Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia bioorganiczna
Sylabus przedmiotu Społeczne aspekty dostępności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Społeczne aspekty dostępności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ryszard Kotla <sk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy socjologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Kształtowanie ogólnej wiedzy i świadomości studentów w zakresie różnorodności ludzkich potrzeb i ograniczeń w życiu społecznym oraz dostępności i projektowania uniwersalnego. Zrozumienie korzyści społecznych wynikających z niwelowania barier. |
C-2 | Nabycie podstawowych umiejętności identyfikacji barier przestrzennych, informacyjnych, komunikacyjnych i społecznych oraz podstaw dostępności współczesnych przestrzeni poprzez doświadczanie zjawisk w zakresie różnorodności funkcjonowania człowieka pod kątem sprawności fizycznej i sensorycznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
T-S-1 | Wprowadzenie do zajęć - ogólne omówienie zagadnień związanych z realizacją i celem przedmiotu, przybliżenie problematyki i zakresu zadania końcowego (prezentacja z przeprowadzonych działań symulacyjnych odzwierciedlających warunki funkcjonowania osób z różnymi niepełnosprawnościami w przestrzeni, prezentacja przygotowywana w grupach 2-3-osobowych). | 1 |
T-S-2 | Wprowadzenie do tematyki dostępności - omówienie podstawowych pojęć (dostępność, bariery, inkluzywność), osoby z niepełnosprawnością/ szczególnymi potrzebami, rodzaje niepełnosprawności, modele niepełnosprawności (medyczny, społeczny), obowiązujące przepisy: karta praw osób niepełnosprawnych, akty prawne z zakresu dostępności, 7 zasad projektowania dla wszystkich/ tj. projektowania uniwersalnego (design for all). Geneza i idea projektowania uniwersalnego. Korzyści społeczne związane z wdrażaniem i stosowaniem zasad projektowania uniwersalnego w życiu codziennym. Wpływ różnorodności społeczeństwa jako wartość dodana dla dziedzictwa kulturowego społeczeństwa i cywilizacji ludzkiej. Zasady savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami w życiu codziennym. | 5 |
T-S-3 | Symulacja barier związanych z narządem ruchu, wprowadzenie do tematyki, doświadczanie np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne, ortezy, usztywnienia itp.., realizacja scenariuszy związanych z trudnościami ruchowymi. Podstawy savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami ruchowymi. | 2 |
T-S-4 | Symulacja barier związanych ze zmysłami, wprowadzenie do tematyki, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT, symulatory: Funkify, Silktide itp.), realizacja scenariuszy związanych z trudnościami sensorycznymi. Podstawy savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi. | 3 |
T-S-5 | Praca nad prezentacją w oparciu o zebrane przez studentów doświadczenia (wrażenia) podczas przeprowadzonych działań symulacyjnych, przedstawienie prezentacji na wybranym przez studenta etapie opracowania, możliwość powtórzenia wybranych scenariuszy/ symulacji celem weryfikacji i uzupełnienia doświadczeń na potrzeby opracowywanej prezentacji. | 2 |
T-S-6 | Przedstawienie prezentacji na forum grupy, dyskusja | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
A-S-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-S-2 | Przygotowanie prezentacji w zespole dwu - trzyosobowym | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody nauczania: • prezentacje multimedialne – wprowadzenie - seminarium, • zajęcia warsztatowe - realizacja scenariuszy funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami z wykorzystaniem aparatury Symulatorium ZUT, • przedstawienie prezentacji – omówienie podsumowujące warsztatów i dyskusja końcowa |
M-2 | Narzędzia dydaktyczne (przykładowe): • wózki aktywne i pasywne, • kombinezon starości • symulator drżenia rąk, • okulary do symulacji wad wzroku, • ochronniki słuchu, • symulator VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego, • kule i stabilizatory ortopedyczne, • pionizator, • balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp. • symulator drżenia rąk • symulatory online: Funkify, Silktide itp. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: prezentacja |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_A04a_W01 Student zna bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, zna wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego. | KCh_1A_W12 | — | — | C-2, C-1 | T-S-1, T-S-4, T-S-5, T-S-2, T-S-3, T-S-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_A04a_U01 Student potrafi identyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i potrafi zaproponować rozwiązania zwiększające dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego. | KCh_1A_U11 | — | — | C-2, C-1 | T-S-2, T-S-1, T-S-5, T-S-6, T-S-4, T-S-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_A04a_K01 Student jest gotów do przyjmowania świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania i do promowania idei inkluzywności w życiu społecznym. | KCh_1A_K01 | — | — | C-2, C-1 | T-S-2, T-S-5, T-S-6, T-S-1, T-S-3, T-S-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_A04a_W01 Student zna bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, zna wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie w podstawowym stopniu barier, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, nie orientuje się w wymaganiach prawa w zakresie dostępności i zasadach projektowania uniwersalnego zapewniającego włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego. |
3,0 | Student zna i rozumie w podstawowym stopniu bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, w stopniu minimalnym zna wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego. | |
3,5 | Student zna i rozumie w podstawowym stopniu bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, zna wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego. | |
4,0 | Student zna i rozumie w zaanwansowany sposób bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, zna wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego. | |
4,5 | Student zna i rozumie w zaanwansowany sposób bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, zna wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego. Potrafi samodzielnie wynajdywać i opisywać bariery dostępności dotyczące różnych wymiarów życia. | |
5,0 | Student zna i rozumie w zaanwansowany sposób bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, biegle zna wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego. Potrafi samodzielnie wynajdywać i opisywać bariery dostępności dotyczące różnych wymiarów życia oraz samodzielnie opracowuje sposoby pomagające w likwidacji niniejszych barier. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_A04a_U01 Student potrafi identyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i potrafi zaproponować rozwiązania zwiększające dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego. | 2,0 | Student nie potrafi nawet w podstawowym stopniu zidentyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i nie proponuje rozwiązań zwiększających dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem potrzeb tych osób oraz wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego. |
3,0 | Student potrafi w podstawowym stopniu zidentyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i zaproponować rozwiązania zwiększające dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem potrzeb tych osób oraz wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego. | |
3,5 | Student potrafi prawidłowo i w dużej liczbie zidentyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i zaproponować rozwiązania zwiększające dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem potrzeb tych osób oraz wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego. | |
4,0 | Student potrafi dobrze i w dużej liczbie zidentyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i zaproponować rozwiązania zwiększające dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem potrzeb tych osób oraz wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego. | |
4,5 | Student potrafi dobrze i w dużej liczbie zidentyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i zaproponować rozwiązania zwiększające dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem potrzeb tych osób oraz wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego. Samodzielnie przygotowuje rozwiązanie zwiększające dostępność. | |
5,0 | Student potrafi dobrze i w dużej liczbie zidentyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i zaproponować rozwiązania zwiększające dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem potrzeb tych osób oraz wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego. Samodzielnie przygotowuje rozwiązanie zwiększające dostępność, potrafi przeanalizować mocne i słabe strony przygotowanego rozwiązania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_A04a_K01 Student jest gotów do przyjmowania świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania i do promowania idei inkluzywności w życiu społecznym. | 2,0 | Student nie wykazuje wrażliwości i nie jest gotowy do przyjęcia świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest wrażliwy i gotowy do przyjęcia świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania oraz jest w dostatecznym stopniu gotowy do promowania idei inkluzywności w życiu społecznym. | |
3,5 | Student w stopniu dostatecznym jest wrażliwy i gotowy do przyjęcia świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania oraz jest gotowy do promowania idei inkluzywności w życiu społecznym. | |
4,0 | Student jest wrażliwy i gotowy do przyjęcia świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania oraz wyraża zainteresowanie i chęć do promowania idei inkluzywności w życiu społecznym. | |
4,5 | Student samodzielną aktywnością wykazuje swoją wrażliwość i pozytywne zaangażowanie w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania oraz wyraża zainteresowanie i chęć do promowania idei inkluzywności w życiu społecznym. | |
5,0 | Student samodzielną aktywnością wykazuje swoją wrażliwość i pozytywne zaangażowanie w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania. W samodzielny sposób angażuje się w pomysły promujące idee inkluzywności w życiu społecznym. |
Literatura podstawowa
- Badanie potrzeb osób niepełnosprawnych - raport końcowy, PFRON, 2017
- Ostrowska A., Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993-2013, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 2015
- Cohen J., Praktyczny poradnik savoir-vivre wobec osób niepełnosprawnych, Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, Warszawa, 2011
- Projektowanie i adaptacja przestrzeni publicznej do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących –zalecenia i przepisy, Polski Związek Niewidomyc, Warszawa, 2016
- Nowak M., Komunikowanie się osób niesłyszących, 2020
- Błaszak Maciej, Przybylski Łukasz, Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2010
- Kowalski K., Projektowanie bez barier-wytyczne, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2016
- Standardy dostępności budynków dla osób z niepełnosprawnościami, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, Warszawa, 2017
- Kowalski K., Włącznik – projektowanie bez barier, Fundacja Integracja, 2018
- Gediczka A., Atlas miar człowieka. Dane do projektowania i oceny ergonomicznej, CIOP, 2001
- Jasiak A., Swereda D., Ergonomia osób niepełnosprawnych, Wyd. PP, Poznań, 2009
- Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r, 1997
- Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ, 2006
- Uchwała Sejmu RP z dnia 1 sierpnia 1997 r. – Karta Praw Osób Niepełnosprawnych, 2011
- Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, 2011
- Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, 2021