Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Transport żywności
Sylabus przedmiotu Przechowalnictwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przechowalnictwo | ||
Specjalność | Transport żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy fizyki, z uwzględnieniem termodynamiki w zakresie podstaw wymiany ciepła. |
W-2 | Elementarne pojęcia z zakresu chemii oraz funkcjonowania mikroorganizmów (na poziomie szkoły średniej). |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy w zakresie przechowywania w niskich temperaturach żywności łatwo psującej się. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zagadnień obliczeniowych z zakresu przechowalnictwa żywności w niskich temperaturach oraz umiejętności przeprowadzania analizy procesu przechowywania w warunkach chłodniczych danego produktu żywnościowego z punktu widzenia jego jakości i bezpieczeństwa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady i zadania dostosowane do treści wykładów, obejmujące: wyznaczanie parametrów fizycznych produktu żywnościowego, obliczanie podstawowych parametrów procesów schładzania i zamrażania żywności (czas procesu, ilość ciepła odprowadzanego od produktu, średnia jednostkowa moc chłodnicza, średnia prędkość zamrażania produktu), wybrane zagadnienia obliczeniowe bilansu cieplnego komory chłodniczej (wyznaczanie składowych strumieni ciepła związanych z przechowywanym produktem), szacowanie czasu domrażania produktu żywnościowego w komorze chłodniczej, dokonanie analizy procesu przechowywania w warunkach chłodniczych danego produktu żywnościowego z punktu widzenia jego jakości i bezpieczeństwa. | 28 |
T-A-2 | Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kryteria i stopnie utrwalania żywności. Ogólna charakterystyka stosowanych metod utrwalania żywności. Podstawowe zadania i procesy technologii chłodniczej oraz pojęcie łańcucha chłodniczego. | 3 |
T-W-2 | Schładzanie i zamrażanie środków spożywczych – przebieg tych procesów, zmiany zachodzące w żywności, wybrane zagadnienia obliczeniowe. Przegląd współczesnych technik zamrażania żywności. | 9 |
T-W-3 | Przechowywanie żywności w niskich temperaturach – zmiany zachodzące w żywności (m.in.: oddychanie, ususzka, rekrystalizacja, zmiany mikrobiologiczne). Wpływ warunków przechowywania żywności w niskich temperaturach na jej jakość i trwałość. Zasady doboru warunków klimatycznych składowania środków spożywczych w obiekcie chłodzonym. | 6 |
T-W-4 | Charakterystyka procesów odchładzania i rozmrażania. | 2 |
T-W-5 | Przechowywanie mięsa w niskich temperaturach. Zastosowanie atmosfery kontrolowanej w przechowywaniu chłodniczym owoców i warzyw – wpływ parametrów atmosfery kontrolowanej na zmiany zachodzące w żywności, metody i środki wytwarzania składników gazowych, charakterystyka komór chłodniczych z atmosferą kontrolowaną). | 6 |
T-W-6 | Opakowania żywności – wymagania stawiane opakowaniom, ich pożądane właściwości, rodzaje opakowań do produktów żywnościowych przechowywanych w niskich temperaturach. Rola opakowań w kontekście zachowania odpowiedniej jakości mięsa przechowywanego w niskich temperaturach. | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie wykładów. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-A-2 | Odrabianie zadań domowych i przygotowanie do zajęć. | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 3 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i innych materiałów źródłowych. | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 4 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny. |
M-2 | Metody problemowe: wykład problemowy. |
M-3 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci pytań sprawdzających czy student osiągnął zakładane efekty kształcenia. |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzenie realizacji w trakcie zajęć zadań obliczeniowych oraz wykonania zadań domowych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci zadań sprawdzających czy student osiągnął zakładane efekty kształcenia. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D4-04_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą wybranych zagadnień z zakresu technologii chłodniczej żywności, ukierunkowaną na tematykę przechowywania żywności w niskich temperaturach. | TR_2A_W10, TR_2A_W13 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D4-04_U01 Student potrafi, w oparciu o wiedzę zdobytą na zajęciach oraz informacje z literatury i innych źródeł, rozwiązywać zadania obliczeniowe z zakresu przechowalnictwa żywności w niskich temperaturach oraz dokonać analizy procesu przechowywania w warunkach chłodniczych danego produktu żywnościowego z punktu widzenia jego jakości i bezpieczeństwa. | TR_2A_U01, TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U13 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-1 | M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D4-04_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą wybranych zagadnień z zakresu technologii chłodniczej żywności, ukierunkowaną na tematykę przechowywania żywności w niskich temperaturach. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na poziomie dostatecznym, co oznacza, że nie zna lub nie rozumie większości podstawowych pojęć z zakresu przechowalnictwa. |
3,0 | Student posiada wiedzę na poziomie dostatecznym, co oznacza, że zna i rozumie większość podstawowych pojęć z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia szereg istotnych błędów merytorycznych, a jego wiedza jest nieuporządkowana. | |
3,5 | Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym, co oznacza, że zna i rozumie większość podstawowych pojęć z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia szereg błędów merytorycznych, a jego wiedza jest nie w pełni uporządkowana. | |
4,0 | Student posiada uporządkowaną wiedzę, zna i dobrze rozumie podstawowe pojęcia z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia nieliczne błędy merytoryczne. | |
4,5 | Student posiada w pełni uporządkowaną wiedzę, zna i doskonale rozumie pojęcia z zakresu przechowalnictwa, jednak popełnia pojedyncze i drobne błędy merytoryczne. | |
5,0 | Student posiada w pełni uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą zagadnień prezentowanych na zajęciach z zakresu przechowalnictwa, nie popełnia błędów merytorycznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D4-04_U01 Student potrafi, w oparciu o wiedzę zdobytą na zajęciach oraz informacje z literatury i innych źródeł, rozwiązywać zadania obliczeniowe z zakresu przechowalnictwa żywności w niskich temperaturach oraz dokonać analizy procesu przechowywania w warunkach chłodniczych danego produktu żywnościowego z punktu widzenia jego jakości i bezpieczeństwa. | 2,0 | Student nie potrafi przeprowadzić wymaganych obliczeń na poziomie elementarnym lub dokonać poprawnej analizy procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych. |
3,0 | Student potrafi na poziomie elementarnym przeprowadzić wymagane obliczenia oraz dokonać analizy procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych, popełniając przy tym szereg istotnych błędów merytorycznych. Poza tym, przy rozwiązywaniu zadań, potrafi w elementarnym stopniu dostrzec również ich aspekty pozatechniczne. | |
3,5 | Student potrafi na poziomie podstawowym przeprowadzić wymagane obliczenia oraz dokonać analizy procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych, popełniając przy tym nieliczne istotne błędy merytoryczne. Poza tym, przy rozwiązywaniu zadań, potrafi dostrzec również ich aspekty pozatechniczne. | |
4,0 | Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia oraz dokonać analizy procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych, popełniając drobne błędy merytoryczne. Potrafi również dokonać właściwej oceny realizowanego procesu technologii chłodniczej, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne. | |
4,5 | Student potrafi rozwiązać zadania obliczeniowe oraz dokonać prawidłowej analizy procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych, bez żadnych błędów merytorycznych, popełniając jedynie drobne pomyłki. Potrafi również dokonać właściwej oceny realizowanego procesu technologii chłodniczej, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne. | |
5,0 | Student potrafi bezbłędnie rozwiązać zadania obliczeniowe oraz dokonać prawidłowej analizy procesu przechowywania danego produktu żywnościowego w warunkach chłodniczych. Potrafi również dokonać właściwej oceny realizowanego procesu technologii chłodniczej, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne, a także zaproponować odpowiednią modyfikacje w jego realizacji. |
Literatura podstawowa
- Czapp M., Charun H., Bilans cieplny pomieszczeń chłodni: zasady opracowania, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 1997
- Cziżow G.B., Procesy cieplne w technologii chłodniczej produktów żywnościowych, WNT, Warszawa, 1974
- Gruda J., Postolski Z., Zamrażanie żywności, WNT, 1999
- Pijanowski E. i in., Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 2000
- Postolski J., Prawie wszystko o ... technologii chłodniczej żywności. Technika chłodnicza i klimatyzacyjna, Cykl artykułów opublikowanych w latach 2003-2009 w czasopiśmie Technika chłodnicza i klimatyzacyjna.
- Technika chłodnicza dla praktyków: przechowalnictwo i transport, pod red. Bolesława Gazińskiego, Wyd. Systherm Serwis, Poznań, 2003
- PN-A-07005:2006. Produkty żywnościowe – Warunki klimatyczne i okresy przechowywania w chłodniach, PKN, Warszawa, 2006
- PN-A-07005:2006/Az1:2008. Produkty żywnościowe – Warunki klimatyczne i okresy przechowywania w chłodniach, PKN, Warszawa, 2008, Zmiany
Literatura dodatkowa
- Kondratowicz J., Kościelak E., Nowe tendencje w systemach pakowania żywności przechowywanej w niskich temperaturach. Część 1. Chłodnictwo, 2005, nr 7, s. 36-40
- Krala L., Mokrosińska K., Transport chłodniczy oraz przechowywanie owowców i warzyw w kontrolowanej i modyfikowanej atmosferze. Przemysł spożywczy, 1996, nr 5, s. 26-30
- Kozioł J., Uogólnione zależności obliczeniowe wybranych właściwości fizycznych produktów w technologach chłodniczych. Chłodnictwo, 2011, nr: 10, 11, części 1 (s. 32-35), część 2 (s. 28-29)
- PN-R-75200:1993. Owoce i warzywa. Zasady i techniki przechowywania w atmosferze kontrolowanej, PKN, Warszawa, 1993