Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia bioorganiczna

Sylabus przedmiotu Matematyka stosowana II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka stosowana II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Latzke <malgorzata.latzke@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka I i II
W-2Matematyka stosowana I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności analizowania danych fizyko-chemicznych z użyciem metod statystycznych.
C-2Nabycie umieętności analizowania modeli zjawisk chemicznych z wykorzystaniem metod obliczeniowych regresji liniowej i nieliniowej.
C-3Nabycie umiejętności planowania i optymalizacji eksperymentów fizyko-chemicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Szacowanie parametrów rozkładów zmiennych losowych.1
T-A-2Wyznaczania przedziałów ufności.1
T-A-3Weryfikacja Hipotez statystycznych.1
T-A-4Ocena współczynnika korelacji. Badanie istotności korelacji.1
T-A-5Rozwiązywanie zagadnień regresji liniowej i nieliniowej z użyciem programu STATISTICA.3
T-A-6Analiza wybranych danych empirycznych.1
T-A-7Planowanie eksperymentu w środowisku programów MATHEMATICA i STATISTICA6
T-A-8Kolokwium1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia statystyki i rachunku prawdopodobieństwa. Zmienne losowe.1
T-W-2Podstawowe rozkłady statystyczne: rozkład Poissona, rozkład Gaussa, rozkład t-Studenta.1
T-W-3Szacowanie parametrów rozkładów zmiennych losowych. Wyznaczania przedziałów ufności.1
T-W-4Hipotezy statystyczne i ich weryfikacja.1
T-W-5Analiza wariancji. Korelacja. Ocena współczynnika korelacji. Badanie istotności korelacji.1
T-W-6Regresja. Model regresji. Funkcja straty. Określenie błędu aproksymacji.1
T-W-7Ocena statystyczna modeli liniowych i nieliniowych.1
T-W-8Algorytmy rozwiązywanie zagadnień regresji: regresja liniowa pojedyncza i wielokrotna, regresja wielomianowa, regresja nieliniowa.3
T-W-9Metody planowania eksperymentu.1
T-W-10Planowanie dwupoziomowe i trójpoziomowe.1
T-W-11Planowanie wielopoziomowe: planowanie kompozycyjne,planowanie ortogonalne,planowanie rotabilne.2
T-W-12Planowanie optymalne.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury.11
A-A-3Konsultacje.2
A-A-4Przygotowanie do kolokwium.10
38
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury.11
A-W-3Przygotowanie do kolokwium12
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia audytoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium z ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C04a_W01
Zna techniki matematyki wyższej, w tym metody statystyczne i planowania eksperymentu, w zakresie niezbędnym dla ilościowego opisu, zrozumienia oraz modelowania podstawowych zjawisk i procesów chemicznych.
KCh_1A_W02C-1, C-2, C-3T-W-10, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-12, T-W-8, T-W-11M-1, M-2S-1, S-2, S-3
KCh_1A_C04a_W02
Zna metody obliczeniowe i statystyczne stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii i wie jak zastosować odpowiednie metody obliczeniowe i programy komputerowe do ich rozwiązania.
KCh_1A_W04C-1, C-2, C-3T-W-10, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-12, T-W-8, T-W-11, T-A-7, T-A-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C04a_U01
Potrafi wykorzystać metody numeryczne i analityczne do formułowania zadań, rozwiązania problemów matematycznych i inżynierskich oraz analizy uzyskanych danych pomiarowych; posiada umiejętność stosowania podstawowych pakietów oprogramowania.
KCh_1A_U04C-1, C-2, C-3T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3
KCh_1A_C04a_U02
Potrafi planować badania doświadczalne w zakresie chemii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski w oparciu o metody statystyczne oraz metody planowania eksperymentów.
KCh_1A_U03C-3T-W-10, T-W-9, T-W-12, T-W-11, T-A-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_C04a_K01
Rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych w zakresie metod matematycznych stosowanych do analizy zjawisk chemicznych.
KCh_1A_K01C-1, C-2, C-3T-A-6, T-A-5M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C04a_W01
Zna techniki matematyki wyższej, w tym metody statystyczne i planowania eksperymentu, w zakresie niezbędnym dla ilościowego opisu, zrozumienia oraz modelowania podstawowych zjawisk i procesów chemicznych.
2,0Nie zna podstawowych technik matematyki wyższej, w tym metoy statystycznych i planowania eksperymentu, dla ilościowego opisu, zrozumienia oraz modelowania podstawowych zjawisk i procesów chemicznych.
3,0Zna podstawowe techniki matematyki wyższej, w tym metody statystyczne i planowania eksperymentu, w zakresie niezbędnym dla ilościowego opisu, zrozumienia oraz modelowania podstawowych zjawisk i procesów chemicznych.
3,5Zna i potrafi dobrać podstawowe techniki matematyki wyższej, w tym metody statystyczne i planowania eksperymentu, dla ilościowego opisu, zrozumienia oraz modelowania podstawowych zjawisk i procesów chemicznych.
4,0Zna i potrafi dobrać rozszerzone techniki matematyki wyższej, w tym metody statystyczne i planowania eksperymentu, dla ilościowego opisu, zrozumienia oraz modelowania podstawowych zjawisk i procesów chemicznych.
4,5Zna, potrafi dobrać i zaproponować adaptację rozszerzonych technik matematyki wyższej, w tym metod statystycznych i planowania eksperymentu, dla ilościowego opisu, zrozumienia oraz modelowania podstawowych zjawisk i procesów chemicznych.
5,0Zna, potrafi dobrać i zaproponować adaptację złożonych technik matematyki wyższej, w tym metod statystycznych i planowania eksperymentu, dla ilościowego opisu, zrozumienia oraz modelowania podstawowych zjawisk i procesów chemicznych.
KCh_1A_C04a_W02
Zna metody obliczeniowe i statystyczne stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii i wie jak zastosować odpowiednie metody obliczeniowe i programy komputerowe do ich rozwiązania.
2,0Nie zna podstawowych metod obliczeniowych i statystycznych stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii.
3,0Zna podstawowe metody obliczeniowe i statystyczne stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii.
3,5Zna podstawowe metody obliczeniowe i statystyczne stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii oraz wie jak zastosować odpowiednie metody obliczeniowe i programy komputerowe do ich rozwiązania.
4,0Zna rozszerzone metody obliczeniowe i statystyczne stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii oraz wie jak zastosować odpowiednie metody obliczeniowe i programy komputerowe do ich rozwiązania.
4,5Zna rozszerzone metody obliczeniowe i statystyczne stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii oraz wie jak zastosować i zaadoptować odpowiednie metody obliczeniowe i programy komputerowe do ich rozwiązania.
5,0Zna złożone metody obliczeniowe i statystyczne stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii oraz wie jak zastosować i zaadoptować odpowiednie metody obliczeniowe i programy komputerowe do ich rozwiązania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C04a_U01
Potrafi wykorzystać metody numeryczne i analityczne do formułowania zadań, rozwiązania problemów matematycznych i inżynierskich oraz analizy uzyskanych danych pomiarowych; posiada umiejętność stosowania podstawowych pakietów oprogramowania.
2,0Nie potrafi wykorzystac prostych metod numerycznych i analitycznych do formułowania zadań, rozwiązania problemów matematycznych i inżynierskich oraz analizy uzyskanych danych pomiarowych, także za pomocą podstawowych pakietów oprogramowania.
3,0Wykorzystuje proste metody numeryczne i analityczne do formułowania zadań, rozwiązania problemów matematycznych i inżynierskich oraz analizy uzyskanych danych pomiarowych, także za pomocą podstawowych pakietów oprogramowania.
3,5Wykorzystuje podstawowe metody numeryczne i analityczne do formułowania zadań, rozwiązania problemów matematycznych i inżynierskich oraz analizy uzyskanych danych pomiarowych, także za pomocą podstawowych pakietów oprogramowania.
4,0Wykorzystuje rozszerzone metody numeryczne i analityczne do formułowania zadań, rozwiązania problemów matematycznych i inżynierskich oraz analizy uzyskanych danych pomiarowych, także za pomocą rozszerzonych pakietów oprogramowania.
4,5Wykorzystuje i modyfikuje rozszerzone metody numeryczne i analityczne do formułowania zadań, rozwiązania problemów matematycznych i inżynierskich oraz analizy uzyskanych danych pomiarowych, także za pomocą rozszerzonych pakietów oprogramowania.
5,0Wykorzystuje i modyfikuje zaawansowane metody numeryczne i analityczne do formułowania zadań, rozwiązania problemów matematycznych i inżynierskich oraz analizy uzyskanych danych pomiarowych, także za pomocą rozszerzonych pakietów oprogramowania.
KCh_1A_C04a_U02
Potrafi planować badania doświadczalne w zakresie chemii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski w oparciu o metody statystyczne oraz metody planowania eksperymentów.
2,0Nie umie planować prostych badań doświadczalnych w zakresie chemii, interpretować uzyskanych wyników i wyciągać wnioski w oparciu o podstawowe metody statystyczne oraz metody planowania eksperymentów.
3,0Umie planować proste badania doświadczalne w zakresie chemii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski w oparciu o podstawowe metody statystyczne oraz metody planowania eksperymentów.
3,5Umie planować wieloczynnikowe badania doświadczalne w zakresie chemii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski w oparciu o podstawowe metody statystyczne oraz metody planowania eksperymentów.
4,0Umie planować wieloczynnikowe badania doświadczalne w zakresie chemii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski w oparciu o rozszerzone metody statystyczne oraz metody planowania eksperymentów.
4,5Umie planować złożone wieloczynnikowe badania doświadczalne w zakresie chemii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski w oparciu o rozszerzone metody statystyczne oraz metody planowania eksperymentów.
5,0Umie planować złożone wieloczynnikowe badania doświadczalne w zakresie chemii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski w oparciu o własne adaptacje rozszerzonych metod statystycznych oraz metod planowania eksperymentów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_C04a_K01
Rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych w zakresie metod matematycznych stosowanych do analizy zjawisk chemicznych.
2,0Nie umie uczyć się w celu podnoszenia swoich podstawowych kompetencji zawodowych i osobistych w zakresie podstawowych metod matematycznych stosowanych do analizy zjawisk chemicznych.
3,0Umie uczyć się w celu podnoszenia swoich podstawowych kompetencji zawodowych i osobistych w zakresie podstawowych metod matematycznych stosowanych do analizy zjawisk chemicznych.
3,5Umie w sposób ciągły uczyć się w celu podnoszenia swoich podstawowych kompetencji zawodowych i osobistych w zakresie podstawowych metod matematycznych stosowanych do analizy zjawisk chemicznych.
4,0Umie w sposób ciągły uczyć się w celu podnoszenia swoich podstawowych kompetencji zawodowych i osobistych w zakresie zaawansowanych metod matematycznych stosowanych do analizy zjawisk chemicznych.
4,5Umie w sposób ciągły i samodzielny uczyć się w celu podnoszenia swoich podstawowych kompetencji zawodowych i osobistych w zakresie zaawansowanych metod matematycznych stosowanych do analizy zjawisk chemicznych.
5,0Umie w sposób ciągły i samodzielny uczyć się w celu podnoszenia swoich ponadprzeciętnych kompetencji zawodowych i osobistych w zakresie zaawansowanych metod matematycznych stosowanych do analizy zjawisk chemicznych.

Literatura podstawowa

  1. Doerffel K., Statystyka dla chemików analityków, WNT, Warszawa, 1989
  2. Łomnicki A., Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, WNT, Warszawa, 1995
  3. Czermiński J.B., Iwasiewicz A., Paszek Z., Sikorski A., Metody statystyczne dla chemików, PWN, Warszawa, 1992
  4. Łomnicki A., Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, Warszawa, 1999
  5. Draper N. R., Smith H., Analiza Regresji Stosowana, PWN, Warszawa, 1973
  6. Strzałkowski A., Śliżyński A., Matematyczne metody opracowywania wyników pomiarów, PWN, Warszawa, 1978
  7. Mańczak K., Technika Planowania Eksperymentu, WNT, Warszawa, 1976
  8. Atkinson A. C., Donev A. N., Optimum Experimental Designs, Oxford Science Publications, Oxford, 2007
  9. Rafajłowicz E., Algorytmy Planowania Eksperymentu z Implementacjami w Środowisku MATHEMATICA, Akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Krysicki W., Bartos J., Dyczka W., Królikowska K., Wasilewski M., Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach, PWN, Warszawa, 1997
  2. Gondko R., Zgirski A., Adamska M., Biostatystyka w zadaniach, Wydawnictwo UŁ, Łódź, 2001
  3. Taylor J.R., Wstęp do analizy błędu pomiarowego, WNT, Warszawa, 1995
  4. Kukuła K., Elementy statystyki w zadaniach, PWN, Warszawa, 1998
  5. Bożyk Z., Rudzki W., Metody statystyczne w badaniu jakości produktów żywnościowych i chemicznych, WNT, Warszawa, 1977

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Szacowanie parametrów rozkładów zmiennych losowych.1
T-A-2Wyznaczania przedziałów ufności.1
T-A-3Weryfikacja Hipotez statystycznych.1
T-A-4Ocena współczynnika korelacji. Badanie istotności korelacji.1
T-A-5Rozwiązywanie zagadnień regresji liniowej i nieliniowej z użyciem programu STATISTICA.3
T-A-6Analiza wybranych danych empirycznych.1
T-A-7Planowanie eksperymentu w środowisku programów MATHEMATICA i STATISTICA6
T-A-8Kolokwium1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia statystyki i rachunku prawdopodobieństwa. Zmienne losowe.1
T-W-2Podstawowe rozkłady statystyczne: rozkład Poissona, rozkład Gaussa, rozkład t-Studenta.1
T-W-3Szacowanie parametrów rozkładów zmiennych losowych. Wyznaczania przedziałów ufności.1
T-W-4Hipotezy statystyczne i ich weryfikacja.1
T-W-5Analiza wariancji. Korelacja. Ocena współczynnika korelacji. Badanie istotności korelacji.1
T-W-6Regresja. Model regresji. Funkcja straty. Określenie błędu aproksymacji.1
T-W-7Ocena statystyczna modeli liniowych i nieliniowych.1
T-W-8Algorytmy rozwiązywanie zagadnień regresji: regresja liniowa pojedyncza i wielokrotna, regresja wielomianowa, regresja nieliniowa.3
T-W-9Metody planowania eksperymentu.1
T-W-10Planowanie dwupoziomowe i trójpoziomowe.1
T-W-11Planowanie wielopoziomowe: planowanie kompozycyjne,planowanie ortogonalne,planowanie rotabilne.2
T-W-12Planowanie optymalne.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury.11
A-A-3Konsultacje.2
A-A-4Przygotowanie do kolokwium.10
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury.11
A-W-3Przygotowanie do kolokwium12
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C04a_W01Zna techniki matematyki wyższej, w tym metody statystyczne i planowania eksperymentu, w zakresie niezbędnym dla ilościowego opisu, zrozumienia oraz modelowania podstawowych zjawisk i procesów chemicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W02zna techniki matematyki wyższej w zakresie niezbędnym dla ilościowego opisu, zrozumienia oraz modelowania podstawowych zjawisk i procesów chemicznych
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności analizowania danych fizyko-chemicznych z użyciem metod statystycznych.
C-2Nabycie umieętności analizowania modeli zjawisk chemicznych z wykorzystaniem metod obliczeniowych regresji liniowej i nieliniowej.
C-3Nabycie umiejętności planowania i optymalizacji eksperymentów fizyko-chemicznych.
Treści programoweT-W-10Planowanie dwupoziomowe i trójpoziomowe.
T-W-9Metody planowania eksperymentu.
T-W-1Podstawowe pojęcia statystyki i rachunku prawdopodobieństwa. Zmienne losowe.
T-W-2Podstawowe rozkłady statystyczne: rozkład Poissona, rozkład Gaussa, rozkład t-Studenta.
T-W-3Szacowanie parametrów rozkładów zmiennych losowych. Wyznaczania przedziałów ufności.
T-W-4Hipotezy statystyczne i ich weryfikacja.
T-W-5Analiza wariancji. Korelacja. Ocena współczynnika korelacji. Badanie istotności korelacji.
T-W-6Regresja. Model regresji. Funkcja straty. Określenie błędu aproksymacji.
T-W-7Ocena statystyczna modeli liniowych i nieliniowych.
T-W-12Planowanie optymalne.
T-W-8Algorytmy rozwiązywanie zagadnień regresji: regresja liniowa pojedyncza i wielokrotna, regresja wielomianowa, regresja nieliniowa.
T-W-11Planowanie wielopoziomowe: planowanie kompozycyjne,planowanie ortogonalne,planowanie rotabilne.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia audytoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium z ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych technik matematyki wyższej, w tym metoy statystycznych i planowania eksperymentu, dla ilościowego opisu, zrozumienia oraz modelowania podstawowych zjawisk i procesów chemicznych.
3,0Zna podstawowe techniki matematyki wyższej, w tym metody statystyczne i planowania eksperymentu, w zakresie niezbędnym dla ilościowego opisu, zrozumienia oraz modelowania podstawowych zjawisk i procesów chemicznych.
3,5Zna i potrafi dobrać podstawowe techniki matematyki wyższej, w tym metody statystyczne i planowania eksperymentu, dla ilościowego opisu, zrozumienia oraz modelowania podstawowych zjawisk i procesów chemicznych.
4,0Zna i potrafi dobrać rozszerzone techniki matematyki wyższej, w tym metody statystyczne i planowania eksperymentu, dla ilościowego opisu, zrozumienia oraz modelowania podstawowych zjawisk i procesów chemicznych.
4,5Zna, potrafi dobrać i zaproponować adaptację rozszerzonych technik matematyki wyższej, w tym metod statystycznych i planowania eksperymentu, dla ilościowego opisu, zrozumienia oraz modelowania podstawowych zjawisk i procesów chemicznych.
5,0Zna, potrafi dobrać i zaproponować adaptację złożonych technik matematyki wyższej, w tym metod statystycznych i planowania eksperymentu, dla ilościowego opisu, zrozumienia oraz modelowania podstawowych zjawisk i procesów chemicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C04a_W02Zna metody obliczeniowe i statystyczne stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii i wie jak zastosować odpowiednie metody obliczeniowe i programy komputerowe do ich rozwiązania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W04zna metody obliczeniowe i statystyczne stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii i wie jak zastosować odpowiednie metody obliczeniowe i programy komputerowe do ich rozwiązania; zna podstawy programowania oraz inżynierii oprogramowania
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności analizowania danych fizyko-chemicznych z użyciem metod statystycznych.
C-2Nabycie umieętności analizowania modeli zjawisk chemicznych z wykorzystaniem metod obliczeniowych regresji liniowej i nieliniowej.
C-3Nabycie umiejętności planowania i optymalizacji eksperymentów fizyko-chemicznych.
Treści programoweT-W-10Planowanie dwupoziomowe i trójpoziomowe.
T-W-9Metody planowania eksperymentu.
T-W-1Podstawowe pojęcia statystyki i rachunku prawdopodobieństwa. Zmienne losowe.
T-W-2Podstawowe rozkłady statystyczne: rozkład Poissona, rozkład Gaussa, rozkład t-Studenta.
T-W-3Szacowanie parametrów rozkładów zmiennych losowych. Wyznaczania przedziałów ufności.
T-W-4Hipotezy statystyczne i ich weryfikacja.
T-W-5Analiza wariancji. Korelacja. Ocena współczynnika korelacji. Badanie istotności korelacji.
T-W-6Regresja. Model regresji. Funkcja straty. Określenie błędu aproksymacji.
T-W-7Ocena statystyczna modeli liniowych i nieliniowych.
T-W-12Planowanie optymalne.
T-W-8Algorytmy rozwiązywanie zagadnień regresji: regresja liniowa pojedyncza i wielokrotna, regresja wielomianowa, regresja nieliniowa.
T-W-11Planowanie wielopoziomowe: planowanie kompozycyjne,planowanie ortogonalne,planowanie rotabilne.
T-A-7Planowanie eksperymentu w środowisku programów MATHEMATICA i STATISTICA
T-A-6Analiza wybranych danych empirycznych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia audytoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium z ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych metod obliczeniowych i statystycznych stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii.
3,0Zna podstawowe metody obliczeniowe i statystyczne stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii.
3,5Zna podstawowe metody obliczeniowe i statystyczne stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii oraz wie jak zastosować odpowiednie metody obliczeniowe i programy komputerowe do ich rozwiązania.
4,0Zna rozszerzone metody obliczeniowe i statystyczne stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii oraz wie jak zastosować odpowiednie metody obliczeniowe i programy komputerowe do ich rozwiązania.
4,5Zna rozszerzone metody obliczeniowe i statystyczne stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii oraz wie jak zastosować i zaadoptować odpowiednie metody obliczeniowe i programy komputerowe do ich rozwiązania.
5,0Zna złożone metody obliczeniowe i statystyczne stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii oraz wie jak zastosować i zaadoptować odpowiednie metody obliczeniowe i programy komputerowe do ich rozwiązania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C04a_U01Potrafi wykorzystać metody numeryczne i analityczne do formułowania zadań, rozwiązania problemów matematycznych i inżynierskich oraz analizy uzyskanych danych pomiarowych; posiada umiejętność stosowania podstawowych pakietów oprogramowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U04potrafi wykorzystać metody numeryczne i analityczne do formułowania zadań, rozwiązania problemów matematycznych i inżynierskich oraz analizy uzyskanych danych pomiarowych; posiada umiejętność stosowania podstawowych pakietów oprogramowania oraz wybranych języków programowania
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności analizowania danych fizyko-chemicznych z użyciem metod statystycznych.
C-2Nabycie umieętności analizowania modeli zjawisk chemicznych z wykorzystaniem metod obliczeniowych regresji liniowej i nieliniowej.
C-3Nabycie umiejętności planowania i optymalizacji eksperymentów fizyko-chemicznych.
Treści programoweT-A-7Planowanie eksperymentu w środowisku programów MATHEMATICA i STATISTICA
T-A-1Szacowanie parametrów rozkładów zmiennych losowych.
T-A-2Wyznaczania przedziałów ufności.
T-A-3Weryfikacja Hipotez statystycznych.
T-A-4Ocena współczynnika korelacji. Badanie istotności korelacji.
T-A-6Analiza wybranych danych empirycznych.
T-A-5Rozwiązywanie zagadnień regresji liniowej i nieliniowej z użyciem programu STATISTICA.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia audytoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium z ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystac prostych metod numerycznych i analitycznych do formułowania zadań, rozwiązania problemów matematycznych i inżynierskich oraz analizy uzyskanych danych pomiarowych, także za pomocą podstawowych pakietów oprogramowania.
3,0Wykorzystuje proste metody numeryczne i analityczne do formułowania zadań, rozwiązania problemów matematycznych i inżynierskich oraz analizy uzyskanych danych pomiarowych, także za pomocą podstawowych pakietów oprogramowania.
3,5Wykorzystuje podstawowe metody numeryczne i analityczne do formułowania zadań, rozwiązania problemów matematycznych i inżynierskich oraz analizy uzyskanych danych pomiarowych, także za pomocą podstawowych pakietów oprogramowania.
4,0Wykorzystuje rozszerzone metody numeryczne i analityczne do formułowania zadań, rozwiązania problemów matematycznych i inżynierskich oraz analizy uzyskanych danych pomiarowych, także za pomocą rozszerzonych pakietów oprogramowania.
4,5Wykorzystuje i modyfikuje rozszerzone metody numeryczne i analityczne do formułowania zadań, rozwiązania problemów matematycznych i inżynierskich oraz analizy uzyskanych danych pomiarowych, także za pomocą rozszerzonych pakietów oprogramowania.
5,0Wykorzystuje i modyfikuje zaawansowane metody numeryczne i analityczne do formułowania zadań, rozwiązania problemów matematycznych i inżynierskich oraz analizy uzyskanych danych pomiarowych, także za pomocą rozszerzonych pakietów oprogramowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C04a_U02Potrafi planować badania doświadczalne w zakresie chemii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski w oparciu o metody statystyczne oraz metody planowania eksperymentów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U03potrafi planować i przeprowadzać proste badania doświadczalne i symulacje komputerowe w zakresie chemii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności planowania i optymalizacji eksperymentów fizyko-chemicznych.
Treści programoweT-W-10Planowanie dwupoziomowe i trójpoziomowe.
T-W-9Metody planowania eksperymentu.
T-W-12Planowanie optymalne.
T-W-11Planowanie wielopoziomowe: planowanie kompozycyjne,planowanie ortogonalne,planowanie rotabilne.
T-A-7Planowanie eksperymentu w środowisku programów MATHEMATICA i STATISTICA
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia audytoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium z ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie planować prostych badań doświadczalnych w zakresie chemii, interpretować uzyskanych wyników i wyciągać wnioski w oparciu o podstawowe metody statystyczne oraz metody planowania eksperymentów.
3,0Umie planować proste badania doświadczalne w zakresie chemii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski w oparciu o podstawowe metody statystyczne oraz metody planowania eksperymentów.
3,5Umie planować wieloczynnikowe badania doświadczalne w zakresie chemii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski w oparciu o podstawowe metody statystyczne oraz metody planowania eksperymentów.
4,0Umie planować wieloczynnikowe badania doświadczalne w zakresie chemii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski w oparciu o rozszerzone metody statystyczne oraz metody planowania eksperymentów.
4,5Umie planować złożone wieloczynnikowe badania doświadczalne w zakresie chemii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski w oparciu o rozszerzone metody statystyczne oraz metody planowania eksperymentów.
5,0Umie planować złożone wieloczynnikowe badania doświadczalne w zakresie chemii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski w oparciu o własne adaptacje rozszerzonych metod statystycznych oraz metod planowania eksperymentów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_C04a_K01Rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych w zakresie metod matematycznych stosowanych do analizy zjawisk chemicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności analizowania danych fizyko-chemicznych z użyciem metod statystycznych.
C-2Nabycie umieętności analizowania modeli zjawisk chemicznych z wykorzystaniem metod obliczeniowych regresji liniowej i nieliniowej.
C-3Nabycie umiejętności planowania i optymalizacji eksperymentów fizyko-chemicznych.
Treści programoweT-A-6Analiza wybranych danych empirycznych.
T-A-5Rozwiązywanie zagadnień regresji liniowej i nieliniowej z użyciem programu STATISTICA.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - ćwiczenia audytoryjne.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie uczyć się w celu podnoszenia swoich podstawowych kompetencji zawodowych i osobistych w zakresie podstawowych metod matematycznych stosowanych do analizy zjawisk chemicznych.
3,0Umie uczyć się w celu podnoszenia swoich podstawowych kompetencji zawodowych i osobistych w zakresie podstawowych metod matematycznych stosowanych do analizy zjawisk chemicznych.
3,5Umie w sposób ciągły uczyć się w celu podnoszenia swoich podstawowych kompetencji zawodowych i osobistych w zakresie podstawowych metod matematycznych stosowanych do analizy zjawisk chemicznych.
4,0Umie w sposób ciągły uczyć się w celu podnoszenia swoich podstawowych kompetencji zawodowych i osobistych w zakresie zaawansowanych metod matematycznych stosowanych do analizy zjawisk chemicznych.
4,5Umie w sposób ciągły i samodzielny uczyć się w celu podnoszenia swoich podstawowych kompetencji zawodowych i osobistych w zakresie zaawansowanych metod matematycznych stosowanych do analizy zjawisk chemicznych.
5,0Umie w sposób ciągły i samodzielny uczyć się w celu podnoszenia swoich ponadprzeciętnych kompetencji zawodowych i osobistych w zakresie zaawansowanych metod matematycznych stosowanych do analizy zjawisk chemicznych.