Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych

Sylabus przedmiotu Pompy, sprężarki i wentylatory:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pompy, sprężarki i wentylatory
Specjalność Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 15 2,00,40zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,20zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,40egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z mechaniki płynów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy o budowie, zasadzie działania, podstawach doboru i eksploatcji pomp sprężarek i wentylatorów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie parametrów pracy pomp wirowych.4
T-A-2Obliczanie parametrów gazu za sprężarką.2
T-A-3Ćwiczenia na symulatorze komputerowym: badanie turbosprężarki powietrza doładowującego, badanie współpracy pomp w instalacji chłodzenia8
T-A-4Zaliczenie1
15
laboratoria
T-L-1Demontaż i montaż pomp.3
T-L-2Badanie współpracy pomp z instalacją rurociągów.3
T-L-3Badanie układów połączeń pomp.2
T-L-4Badanie charakterystyki wentylatora2
T-L-5Zapoznanie z budową dmuchawy kotła.2
T-L-6Uruchamianie i obserwacja pracy sprężarki tłokowej powietrza rozruchowego.2
T-L-7Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Klasyfikacja i zasada działania biernych maszyn wyporowych i przepływowych2
T-W-2Parametry pracy pompy i układu pompowego.3
T-W-3Pompy wyporowe –zasada działania, budowa, charakterystyki.3
T-W-4Pompy wirowe.3
T-W-5Jednowymiarowa teoria przepływu przez wirnik.2
T-W-6Teoria podobieństwa dynamicznego pomp wirowych.2
T-W-7Charakterystyki pomp wirowych. Regulacja wydajności2
T-W-8Współpraca pomp. Zasady doboru pomp.2
T-W-9Sprężanie gazów. Klasyfikacja sprężarek.2
T-W-10Sprężarki wyporowe.2
T-W-11Sprężarki wirowe.2
T-W-12Wentylatory i dmuchawy.2
T-W-13Charakterystyki. Regulacja wydajności sprężarek i wentylatorów. Współpraca sprężarek i wentylatorów z instalacją3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia2
25
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć25
A-L-3Studiowanie literatury5
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia5
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury i źródeł internetowych10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D2-03_W01
Ma wiedzę z mechaniki płynów w zakresie dotyczącym pomp i sprężarek oraz wiedzę w związaną ze sposobami pomiarów parametrów pomp, sprężarek i wentylatorów w warunkach laboratoryjnych a także w zakresie rodzajów, budowy i funkcji spełnainych na statkach.
O_1A_W07, O_1A_W10, O_1A_W14C-1T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-13M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D2-03_U01
Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych pomp, sprężarek i wentylatorów, potrafi wykonać podstawowe obliczenia oraz dobrać odpowiednie pompy sprężrki i wentylatory dlapotrzeb siłowni.i
O_1A_U07C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-A-2, T-A-3, T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D2-03_K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie eksploatacji pomp, sprężarek i wentylatorów. w tym jej wpływ na środowisko morskie i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
O_1A_K02C-1T-W-7, T-W-13, T-A-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_D2-03_W01
Ma wiedzę z mechaniki płynów w zakresie dotyczącym pomp i sprężarek oraz wiedzę w związaną ze sposobami pomiarów parametrów pomp, sprężarek i wentylatorów w warunkach laboratoryjnych a także w zakresie rodzajów, budowy i funkcji spełnainych na statkach.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_D2-03_U01
Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych pomp, sprężarek i wentylatorów, potrafi wykonać podstawowe obliczenia oraz dobrać odpowiednie pompy sprężrki i wentylatory dlapotrzeb siłowni.i
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_D2-03_K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie eksploatacji pomp, sprężarek i wentylatorów. w tym jej wpływ na środowisko morskie i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Perepeczko A. Górski Z., Okrętowe mechanizmy i urządzenia pomociecze, Trademar, Gdynia, 2010
  2. Jędral W, Pompy wirowe, Wyd. Naukowe PWN, Waeszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Stępniewski M, Pompy, WNT, Warszawa, 1978

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie parametrów pracy pomp wirowych.4
T-A-2Obliczanie parametrów gazu za sprężarką.2
T-A-3Ćwiczenia na symulatorze komputerowym: badanie turbosprężarki powietrza doładowującego, badanie współpracy pomp w instalacji chłodzenia8
T-A-4Zaliczenie1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Demontaż i montaż pomp.3
T-L-2Badanie współpracy pomp z instalacją rurociągów.3
T-L-3Badanie układów połączeń pomp.2
T-L-4Badanie charakterystyki wentylatora2
T-L-5Zapoznanie z budową dmuchawy kotła.2
T-L-6Uruchamianie i obserwacja pracy sprężarki tłokowej powietrza rozruchowego.2
T-L-7Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja i zasada działania biernych maszyn wyporowych i przepływowych2
T-W-2Parametry pracy pompy i układu pompowego.3
T-W-3Pompy wyporowe –zasada działania, budowa, charakterystyki.3
T-W-4Pompy wirowe.3
T-W-5Jednowymiarowa teoria przepływu przez wirnik.2
T-W-6Teoria podobieństwa dynamicznego pomp wirowych.2
T-W-7Charakterystyki pomp wirowych. Regulacja wydajności2
T-W-8Współpraca pomp. Zasady doboru pomp.2
T-W-9Sprężanie gazów. Klasyfikacja sprężarek.2
T-W-10Sprężarki wyporowe.2
T-W-11Sprężarki wirowe.2
T-W-12Wentylatory i dmuchawy.2
T-W-13Charakterystyki. Regulacja wydajności sprężarek i wentylatorów. Współpraca sprężarek i wentylatorów z instalacją3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć25
A-L-3Studiowanie literatury5
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury i źródeł internetowych10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_D2-03_W01Ma wiedzę z mechaniki płynów w zakresie dotyczącym pomp i sprężarek oraz wiedzę w związaną ze sposobami pomiarów parametrów pomp, sprężarek i wentylatorów w warunkach laboratoryjnych a także w zakresie rodzajów, budowy i funkcji spełnainych na statkach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W07ma wiedzę w zakresie mechaniki ogólnej, w tym statyki, kinematyki, dynamiki, teorii drgań oraz mechaniki płynów
O_1A_W10ma wiedzę w zakresie metod i narzędzi do pomiarów parametrów obiektów technicznych w warunkach laboratoryjnych i przemysłowych; zna zasady określania tolerancji wykonawczych; zna metody i przepisy dotyczące kontroli jakości wymiarowej w procesach produkcyjnych
O_1A_W14ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o budowie, zasadzie działania, podstawach doboru i eksploatcji pomp sprężarek i wentylatorów.
Treści programoweT-W-5Jednowymiarowa teoria przepływu przez wirnik.
T-W-3Pompy wyporowe –zasada działania, budowa, charakterystyki.
T-W-2Parametry pracy pompy i układu pompowego.
T-W-4Pompy wirowe.
T-W-6Teoria podobieństwa dynamicznego pomp wirowych.
T-W-8Współpraca pomp. Zasady doboru pomp.
T-W-7Charakterystyki pomp wirowych. Regulacja wydajności
T-W-9Sprężanie gazów. Klasyfikacja sprężarek.
T-W-10Sprężarki wyporowe.
T-W-11Sprężarki wirowe.
T-W-12Wentylatory i dmuchawy.
T-W-1Klasyfikacja i zasada działania biernych maszyn wyporowych i przepływowych
T-W-13Charakterystyki. Regulacja wydajności sprężarek i wentylatorów. Współpraca sprężarek i wentylatorów z instalacją
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_D2-03_U01Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych pomp, sprężarek i wentylatorów, potrafi wykonać podstawowe obliczenia oraz dobrać odpowiednie pompy sprężrki i wentylatory dlapotrzeb siłowni.i
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o budowie, zasadzie działania, podstawach doboru i eksploatcji pomp sprężarek i wentylatorów.
Treści programoweT-L-1Demontaż i montaż pomp.
T-L-3Badanie układów połączeń pomp.
T-L-4Badanie charakterystyki wentylatora
T-L-5Zapoznanie z budową dmuchawy kotła.
T-L-6Uruchamianie i obserwacja pracy sprężarki tłokowej powietrza rozruchowego.
T-L-2Badanie współpracy pomp z instalacją rurociągów.
T-A-2Obliczanie parametrów gazu za sprężarką.
T-A-3Ćwiczenia na symulatorze komputerowym: badanie turbosprężarki powietrza doładowującego, badanie współpracy pomp w instalacji chłodzenia
T-A-1Obliczanie parametrów pracy pomp wirowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_D2-03_K01Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie eksploatacji pomp, sprężarek i wentylatorów. w tym jej wpływ na środowisko morskie i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o budowie, zasadzie działania, podstawach doboru i eksploatcji pomp sprężarek i wentylatorów.
Treści programoweT-W-7Charakterystyki pomp wirowych. Regulacja wydajności
T-W-13Charakterystyki. Regulacja wydajności sprężarek i wentylatorów. Współpraca sprężarek i wentylatorów z instalacją
T-A-3Ćwiczenia na symulatorze komputerowym: badanie turbosprężarki powietrza doładowującego, badanie współpracy pomp w instalacji chłodzenia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli