Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia bioorganiczna

Sylabus przedmiotu Społeczne aspekty dostępności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Społeczne aspekty dostępności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ryszard Kotla <sk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy socjologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Kształtowanie ogólnej wiedzy i świadomości studentów w zakresie różnorodności ludzkich potrzeb i ograniczeń w życiu społecznym oraz dostępności i projektowania uniwersalnego. Zrozumienie korzyści społecznych wynikających z niwelowania barier.
C-2Nabycie podstawowych umiejętności identyfikacji barier przestrzennych, informacyjnych, komunikacyjnych i społecznych oraz podstaw dostępności współczesnych przestrzeni poprzez doświadczanie zjawisk w zakresie różnorodności funkcjonowania człowieka pod kątem sprawności fizycznej i sensorycznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Wprowadzenie do zajęć - ogólne omówienie zagadnień związanych z realizacją i celem przedmiotu, przybliżenie problematyki i zakresu zadania końcowego (prezentacja z przeprowadzonych działań symulacyjnych odzwierciedlających warunki funkcjonowania osób z różnymi niepełnosprawnościami w przestrzeni, prezentacja przygotowywana w grupach 2-3-osobowych).1
T-S-2Wprowadzenie do tematyki dostępności - omówienie podstawowych pojęć (dostępność, bariery, inkluzywność), osoby z niepełnosprawnością/ szczególnymi potrzebami, rodzaje niepełnosprawności, modele niepełnosprawności (medyczny, społeczny), obowiązujące przepisy: karta praw osób niepełnosprawnych, akty prawne z zakresu dostępności, 7 zasad projektowania dla wszystkich/ tj. projektowania uniwersalnego (design for all). Geneza i idea projektowania uniwersalnego. Korzyści społeczne związane z wdrażaniem i stosowaniem zasad projektowania uniwersalnego w życiu codziennym. Wpływ różnorodności społeczeństwa jako wartość dodana dla dziedzictwa kulturowego społeczeństwa i cywilizacji ludzkiej. Zasady savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami w życiu codziennym.5
T-S-3Symulacja barier związanych z narządem ruchu, wprowadzenie do tematyki, doświadczanie np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne, ortezy, usztywnienia itp.., realizacja scenariuszy związanych z trudnościami ruchowymi. Podstawy savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami ruchowymi.2
T-S-4Symulacja barier związanych ze zmysłami, wprowadzenie do tematyki, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT, symulatory: Funkify, Silktide itp.), realizacja scenariuszy związanych z trudnościami sensorycznymi. Podstawy savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi.3
T-S-5Praca nad prezentacją w oparciu o zebrane przez studentów doświadczenia (wrażenia) podczas przeprowadzonych działań symulacyjnych, przedstawienie prezentacji na wybranym przez studenta etapie opracowania, możliwość powtórzenia wybranych scenariuszy/ symulacji celem weryfikacji i uzupełnienia doświadczeń na potrzeby opracowywanej prezentacji.2
T-S-6Przedstawienie prezentacji na forum grupy, dyskusja2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-S-2Przygotowanie prezentacji w zespole dwu - trzyosobowym10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody nauczania: • prezentacje multimedialne – wprowadzenie - seminarium, • zajęcia warsztatowe - realizacja scenariuszy funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami z wykorzystaniem aparatury Symulatorium ZUT, • przedstawienie prezentacji – omówienie podsumowujące warsztatów i dyskusja końcowa
M-2Narzędzia dydaktyczne (przykładowe): • wózki aktywne i pasywne, • kombinezon starości • symulator drżenia rąk, • okulary do symulacji wad wzroku, • ochronniki słuchu, • symulator VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego, • kule i stabilizatory ortopedyczne, • pionizator, • balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp. • symulator drżenia rąk • symulatory online: Funkify, Silktide itp.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: prezentacja

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_A04a_W01
Student zna bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, zna wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego.
KCh_1A_W12C-2, C-1T-S-1, T-S-4, T-S-5, T-S-2, T-S-3, T-S-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_A04a_U01
Student potrafi identyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i potrafi zaproponować rozwiązania zwiększające dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego.
KCh_1A_U11C-2, C-1T-S-2, T-S-1, T-S-5, T-S-6, T-S-4, T-S-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_A04a_K01
Student jest gotów do przyjmowania świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania i do promowania idei inkluzywności w życiu społecznym.
KCh_1A_K01C-2, C-1T-S-2, T-S-5, T-S-6, T-S-1, T-S-3, T-S-4M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_A04a_W01
Student zna bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, zna wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego.
2,0Student nie zna i nie rozumie w podstawowym stopniu barier, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, nie orientuje się w wymaganiach prawa w zakresie dostępności i zasadach projektowania uniwersalnego zapewniającego włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego.
3,0Student zna i rozumie w podstawowym stopniu bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, w stopniu minimalnym zna wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego.
3,5Student zna i rozumie w podstawowym stopniu bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, zna wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego.
4,0Student zna i rozumie w zaanwansowany sposób bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, zna wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego.
4,5Student zna i rozumie w zaanwansowany sposób bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, zna wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego. Potrafi samodzielnie wynajdywać i opisywać bariery dostępności dotyczące różnych wymiarów życia.
5,0Student zna i rozumie w zaanwansowany sposób bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, biegle zna wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego. Potrafi samodzielnie wynajdywać i opisywać bariery dostępności dotyczące różnych wymiarów życia oraz samodzielnie opracowuje sposoby pomagające w likwidacji niniejszych barier.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_A04a_U01
Student potrafi identyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i potrafi zaproponować rozwiązania zwiększające dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego.
2,0Student nie potrafi nawet w podstawowym stopniu zidentyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i nie proponuje rozwiązań zwiększających dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem potrzeb tych osób oraz wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego.
3,0Student potrafi w podstawowym stopniu zidentyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i zaproponować rozwiązania zwiększające dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem potrzeb tych osób oraz wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego.
3,5Student potrafi prawidłowo i w dużej liczbie zidentyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i zaproponować rozwiązania zwiększające dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem potrzeb tych osób oraz wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego.
4,0Student potrafi dobrze i w dużej liczbie zidentyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i zaproponować rozwiązania zwiększające dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem potrzeb tych osób oraz wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego.
4,5Student potrafi dobrze i w dużej liczbie zidentyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i zaproponować rozwiązania zwiększające dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem potrzeb tych osób oraz wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego. Samodzielnie przygotowuje rozwiązanie zwiększające dostępność.
5,0Student potrafi dobrze i w dużej liczbie zidentyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i zaproponować rozwiązania zwiększające dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem potrzeb tych osób oraz wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego. Samodzielnie przygotowuje rozwiązanie zwiększające dostępność, potrafi przeanalizować mocne i słabe strony przygotowanego rozwiązania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
KCh_1A_A04a_K01
Student jest gotów do przyjmowania świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania i do promowania idei inkluzywności w życiu społecznym.
2,0Student nie wykazuje wrażliwości i nie jest gotowy do przyjęcia świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania.
3,0Student w stopniu dostatecznym jest wrażliwy i gotowy do przyjęcia świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania oraz jest w dostatecznym stopniu gotowy do promowania idei inkluzywności w życiu społecznym.
3,5Student w stopniu dostatecznym jest wrażliwy i gotowy do przyjęcia świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania oraz jest gotowy do promowania idei inkluzywności w życiu społecznym.
4,0Student jest wrażliwy i gotowy do przyjęcia świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania oraz wyraża zainteresowanie i chęć do promowania idei inkluzywności w życiu społecznym.
4,5Student samodzielną aktywnością wykazuje swoją wrażliwość i pozytywne zaangażowanie w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania oraz wyraża zainteresowanie i chęć do promowania idei inkluzywności w życiu społecznym.
5,0Student samodzielną aktywnością wykazuje swoją wrażliwość i pozytywne zaangażowanie w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania. W samodzielny sposób angażuje się w pomysły promujące idee inkluzywności w życiu społecznym.

Literatura podstawowa

  1. Badanie potrzeb osób niepełnosprawnych - raport końcowy, PFRON, 2017
  2. Ostrowska A., Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993-2013, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 2015
  3. Cohen J., Praktyczny poradnik savoir-vivre wobec osób niepełnosprawnych, Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, Warszawa, 2011
  4. Projektowanie i adaptacja przestrzeni publicznej do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących –zalecenia i przepisy, Polski Związek Niewidomyc, Warszawa, 2016
  5. Nowak M., Komunikowanie się osób niesłyszących, 2020
  6. Błaszak Maciej, Przybylski Łukasz, Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2010
  7. Kowalski K., Projektowanie bez barier-wytyczne, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2016
  8. Standardy dostępności budynków dla osób z niepełnosprawnościami, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, Warszawa, 2017
  9. Kowalski K., Włącznik – projektowanie bez barier, Fundacja Integracja, 2018
  10. Gediczka A., Atlas miar człowieka. Dane do projektowania i oceny ergonomicznej, CIOP, 2001
  11. Jasiak A., Swereda D., Ergonomia osób niepełnosprawnych, Wyd. PP, Poznań, 2009
  12. Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r, 1997
  13. Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ, 2006
  14. Uchwała Sejmu RP z dnia 1 sierpnia 1997 r. – Karta Praw Osób Niepełnosprawnych, 2011
  15. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, 2011
  16. Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, 2021

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Wprowadzenie do zajęć - ogólne omówienie zagadnień związanych z realizacją i celem przedmiotu, przybliżenie problematyki i zakresu zadania końcowego (prezentacja z przeprowadzonych działań symulacyjnych odzwierciedlających warunki funkcjonowania osób z różnymi niepełnosprawnościami w przestrzeni, prezentacja przygotowywana w grupach 2-3-osobowych).1
T-S-2Wprowadzenie do tematyki dostępności - omówienie podstawowych pojęć (dostępność, bariery, inkluzywność), osoby z niepełnosprawnością/ szczególnymi potrzebami, rodzaje niepełnosprawności, modele niepełnosprawności (medyczny, społeczny), obowiązujące przepisy: karta praw osób niepełnosprawnych, akty prawne z zakresu dostępności, 7 zasad projektowania dla wszystkich/ tj. projektowania uniwersalnego (design for all). Geneza i idea projektowania uniwersalnego. Korzyści społeczne związane z wdrażaniem i stosowaniem zasad projektowania uniwersalnego w życiu codziennym. Wpływ różnorodności społeczeństwa jako wartość dodana dla dziedzictwa kulturowego społeczeństwa i cywilizacji ludzkiej. Zasady savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami w życiu codziennym.5
T-S-3Symulacja barier związanych z narządem ruchu, wprowadzenie do tematyki, doświadczanie np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne, ortezy, usztywnienia itp.., realizacja scenariuszy związanych z trudnościami ruchowymi. Podstawy savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami ruchowymi.2
T-S-4Symulacja barier związanych ze zmysłami, wprowadzenie do tematyki, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT, symulatory: Funkify, Silktide itp.), realizacja scenariuszy związanych z trudnościami sensorycznymi. Podstawy savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi.3
T-S-5Praca nad prezentacją w oparciu o zebrane przez studentów doświadczenia (wrażenia) podczas przeprowadzonych działań symulacyjnych, przedstawienie prezentacji na wybranym przez studenta etapie opracowania, możliwość powtórzenia wybranych scenariuszy/ symulacji celem weryfikacji i uzupełnienia doświadczeń na potrzeby opracowywanej prezentacji.2
T-S-6Przedstawienie prezentacji na forum grupy, dyskusja2
15

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-S-2Przygotowanie prezentacji w zespole dwu - trzyosobowym10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_A04a_W01Student zna bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, zna wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W12ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Nabycie podstawowych umiejętności identyfikacji barier przestrzennych, informacyjnych, komunikacyjnych i społecznych oraz podstaw dostępności współczesnych przestrzeni poprzez doświadczanie zjawisk w zakresie różnorodności funkcjonowania człowieka pod kątem sprawności fizycznej i sensorycznej.
C-1Kształtowanie ogólnej wiedzy i świadomości studentów w zakresie różnorodności ludzkich potrzeb i ograniczeń w życiu społecznym oraz dostępności i projektowania uniwersalnego. Zrozumienie korzyści społecznych wynikających z niwelowania barier.
Treści programoweT-S-1Wprowadzenie do zajęć - ogólne omówienie zagadnień związanych z realizacją i celem przedmiotu, przybliżenie problematyki i zakresu zadania końcowego (prezentacja z przeprowadzonych działań symulacyjnych odzwierciedlających warunki funkcjonowania osób z różnymi niepełnosprawnościami w przestrzeni, prezentacja przygotowywana w grupach 2-3-osobowych).
T-S-4Symulacja barier związanych ze zmysłami, wprowadzenie do tematyki, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT, symulatory: Funkify, Silktide itp.), realizacja scenariuszy związanych z trudnościami sensorycznymi. Podstawy savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi.
T-S-5Praca nad prezentacją w oparciu o zebrane przez studentów doświadczenia (wrażenia) podczas przeprowadzonych działań symulacyjnych, przedstawienie prezentacji na wybranym przez studenta etapie opracowania, możliwość powtórzenia wybranych scenariuszy/ symulacji celem weryfikacji i uzupełnienia doświadczeń na potrzeby opracowywanej prezentacji.
T-S-2Wprowadzenie do tematyki dostępności - omówienie podstawowych pojęć (dostępność, bariery, inkluzywność), osoby z niepełnosprawnością/ szczególnymi potrzebami, rodzaje niepełnosprawności, modele niepełnosprawności (medyczny, społeczny), obowiązujące przepisy: karta praw osób niepełnosprawnych, akty prawne z zakresu dostępności, 7 zasad projektowania dla wszystkich/ tj. projektowania uniwersalnego (design for all). Geneza i idea projektowania uniwersalnego. Korzyści społeczne związane z wdrażaniem i stosowaniem zasad projektowania uniwersalnego w życiu codziennym. Wpływ różnorodności społeczeństwa jako wartość dodana dla dziedzictwa kulturowego społeczeństwa i cywilizacji ludzkiej. Zasady savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami w życiu codziennym.
T-S-3Symulacja barier związanych z narządem ruchu, wprowadzenie do tematyki, doświadczanie np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne, ortezy, usztywnienia itp.., realizacja scenariuszy związanych z trudnościami ruchowymi. Podstawy savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami ruchowymi.
T-S-6Przedstawienie prezentacji na forum grupy, dyskusja
Metody nauczaniaM-1Metody nauczania: • prezentacje multimedialne – wprowadzenie - seminarium, • zajęcia warsztatowe - realizacja scenariuszy funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami z wykorzystaniem aparatury Symulatorium ZUT, • przedstawienie prezentacji – omówienie podsumowujące warsztatów i dyskusja końcowa
M-2Narzędzia dydaktyczne (przykładowe): • wózki aktywne i pasywne, • kombinezon starości • symulator drżenia rąk, • okulary do symulacji wad wzroku, • ochronniki słuchu, • symulator VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego, • kule i stabilizatory ortopedyczne, • pionizator, • balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp. • symulator drżenia rąk • symulatory online: Funkify, Silktide itp.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie w podstawowym stopniu barier, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, nie orientuje się w wymaganiach prawa w zakresie dostępności i zasadach projektowania uniwersalnego zapewniającego włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego.
3,0Student zna i rozumie w podstawowym stopniu bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, w stopniu minimalnym zna wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego.
3,5Student zna i rozumie w podstawowym stopniu bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, zna wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego.
4,0Student zna i rozumie w zaanwansowany sposób bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, zna wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego.
4,5Student zna i rozumie w zaanwansowany sposób bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, zna wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego. Potrafi samodzielnie wynajdywać i opisywać bariery dostępności dotyczące różnych wymiarów życia.
5,0Student zna i rozumie w zaanwansowany sposób bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, biegle zna wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego. Potrafi samodzielnie wynajdywać i opisywać bariery dostępności dotyczące różnych wymiarów życia oraz samodzielnie opracowuje sposoby pomagające w likwidacji niniejszych barier.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_A04a_U01Student potrafi identyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i potrafi zaproponować rozwiązania zwiększające dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U11podczas formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich w zakresie chemii potrafi dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Nabycie podstawowych umiejętności identyfikacji barier przestrzennych, informacyjnych, komunikacyjnych i społecznych oraz podstaw dostępności współczesnych przestrzeni poprzez doświadczanie zjawisk w zakresie różnorodności funkcjonowania człowieka pod kątem sprawności fizycznej i sensorycznej.
C-1Kształtowanie ogólnej wiedzy i świadomości studentów w zakresie różnorodności ludzkich potrzeb i ograniczeń w życiu społecznym oraz dostępności i projektowania uniwersalnego. Zrozumienie korzyści społecznych wynikających z niwelowania barier.
Treści programoweT-S-2Wprowadzenie do tematyki dostępności - omówienie podstawowych pojęć (dostępność, bariery, inkluzywność), osoby z niepełnosprawnością/ szczególnymi potrzebami, rodzaje niepełnosprawności, modele niepełnosprawności (medyczny, społeczny), obowiązujące przepisy: karta praw osób niepełnosprawnych, akty prawne z zakresu dostępności, 7 zasad projektowania dla wszystkich/ tj. projektowania uniwersalnego (design for all). Geneza i idea projektowania uniwersalnego. Korzyści społeczne związane z wdrażaniem i stosowaniem zasad projektowania uniwersalnego w życiu codziennym. Wpływ różnorodności społeczeństwa jako wartość dodana dla dziedzictwa kulturowego społeczeństwa i cywilizacji ludzkiej. Zasady savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami w życiu codziennym.
T-S-1Wprowadzenie do zajęć - ogólne omówienie zagadnień związanych z realizacją i celem przedmiotu, przybliżenie problematyki i zakresu zadania końcowego (prezentacja z przeprowadzonych działań symulacyjnych odzwierciedlających warunki funkcjonowania osób z różnymi niepełnosprawnościami w przestrzeni, prezentacja przygotowywana w grupach 2-3-osobowych).
T-S-5Praca nad prezentacją w oparciu o zebrane przez studentów doświadczenia (wrażenia) podczas przeprowadzonych działań symulacyjnych, przedstawienie prezentacji na wybranym przez studenta etapie opracowania, możliwość powtórzenia wybranych scenariuszy/ symulacji celem weryfikacji i uzupełnienia doświadczeń na potrzeby opracowywanej prezentacji.
T-S-6Przedstawienie prezentacji na forum grupy, dyskusja
T-S-4Symulacja barier związanych ze zmysłami, wprowadzenie do tematyki, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT, symulatory: Funkify, Silktide itp.), realizacja scenariuszy związanych z trudnościami sensorycznymi. Podstawy savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi.
T-S-3Symulacja barier związanych z narządem ruchu, wprowadzenie do tematyki, doświadczanie np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne, ortezy, usztywnienia itp.., realizacja scenariuszy związanych z trudnościami ruchowymi. Podstawy savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami ruchowymi.
Metody nauczaniaM-1Metody nauczania: • prezentacje multimedialne – wprowadzenie - seminarium, • zajęcia warsztatowe - realizacja scenariuszy funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami z wykorzystaniem aparatury Symulatorium ZUT, • przedstawienie prezentacji – omówienie podsumowujące warsztatów i dyskusja końcowa
M-2Narzędzia dydaktyczne (przykładowe): • wózki aktywne i pasywne, • kombinezon starości • symulator drżenia rąk, • okulary do symulacji wad wzroku, • ochronniki słuchu, • symulator VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego, • kule i stabilizatory ortopedyczne, • pionizator, • balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp. • symulator drżenia rąk • symulatory online: Funkify, Silktide itp.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi nawet w podstawowym stopniu zidentyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i nie proponuje rozwiązań zwiększających dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem potrzeb tych osób oraz wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego.
3,0Student potrafi w podstawowym stopniu zidentyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i zaproponować rozwiązania zwiększające dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem potrzeb tych osób oraz wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego.
3,5Student potrafi prawidłowo i w dużej liczbie zidentyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i zaproponować rozwiązania zwiększające dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem potrzeb tych osób oraz wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego.
4,0Student potrafi dobrze i w dużej liczbie zidentyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i zaproponować rozwiązania zwiększające dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem potrzeb tych osób oraz wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego.
4,5Student potrafi dobrze i w dużej liczbie zidentyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i zaproponować rozwiązania zwiększające dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem potrzeb tych osób oraz wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego. Samodzielnie przygotowuje rozwiązanie zwiększające dostępność.
5,0Student potrafi dobrze i w dużej liczbie zidentyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i zaproponować rozwiązania zwiększające dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem potrzeb tych osób oraz wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego. Samodzielnie przygotowuje rozwiązanie zwiększające dostępność, potrafi przeanalizować mocne i słabe strony przygotowanego rozwiązania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKCh_1A_A04a_K01Student jest gotów do przyjmowania świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania i do promowania idei inkluzywności w życiu społecznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
Cel przedmiotuC-2Nabycie podstawowych umiejętności identyfikacji barier przestrzennych, informacyjnych, komunikacyjnych i społecznych oraz podstaw dostępności współczesnych przestrzeni poprzez doświadczanie zjawisk w zakresie różnorodności funkcjonowania człowieka pod kątem sprawności fizycznej i sensorycznej.
C-1Kształtowanie ogólnej wiedzy i świadomości studentów w zakresie różnorodności ludzkich potrzeb i ograniczeń w życiu społecznym oraz dostępności i projektowania uniwersalnego. Zrozumienie korzyści społecznych wynikających z niwelowania barier.
Treści programoweT-S-2Wprowadzenie do tematyki dostępności - omówienie podstawowych pojęć (dostępność, bariery, inkluzywność), osoby z niepełnosprawnością/ szczególnymi potrzebami, rodzaje niepełnosprawności, modele niepełnosprawności (medyczny, społeczny), obowiązujące przepisy: karta praw osób niepełnosprawnych, akty prawne z zakresu dostępności, 7 zasad projektowania dla wszystkich/ tj. projektowania uniwersalnego (design for all). Geneza i idea projektowania uniwersalnego. Korzyści społeczne związane z wdrażaniem i stosowaniem zasad projektowania uniwersalnego w życiu codziennym. Wpływ różnorodności społeczeństwa jako wartość dodana dla dziedzictwa kulturowego społeczeństwa i cywilizacji ludzkiej. Zasady savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami w życiu codziennym.
T-S-5Praca nad prezentacją w oparciu o zebrane przez studentów doświadczenia (wrażenia) podczas przeprowadzonych działań symulacyjnych, przedstawienie prezentacji na wybranym przez studenta etapie opracowania, możliwość powtórzenia wybranych scenariuszy/ symulacji celem weryfikacji i uzupełnienia doświadczeń na potrzeby opracowywanej prezentacji.
T-S-6Przedstawienie prezentacji na forum grupy, dyskusja
T-S-1Wprowadzenie do zajęć - ogólne omówienie zagadnień związanych z realizacją i celem przedmiotu, przybliżenie problematyki i zakresu zadania końcowego (prezentacja z przeprowadzonych działań symulacyjnych odzwierciedlających warunki funkcjonowania osób z różnymi niepełnosprawnościami w przestrzeni, prezentacja przygotowywana w grupach 2-3-osobowych).
T-S-3Symulacja barier związanych z narządem ruchu, wprowadzenie do tematyki, doświadczanie np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne, ortezy, usztywnienia itp.., realizacja scenariuszy związanych z trudnościami ruchowymi. Podstawy savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami ruchowymi.
T-S-4Symulacja barier związanych ze zmysłami, wprowadzenie do tematyki, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT, symulatory: Funkify, Silktide itp.), realizacja scenariuszy związanych z trudnościami sensorycznymi. Podstawy savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi.
Metody nauczaniaM-2Narzędzia dydaktyczne (przykładowe): • wózki aktywne i pasywne, • kombinezon starości • symulator drżenia rąk, • okulary do symulacji wad wzroku, • ochronniki słuchu, • symulator VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego, • kule i stabilizatory ortopedyczne, • pionizator, • balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp. • symulator drżenia rąk • symulatory online: Funkify, Silktide itp.
M-1Metody nauczania: • prezentacje multimedialne – wprowadzenie - seminarium, • zajęcia warsztatowe - realizacja scenariuszy funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami z wykorzystaniem aparatury Symulatorium ZUT, • przedstawienie prezentacji – omówienie podsumowujące warsztatów i dyskusja końcowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje wrażliwości i nie jest gotowy do przyjęcia świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania.
3,0Student w stopniu dostatecznym jest wrażliwy i gotowy do przyjęcia świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania oraz jest w dostatecznym stopniu gotowy do promowania idei inkluzywności w życiu społecznym.
3,5Student w stopniu dostatecznym jest wrażliwy i gotowy do przyjęcia świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania oraz jest gotowy do promowania idei inkluzywności w życiu społecznym.
4,0Student jest wrażliwy i gotowy do przyjęcia świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania oraz wyraża zainteresowanie i chęć do promowania idei inkluzywności w życiu społecznym.
4,5Student samodzielną aktywnością wykazuje swoją wrażliwość i pozytywne zaangażowanie w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania oraz wyraża zainteresowanie i chęć do promowania idei inkluzywności w życiu społecznym.
5,0Student samodzielną aktywnością wykazuje swoją wrażliwość i pozytywne zaangażowanie w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania. W samodzielny sposób angażuje się w pomysły promujące idee inkluzywności w życiu społecznym.