Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Transport chłodniczy i paliw
Sylabus przedmiotu Eksploatacja urządzeń chłodniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Eksploatacja urządzeń chłodniczych | ||
Specjalność | Transport chłodniczy i paliw | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chłodnictwa |
W-2 | Transport chłodniczy i kriogeniczny |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i ukształtowanie umiejętności w zakresie eksploatacji urządzeń i instalacji chłodniczych, stosowanych m.in. na środkach transportu. |
C-2 | Ukształtowanie świadomości ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności dokumentowania zadań realizowanych na laboratoriach oraz werbalnej prezentacji ich wyników. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania urządzenia chłodniczego, z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych. |
C-5 | Nabycie umiejętności właściwej oceny przydatność typowych metod i narzędzi stosowanych w zagadnieniach eksploatacyjnych dotyczących napełniania czynnikiem chłodniczym urządzeń i instalacji chłodniczych oraz wykrywania występujących w nich nieszczelności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów. | 1 |
T-L-2 | Komputerowa symulacja pracy sprężarkowego okrętowego urządzenia chłodniczego obsługującego chłodnię prowiantową – zagadnienia eksploatacyjne, w tym badanie wpływu warunków chłodzenia skraplacza na działanie urządzenia chłodniczego. Nastawa i sprawdzenie poprawności działania wybranych elementów automatyki chłodniczej na stanowisku kontrolnym. Zaliczenie przerobionych ćwiczeń laboratoryjnych | 11 |
T-L-3 | Badanie charakterystyk technicznych chłodziarki termoelektrycznej zabudowanej w sekcję meblową. Badanie trybu pracy sprężarkowej wytwornicy lodu. Zaliczenie przerobionych ćwiczeń laboratoryjnych | 6 |
T-L-4 | Odczytywanie i sporządzanie schematów ideowych instalacji chłodniczych. Próby zdawcze instalacji chłodniczych i wykrywanie ich nieszczelności. Napełnianie urządzenia czynnikiem chłodniczym. Odzysk czynnika chłodniczego. Dokumentowanie wykonanych czynności w zakresie substancji kontrolowanych. Zaliczenie przerobionych ćwiczeń laboratoryjnych. Zaliczenie poprawkowe z niezaliczonych ćwiczeń. | 12 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Sprężarki chłodnicze tłokowe, śrubowe, łopatkowe i spiralne. Podstawowe charakterystiki techniczne. Systemy smarowania i chłodzenia sprężarek. Dobór i eksploatacja spręzarek | 4 |
T-W-2 | Procesy cieplne zachodzące w wymiennikach ciepła urządzeń chłodniczych. Parowniki i skraplacze. Charakterystyki, zasady i problemy eksploatacji | 4 |
T-W-3 | Procesy szronienia i odszraniania parowników. Systemy odszraniania, ich sprawność i optymalizacja. | 2 |
T-W-4 | Termostatyczne zawory rozprężne: budowa, zasada działania, eksploatacja | 2 |
T-W-5 | Załadowanie systemu czynnikiem chłodniczym i olejem. Zasady i problemy wymiany czyynika chłodniczego | 2 |
T-W-6 | Problemy szczelności instalacji, metody wykrywania i usuwania nieszczelności. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Opracowanie sprawozdań i przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych. | 11 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczeń ćwiczeń laboratoryjnych. | 9 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: egzamin ustny (łosowanie zestawu 2 pytań z wstępnie udostepnionej studentom listy) |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdania oraz ocena przedstawienia przez studenta w formie werbalnej wyników zrealizowanego zadania. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne w postaci zadań i pytań problemowych, mające na celu sprawdzenie czy student opanował zakładany efekt kształcenia. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D2-10_W01 Ma wiedzę w zakresie eksploatacji urządzeń i instalacji chłodniczych, stosowanych m.in. na środkach transportu | TR_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D2-10_U01 Student potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych, wybranych elementów automatyki chłodniczej, dostrzegając przy tym aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, środowiskowe). | TR_1A_U11, TR_1A_U13 | — | — | C-4 | T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-3 |
TR_1A_D2-10_U02 Student potrafi opracować w sposób właściwy sprawozdanie z przeprowadzonego ćwiczenia laboratoryjnego oraz zaprezentować w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania. | TR_1A_U04, TR_1A_U05 | — | — | C-3 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-2 |
TR_1A_D2-10_U03 Student potrafi ocenić przydatność typowych metod i narządzi stosowanych w zagadnieniach eksploatacyjnych dotyczących napełniania czynnikiem chłodniczym urządzeń i instalacji chłodniczych oraz wykrywania występujących w nich nieszczelności. Potrafi również wybrać właściwą metodę i narzędzie do realizacji danego zadania. | TR_1A_U11, TR_1A_U16 | — | — | C-5 | T-L-4 | M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D2-10_K01 Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej | TR_1A_K03 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D2-10_W01 Ma wiedzę w zakresie eksploatacji urządzeń i instalacji chłodniczych, stosowanych m.in. na środkach transportu | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych właściwości i cech analizowanych elementów systemów chłodzenia |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować większą część podstawowych właściwości i cech analizowanych elementów systemów chłodzenia. | |
3,5 | Student potrafi podać podstawowe właściwości i cechy analizowanych elementów systemów chłodzenia | |
4,0 | Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować podstawowe właściwości i cechy analizowanych elementów systemów chłodzenia. | |
4,5 | Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych elementów systemów chłodzenia. | |
5,0 | Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych elementów systemów chłodzenia z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D2-10_U01 Student potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych, wybranych elementów automatyki chłodniczej, dostrzegając przy tym aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, środowiskowe). | 2,0 | Student nie potrafi na poziomie elementarnym dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych. |
3,0 | Student prezentuje dostateczne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, jednak korzysta przy tym z dodatkowych wskazówkach nauczyciela i popełnia szereg błędów merytorycznych. Poza tym, przy rozwiązywaniu zadań, potrafi w elementarnym stopniu dostrzec również ich aspekty pozatechniczne. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, popełniając szereg błędów merytorycznych. Poza tym, przy rozwiązywaniu zadań, potrafi dostrzec również ich aspekty pozatechniczne. | |
4,0 | Student prezentuje na dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać poprawnej (bez istotnego błędu merytorycznego) krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych, wybranych elementów automatyki chłodniczej, z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych. | |
4,5 | Student prezentuje znakomite umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać prawidłowej krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych, wybranych elementów automatyki chłodniczej, z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych, nie popełniając przy tym żadnego błędu merytorycznego, a jedynie drobne pomyłki. | |
5,0 | Student prezentuje na bardzo dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać efektywnej i bezbłędnej analizy krytycznej oraz oceny sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych, wybranych elementów automatyki chłodniczej, z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych. | |
TR_1A_D2-10_U02 Student potrafi opracować w sposób właściwy sprawozdanie z przeprowadzonego ćwiczenia laboratoryjnego oraz zaprezentować w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania. | 2,0 | Student nie potrafi opracować sprawozdania zgodnie z przedstawionymi wymaganiami lub przedstawić w formie werbalnej wyników zrealizowanego zadania. |
3,0 | Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz umie przedstawić w formie werbalnej jedynie wyniki zrealizowanego zadania, bez ich dalszej analizy. | |
3,5 | Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich analizy na zadowalającym poziomie, jednak przy dodatkowych wskazówkach nauczyciela. | |
4,0 | Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich analizy na zadowalającym poziomie. | |
4,5 | Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich efektywnej analizy. | |
5,0 | Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich efektywnej analizy i właściwej oceny przedmiotu rozważań. | |
TR_1A_D2-10_U03 Student potrafi ocenić przydatność typowych metod i narządzi stosowanych w zagadnieniach eksploatacyjnych dotyczących napełniania czynnikiem chłodniczym urządzeń i instalacji chłodniczych oraz wykrywania występujących w nich nieszczelności. Potrafi również wybrać właściwą metodę i narzędzie do realizacji danego zadania. | 2,0 | Student nie potrafi na poziomie elementarnym ocenić przydatności typowych metod i narzędzi stosowanych w zagadnieniach eksploatacyjnych dotyczących napełniania czynnikiem chłodniczym urządzeń i instalacji chłodniczych oraz wykrywania występujących w nich nieszczelności. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać poprawnej oceny przydatności niektórych metod i narzędzi w rozważanych zagadnieniach, jak również wybrać odpowiednią metodę i narzędzie w realizowanym zadaniu, jednak popełnia przy tym szereg błędów merytorycznych. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać poprawnej oceny przydatności większości metod i narzędzi w rozważanych zagadnieniach, jak również wybrać odpowiednią metodę i narzędzie w realizowanym zadaniu, jednak popełnia przy tym szereg błędów merytorycznych. | |
4,0 | Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać poprawnej oceny przydatności większości metod i narzędzi w rozważanych zagadnieniach, jak również wybrać odpowiednią metodę i narzędzie w realizowanym zadaniu, jednak popełnia przy tym pojedyncze błędy merytoryczne. | |
4,5 | Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać prawidłowej oceny przydatności wszystkich metod i narzędzi w rozważanych zagadnieniach, jak również wybrać odpowiednią metodę i narzędzie w realizowanym zadaniu, jednak popełnia przy tym drobne pomyłki. | |
5,0 | Student prezentuje bardzo dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać bezbłędnej oceny przydatności wszystkich metod i narzędzi w rozważanych zagadnieniach, jak również wybrać odpowiednią metodę i narzędzie w realizowanym zadaniu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D2-10_K01 Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Piotrowski I., Okrętowe urządzenie chłodnicze, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1994
- Bonca Z., Chłodnictwo okrętowe, Wyd. WSM, Gdynia, 1996
- PN-EN 1861. Instalacje ziębnicze i pompy ciepła. Schematy ideowe i montażowe instalacji, rurociągów i przyrządów. Układy i symbole, PKN, Warszawa, 2001
- PN-EN 378. Instalacje ziębnicze i pompy ciepła. Wymagania dotyczące bezpieczeństwa i ochrony środowiska, PKN, Warszawa, 2010, Części 3 i 4
Literatura dodatkowa
- Bonca Z., Nowe czynniki chłodnicze i nośniki ciepła, IPPU Masta, Gdańsk, 2003
- Bonca Z., Automatyka chłodnicza i klimatyzacyjna, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 2000
- Filin S., Owisicki A., Zasady projektowania i eksploatacji chłodziarek termoelektrycznych., Wyd. Zapol, Szczecin, 2010
- Filin S., Badania eksperymentalne wytwornicy lodu ZB-15. Chłodnictwo, 2007, nr 6
- USTAWA z dnia 20 kwietnia 2004 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową, 2004