Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Zintegrowany transport wodny i lądowy
Sylabus przedmiotu Podstawy oceny ryzyka obiektów technicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy oceny ryzyka obiektów technicznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma opanowane zagadnienia podstaw konstrukcji maszyn, wytrzymałości materiałów, rachunku prawdopodobieństwa oraz rachunku całkowego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie i zrozumienie podstawowych zagadnień obejmujących wiedzę z zakresu nauki o ryzyku w odniesieniu do urządzeń i systemów transportowych. |
C-2 | Nabycie świadomości wpływu działań inżyniera na bezpieczeństwo otoczenia i środowiska oraz zrozumienie i akceptacja związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. |
C-3 | Opanowanie umiejętności w zakresie oceny poziomu ryzyka w odniesieniu do urządzeń i systemów transportowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Estymacja wskaźników funkcyjnychi niezawodności. | 3 |
T-A-2 | Analiza jakościowa i ilościowa przykładowych struktur niezawodnościowych. | 6 |
T-A-3 | Przykłady budowy i analizy drzew uszkodzeń. | 3 |
T-A-4 | Przykład wyznaczania macierzy ryzyka. | 1 |
T-A-5 | Weryfikacja efektów kształcenia. Zaliczenie ćwiczeń. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do problematyki ryzyka. Określenie i zdefiniowanie obszaru pojęć. | 2 |
T-W-2 | Makrosystem człowiek - technika - otoczenie. Bezpieczeństwo i ryzyko eksploatacji systemów technicznych. | 3 |
T-W-3 | Niezawodność a ryzyko. Wskaźniki niezawodności. Fizyczna i statystyczna interpretacja wskaźników niezawodności. | 4 |
T-W-4 | Stany niezawodnościowe. Struktury niezawodnościowe. | 4 |
T-W-5 | Miary ryzyka | 3 |
T-W-6 | Podstawy analizy ryzyka systemów technicznych. | 5 |
T-W-7 | Ryzyko zawodowe. | 4 |
T-W-8 | Kształtowanie i sterowanie ryzykiem. | 3 |
T-W-9 | Zaliczenie wykładów. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwiów. | 12 |
A-A-4 | Udział w konsultacjach | 8 |
A-A-5 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach. | 3 |
A-W-3 | Utrwalenie materiału z wykładów. | 4 |
A-W-4 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 5 |
A-W-5 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, wykład problemowy (typowe środki audiowizualne, tablica) |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe (tablica, typowe środki aduiowizualne) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów. |
S-3 | Ocena formująca: obserwacja |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C25-2_W02 ma wiedzę obejmującą podstawy wybranych zagadnień nauki o ryzyku eksploatcji systemów technicznych oraz ich wpływu na otoczenie | TR_1A_W14, TR_1A_W01, TR_1A_W06, TR_1A_W07, TR_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C25-2_U02 potrafi ocenić wpływ różnych czynników na ryzyko systemów technicznyc z wykorzystaniem metod inzynierskich | TR_1A_U08, TR_1A_U09, TR_1A_U10, TR_1A_U11, TR_1A_U13 | — | — | C-3 | T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-A-2, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C25-2_K03 ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska | TR_1A_K02, TR_1A_K04, TR_1A_K07 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-8 | M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C25-2_W02 ma wiedzę obejmującą podstawy wybranych zagadnień nauki o ryzyku eksploatcji systemów technicznych oraz ich wpływu na otoczenie | 2,0 | nie ma wiedzy w zakresie podstaw ryzyka. |
3,0 | ma wiedzę obejmującą podstawy wybranych zagadnień nauki o ryzyku eksploatcji systemów technicznych oraz ich wpływu na otoczenie | |
3,5 | ma wiedzę obejmującą podstawy wybranych zagadnień nauki o ryzyku eksploatcji systemów technicznych, w tym w szczególności systemów transportowych oraz ich wpływu na otoczenie. | |
4,0 | ma wiedzę obejmującą podstawy wybranych zagadnień nauki o ryzyku eksploatcji systemów technicznych, w tym w szczególności systemów transportowych oraz ich wpływu na otoczenie z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na niezawodność. | |
4,5 | ma wiedzę obejmującą różne zagadnienia nauki o ryzyku eksploatcji systemów technicznych, w tym w szczególności systemów transportowych oraz ich wpływu na otoczenie z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na niezawodność. | |
5,0 | ma wyróżniającą wiedzę obejmującą różne zagadnienia nauki o ryzyku eksploatcji systemów technicznych, w tym w szczególności systemów transportowych oraz ich wpływu na otoczenie z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na niezawodność. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C25-2_U02 potrafi ocenić wpływ różnych czynników na ryzyko systemów technicznyc z wykorzystaniem metod inzynierskich | 2,0 | nie potrafi w żadnym stopniu ocenić wpływu różnych czynników na ryzyko systemów technicznych |
3,0 | potrafi ocenić wpływ różnych czynników na ryzyko systemów technicznych z wykorzystaniem prostych metod inzynierskich | |
3,5 | potrafi ocenić wpływ różnych czynników na ryzyko systemów technicznych z wykorzystaniem prostych metod inzynierskich z uwzględnieniem ich wpływu na niezawodność | |
4,0 | potrafi ocenić wpływ różnych czynników na ryzyko systemów technicznych z wykorzystaniem prostych metod inzynierskich z uwzględnieniem ich wpływu na niezawodność; potrafi zaproponowac rozwiązanie prowadzące do poprawy niezawodności. | |
4,5 | potrafi ocenić wpływ różnych czynników na ryzyko systemów technicznych z wykorzystaniem prostych metod inzynierskich z uwzględnieniem ich wpływu na niezawodność; potrafi zaproponowac rozwiązanie prowadzące do poprawy niezawodności. | |
5,0 | potrafi ocenić wpływ różnych czynników na ryzyko systemów technicznych z wykorzystaniem prostych metod inzynierskich z uwzględnieniem ich wpływu na niezawodność; potrafi zaproponowac rozwiązanie prowadzące do poprawy niezawodności i poziomu ryzyka. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C25-2_K03 ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska | 2,0 | nie ma świadomości wpływu działalności inzynierskiej na otoczenie i środowisko. |
3,0 | ma podstawową świadomość odpowiedzialności wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz związanych z tym konsekwencji. | |
3,5 | ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz związanych z tym konsekwencji oraz rozumie odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | |
4,0 | ma dobrze ugruntowaną świadomość wpływu inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska. | |
4,5 | ma dobrze ugruntowaną świadomość wpływu człowieka, w tym inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska. | |
5,0 | ma bardzo dobrze ugruntowaną świadomość wpływu człowieka, w tym inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska oraz potrafi ocenić potencjalne skutki błędnych decyzji w obszarze ryzyka. |
Literatura podstawowa
- Rosochacki W., Wpływ kołysań statku na niezawodność elementów konstrukcji okrętowych, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2006, 590, Prace Naukowe PSz
- Szopa T., Niezawodność i bezpieczeństwo, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
- Szopa T., Niezawodność i bezpieczeństwo, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
- Rosochacki W., Pijanowski S., Unormowania podstawowych pojęć z zakresu analizy bezpieczeństwa maszyn, Bezpieczeństwo Pracy Nauka - Praktyka, Warszawa, 2012, 3
- Szopa T., Niezawodność i bezpieczeństwo, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
- Rosochacki W., Pijanowski S., Unormowania podstawowych pojęć z zakresu analizy bezpieczeństwa maszyn, Bezpieczeństwo Pracy Nauka - Praktyka, Warszawa, 2012, 3
- Szopa T., Niezawodność i bezpieczeństwo, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
- Rosochacki W., Pijanowski S., Unormowania podstawowych pojęć z zakresu analizy bezpieczeństwa maszyn, Bezpieczeństwo Pracy Nauka - Praktyka, Warszawa, 2012, 3
- Hann M., Siemionow J., Rosochacki W, Wybrane zagadnienia bezpieczeństwa i niezawodności obiektów górnictwa morskiego, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1998, monografia
- Rosochacki W., Pijanowski S., Unormowania podstawowych pojęć z zakresu analizy bezpieczeństwa maszyn, Bezpieczeństwo Pracy Nauka - Praktyka, Warszawa, 2012, 3
- Matuszak Z., Badania rozkładów uszkodzeń systemów siłowni okrętowych, Adveso, Szczecin, 2012
- Rosochacki W., Pijanowski S., Unormowania podstawowych pojęć z zakresu analizy bezpieczeństwa maszyn, Bezpieczeństwo Pracy Nauka - Praktyka, Warszawa, 2012, 3
Literatura dodatkowa
- Hann M., Siemionow J., Rosochacki W, Wybrane zagadnienia bezpieczeństwa i niezawodności obiektów górnictwa morskiego, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1998, monografia
- Krystek A., Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. t.1, 2, 3, WKiŁ, Warszawa, 2009