Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Metrologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metrologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Dobrzyńska <Renata.Dobrzynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Dobrzyńska <Renata.Dobrzynska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 2,00,40zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z grafiki inżynierskiej, m.in. znajomość odwzorowania i wymiarowania elementów maszyn.
W-2Wiadomości z podstaw statystyki matematycznej, m.in. pojęcie zmiennej losowej czy odchylenia standardowego oraz szacowanie parametrów rozkładu prawdopodobieństwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą i zasadami prowadzenia pomiarów warsztatowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności przygotowania i doboru odpowiednich przyrządów pomiarowych oraz przeprowadzania pomiarów warsztatowych.
C-3Ukształtowanie umiejętności interpretacji otrzymanych wyników pomiarów i ich wizualizacji.
C-4Ukształtowanie umiejętności analizy błędów pomiarowych i źródeł ich występowania oraz szacowania niepewności pomiarów.
C-5Zapoznanie studentów z problematyką tolerancji i pasowań wałków i otworów.
C-6Ukształtowanie umiejętności doboru tolerancji i pasowań elementów maszyn.
C-7Ukształtowanie umiejętności pomiarów wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi, m.in. pomiary natężenia strumienia ciepła, pomiary liniowe metodami ultradźwiękowymi i laserowymi, pomiary temperatur czy współczynnika przewodnictwa cieplnego materiałów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie. Dyskusja dotycząca metod pomiarowych i błędów pomiarowych.1
T-L-2Pomiary przyrządami suwmiarkowymi.2
T-L-3Pomiary przyrządami mikrometrycznymi.2
T-L-4Pomiary czujnikami mechanicznymi. Pomiary kątów i stożków.2
T-L-5Analiza błędów pomiarowych i analiza niepewności pomiarów.2
T-L-6Pomiary wymiarów tolerowanych. Dobór pasowań wałków i otworów.2
T-L-7Zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.4
T-L-8Wprowadzenie. Zasady pomiarów wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi.1
T-L-9Wzorcowanie zestawu do pomiaru natężenia strumienia ciepła z przetwornikiem typu Gardona.2
T-L-10Pomiary liniowe metodami ultradźwiękowymi i laserowymi (dalmierze).2
T-L-11Sprawdzanie kalibratorów i mierników temperatury.2
T-L-12Sprawdzanie klasy tolerancji termoelementów typu K NiCr-NiAl.2
T-L-13Wyznaczanie współczynnika przewodnictwa cieplnego materiałów.2
T-L-14Zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.4
30
wykłady
T-W-1Pojęcie i rodzaje metrologii. Definicje pomiaru i klasyfikacja metod pomiarowych.1
T-W-2Klasyfikacja i właściwości metrologiczne przyrządów pomiarowych.1
T-W-3Rodzaje, budowa i zastosowanie wzorców miar, przyrządów suwmiarkowych i przyrządów mikrometrycznych oraz czujników mechanicznych.2
T-W-4Analiza błędów pomiarowych i analiza niepewności pomiarów.2
T-W-5Układ tolerancji i pasowań wałków i otworów.3
T-W-6Łańcuchy wymiarowe.2
T-W-7Czujniki i przetworniki pomiarowe. Systemy pomiarowe. Rejestracja wyników pomiarów.2
T-W-8Zasady pomiarów wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi.1
T-W-9Zaliczenie końcowe.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniach.30
A-L-2Opracowanie wyników pomiarów. Przygotowanie sprawozdań.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym.
M-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Wykorzystanie metod programowanych z wykorzystaniem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań i zaliczeń z zajęć laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C12_W01
Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i rozróżnia metody pomiarowe oraz zna klasyfikację, rodzaje i właściwości metrologiczne przyrządów pomiarowych i wzorców miar, jak również potrafi podać i scharakteryzować klasyfikację i sposoby wyznaczania błędów pomiarowych. Student zna i rozumie istotę tolerancji i pasowań wałków i otworów, jak również łańcuchów wymiarowych. Student zna rodzaje i charakterystyki czujników i przetworników pomiarowych oraz budowę systemów pomiarowych i systemów rejestracji wyników pomiarów.
LO_1A_W03C-5, C-1T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1, M-2, M-3S-4, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C12_U01
Student posiada umiejętności: - przygotowania i doboru odpowiednich przyrządów pomiarowych oraz przeprowadzenia pomiarów warsztatowych, - interpretacji otrzymanych wyników pomiarów i ich wizualizacji oraz wyciągania wniosków, - analizy błędów pomiarowych i źródeł ich występowania oraz szacowania niepewności pomiarów, - doboru tolerancji i pasowań elementów maszyn, - przeprowadzenia pomiarów wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi.
LO_1A_U01, LO_1A_U04, LO_1A_U07C-4, C-7, C-3, C-5, C-6, C-2, C-1T-L-6, T-L-11, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-9, T-L-12, T-L-1, T-L-8, T-L-5, T-L-13, T-L-10, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-2M-4, M-1, M-2, M-3S-4, S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C12_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie.
LO_1A_K02, LO_1A_K06, LO_1A_K01C-4, C-7, C-3, C-6, C-2T-L-6, T-L-11, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-9, T-L-12, T-L-1, T-L-8, T-L-5, T-L-13, T-L-10M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C12_W01
Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i rozróżnia metody pomiarowe oraz zna klasyfikację, rodzaje i właściwości metrologiczne przyrządów pomiarowych i wzorców miar, jak również potrafi podać i scharakteryzować klasyfikację i sposoby wyznaczania błędów pomiarowych. Student zna i rozumie istotę tolerancji i pasowań wałków i otworów, jak również łańcuchów wymiarowych. Student zna rodzaje i charakterystyki czujników i przetworników pomiarowych oraz budowę systemów pomiarowych i systemów rejestracji wyników pomiarów.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C12_U01
Student posiada umiejętności: - przygotowania i doboru odpowiednich przyrządów pomiarowych oraz przeprowadzenia pomiarów warsztatowych, - interpretacji otrzymanych wyników pomiarów i ich wizualizacji oraz wyciągania wniosków, - analizy błędów pomiarowych i źródeł ich występowania oraz szacowania niepewności pomiarów, - doboru tolerancji i pasowań elementów maszyn, - przeprowadzenia pomiarów wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi.
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiarów i analiz oraz przygotować sprawozdań, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych pomiarów i analiz
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych pomiarów i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C12_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie.
2,0Student nie rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również nie potrafi pracować w grupie
3,0Student ma podstawową świadomość wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również potrafi pracować w grupie
3,5Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również potrafi pracować w grupie; ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, jak również potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania

Literatura podstawowa

  1. Adamczak S., Makieła W., Metrologia w budowie maszyn - Zadania z rozwiązaniami, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004
  2. Jakubiec W., Malinowski J., Metrologia wielkości geometrycznych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004
  3. Praca zbiorowa pod red. Barzykowski J., Współczesna metrologia - zagadnienia wybrane, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004
  4. Praca zbiorowa pod red. Fodemski T. R., Pomiary cieplne - część 1 i 2, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Jezierski J., Analiza tolerancji i niedokładności pomiarów w budowie maszyn, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
  2. Piotrowki J., Kostyrko K., Wzorcowanie aparatury pomiarowej, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 2000
  3. Polski Komitet Normalizacyjny, Normy przedmiotowe, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2011, www.pkn.pl

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie. Dyskusja dotycząca metod pomiarowych i błędów pomiarowych.1
T-L-2Pomiary przyrządami suwmiarkowymi.2
T-L-3Pomiary przyrządami mikrometrycznymi.2
T-L-4Pomiary czujnikami mechanicznymi. Pomiary kątów i stożków.2
T-L-5Analiza błędów pomiarowych i analiza niepewności pomiarów.2
T-L-6Pomiary wymiarów tolerowanych. Dobór pasowań wałków i otworów.2
T-L-7Zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.4
T-L-8Wprowadzenie. Zasady pomiarów wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi.1
T-L-9Wzorcowanie zestawu do pomiaru natężenia strumienia ciepła z przetwornikiem typu Gardona.2
T-L-10Pomiary liniowe metodami ultradźwiękowymi i laserowymi (dalmierze).2
T-L-11Sprawdzanie kalibratorów i mierników temperatury.2
T-L-12Sprawdzanie klasy tolerancji termoelementów typu K NiCr-NiAl.2
T-L-13Wyznaczanie współczynnika przewodnictwa cieplnego materiałów.2
T-L-14Zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i rodzaje metrologii. Definicje pomiaru i klasyfikacja metod pomiarowych.1
T-W-2Klasyfikacja i właściwości metrologiczne przyrządów pomiarowych.1
T-W-3Rodzaje, budowa i zastosowanie wzorców miar, przyrządów suwmiarkowych i przyrządów mikrometrycznych oraz czujników mechanicznych.2
T-W-4Analiza błędów pomiarowych i analiza niepewności pomiarów.2
T-W-5Układ tolerancji i pasowań wałków i otworów.3
T-W-6Łańcuchy wymiarowe.2
T-W-7Czujniki i przetworniki pomiarowe. Systemy pomiarowe. Rejestracja wyników pomiarów.2
T-W-8Zasady pomiarów wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi.1
T-W-9Zaliczenie końcowe.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniach.30
A-L-2Opracowanie wyników pomiarów. Przygotowanie sprawozdań.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C12_W01Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i rozróżnia metody pomiarowe oraz zna klasyfikację, rodzaje i właściwości metrologiczne przyrządów pomiarowych i wzorców miar, jak również potrafi podać i scharakteryzować klasyfikację i sposoby wyznaczania błędów pomiarowych. Student zna i rozumie istotę tolerancji i pasowań wałków i otworów, jak również łańcuchów wymiarowych. Student zna rodzaje i charakterystyki czujników i przetworników pomiarowych oraz budowę systemów pomiarowych i systemów rejestracji wyników pomiarów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_W03ma wiedzę z zakresu podstawowych procesów zachodzących w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych oraz z zakresu metrologii
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studentów z problematyką tolerancji i pasowań wałków i otworów.
C-1Zapoznanie studentów z istotą i zasadami prowadzenia pomiarów warsztatowych.
Treści programoweT-W-7Czujniki i przetworniki pomiarowe. Systemy pomiarowe. Rejestracja wyników pomiarów.
T-W-5Układ tolerancji i pasowań wałków i otworów.
T-W-4Analiza błędów pomiarowych i analiza niepewności pomiarów.
T-W-6Łańcuchy wymiarowe.
T-W-8Zasady pomiarów wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi.
T-W-3Rodzaje, budowa i zastosowanie wzorców miar, przyrządów suwmiarkowych i przyrządów mikrometrycznych oraz czujników mechanicznych.
T-W-2Klasyfikacja i właściwości metrologiczne przyrządów pomiarowych.
T-W-1Pojęcie i rodzaje metrologii. Definicje pomiaru i klasyfikacja metod pomiarowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym.
M-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C12_U01Student posiada umiejętności: - przygotowania i doboru odpowiednich przyrządów pomiarowych oraz przeprowadzenia pomiarów warsztatowych, - interpretacji otrzymanych wyników pomiarów i ich wizualizacji oraz wyciągania wniosków, - analizy błędów pomiarowych i źródeł ich występowania oraz szacowania niepewności pomiarów, - doboru tolerancji i pasowań elementów maszyn, - przeprowadzenia pomiarów wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie logistyki
LO_1A_U04potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac indywidualnych i zespołowych
LO_1A_U07potrafi zaplanować badania i eksperymenty, przeprowadzić pomiary i symulacje, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących transportu, logistyki i spedycji.
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności analizy błędów pomiarowych i źródeł ich występowania oraz szacowania niepewności pomiarów.
C-7Ukształtowanie umiejętności pomiarów wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi, m.in. pomiary natężenia strumienia ciepła, pomiary liniowe metodami ultradźwiękowymi i laserowymi, pomiary temperatur czy współczynnika przewodnictwa cieplnego materiałów.
C-3Ukształtowanie umiejętności interpretacji otrzymanych wyników pomiarów i ich wizualizacji.
C-5Zapoznanie studentów z problematyką tolerancji i pasowań wałków i otworów.
C-6Ukształtowanie umiejętności doboru tolerancji i pasowań elementów maszyn.
C-2Ukształtowanie umiejętności przygotowania i doboru odpowiednich przyrządów pomiarowych oraz przeprowadzania pomiarów warsztatowych.
C-1Zapoznanie studentów z istotą i zasadami prowadzenia pomiarów warsztatowych.
Treści programoweT-L-6Pomiary wymiarów tolerowanych. Dobór pasowań wałków i otworów.
T-L-11Sprawdzanie kalibratorów i mierników temperatury.
T-L-2Pomiary przyrządami suwmiarkowymi.
T-L-4Pomiary czujnikami mechanicznymi. Pomiary kątów i stożków.
T-L-3Pomiary przyrządami mikrometrycznymi.
T-L-9Wzorcowanie zestawu do pomiaru natężenia strumienia ciepła z przetwornikiem typu Gardona.
T-L-12Sprawdzanie klasy tolerancji termoelementów typu K NiCr-NiAl.
T-L-1Wprowadzenie. Dyskusja dotycząca metod pomiarowych i błędów pomiarowych.
T-L-8Wprowadzenie. Zasady pomiarów wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi.
T-L-5Analiza błędów pomiarowych i analiza niepewności pomiarów.
T-L-13Wyznaczanie współczynnika przewodnictwa cieplnego materiałów.
T-L-10Pomiary liniowe metodami ultradźwiękowymi i laserowymi (dalmierze).
T-W-5Układ tolerancji i pasowań wałków i otworów.
T-W-6Łańcuchy wymiarowe.
T-W-8Zasady pomiarów wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi.
T-W-3Rodzaje, budowa i zastosowanie wzorców miar, przyrządów suwmiarkowych i przyrządów mikrometrycznych oraz czujników mechanicznych.
T-W-2Klasyfikacja i właściwości metrologiczne przyrządów pomiarowych.
Metody nauczaniaM-4Wykorzystanie metod programowanych z wykorzystaniem komputera.
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym.
M-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań i zaliczeń z zajęć laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiarów i analiz oraz przygotować sprawozdań, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych pomiarów i analiz
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych pomiarów i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C12_K01Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_K02potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę oraz odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
LO_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
LO_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności analizy błędów pomiarowych i źródeł ich występowania oraz szacowania niepewności pomiarów.
C-7Ukształtowanie umiejętności pomiarów wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi, m.in. pomiary natężenia strumienia ciepła, pomiary liniowe metodami ultradźwiękowymi i laserowymi, pomiary temperatur czy współczynnika przewodnictwa cieplnego materiałów.
C-3Ukształtowanie umiejętności interpretacji otrzymanych wyników pomiarów i ich wizualizacji.
C-6Ukształtowanie umiejętności doboru tolerancji i pasowań elementów maszyn.
C-2Ukształtowanie umiejętności przygotowania i doboru odpowiednich przyrządów pomiarowych oraz przeprowadzania pomiarów warsztatowych.
Treści programoweT-L-6Pomiary wymiarów tolerowanych. Dobór pasowań wałków i otworów.
T-L-11Sprawdzanie kalibratorów i mierników temperatury.
T-L-2Pomiary przyrządami suwmiarkowymi.
T-L-4Pomiary czujnikami mechanicznymi. Pomiary kątów i stożków.
T-L-3Pomiary przyrządami mikrometrycznymi.
T-L-9Wzorcowanie zestawu do pomiaru natężenia strumienia ciepła z przetwornikiem typu Gardona.
T-L-12Sprawdzanie klasy tolerancji termoelementów typu K NiCr-NiAl.
T-L-1Wprowadzenie. Dyskusja dotycząca metod pomiarowych i błędów pomiarowych.
T-L-8Wprowadzenie. Zasady pomiarów wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi.
T-L-5Analiza błędów pomiarowych i analiza niepewności pomiarów.
T-L-13Wyznaczanie współczynnika przewodnictwa cieplnego materiałów.
T-L-10Pomiary liniowe metodami ultradźwiękowymi i laserowymi (dalmierze).
Metody nauczaniaM-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań i zaliczeń z zajęć laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również nie potrafi pracować w grupie
3,0Student ma podstawową świadomość wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również potrafi pracować w grupie
3,5Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również potrafi pracować w grupie; ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, jak również potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania