Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo w logistyce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo w logistyce | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych. |
C-2 | Nabycie umiejętności szacowania ryzyka procesów logistycznych. |
C-3 | Zrozumienie roli systemu zarządzania bezpieczeństwem. |
C-4 | Przekazanie wiedzy o aspektach społecznych wypadków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza statystyk wypadków komunikacyjnych. | 3 |
T-A-2 | Wskaźniki bezpieczeństwa w transporcie. | 3 |
T-A-3 | Tworzenie miar ryzyka. | 2 |
T-A-4 | Budowa map ryzyka. | 2 |
T-A-5 | Macierze ryzyka. | 3 |
T-A-6 | Badania społecznych kosztów wypadków w transporcie. | 1 |
T-A-7 | Zaliczenie. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Makrosystem: transport (magazynowanie) - człowiek - otoczenie | 2 |
T-W-2 | Wypadki komunikacyjne. Koszty społeczne wypadków. | 2 |
T-W-3 | Zagrożenia w procesach logistycznych. | 2 |
T-W-4 | Ryzyko i jego miary w transporcie. | 2 |
T-W-5 | Podstawy analizy ryzyka. | 2 |
T-W-6 | Zarządzanie bezpieczeństwem. | 4 |
T-W-7 | Zaliczenie. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 5 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach. | 1 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 4 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 5 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach. | 1 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 4 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład problemowy. |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C26_W01 Student posiada wiedzę z zakresu bezpiecznego funkcjonowania procesów logistycznych. Zna miary ryzyka. Rozumie znaczenie zarządzania bezpieczeństwem w logistyce. Ma wiedzę o kosztach społecznych wypadków. | LO_1A_W03, LO_1A_W08, LO_1A_W14, LO_1A_W16, LO_1A_W20 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C26_U01 Student umie interpretować informacje statystyczne oraz ocenić wartość wskaźników bezpieczenstwa stosowanych w transporcie. Potrafi zbudować przykładowe mapy ryzyka. Umie analizować społeczne koszty wypadków. | LO_1A_U16, LO_1A_U01, LO_1A_U07, LO_1A_U09 | — | — | C-2, C-4 | T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-6, T-A-7 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C26_K01 Student rozumie znaczenie działań na rzecz zapewnienia właściwego poziomu bezpieczenstwa procesów logistycznych. | LO_1A_K05, LO_1A_K06 | — | — | C-3 | T-W-2, T-W-6, T-A-6 | M-1, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C26_W01 Student posiada wiedzę z zakresu bezpiecznego funkcjonowania procesów logistycznych. Zna miary ryzyka. Rozumie znaczenie zarządzania bezpieczeństwem w logistyce. Ma wiedzę o kosztach społecznych wypadków. | 2,0 | student nie posiada elementarnej wiedzy z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych |
3,0 | student ma elementarną wiedzę z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych | |
3,5 | student ma wiedzę z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych; zna wybrane miary ryzyka | |
4,0 | student ma wiedzę z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych; zna wybrane miary ryzyka; zna elementy procesu zarządzania bezpieczeństwem w logistyce | |
4,5 | student ma ugruntowaną wiedzę z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych; zna wybrane miary ryzyka; zna elementy procesu zarządzania bezpieczeństwem w logistyce; ma wiedzę z zakresu kosztów społecznych wypadków | |
5,0 | student ma pogłębioną wiedzę z zakresu bezpieczeństwa procesów logistycznych; zna miary ryzyka; ma dobrą wiedzę z zakresu procesu zarządzania bezpieczeństwem w logistyce; ma wiedzę z zakresu kosztów społecznych wypadków |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C26_U01 Student umie interpretować informacje statystyczne oraz ocenić wartość wskaźników bezpieczenstwa stosowanych w transporcie. Potrafi zbudować przykładowe mapy ryzyka. Umie analizować społeczne koszty wypadków. | 2,0 | Student nie potrafi interpretowac informacji statystycznych oraz oceniać wartości wskaźników bezpieczenstwa. |
3,0 | Student potrafi interpretować podstawowe informacje statystyczne dotyczace bezpieczeństwa w transporcie. oraz oceniać wartości wskaźników bezpieczenstwa. | |
3,5 | Student potrafi interpretować podstawowe informacje statystyczne dotyczace bezpieczeństwa w transporcie oraz oceniać wartości wskaźników bezpieczenstwa. | |
4,0 | Student potrafi interpretować informacje statystyczne dotyczace bezpieczeństwa w transporcie oraz oceniać wartości wskaźników bezpieczenstwa. Umie analizować mapy ryzyka. | |
4,5 | Student potrafi interpretować złożone informacje statystyczne dotyczace bezpieczeństwa w transporcie oraz oceniać wartości wskaźników bezpieczenstwa. Umie analizować i tworzyć mapy ryzyka. | |
5,0 | Student potrafi interpretować złożone informacje statystyczne dotyczace bezpieczeństwa w transporcie oraz oceniać wartości wskaźników bezpieczenstwa. Umie analizować i tworzyć mapy ryzyka. Umie anliować społeczne skutki wypadków. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C26_K01 Student rozumie znaczenie działań na rzecz zapewnienia właściwego poziomu bezpieczenstwa procesów logistycznych. | 2,0 | Student nie rozumie znaczenia działań związanych z zapewnienieniem bezpieczeństwa procesów logistycznych. |
3,0 | Student w elementarnym stopniu rozumie znaczenie działań związanych z zapewnienieniem bezpieczeństwa procesów logistycznych. | |
3,5 | Student w dostatecznym stopniu rozumie znaczenie działań związanych z zapewnienieniem bezpieczeństwa procesów logistycznych. | |
4,0 | Student w dobrym stopniu rozumie znaczenie działań związanych z zapewnienieniem bezpieczeństwa procesów logistycznych. | |
4,5 | Student w pełnym stopniu rozumie znaczenie działań związanych z zapewnienieniem bezpieczeństwa procesów logistycznych. | |
5,0 | Student w bardzo dobrym stopniu rozumie znaczenie działań związanych z zapewnienieniem bezpieczeństwa procesów logistycznych. Wykazuje ponadprzeciętne zainteresowanie problematyką objętą efektem kształcenia, |
Literatura podstawowa
- Szopa T., Niezawodność i bezpieczeństwo., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
- Krystek Ryszard i inni, Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu; t.1; t.2.; t3., WKŁ, Warszawa, 2009