Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów

Sylabus przedmiotu Podstawy oceanotechniki 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy oceanotechniki 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z matematyki i z fizyki z zakresu szkoły średniej.
W-2Wiadomości z podstaw oceanotechniki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ogólną budową i zastosowaniem układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz instalacji ogólnookrętowych, jak również głównymi zagrożeniami i metodami zabezpieczeń występującymi w oceanotechnice.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Układy napędowe statków. Siłownie okrętowe i systemy energetyczne obiektów oceanotechnicznych.3
T-W-2Instalacje siłowni okrętowych - rodzaje, przeznaczenie i ogólna budowa.2
T-W-3Ogólna charakterystyka głównych zespołów napędowych i systemów pomocniczych.3
T-W-4Etapy projektowania układu napędowego statku i elektrowni okrętowej.2
T-W-5Instalacje ogólnookrętowe.2
T-W-6Podstawy bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych. Charakterystyka głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń.2
T-W-7Zaliczenie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.8
A-W-3Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_C02_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić rodzaje, ogólną budowę i właściwości układów napędowych statków, siłowni okrętowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz etapy ich projektowania i eksploatacji, jak również scharakteryzować zagrożenia i metody zabezpieczeń występujące w oceanotechnice.
O_1A_W14, O_1A_W16, O_1A_W21C-1T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-3M-3, M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_C02_U01
Student posiada umiejętności identyfikacji i analizy budowy i zastosowania układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz instalacji ogólnookrętowych, jak również głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń występujących w oceanotechnice.
O_1A_U07C-1T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-3M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_C02_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące w oceanotechnice oraz potrafi dokonać krytycznej ich oceny i wyrażać własne opinie dotyczące ryzyka związanego z układami napędowymi obiektów oceanotechnicznych.
O_1A_K07C-1T-W-6, T-W-4, T-W-3M-2, M-1S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_C02_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić rodzaje, ogólną budowę i właściwości układów napędowych statków, siłowni okrętowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz etapy ich projektowania i eksploatacji, jak również scharakteryzować zagrożenia i metody zabezpieczeń występujące w oceanotechnice.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_C02_U01
Student posiada umiejętności identyfikacji i analizy budowy i zastosowania układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz instalacji ogólnookrętowych, jak również głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń występujących w oceanotechnice.
2,0Student nie potrafi dokonać identyfikacji elementów układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz zagrożeń i metod zabezpieczeń
3,0Student potrafi dokonać prostej identyfikacji elementów układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz zagrożeń i metod zabezpieczeń
3,5Student potrafi dokonać identyfikacji elementów układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz zagrożeń i metod zabezpieczeń, jak również potrafi dokonać ich oceny
4,0Student potrafi w pełni dokonać identyfikacji elementów układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz zagrożeń i metod zabezpieczeń, jak również potrafi dokonać krytycznej ich oceny
4,5Student potrafi w pełni dokonać identyfikacji elementów układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz zagrożeń i metod zabezpieczeń, jak również potrafi dokonać krytycznej ich oceny; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student potrafi w pełni dokonać identyfikacji elementów układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz zagrożeń i metod zabezpieczeń, jak również potrafi dokonać krytycznej ich oceny; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_C02_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące w oceanotechnice oraz potrafi dokonać krytycznej ich oceny i wyrażać własne opinie dotyczące ryzyka związanego z układami napędowymi obiektów oceanotechnicznych.
2,0Student nie rozumie zagrożeń bezpieczeństwa występujących w oceanotechnice, w szczególności dotyczących układów napędowych i systemów energetycznych
3,0Student rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące w oceanotechnice, w szczególności dotyczące układów napędowych i systemów energetycznych
3,5Student ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące w oceanotechnice, w szczególności dotyczące układów napędowych i systemów energetycznych, oraz potrafi dokonać ich oceny
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące w oceanotechnice, w szczególności dotyczące układów napędowych i systemów energetycznych, oraz potrafi dokonać krytycznej ich oceny
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące w oceanotechnice, w szczególności dotyczące układów napędowych i systemów energetycznych, oraz potrafi dokonać krytycznej ich oceny; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące w oceanotechnice, w szczególności dotyczące układów napędowych i systemów energetycznych, oraz potrafi dokonać krytycznej ich oceny; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny

Literatura podstawowa

  1. Giernalczyk M, Górski Z., Siłownie okrętowe, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia, 2011, 1
  2. Herdzik J., Poradnik motorzysty okrętowego, Trademar, Gdynia, 2007
  3. Mazurkiewicz B., Encyklopedia inżynierii morskiej, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdański, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Balcerski A., Siłownie okrętowe - Podstawy termodynamiki, silniki i napędy główne, urządzenia pomocnicze, instalacje, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1990
  2. Balcerski A., Bocheński D., Ukłądy technologiczne i energetyczne jednostek oceanotechnicznych, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1998

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Układy napędowe statków. Siłownie okrętowe i systemy energetyczne obiektów oceanotechnicznych.3
T-W-2Instalacje siłowni okrętowych - rodzaje, przeznaczenie i ogólna budowa.2
T-W-3Ogólna charakterystyka głównych zespołów napędowych i systemów pomocniczych.3
T-W-4Etapy projektowania układu napędowego statku i elektrowni okrętowej.2
T-W-5Instalacje ogólnookrętowe.2
T-W-6Podstawy bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych. Charakterystyka głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń.2
T-W-7Zaliczenie.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.8
A-W-3Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_C02_W01Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić rodzaje, ogólną budowę i właściwości układów napędowych statków, siłowni okrętowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz etapy ich projektowania i eksploatacji, jak również scharakteryzować zagrożenia i metody zabezpieczeń występujące w oceanotechnice.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W14ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
O_1A_W16ma wiedzę w zakresie rodzajów napędów obiektów oceanotechnicznych, układów przeniesienia napędu, budowy siłowni okrętowych
O_1A_W21ma wiedzę w zakresie życia, eksploatacji, logistyki i diagnostyki systemów oceanotechnicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólną budową i zastosowaniem układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz instalacji ogólnookrętowych, jak również głównymi zagrożeniami i metodami zabezpieczeń występującymi w oceanotechnice.
Treści programoweT-W-1Układy napędowe statków. Siłownie okrętowe i systemy energetyczne obiektów oceanotechnicznych.
T-W-5Instalacje ogólnookrętowe.
T-W-2Instalacje siłowni okrętowych - rodzaje, przeznaczenie i ogólna budowa.
T-W-6Podstawy bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych. Charakterystyka głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń.
T-W-4Etapy projektowania układu napędowego statku i elektrowni okrętowej.
T-W-3Ogólna charakterystyka głównych zespołów napędowych i systemów pomocniczych.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_C02_U01Student posiada umiejętności identyfikacji i analizy budowy i zastosowania układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz instalacji ogólnookrętowych, jak również głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń występujących w oceanotechnice.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólną budową i zastosowaniem układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz instalacji ogólnookrętowych, jak również głównymi zagrożeniami i metodami zabezpieczeń występującymi w oceanotechnice.
Treści programoweT-W-1Układy napędowe statków. Siłownie okrętowe i systemy energetyczne obiektów oceanotechnicznych.
T-W-5Instalacje ogólnookrętowe.
T-W-2Instalacje siłowni okrętowych - rodzaje, przeznaczenie i ogólna budowa.
T-W-6Podstawy bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych. Charakterystyka głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń.
T-W-4Etapy projektowania układu napędowego statku i elektrowni okrętowej.
T-W-3Ogólna charakterystyka głównych zespołów napędowych i systemów pomocniczych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać identyfikacji elementów układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz zagrożeń i metod zabezpieczeń
3,0Student potrafi dokonać prostej identyfikacji elementów układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz zagrożeń i metod zabezpieczeń
3,5Student potrafi dokonać identyfikacji elementów układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz zagrożeń i metod zabezpieczeń, jak również potrafi dokonać ich oceny
4,0Student potrafi w pełni dokonać identyfikacji elementów układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz zagrożeń i metod zabezpieczeń, jak również potrafi dokonać krytycznej ich oceny
4,5Student potrafi w pełni dokonać identyfikacji elementów układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz zagrożeń i metod zabezpieczeń, jak również potrafi dokonać krytycznej ich oceny; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student potrafi w pełni dokonać identyfikacji elementów układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz zagrożeń i metod zabezpieczeń, jak również potrafi dokonać krytycznej ich oceny; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_C02_K01Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące w oceanotechnice oraz potrafi dokonać krytycznej ich oceny i wyrażać własne opinie dotyczące ryzyka związanego z układami napędowymi obiektów oceanotechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólną budową i zastosowaniem układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz instalacji ogólnookrętowych, jak również głównymi zagrożeniami i metodami zabezpieczeń występującymi w oceanotechnice.
Treści programoweT-W-6Podstawy bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych. Charakterystyka głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń.
T-W-4Etapy projektowania układu napędowego statku i elektrowni okrętowej.
T-W-3Ogólna charakterystyka głównych zespołów napędowych i systemów pomocniczych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie zagrożeń bezpieczeństwa występujących w oceanotechnice, w szczególności dotyczących układów napędowych i systemów energetycznych
3,0Student rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące w oceanotechnice, w szczególności dotyczące układów napędowych i systemów energetycznych
3,5Student ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące w oceanotechnice, w szczególności dotyczące układów napędowych i systemów energetycznych, oraz potrafi dokonać ich oceny
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące w oceanotechnice, w szczególności dotyczące układów napędowych i systemów energetycznych, oraz potrafi dokonać krytycznej ich oceny
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące w oceanotechnice, w szczególności dotyczące układów napędowych i systemów energetycznych, oraz potrafi dokonać krytycznej ich oceny; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące w oceanotechnice, w szczególności dotyczące układów napędowych i systemów energetycznych, oraz potrafi dokonać krytycznej ich oceny; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny