Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Zintegrowany transport wodny i lądowy

Sylabus przedmiotu Transport chłodniczy i kriogeniczny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Transport chłodniczy i kriogeniczny
Specjalność Transport chłodniczy i paliw
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,40,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,60,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chłodnictwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie transportu ładunków w niskich temperaturach przy użyciu różnych gałęzi transportu.
C-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania analizy obciążenia cieplnego agregatu realizującego efekt chłodniczy w obiektach przeznaczonych do transportu żywności i umiejętności jego wstępnego doboru.
C-3Nabycie świadomości ważności zachowań w sposób profesjonalny i przestrzegania etyki zawodowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe zadania dotyczące wyznaczania obciążenia cieplnego agregatu realizującego efekt chłodniczy w obiektach przeznaczonych do transportu żywności i wstępnego doboru agregatu.14
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.1
15
wykłady
T-W-1Łańcuch chłodniczy: historia, stan współczesny, perspektywy rozwoju. Statek jako ogniwo łańcuchu chłodniczego. Światowa flota chłodniowców.1
T-W-2Systemy chłodzenia ładowni okrętowej. Sposoby rozprowadzenia powietrza w ładowni. Urządzenie chłodnicze chłodniowców.2
T-W-3Magazyn żywności na statku1
T-W-4Kontenery izotermiczne. Urządzenia chłodnicze kontenerowców. Obsługa kontenerów chłodniczych w porcie3
T-W-5Jednostki rybackie: zamrażanie ryb, obieg główny statku rybackiego, urządzenia do wstępnego schładzania i zamrażania ryb.2
T-W-6Wybrane problemy transportu morskiego gazów skroplonych gazów.2
T-W-7Samochodowy transport chłodniczy samochodowy. Umowa ATP.2
T-W-8Transport chłodniczy kolejowy: wagony-chłodnie i wagony-lodownie.1
T-W-9Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie wskazanej literatury i materiałów źródłowych.11
A-A-3Odrabianie zadań domowych i przygotowanie do zajęć.10
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.4
40
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajeciach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia9
34

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody eksponujace: film
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test, składajacy sie z 11 pytan, z propozycja wyboru poprawnej (lub kilku poprawnych) odpowiedzi z przynajmniej 4 zaproponowanych wariantów. Za poprawna odpowiedz przysługuje 1 punkt. W przypadku kilku (np. 2 lub 3) poprawnych odpowiedzi na jedno pytanie i zaznaczeniu przezstudenta nie wszystkich z nich, jemu przysługuje proporcjonalna ułamkowa liczba punktów (np. 0,5, 0,33 lub 0,67).
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie zadań domowych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci zadań sprawdzających czy student opanował zakładany efekt kształcenia.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D2-05_W01
Ma wiedzę w zakresie transportu ładunków w niskich temperaturach przy użyciu różnych gałęzi transportu.
TR_1A_W10, TR_1A_W12, TR_1A_W13C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-W-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D2-05_U01
Student potrafi rozwiązywać podstawowe zadania dotyczące wyznaczania obciążenia cieplnego agregatu realizującego efekt chłodniczy w obiektach przeznaczonych do transportu żywności i dokonywać wstępnego doboru agregatu.
TR_1A_U10, TR_1A_U13, TR_1A_U17C-2T-A-2, T-A-1M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D2-05_K01
Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny i przestrzegania etyki zawodowej
TR_1A_K03C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-W-7M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D2-05_W01
Ma wiedzę w zakresie transportu ładunków w niskich temperaturach przy użyciu różnych gałęzi transportu.
2,0Mniej niz 5,5 uzyskanych punktów
3,0Od 5,5 do 6,4 uzyskanych punktów
3,5Od 6,5 do 7,4 uzyskanych punktów
4,0Od 7,5 do 8,4 uzyskanych punktów
4,5Od 8,5 do 9,4 uzyskanych punktów
5,0Powyzej 9,4 uzyskanych punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D2-05_U01
Student potrafi rozwiązywać podstawowe zadania dotyczące wyznaczania obciążenia cieplnego agregatu realizującego efekt chłodniczy w obiektach przeznaczonych do transportu żywności i dokonywać wstępnego doboru agregatu.
2,0Student nie potrafi przeprowadzić wymaganych obliczeń na poziomie elementarnym.
3,0Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie dostatecznym, popełniając szereg istotnych błędów merytorycznych.
3,5Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie podstawowym, popełniając nieliczne istotne błędy merytoryczne.
4,0Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia, popełniając drobne błędy merytoryczne. Potrafi również dokonać właściwej oceny urządzenia chłodniczego, czy też realizowanego procesu ziębienia.
4,5Student potrafi rozwiązać zadania bez żadnych błędów merytorycznych, popełniając jedynie drobne pomyłki. Potrafi również dokonać właściwej oceny urządzenia chłodniczego, czy też realizowanego procesu ziębienia.
5,0Student potrafi bezbłędnie rozwiązać zadania. Potrafi również dokonać właściwej oceny urządzenia chłodniczego, czy też realizowanego procesu ziębienia.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_D2-05_K01
Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny i przestrzegania etyki zawodowej
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Piotrowski I., Okrętowe urządzenie chłodnicze. Wyd. Morskie, Gdańsk, 1994., Wyd. Morskie, Gdańsk, 1994
  2. Bonza Z., Dziubek R., Budowa i eksploatacja kontenerów chłodniczych, Wyd. WSM, Gdynia, 1994
  3. Red. Zwierzyckiego W., Bieńczaka K., Pojazdy chłodnicze w transporcie żywności, Systherm-Serwis., Poznań, 2006
  4. Chorowski M., Kriogenika. Podstawy i zastosowania, Masta, Gdańsk, 2007
  5. Czapp M., Charun H., Bilans cieplny pomieszczeń chłodni: zasady opracowania, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 1997
  6. Samochodowy transport chłodniczy, EURO-MEDIA, Warszawa, 2008, Dodatek miesięcznika Chłodnictwo & Klimatyzacja, [dostęp 15 czerwca 2012], Dostępny w Internecie: http://www.chlodnictwoiklimatyzacja.pl/images/wydania/wyd_specjalne/samochodowy_transport_chlodniczy.pdf

Literatura dodatkowa

  1. Czumak I.G., Transportirowka i chranienie tropiczeskich plodow, Refprintinfo, Odessa, 2004
  2. Przepisy budowy kontenerów, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe zadania dotyczące wyznaczania obciążenia cieplnego agregatu realizującego efekt chłodniczy w obiektach przeznaczonych do transportu żywności i wstępnego doboru agregatu.14
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Łańcuch chłodniczy: historia, stan współczesny, perspektywy rozwoju. Statek jako ogniwo łańcuchu chłodniczego. Światowa flota chłodniowców.1
T-W-2Systemy chłodzenia ładowni okrętowej. Sposoby rozprowadzenia powietrza w ładowni. Urządzenie chłodnicze chłodniowców.2
T-W-3Magazyn żywności na statku1
T-W-4Kontenery izotermiczne. Urządzenia chłodnicze kontenerowców. Obsługa kontenerów chłodniczych w porcie3
T-W-5Jednostki rybackie: zamrażanie ryb, obieg główny statku rybackiego, urządzenia do wstępnego schładzania i zamrażania ryb.2
T-W-6Wybrane problemy transportu morskiego gazów skroplonych gazów.2
T-W-7Samochodowy transport chłodniczy samochodowy. Umowa ATP.2
T-W-8Transport chłodniczy kolejowy: wagony-chłodnie i wagony-lodownie.1
T-W-9Zaliczenie1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie wskazanej literatury i materiałów źródłowych.11
A-A-3Odrabianie zadań domowych i przygotowanie do zajęć.10
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.4
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajeciach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia9
34
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D2-05_W01Ma wiedzę w zakresie transportu ładunków w niskich temperaturach przy użyciu różnych gałęzi transportu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W10ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
TR_1A_W12ma uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania w transporcie, w tym zna i rozumie uwarunkowania procesów transportowych, zasady organizacji i sterowania ruchem
TR_1A_W13ma wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień z zakresu ładunkoznawstwa, zna metody i formy zabezpieczenia ładunków w transporcie
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie transportu ładunków w niskich temperaturach przy użyciu różnych gałęzi transportu.
C-3Nabycie świadomości ważności zachowań w sposób profesjonalny i przestrzegania etyki zawodowej.
Treści programoweT-W-1Łańcuch chłodniczy: historia, stan współczesny, perspektywy rozwoju. Statek jako ogniwo łańcuchu chłodniczego. Światowa flota chłodniowców.
T-W-2Systemy chłodzenia ładowni okrętowej. Sposoby rozprowadzenia powietrza w ładowni. Urządzenie chłodnicze chłodniowców.
T-W-3Magazyn żywności na statku
T-W-4Kontenery izotermiczne. Urządzenia chłodnicze kontenerowców. Obsługa kontenerów chłodniczych w porcie
T-W-6Wybrane problemy transportu morskiego gazów skroplonych gazów.
T-W-8Transport chłodniczy kolejowy: wagony-chłodnie i wagony-lodownie.
T-W-5Jednostki rybackie: zamrażanie ryb, obieg główny statku rybackiego, urządzenia do wstępnego schładzania i zamrażania ryb.
T-W-7Samochodowy transport chłodniczy samochodowy. Umowa ATP.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody eksponujace: film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test, składajacy sie z 11 pytan, z propozycja wyboru poprawnej (lub kilku poprawnych) odpowiedzi z przynajmniej 4 zaproponowanych wariantów. Za poprawna odpowiedz przysługuje 1 punkt. W przypadku kilku (np. 2 lub 3) poprawnych odpowiedzi na jedno pytanie i zaznaczeniu przezstudenta nie wszystkich z nich, jemu przysługuje proporcjonalna ułamkowa liczba punktów (np. 0,5, 0,33 lub 0,67).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Mniej niz 5,5 uzyskanych punktów
3,0Od 5,5 do 6,4 uzyskanych punktów
3,5Od 6,5 do 7,4 uzyskanych punktów
4,0Od 7,5 do 8,4 uzyskanych punktów
4,5Od 8,5 do 9,4 uzyskanych punktów
5,0Powyzej 9,4 uzyskanych punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D2-05_U01Student potrafi rozwiązywać podstawowe zadania dotyczące wyznaczania obciążenia cieplnego agregatu realizującego efekt chłodniczy w obiektach przeznaczonych do transportu żywności i dokonywać wstępnego doboru agregatu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
TR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_1A_U17potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla transportu
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania analizy obciążenia cieplnego agregatu realizującego efekt chłodniczy w obiektach przeznaczonych do transportu żywności i umiejętności jego wstępnego doboru.
Treści programoweT-A-2Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
T-A-1Podstawowe zadania dotyczące wyznaczania obciążenia cieplnego agregatu realizującego efekt chłodniczy w obiektach przeznaczonych do transportu żywności i wstępnego doboru agregatu.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzenie zadań domowych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci zadań sprawdzających czy student opanował zakładany efekt kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić wymaganych obliczeń na poziomie elementarnym.
3,0Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie dostatecznym, popełniając szereg istotnych błędów merytorycznych.
3,5Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie podstawowym, popełniając nieliczne istotne błędy merytoryczne.
4,0Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia, popełniając drobne błędy merytoryczne. Potrafi również dokonać właściwej oceny urządzenia chłodniczego, czy też realizowanego procesu ziębienia.
4,5Student potrafi rozwiązać zadania bez żadnych błędów merytorycznych, popełniając jedynie drobne pomyłki. Potrafi również dokonać właściwej oceny urządzenia chłodniczego, czy też realizowanego procesu ziębienia.
5,0Student potrafi bezbłędnie rozwiązać zadania. Potrafi również dokonać właściwej oceny urządzenia chłodniczego, czy też realizowanego procesu ziębienia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_D2-05_K01Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny i przestrzegania etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K03ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
Cel przedmiotuC-3Nabycie świadomości ważności zachowań w sposób profesjonalny i przestrzegania etyki zawodowej.
Treści programoweT-W-1Łańcuch chłodniczy: historia, stan współczesny, perspektywy rozwoju. Statek jako ogniwo łańcuchu chłodniczego. Światowa flota chłodniowców.
T-W-2Systemy chłodzenia ładowni okrętowej. Sposoby rozprowadzenia powietrza w ładowni. Urządzenie chłodnicze chłodniowców.
T-W-3Magazyn żywności na statku
T-W-4Kontenery izotermiczne. Urządzenia chłodnicze kontenerowców. Obsługa kontenerów chłodniczych w porcie
T-W-6Wybrane problemy transportu morskiego gazów skroplonych gazów.
T-W-8Transport chłodniczy kolejowy: wagony-chłodnie i wagony-lodownie.
T-W-5Jednostki rybackie: zamrażanie ryb, obieg główny statku rybackiego, urządzenia do wstępnego schładzania i zamrażania ryb.
T-W-7Samochodowy transport chłodniczy samochodowy. Umowa ATP.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody eksponujace: film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test, składajacy sie z 11 pytan, z propozycja wyboru poprawnej (lub kilku poprawnych) odpowiedzi z przynajmniej 4 zaproponowanych wariantów. Za poprawna odpowiedz przysługuje 1 punkt. W przypadku kilku (np. 2 lub 3) poprawnych odpowiedzi na jedno pytanie i zaznaczeniu przezstudenta nie wszystkich z nich, jemu przysługuje proporcjonalna ułamkowa liczba punktów (np. 0,5, 0,33 lub 0,67).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli