T-A-3Ciśnienie osmotyczne w ukałdach biologicznych, określanie masy cząsteczkowej biopolimerów2
T-A-4Zastosowanie radioizotopów w badaniach biologicznych. Rodzaje, aktywność właściwa, okres połowicznego rozpadu3
T-A-5Kinetyka reakcji enzymatycznych bez i wobec inhibitorów. Stała Michaelisa.4
T-A-6Metody spektrometryczne w badaniach biochemicznych.2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Zapoznanie sie z zasadami BHP obowiązującymi w laboratorium biochemicznym.1
T-L-2Reakcje charakterystyczne aminokwasów i białek. Wykrywanie aminokwasów. Reakcje strąceniowe białek, denaturacja białek pod wpływem różnych czynników fizyko-chemicznych. Oznaczanie zawartości białek w metodą biuretową. Uzyskiwanie kazeiny z mleka.3
T-L-3Oznaczanie aktywności wybranych enzymów w materiale roślinnym i zwierzęcym.3
T-L-4Reakcje barwne cukrów. Odróżnianie ketoz od aldoz, heksoz od pentoz, monosacharydów od disacharydów.2
T-L-5Określanie zawrtości cukru w soku owocowym.1
T-L-6Właściwości fizyko-chemiczne tłuszczów. Zawrtość wody w tłuszczach zwierzęcych. LIczby tłuszczowe.2
T-L-7Izolacja kwasów nukleinowych z materiału roślinnego.1
T-L-8Elektroforeza kwasów nukleinowych.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja biochemii. Rys historyczny biochemii. Czym zajmuje się biochemia?1
T-W-2Informacja genetyczna, właściwości podwójnej helisy DNA, komplementarnośc zasad pirymidynowych i purynowych, wodorowe wiązania stabilizujące. RNA, zasady pirymidynowe i purynowe. Uszkodzenia DNA (chemiczne i radiacyjne), poprawnośc enzymatrycznej rekonstrukcji i skutki błędów. Biosynteza białek. Kod genetyczny. Reakacja łańcuchowa polimerazy PCR. Badania genetyczne - podstawowe metody. Zastosowanie badań genetycznych w kryminalistyce.4
T-W-3Aminokwasy, biodostępnośc, budowa. Aminokwasy białkowe (endo- i egzo-genne). Białka proste i złożone u roślin i zwierząt. Konformacja a budowa chemiczna - struktury I-rzędu, II-rzędu, III i wyższe. Wpływ struktury przestrzennej na funkcje białek. Przykłady białek o zmienionej strukturze przestrzennej. Denaturacja białek i czynniki które mogą ją wywołać. Biochemiczna rola białek.9
T-W-4Enzymy, typy enzymów i ich funkcje. Enzymy jako katalizatory. Holoenzym, apoenzym i koenzymy. Działanie koenzymów red-ox, selektywnośc procesów enzymatycznych. Cykle biochemiczne z udziałem enzymów. Kinetyka procesów enzymatycznych, teoria Michaelis-Menten, Inhibowanie procesów enzymatycznych (inhibitor, lek, trucizna), inhibicja kompetycyjna i niekompetycyjna, optimum aktywności enzymatycznej - pH, temperatura. Formy nieaktywne enzymów (proenzymy, zymogeny), uaktywnianie proenzymów. Ekstremoenzymy i ich wykorzystanie w przemyśle i biotechnologii.6
T-W-5Koenzymy a witaminy. Podział witamin i ch funkcje biochemiczne. Awitaminozy, źródła witamin. Acetylo koenzym A (Ac-CoA), udział w procesach biochemicznych.3
T-W-6Cukry proste, formalne wyprowadzenie struktur wszystkich aldoz i ketoz od trioz do heksoz. Disacharydy, polisacharydy, włókna celulozowe, skrobie. Znaczenie biochemiczne cukrów i ich pochodnych.6
T-W-7Glikoliza, reakcja pomostowa i Cykl Krebsa (kwasu cytrynowego) jako podstawowe procesy przemian cukrów prostych.3
T-W-8Tłuszcze: właściwe, woski, tłuszcze złożone (glikolipidy, fosfolipidy - kwas fosfatydowy, kefalina, sfingomielina. Biosynteza enzymatyczna kwasów tłuszczowych, produkcja ciał ketonowych, biodegradacja kwasów tłuszczowych (beta-oksydacja). Znaczenie tłuszczy dla życia i zdrowia organizmów żywych.4
T-W-9Metabolizm cukrów, tłuszczów i białek. Łańcuch oddechowy i tworzenie ATP. Rodzaje oraz sposób powstawanie wolnych rodników w procesach metabolicznych. Znaczenie wolnych rodników. Oddychanie komórkowe w warunkach tlenowych i beztlenowych (w tym oddychanie azotanowe i siarczanowe). Zysk energetyczny oddychania komórkowego. Podstawowe rodzaje fermentacji:ferementacje rozpoczynające się od glikolizy, od cyklu pentozofosforanowego, oraz innych związków.6
T-W-10Fotosynteza jej przebeg w fazie jasnej i ciemnej. Znaczenie procesu fotosyntezy w obiegu węgla oraz dla zmian klimatycznych. Porównanie przebiegu fotosyntezy u roślin C4, C4 i CAM. Cykl Hatcha-Slacka. Znaczenie fotoodychania roślim.3
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć13
A-A-3Zapoznanie się z zalecaną literaturą10
A-A-4Przygotowanie się do zaliczeń pisemnych12
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Praca własna studenta, przygotowanie się do zajęć, opracowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych21
A-L-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach, korzystanie z konsultacji w trakcie wykładu lub po nim45
A-W-2Czytanie zalecanej literatury, przygotowywanie się do egzaminu16
A-W-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C06_W01Ma wiedzę na temat ogólnych zasad działania organizmów żywych, o podstawowych typach reakcji chemicznych zachodzących w organizmach, o efektach energetycznych tych reakcji, o budulcach materii ożywionej - ich pochodzeniu, pozyskiwaniu i transformacjach biochemicznych, o przechowywaniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji genetycznej, o głównych zasadach działania leków i trucizn, Nabywa wiedzę umożliwiającą koenzystencję technologii przemysłowych i innych czynników antropogennych z organizmami żywymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W01posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie chemii, zna podstawowe koncepcje i teorie chemiczne, zna terminologię, nomenklaturę i jednostki chemiczne
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy o podstawowych mechanizmach działania organizmów żywych na poziomie procesów chemicznych i fizyko-chemicznych, o budulcach materii żywej i procesach ich transformacji i biotransformacji, o enzymach, witaminach i podstawoych cyklach biochemicznych, o przechowywaniu i przetwarzaniu informacji genetycznej, o reprodukcji.
Treści programoweT-W-8Tłuszcze: właściwe, woski, tłuszcze złożone (glikolipidy, fosfolipidy - kwas fosfatydowy, kefalina, sfingomielina. Biosynteza enzymatyczna kwasów tłuszczowych, produkcja ciał ketonowych, biodegradacja kwasów tłuszczowych (beta-oksydacja). Znaczenie tłuszczy dla życia i zdrowia organizmów żywych.
T-W-5Koenzymy a witaminy. Podział witamin i ch funkcje biochemiczne. Awitaminozy, źródła witamin. Acetylo koenzym A (Ac-CoA), udział w procesach biochemicznych.
T-W-3Aminokwasy, biodostępnośc, budowa. Aminokwasy białkowe (endo- i egzo-genne). Białka proste i złożone u roślin i zwierząt. Konformacja a budowa chemiczna - struktury I-rzędu, II-rzędu, III i wyższe. Wpływ struktury przestrzennej na funkcje białek. Przykłady białek o zmienionej strukturze przestrzennej. Denaturacja białek i czynniki które mogą ją wywołać. Biochemiczna rola białek.
T-W-4Enzymy, typy enzymów i ich funkcje. Enzymy jako katalizatory. Holoenzym, apoenzym i koenzymy. Działanie koenzymów red-ox, selektywnośc procesów enzymatycznych. Cykle biochemiczne z udziałem enzymów. Kinetyka procesów enzymatycznych, teoria Michaelis-Menten, Inhibowanie procesów enzymatycznych (inhibitor, lek, trucizna), inhibicja kompetycyjna i niekompetycyjna, optimum aktywności enzymatycznej - pH, temperatura. Formy nieaktywne enzymów (proenzymy, zymogeny), uaktywnianie proenzymów. Ekstremoenzymy i ich wykorzystanie w przemyśle i biotechnologii.
T-W-1Definicja biochemii. Rys historyczny biochemii. Czym zajmuje się biochemia?
T-W-7Glikoliza, reakcja pomostowa i Cykl Krebsa (kwasu cytrynowego) jako podstawowe procesy przemian cukrów prostych.
T-W-9Metabolizm cukrów, tłuszczów i białek. Łańcuch oddechowy i tworzenie ATP. Rodzaje oraz sposób powstawanie wolnych rodników w procesach metabolicznych. Znaczenie wolnych rodników. Oddychanie komórkowe w warunkach tlenowych i beztlenowych (w tym oddychanie azotanowe i siarczanowe). Zysk energetyczny oddychania komórkowego. Podstawowe rodzaje fermentacji:ferementacje rozpoczynające się od glikolizy, od cyklu pentozofosforanowego, oraz innych związków.
T-W-10Fotosynteza jej przebeg w fazie jasnej i ciemnej. Znaczenie procesu fotosyntezy w obiegu węgla oraz dla zmian klimatycznych. Porównanie przebiegu fotosyntezy u roślin C4, C4 i CAM. Cykl Hatcha-Slacka. Znaczenie fotoodychania roślim.
T-W-6Cukry proste, formalne wyprowadzenie struktur wszystkich aldoz i ketoz od trioz do heksoz. Disacharydy, polisacharydy, włókna celulozowe, skrobie. Znaczenie biochemiczne cukrów i ich pochodnych.
T-W-2Informacja genetyczna, właściwości podwójnej helisy DNA, komplementarnośc zasad pirymidynowych i purynowych, wodorowe wiązania stabilizujące. RNA, zasady pirymidynowe i purynowe. Uszkodzenia DNA (chemiczne i radiacyjne), poprawnośc enzymatrycznej rekonstrukcji i skutki błędów. Biosynteza białek. Kod genetyczny. Reakacja łańcuchowa polimerazy PCR. Badania genetyczne - podstawowe metody. Zastosowanie badań genetycznych w kryminalistyce.
Metody nauczaniaM-1Wykład informujący interaktywny, prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykłady - egzamin końcowy pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić podstawowych związków, mających znaczenie dla organizmów żywych.
3,0Zna podstawowe typy budulca biologicznego, zna podstawowe terminy biochemiczne.
3,5Student zna budowę podstawowych związków (około 50%) oraz potrafi omówić ich funkcję. Umie wymienić podstawowe cykle biochemiczne.
4,0Student zna budowę podstawowych związków (około 70%) oraz potrafi omówić ich funkcję. Umie omówić 2 ckyle biochemiczne
4,5Student zna budowę większości (około 90%) oraz funkcję związków mających znaczenie dla organizmów żywych. Umie omówić co najmniej 4 kluczowe cykle biochemiczne.
5,0Student zna budowę większości (powyżej 95%) oraz funkcję związków mających znaczenie dla organizmów żywych. Umie omówić co najmniej 6 kluczowych cykli biochemicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C06_W02Poznaje metody matematyczne wykorzystywane w opracowywaniu wyników i wyciaganiu wniosków z badań fizyko-chemicznych i biochemicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W03zna zjawiska chemiczne i fizyczne zachodzące w przyrodzie oraz potrafi wytłumaczyć obserwowane prawidłowości wykorzystując język matematyki, a w szczególności potrafi samodzielnie odtworzyć podstawowe twierdzenia i prawa
KCh_1A_W04zna metody obliczeniowe i statystyczne stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii i wie jak zastosować odpowiednie metody obliczeniowe i programy komputerowe do ich rozwiązania; zna podstawy programowania oraz inżynierii oprogramowania
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy o metodologii rowziązywania problemów obliczeniowych z dziedziny biochemii
Treści programoweT-W-8Tłuszcze: właściwe, woski, tłuszcze złożone (glikolipidy, fosfolipidy - kwas fosfatydowy, kefalina, sfingomielina. Biosynteza enzymatyczna kwasów tłuszczowych, produkcja ciał ketonowych, biodegradacja kwasów tłuszczowych (beta-oksydacja). Znaczenie tłuszczy dla życia i zdrowia organizmów żywych.
T-W-5Koenzymy a witaminy. Podział witamin i ch funkcje biochemiczne. Awitaminozy, źródła witamin. Acetylo koenzym A (Ac-CoA), udział w procesach biochemicznych.
T-W-3Aminokwasy, biodostępnośc, budowa. Aminokwasy białkowe (endo- i egzo-genne). Białka proste i złożone u roślin i zwierząt. Konformacja a budowa chemiczna - struktury I-rzędu, II-rzędu, III i wyższe. Wpływ struktury przestrzennej na funkcje białek. Przykłady białek o zmienionej strukturze przestrzennej. Denaturacja białek i czynniki które mogą ją wywołać. Biochemiczna rola białek.
T-W-4Enzymy, typy enzymów i ich funkcje. Enzymy jako katalizatory. Holoenzym, apoenzym i koenzymy. Działanie koenzymów red-ox, selektywnośc procesów enzymatycznych. Cykle biochemiczne z udziałem enzymów. Kinetyka procesów enzymatycznych, teoria Michaelis-Menten, Inhibowanie procesów enzymatycznych (inhibitor, lek, trucizna), inhibicja kompetycyjna i niekompetycyjna, optimum aktywności enzymatycznej - pH, temperatura. Formy nieaktywne enzymów (proenzymy, zymogeny), uaktywnianie proenzymów. Ekstremoenzymy i ich wykorzystanie w przemyśle i biotechnologii.
T-W-1Definicja biochemii. Rys historyczny biochemii. Czym zajmuje się biochemia?
T-W-7Glikoliza, reakcja pomostowa i Cykl Krebsa (kwasu cytrynowego) jako podstawowe procesy przemian cukrów prostych.
T-W-9Metabolizm cukrów, tłuszczów i białek. Łańcuch oddechowy i tworzenie ATP. Rodzaje oraz sposób powstawanie wolnych rodników w procesach metabolicznych. Znaczenie wolnych rodników. Oddychanie komórkowe w warunkach tlenowych i beztlenowych (w tym oddychanie azotanowe i siarczanowe). Zysk energetyczny oddychania komórkowego. Podstawowe rodzaje fermentacji:ferementacje rozpoczynające się od glikolizy, od cyklu pentozofosforanowego, oraz innych związków.
T-W-10Fotosynteza jej przebeg w fazie jasnej i ciemnej. Znaczenie procesu fotosyntezy w obiegu węgla oraz dla zmian klimatycznych. Porównanie przebiegu fotosyntezy u roślin C4, C4 i CAM. Cykl Hatcha-Slacka. Znaczenie fotoodychania roślim.
T-W-6Cukry proste, formalne wyprowadzenie struktur wszystkich aldoz i ketoz od trioz do heksoz. Disacharydy, polisacharydy, włókna celulozowe, skrobie. Znaczenie biochemiczne cukrów i ich pochodnych.
T-W-2Informacja genetyczna, właściwości podwójnej helisy DNA, komplementarnośc zasad pirymidynowych i purynowych, wodorowe wiązania stabilizujące. RNA, zasady pirymidynowe i purynowe. Uszkodzenia DNA (chemiczne i radiacyjne), poprawnośc enzymatrycznej rekonstrukcji i skutki błędów. Biosynteza białek. Kod genetyczny. Reakacja łańcuchowa polimerazy PCR. Badania genetyczne - podstawowe metody. Zastosowanie badań genetycznych w kryminalistyce.
T-A-1Szybkość, rząd i cząsteczkowość reakcji, stała równowagi
T-A-2Równowaga kwasowo-zasadowa, aminokwasy jako związki amfoteryczne, właściwości buforowe alfa-aminokwasów karboksylowych
T-A-3Ciśnienie osmotyczne w ukałdach biologicznych, określanie masy cząsteczkowej biopolimerów
T-A-4Zastosowanie radioizotopów w badaniach biologicznych. Rodzaje, aktywność właściwa, okres połowicznego rozpadu
T-A-5Kinetyka reakcji enzymatycznych bez i wobec inhibitorów. Stała Michaelisa.
T-A-6Metody spektrometryczne w badaniach biochemicznych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
M-1Wykład informujący interaktywny, prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykłady - egzamin końcowy pisemny
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia - pisemne sprawdziany w trakcie i kolokwium końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć i terminów z zakresu bio-kinetyki
3,0Umie podstawowe pojęcia z zakresu bio-kinetyki
3,5Umie napisać podstawowe równia kinetyczne
4,0Umie zdefiniować podstawowe parametry wpływające na szybkość reakcji biochemicznych i poprzeć to równaniami
4,5Umie zdefiniować wszystkie parametry wpływające na szybkość reakcji biochemicznych
5,0Student umie pzeprowadzić billans dla wybranego procesu biochemicznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C06_U01Ma umiejętnośc wyszukiwania elementarnych procesów biochemicznych w układach biologicznych, rozumie współdziałanie enzymów, białek, cukrów i lipidów w organizmie. Umie przewidywac najważniejsze skutki oddziaływania środowiska (w tym modyfikowanego antropogennie) na organizmy żywe. Rozumie mechanizmy przekazywania informacji genetycznej, przyczyny i skutki jej uszkodzenia. Posługuje się podstawowymi metodami matematycznymi w biochemii, prawidłowo analizuje oraz interpretuje uzyskane wyniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U01potrafi analizować problemy z zakresu chemii, w szczególności problemy o charakterze utylitarnym oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody
KCh_1A_U06potrafi przedstawić w sposób przystępny podstawowe zagadnienia i problemy natury chemicznej
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności kojarzenia wymogów biochemii z czynnikami środowiskowymi, znajdowania metod koegzystencji przemysłu i efektów antropogennych z niezaburzoną biologią organizmów.
C-3Celem jest wyrobienie spojrzenia na świat żywy, jako na doskonałe połączenie wszelkich rodzajów chemii (organicznej, nieorganicznej, fizycznej) a także informatyki w jedną całośc.
Treści programoweT-W-8Tłuszcze: właściwe, woski, tłuszcze złożone (glikolipidy, fosfolipidy - kwas fosfatydowy, kefalina, sfingomielina. Biosynteza enzymatyczna kwasów tłuszczowych, produkcja ciał ketonowych, biodegradacja kwasów tłuszczowych (beta-oksydacja). Znaczenie tłuszczy dla życia i zdrowia organizmów żywych.
T-W-5Koenzymy a witaminy. Podział witamin i ch funkcje biochemiczne. Awitaminozy, źródła witamin. Acetylo koenzym A (Ac-CoA), udział w procesach biochemicznych.
T-W-3Aminokwasy, biodostępnośc, budowa. Aminokwasy białkowe (endo- i egzo-genne). Białka proste i złożone u roślin i zwierząt. Konformacja a budowa chemiczna - struktury I-rzędu, II-rzędu, III i wyższe. Wpływ struktury przestrzennej na funkcje białek. Przykłady białek o zmienionej strukturze przestrzennej. Denaturacja białek i czynniki które mogą ją wywołać. Biochemiczna rola białek.
T-W-4Enzymy, typy enzymów i ich funkcje. Enzymy jako katalizatory. Holoenzym, apoenzym i koenzymy. Działanie koenzymów red-ox, selektywnośc procesów enzymatycznych. Cykle biochemiczne z udziałem enzymów. Kinetyka procesów enzymatycznych, teoria Michaelis-Menten, Inhibowanie procesów enzymatycznych (inhibitor, lek, trucizna), inhibicja kompetycyjna i niekompetycyjna, optimum aktywności enzymatycznej - pH, temperatura. Formy nieaktywne enzymów (proenzymy, zymogeny), uaktywnianie proenzymów. Ekstremoenzymy i ich wykorzystanie w przemyśle i biotechnologii.
T-W-1Definicja biochemii. Rys historyczny biochemii. Czym zajmuje się biochemia?
T-W-7Glikoliza, reakcja pomostowa i Cykl Krebsa (kwasu cytrynowego) jako podstawowe procesy przemian cukrów prostych.
T-W-9Metabolizm cukrów, tłuszczów i białek. Łańcuch oddechowy i tworzenie ATP. Rodzaje oraz sposób powstawanie wolnych rodników w procesach metabolicznych. Znaczenie wolnych rodników. Oddychanie komórkowe w warunkach tlenowych i beztlenowych (w tym oddychanie azotanowe i siarczanowe). Zysk energetyczny oddychania komórkowego. Podstawowe rodzaje fermentacji:ferementacje rozpoczynające się od glikolizy, od cyklu pentozofosforanowego, oraz innych związków.
T-W-10Fotosynteza jej przebeg w fazie jasnej i ciemnej. Znaczenie procesu fotosyntezy w obiegu węgla oraz dla zmian klimatycznych. Porównanie przebiegu fotosyntezy u roślin C4, C4 i CAM. Cykl Hatcha-Slacka. Znaczenie fotoodychania roślim.
T-W-6Cukry proste, formalne wyprowadzenie struktur wszystkich aldoz i ketoz od trioz do heksoz. Disacharydy, polisacharydy, włókna celulozowe, skrobie. Znaczenie biochemiczne cukrów i ich pochodnych.
T-W-2Informacja genetyczna, właściwości podwójnej helisy DNA, komplementarnośc zasad pirymidynowych i purynowych, wodorowe wiązania stabilizujące. RNA, zasady pirymidynowe i purynowe. Uszkodzenia DNA (chemiczne i radiacyjne), poprawnośc enzymatrycznej rekonstrukcji i skutki błędów. Biosynteza białek. Kod genetyczny. Reakacja łańcuchowa polimerazy PCR. Badania genetyczne - podstawowe metody. Zastosowanie badań genetycznych w kryminalistyce.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
M-1Wykład informujący interaktywny, prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykłady - egzamin końcowy pisemny
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia - pisemne sprawdziany w trakcie i kolokwium końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Sudent nie potrafi zastosować zdobytej wiedzy do omówienia znaczenia związków kluczowych dla życia organizmów żywych
3,0Student w 55-69 % potrafi zastosować zdobytą wiedzę do omówienia znaczenia związków kluczowych dla życia organizmów żywych
3,5Student w 70-79% potrafi zastosować zdobytą wiedzę do omówienia znaczenia związków kluczowych dla życia organizmów żywych
4,0Student w 79-89 % potrafi zastosować zdobytą wiedzę do omówienia znaczenia związków kluczowych dla życia organizmów żywych
4,5Student w 79-89 % potrafi zastosować zdobytą wiedzę do omówienia znaczenia związków kluczowych dla życia organizmów żywych
5,0Student praktycznie bezbłędnie (powyżej 95%) potrafi zastosować zdobytą wiedzę do omówienia znaczenia związków kluczowych dla życia organizmów żywych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C06_K02Ćwiczenia w grupie pozwalają nauczyc współpracy, wzajemnego rozumienia i rzeczowej dyskusji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-7Nabycie umiejętności pracy w grupie
Treści programoweT-W-8Tłuszcze: właściwe, woski, tłuszcze złożone (glikolipidy, fosfolipidy - kwas fosfatydowy, kefalina, sfingomielina. Biosynteza enzymatyczna kwasów tłuszczowych, produkcja ciał ketonowych, biodegradacja kwasów tłuszczowych (beta-oksydacja). Znaczenie tłuszczy dla życia i zdrowia organizmów żywych.
T-W-5Koenzymy a witaminy. Podział witamin i ch funkcje biochemiczne. Awitaminozy, źródła witamin. Acetylo koenzym A (Ac-CoA), udział w procesach biochemicznych.
T-W-3Aminokwasy, biodostępnośc, budowa. Aminokwasy białkowe (endo- i egzo-genne). Białka proste i złożone u roślin i zwierząt. Konformacja a budowa chemiczna - struktury I-rzędu, II-rzędu, III i wyższe. Wpływ struktury przestrzennej na funkcje białek. Przykłady białek o zmienionej strukturze przestrzennej. Denaturacja białek i czynniki które mogą ją wywołać. Biochemiczna rola białek.
T-W-4Enzymy, typy enzymów i ich funkcje. Enzymy jako katalizatory. Holoenzym, apoenzym i koenzymy. Działanie koenzymów red-ox, selektywnośc procesów enzymatycznych. Cykle biochemiczne z udziałem enzymów. Kinetyka procesów enzymatycznych, teoria Michaelis-Menten, Inhibowanie procesów enzymatycznych (inhibitor, lek, trucizna), inhibicja kompetycyjna i niekompetycyjna, optimum aktywności enzymatycznej - pH, temperatura. Formy nieaktywne enzymów (proenzymy, zymogeny), uaktywnianie proenzymów. Ekstremoenzymy i ich wykorzystanie w przemyśle i biotechnologii.
T-W-1Definicja biochemii. Rys historyczny biochemii. Czym zajmuje się biochemia?
T-W-7Glikoliza, reakcja pomostowa i Cykl Krebsa (kwasu cytrynowego) jako podstawowe procesy przemian cukrów prostych.
T-W-9Metabolizm cukrów, tłuszczów i białek. Łańcuch oddechowy i tworzenie ATP. Rodzaje oraz sposób powstawanie wolnych rodników w procesach metabolicznych. Znaczenie wolnych rodników. Oddychanie komórkowe w warunkach tlenowych i beztlenowych (w tym oddychanie azotanowe i siarczanowe). Zysk energetyczny oddychania komórkowego. Podstawowe rodzaje fermentacji:ferementacje rozpoczynające się od glikolizy, od cyklu pentozofosforanowego, oraz innych związków.
T-W-10Fotosynteza jej przebeg w fazie jasnej i ciemnej. Znaczenie procesu fotosyntezy w obiegu węgla oraz dla zmian klimatycznych. Porównanie przebiegu fotosyntezy u roślin C4, C4 i CAM. Cykl Hatcha-Slacka. Znaczenie fotoodychania roślim.
T-W-6Cukry proste, formalne wyprowadzenie struktur wszystkich aldoz i ketoz od trioz do heksoz. Disacharydy, polisacharydy, włókna celulozowe, skrobie. Znaczenie biochemiczne cukrów i ich pochodnych.
T-W-2Informacja genetyczna, właściwości podwójnej helisy DNA, komplementarnośc zasad pirymidynowych i purynowych, wodorowe wiązania stabilizujące. RNA, zasady pirymidynowe i purynowe. Uszkodzenia DNA (chemiczne i radiacyjne), poprawnośc enzymatrycznej rekonstrukcji i skutki błędów. Biosynteza białek. Kod genetyczny. Reakacja łańcuchowa polimerazy PCR. Badania genetyczne - podstawowe metody. Zastosowanie badań genetycznych w kryminalistyce.
T-A-1Szybkość, rząd i cząsteczkowość reakcji, stała równowagi
T-A-2Równowaga kwasowo-zasadowa, aminokwasy jako związki amfoteryczne, właściwości buforowe alfa-aminokwasów karboksylowych
T-A-3Ciśnienie osmotyczne w ukałdach biologicznych, określanie masy cząsteczkowej biopolimerów
T-A-4Zastosowanie radioizotopów w badaniach biologicznych. Rodzaje, aktywność właściwa, okres połowicznego rozpadu
T-A-5Kinetyka reakcji enzymatycznych bez i wobec inhibitorów. Stała Michaelisa.
T-A-6Metody spektrometryczne w badaniach biochemicznych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
M-1Wykład informujący interaktywny, prezentacje multimedialne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykłady - egzamin końcowy pisemny
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia - pisemne sprawdziany w trakcie i kolokwium końcowe
S-3Ocena formująca: Laboratoria - sprawdziany na początku zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować samodzielnie ani zespołowo nad wyznaczonym zadaniem.
3,0Student potrafi pracować zespołowo, ale nie potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem.
3,5Student potrafi pracować w zespole, ale ma problemy w samodzielnej pracy nad wyznaczonym zadaniem.
4,0Student dość dobrze radzi sobie w pracy samodzielnej, ale woli pracować w zespole nad powierzonym zadaniem.
4,5Student potrafi pracować samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem, ale ma problemy z nawiązaniem współpracy w zespole
5,0Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole nad wyznaczonym zadaniem.